Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Palaan vielä hetkeksi tähän viestiin, millä vastasit Wallan viestiin. Huomasithan, että Walla puhui kiihtyvyydestä samalla vaihteella. Silloin pyörillä oleva maksimivääntö (ja siten suurin kiihtyvyys) on juuri samalla kierrosluvulla kuin moottorin maksimivääntö. Viimeinen lauseesi on totta, jos tarkoitatkin sanoessasi "vaihteella" tosiasiassa vaihdelaatikon hyödyntämistä, eli vaihdetta vaihtaen yritetään saada moottori maksimitehon alueelle. Mä käsitin tuon sinun "vaihteella", että vaihdetta ei vaihdeta.Kiihtyvyys on suurin pyörillä olevan maksimiväännön kohdalla, mikä ei ole välttämättä samalla kierrosluvulla kuin moottorin maksimivääntö. Ja pyörien maksimivääntö vaihteella on silloin kun moottorilla on maksimiteho.
Ne on ne Wiion lait.Palaan vielä hetkeksi tähän viestiin, millä vastasit Wallan viestiin. Huomasithan, että Walla puhui kiihtyvyydestä samalla vaihteella. Silloin pyörillä oleva maksimivääntö (ja siten suurin kiihtyvyys) on juuri samalla kierrosluvulla kuin moottorin maksimivääntö. Viimeinen lauseesi on totta, jos tarkoitatkin sanoessasi "vaihteella" tosiasiassa vaihdelaatikon hyödyntämistä, eli vaihdetta vaihtaen yritetään saada moottori maksimitehon alueelle. Mä käsitin tuon sinun "vaihteella", että vaihdetta ei vaihdeta.
Jos viestisi olisi irrallaan, eikä vastaus Wallalle, ja sanan "vaihteella" tilalla lukisi "vaihteita hyödyntäen", niin olisin kaikista kolmesta väittämästä samaa mieltä. Tietenkin viimeisessä pitäisi olla "poislukien ykkösvaihde".
Itseasiassa teho vaikuttaa ykkösvaihteella ihan samalla tavalla kuin muillakin vaihteilla. Ykköselläkin halutaan sinne pyörille suurin vääntö per nopeus.Oletko samaa mieltä siitä, että ykkösvaihteella ajaen suurin kiihtyvyys mitataan ja koetaan maksimiväännön eikä maksimitehon kohdalla?
Tuossa edelleenkin puhuttiin maksimaalisesta kiihtyvyydestä ykkösvaihteen alueella, jolloin se on vääntöhuipun kohdalla riippumatta renkaiden pyörimisnopeudesta. Tuo mun 5625NM olis sitten kakkosvaihteen vääntöhuippu ykkösvaihteen maksimitehon kohdalla. Pointti edelleenkin, että vaihteella x maksimiväännön alueella koetaan suurempi kiihtyvyys kuin saman vaihteen maksimitehon alueella, mutta pienemmällä vaihteella maksimiteholla voitetaan isomman vaihteen maksimivääntö.Ne on ne Wiion lait.
Itseasiassa teho vaikuttaa ykkösvaihteella ihan samalla tavalla kuin muillakin vaihteilla. Ykköselläkin halutaan sinne pyörille suurin vääntö per nopeus.
Tämän takiahan nopein liikkelle lähtö tapahtuu niin, että pyörät lyö hieman tyhjää kun pyörät halutaan pyörimään nopeasti vaikka se tarkoittaakin että vääntöä hukkuu kun pito ei ole täydellistä.
Esim. näitä lukuja hyödyntäen:
Maksimivääntö: 2250RPM x 500NM = 100RPM x X1 NM -> X1 = 11250NM
Maksimiteho: 4500RPM x 360NM = 200RPM x X2 NM -> X2 = 8100NM
Maksimivääntö: 2250RPM x 500NM = 200RPM x X3 NM -> X3 = 5625NM
8100NM 10% luistolla on 7290NM eli enemmän kuin 5625NM ja nopeus olisi 180RPM. 11250NM olisi toki enemmän kuin 7290NM, mutta siinä on nopeus vain 100RPM.
Joo, itsekkin ajattelin tuon 5625NM kakkosvaihteeksi. Nopeutta ei kuitenkaan voi jättää huomioimatta ykköselläkään. Ja kiihdytyksessä mieluummin halutaan mennä 200rpm kuin 100rpm.Tuossa edelleenkin puhuttiin maksimaalisesta kiihtyvyydestä ykkösvaihteen alueella, jolloin se on vääntöhuipun kohdalla riippumatta renkaiden pyörimisnopeudesta. Tuo mun 5625NM olis sitten kakkosvaihteen vääntöhuippu ykkösvaihteen maksimitehon kohdalla. Pointti edelleenkin, että vaihteella x maksimiväännön alueella koetaan suurempi kiihtyvyys kuin saman vaihteen maksimitehon alueella, mutta pienemmällä vaihteella maksimiteholla voitetaan isomman vaihteen maksimivääntö.
Ei mitään kepulikonsteja kytkimellä ja kuminpoltolla. Anna moottorin hoitaa homma. Nostat rauhallisesti kytkimen ylös. Moottori hyrisee tyhjäkäyntiä ja auto etenee reipasta kävelyvauhtia ykkösvaihteella. Laitat vaa'an selän taakse ja polkaiset kaasun pohjaan. Tehoa oli 110 kW ja auto painaa 1500 kg, eli pito riittää. Testi loppuu, kun punaraja tulee vastaan.Ne on ne Wiion lait.
Itseasiassa teho vaikuttaa ykkösvaihteella ihan samalla tavalla kuin muillakin vaihteilla. Ykköselläkin halutaan sinne pyörille suurin vääntö per nopeus.
Tämän takiahan nopein liikkelle lähtö tapahtuu niin, että pyörät lyö hieman tyhjää kun pyörät halutaan pyörimään nopeasti vaikka se tarkoittaakin että vääntöä hukkuu kun pito ei ole täydellistä.
Esim. näitä lukuja hyödyntäen:
Maksimivääntö: 2250RPM x 500NM = 100RPM x X1 NM -> X1 = 11250NM
Maksimiteho: 4500RPM x 360NM = 200RPM x X2 NM -> X2 = 8100NM
Maksimivääntö: 2250RPM x 500NM = 200RPM x X3 NM -> X3 = 5625NM
8100NM 10% luistolla on 7290NM eli enemmän kuin 5625NM ja nopeus olisi 180RPM. 11250NM olisi toki enemmän kuin 7290NM, mutta siinä on nopeus vain 100RPM.
Noi rpm:ät on siis renkaiden pyörimisnopeuksia. Tietyllä vaihteella kun kierrokset tuplautuu, myös renkaan pyörimisnopeus tulpautuu. Nostin esille esimerkissä, jotta nähdään kuinka momentti + kierrokset vaikuttavat yhden vaihteen aikana. Saat vähemmän kiihtyvyyttä isommilla kierroksilla tehohuipussa kuin pienemmillä vääntöhuipussa, auton nopeus on eri mutta kiihtyvyydellä ei sen kanssa ole tekemistä.Joo, itsekkin ajattelin tuon 5625NM kakkosvaihteeksi. Nopeutta ei kuitenkaan voi jättää huomioimatta ykköselläkään. Ja kiihdytyksessä mieluummin halutaan mennä 200rpm kuin 100rpm.
Mikä tässä aiheessa on niin vaikeaa?Jos sä haluat sillä 3400 rpm 200Nm saavuttaa saman nopeuden kuin B niin sullahan välitys on oltava eri. Hetkellisesti siis puntari näyttä A enemmän mutta jos sama vauhti pitää olla niin B näyttää enemmän koska tehoa enemmän.
Joku CVT siis jos on niin B vetää isompia lukuja.
Totta, mutta jos puhutaan auton maksimikiihtyvyydestä niin sillon se on suurimmillaan tehohuipun kohdassa. Se vaan vaatii ykkösellä, että renkaat lyö jonkun verran tyhjää. Tuolla luistolla tavallaan luodaan se pienempi vaihde.Noi rpm:ät on siis renkaiden pyörimisnopeuksia. Tietyllä vaihteella kun kierrokset tuplautuu, myös renkaan pyörimisnopeus tulpautuu. Nostin esille esimerkissä, jotta nähdään kuinka momentti + kierrokset vaikuttavat yhden vaihteen aikana. Saat vähemmän kiihtyvyyttä isommilla kierroksilla tehohuipussa kuin pienemmillä vääntöhuipussa, auton nopeus on eri mutta kiihtyvyydellä ei sen kanssa ole tekemistä.
Katso tuo mun edellinen postaus, auton maksimikiihtyvyys on ykkösvaihteen maksimiväännön kohdassa, sen jälkeen maksimaalisen kiihdytyksen ylläpito vaatii vaihteiden kahlaamista tehohuipun alueella, mutta jokaisella itsenäisellä vaihteella maksimikiihtyvyys koetaan maksimiväännön kohdalla.Totta, mutta jos puhutaan auton maksimikiihtyvyydestä niin sillon se on suurimmillaan tehohuipun kohdassa. Se vaan vaatii ykkösellä, että renkaat lyö jonkun verran tyhjää. Tuolla luistolla tavallaan luodaan se pienempi vaihde.
Tämä pätee vain sillon kun rengas ei lyö yhtään tyhjää. Mutta koko auton maksimikiihtyvyyden jos haluaa niin renkaan pitää lyödä vähän tyhjää.Katso tuo mun edellinen postaus, auton maksimikiihtyvyys on ykkösvaihteen maksimiväännön kohdassa, sen jälkeen maksimaalisen kiihdytyksen ylläpito vaatii vaihteiden kahlaamista tehohuipun alueella, mutta jokaisella itsenäisellä vaihteella maksimikiihtyvyys koetaan maksimiväännön kohdalla.
No eikä pidä. Renkaat sutasee vähän paikaltaan lähtiessä, että vältettäis tota käppyrän alkuosaa jossa kiihtyvyys on paskaa verrattuna muuhun osaan, mutta tossa maksimiväännön kohdalla ei kyllä haluta mitään sutimista koska silloin ekan vaihteen paras kiihtyvyys hukataan suditteluun.. Mistä sä revit näitä juttuja.Tämä pätee vain sillon kun rengas ei lyö yhtään tyhjää. Mutta koko auton maksimikiihtyvyyden jos haluaa niin renkaan pitää lyödä vähän tyhjää.
Tuossa halutaan maksimitehon kohdalle vaikka siinä vähän sutisikin. Liika sutiminen ei tietty ole hyvä, mutta mieluummin ollaan siinä kohdassa jossa moottori tuottaa eniten tehoa ja hukataan sitä hieman kuin että ollaan kohdassa jossa tuotetaan vähemmän tehoa varmasti.No eikä pidä. Renkaat sutasee vähän paikaltaan lähtiessä, että vältettäis tota käppyrän alkuosaa jossa kiihtyvyys on paskaa verrattuna muuhun osaan, mutta tossa maksimiväännön kohdalla ei kyllä haluta mitään sutimista koska silloin ekan vaihteen paras kiihtyvyys hukataan suditteluun.. Mistä sä revit näitä juttuja.
No koska just piirsin kuvaajan kiihtyvyydestä joka on suurimmillaan samalla kierrosluvulla kuin maksimivääntö niin miks haluttais mennä sen yli sutimalla? Ton mun kuvaajan perusteella halutaan kyllä että täysi pito on n. 1750RPM eteenpäin eikä suditella tuon vääntömaksimin yli.Tuossa halutaan maksimitehon kohdalle vaikka siinä vähän sutisikin. Liika sutiminen ei tietty ole hyvä, mutta mieluummin ollaan siinä kohdassa jossa moottori tuottaa eniten tehoa ja hukataan sitä hieman kuin että ollaan kohdassa jossa tuotetaan vähemmän tehoa varmasti.
Hieman ihmetyttää kun ymmärrät miksi pienemmällä vaihteella saadaan parempi kiihtyvyys, mutta et ymmärrä tätä.
En nyt muista oliko tässä ketjussa vai muualla että urheilullisesti viritetyt moottorit joissa haetaan maksimitehoa näyttää aika usein tuolta että vääntökin siellä loppupäässä. Mukavuuteen tehdyissä tuota vääntöä on levennetty kattamaan maksimitehon kustannuksella laajalle käyttöalueelle.
Jos alla olevastakin katsoo mihin laatikko urheiluohjelmalle pakotettuna tiputtelee kierroksia pykältäes isommille vaihteil punarajalta. Tehoaluelle tipahtelee kierrokset vaihteen vaihtues.
Ei ne fysiikan lait siitä mihinkään muutu riippumatta siitä vaihtaako vaihdetta kone vai ihminen. Eikä edelleenkään jutun pointti ollut jaella kiihdytysvinkkejä vai korjata väärä tieto.Toi tietyllä vaihteella kohta on vaan manuaalin ajajia kiinnostava.
Paitsi että se vaihteen vaihto vie aina aikaa joka on pois kiihdytyksestä, tämän vuoksi tomaatillakin voi olla kannattavampaa (moottorista&vaihteistosta riippuen) olla painamatta kick-downiin asti koska vaihto pienimmälle mahdolliselle saattaa kestää kauemmin (esim. dsg:n parittomalta parittomalle ja tuntuu se mehumaioissakin kestävän arpoa erityisesti jos menee kickdowniin asti) + sieltä joudutaan joka tapauksessa aika heti hep-hep vaihtamaan pykälän verran ylös kun kierrokset tulevat vastaan. Maksimaalinen kiihtyvyys voidaan täten saavuttaa pykältämällä alussa "hieman epäoptimaalisemalle vaihteelle" koska lopulta voitetaan ylöspäinvaihtojen määrässä ja todennäköisesti myös alaspäinvaihtamisen ajassa.Toi tietyllä vaihteella kohta on vaan manuaalin ajajia kiinnostava.
Aika paljon saa ajaa että diesel kannattaa. Ja pienet bensaturbot on jo oikein hyviä. Autoveroakin täytyy maksaa bensassa vähemmän ja bensassa enemmän tehoa.Ikuisuuskysymyksen äärellä. Bensa vai diesel. Onko jotain maagista km rajaa missä diesel kannattaa? Vai miten näitä pitäisi alkaa laskemaan? Verkossa on vaikka ties mitä laskuria ja jokaisessa jos ajat sen 20-30 000 vuodessa diesel kannattaa.
Tuota ne kaikki ovat toitottaneet kyllä, että unohda jo diesel mutta miten sen ajamisen kautta kannattaa laskea tämä? Jos laskee kylmästi vain kilometrit ja paperin mukaan suurimman kulutuksen mukaan, niin diesel tuo 20000 aina hiukan säästöä mutta tämä ei todellakaan ole oikea tapa miten se pitäisi laskea.Aika paljon saa ajaa että diesel kannattaa. Ja pienet bensaturbot on jo oikein hyviä. Autoveroakin täytyy maksaa bensassa vähemmän ja bensassa enemmän tehoa.
Hintaero 2700€
IBIZA 1.0 EcoTSI 115hv STYLE DSG, 108 g/km, 19 200€.
IBIZA 1.6 TDI 95hv STYLE DSG, 103 g/km, 21 900€.
Itse sanoisin karkeasti, että jos ajaa alle 10 000 km niin bensa on halvempi, jos ajaa 10 000 -20 000 niin ei suurta merkitystä ja jos ajaa yli 20 000 niin diesel on halvempi. Karkeasti siis, tuollaisella keskikokoisella Golf-luokan kärryllä.Tuota ne kaikki ovat toitottaneet kyllä, että unohda jo diesel mutta miten sen ajamisen kautta kannattaa laskea tämä? Jos laskee kylmästi vain kilometrit ja paperin mukaan suurimman kulutuksen mukaan, niin diesel tuo 20000 aina hiukan säästöä mutta tämä ei todellakaan ole oikea tapa miten se pitäisi laskea.
Jos vertaan johonkon 40k+ uuteen premiumiin niin varmasti näin.No on se paaliromudiesel halvin huoltokulujen jälkeenkin. Eikä se arviointi ole vaikeaa.
Jos vaikka uuteen autoon vertaa niin esim. 5000e/vuosi remontoi aika paljon sitä paaliromua.
Ei tossa arvioimisessa mitään vaikeaa ole, lähinnä se mitä ei voi kunnolla huomioida on paska tuuri esim. sen "vähän ajetun" käytetyn kanssa.
Jos vertaan johonkon 40k+ uuteen premiumiin niin varmasti näin.
Mutta jos verrataan sitä tonnin paaliromudieseliä vaikka 5000€ ~200k ajettuun niin onkin jo vähän vaikeampi arvioida kumpi tulee halvemmaksi.
Ei se diesel niin kalliiksi tule millään kilometreillä, että sitä nyt erityisesti pitäisi pelätä.Kannattaa muistaa sekin että ajatko varmasti sitten aina yli 20 000 km/vuosi? Jos työ vaihtuu tai hankkiutuu eroon mökistä tai muuttaa tms ja ajot jääkin 5000km/vuosi niin aika kalliiksi tulee diesel. No aina voi vaihtaa autoa, mutta siitäkin tulee vaivaa ja kuluja aika paljon. Tai jos väliaikaisesti jostain syystä ajaa vuoden tai pari vähemmän niin onko siinä sitten vuosikausien diesel hyödyt syöty samantien?
Eli itse ottaisin bensan jos luvut on kovin lähekkäin ja dieselin vasta jos olisi ihan selvää että ajan vuosikausia niin paljon että diesel kannattaa aina.
Ei nyt sentään, ainakaan minään yleispätevänä sääntönä. Yleisimmin puhutaan, että 4-5 vuodessa auton arvo suunnilleen puolittuu uudesta jos ajelee sellaisen 20k vuodessa. Vanhemmissa arvon lasku on tietysti hitaampaa. Toki jos kilsoja on vähemmän niin arvo tippuu hitaammin jos enemmän niin vähemmin, ja eroja merkkien ja mallien välillä todellakin on. Varusteet pitää sitten yleensä arvonsa todella huonosti, eli jos ruksii listaa paljon niin arvonlasku voi olla aika huimaa.Auton arvohan tippuu noin puoleen aina kolmen vuoden välein. Eli jos ostaa vaikka 60 tuhannen euron uuden auton ja pitää sitä kolme vuotta ennen vaihtoa, niin auton arvo ehtii laskea sinä aikana 30 tuhatta euroa eli noin 10 tuhatta euroa vuodessa.
Kyllä se liike ottaa myös ostajalta katetta, eli liikkeet myy keskimäärin kalliimalla kuin yksityiset.edit: vielä sekin että mikä mahtaa olla kauppiaan vaihtohinta, se ei ole todellakaan nettiautossa näkyvä myyntihinta vaan muutaman tonnin katteen verran pienempi.
Riippuu aika paljon siitä mitä myy saako yksityiseltä paremman hinnan. Mitä halvempi, vanhempi ja enemmän ajaettu auto niin sitä todennäköisemmin saa. Uudehkosta kalliista ja vähän ajetusta voi hyvinkin saada liikkeeltä enemmän, kun yksityiset aika heikosti ostelee monen kympin autoja toiselta yksityiseltä.Tuurilla onnistuu myymään markkinahintaan yksityiselle ostajalle.
Ei ainakaan noissa pikkuautoissa tipu noin paljoa vielä kolmessa vuodessa. Ei vaikka nuo mallitkin on uudistuneet ja vanhoja saa halvemmalla. Joskus ehkä kannattaa ostaa se uusi, koska siinä on 5v/100tkm takuu? Ja pidemmän takuun saa jos maksaa lisää.Auton arvohan tippuu noin puoleen aina kolmen vuoden välein. Eli jos ostaa vaikka 60 tuhannen euron uuden auton ja pitää sitä kolme vuotta ennen vaihtoa, niin auton arvo ehtii laskea sinä aikana 30 tuhatta euroa eli noin 10 tuhatta euroa vuodessa.
Voihan se olla että tuhannen euron hintaisella "paaliromulla" ajaa useamman vuoden ja sata tuhatta kilometriä ilman mitään ongelmia. Toisaalta voi olla että siihen tuleekin hetimmiten jotain isoja vikoja ja sitä pitäisi korjata esimerkiksi tonnilla tai parilla tonnilla ja kun sen saa korjattua niin kohta tulee joku toinen yhtä kallis vika. Pitäisi vain osata ajaa tai hinata auto sinne paalaamoon kun autoa ei kannata enää korjata.
Ehkä ne keskimäärin halvimmat kilometrin taitaa olla edessä tuollaisella luokkaa 5000 euron hintaisella käytetyllä autolla jossa kilometrejä on vielä maltillisesti kertynyt mittariin. Tosin voihan sellainenkin auto porsia pahemman kerran milloin tahansa jos on huonoa tuuria.
Saa nähdä onko tuosta Merssun E 350 e hybridistä mihinkään. On vielä tosi kalliita, mutta sähköllä pääsee pätkän ja autovero on dieseliäkin pienempi.Ite olen nyt tuota Bensa vai Diesel hommaa excelissä nyt pyörittänyt omalta osalta niin ettei bensaa oikein kannattavaksi saa jos vertaillaan saman auton eri koneita. Esimerkiksi E-merssu mitä olen nyt katsellut olisi jo noin 20tkm vuodessa suoritteella edullisempi dieselinä vaikka diesel kuluttaisi saman kuin bensa 9 l / 100 km. Oikeammilla kilometreillä ja kulutuksilla ero diisselin hyväksi venahtaa jo melkein tonniin vuodessa eikä oikein pysty bensan hankintaa perustelemaan vaikka muuten ennemmin bensan ostaisinkin.
Tietyssä nopeudessa parhaan kiihtyvyyden tuottaa aina se vaihde jolla moottori tuottaa suurimma tehon (P) riippumatta täysin siitä mikä on moottorin vääntö tällä vaihteella.Koko tämä vääntö keskustelu ei lähtenyt mistään liikelleelähdön optimoinnista tai parhaista vaihtoajoituksista, vaan väitteestä, että kiihtyvyys nousee kun teho nousee ja se että diesel tuntuu lähtevän vääntöpiikin kohdalla olisi vain tunne, joka johtuu siitä että kiihtyvyyteen tottuu.
Tuo ei vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa vaan kiihtyvyys tuntuu suurimmalta maksiväännön kohdalla siksi, että se on suurin maksimiväännön kohdalla ja hiipuu kun tästä lähdetään kiipeämään kohti makmitehon lukeamia. Ja tuo on juuri se mistä se dieselin potku siinä parin tonnin kieppeiltä alkaen tulee ja sitä seuraava hyytyminen tulee.
Jos teho olisi kiihtyvyyden määräävä tekijä, niin dieselhän olisi nimenomaan se joka tarjoaa pitkää ja tasaista kiihtyvyyttä, kun tehokäyrä noissa on yleensä tasaisempi kuin vaparibensassa.
Se on kumma kun tämä sama vääntö pitää käydä jokaisessa aihetta liippaavassa ketjussa uudestaan vaikka homma on aikas yksinkertainen:
- Maksimikiihtyvyys annetussa nopeudessa vapaavalintaisella vaihteella on sillä vaihteella jolla päästään lähimmäksi maksimitehoa.
- Maksimikiihtyvyys annetulla välityksellä on taas on maksiväännön kierroksilla ja siihen tarvittavalla nopeudella.
- Ja koko vehkeen laskennallinen maksimikiihtyvyys on kun molemmat ehdot täyttyvät, eli kevyimmän vaihteen maksimiväännöllä.
Mikä dieselissä niin ylettömän kalliiksi tulee, jos ajot jää vähäisiksi? Taajama-ajossa kulutusero vain korostuu ja toisaalta vähän ajettu diesel lienee kovaa valuuttaa vaihtomarkkinoilla.Kannattaa muistaa sekin että ajatko varmasti sitten aina yli 20 000 km/vuosi? Jos työ vaihtuu tai hankkiutuu eroon mökistä tai muuttaa tms ja ajot jääkin 5000km/vuosi niin aika kalliiksi tulee diesel.
Entäs se hiukkassuodatin. Itsellä kun on työmatka kilsan verran, niin ei taida diesel tykätä moisesta. Nykydiesel siis.
Ei tuo haittaa, jos ajaa kerran tankillisella (1000km?) 20-30 minuuttia yhteen menoon. Ja varmaan riittää se 15 minuuttiakin, jos vaan hiukkasten poltto ehtii mennä kokonaan läpi.Entäs se hiukkassuodatin. Itsellä kun on työmatka kilsan verran, niin ei taida diesel tykätä moisesta. Nykydiesel siis.
Niin no ne verot pitää maksaa. Tietysti jos pakuksi rekisteröi, mutta joku voi tarvita takapenkkejäkin. Riippuu toki autosta, mutta on toi dieselverokin suht kallis.Mikä dieselissä niin ylettömän kalliiksi tulee, jos ajot jää vähäisiksi? Taajama-ajossa kulutusero vain korostuu ja toisaalta vähän ajettu diesel lienee kovaa valuuttaa vaihtomarkkinoilla.
Bensan ja dieselin hintaero on aika pieni tavanomaisella ajomäärällä. Tilanteen muuttumistakin on hyvä ajatella myös toisinpäin: entä jos ajot onkin 30 tkm 20 tkm sijaan? Ei tarvitse tehdä kuin yksi Euroopan autoloma, niin ajoa tulee äkkiä joku ylimääräinen 5000km.
Ei ainakaan noissa pikkuautoissa tipu noin paljoa vielä kolmessa vuodessa. Ei vaikka nuo mallitkin on uudistuneet ja vanhoja saa halvemmalla. Joskus ehkä kannattaa ostaa se uusi, koska siinä on 5v/100tkm takuu? Ja pidemmän takuun saa jos maksaa lisää.
2018 20 800€ Ford Fiesta vaihtoautot
2015 14 500€ Ford Fiesta vaihtoautot
Edit:
Nyt vielä Fiestaan saa pikku alennuksen (2045€), niin hinnaksi jää 19.390 € www.ford.fi