Toki lopullinen voima, joka autoa kiihdyttää on pyörien vääntömomentti, joka saadaan välityssuhteella moottorin väännöstä.
Ja tämä oli se pointti. Vakiovälityssuhteella kiihtyvyys on suoraan verrannollionen moottorin vääntöön, ei tehoon. Ja tästä johtuen auto kiihtyy samalla vaihteella nopeammin maksimiväännön kohdalla kuin maksimitehon kohdalla.
Kun tämä aihe nyt on kaivettu naftaliinista taasen, niin palataas nyt hetkeksi siihen, mitä alunperin kommentoin, josko tämä aihe saataisiin vihdoin taputeltua: viesti johon alkunperin vastasin löytyy tästä:
Diesel vs. bensa
Eli esitettiin, että vähänkään reippaammalla dieselillä ajaneelle tuttu potku siinä 2000rpm tienoilla, eli se että auto tuntuu yhdellä vaihteella kiihdytettäessä kiihtyvän ärhäkästi maksmiväännön kohdalla ja hiipuvan makmitehoille siirryttäessä olisi aistiharha, joka johtuisi siitä, että ihminen ei aisti kiihtyvyyttä vaan kiihtyvyyden muutoksen.
Tuohan ei pidä paikkaansa vaan on molemmilta osilta väärin: Kiihtyvyys on tosiasiallisesti suurin juuri siinä väännön tuomat "potkun" kohdalla ja hiipuu makmitehoille mentäessä, koska makmiteholla ei ole enää makmivääntöä (toki voidaan tehdä kone, jolla makmivääntö ja maksimiteho on samanaikaisesti, mutta yleensä näin ei ole ja makmivääntö ei voi olla makmitehoa myöhemmin edes teoriassa)
Sekään ei pidä paikkaansa, ettei ihminen aistii kiihtyvyyden hyvin, kirjoittajalla meni tässä kohtaa varmaan kiihtyvyys ja nopeus sekaisin (ihminen ei aisti nopeutta, vaan vain nopeuden muutoksen, eli kiihtyvyyden).
Jos ymmärtää tuon asiayhteyden missä asiasta puhuttiin niin asian pitäisi olla aika selvä. Vakiovälityksellä kiihtyvyys on suoraan verrannollinen moottorin vääntömomenttiin (kun massa on vakio ja vastusten muutoksia ei huomioida).
Eli teho sittenkin määrää sen kiihtyvyyden myös sähköauton liikkellelähdössä?
Ei, vaan sen määrää vääntö. Teho on liikkeelle lähtiessä 0, koska P=F*v ja v=0.
Kiihtyvyys sen sijaan on >0, koska se riippuu (välityksen tuoman kertoimen kautta) väännöstä ja massasta, ja vääntö on >0, a=F*(1/m). Samoin pienillä nopeuksilla teho on hyvin pieni teho tuottaa suuren kiihtyvyyden, jos vääntöä vaan on paljon.
Jos 1500kg painoinen auto kiihdyttä 0-10km/h 1 sekunnissa vaatii se noin 8 hv (kun vastustavia voimia ei huomioida). Sama vehje kun kiihdyttää 200-210 km/h 1 sekunnissa vaaditaan n. 318hv (kun vastustavia voimia ei huomioda). Vääntöä vaaditaan saman verran, jos on sama välitys. Kun samaan kiihtyvyyteen vaaditaan 40 kertainen teho, niin voitaneen todeta, että suoraanverrannollisuutta ei ole.
.