Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Muistakaa, että tämä on Saksasta, autobaanan, rajoittamattomia nopeuksien ja isomoottoristen V8 Mersujen luvattu maa, jossa ihmiset ovat hyvin asenteellisia sähköautoja kohtaan.
Saksa on myös maa jossa myydään paljon autoja joiden varustelu ja moottori on huomattavasti alle sen mitä suomeen maahantuodaan, koska suomalaisille ei kelpaa niin karut autot mitä saksalaisille nuukajusseille myydään.

Suhteessa niitä V8 mersuja myydään suomessakin yllättävän paljon.. Tosin nykyään tietysti plugareina.
 
Google maps antaa keskinopeudeksi 83km/h. Ainakin mun perskohtaisen kokemuksen mukaan nuo googlen ajoajat edellytttävät käytännössä sitä sellaista "tavallista" rajoitus +10 mittarinopeus ajotapaa, ainakin lyhyemmillä alle 200km matkoilla.

Noin yleensähän matkaa ajaessa keskinopeudeksi muodostuu jotain reilu 20kmh alle sen nopeuden mitä yrittää ajaa, ellei nyt ihan jotain motarun rampin väliä kellota.

E: tuo ei olikin 4. Tietä. 5. Tietä reilu vartti pidempään, keskinopeus 85.
Oletetaanpa ensinnäkin kesänopeudet. Kemijärveltä on n. 400 km Kajaaniin, ja tällä välillä on Kuusamo ja pari muuta taajamaa, joissa on pieni 60 km/h alue. Kajaanin paikkeilla on vähän pidempi matka hidasta ja samoin Iisalmen ja Siilinjärven väli on hitaanlaista.

Siilijärveltä onkin motaria liki 50 km, sitten on aika nopeaa valtatietä Juvalle, josta alkaa 4-kaistainen osuus Mikkelin ohi. Siitä on Lusiin valtaosin nopeaa tietä ja Lusista on motaria Helsinkiin. On kyllä nainen ratissa, jos kesällä jää keskinopeus 85 km/h.
 
Oletetaanpa ensinnäkin kesänopeudet. Kemijärveltä on n. 400 km Kajaaniin, ja tällä välillä on Kuusamo ja pari muuta taajamaa, joissa on pieni 60 km/h alue. Kajaanin paikkeilla on vähän pidempi matka hidasta ja samoin Iisalmen ja Siilinjärven väli on hitaanlaista.

Siilijärveltä onkin motaria liki 50 km, sitten on aika nopeaa valtatietä Juvalle, josta alkaa 4-kaistainen osuus Mikkelin ohi. Siitä on Lusiin valtaosin nopeaa tietä ja Lusista on motaria Helsinkiin. On kyllä nainen ratissa, jos kesällä jää keskinopeus 85 km/h.
Millaisia keskinopeuksia sun miehekkäällä ajolla tulee?

Ei mitään arvauksia, vaan todellisuudessa mitattuja?
 
Eiköhän absoluuttisesti suurin osa ihmisistä kuitenkin hommaa sellaisen auton, joka on siedettävä kompromissi niitä yleisimpiä käyttötarpeita varten, eikä suinkaan kaikkiin kuviteltavissa oleviin skenaarioihin sopivaa värkkiä. Vai hommaisitko itse käyttisautoksi minibussin sen takia, että kerran kymmenessä vuodessa saattaa olla tarvetta kuskata yli viittä ihmistä kerrallaan?
Käännetäänpä kalenteria takaisin vuoteen 2010, niin "diesel-farkku" on ollut enemmän kuin "siedettävä kompromissi". Oikea viiden hengen kuljetuskapasiteetti, tarvittaessa jopa pari kuutiota tavaratilaa paku-moodissa, ja 1500-2000 kg vetokyvyllä on pystynyt kuljettamaan vähän isompaakin kuormaa. Silti auto on ollut mukava ajopeli myös yksin liikkuessa eikä ole vierastanut edes ripeää autobaanaa tai mutkatietä. Range 1000+ km ja lataus 5 minuutissa. Toki, roadster olisi riittänyt moneen tarpeeseen mutta "diesel-farkku" ajoi asian yleensä miten kuten yhtä hyvin.

V. 2000 diesel-farkut alkoivat jo olla melkein yhtä hyviä kuin 2010. Ei kaikki, mutta monet. 1990 konsepti oli tuttu mutta pellin alla oli 2-litrainen bensavapari. Muuten sama suorituskyky mutta piti tankata useammin eikä vetokyky ollut ihan yhtä hyvä. 80-luvulla melkein samaan on päästy yleisesti viistoperäisillä ja asianharrastajille oli kartano-Volvot ja T-Mersut. Pitää ehkä mennä 70-luvulle, jotta "diesel-farkun" kaltainen yleiskäyttöisyys ei ole ollut yleisessä käytössä?

Nyt meillä on keskustelut täynnä patterikuskeja, joiden missiona tuntuu olevan osoittaa, että "diesel-farkku" on turha.

Millaisia keskinopeuksia sun miehekkäällä ajolla tulee?

Ei mitään arvauksia, vaan todellisuudessa mitattuja?
Hyvällä reitillä ilman isompia ongelmia puhutaan 3-numeroisista keskinopeuksista, ja nimenomaan usean sadan kilometrin matkalla. Illalla ja yöllä on rauhallisempaa ajaa kuin päivällä. Ei ehmetissä mitään 80+ km/h lukuja, siinähän menee ikä ja terveys ja kuski ikävystyy rattiin.

Jos matka on pääosin motaria, niin mennään lähelle 110 km/h 1000 km matkalla mutta ei Suomessa.
 
Käännetäänpä kalenteria takaisin vuoteen 2010, niin "diesel-farkku" on ollut enemmän kuin "siedettävä kompromissi". Oikea viiden hengen kuljetuskapasiteetti, tarvittaessa jopa pari kuutiota tavaratilaa paku-moodissa, ja 1500-2000 kg vetokyvyllä on pystynyt kuljettamaan vähän isompaakin kuormaa. Silti auto on ollut mukava ajopeli myös yksin liikkuessa eikä ole vierastanut edes ripeää autobaanaa tai mutkatietä. Range 1000+ km ja lataus 5 minuutissa. Toki, roadster olisi riittänyt moneen tarpeeseen mutta "diesel-farkku" ajoi asian yleensä miten kuten yhtä hyvin.

V. 2000 diesel-farkut alkoivat jo olla melkein yhtä hyviä kuin 2010. Ei kaikki, mutta monet. 1990 konsepti oli tuttu mutta pellin alla oli 2-litrainen bensavapari. Muuten sama suorituskyky mutta piti tankata useammin eikä vetokyky ollut ihan yhtä hyvä. 80-luvulla melkein samaan on päästy yleisesti viistoperäisillä ja asianharrastajille oli kartano-Volvot ja T-Mersut. Pitää ehkä mennä 70-luvulle, jotta "diesel-farkun" kaltainen yleiskäyttöisyys ei ole ollut yleisessä käytössä?

Nyt meillä on keskustelut täynnä patterikuskeja, joiden missiona tuntuu olevan osoittaa, että "diesel-farkku" on turha.


Hyvällä reitillä ilman isompia ongelmia puhutaan 3-numeroisista keskinopeuksista, ja nimenomaan usean sadan kilometrin matkalla. Illalla ja yöllä on rauhallisempaa ajaa kuin päivällä. Ei ehmetissä mitään 80+ km/h lukuja, siinähän menee ikä ja terveys ja kuski ikävystyy rattiin.

Jos matka on pääosin motaria, niin mennään lähelle 110 km/h 1000 km matkalla mutta ei Suomessa.
Piti oikein kaivaa ajopäiväkirjasta että miten on itellä onnistunut pisin reissu, kun ajan +10 rajoituksen päälle. Menomatka 812,5 km ja kesto 8 h 27 min. Paluumatka 809,2 km ja kesto 8h 43 min. Tuosta saadaan keskareiksi 96,15 km/h ja 92,83 km/h. Molemmat siis pysähtymättä edes kuselle.

Aika rattimies saa olla että pääsee kesälläkään siis yli satasen keskariin, tuossa ei meinaan jätetty yhtään ohitusta tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Piti oikein kaivaa ajopäiväkirjasta että miten on itellä onnistunut pisin reissu, kun ajan +10 rajoituksen päälle. Menomatka 812,5 km ja kesto 8 h 27 min. Paluumatka 809,2 km ja kesto 7h 25 min. Tuosta saadaan keskareiksi 96,15 km/h ja 92,83 km/h. Molemmat siis pysähtymättä edes kuselle.

Aika rattimies saa olla että pääsee kesälläkään siis yli satasen keskariin, tuossa ei meinaan jätetty yhtään ohitusta tekemättä.
Minusta 809.2km / 7h25min = 109 km/h, eli ratin takana on ollut Rattimies ainakin Suomen oloissa. Eipä silti, 95+ keskinopeus alkaakin olla ihan eri tavalla siedettävä kuin joku 80+. En itsekään pitäisi 96 km/h pitkällä matkalla minään naiskuskeiluna.

On muistettava, että reitit eivät ole samanlaisia. Esim. Sodankylästä etelään 4-tie ei ole todellakaan sama kuin 5-tie.

[EDIT]
Pitkällä matkalla keskinopeudella rupeaa olemaan ihan merkittävää vaikutusta. Esim. 800 km @100 km/h on 8 tuntia mutta 800 km @80 km/h on 10 tuntia. Aletaan puhua tunneista eikä minuuteista.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta 809.2km / 7h25min = 109 km/h, eli ratin takana on ollut Rattimies ainakin Suomen oloissa. Eipä silti, 95+ keskinopeus alkaakin olla ihan eri tavalla siedettävä kuin joku 80+. En itsekään pitäisi 96 km/h pitkällä matkalla minään naiskuskeiluna.

On muistettava, että reitit eivät ole samanlaisia. Esim. Sodankylästä etelään 4-tie ei ole todellakaan sama kuin 5-tie.

[EDIT]
Pitkällä matkalla keskinopeudella rupeaa olemaan ihan merkittävää vaikutusta. Esim. 800 km @100 km/h on 8 tuntia mutta 800 km @80 km/h on 10 tuntia. Aletaan puhua tunneista eikä minuuteista.
Oho, tuossa tuli kirjotusvirhe jonka korjaus ei tallentunut. Paluumatka oli siis 8 h 43 min. Korjasin tuonne alkuperäiseen viestiin myös.

Edit: niin ja 4-tietä koko matka.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 535
Viestejä
4 612 854
Jäsenet
75 863
Uusin jäsen
Parpador

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom