Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Muistakaa, että tämä on Saksasta, autobaanan, rajoittamattomia nopeuksien ja isomoottoristen V8 Mersujen luvattu maa, jossa ihmiset ovat hyvin asenteellisia sähköautoja kohtaan.
Saksa on myös maa jossa myydään paljon autoja joiden varustelu ja moottori on huomattavasti alle sen mitä suomeen maahantuodaan, koska suomalaisille ei kelpaa niin karut autot mitä saksalaisille nuukajusseille myydään.

Suhteessa niitä V8 mersuja myydään suomessakin yllättävän paljon.. Tosin nykyään tietysti plugareina.
 
Google maps antaa keskinopeudeksi 83km/h. Ainakin mun perskohtaisen kokemuksen mukaan nuo googlen ajoajat edellytttävät käytännössä sitä sellaista "tavallista" rajoitus +10 mittarinopeus ajotapaa, ainakin lyhyemmillä alle 200km matkoilla.

Noin yleensähän matkaa ajaessa keskinopeudeksi muodostuu jotain reilu 20kmh alle sen nopeuden mitä yrittää ajaa, ellei nyt ihan jotain motarun rampin väliä kellota.

E: tuo ei olikin 4. Tietä. 5. Tietä reilu vartti pidempään, keskinopeus 85.
Oletetaanpa ensinnäkin kesänopeudet. Kemijärveltä on n. 400 km Kajaaniin, ja tällä välillä on Kuusamo ja pari muuta taajamaa, joissa on pieni 60 km/h alue. Kajaanin paikkeilla on vähän pidempi matka hidasta ja samoin Iisalmen ja Siilinjärven väli on hitaanlaista.

Siilijärveltä onkin motaria liki 50 km, sitten on aika nopeaa valtatietä Juvalle, josta alkaa 4-kaistainen osuus Mikkelin ohi. Siitä on Lusiin valtaosin nopeaa tietä ja Lusista on motaria Helsinkiin. On kyllä nainen ratissa, jos kesällä jää keskinopeus 85 km/h.
 
Oletetaanpa ensinnäkin kesänopeudet. Kemijärveltä on n. 400 km Kajaaniin, ja tällä välillä on Kuusamo ja pari muuta taajamaa, joissa on pieni 60 km/h alue. Kajaanin paikkeilla on vähän pidempi matka hidasta ja samoin Iisalmen ja Siilinjärven väli on hitaanlaista.

Siilijärveltä onkin motaria liki 50 km, sitten on aika nopeaa valtatietä Juvalle, josta alkaa 4-kaistainen osuus Mikkelin ohi. Siitä on Lusiin valtaosin nopeaa tietä ja Lusista on motaria Helsinkiin. On kyllä nainen ratissa, jos kesällä jää keskinopeus 85 km/h.
Millaisia keskinopeuksia sun miehekkäällä ajolla tulee?

Ei mitään arvauksia, vaan todellisuudessa mitattuja?
 
Eiköhän absoluuttisesti suurin osa ihmisistä kuitenkin hommaa sellaisen auton, joka on siedettävä kompromissi niitä yleisimpiä käyttötarpeita varten, eikä suinkaan kaikkiin kuviteltavissa oleviin skenaarioihin sopivaa värkkiä. Vai hommaisitko itse käyttisautoksi minibussin sen takia, että kerran kymmenessä vuodessa saattaa olla tarvetta kuskata yli viittä ihmistä kerrallaan?
Käännetäänpä kalenteria takaisin vuoteen 2010, niin "diesel-farkku" on ollut enemmän kuin "siedettävä kompromissi". Oikea viiden hengen kuljetuskapasiteetti, tarvittaessa jopa pari kuutiota tavaratilaa paku-moodissa, ja 1500-2000 kg vetokyvyllä on pystynyt kuljettamaan vähän isompaakin kuormaa. Silti auto on ollut mukava ajopeli myös yksin liikkuessa eikä ole vierastanut edes ripeää autobaanaa tai mutkatietä. Range 1000+ km ja lataus 5 minuutissa. Toki, roadster olisi riittänyt moneen tarpeeseen mutta "diesel-farkku" ajoi asian yleensä miten kuten yhtä hyvin.

V. 2000 diesel-farkut alkoivat jo olla melkein yhtä hyviä kuin 2010. Ei kaikki, mutta monet. 1990 konsepti oli tuttu mutta pellin alla oli 2-litrainen bensavapari. Muuten sama suorituskyky mutta piti tankata useammin eikä vetokyky ollut ihan yhtä hyvä. 80-luvulla melkein samaan on päästy yleisesti viistoperäisillä ja asianharrastajille oli kartano-Volvot ja T-Mersut. Pitää ehkä mennä 70-luvulle, jotta "diesel-farkun" kaltainen yleiskäyttöisyys ei ole ollut yleisessä käytössä?

Nyt meillä on keskustelut täynnä patterikuskeja, joiden missiona tuntuu olevan osoittaa, että "diesel-farkku" on turha.

Millaisia keskinopeuksia sun miehekkäällä ajolla tulee?

Ei mitään arvauksia, vaan todellisuudessa mitattuja?
Hyvällä reitillä ilman isompia ongelmia puhutaan 3-numeroisista keskinopeuksista, ja nimenomaan usean sadan kilometrin matkalla. Illalla ja yöllä on rauhallisempaa ajaa kuin päivällä. Ei ehmetissä mitään 80+ km/h lukuja, siinähän menee ikä ja terveys ja kuski ikävystyy rattiin.

Jos matka on pääosin motaria, niin mennään lähelle 110 km/h 1000 km matkalla mutta ei Suomessa.
 
Käännetäänpä kalenteria takaisin vuoteen 2010, niin "diesel-farkku" on ollut enemmän kuin "siedettävä kompromissi". Oikea viiden hengen kuljetuskapasiteetti, tarvittaessa jopa pari kuutiota tavaratilaa paku-moodissa, ja 1500-2000 kg vetokyvyllä on pystynyt kuljettamaan vähän isompaakin kuormaa. Silti auto on ollut mukava ajopeli myös yksin liikkuessa eikä ole vierastanut edes ripeää autobaanaa tai mutkatietä. Range 1000+ km ja lataus 5 minuutissa. Toki, roadster olisi riittänyt moneen tarpeeseen mutta "diesel-farkku" ajoi asian yleensä miten kuten yhtä hyvin.

V. 2000 diesel-farkut alkoivat jo olla melkein yhtä hyviä kuin 2010. Ei kaikki, mutta monet. 1990 konsepti oli tuttu mutta pellin alla oli 2-litrainen bensavapari. Muuten sama suorituskyky mutta piti tankata useammin eikä vetokyky ollut ihan yhtä hyvä. 80-luvulla melkein samaan on päästy yleisesti viistoperäisillä ja asianharrastajille oli kartano-Volvot ja T-Mersut. Pitää ehkä mennä 70-luvulle, jotta "diesel-farkun" kaltainen yleiskäyttöisyys ei ole ollut yleisessä käytössä?

Nyt meillä on keskustelut täynnä patterikuskeja, joiden missiona tuntuu olevan osoittaa, että "diesel-farkku" on turha.


Hyvällä reitillä ilman isompia ongelmia puhutaan 3-numeroisista keskinopeuksista, ja nimenomaan usean sadan kilometrin matkalla. Illalla ja yöllä on rauhallisempaa ajaa kuin päivällä. Ei ehmetissä mitään 80+ km/h lukuja, siinähän menee ikä ja terveys ja kuski ikävystyy rattiin.

Jos matka on pääosin motaria, niin mennään lähelle 110 km/h 1000 km matkalla mutta ei Suomessa.
Piti oikein kaivaa ajopäiväkirjasta että miten on itellä onnistunut pisin reissu, kun ajan +10 rajoituksen päälle. Menomatka 812,5 km ja kesto 8 h 27 min. Paluumatka 809,2 km ja kesto 8h 43 min. Tuosta saadaan keskareiksi 96,15 km/h ja 92,83 km/h. Molemmat siis pysähtymättä edes kuselle.

Aika rattimies saa olla että pääsee kesälläkään siis yli satasen keskariin, tuossa ei meinaan jätetty yhtään ohitusta tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Piti oikein kaivaa ajopäiväkirjasta että miten on itellä onnistunut pisin reissu, kun ajan +10 rajoituksen päälle. Menomatka 812,5 km ja kesto 8 h 27 min. Paluumatka 809,2 km ja kesto 7h 25 min. Tuosta saadaan keskareiksi 96,15 km/h ja 92,83 km/h. Molemmat siis pysähtymättä edes kuselle.

Aika rattimies saa olla että pääsee kesälläkään siis yli satasen keskariin, tuossa ei meinaan jätetty yhtään ohitusta tekemättä.
Minusta 809.2km / 7h25min = 109 km/h, eli ratin takana on ollut Rattimies ainakin Suomen oloissa. Eipä silti, 95+ keskinopeus alkaakin olla ihan eri tavalla siedettävä kuin joku 80+. En itsekään pitäisi 96 km/h pitkällä matkalla minään naiskuskeiluna.

On muistettava, että reitit eivät ole samanlaisia. Esim. Sodankylästä etelään 4-tie ei ole todellakaan sama kuin 5-tie.

[EDIT]
Pitkällä matkalla keskinopeudella rupeaa olemaan ihan merkittävää vaikutusta. Esim. 800 km @100 km/h on 8 tuntia mutta 800 km @80 km/h on 10 tuntia. Aletaan puhua tunneista eikä minuuteista.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta 809.2km / 7h25min = 109 km/h, eli ratin takana on ollut Rattimies ainakin Suomen oloissa. Eipä silti, 95+ keskinopeus alkaakin olla ihan eri tavalla siedettävä kuin joku 80+. En itsekään pitäisi 96 km/h pitkällä matkalla minään naiskuskeiluna.

On muistettava, että reitit eivät ole samanlaisia. Esim. Sodankylästä etelään 4-tie ei ole todellakaan sama kuin 5-tie.

[EDIT]
Pitkällä matkalla keskinopeudella rupeaa olemaan ihan merkittävää vaikutusta. Esim. 800 km @100 km/h on 8 tuntia mutta 800 km @80 km/h on 10 tuntia. Aletaan puhua tunneista eikä minuuteista.
Oho, tuossa tuli kirjotusvirhe jonka korjaus ei tallentunut. Paluumatka oli siis 8 h 43 min. Korjasin tuonne alkuperäiseen viestiin myös.

Edit: niin ja 4-tietä koko matka.
 
Edit: niin ja 4-tietä koko matka.
En ihan turhan takia ottanut 5-tietä esille. :smile:

[EDIT] ja laita alkuperäiseen viestiin kommentti siitä, että matka-aikaa on editoitu. Nyt se näyttää ninja-editoinnilta.
 
Viimeksi muokattu:
Noita 1000km "teräsprrrse" "kusematta" viestejä, kun lukee niin herää kysymys. Mihin on niin kiire?
 
Noita 1000km "teräsprrrse" "kusematta" viestejä, kun lukee niin herää kysymys. Mihin on niin kiire?
Kun noita "kolme mukavaa pysähdystä teboililla lataamassa perheen kanssa nakkikorien parissa appia tapittaen" viestejä lukee, niin mietin, eikö ne nakit pursua korvista ja bensa-aseman zen tunnelma ala kyllästyttämään?
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..
 
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..
Suomessa viimevuosina uusien myynti ollut hyvin vähäistä, eli käytettyjen tarjonta on käytettyjen tuonnin varassa

Toinen se että nyt eletään epävarmuuden aikaa, eli uusien (sähkisten) hintojen odotetaan laskettelevan, joten talouden ja muun epävarmuuden lisäksi se laskee uusien myyntiä, -> osa miettii jos vielä tässä vaiheessa hankkisi käytetyn, jos tarve vaihtaa autoa / ostaa auto.

Edit:

Uusien diesel autojen kysyntä hiipu aiemmin jos sen takia etteivät olleet enään yhtä kilpailukykyisä, hybridit ja lataushybridi ovat pääsääntöisesti bensa vehkeitä.


Jos etsit bensa vehkeistäkin nimenomaan ei hybridiä , niiden pyyntihinnat jos hybridejä isompia niin voi olla pyyntejä. varsinkin isommissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän lisättynä se että "Early adapters" porukka osti noita sähköjä ihan joka tarpeeseen, vaikka se ei omaan ajoprofiiliin sopisikaan ja viimeistään teslabuumi polttoaineen hinnannousun yhteydessä löi viimeisen naulan arkkuun.
Ts. sähköautoja on paljon niillä jotka ei niitä oikeasti pääse hyödyntämään ja kun ne ostettiin aikanaan järjettömällä hinnälla, ei niitä ole päässyt poiskaan vaihtamaan. Markkinoille on varmasti nyt esim Model3:sta ja Y:stä tunkua ja siltähän se kovasti vaikuttaakin sillä perusteella paljonko näillä on hinnat laskeneet.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa sähköt taas mennä kaupaksi, jos bensan hinta nousee jopa yli 2,5 e/l. Teoriassa pitäisi olla odotettu skenario, jos EU meinaa pitää kiinni lupauksistaan. Toisaalta sillä ei välttämättä ole samanlaista vaikutusta sähköautojen hintoihin kuin 2022, jolloin oli samaan aikaan myös paha saatavuusongelma.
 
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..

Sama kyllä itsekin ihmetellyt, mutta toisaalta sähköautoiluun liittyy niin paljon kysymysmerkkejä edelleen ja polttoaineet on pitkään olleet varsin halpoja (ainakin niihin >2€ - aikoihin verrattuna), niin ehkä tuo nyt ei kuitenkaan niin ihmeellinen juttu ole. Toki pyynti on pyynti, mutta ainakin vielä viime vuoden alussa, polttisvehkeiden kiertoajat oli sähkäreitä lyhyempiä, eli kyllä niitä ilmeisesti myös liikkuu.
 
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..
Nettiautosta yritin pari verkkohakua, VWllä jotai ID.4 verokkia yritin, mutta ei oiken tullut, hyvää, Volva XC60 ja Tesla Model Y usein verrattu, 2021 -> Tesloja parisataa, Volvoja yli 700, no ei sekään ihan tasan mennyt, mutta molempia paljon.

No vähän vähemmän kun ylärajaksi laittaa vuosi 2024.
 
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..
Bensa ja diesel hinnat varmaan tippuu sitä normaalia tasoa.

Mutta jo 2013 lähtien sähköautojen hinnan tippumiset on olleet erittäin kovia. Ei siis mitään uutta, että käytetty sähköauto on halpa?


Nyt käytössä fl model s 90d 2016. Joka oli joulukuun lopussa 23k€ (nyt 227tkm). Uskon kyllä että hinnat toki laskee lisää. Ei romahduksia, mutta vaikka vuodessa on varmasti taas halvemmat hinnat samanlaisesta.

Sähköauto on uutena kumminkin tosi kallis, niin arvossa on paljon tippumisen varaa? Ehkä sitten käyttökustannukset vähän kompensoi tuota "hankalaa" tilannetta.
 
Bensa ja diesel hinnat varmaan tippuu sitä normaalia tasoa.

Mutta jo 2013 lähtien sähköautojen hinnan tippumiset on olleet erittäin kovia. Ei siis mitään uutta, että käytetty sähköauto on halpa?


Nyt käytössä fl model s 90d 2016. Joka oli joulukuun lopussa 23k€ (nyt 227tkm). Uskon kyllä että hinnat toki laskee lisää. Ei romahduksia, mutta vaikka vuodessa on varmasti taas halvemmat hinnat samanlaisesta.

Sähköauto on uutena kumminkin tosi kallis, niin arvossa on paljon tippumisen varaa? Ehkä sitten käyttökustannukset vähän kompensoi tuota "hankalaa" tilannetta.
Osansa tuohon käytettyjen sähköautojen hinnan putoamiseen on vaikuttanut se että uusein sähköautojen hinnat ovat pudonneet.

Jos vertaa tuollaisia tavallisia autoja, niin se sähköauto ei ole mitenkään valtavasti kalliimpi, osittan siksi että polttikset ovat kallistuneet. Jossain tehopeleissä se kääntyy verotuksen takia sähköauton eduksi.
 
Osansa tuohon käytettyjen sähköautojen hinnan putoamiseen on vaikuttanut se että uusein sähköautojen hinnat ovat pudonneet.

Jos vertaa tuollaisia tavallisia autoja, niin se sähköauto ei ole mitenkään valtavasti kalliimpi, osittan siksi että polttikset ovat kallistuneet. Jossain tehopeleissä se kääntyy verotuksen takia sähköauton eduksi.
Juu. Nyt tänä vuonna tosiaan alkaa tulemaan jotain halvemman sarjan sähköautojakin. Esim Renault 5 näyttää oikein hienolta ja maksaa alaen noin 27k€.
 
Juu. Nyt tänä vuonna tosiaan alkaa tulemaan jotain halvemman sarjan sähköautojakin. Esim Renault 5 näyttää oikein hienolta ja maksaa alaen noin 27k€.

Luulisi, että tämä johtaisi myös tänä vuonna ja ensivuonna suurempaan menekkiin ja polttomoottoriautojen selvään lisääntymiseen markkinoilla, joka toivottavasti laskee niiden hintoja järkevälle tasolle.
 
Sähköauto on uutena kumminkin tosi kallis, niin arvossa on paljon tippumisen varaa? Ehkä sitten käyttökustannukset vähän kompensoi tuota "hankalaa" tilannetta.
Onko sähköautot enään tosi kalliita vs polttikset. Ollaan toki hintakehityksessä jäljessä mitä vielä vuosikymmenen vaihteessa ennustettiin, ja vähän kiinan tullejakin viritelty, mutta se Volvo XC 60 kokoluokka on sähkiksissä jo ihan kilpailukykyinen (* Mutta jos nuo eurooppallaiset saisivat toimitusketjut kuntoon ja tuotannon iskuun. Ja jos vihdoinkin tulisi niitä halpoja sähkiksiä, VW Polo sähkis lykkäänty, mutta kyllä sitä koko ja hintaluokkaa on tulossa. Stellantis jumppaa. Tosin osa touhuaa kiinalaisten kanssa ja niihin tullit vaikuttaa, mutta kiinalaiset tuo tuotantoa eurooppaan.


Jos katsoo mitä se Tesla Model Y maksaa uutena, ja mitä maksaa uutena XC 60, ja mikä on muutamanvuoden vanhojen käytettyjen arvo.

Sitten jos tulee niin parinkympin uusia sähkis tilaihmeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi, että tämä johtaisi myös tänä vuonna ja ensivuonna suurempaan menekkiin ja polttomoottoriautojen selvään lisääntymiseen markkinoilla, joka toivottavasti laskee niiden hintoja järkevälle tasolle.
Miten sähköautojen tarjonnan leviäminen edullisiin lisää polttisten tarjontaa ja niiden hintoja laskua ?

Edit: Pohditko käytettyjen polttisten markkinaa ? Jo sitä mukaan kun sähkiksiä on tarjolla eri tarpeisiin, ja jos ja kun tulee edulisia tilaihme pikku sähkiksiä, niin sen luulisi syövän käytettyjen polttisten markkina. Se myös toisi valtiolla paikan missä voisi pienellä muutaman tonnin romutus kamppiksella vauhdittaa sähköistymistä.

Käytettyjen polttisten arvon romahtamista on vaikea ennustaa, periaatteessa sen pitäisi tapahtua etukenossa, jolloin vähän loivempi, mutta voi mennä sinne asti että se muutaman tonnin polttis kannattaa vaihtaa uuteen sähkikseen.
 
Noita 1000km "teräsprrrse" "kusematta" viestejä, kun lukee niin herää kysymys. Mihin on niin kiire?
Ei mihinkään, tulipahan vaan kokeiltua. Nykyään vedän ”abc:llä pullat 200 km välein” ja ”sähkö maksaa yhtä paljon kun bensa” ja sitä rataa.

Edit: pidän siis jonkin sortin hauskana läppänä tätä narinaa patteriauton lataamisen tuskasta, kun 18 tunnin yhtämittaisella matkalla oli yksi latauspysähdys mikä oli sellainen, että olis voinut kyllä jatkaa ajamistakin. Joskus jaksoin itsekin ihmetellä sähköautoilijoiden ajankäyttöä, mutta se oli aikaa kun pikalataukset oli mallia ykköskopan Leaf ja chademo. Yllättäen silloin munkin valinta oli diesel, kun ei olisi voinut ajaa 90 % kotilatauksilla.
 
https://www.is.fi/autot/art-2000011...n=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox
Taas on tehty tutkimusta...
Oman kokemuksen mukaan sähköautoista ei juuri irtoa jarrupölyä jos niitä verrataan perinteisiin autoihin.

Lainataan vähän
Tutkijat eivät ottaneet myöskään kantaa jarrujärjestelmän tekniseen toteutukseen.

Ja se mitä tutkittiin
Southamptonin yliopiston tutkimuksessa selvitettiin neljän eri tyyppisen jarrupalan päästövaikutuksia ihmisen keuhkoihin.
Eli tutkittu eri tyyppisten jarrupalojen vaikutuksia

Ja se mitä havaittiin
Tulokset osoittivat, että neljästä jarrupalatyypistä asbestittomista orgaanisista jarrupaloista peräisin olleet pienhiukkaset olivat ihmisen keuhkosoluille jopa myrkyllisempiä kuin dieselpakokaasuhiukkaset.

Toiseksi myrkyllisimpiä olivat keraamisista jarrupaloista irronneet pienhiukkaset

Sitten artikkellin lopussa mainittu sähköautojen jarrujärjestelmistä
Sähköautoissa on myös yleisesti käytössä niin sanottu jarrutusenergian talteenotto, jolla auton hidastusenergiasta saadaan ajotyylistä suuresti riippuen parhaimmillaan talteen jopa reilusti yli 90 prosenttia – ilman, että auto jarruttaa perinteiseen tapaan mekaanisesti.

Mainittiin siellä myös
pienhiukkasten osalta diesel – joka siis päästää ilmaan sekä pakokaasuja että jarrupölyä.


Mutta ei tämä ollut ensimmäinen tutkimus missä tutkittu jarrupäästöjä, myös rengaspäästöjä on tutkittu ja autojen moottoripäästöjen vähentyessä noiden merkitys korostuu. Ja tietenkin tärkeitä asioita.
 
Pitkästä aikaa tuli köröteltyä dieselin kanssa Tukholmasta Saksaan ja takaisin. Sai kohtuullista vertailua sähkön kanssa suristeluun:

Sähkö KIA EV6
DC: 508 kWh, 156 € + Ionityn kk maksu 15 €
AC: 60 kWh, 27 €
total: 198 €

Diesel Audi A6 3.0 TDI quattro
1. tankkaus Saksassa, 116 €
2. tankkaus Ruotsissa, 98 €
total: 214 €

Saattaa olla että diisselillä mennään taas seuraavallakin kerralla.
 
Huomasin saman Ruotsissa ajaessa. Kun pääsee ajamaan toista tuhatta kilsaa pelkkää moottoritietä niin kulutus kasvaa niin paljon että Ionityn (ja muidenkin) pikalatausten hinnalla ajaa jo samaan rahaan dieseliäkin.

Suomessa on vielä ajot menneet jonkun verran dieselillä läträämisen alle. Tuhannen kilometriä on tullut ajeltua noin 65 euroon, siinä saa jo aikamoisella säästöpossulla ajella että pääsee dieselillä samaan.
 
Pitkästä aikaa tuli köröteltyä dieselin kanssa Tukholmasta Saksaan ja takaisin. Sai kohtuullista vertailua sähkön kanssa suristeluun:

Sähkö KIA EV6
DC: 508 kWh, 156 € + Ionityn kk maksu 15 €
AC: 60 kWh, 27 €
total: 198 €

Diesel Audi A6 3.0 TDI quattro
1. tankkaus Saksassa, 116 €
2. tankkaus Ruotsissa, 98 €
total: 214 €

Saattaa olla että diisselillä mennään taas seuraavallakin kerralla.
Kallista sähköä (n.35c/kWh) ja halpaa dieseliä?
Miksi edes verrata?
Suomessa sähkö on edullista ja polttoaine kallista, puhumattakaan tuon Audin 3.0 TDI padan korjauksista....
 
Kallista sähköä (n.35c/kWh) ja halpaa dieseliä?
Miksi edes verrata?
Suomessa sähkö on edullista ja polttoaine kallista, puhumattakaan tuon Audin 3.0 TDI padan korjauksista....
Eipä tuolla matkalla halpaa sähköä ja kalliimpaa dieseliä ole tarjolla. Miksei verrata, kohtuu suosittu automatkailijoiden suunta kuitenkin.
 
Kallista sähköä (n.35c/kWh) ja halpaa dieseliä?
Miksi edes verrata?
Suomessa sähkö on edullista ja polttoaine kallista, puhumattakaan tuon Audin 3.0 TDI padan korjauksista....
Voihan sitä verrata mitä vaan matkoja? Jos auton pääasiallinen käyttötarkoitus on ajaa saksaan ja takaisin niin diesel on ihan hyvä vaihtoehto. Mutta jos käy kerran vuoteen euroopassa autolla ja muuten latailee kotona pörssisähköllä ja saa muut ajonsa ajettua näin niin todennäköisesti sähkö tulee halvemmaksi.

Ja tietysti noin ylipäätään se mikä käyttövoima tulee halvimmaksi on aika henkilökohtainen asia. Itselleni se on sähkö todella suurella marginaalilla, mutta jollekulle muulle voi bensa tai diesel olla paljon halvempi.
 
Eipä tuolla matkalla halpaa sähköä ja kalliimpaa dieseliä ole tarjolla. Miksei verrata, kohtuu suosittu automatkailijoiden suunta kuitenkin.
Jep, onhan tuo ihan kiva vertailu kun lasketaan pelkät käyttövoimakulut...
Huollot, verot ym. laskettuna lopputulos onkin aivan eri.
Ps. Myös se Audi on joskus ostettu uutena, ei siis sotketa sitä arvonalenema korttia tähän.
 
Jep, onhan tuo ihan kiva vertailu kun lasketaan pelkät käyttövoimakulut...
Huollot, verot ym. laskettuna lopputulos onkin aivan eri.
Ps. Myös se Audi on joskus ostettu uutena, ei siis sotketa sitä arvonalenema korttia tähän.
Joo se on ihan totta. Mutta jos on tällainen talous kuin meillä että pihasta löytyy bensa, sähkö ja diesel niin helppo valkata sopiva. Pääsääntöisesti meilläkin kyllä sähkö ajossa vaikka siinä juuri tuo arvon alenema vuodessa on isompi kuin koko audin arvo. Mutta ehkä tuo ulkomaanmatkailu sähköllä on vielä vähän siinä ja tässä kannattaako lähteä jos vaihtoehtoja on. Kotimaassa tietenkin kannattaa sähköllä mennä etenkin kotilatauksen piirissä.

Tuo pata tuossa Audissa on muuten kohtuu hyvin kestänyt, suuttimeen tiivisteitä ja öljynjäähdyttimen o-renkaita mennyt. Ketjutkaan ei rallata. Ei kovin kallista kun melkein 350tkm mittarissa. Sen sijaan tuohon DSG laatikkoon on rahaa mennyt varmaan käytetyn sähköauton verran.
 
Kallista sähköä (n.35c/kWh) ja halpaa dieseliä?
Miksi edes verrata?
Suomessa sähkö on edullista ja polttoaine kallista, puhumattakaan tuon Audin 3.0 TDI padan korjauksista....

Miksi ei verrata?

Kuullostaa nyt joltain vannoutuneelta sähköautoilijalta, kun pitää jo vihjailla jonkun dieseli Audin korjauskuluistakin. Hohhoijaa.
Minusta tuo oli ihan hyvä nopea vertaus pelkistä energiakuluista ja oltiin myös ilmoiteltu paljonko ladattu pikana ja paljonko hitaana latauksina joka selittää lopputulosta.

Lopputulema ihan sama mitä itsekkin saanut. Jos on pelkästään pikalatureiden varassa, niin sähköllä ei paljoa matkakuluissa säästä + dieselin helppous matkasuunnitelman teossa.
Tosin itsellä kun sähköauto on uusi ja dieselauto on vanha, niin tykkään ajella pitemmätkin matkat sähköllä auton mukavuuden takia.

Summa summarum: Hyvä pieni informaatio on aina paikallaan, oli lopputulema sitten millekkin käyttövoimalle suotuisa. Varsinkin tälläisiä reissuja, jotka ei ole niin perinteisiä ajopätkiä.
 
Oma pikku Diesel farkku Volvo vaati loppuun ajettuna 5,5 vuotta sitten sen ostaessani 1,5 tonnilla remppaa.

Tuo jälkeen autolle on tullut 2x normaalista öljynvaihdosta poikkeava huoltokeikka.
-Tuossa 2 vuotta sitten, ~360€, moottorista meni sensori.
- Viime syksyllä ohjausvaihde paukautti nesteet ulos, 300€ purkaamo-osilla itse vaihtamalla.

Muuten kulut olleet luokkaa ~125-140€ x 1,25 vuodessa normaalilla huoltovälillä jos käyttää pajalla öljyjen vaihdossa.

Tänä aikana kulutus ajossa on ollut karkeasti arvioiden 3,6-4L luokkaan riippuen kelistä ja nopeuksista. Pelkästään ajomatkasta laskettuna ehkä joku pieni EV olisi tullut halvemmaksi, mutta jos aletaan auton arvoa & sen alenemaa ottamaa mukaan, niin kyllä se tämä diesel kippo voittaa.

Hankintahinta + isompi remppa samantien = ~3250€.
Huollot ja yllättävät remppat nyt 5,5 vuoden ajolla: ~1300€ (Todellisuudessa vähemmän, koska vaihdan öljyt, yms itse)

Autolla myyntiarvoa varmaan sen 2000€ toimivana ja leimassa, joten sanotaan että luokkaa 500€/vuosi kustantanut itse auto kaikkinensa.

Ajosta koituneen kulut: polttoaineet voi laskea tuolla 4L/100km, verot luokkaa 200€/vuosi.

Verotuksen vaikutus ei itselle ole merkittävä, sillä auto on muutettu pakettiautoksi. Veroja voi laskea sen 200€/vuosi lisää henkilöautona.

Otetaan vielä ihan huviksi kaikki kulut olettaen että ajan tuon romuttamolle, eli auton arvo olisi nyt 0€/romumetallin arvo.
- Omistusaika 5,5v
- Auton hankinta & ajokuntoon saattaminen 3250€
- katsastus 88€/vuosi, = 484€
- Huolto & korjaus 1300€ (+€€€ jos kaikki liikkeessä)
- Diesel (3,8L/100km x 20000km/vuosi x ~ 1,75€/L) 1330€/vuosi = 7315€
- Verot (alle 200€, pyöristetään ylös) 200€ = 1300€
= ~13650€/5,5v = ~207€ kuukaudessa.

Jotain kustannuksia tuosta varmasti uupuu, mutta ainakin pääpiirteittäin.
 
Oma pikku Diesel farkku Volvo vaati loppuun ajettuna 5,5 vuotta sitten sen ostaessani 1,5 tonnilla remppaa.

Tuo jälkeen autolle on tullut 2x normaalista öljynvaihdosta poikkeava huoltokeikka.
-Tuossa 2 vuotta sitten, ~360€, moottorista meni sensori.
- Viime syksyllä ohjausvaihde paukautti nesteet ulos, 300€ purkaamo-osilla itse vaihtamalla.

Muuten kulut olleet luokkaa ~125-140€ x 1,25 vuodessa normaalilla huoltovälillä jos käyttää pajalla öljyjen vaihdossa.

Tänä aikana kulutus ajossa on ollut karkeasti arvioiden 3,6-4L luokkaan riippuen kelistä ja nopeuksista. Pelkästään ajomatkasta laskettuna ehkä joku pieni EV olisi tullut halvemmaksi, mutta jos aletaan auton arvoa & sen alenemaa ottamaa mukaan, niin kyllä se tämä diesel kippo voittaa.

Hankintahinta + isompi remppa samantien = ~3250€.
Huollot ja yllättävät remppat nyt 5,5 vuoden ajolla: ~1300€ (Todellisuudessa vähemmän, koska vaihdan öljyt, yms itse)

Autolla myyntiarvoa varmaan sen 2000€ toimivana ja leimassa, joten sanotaan että luokkaa 500€/vuosi kustantanut itse auto kaikkinensa.

Ajosta koituneen kulut: polttoaineet voi laskea tuolla 4L/100km, verot luokkaa 200€/vuosi.

Verotuksen vaikutus ei itselle ole merkittävä, sillä auto on muutettu pakettiautoksi. Veroja voi laskea sen 200€/vuosi lisää henkilöautona.

Otetaan vielä ihan huviksi kaikki kulut olettaen että ajan tuon romuttamolle, eli auton arvo olisi nyt 0€/romumetallin arvo.
- Omistusaika 5,5v
- Auton hankinta & ajokuntoon saattaminen 3250€
- katsastus 88€/vuosi, = 484€
- Huolto & korjaus 1300€ (+€€€ jos kaikki liikkeessä)
- Diesel (3,8L/100km x 20000km/vuosi x ~ 1,75€/L) 1330€/vuosi = 7315€
- Verot (alle 200€, pyöristetään ylös) 200€ = 1300€
= ~13650€/5,5v = ~207€ kuukaudessa.

Jotain kustannuksia tuosta varmasti uupuu, mutta ainakin pääpiirteittäin.
Just näin! Kokonaiskustannukset antavat jollain tasolla vertailukelpoista dataa.

Edellinen bensaprimera oli 0,30€/km kun laski kaikki kulut ja miinusta hyvityshinnan seuraavaan lataushybridiin, jossa 1,1€/km tolkuttoman arvon aleneman vuoksi km-hinta pompasi.

Silti paljon kivempi ajaa tuo Mini phev.
 
Pitkästä aikaa tuli köröteltyä dieselin kanssa Tukholmasta Saksaan ja takaisin. Sai kohtuullista vertailua sähkön kanssa suristeluun:

Sähkö KIA EV6
DC: 508 kWh, 156 € + Ionityn kk maksu 15 €
AC: 60 kWh, 27 €
total: 198 €

Diesel Audi A6 3.0 TDI quattro
1. tankkaus Saksassa, 116 €
2. tankkaus Ruotsissa, 98 €
total: 214 €

Saattaa olla että diisselillä mennään taas seuraavallakin kerralla.
Jos EV6 AWD:llä köröttelee 110 km/h keskinopeudella @+23 C, on kulutus 20,0 kWh/100 km. Sama kymmenen asteen pakkasessa veisi 26,0 kWh/100 km.

Kiaan latasit 568 kWh, mikä tarkoittaisi parinkympin kulutuksella 2 840 km ja 26:lla 2 185 km.

Jos nelivetoinen kolmelitrainen veisi samassa ajossa 6,0 l/100 km, tarkoittaisi se ensimmäisellä 170,4 l. En usko, että Audiin mahtuu kahdella tankkauksella 170 litraa, joten joko:

A) käytit alkumatkasta vanhaa dieseliä, jonka hintaa et laskenut mukaan

B) Audin kulutus oli 4,x l/100 km

C) Kia vei reilusti yli 20 kWh/100 km johtuen suuresta nopeudesta tai muusta

Auttaisi vertailua, jos kertoisit molempien kulutukset ja ajonopeudet jne. Muista myös huomioida vanha tankissa valmiiksi ollut diesel kustannuksiin.

Edit. Unohdin lataushäviöt, mutta pointti silti sama, eli autojen kulutukset kiinnostaisi ja vanha diesel pitää laskea mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos EV6 AWD:llä köröttelee 110 km/h keskinopeudella @+23 C, on kulutus 20,0 kWh/100 km. Sama kymmenen asteen pakkasessa veisi 26,0 kWh/100 km.

Kiaan latasit 568 kWh, mikä tarkoittaisi parinkympin kulutuksella 2 840 km ja 26:lla 2 185 km.

Jos nelivetoinen kolmelitrainen veisi samassa ajossa 6,0 l/100 km, tarkoittaisi se ensimmäisellä 170,4 l. En usko, että Audiin mahtuu kahdella tankkauksella 170 litraa, joten joko:

A) käytit alkumatkasta vanhaa dieseliä, jonka hintaa et laskenut mukaan

B) Audin kulutus oli 4,x l/100 km

C) Kia vei reilusti yli 20 kWh/100 km johtuen suuresta nopeudesta tai muusta

Auttaisi vertailua, jos kertoisit molempien kulutukset ja ajonopeudet jne. Muista myös huomioida vanha tankissa valmiiksi ollut diesel kustannuksiin.

Edit. Unohdin lataushäviöt, mutta pointti silti sama, eli autojen kulutukset kiinnostaisi ja vanha diesel pitää laskea mukaan.
Molemmilla ajo oli hyvin lähelle samaa menomatkalla tikkari +10 mittarissa vaihtelevaa keliä mutta ei kovaa pakkasta (Tanskassa 140 kmh, Ruotsissa 120/130 kmh). Paluumatkalla alkumatka tikkari +10 ja loppumatka Ruotsissa tasan rajoituksen mukaan. Jos jotain eroa niin sanoisin että EV6 reissun aikaan menomatkalla satoi enemmän ja paluumatkalla oli kylmempää, muistaakseni noin -8 C kun nyt Audilla taisi olla vain -3 C parhaimmillaan.

EV6 oli akku 100% kotoa lähtiessä ja kotiin tultiin aika pienillä prosenteilla. Audi oli tankattu kylillä mutta ei juuri ajettu ennen lähtöä. Mutta Audilla myös saavuttiin kotiin tankki 3/4 - 4/5 täynnä, GOM näytti noin 1000km. Totta puhut, kyllä tuossa hiukan heittoa tulee.

Lisäksi satamassa laivaa odotellessa Audi ei ollut käynnissä mutta EV6 oli lämpö päällä. Samaten aamuisin Audilla lähdöt kylmänä ja EV6 lämmitettynä.

Ajo oli oikeasti pieni pätkä Suomessa - Laivalla yli ja sitten Tukholma - Saksa - Tukholma. Noin 1000 km / suunta + noin 100 km pätkäajoa kohteessa.

Tankki on Audissa muistaakseni 70 l eli maksimissaan 140 l pystyi tankkaamaan. Todellisempi ehkä 130 l. Shell Handewitt ja Shell Herrbreta

A) Tankki oli lähtiessä lähes täynnä mutta myös palatessa lähes täynnä. Pieni ero kyllä on.
B) Mittari taisi näyttää noin 6l/100 mutta siinä on parin desin heitto yleensä. 6,5l lähempänä totuutta.
C) Kyllä reilusti enemmän. Lähempänä tuota 26 kWh
 
Itseasiassa ei tuo 2 tankillista 170l mitenkään kovin tavaton määrä ole isommalla autolla.

Tosin ulkomailla reissatessa ihmiset useimmiten jättävät hieman tavallista enemmän pelivaraa ja tankkaavat pienempiä määriä.
 
Itseasiassa ei tuo 2 tankillista 170l mitenkään kovin tavaton määrä ole isommalla autolla.

Tosin ulkomailla reissatessa ihmiset useimmiten jättävät hieman tavallista enemmän pelivaraa ja tankkaavat pienempiä määriä.
Tottta, edellisellä mersulla joutui jo Tanskan puolella laittamaan 100 litraa tankkiin mutta siihen aikaan kun sillä ajoin oli diesel Tanskassa halvempaa kuin Ruotsissa joten tankkasin paluumatkallakin piripintaan vielä Tanskan puolella.
 
Molemmilla ajo oli hyvin lähelle samaa menomatkalla tikkari +10 mittarissa vaihtelevaa keliä mutta ei kovaa pakkasta (Tanskassa 140 kmh, Ruotsissa 120/130 kmh). Paluumatkalla alkumatka tikkari +10 ja loppumatka Ruotsissa tasan rajoituksen mukaan. Jos jotain eroa niin sanoisin että EV6 reissun aikaan menomatkalla satoi enemmän ja paluumatkalla oli kylmempää, muistaakseni noin -8 C kun nyt Audilla taisi olla vain -3 C parhaimmillaan.

EV6 oli akku 100% kotoa lähtiessä ja kotiin tultiin aika pienillä prosenteilla. Audi oli tankattu kylillä mutta ei juuri ajettu ennen lähtöä. Mutta Audilla myös saavuttiin kotiin tankki 3/4 - 4/5 täynnä, GOM näytti noin 1000km. Totta puhut, kyllä tuossa hiukan heittoa tulee.

Lisäksi satamassa laivaa odotellessa Audi ei ollut käynnissä mutta EV6 oli lämpö päällä. Samaten aamuisin Audilla lähdöt kylmänä ja EV6 lämmitettynä.

Ajo oli oikeasti pieni pätkä Suomessa - Laivalla yli ja sitten Tukholma - Saksa - Tukholma. Noin 1000 km / suunta + noin 100 km pätkäajoa kohteessa.

Tankki on Audissa muistaakseni 70 l eli maksimissaan 140 l pystyi tankkaamaan. Todellisempi ehkä 130 l. Shell Handewitt ja Shell Herrbreta

A) Tankki oli lähtiessä lähes täynnä mutta myös palatessa lähes täynnä. Pieni ero kyllä on.
B) Mittari taisi näyttää noin 6l/100 mutta siinä on parin desin heitto yleensä. 6,5l lähempänä totuutta.
C) Kyllä reilusti enemmän. Lähempänä tuota 26 kWh
Ok, en kuvailisi 120, 130 ja 140 -nopeuksia sateessa ja -8 C:ssa sanoilla "tuli köröteltyä". Aika pieni osuus suomalaisen sähköautoilijan vuotuisista kilometreistä on noin suuren kulutuksen paahtoa, joten en tekisi sen lukujen pohjalta ympärivuotista kustannusvertailua diesel vs. sähkö.

Jos matka oli 2 * 1 000 km + 100 km = 2 100 km, niin kulutukset ovat:

Kia (568 + 70) kWh / 21 = 30,4 kWh/100 km (sis. lataushäviöt, eli auton mittarissa noin kymmenyksen pienempi lukema)

Audi A6 3.0 Quattro (120,75 l + 70 l * 0,225) / 21 = 6,5 l/100 km

Kian matkalla ladattu 568 kWh maksoi 198 €. Matkalle lähdettiin 100 % akulla ja perille tultiin pienillä prosenteilla. Jos tuolle noin 70 kWh vajeelle laskee kotilatauksella hintaa 10 €, olisi koko reissun energiakulut 208 €.

Audilla tultiin 20-25 % tyhjemmällä tankilla kotiin. Huomioidaan sekin 22,5 % vajeen mukaan. Audia tankattiin matkalla 214 eurolla, mikä on ollut 120,75 l, jos todellinen kulutus 6,5 ja vaje 22,5 %. Vaje on silloin 15,75 l. Jos Suomessa vaje paikataan tankkaamalla 1,50 €/l -hintaista dieseliä, tulisi siitä lisäkuluja 23,63 €. Audin koko reissun energiakulut olisivat 237,63 €.

Molempien reissulla syntyneet vajeet huomioimalla Kia erottuu enemmän edukseen.


Matalat Teslat sopisivat paremmin, jos noin nopeaa ajoa tulisi paljon.


Edit. Lisäsin Kiaan 70 kWh kotisähköä (lähtiessä 100 % ja perille pienillä prosenteilla). Laskin myös uudet reissuhinnat huomioimalla molempien energiavajeet.
 
Viimeksi muokattu:
Oma pikku Diesel farkku Volvo vaati loppuun ajettuna 5,5 vuotta sitten sen ostaessani 1,5 tonnilla remppaa.

Tuo jälkeen autolle on tullut 2x normaalista öljynvaihdosta poikkeava huoltokeikka.
-Tuossa 2 vuotta sitten, ~360€, moottorista meni sensori.
- Viime syksyllä ohjausvaihde paukautti nesteet ulos, 300€ purkaamo-osilla itse vaihtamalla.

Muuten kulut olleet luokkaa ~125-140€ x 1,25 vuodessa normaalilla huoltovälillä jos käyttää pajalla öljyjen vaihdossa.

Tänä aikana kulutus ajossa on ollut karkeasti arvioiden 3,6-4L luokkaan riippuen kelistä ja nopeuksista. Pelkästään ajomatkasta laskettuna ehkä joku pieni EV olisi tullut halvemmaksi, mutta jos aletaan auton arvoa & sen alenemaa ottamaa mukaan, niin kyllä se tämä diesel kippo voittaa.

Hankintahinta + isompi remppa samantien = ~3250€.
Huollot ja yllättävät remppat nyt 5,5 vuoden ajolla: ~1300€ (Todellisuudessa vähemmän, koska vaihdan öljyt, yms itse)

Autolla myyntiarvoa varmaan sen 2000€ toimivana ja leimassa, joten sanotaan että luokkaa 500€/vuosi kustantanut itse auto kaikkinensa.

Ajosta koituneen kulut: polttoaineet voi laskea tuolla 4L/100km, verot luokkaa 200€/vuosi.

Verotuksen vaikutus ei itselle ole merkittävä, sillä auto on muutettu pakettiautoksi. Veroja voi laskea sen 200€/vuosi lisää henkilöautona.

Otetaan vielä ihan huviksi kaikki kulut olettaen että ajan tuon romuttamolle, eli auton arvo olisi nyt 0€/romumetallin arvo.
- Omistusaika 5,5v
- Auton hankinta & ajokuntoon saattaminen 3250€
- katsastus 88€/vuosi, = 484€
- Huolto & korjaus 1300€ (+€€€ jos kaikki liikkeessä)
- Diesel (3,8L/100km x 20000km/vuosi x ~ 1,75€/L) 1330€/vuosi = 7315€
- Verot (alle 200€, pyöristetään ylös) 200€ = 1300€
= ~13650€/5,5v = ~207€ kuukaudessa.

Jotain kustannuksia tuosta varmasti uupuu, mutta ainakin pääpiirteittäin.
Renkaat ainakin tonni /5,5v ja liikennevakuutus varmaan parisen tonnia / 5,5v unohtui (oletan ettei kaskoa ole).
Myös auton pesu (500e /5,5v?) , polttimot ja pyyhkijän sulat puuttuvat. (Ok nämä toki pienempiä kuluja).
Miten ajoneuvovero on alle 200e? Omassa v. 2010 pakussa on 245e ja kok. massa 2000 kg ja päästöt 137 g/km...
Ja eikös hlö-diesel-farkuissa ajoneuvovero ole luokkaa 550e ylöspäin eikä 400?..
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuossa taidettu kuitenkaan verrata kuin yhden ulkomaanreissun kustannuksia.

Jos pihassa on diesel auto jo valmiiksi ja kokee sen parhaaksi siihen reissuun niin mikäs siinä.

@blastermaster voi korjata mutta hän ei tainnut ehdottaa että tämä on ylipäätään paras ratkaisu.

Tosiaan diesel henkilöauton käyttövoimavero on niin suuri, että hinnan erotuksella vs sähköauto voi ajaa jo tuhansia kilometrejä sähköllä julkisillakin lataillen. Kotona jos lataa niin keskiverto suomalaisen koko vuoden ajot menee samalla hinnalla kuin mitä pelkkä dieselin käyttövoimavero maksaa.

Diesel auton hankintaa ei väitetty paremmaksi kuin sähköauton. Vaan jos sellainen jo on, niin silloin kuluero on pieni jos ajetaan kylmässä kovaa, mitä meidän maassa ei pysty tekemään.

Normaalitilanteessa meidän hinnoilla dieselissä ei ole järkeä, varsinkaan paljon ajavalle. Eikä sellaista kannata yhden ulkomaan reissun takia ostaa. Eikä tätä mielestäni edes ehdotettu.
 
Miksi ei verrata?

Kuullostaa nyt joltain vannoutuneelta sähköautoilijalta, kun pitää jo vihjailla jonkun dieseli Audin korjauskuluistakin. Hohhoijaa.
Minusta tuo oli ihan hyvä nopea vertaus pelkistä energiakuluista ja oltiin myös ilmoiteltu paljonko ladattu pikana ja paljonko hitaana latauksina joka selittää lopputulosta.

Lopputulema ihan sama mitä itsekkin saanut. Jos on pelkästään pikalatureiden varassa, niin sähköllä ei paljoa matkakuluissa säästä + dieselin helppous matkasuunnitelman teossa.
Tosin itsellä kun sähköauto on uusi ja dieselauto on vanha, niin tykkään ajella pitemmätkin matkat sähköllä auton mukavuuden takia.

Summa summarum: Hyvä pieni informaatio on aina paikallaan, oli lopputulema sitten millekkin käyttövoimalle suotuisa. Varsinkin tälläisiä reissuja, jotka ei ole niin perinteisiä ajopätkiä.
No ei kai tässä mitään ongelmaa ole, energiakulujen lisäksi autoiluun littyy monesti myös muita kuluja, mutta niitä ei tässä yhteydessä ilmeisesti saa laskea?
Ps. Omat vähäiset ajot ajan bensalla ja työajot dieselillä. Audin korjauskuluista on kokemusta, tätä asiaa en ohittaisi "hohhoijaalla"...
 
Eihän tuossa taidettu kuitenkaan verrata kuin yhden ulkomaanreissun kustannuksia.

Jos pihassa on diesel auto jo valmiiksi ja kokee sen parhaaksi siihen reissuun niin mikäs siinä.

@blastermaster voi korjata mutta hän ei tainnut ehdottaa että tämä on ylipäätään paras ratkaisu.

Tosiaan diesel henkilöauton käyttövoimavero on niin suuri, että hinnan erotuksella vs sähköauto voi ajaa jo tuhansia kilometrejä sähköllä julkisillakin lataillen. Kotona jos lataa niin keskiverto suomalaisen koko vuoden ajot menee samalla hinnalla kuin mitä pelkkä dieselin käyttövoimavero maksaa.

Diesel auton hankintaa ei väitetty paremmaksi kuin sähköauton. Vaan jos sellainen jo on, niin silloin kuluero on pieni jos ajetaan kylmässä kovaa, mitä meidän maassa ei pysty tekemään.

Normaalitilanteessa meidän hinnoilla dieselissä ei ole järkeä, varsinkaan paljon ajavalle. Eikä sellaista kannata yhden ulkomaan reissun takia ostaa. Eikä tätä mielestäni edes ehdotettu.
Joo en todellakaan tarkoittanut että diesel tai bensa olisi paras valinta kaikkeen. Meilläkin sähköllä ajetaan lähes kaikki ajot.

Pihalla / metsässä ajetaan bensalla, lähinnä koska halvimmalla sai bensamaasturin jota ei tarvitse sääliä

Nyt pitkiä siivuja ulkomaille saatetaan tämän kokeilun perusteella ajaa jatkossa dieselillä. Vaikka on siinäkin monta huonoa puolta kyllä, mutta jos vain rahaa ja aikaa katsoo niin hankala perustella sähköä.
 
Ok, en kuvailisi 120, 130 ja 140 -nopeuksia sateessa ja -8 C:ssa sanoilla "tuli köröteltyä". Aika pieni osuus suomalaisen sähköautoilijan vuotuisista kilometreistä on noin suuren kulutuksen paahtoa, joten en tekisi sen lukujen pohjalta ympärivuotista kustannusvertailua diesel vs. sähkö.

Jos matka oli 2 * 1 000 km + 100 km = 2 100 km, niin kulutukset ovat:

Kia (568 + 70) kWh / 21 = 30,4 kWh/100 km (sis. lataushäviöt, eli auton mittarissa noin kymmenyksen pienempi lukema)

Audi A6 3.0 Quattro (120,75 l + 70 l * 0,225) / 21 = 6,5 l/100 km

Kian matkalla ladattu 568 kWh maksoi 198 €. Matkalle lähdettiin 100 % akulla ja perille tultiin pienillä prosenteilla. Jos tuolle noin 70 kWh vajeelle laskee kotilatauksella hintaa 10 €, olisi koko reissun energiakulut 208 €.

Audilla tultiin 20-25 % tyhjemmällä tankilla kotiin. Huomioidaan sekin 22,5 % vajeen mukaan. Audia tankattiin matkalla 214 eurolla, mikä on ollut 120,75 l, jos todellinen kulutus 6,5 ja vaje 22,5 %. Vaje on silloin 15,75 l. Jos Suomessa vaje paikataan tankkaamalla 1,50 €/l -hintaista dieseliä, tulisi siitä lisäkuluja 23,63 €. Audin koko reissun energiakulut olisivat 237,63 €.

Molempien reissulla syntyneet vajeet huomioimalla Kia erottuu enemmän edukseen.


Matalat Teslat sopisivat paremmin, jos noin nopeaa ajoa tulisi paljon.


Edit. Lisäsin Kiaan 70 kWh kotisähköä (lähtiessä 100 % ja perille pienillä prosenteilla). Laskin myös uudet reissuhinnat huomioimalla molempien energiavajeet.
Nuo varmaan pitää aika hyvin paikkaansa. KIA kulutusta olisin kyllä arvioinut pienemmäksi.

2022 muistaakseni ekan kerran tuon ajoin takaveto Enyaqilla. Sillon oli kyllä DC lataus melkein 10c halvempaa kuin nykyään ja diesel kalliimpaa. Pitää jatkossakin pitää kaikkia käyttövoimat pihassa niin saa harrastaa näitä laskelmia. Harmi että edellisen A4 1.9 TDI:n menin hävittämään, 195-15" renkailla ja madallettuna meni todella pienellä myös moottoritiellä.
 
No ei kai tässä mitään ongelmaa ole, energiakulujen lisäksi autoiluun littyy monesti myös muita kuluja, mutta niitä ei tässä yhteydessä ilmeisesti saa laskea?
Ps. Omat vähäiset ajot ajan bensalla ja työajot dieselillä. Audin korjauskuluista on kokemusta, tätä asiaa en ohittaisi "hohhoijaalla"...
Saa laskea jos haluaa, mutta itse käytit sanoja "Miksi edes verrata?" . Ihan kuin tälläinen yksinkertainen matkakulu-laskelma olisi turhaa, koska se audi porsii kumminkin ennemmin tai myöhemmin.

Alkuperäinen postaaja kertoi ajaneensa saman reitin sähköllä ja dieselillä. Matkustin A:sta B:hen ja se maksoi tämän verran tälläisillä vekottimilla. Simple as pie.
Se että tälläiseen yhteen reissuun aletaan laskemaan kaikki autoilun kustannukset on jo melkoista saivartelua.

Taisit vähän missata tuon "hohhoijaan" merkityksen. Kyllä olen tietoinen Audin korjauskuluista, mutta tuskin sillä on mitään tekemistä yksittäisessä ulkomaan matkassa. Eli jos aloituspostaaja ei olisi maininnut autoja merkiltään, niin oltaisiiko sitten kaivettu yleiset diesel / sähköautojen mahdolliset korjauskulut, jotka aloittajan olisi pitänyt huomioida ulkomaanmatka-laskelmissansa

Samahan olisi heittää EV6 Iccu-ongelmista, että sen porsiessa matkalla menee äkkiseltään kuukauden päivät Reeperbahnin hotelleissa varaosaa odotellessa. Siinähän sitä matkakustannusta vasta tuleekin. Hotellissa asuminen on kallista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 945
Viestejä
4 666 904
Jäsenet
76 525
Uusin jäsen
Thunderi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom