- Liittynyt
- 14.07.2018
- Viestejä
- 1 221
Sähköautot ovat tyypillisesti melko uusia, joten ei ole mitään järkeä vertailla jotain tonnin pommia uusiin taikka keskihintaisiin sähköautoihin. Vastaavasti jos minä haluaisin minimoida kustannukset, siirtyisin polkupyörään. Kaikki matkat, jokta minä ajan nykyään kakkosautolla, menisi polkupyörällä. Eikä kukaan osta uutta autoa (siis tehdasuutta), olipa se sitten polttis taikka sähkö, säästääkseen rahaa, vaan kuluttaakseen sitä.
Jos olet valmis ajamaan tonnin romulla, niin polttis on vielä pitkään kilpailukykyinen. Jos esimerkiksi bensan hinta olisi nimittäin 4€/l, tonnilla saisi aika hienoja polttomoottoriautoja kun niiden hinnat romahtaisivat. Tosin siinä tapauksessa tonnin pommi ei tietenkään ole enää mikään romu, vaan ainoastaan kallis ajaa.
En tiedä, olemmeko me asiasta samaa vai eri mieltä.

Mutta haluatko avata, millä mekanismilla hienojen polttomoottoriautojen hinnat romahtaisivat? Toteat itsekin, ettei kukaan osta uutta autoa säästääkseen rahaa, joten romahdus ei voisi selittyä ainakaan sillä, että markkinoille tulisi äkillisesti suuri määrä käytettyjä polttomoottoriautoja "kaikkien" vaihtaessa täyssähköön.
Johtuisiko hintaromahdus sitten siitä, että ihmisillä olisi polttoaineen hinnan nousun myötä vähemmän rahaa vaihtaa auto uudempaan, jolloin myyjien pitäisi ennen pitkää laskea hintojaan saadakseen vanhat autot liikkumaan? Se kuulostaa järkevältä sinänsä, mutta jos kuluttajan autoiluun käyttämä kokonaissumma mielletään jokseenkin kiinteäksi, niin tällöin myös uusien autojen kauppa väistämättä kärsisi. Yhä harvemmalla olisi kanttia ottaa uutta osaria ja antaa 5-10 vuotiasta velatonta Corollaa/Golfia vaihdossa, jos siitä ei käytännössä mitään hyvitettäisi. Tämä uusien autojen kaupan hyytyminen supistaisi tarjontaa käytetyistä autoista ja puskisi hintoja puolestaan ylöspäin.
Lisäksi Moottori-lehti kertoi kaksi vuotta sitten, että keskimääräisen suomalaisen auton arvo on 6800 euroa. (Tämä ei liene kenellekään yllätys huomioiden suomalaisen autokannan keski-ikä.) Näin ollen voidaan arvella, että aika pirun iso osa autokannastamme on vain yhden vaihteistoremontin (tms. kalliimman korjauksen) päässä paalista. Eli kysyntää käytetyille autoille riittänee senkin puolesta, kun kaikki korjaukset maksavat maltaita ja jossakin vaiheessa auto on järkevämpää paalata kuin maksaa sen elvyttämisestä tuhansia euroja.