Töitä välttelevä mies kertoo ”taistelleensa” koko aikuisikänsä pitääkseen työmarkkinatukensa ja pysyäkseen työttömänä.
Helsingin Sanomat uutisoi perjantaina 39-vuotiaasta
Ossi Nymanista, joka on omien sanojensa mukaan ollut työtön lähes koko ikänsä.
Nymanin työttömyyden takana on oma halu, sillä mies ei tahdo tulla pakotetuksi töihin.
– Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea, hän kertoo.
Työn välttelystä romaaninkin kirjoittaneen Nymanin mukaan ihmisten pakottaminen töihin on merkittävä ihmisoikeusloukkaus. Hän jakaa haastattelussa myös ohjeensa siihen, miten työn saamista voi välttää.
– Haastattelussa täytyy olla riittävän epäkiinnostuneen oloinen, ettei vahingossa saa työpaikkaa.
– Aika pitkälle pääsee näin: kun he kysyvät, miksi hait tätä työtä, niin sanoo, että työkkäri pakotti.
Nymanin mielestä ratkaisu olisi kansalaispalkka, jotta ihmiset voisivat itse päättää tekevätkö töitä vai eivät.
Mies ei kuitenkaan ole pohtinut sitä, miten asia käytännössä toimisi. Se on hänen mukaansa poliitikkojen ja virkamiesten tehtävä.
Työt eivät kiinnosta monia
Ilta-Sanomat on aiemmin
kirjoittanut siitä, miten osaa työttömistä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta lähteä töihin. Myös nuorten kesätyöhakemusten heikko taso on
puhuttanut työnantajia.
Samalla kun valitetaan työttömyydestä olisi työpaikkoja avoinna, mutta ne eivät erilaisista syistä hakijoille kelpaa.
Tuolloin haastateltu yrittäjä osasi kertoa asialle yhden syyn, joka oli se, että työtöntä ei yksinkertaisesti kiinnosta tulla edes työhaastatteluun. Kotoa ei viitsittäisi lähteä pois.
– Kun on kaksivitoseksi saakka maannut kotona ja pelannut pleikkaria, ei ole enää lähtijäksi.
Itsevalitun työttömyyden taustalla on arveltu olevan myös se, että Suomessa maksetaan varsin hyviä etuuksia myös kotona pysyville ihmisille.
Rakennusalan yrittäjän mukaan jonkun on oltava pielessä, jos Suomessa on satoja tuhansia työttömiä.