Molemmilla ajo oli hyvin lähelle samaa menomatkalla tikkari +10 mittarissa vaihtelevaa keliä mutta ei kovaa pakkasta (Tanskassa 140 kmh, Ruotsissa 120/130 kmh). Paluumatkalla alkumatka tikkari +10 ja loppumatka Ruotsissa tasan rajoituksen mukaan. Jos jotain eroa niin sanoisin että EV6 reissun aikaan menomatkalla satoi enemmän ja paluumatkalla oli kylmempää, muistaakseni noin -8 C kun nyt Audilla taisi olla vain -3 C parhaimmillaan.
EV6 oli akku 100% kotoa lähtiessä ja kotiin tultiin aika pienillä prosenteilla. Audi oli tankattu kylillä mutta ei juuri ajettu ennen lähtöä. Mutta Audilla myös saavuttiin kotiin tankki 3/4 - 4/5 täynnä, GOM näytti noin 1000km. Totta puhut, kyllä tuossa hiukan heittoa tulee.
Lisäksi satamassa laivaa odotellessa Audi ei ollut käynnissä mutta EV6 oli lämpö päällä. Samaten aamuisin Audilla lähdöt kylmänä ja EV6 lämmitettynä.
Ajo oli oikeasti pieni pätkä Suomessa - Laivalla yli ja sitten Tukholma - Saksa - Tukholma. Noin 1000 km / suunta + noin 100 km pätkäajoa kohteessa.
Tankki on Audissa muistaakseni 70 l eli maksimissaan 140 l pystyi tankkaamaan. Todellisempi ehkä 130 l. Shell Handewitt ja Shell Herrbreta
A) Tankki oli lähtiessä lähes täynnä mutta myös palatessa lähes täynnä. Pieni ero kyllä on.
B) Mittari taisi näyttää noin 6l/100 mutta siinä on parin desin heitto yleensä. 6,5l lähempänä totuutta.
C) Kyllä reilusti enemmän. Lähempänä tuota 26 kWh
Ok, en kuvailisi 120, 130 ja 140 -nopeuksia sateessa ja -8 C:ssa sanoilla "tuli köröteltyä". Aika pieni osuus suomalaisen sähköautoilijan vuotuisista kilometreistä on noin suuren kulutuksen paahtoa, joten en tekisi sen lukujen pohjalta ympärivuotista kustannusvertailua diesel vs. sähkö.
Jos matka oli 2 * 1 000 km + 100 km = 2 100 km, niin kulutukset ovat:
Kia (568 + 70) kWh / 21 = 30,4 kWh/100 km (sis. lataushäviöt, eli auton mittarissa noin kymmenyksen pienempi lukema)
Audi A6 3.0 Quattro (120,75 l + 70 l * 0,225) / 21 = 6,5 l/100 km
Kian matkalla ladattu 568 kWh maksoi 198 €. Matkalle lähdettiin 100 % akulla ja perille tultiin pienillä prosenteilla. Jos tuolle noin 70 kWh vajeelle laskee kotilatauksella hintaa 10 €, olisi koko reissun energiakulut 208 €.
Audilla tultiin 20-25 % tyhjemmällä tankilla kotiin. Huomioidaan sekin 22,5 % vajeen mukaan. Audia tankattiin matkalla 214 eurolla, mikä on ollut 120,75 l, jos todellinen kulutus 6,5 ja vaje 22,5 %. Vaje on silloin 15,75 l. Jos Suomessa vaje paikataan tankkaamalla 1,50 €/l -hintaista dieseliä, tulisi siitä lisäkuluja 23,63 €. Audin koko reissun energiakulut olisivat 237,63 €.
Molempien reissulla syntyneet vajeet huomioimalla Kia erottuu enemmän edukseen.
Matalat Teslat sopisivat paremmin, jos noin nopeaa ajoa tulisi paljon.
Edit. Lisäsin Kiaan 70 kWh kotisähköä (lähtiessä 100 % ja perille pienillä prosenteilla). Laskin myös uudet reissuhinnat huomioimalla molempien energiavajeet.