Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Muistakaa, että tämä on Saksasta, autobaanan, rajoittamattomia nopeuksien ja isomoottoristen V8 Mersujen luvattu maa, jossa ihmiset ovat hyvin asenteellisia sähköautoja kohtaan.
Saksa on myös maa jossa myydään paljon autoja joiden varustelu ja moottori on huomattavasti alle sen mitä suomeen maahantuodaan, koska suomalaisille ei kelpaa niin karut autot mitä saksalaisille nuukajusseille myydään.

Suhteessa niitä V8 mersuja myydään suomessakin yllättävän paljon.. Tosin nykyään tietysti plugareina.
 
Google maps antaa keskinopeudeksi 83km/h. Ainakin mun perskohtaisen kokemuksen mukaan nuo googlen ajoajat edellytttävät käytännössä sitä sellaista "tavallista" rajoitus +10 mittarinopeus ajotapaa, ainakin lyhyemmillä alle 200km matkoilla.

Noin yleensähän matkaa ajaessa keskinopeudeksi muodostuu jotain reilu 20kmh alle sen nopeuden mitä yrittää ajaa, ellei nyt ihan jotain motarun rampin väliä kellota.

E: tuo ei olikin 4. Tietä. 5. Tietä reilu vartti pidempään, keskinopeus 85.
Oletetaanpa ensinnäkin kesänopeudet. Kemijärveltä on n. 400 km Kajaaniin, ja tällä välillä on Kuusamo ja pari muuta taajamaa, joissa on pieni 60 km/h alue. Kajaanin paikkeilla on vähän pidempi matka hidasta ja samoin Iisalmen ja Siilinjärven väli on hitaanlaista.

Siilijärveltä onkin motaria liki 50 km, sitten on aika nopeaa valtatietä Juvalle, josta alkaa 4-kaistainen osuus Mikkelin ohi. Siitä on Lusiin valtaosin nopeaa tietä ja Lusista on motaria Helsinkiin. On kyllä nainen ratissa, jos kesällä jää keskinopeus 85 km/h.
 
Oletetaanpa ensinnäkin kesänopeudet. Kemijärveltä on n. 400 km Kajaaniin, ja tällä välillä on Kuusamo ja pari muuta taajamaa, joissa on pieni 60 km/h alue. Kajaanin paikkeilla on vähän pidempi matka hidasta ja samoin Iisalmen ja Siilinjärven väli on hitaanlaista.

Siilijärveltä onkin motaria liki 50 km, sitten on aika nopeaa valtatietä Juvalle, josta alkaa 4-kaistainen osuus Mikkelin ohi. Siitä on Lusiin valtaosin nopeaa tietä ja Lusista on motaria Helsinkiin. On kyllä nainen ratissa, jos kesällä jää keskinopeus 85 km/h.
Millaisia keskinopeuksia sun miehekkäällä ajolla tulee?

Ei mitään arvauksia, vaan todellisuudessa mitattuja?
 
Eiköhän absoluuttisesti suurin osa ihmisistä kuitenkin hommaa sellaisen auton, joka on siedettävä kompromissi niitä yleisimpiä käyttötarpeita varten, eikä suinkaan kaikkiin kuviteltavissa oleviin skenaarioihin sopivaa värkkiä. Vai hommaisitko itse käyttisautoksi minibussin sen takia, että kerran kymmenessä vuodessa saattaa olla tarvetta kuskata yli viittä ihmistä kerrallaan?
Käännetäänpä kalenteria takaisin vuoteen 2010, niin "diesel-farkku" on ollut enemmän kuin "siedettävä kompromissi". Oikea viiden hengen kuljetuskapasiteetti, tarvittaessa jopa pari kuutiota tavaratilaa paku-moodissa, ja 1500-2000 kg vetokyvyllä on pystynyt kuljettamaan vähän isompaakin kuormaa. Silti auto on ollut mukava ajopeli myös yksin liikkuessa eikä ole vierastanut edes ripeää autobaanaa tai mutkatietä. Range 1000+ km ja lataus 5 minuutissa. Toki, roadster olisi riittänyt moneen tarpeeseen mutta "diesel-farkku" ajoi asian yleensä miten kuten yhtä hyvin.

V. 2000 diesel-farkut alkoivat jo olla melkein yhtä hyviä kuin 2010. Ei kaikki, mutta monet. 1990 konsepti oli tuttu mutta pellin alla oli 2-litrainen bensavapari. Muuten sama suorituskyky mutta piti tankata useammin eikä vetokyky ollut ihan yhtä hyvä. 80-luvulla melkein samaan on päästy yleisesti viistoperäisillä ja asianharrastajille oli kartano-Volvot ja T-Mersut. Pitää ehkä mennä 70-luvulle, jotta "diesel-farkun" kaltainen yleiskäyttöisyys ei ole ollut yleisessä käytössä?

Nyt meillä on keskustelut täynnä patterikuskeja, joiden missiona tuntuu olevan osoittaa, että "diesel-farkku" on turha.

Millaisia keskinopeuksia sun miehekkäällä ajolla tulee?

Ei mitään arvauksia, vaan todellisuudessa mitattuja?
Hyvällä reitillä ilman isompia ongelmia puhutaan 3-numeroisista keskinopeuksista, ja nimenomaan usean sadan kilometrin matkalla. Illalla ja yöllä on rauhallisempaa ajaa kuin päivällä. Ei ehmetissä mitään 80+ km/h lukuja, siinähän menee ikä ja terveys ja kuski ikävystyy rattiin.

Jos matka on pääosin motaria, niin mennään lähelle 110 km/h 1000 km matkalla mutta ei Suomessa.
 
Käännetäänpä kalenteria takaisin vuoteen 2010, niin "diesel-farkku" on ollut enemmän kuin "siedettävä kompromissi". Oikea viiden hengen kuljetuskapasiteetti, tarvittaessa jopa pari kuutiota tavaratilaa paku-moodissa, ja 1500-2000 kg vetokyvyllä on pystynyt kuljettamaan vähän isompaakin kuormaa. Silti auto on ollut mukava ajopeli myös yksin liikkuessa eikä ole vierastanut edes ripeää autobaanaa tai mutkatietä. Range 1000+ km ja lataus 5 minuutissa. Toki, roadster olisi riittänyt moneen tarpeeseen mutta "diesel-farkku" ajoi asian yleensä miten kuten yhtä hyvin.

V. 2000 diesel-farkut alkoivat jo olla melkein yhtä hyviä kuin 2010. Ei kaikki, mutta monet. 1990 konsepti oli tuttu mutta pellin alla oli 2-litrainen bensavapari. Muuten sama suorituskyky mutta piti tankata useammin eikä vetokyky ollut ihan yhtä hyvä. 80-luvulla melkein samaan on päästy yleisesti viistoperäisillä ja asianharrastajille oli kartano-Volvot ja T-Mersut. Pitää ehkä mennä 70-luvulle, jotta "diesel-farkun" kaltainen yleiskäyttöisyys ei ole ollut yleisessä käytössä?

Nyt meillä on keskustelut täynnä patterikuskeja, joiden missiona tuntuu olevan osoittaa, että "diesel-farkku" on turha.


Hyvällä reitillä ilman isompia ongelmia puhutaan 3-numeroisista keskinopeuksista, ja nimenomaan usean sadan kilometrin matkalla. Illalla ja yöllä on rauhallisempaa ajaa kuin päivällä. Ei ehmetissä mitään 80+ km/h lukuja, siinähän menee ikä ja terveys ja kuski ikävystyy rattiin.

Jos matka on pääosin motaria, niin mennään lähelle 110 km/h 1000 km matkalla mutta ei Suomessa.
Piti oikein kaivaa ajopäiväkirjasta että miten on itellä onnistunut pisin reissu, kun ajan +10 rajoituksen päälle. Menomatka 812,5 km ja kesto 8 h 27 min. Paluumatka 809,2 km ja kesto 8h 43 min. Tuosta saadaan keskareiksi 96,15 km/h ja 92,83 km/h. Molemmat siis pysähtymättä edes kuselle.

Aika rattimies saa olla että pääsee kesälläkään siis yli satasen keskariin, tuossa ei meinaan jätetty yhtään ohitusta tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Piti oikein kaivaa ajopäiväkirjasta että miten on itellä onnistunut pisin reissu, kun ajan +10 rajoituksen päälle. Menomatka 812,5 km ja kesto 8 h 27 min. Paluumatka 809,2 km ja kesto 7h 25 min. Tuosta saadaan keskareiksi 96,15 km/h ja 92,83 km/h. Molemmat siis pysähtymättä edes kuselle.

Aika rattimies saa olla että pääsee kesälläkään siis yli satasen keskariin, tuossa ei meinaan jätetty yhtään ohitusta tekemättä.
Minusta 809.2km / 7h25min = 109 km/h, eli ratin takana on ollut Rattimies ainakin Suomen oloissa. Eipä silti, 95+ keskinopeus alkaakin olla ihan eri tavalla siedettävä kuin joku 80+. En itsekään pitäisi 96 km/h pitkällä matkalla minään naiskuskeiluna.

On muistettava, että reitit eivät ole samanlaisia. Esim. Sodankylästä etelään 4-tie ei ole todellakaan sama kuin 5-tie.

[EDIT]
Pitkällä matkalla keskinopeudella rupeaa olemaan ihan merkittävää vaikutusta. Esim. 800 km @100 km/h on 8 tuntia mutta 800 km @80 km/h on 10 tuntia. Aletaan puhua tunneista eikä minuuteista.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta 809.2km / 7h25min = 109 km/h, eli ratin takana on ollut Rattimies ainakin Suomen oloissa. Eipä silti, 95+ keskinopeus alkaakin olla ihan eri tavalla siedettävä kuin joku 80+. En itsekään pitäisi 96 km/h pitkällä matkalla minään naiskuskeiluna.

On muistettava, että reitit eivät ole samanlaisia. Esim. Sodankylästä etelään 4-tie ei ole todellakaan sama kuin 5-tie.

[EDIT]
Pitkällä matkalla keskinopeudella rupeaa olemaan ihan merkittävää vaikutusta. Esim. 800 km @100 km/h on 8 tuntia mutta 800 km @80 km/h on 10 tuntia. Aletaan puhua tunneista eikä minuuteista.
Oho, tuossa tuli kirjotusvirhe jonka korjaus ei tallentunut. Paluumatka oli siis 8 h 43 min. Korjasin tuonne alkuperäiseen viestiin myös.

Edit: niin ja 4-tietä koko matka.
 
Noita 1000km "teräsprrrse" "kusematta" viestejä, kun lukee niin herää kysymys. Mihin on niin kiire?
Kun noita "kolme mukavaa pysähdystä teboililla lataamassa perheen kanssa nakkikorien parissa appia tapittaen" viestejä lukee, niin mietin, eikö ne nakit pursua korvista ja bensa-aseman zen tunnelma ala kyllästyttämään?
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..
 
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..
Suomessa viimevuosina uusien myynti ollut hyvin vähäistä, eli käytettyjen tarjonta on käytettyjen tuonnin varassa

Toinen se että nyt eletään epävarmuuden aikaa, eli uusien (sähkisten) hintojen odotetaan laskettelevan, joten talouden ja muun epävarmuuden lisäksi se laskee uusien myyntiä, -> osa miettii jos vielä tässä vaiheessa hankkisi käytetyn, jos tarve vaihtaa autoa / ostaa auto.

Edit:

Uusien diesel autojen kysyntä hiipu aiemmin jos sen takia etteivät olleet enään yhtä kilpailukykyisä, hybridit ja lataushybridi ovat pääsääntöisesti bensa vehkeitä.


Jos etsit bensa vehkeistäkin nimenomaan ei hybridiä , niiden pyyntihinnat jos hybridejä isompia niin voi olla pyyntejä. varsinkin isommissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän lisättynä se että "Early adapters" porukka osti noita sähköjä ihan joka tarpeeseen, vaikka se ei omaan ajoprofiiliin sopisikaan ja viimeistään teslabuumi polttoaineen hinnannousun yhteydessä löi viimeisen naulan arkkuun.
Ts. sähköautoja on paljon niillä jotka ei niitä oikeasti pääse hyödyntämään ja kun ne ostettiin aikanaan järjettömällä hinnälla, ei niitä ole päässyt poiskaan vaihtamaan. Markkinoille on varmasti nyt esim Model3:sta ja Y:stä tunkua ja siltähän se kovasti vaikuttaakin sillä perusteella paljonko näillä on hinnat laskeneet.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa sähköt taas mennä kaupaksi, jos bensan hinta nousee jopa yli 2,5 e/l. Teoriassa pitäisi olla odotettu skenario, jos EU meinaa pitää kiinni lupauksistaan. Toisaalta sillä ei välttämättä ole samanlaista vaikutusta sähköautojen hintoihin kuin 2022, jolloin oli samaan aikaan myös paha saatavuusongelma.
 
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..

Sama kyllä itsekin ihmetellyt, mutta toisaalta sähköautoiluun liittyy niin paljon kysymysmerkkejä edelleen ja polttoaineet on pitkään olleet varsin halpoja (ainakin niihin >2€ - aikoihin verrattuna), niin ehkä tuo nyt ei kuitenkaan niin ihmeellinen juttu ole. Toki pyynti on pyynti, mutta ainakin vielä viime vuoden alussa, polttisvehkeiden kiertoajat oli sähkäreitä lyhyempiä, eli kyllä niitä ilmeisesti myös liikkuu.
 
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..
Nettiautosta yritin pari verkkohakua, VWllä jotai ID.4 verokkia yritin, mutta ei oiken tullut, hyvää, Volva XC60 ja Tesla Model Y usein verrattu, 2021 -> Tesloja parisataa, Volvoja yli 700, no ei sekään ihan tasan mennyt, mutta molempia paljon.

No vähän vähemmän kun ylärajaksi laittaa vuosi 2024.
 
En ymmärrä käytettyjen uudehkojen bensa- ja dieselautojen hintoja. Tippuvat selvästi hitaammin kuin sähköautojen hinnat. Ilmeisesti sitten kysyntää edelleen on.

Edit: kyse siis hintapyynneistä, totuus voi olla eri..
Bensa ja diesel hinnat varmaan tippuu sitä normaalia tasoa.

Mutta jo 2013 lähtien sähköautojen hinnan tippumiset on olleet erittäin kovia. Ei siis mitään uutta, että käytetty sähköauto on halpa?


Nyt käytössä fl model s 90d 2016. Joka oli joulukuun lopussa 23k€ (nyt 227tkm). Uskon kyllä että hinnat toki laskee lisää. Ei romahduksia, mutta vaikka vuodessa on varmasti taas halvemmat hinnat samanlaisesta.

Sähköauto on uutena kumminkin tosi kallis, niin arvossa on paljon tippumisen varaa? Ehkä sitten käyttökustannukset vähän kompensoi tuota "hankalaa" tilannetta.
 
Bensa ja diesel hinnat varmaan tippuu sitä normaalia tasoa.

Mutta jo 2013 lähtien sähköautojen hinnan tippumiset on olleet erittäin kovia. Ei siis mitään uutta, että käytetty sähköauto on halpa?


Nyt käytössä fl model s 90d 2016. Joka oli joulukuun lopussa 23k€ (nyt 227tkm). Uskon kyllä että hinnat toki laskee lisää. Ei romahduksia, mutta vaikka vuodessa on varmasti taas halvemmat hinnat samanlaisesta.

Sähköauto on uutena kumminkin tosi kallis, niin arvossa on paljon tippumisen varaa? Ehkä sitten käyttökustannukset vähän kompensoi tuota "hankalaa" tilannetta.
Osansa tuohon käytettyjen sähköautojen hinnan putoamiseen on vaikuttanut se että uusein sähköautojen hinnat ovat pudonneet.

Jos vertaa tuollaisia tavallisia autoja, niin se sähköauto ei ole mitenkään valtavasti kalliimpi, osittan siksi että polttikset ovat kallistuneet. Jossain tehopeleissä se kääntyy verotuksen takia sähköauton eduksi.
 
Osansa tuohon käytettyjen sähköautojen hinnan putoamiseen on vaikuttanut se että uusein sähköautojen hinnat ovat pudonneet.

Jos vertaa tuollaisia tavallisia autoja, niin se sähköauto ei ole mitenkään valtavasti kalliimpi, osittan siksi että polttikset ovat kallistuneet. Jossain tehopeleissä se kääntyy verotuksen takia sähköauton eduksi.
Juu. Nyt tänä vuonna tosiaan alkaa tulemaan jotain halvemman sarjan sähköautojakin. Esim Renault 5 näyttää oikein hienolta ja maksaa alaen noin 27k€.
 
Juu. Nyt tänä vuonna tosiaan alkaa tulemaan jotain halvemman sarjan sähköautojakin. Esim Renault 5 näyttää oikein hienolta ja maksaa alaen noin 27k€.

Luulisi, että tämä johtaisi myös tänä vuonna ja ensivuonna suurempaan menekkiin ja polttomoottoriautojen selvään lisääntymiseen markkinoilla, joka toivottavasti laskee niiden hintoja järkevälle tasolle.
 
Sähköauto on uutena kumminkin tosi kallis, niin arvossa on paljon tippumisen varaa? Ehkä sitten käyttökustannukset vähän kompensoi tuota "hankalaa" tilannetta.
Onko sähköautot enään tosi kalliita vs polttikset. Ollaan toki hintakehityksessä jäljessä mitä vielä vuosikymmenen vaihteessa ennustettiin, ja vähän kiinan tullejakin viritelty, mutta se Volvo XC 60 kokoluokka on sähkiksissä jo ihan kilpailukykyinen (* Mutta jos nuo eurooppallaiset saisivat toimitusketjut kuntoon ja tuotannon iskuun. Ja jos vihdoinkin tulisi niitä halpoja sähkiksiä, VW Polo sähkis lykkäänty, mutta kyllä sitä koko ja hintaluokkaa on tulossa. Stellantis jumppaa. Tosin osa touhuaa kiinalaisten kanssa ja niihin tullit vaikuttaa, mutta kiinalaiset tuo tuotantoa eurooppaan.


Jos katsoo mitä se Tesla Model Y maksaa uutena, ja mitä maksaa uutena XC 60, ja mikä on muutamanvuoden vanhojen käytettyjen arvo.

Sitten jos tulee niin parinkympin uusia sähkis tilaihmeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi, että tämä johtaisi myös tänä vuonna ja ensivuonna suurempaan menekkiin ja polttomoottoriautojen selvään lisääntymiseen markkinoilla, joka toivottavasti laskee niiden hintoja järkevälle tasolle.
Miten sähköautojen tarjonnan leviäminen edullisiin lisää polttisten tarjontaa ja niiden hintoja laskua ?

Edit: Pohditko käytettyjen polttisten markkinaa ? Jo sitä mukaan kun sähkiksiä on tarjolla eri tarpeisiin, ja jos ja kun tulee edulisia tilaihme pikku sähkiksiä, niin sen luulisi syövän käytettyjen polttisten markkina. Se myös toisi valtiolla paikan missä voisi pienellä muutaman tonnin romutus kamppiksella vauhdittaa sähköistymistä.

Käytettyjen polttisten arvon romahtamista on vaikea ennustaa, periaatteessa sen pitäisi tapahtua etukenossa, jolloin vähän loivempi, mutta voi mennä sinne asti että se muutaman tonnin polttis kannattaa vaihtaa uuteen sähkikseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 829
Viestejä
4 615 698
Jäsenet
75 926
Uusin jäsen
Konigsjager

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom