Haluatko vähän avata päättelyketjuasi?
Töihin mennään myöhemmin, harrastukset ja muu touhu myöhemmin, mennään myöhemmin nukkumaan.
Kouluissa mietitään pitäisikö koulut alkaa aamulla myöhemmin .
Se on laskettu Suomessa, koska Timbuktun aikakäsityksellä ei ole kauheasti relevanssia tähän keskusteluun. Se on laskettu sillä oletuksella, että keskimäärin vapaa-aika on ihmisillä arkisin suunnilleen 17-23 välillä ja viikonloppuisin 08-23.
Hämmästelin mistä 200 tuntia tuli, mutta olit laskenut myös ne vapaapäivät.
Suomessa kesällä on pitkät valoisat ajat, joten kesäaika oikein siihen tuo paljo lisää, jos ajatus että kellonsiirto pakottaisi heräämään aiemmin.
Normaaliaikaan taasen valoisa-aika lyhyt.
En keksi miten tuon 200 tuntia sait.
Niin, edelleen sitä omaa työaikaa voi kyllä jonkin verran säätää, mutta ei muiden. Minä voisin toki aloittaa työni vaikka jo viideltä, mutta päiväkoti aukeaa vasta seiskalta ja minun työni riippuvat muiden ihmisten töistä, joten aika usein on kaikenlaisia palavereita iltapäivällä jne.
Mä haluun aurinko seiskalta, muut ei halua, vaan haluavat kasilta, joten käännetään kelloa, jos muut alkaa lipsuun, tehdään sama myöhemmin uudestaan.
En tässä dissaa sinun toivetta että arkialkaisi aiemmin aamulla, vaan sitä että siihen käytetään jotain kellon siirtelyä, millä yritetään saada muut muutamaan vuorokausirytmi itselle sopivaan muotoon.
Tärkeintä olisi päästä tuosta vekslaamisesta eroon. Sinänsä kannattan sitä että palataan ns normaaliaikaan, perustelu se että siitä teknisesti vähiten haittaa. Jos se ei kelpaa, niin seuraava ehdotus sitten se aika mikä olisi näille leveyspiireille se eniten normaali, mutta siis vain yksi vyöhyke ja tasatunti jaolla UTC aikaan.
Jos se ei kelpaa, niin sitten jotain vahvoja perusteluita miksi jokin muu aika ja mitä hyötyä se tuo, kaupallisesti meidän normaali-aika on ollut ihan ok, ja vaikka vallitsema tilanne ehkä nyt tuuppaa enemmän tuntia taaksepäin, niin onko etu riittävä. Ajat, leimat ja mukaanlukien kalenterit siirretään sähköisti ja pohjaa UTC aikaan ja joka tapauskessa homma palloistunut, eli yksittäisten aikavyöhykkeiden painotus vähentynyt.