Oma pikku Diesel farkku Volvo vaati loppuun ajettuna 5,5 vuotta sitten sen ostaessani 1,5 tonnilla remppaa.
Tuo jälkeen autolle on tullut 2x normaalista öljynvaihdosta poikkeava huoltokeikka.
-Tuossa 2 vuotta sitten, ~360€, moottorista meni sensori.
- Viime syksyllä ohjausvaihde paukautti nesteet ulos, 300€ purkaamo-osilla itse vaihtamalla.
Muuten kulut olleet luokkaa ~125-140€ x 1,25 vuodessa normaalilla huoltovälillä jos käyttää pajalla öljyjen vaihdossa.
Tänä aikana kulutus ajossa on ollut karkeasti arvioiden 3,6-4L luokkaan riippuen kelistä ja nopeuksista. Pelkästään ajomatkasta laskettuna ehkä joku pieni EV olisi tullut halvemmaksi, mutta jos aletaan auton arvoa & sen alenemaa ottamaa mukaan, niin kyllä se tämä diesel kippo voittaa.
Hankintahinta + isompi remppa samantien = ~3250€.
Huollot ja yllättävät remppat nyt 5,5 vuoden ajolla: ~1300€ (Todellisuudessa vähemmän, koska vaihdan öljyt, yms itse)
Autolla myyntiarvoa varmaan sen 2000€ toimivana ja leimassa, joten sanotaan että luokkaa 500€/vuosi kustantanut itse auto kaikkinensa.
Ajosta koituneen kulut: polttoaineet voi laskea tuolla 4L/100km, verot luokkaa 200€/vuosi.
Verotuksen vaikutus ei itselle ole merkittävä, sillä auto on muutettu pakettiautoksi. Veroja voi laskea sen 200€/vuosi lisää henkilöautona.
Otetaan vielä ihan huviksi kaikki kulut olettaen että ajan tuon romuttamolle, eli auton arvo olisi nyt 0€/romumetallin arvo.
- Omistusaika 5,5v
- Auton hankinta & ajokuntoon saattaminen 3250€
- katsastus 88€/vuosi, = 484€
- Huolto & korjaus 1300€ (+€€€ jos kaikki liikkeessä)
- Diesel (3,8L/100km x 20000km/vuosi x ~ 1,75€/L) 1330€/vuosi = 7315€
- Verot (alle 200€, pyöristetään ylös) 200€ = 1300€
= ~13650€/5,5v = ~207€ kuukaudessa.
Jotain kustannuksia tuosta varmasti uupuu, mutta ainakin pääpiirteittäin.