Kellojen kääntelyn typeryys: kansalaisaloite kesäajasta luopumiseksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja taxman
  • Aloitettu Aloitettu
En pidättäisi hengitystä sen suhteen. Päätös voitaisiin saada yksimielisesti läpi niin, että jokainen maa saisi itse valita kumman ajan ottaa käyttöön. Tässä on se ongelma, että maat kyttäävät toisiaan ja panttaavat päätöstään, ja voi olla että EU:sta tulee aikavyöhykkeiden tilkkutäkki. Jokaisesta maasta pitäisi saada päätös kumpi aika otetaan käyttöön, ja se on aika pitkässä kuusessa että kaikki sellaisen saisivat tehtyä. Järkevämpi vaihtoehto olisi, että koko EU siirtyisi joko kesä- tai normaaliaikaan. Tähän tarvittaisiin kuitenkin käsittääkseni kaikkien maiden yksimielinen päätös kumpaan aikaan EU siirtyisi, joten sitä ei tule tapahtumaan.

Eli onhan tästä mukava väitellä ja keskustella, mutta mitään tuskin tulee tapahtumaan vielä vuosikausiin, kiitos EU:n byrokratrian.

Tätä olen yrittänyt kertoa, but NO!

Tämän ketjun opetus vielä tähän päälle. Jos kannatat kesäaikaa tai talviaikaa, niin mitkään toisen ajan kannattajan perustelut eivät riitä muuttamaan mielipidettäsi pätkän vertaa. Ne korkeintaan vahvistavat omaa kantaasi.
 
Tätä olen yrittänyt kertoa, but NO!

Tämän ketjun opetus vielä tähän päälle. Jos kannatat kesäaikaa tai talviaikaa, niin mitkään toisen ajan kannattajan perustelut eivät riitä muuttamaan mielipidettäsi pätkän vertaa. Ne korkeintaan vahvistavat omaa kantaasi.
En kannata kesäaikaa enkä talviaikaa, ihan sama.

Ainoa mitä toivon on se, että EU:ssa lopetetaan kellon siirtely.
 
Eikö tuossa riittäisi pelkästään että kellojen siirtely lopetettaisiin Suomessa?

Toki voivat lopettaa EU:ssakin, mutta en ole varmaa että pitääkö tässä odottaa EU-päätöstä?
Kesäajan venkslaus on EU direktiivissä jota Suomen kansallinen lainsäädäntö noudattaa, joten lähtökohtaisesti pitäisi rikkoa EU-lakia tai muuttaa sitä.

Mutta henkilökohtaisesti minua ei niin kiinnosta mitä Suomessa tehdään - en asu Suomessa ylipäätään. Mutta oletan, että Suomessa tehdään kuten muussa EU:ssa, joten samalla korjautuisi sitten koko manner.
 
Ei ole kyllä tämän siirtelyn keksijällä ollut pieniä lapsia. Muutenkin nukkuu huonosti niin tämä pistää kyllä unet sekaisin pitkäksi aikaa.
Syksyllä meni lähemmäs pari viikkoa että saatiin rytmi käännettyä. Nyt 1,5v ja katsotaan kauanko menee. Sunnuntain ja maanantain perusteella menee vielä tovi. Vaikka aikuiselle unirytmin kääntäminen tunnilla onnistuu suht helpolla, niin noin pieni jonka päivä toimii lähes minuutti aikataululla (ruoka aina klo xx, päikkärit aina xx jne) se muutos ei ole ihan helppo.

Talviaikaan nukuttiin yöunet 19-06, tän hetken 20-07 on kyllä mulle parempi. Vielä ruoka saadaan maittamaan "oikeaan aikaan" ja päiväunet onnistumaan. Saa nähdä miten päiväkotiin paluu sotkee vielä kun talviloma loppuu parin viikon päästä.
 
Syksyllä meni lähemmäs pari viikkoa että saatiin rytmi käännettyä. Nyt 1,5v ja katsotaan kauanko menee. Sunnuntain ja maanantain perusteella menee vielä tovi. Vaikka aikuiselle unirytmin kääntäminen tunnilla onnistuu suht helpolla, niin noin pieni jonka päivä toimii lähes minuutti aikataululla (ruoka aina klo xx, päikkärit aina xx jne) se muutos ei ole ihan helppo.

Talviaikaan nukuttiin yöunet 19-06, tän hetken 20-07 on kyllä mulle parempi. Vielä ruoka saadaan maittamaan "oikeaan aikaan" ja päiväunet onnistumaan. Saa nähdä miten päiväkotiin paluu sotkee vielä kun talviloma loppuu parin viikon päästä.
Ongelmahan on itse luotu. Ei sitä ruokaa tarvitse syödä "oikeaan aikaan", syökää vaikka sen +-1h jos nälättää. Sama pätee nukkumiseen. Ei sitä yleensä lasten kanssa muutenkaan tasan samaan aikaan syödä tai mennä nukkumaan, tai jos näin niin taas se ongelma on itse luotu.
 
Ongelmahan on itse luotu. Ei sitä ruokaa tarvitse syödä "oikeaan aikaan", syökää vaikka sen +-1h jos nälättää. Sama pätee nukkumiseen. Ei sitä yleensä lasten kanssa muutenkaan tasan samaan aikaan syödä tai mennä nukkumaan, tai jos näin niin taas se ongelma on itse luotu.

Höpönlöpön. Kyllä se ongelma on kellojen kääntely ilman, että yhteiskunnan toiminnot pidetään aurinkoaikaan nähden pysyvinä.
 
Ongelmahan on itse luotu. Ei sitä ruokaa tarvitse syödä "oikeaan aikaan", syökää vaikka sen +-1h jos nälättää. Sama pätee nukkumiseen. Ei sitä yleensä lasten kanssa muutenkaan tasan samaan aikaan syödä tai mennä nukkumaan, tai jos näin niin taas se ongelma on itse luotu.
No päiväkotiin mennään tiettyyn aikaan, ei siinä nyt auta vaan nukkua tuntia pidempään.

Päiväuniakaan ei nukuta silloin kun nukuttaa koska a on mahdotonta sanoa koska nukuttaa ja b menee koko päivä ja seuraavat yöunet pilalle. Se että jollakulla sattuu olemaan helppo lapsi jonka kanssa rutiinit ja tarkka aikataulu ei ole välttämättömyys ei tarkoita sitä että kaikilla olisi näin. Ihmiset joilla ei ole kokemusta huonosti nukkuvista lapsista eivät todellakaan tiedä mistä puhuvat, tilanne on sama kun apina alkaisi puhumaan suhteellisuusteoriasta.
 
Ongelmahan on itse luotu. Ei sitä ruokaa tarvitse syödä "oikeaan aikaan", syökää vaikka sen +-1h jos nälättää. Sama pätee nukkumiseen. Ei sitä yleensä lasten kanssa muutenkaan tasan samaan aikaan syödä tai mennä nukkumaan, tai jos näin niin taas se ongelma on itse luotu.
Kesä / talviaika kääntely on ensisijaisesti aikataulujen pakko muutto tunnilla eteen/taakse. Eli ne päivän asiat väkivaltaisesti siirretään tapahtumaan keväällä tuntia aiemmin ja syksyllä tuntia myöhemmin.

Se totta että esim jotain peräkammarrin poikaa ei juurikaan kosketa, jos ei ns lineaarista tv:tä katso, ja toisessa laidassa sitten joku lapsi perhe jossa koulut ja työt, työmatkat on kaikki siiretty vakivaltaisesti tunnin aikaisemmaksi.

Siitä sitten vielä laidempaan he joilla osa aikatalutuksista on siiretty tunnilla ja osa ei , eli asioita menee päälekkäin.


Edit:
Ruokailusta, osa ihmisistä on tarkempia ruokailun ajoituksesta, ja ne voi olla jo lähdössä ääripäässä, jolloin tunnin siirtäminen on sio juttu ja johtaa lisääntyvään naposteluun, ylimääräisii välipaloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmahan on itse luotu. Ei sitä ruokaa tarvitse syödä "oikeaan aikaan", syökää vaikka sen +-1h jos nälättää. Sama pätee nukkumiseen. Ei sitä yleensä lasten kanssa muutenkaan tasan samaan aikaan syödä tai mennä nukkumaan, tai jos näin niin taas se ongelma on itse luotu.
Ei taida olla lapsista kokemusta?

Aamupala syödään ennen päiväkotiin menoa, ja päiväkotiin mennään ennenkuin vanhemmat menee aamulla töihin. Kaikilla ei ole joustavia työaikoja. Päiväkodissa päiväunille mennään aina samaan aikaan, siellä ei voi kaikki lapset mennä nukkumaan silloin kuin nukutta, jokainen eri aikaan.
 
Jos kyseessä olisi kesäajan kannatus, tässä välissä tulisi sellaisia rakentavia kommentteja/ehdotuksia kuten:

- Vaihda työpaikka sellaiseen että...
- Vaihda päiväkoti sellaiseen että...
- Pitäisikö kaikkien muiden sopeutua siihen että sun perheellä on sopivat ruokailuajat.

Pointti: Tällaiset ehdotukset eivät ole rakentavia, ei edes silloin jos kannattaa pysyvää kesäaikaa.
 
Jos kyseessä olisi kesäajan kannatus, tässä välissä tulisi sellaisia rakentavia kommentteja/ehdotuksia kuten:

- Vaihda työpaikka sellaiseen että...
- Vaihda päiväkoti sellaiseen että...
- Pitäisikö kaikkien muiden sopeutua siihen että sun perheellä on sopivat ruokailuajat.

Pointti: Tällaiset ehdotukset eivät ole rakentavia, ei edes silloin jos kannattaa pysyvää kesäaikaa.
Mistä moinen osuma tuli.

Jos tuossa kerrot kannattavasi kesäaikaa, niin jännä keskustelun avaus.

Mutta ilmeisesti haluat siirtää omaa työ(aurinko)aikaa aijemmaksi, ja toivot päiväkodin aukeavan aiemmin. Monissa kunnissa on tarjolla päivähoitopalveluita varhaisemmalla ajalla, jopa vuorotyössä käyville. Ei tietenkään auta moisten palveluiden ulkopuolella oleville.

Edit.

Ilmeisesti tähän jatkoa

Vaihda työpaikkaa sellaiseen, jossa voit olla töissä 7-15. Älä vaadi koko muuta maailmaa siirtelemään kelloja.

Edit. Pahottelut jos et tarkoittanut kellojen siirtelyä vaan kannatat pysyvää kesäaikaa.

Itsellä ei ole mielipidettä kumpi pysyvä aika otetaan käyttöön, koska olen valmis ite järjestämään asiani niin että päivärytmistä tulee sopiva.
En minäkään siirtelystä tykkää mutta jos se on ainoa tapa saada kesäksi kesäaika, niin kestän sen. Tällä hetkellä päivän pituus pitenee noin tunnilla viikossa. Siinä ei yksi tunnin siirtymä tunnu missään. Ymmärrän että toiset on siinä herkempiä.

Tämä on outo ajatus että minun, tai jonkun muun pysyvän kesäajan kannattajan, pitäisi vaihtaa työpaikkaa. Ihan niin kuin olisin ainoa, ja koko muu maailma joutuisi kärsimään jotta minulla on mukava aikavyöhyke? Enhän minä itseni puolesta pelkästään puhu. Meitä on monta. Veikkaisin että noin puolet kansasta. Aika vähissä on ne työpaikat jossa työt loppuu klo 15, ellei vuorotyötä lasketa. Eikö normaaliajan kannattaja voisi ihan yhtä hyvin vaihtaa työpaikkaa tai vuorokausirytmiään? Ei kesäajan kannattaja ole yhtään sen itsekkäämpi kuin normaaliajan kannattajakaan.

Ihmisten työnaloitus ajat ovat pikkuhiljaa myöhentyneet ( sen jälkeen kun tuli säännölliset työajat), joillain aloilla vielä on niin että työaika alkaa "aamulla" , mutta toimihenkilöillä usein alkaa aika myöhään, tosin monella myös liukuvatyöaika,

Tuntuu että tahto ja suunta on edelleen sama, ihan vakavasti pohdittu että ns aamu alat siirtyy myöhäisemmäksi, koulut siirtyy myöhäisemmäksi, ihmiset valvoo pidempään.

Jos ehdotukset hakea sellaista työtä jossa työaika olisi mieleisesi ei ole rakentavaa, tai pyrkiä omassa työpaikassa keskustelu ehdotus ei ole rakentavaan, niin miten pitäisi kommentoida ?

Edit2:
Osa aamuvirkuista käyttää sen aamun omiin touhuinsa, osa likkuntaa, osa johonkin muuhun. Ei sitä heräämistä tarvi pitkittää.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö sitten kellojen edes takaisin veivaaminen ole itse luotu? Ulkona on pimeää --> ota valo mukaan. Ulkona paistaa aurino --> ota aurinkolasit mukaan. Mihin sitä yhden tunnin veivaamista 2x vuodessa tarvitaan. Keksimällä keksitty ongelma koko veivaaminen.
Itseäni vituttaa ottaa valo mukaan pimeällä --> otan mielummin veivaamisen kuin kaiken aikaa talviajan.
 
Ihminen suuressa viisaudessaan luulee, ettei mitään huonoa seuraa siitä, että muutetaan äkisti unirytmiä. Vieläpä kahdesti vuosittain.
Veikkaan, että tulevaisuudessa, kun tiede (ja unitiede etenkin) kehittyy, taivastellaan tätä nykyajan kellotyperyyttä.
Ei siitä seuraa mitään huonoa.
Liika vaihtelu voi kuormittaa, mutta sekin koskee käytännössä lähinnä kolmivuorotyön raatajia jotka joutuvat kääntämään rytmiä jopa useita kertoja viikossa. Jos nyt katson tosta vaikkapa omaa työvuorolistaani niin edestä löytyy ilta-aamu-aamu-pitkä(ts aamusta iltaan)-yö-yö seuraavaksi.
 
Ei siitä seuraa mitään huonoa.
Liika vaihtelu voi kuormittaa, mutta sekin koskee käytännössä lähinnä kolmivuorotyön raatajia jotka joutuvat kääntämään rytmiä jopa useita kertoja viikossa. Jos nyt katson tosta vaikkapa omaa työvuorolistaani niin edestä löytyy ilta-aamu-aamu-pitkä(ts aamusta iltaan)-yö-yö seuraavaksi.
Itellä kanssa vuorotyö eikä haittaa ollenkaa tuo kellojen siirtely, mutta on pieniä lapsia jonka elämään vaikuttaa vähä liiankin vahvasti tuo tunnin siirtely.
 
Asiolla on yleensä ihan syystä nimet. Mutta mitä pointtiisi tulee, niin keäajalla ei ole merkitystä kesällä. Merkitys on vain keväällä ja syksyllä. Ihmisten reippauteen valolla on vaikutusta, etenkin aamuvalolla. Järkevintä olisi jäädä normiaikaan.
Nimet on ihminen keksinyt, ja kuten toin ilmi, on kesäaika ollut jo vuosikymmeniä se normaalimpi aika.

Totta kai kesäajalla on merkitystä myös kesällä (ja talvella). Jos talviaika olisi ympäri vuoden käytössä, nousisi aurinko keskikesällä tunnin aikaisemmin, siis jo ennen kolmea yöllä. Yleensä näissä talviaikaa puolustelevissa argumenteissa vedotaan nukkumiseen. Epäilen, että aamun sarastus keskellä parhaimpia unia ei edesauta nukkumista. Itse nukun toisaalta pimennysverhot tiukasti kiinni, joten aamun valo ei minuun vaikuta. Väittäisin myös, että reippauden ja reippailun kannalta ne illan valoisat tunnit ovat tärkeämpiä useimmille. Aamulla aikaisin päivän askareisiin herätessä kun väsyttää joka tapauksessa, olipa hämärää tai valoisaa.
 
Nimet on ihminen keksinyt, ja kuten toin ilmi, on kesäaika ollut jo vuosikymmeniä se normaalimpi aika.

Totta kai kesäajalla on merkitystä myös kesällä (ja talvella). Jos talviaika olisi ympäri vuoden käytössä, nousisi aurinko keskikesällä tunnin aikaisemmin, siis jo ennen kolmea yöllä. Yleensä näissä talviaikaa puolustelevissa argumenteissa vedotaan nukkumiseen. Epäilen, että aamun sarastus keskellä parhaimpia unia ei edesauta nukkumista. Itse nukun toisaalta pimennysverhot tiukasti kiinni, joten aamun valo ei minuun vaikuta. Väittäisin myös, että reippauden ja reippailun kannalta ne illan valoisat tunnit ovat tärkeämpiä useimmille. Aamulla aikaisin päivän askareisiin herätessä kun väsyttää joka tapauksessa, olipa hämärää tai valoisaa.
Huomauttaisin tässä kohtaa että ei ole olemassa mitään talviaikaa kuin ehkä puhekielessä, käytössä olevat ajat ovat normaaliaika ja kesäaika.
Väittää voi mitä haluaa, mutta yleensä sanojen taakse on syytä kerätä myös tukea jostain konkreettisesta. Ainakin yhden noista voi kumota ihan suoraan sillä, että osa ihmisistä on virkeitä heti herätessään.
 
Huomauttaisin tässä kohtaa että ei ole olemassa mitään talviaikaa kuin ehkä puhekielessä, käytössä olevat ajat ovat normaaliaika ja kesäaika.
Väittää voi mitä haluaa, mutta yleensä sanojen taakse on syytä kerätä myös tukea jostain konkreettisesta. Ainakin yhden noista voi kumota ihan suoraan sillä, että osa ihmisistä on virkeitä heti herätessään.
Täsmentäisin, että talviaika on sinänsä ihan vakiintunut termi, ja erityisesti paikallaan erottelemaan tämä talvisin käytössä oleva aika kesäajasta (joka myös on täysin "normaali" aika, ja itseasiassa jopa käytännössä katsoen normaalimpi kuin tämä ns. normaaliaika). Ja tällä termijumpallahan ei taas ole itse keskustelunaiheen kannalta mitään merkitystä...

Jotkut ihmiset varmasti ovat virkeitä herätessään, mutta tuossa puhuinkin lähinnä omasta puolestani. Kuitenkin omien ja kuulemieni kokemusten perusteella hyvin harva pomppaa virkeänä aamulla sängystä ylös herätyskellon soidessa, olipa käytössä sitten kesä- tai talviaika.

Väittää tosiaan voi mitä haluaa, mutta se, mitä sinä halusit viestilläsi väittää, aidanseipäisiin tarttumisen lisäksi, jäi hieman epäselväksi.
 
Täsmentäisin, että talviaika on sinänsä ihan vakiintunut termi, ja erityisesti paikallaan erottelemaan tämä talvisin käytössä oleva aika kesäajasta (joka myös on täysin "normaali" aika, ja itseasiassa jopa käytännössä katsoen normaalimpi kuin tämä ns. normaaliaika). Ja tällä termijumpallahan ei taas ole itse keskustelunaiheen kannalta mitään merkitystä...

Jotkut ihmiset varmasti ovat virkeitä herätessään, mutta tuossa puhuinkin lähinnä omasta puolestani. Kuitenkin omien ja kuulemieni kokemusten perusteella hyvin harva pomppaa virkeänä aamulla sängystä ylös herätyskellon soidessa, olipa käytössä sitten kesä- tai talviaika.

Väittää tosiaan voi mitä haluaa, mutta se, mitä sinä halusit viestilläsi väittää, aidanseipäisiin tarttumisen lisäksi, jäi hieman epäselväksi.

Ihme disinformaation levittämistä: Normaaliaika – Wikipedia
 
Talviajan puolustajien ainoat argumentit ovat että talviaika on normaaliaika ja kesäaika on moskovan aika.

Sanat ja termit eivät kuitenkaan muuta faktoja mihinkään. Kesäaika on suuremman osan vuodesta käytössä ja täten ns normaali tilanne ollut jo kymmeniä vuosia.
 
Huomauttaisin tässä kohtaa että ei ole olemassa mitään talviaikaa kuin ehkä puhekielessä, käytössä olevat ajat ovat normaaliaika ja kesäaika.

Huomauttaisin tässä kohtaa, että kielitoimisto on eri mieltä.


Kielitoimiston sanakirja sanoi:
2. pimeän vuodenajan kellonaika, joka Suomessa vastaa aikavyöhykkeen normaaliaikaa.
3. liikkeiden, virastojen tms. normaali aukioloaika kesäajan (3) vastakohtana.

Huomauttaisin myös tässä kohtaa, että sanat ovat vain yhteinen sopimus siitä, millä kirjainyhdistelmällä asiaan viitataan. Asia ei yhtäkkiä muutu olevaksi sillä, että puhekielisestä sanasta tulee virallinen sana.
 
Nimet on ihminen keksinyt, ja kuten toin ilmi, on kesäaika ollut jo vuosikymmeniä se normaalimpi aika.
Normaaliaika, eli se aika mitä käytämme talvella on lähempänä sitä paikallista aurinkoaikaa , jos tavoitellaa sitä kesimääräistä "normaaliaikaa", aurinkoaikaa, niin kelloja pitäisi siirtää toiseen suuntaan kuin kesäaikaan siirtyessä.

Totta kai kesäajalla on merkitystä myös kesällä (ja talvella). Jos talviaika olisi ympäri vuoden käytössä, nousisi aurinko keskikesällä tunnin aikaisemmin, siis jo ennen kolmea yöllä. Yleensä näissä talviaikaa puolustelevissa argumenteissa vedotaan nukkumiseen. Epäilen, että aamun sarastus keskellä parhaimpia unia ei edesauta nukkumista. Itse nukun toisaalta pimennysverhot tiukasti kiinni, joten aamun valo ei minuun vaikuta. Väittäisin myös, että reippauden ja reippailun kannalta ne illan valoisat tunnit ovat tärkeämpiä useimmille. Aamulla aikaisin päivän askareisiin herätessä kun väsyttää joka tapauksessa, olipa hämärää tai valoisaa.

Kellonaika , aikavyöhyke on sinänsä sovittavissa, mailmalla on monenlaista toteutusta. ja miksei voisi sopia ihan joku ihan ikioma.

Valittaisiin me mikä aikavyöhyke tahansa, siireltäisiin kelloja useasti tai ei ollenkaan, niin ne nukkamaan menot, töihin menot, ruokatauot on esitettävissä ihan UTC aikaan, tai aurinkoaikaan.

Rautalankaa:

Jos sinulla on metrin mittainen tanko, vaikka keväällä päättäisit että nyt se suomi1,2 metriä, ihan vaan sen takia että kesällä kiva, niin se tanko on silti SI metrin mittainen. Syksyllä taasen päätät että se 1,2 Suomi metriä, on nyt 1,0 Suomi metriä, niin sama se on.

Keksin kolme aikavyöhykettä mitkä helposti perusteltavissa.

Se ns aurinkoaika, Suomen sijainnilla joko nykyinen +2 UTC, tai +1 UTC

UTC aika.

Jos keksii perustelun johonkin muuhun, jos esim moskovan aika kanssakäymisen kannalta tuntuu luonolliselta ja siitä jotain etuja niin se UTC +3
Tai jos haluaa keskieuroopan kanssa selkeyden vuoksi saman ajan niin sitten UTC+1, se taitaa myös sopia Suomen aurinkoajan kanssa.

Kesäajan käyttöä ensisijaisesti perustellaan sillä että EUssa se on käytössä, se on toki sellainen perustelu missä on haittansa ja hyötynsä, ja maku ja arvostus asia ylittääkö hyödyt haitat.


Se mihin aurinkoaikaan missäkin kunnassa tarjotaan mitäkin palvelua , niin sitä ohjaa kysyntä ja halut, ja tarpeet. Jos haluaa agraari aikaan ja palvelu auringon noustessa, niin se on ihan siitä kyse ei siitä mitä viisarit näyttää.


P.S.
Tässä kommentissa ei otettu sitä huomioon että Suomi on EU jäsenenä sitoutunut mm. EU direktiiveihin, eli on sovittu että noudatetaan yhtenevää kesäaika käyttöä.

Kesäaika on aikanaan keksitty energiankulutuksen takia ja se ensisijaisesti suomessa käytössä koska tärkeissä kumppanimaissa.
 
Niin, mikä on "normaali"? Jos tuotteella on hinta A€ 5kk vuodesta, ja hinta B€ 7kk vuodesta. Sinun tulisi valita näistä jompi kumpi ja nimittää sitä "normaalihinnaksi"? Jos joen virtaama on A kuutiota 5kk vuodesta ja B kuutiota 7kk vuodesta, ja pitäisi valita se virtaama "normaaliksi" joka poikkeaa keskiarvosta mahdollisimman vähän? Jos Suomessa on aika A 5kk vuodesta ja aika B 7kk vuodesta, ja pitäisi valita jompi kumpi ja kutsua sitä normaaliksi? Eikö silloin normaaliksi valita aika B, eli kesäaika, koska se on ollut käytössä suurimman osan vuodesta? Tällöin vain 5kk vuodesta on eri ajassa kuin ennen. Talviaika valittaessa 7kk vuodesta olisi eri aika kuin ennen.
 
Normaali aika on standard time ja Daylight Saving Time on se "eri asetus" jota tietty alue on sopinut käyttävänsä.
Teoriassa näin, mutta käytännössä kesäajasta on tullut uusi normaali jo vuonna 1981. Tämän jälkeen suurin osa ajasta on ollut kesäaikaa. Aikaisempaa normaaliaikaa on vain alle 5kk vuodesta.
 
Onneksi taas siirryttiin kesäaikaan ehtii ulkoilla illansuussa valoisaan aikaan. Mitä kellojen siirtämiseen tulee niin mielummin jatkan tätä kellojen siirtelyä kuin että siirryttäisiin ainaiseen talviaikaa. Perustelu, paikkana LPR, 30.3 aurinko nousee klo 6:37 ja laskee 19:47 jokainen osanee laskea mitä se olis jos talviaika jatkuisi.

Edit. Niin piti vielä ihmetellä tätä siirtelyn lopettamisen innokkuutta ihmisissä. Asutaan kuitenkin pohjoisessa missä on eniten hyötyä kellojen siirtämisestä, ja samalla vastustetaan sitä eniten vrt. muuhun eurooppaan.
 
Itse vastustan kaikkea turhaa veivaamista ja byrokratiaa. Mitä vähemmän turhaa veivaamista sen parempi.

Mikä se konkreettinen hyöty nyt sitten ihan aikuisten oikeasti on? Viikko tai pari vähän valoisampaa. No kyllä kannattaa.
Ei ole viikko tai pari. Valoisampaa päiväaikaa on noin 180 viikkoa eli 7kk.
 
Muistan kun keväällä 1993 missasin treenit kun en muistanut siirtää kelloja. Muita omakohtaisia haittavaikutuksia ei kellojen siirtelystä nyt tule mieleen.
 
Eli kun veivataan kelloa tunnin, niin saat 7kk lisäaikaa elämääsi? Juu...

Nii tuon 7kk ajan on joka päivä iltaisin 1h enemmän aikaa harrastaa. Itse vesilautailen ja nykyisessä kesäajassa harrastus meinaa loppua elokuun jälkeen koska ei vain yksinkertaisesti meinaa ehtiä töiden jälkeen valosaan aikaan. Pimeällä ei tuosta tule mitään eikä kaapeliratoja ole valaistu.
Tämä on vain yksi esimerkki, uskon että muitakin harrastuksia on paljon jossa jatkuva talviaika rajoittaisi harrastusaikaa. Jos töiden jälkee istuu sisällä koneen edessä niin ei tietenkään tuolla ole väliä.
 
Ennen lapset leikki tyytyväisinä ulkona oli pimeetä tai valoisaa. Nykyään aikuiset eivät uskalla liikkua ulkona jos vähän hämärtää. Niin siksi pitää kelloja veivata 2x vuodessa. Toki yhteiskunnassa mennään aina niiden hitaimpien mukaan, niin eipä siinä muuta kuin veivataan vaan jatkossakin kelloja.
Klassinen "ennen oli kaikki paremmin" kommentti. Istuttiin sitä ennen päreen valossa ja savussa pirtissäkin ja ai että oli parempi juttu kuin sähkövalot? En kuitenkaan näe miksi pimeässä leikkiminen olisi jotenkin parempi juttu, kuin valoisassa leikkiminen.
 
Mun puolesta voitaisiin vaikka ympäri maailmaa siirtyä UTC-ajan käyttöön, jokainen sitten vaan sovittaisi omat menonsa sen mukaan. Muutenkin tekisi ihan hyvää että firmat vähän miettisivät aukioloaikojaan sun muita vähän uusiksi, kaikki ei ole pakko olla aina 8-16. Ja jos joku nyt haluaisi kiinteällä aikavyöhykkeellä pitää firmaansa kesällä ja talvella eri aikaan auki niin vaihtakoon aukioloaikoja 2 kertaa vuodessa... Monessa firmassa kuitenkin suurin osa hommista voisi olla vähän joustavammalla työajalla.

Ymmärrän kyllä varsin hyvin että kiinteä 8-16 on joillekin varsin ikävä kun noita kelloja käännellään, joitakin töitä kun ei voi valitettavasti ihan vapaasti tehdä milloin haluaa. Nykyään itselläni onneksi on varsin joustava ja liukuva työaika niin voi tehdä työt silloin kun tuntuu itsestä parhaalta.
 
Normaali aika on standard time ja Daylight Saving Time on se "eri asetus" jota tietty alue on sopinut käyttävänsä.

Aivan, ja menee hyvin hämmentäväksi jos jotkut keksii sanoille uusia merkityksiä.

Vähän toistoa, mutta se kesäaika on tyypillisesti tunnin siirto eteenpäin aikavyöhykkeen normaaliajasta johan taasen palataan syksyllä takaisin. En heti keksi järjestelmää missä kesäaikaa kutsutaan normaaliajaksi.

Suomen aurinkoaika on sentäs jossainpäin maata normaaliaikaa lähellä. Suomen kesäaika luokaa yksi viiva kaksituntia pielessä aurinkoajasta.

Se on totta että Suomessa kesäaika käytössä useamman päivän kuin normaaliaika.

Aikavyöhyke ei kuitenkaan ole mikään sellainen mitä säätelee kilpailu ja markkinointilait, jos jollain sieltä kumpuaa se ajatus että jos alennus on 6kk, niin siitä tulee uusi normaalihinta.


Jos keksii uusia sanoja ja sitten sillä lähtee vatimaan jotain uutta. Vaikka näinä aikoina se olisikin suosittua, niin toivottavasti aikavyöhyke valinnassa että päätökset tehtäisiin muilla perusteilla.

Ja jos joku nyt haluaisi kiinteällä aikavyöhykkeellä pitää firmaansa kesällä ja talvella eri aikaan auki niin vaihtakoon aukioloaikoja 2 kertaa vuodessa... Monessa firmassa kuitenkin suurin osa hommista voisi olla vähän joustavammalla työajalla.
Näin tosiaan tehdään paljon. Varsinkin kausi ja vuodenaikojen mukaan vaihteleva tarpeen palveluissa, ja niihin ei jokin kiinteästi normaali-kesäaika vaihto hetket sovi, osalle päinvastoin.
 
Muistan kun keväällä 1993 missasin treenit kun en muistanut siirtää kelloja. Muita omakohtaisia haittavaikutuksia ei kellojen siirtelystä nyt tule mieleen.

Juuri näin. Kellojen siirtäminen on nykyään täydellinen non-event, jota ei käytännössä edes huomaa kun kellot siirtyy itsestään. Taas tehdään asiaa tikusta.

Ja vielä varoitus kaikille, joille jo tämä yhden tunnin siirtymä aiheuttaa ylivoimaisia ongelmia: ei kannata ikinä matkustaa Ruotsiin eikä varsinkaan sitä pidemmälle.
 
Talviajan puolustajien ainoat argumentit ovat että talviaika on normaaliaika ja kesäaika on moskovan aika.

Sanat ja termit eivät kuitenkaan muuta faktoja mihinkään. Kesäaika on suuremman osan vuodesta käytössä ja täten ns normaali tilanne ollut jo kymmeniä vuosia.
Joo, tämä on ollut aika naurettava perustelu millekään. Ehkä häiritsevintä oli, kun tätä samaa muotoa käytettiin virallisessa(?) nettikyselyssä. Siis siinä, jossa pystyi myös vastaamaan monta kertaa. Se ei oikeasti ole mikään perustelu pysyvälle talviajalle, että mielessä tuntuu kivalta, kun kellonviisarit ja aurinko ovat korkeimmillaan samaan aikaan.

Fakta on, että Suomessa kellonajalla on käytännössä väliä ainoastaan pari viikkoa keväällä ja syksyllä, muuten täällä on yöllä/aamulla jatkuvasti pimeää tai valoisaa. Tähän nähden, ajan siirto on teoriassa paras vaihtoehto, kun keväällä jo valoisista aamuista napataan tunti pidempää iltaa varten ja toisaalta syksyllä annetaan aamujen kääntyessä liian pimeiksi vielä pieni hetki lisää valoa aamuun. Otetaan esimerkki tästä päivästä Helsingissä. Kesäajassa aurinko nousi 6:51 ja laskee 19:59, talviajassa samat hetket olisivat 5:51 ja 18:59. Toki on ihmisiä, jotka varmasti iloitsevat, jos aurinko paistaa jo ennen kuutta, mutta ainakin Helsingissä valoista päätellen juuri kukaan ei herää noin aikaisin. Jos joku vanhankodissa saa sydänkohtauksen siirtelyn takia, niin ehkä siirtyminen voitaisiin tehdä siellä hieman rauhallisemmin, esim. vartti päivässä. Toki varmaan joku saisi sydänkohtauksen siitäkin, kun aamusää televisiosta jäisi näkemättä.

Täytyy myös todeta, että vaikka aikaisemmin olin pysyvän kesäajan kannalla, jos pitäisi valita, niin nykyään pienen lapsen vanhempana taitaisin kallistua talviajan kannalla, kun lapsi tuppaa heräämään niin pirun aikaisin. Toki murrosiässä ei sitten varmaan saa sängystä ollenkaan ylös.

Lisätään nyt vielä. Koittakaa nyt myös jotkut ymmärtää, että kaikki eivät voi suunnitella omia menoja vapaasti kellonajoista riippumatta. Monella on käytännössä pakollisia menoja tiettyyn aikaan, kuten esim. työt tai harrastukset.
 
Normaaliaika, eli se aika mitä käytämme talvella on lähempänä sitä paikallista aurinkoaikaa , jos tavoitellaa sitä kesimääräistä "normaaliaikaa", aurinkoaikaa, niin kelloja pitäisi siirtää toiseen suuntaan kuin kesäaikaan siirtyessä.



Kellonaika , aikavyöhyke on sinänsä sovittavissa, mailmalla on monenlaista toteutusta. ja miksei voisi sopia ihan joku ihan ikioma.

Valittaisiin me mikä aikavyöhyke tahansa, siireltäisiin kelloja useasti tai ei ollenkaan, niin ne nukkamaan menot, töihin menot, ruokatauot on esitettävissä ihan UTC aikaan, tai aurinkoaikaan.

Rautalankaa:

Jos sinulla on metrin mittainen tanko, vaikka keväällä päättäisit että nyt se suomi1,2 metriä, ihan vaan sen takia että kesällä kiva, niin se tanko on silti SI metrin mittainen. Syksyllä taasen päätät että se 1,2 Suomi metriä, on nyt 1,0 Suomi metriä, niin sama se on.


Keksin kolme aikavyöhykettä mitkä helposti perusteltavissa.

Se ns aurinkoaika, Suomen sijainnilla joko nykyinen +2 UTC, tai +1 UTC

UTC aika.

Jos keksii perustelun johonkin muuhun, jos esim moskovan aika kanssakäymisen kannalta tuntuu luonolliselta ja siitä jotain etuja niin se UTC +3
Tai jos haluaa keskieuroopan kanssa selkeyden vuoksi saman ajan niin sitten UTC+1, se taitaa myös sopia Suomen aurinkoajan kanssa.

Kesäajan käyttöä ensisijaisesti perustellaan sillä että EUssa se on käytössä, se on toki sellainen perustelu missä on haittansa ja hyötynsä, ja maku ja arvostus asia ylittääkö hyödyt haitat.


Se mihin aurinkoaikaan missäkin kunnassa tarjotaan mitäkin palvelua , niin sitä ohjaa kysyntä ja halut, ja tarpeet. Jos haluaa agraari aikaan ja palvelu auringon noustessa, niin se on ihan siitä kyse ei siitä mitä viisarit näyttää.


P.S.
Tässä kommentissa ei otettu sitä huomioon että Suomi on EU jäsenenä sitoutunut mm. EU direktiiveihin, eli on sovittu että noudatetaan yhtenevää kesäaika käyttöä.

Kesäaika on aikanaan keksitty energiankulutuksen takia ja se ensisijaisesti suomessa käytössä koska tärkeissä kumppanimaissa.
Normaalilla minä käsitän yleiskiekellisesti sen, mikä on yleistä, arkista, enemmistöä jne. Sen valossa ns normaalimpi aika on kesäaika, koska se on suuremman osan vuotta köytössä. Toki normaaliaika virallisena terminä tarkoittaa talviaikaa. Aurinkoaika sen sijaan on sinänsä riippumaton kellotaulusta, eli ei ole mitään luonnonlakia, joka määrää auringon olevan korkeimmillaan klo 12. Se on tosiaan ihan päätettävissä oleva asia.

Noin muuten yhteiskunnassa on aika suuri merkitys sillä, mitä viisarit näyttää. Kesä/talviajan valinta on helposti tehtävissä verrattuna koko yhteiskunnan rytmin tai sen kellosidonnaisuuden muuttamiseen. Siksi argumentti terästangosta on minusta melko mieletön. On varmasti kaikille selvää, ettei vuorokauteen tule lisää tunteja edes kesäajassa, mutta niiden valoisien tuntien ajoittumisella on merkitystä aikasidonnaisessa yhteiskunnassa.
 
Normaalilla minä käsitän yleiskiekellisesti sen, mikä on yleistä, arkista, enemmistöä jne. Sen valossa ns normaalimpi aika on kesäaika, koska se on suuremman osan vuotta köytössä.
Tämähän nyt taas sitten riippuu tarkkailun aikajänteestä. Jos mietitään nyt vaikka teollistumisen alusta, niin normaaliaikaa on vietetty enemmän kuin kesäaikaa - jolloin se on se normaali. Kuten myös lyhentämällä tarkkailujakso vaikka viimeiseen kuuteen kuukauteen... Mikä on keskimääräistä ja normaalia riippuu puhtaasti siitä mihin haluaa maalitolpat sijoittaa - yleensä tietenkin niin että se tukee omaa näkemystä.
 
Koskas EU:n puheenjohtajamaana olisi seuraavan kerran sellainen maa joka voisi nostaa tämän siirtelyn lopettamisen käsittelyyn?
Onko näitä juuri muita kuin Suomi?
Nyt siellä vissiin on Ranska, mutta ei taida heille olla kovin korkealla prioriteetilla?
 
Tämähän nyt taas sitten riippuu tarkkailun aikajänteestä. Jos mietitään nyt vaikka teollistumisen alusta, niin normaaliaikaa on vietetty enemmän kuin kesäaikaa - jolloin se on se normaali. Kuten myös lyhentämällä tarkkailujakso vaikka viimeiseen kuuteen kuukauteen... Mikä on keskimääräistä ja normaalia riippuu puhtaasti siitä mihin haluaa maalitolpat sijoittaa - yleensä tietenkin niin että se tukee omaa näkemystä.
Elitkö sinä teollistumisen alussa? Minä en ainakaan elänyt. Viimeinen kuusi kuukautta taas on melko epärelevantti, kun puhutaan vuoden pituisesta tarkastelujaksosta, jonka aikana nykyisin vaihtelee kesä- ja talviaika...

Miksi ihmeessä ne maalitolpat sijoitettaisiin keskutelunaiheen ulkopuolelle? Toitko mielestäsi paljonkin kontribuutiota keskusteluun besserwisseröinnilläsi?
 
Koskas EU:n puheenjohtajamaana olisi seuraavan kerran sellainen maa joka voisi nostaa tämän siirtelyn lopettamisen käsittelyyn?
Onko näitä juuri muita kuin Suomi?
Nyt siellä vissiin on Ranska, mutta ei taida heille olla kovin korkealla prioriteetilla?
Miksi pitäisi olla puheenjohtajamaa? Suomi ilmoittaa ettei enää siirrä kelloja ja siinä se. EU voi sitten kiukutella perään mutta entä sitten.

Muut maat saa edelleen siirtää viisareita tai jäädä vaikka samaan oikeaan kesäaikaan Suomen kanssa (mm. Viro).
 
Miksi pitäisi olla puheenjohtajamaa? Suomi ilmoittaa ettei enää siirrä kelloja ja siinä se. EU voi sitten kiukutella perään mutta entä sitten.

Muut maat saa edelleen siirtää viisareita tai jäädä vaikka samaan oikeaan kesäaikaan Suomen kanssa (mm. Viro).

Aa, ok.
Jossain lehdessä sanottiin, että jos EU:ssa yhteisesti haluttaisiin siitä luopua, niin yleensä puheenjohtajamaa tämmöisiä "vähäpätöisempiä" voisi nostaa yhteiseen käsittelyyn.
Mutta enpä tullut ajatelleeksi, että Suomi voisi myös omin päin luopua siirtämisestä.
 
Juuri näin. Kellojen siirtäminen on nykyään täydellinen non-event, jota ei käytännössä edes huomaa kun kellot siirtyy itsestään. Taas tehdään asiaa tikusta.
Sori kärjistys.
Menee samaan sarjaan, AS Oyn piha on siisti, sähköä tulee pistorasiasta, vettä hanasta, jne.

Eli muut näkee sen vaivan, kustannukset enemmän tai vähemän piilossa yksilöltä.

Normaalilla minä käsitän yleiskiekellisesti sen, mikä on yleistä, arkista, enemmistöä jne. Sen valossa ns normaalimpi aika on kesäaika, koska se on suuremman osan vuotta köytössä.
Joo, en tässä sitä kritisoi että joku on aiemmin luullut että Suomen kesäaika on suomen normaaliaika. Se on voinut mennä ohi koulussa, ja jos ei sen tarkemmin ole asiaa miettinyt, niin joo, ihan mahdollista.

Mutta se ei oikein avaudu että jos asia on selvlinnyt, niin sen jälkeen vielä alkaa väittää että Suomen normaaliaika on sama kuin moskovan aikavyöhykkeenseen.

Taisi olla joku ihan oma ketju, missä foorumilaiset kirjoittelee sanoja asioita, mitkä luullut olevan toisin/ei tienneet mitä tarkoittaa. Ainakin allekirjoittaneella on vastaanvankaltaisia juttuja tullut.


Aurinkoaika sen sijaan on sinänsä riippumaton kellotaulusta, eli ei ole mitään luonnonlakia, joka määrää auringon olevan korkeimmillaan klo 12. Se on tosiaan ihan päätettävissä oleva asia.
Paikallisesta aurinkoajasta on siirrytty pääsääntöisesti tunnilla jaollisiin aikavyöhykkeisiin käytännön syistä, on saatu isompia alueita joissa yhtenäinen aika. kun tuli tarvetta esim jossain aikataulutetussa liikenteessä joka meni sen verran nopeesti paikasta toiseen.

Noin muuten yhteiskunnassa on aika suuri merkitys sillä, mitä viisarit näyttää. Kesä/talviajan valinta on helposti tehtävissä verrattuna koko yhteiskunnan rytmin tai sen kellosidonnaisuuden muuttamiseen. Siksi argumentti terästangosta on minusta melko mieletön. On varmasti kaikille selvää, ettei vuorokauteen tule lisää tunteja edes kesäajassa, mutta niiden valoisien tuntien ajoittumisella on merkitystä aikasidonnaisessa yhteiskunnassa.

mm Kiinassa tuli aikanaan keskusjohtoinen ajatus että koko maa on samassa ajassa, no ei se ihan toiminut niin kuin ajatus, jostain hassun syystä eri laidoilla hommat jatkun enemmänkin sen aurinkoajan mukaan.

Eli jos ihmiset haluaa aloittaa touhua aiemmin, niin ne aloittaa touhut aiemmin, menevät aiemmin nukkuun, jos ihmiset haluaa herätä myöhemmin ja mennä myöhemmin nukkuun niin ne myös tekevät. Jälkimmäinen on se mitä Suomessa on tapahtunut.


Kesäajan idea on sähkön säästö, aikana jolloin oli hehkulamput,
Toiminta idea oli siinä että kaksikertaa vuodessa väkivalloin siirretään ihmisen rytmiä, ensin eteenpäin, ja ihmiset joutuu siihen sopeutuun yhden yön sopeutumis ajalla, kun aikataulut meni kellotaulun mukaan ja ne ei siirry yhtä nopeasti.

Aikaan kuviot erilaisia, ja siirtelyjen kustannukset nousi, hyödyt väheni, 2000, 2010 luvulla automatiikkaa sovitettu helpottaa osaa juttuja.
 
Toisille se luetunymmärtäminen näyttää olevan hyvin hankalaa. En itse kehtaisi tulla väittämään perusteetta muiden viestejä disinformaatioksi vaivautumatta lukemaan viestiketjua taaksepäin sen hahmottamiseksi, mistä puhutaan.

Olen kyllä lukenut viestiketjun kaikki viestit. Syvimmät osanottoni, mikäli et oikeasti ymmärrä, mikä osa aiemmasta viestistä oli disinformaatiota.
 
Olen kyllä lukenut viestiketjun kaikki viestit. Syvimmät osanottoni, mikäli et oikeasti ymmärrä, mikä osa aiemmasta viestistä oli disinformaatiota.

Ihan pelkän viestin lukemalla jäi minullekin hämäräksi, mikä siinä disinformaatiota oli. Yhtään virheellistä väitettä siinä ei ollut. Yksi mielipide siitä, mikä on normaalia, mutta ylimielisestä viestistäsi päätellen lienet sen verran älykäs että tuskin sitä disinformaationa pidät. Disinformaatiolla kun on kohtalaisen selkeä määritelmä.
 
Mun näkökulma kellojen siirtelyyn ja kesäaikaan liittyy ulkoiluun / treenaamiseen.

Mä lähden noin sata kertaa todennäköisemmin itsenäisesti ulos lenkille, kun on valoisaa mutta aamulenkit ei innosta.

Sen takia olisi kiva että työpäivän jälkeen riittäisi vielä valoa ulkoilua varten. Sellainen hämäräkin on vielä ok mutta jos on täysin pimeää se kynnys vääntäytyä ovesta pihalle on eksponentiaalinen.

Mä luulen myös että tämä on aika yleistä, joten sillä olisi ihan kansanterveydellistäkin vaikutusta mutta en ole vapaa-ajan valoisuuteen liittyvää tutkimusta nähnyt.

Ratkaisu tähän olisi jatkuva kesäaika tai työpäivä klo 7-15.

Aamun pimeydellä ei ole juurikaan väliä normaalissa toimistotyössä. Ja keinovalo kattaa helposti kaikki työhön liittyvät valotarpeet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 255
Viestejä
4 454 439
Jäsenet
73 680
Uusin jäsen
Scitech

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom