Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Nykyään on jo vaikeaa löytää kunnollisia vertailupareja manuaalin ja automaatin välille, mutta käytännössä automaattivaihteistoisten autojen mediaanikulutus on pienempi kuin manuaalien. Ammattilaisten tekemissä virallisissa kulutusmittauksissa voimalinjan optiminopeuksilla manuaalilla voi saada pienemmän kulutuksen, mutta kääntöpuolena on se että kyseisenlainen manuaalivaihteisto ei ole kovin miellyttävä käytännössä.
En keksi miten manuaali voisi olla energiatehokkaampi, massa eroa, onko kitkassa sellaista eroa että edes teoriassa voisi pärjätä.
Automaatilla kyse ihan optimoinnista, mutta ei sille toimivalle softalle pärjää ihmis kuljettaja. Jos on erityisen taitava optimoija kuski, niin se sitten optimoi automaatti ajollakkin ainakin sen verran ettei töppäile.

Vakkari, energiatehokkaalle vakkarille ei ihminen pärjää, mutta tietyissä oloissa vakio vakkareille. Ei nyt voimalinja juttu, mutta polttiksella enemmän saavutettavaa.

Edit, olin vähän ylioptimistinen automaattiin.
 
Viimeksi muokattu:
En keksi miten manuaali voisi olla energiatehokkaampi, massa eroa, onko kitkassa sellaista eroa että edes teoriassa voisi pärjätä.
Automaatilla kyse ihan optimoinnista, mutta ei sille toimivalle softalle pärjää ihmis kuljettaja. Jos on erityisen taitava optimoija kuski, niin se sitten optimoi automaatti ajollakkin ainakin sen verran ettei töppäile.

Vakkari, energiatehokkaalle vakkarille ei ihminen pärjää, mutta tietyissä oloissa vakio vakkareille. Ei nyt voimalinja juttu, mutta polttiksella enemmän saavutettavaa.

Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.

Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.

1753520274947.jpeg
 
En keksi miten manuaali voisi olla energiatehokkaampi, massa eroa, onko kitkassa sellaista eroa että edes teoriassa voisi pärjätä.
Automaatilla kyse ihan optimoinnista, mutta ei sille toimivalle softalle pärjää ihmis kuljettaja. Jos on erityisen taitava optimoija kuski, niin se sitten optimoi automaatti ajollakkin ainakin sen verran ettei töppäile.

Vakkari, energiatehokkaalle vakkarille ei ihminen pärjää, mutta tietyissä oloissa vakio vakkareille. Ei nyt voimalinja juttu, mutta polttiksella enemmän saavutettavaa.

Ihan heitän täältä oman automallini manuaali vs. DSG-kulutusvertailun Spritmonitorista: manuaali ja DSG: 5,9 l/100 km vs. 6,6 l/100 km, muuten autoilla samat pohjatietospeksit
 
Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.

Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.
Vähän yllättyin että edelleen löytyy eroa noin päin , olin niin varma että tänäpäivänä paperillakkin automaattijärjestäin pärjäisi .
Ja että tuollaisessakin vertailussa missä automaatissa vaihteita enemmän niin optimoinnila ylitettään, massa, kitka, ym tappiot. No jos kun tuossa manuaali optimoitu, ja labrauksilla haettu minimi.
Vaikka tuo pinikoneinen niin silti yllättävän iso ero, niin silti ylistän automaattia, mosissakin

Mutta itse aiheensee, hybridiin, lataushybridiin, niin en sitä automaattia listaisi ns huonoksi puoleksi, päinvastoin.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
Johtuu pitkälti siitä että normaaleja auton moottoreita valmistetaan mielettömiä määriä, joten ne ovat halpoja.

Mun tietääkseni se Nissan Qasqain hybridi on tällähetkellä ainoa tuollainen markkinoilla.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
EREV taitaapi olla uusi markkinointinimi noille, ja varsinkin Kiinassa ilmeisesti suhteellisen suosittuja. Viime aikoina on ollut erilaisia lupauksia että paljon uusia malleja olisi tulossa ensi vuodesta eteenpäin Euroopan markkinoille, mutta saa nähdä kamppaako erilaiset kauppapolitiikan kiemurat nämä suunnitelmat.
 
Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
HA autoissa sarjahybridejä vähän, mutta ehkä suosittu Mitsubishi menee lähelle (vai olenko ymmärtänyt sen toiminnan ihan väärin)

Jos haet nimenomaan sellaisia autoja joissa polttis akkuja ladataessa on mekaanisesti irtikytketty vetävästä voimalinjasta.

Tarviiko sen toimia vakiokierroksilla, jos moottori suunniteltu kohtuu kapealle optimitehoa/kierrosalueelle, niin automatiikka optimoi välitykset sen mukaan. toimii riittävän tasaisessa ajossa.
 
Nuo eivät vaikuta kovin energiatehokkailta matka-ajossa. Mazda MX-30 e-Skyactive ehkä karsein esimerkki moisesta.
Tuo wankel sotkee tuon vertailun, eikä sitä voi oikein pitää kuin esimerkkinä huonosta toteutuksesta.

Mielenkiintoinen se toki on, mutta ei niin mielenkiintoinen että henkilökohtaisesti tuohon lähtisin sotkeutumaan.
 
Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.

Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.
On automaatteja ja sitten on portaattomia lootia. Esim toi eCVT planeettapyörästö mielestäni varsin nerokas ratkaisu ja Toyotalta ei normiautoista edes manuaalia saa, vaikka haluaisi. Kulutus on melkoisen pitkälle opitimoitu, kun moottori on kokoajan siellä optimikierroksilla. Se sitten kuskista kiinni, että pitääkö tästä vai ei. Mutta vähän se syö.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 981
Viestejä
4 862 844
Jäsenet
78 491
Uusin jäsen
rassee11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom