Aston Martin DB5 Vantagen kone on yksi esimerkki ja Nissanilta löytyy kanssa.Mistähän moottorista puhut jos punarajalla maksimit molemmissa.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aston Martin DB5 Vantagen kone on yksi esimerkki ja Nissanilta löytyy kanssa.Mistähän moottorista puhut jos punarajalla maksimit molemmissa.
Olet niin söpö, mutta surullisen kaukana todellisuudesta käyttöauton valinnassa. Voisit lukea vaikka uusiksi, etsiä myös sitä pointtiani ja tulla sitten uusiksi pätemään, jooko, kävisikö sellainen?
Itse laitoinkin auton seisontaan, niin säästyy muutama euro vakuutuksesta ja veroista. Kaksi muuta autoa oli jo ennestään seisonnassa ja samoin moottoripyörä on seisonnassa.
Seisontaan laitto oli 5€ ja ajoon auton saa 0 eurolla.
Tuo min 10 € ajoneuvovero onkin hyvä muistaa. Eli auto/moottoripyörä kannattaa pitää ajossa ainakin niin kauan että 10 € tulee täyteen. Alkuvuodesta maksoin 390 € trafin laskun ja ehkä tuon laskun olisi kannattanut maksaa vaikka neljässä osassa.Mutta jokaisesta lyhyestäkin seisonta-ajasta otetaan väh. 10 eur ajoneuvoveroa.
Ei siis hyödytä kovin tiuhaan laittaa seisontaan ja takaisin, kun siitä menee 15 eur + vakuutukset.
Autojen CO2-päästöt nousevat oudosti ensi syksynä – ”Kuluttajia tämä tulee hämmentämään”Syyskuussa 2018 kaikilla autoilla on oltava WLTP päästöarvo.
Nykyinen mittaustapa NEDC on ollut voimassa vuodesta 1992.
– Se on ollut huono. Ja poliitikot ovat pesseet käsiään, vaikka se direktiivi on jättänyt porsaanreikiä. NEDC on ollut kaukana eurooppalaisesta arkiajosta. Sillä haettiin auton minimikulutusta.
– Tulee selviä merkki-, moottori- ja vaihteistokohtaisia eroja. Esimerkiksi joissakin autoissa, joissa on pieni bensiinimoottori, tilanne huononee, kun niillä ajetaan uudessa testissä enemmän isommilla kierroksilla, Kittilä tietää.
Tutkijat: Pelkällä polttomoottorilla kulkevien uusien autojen aika alkaa olla ohiPolttomoottorit eivät suinkaan kokonaan katoa uusien autojen kaupasta. Komission arvion mukaan polttomoottori on mukana ainakin yhtenä voimanlähteenä 80 prosentissa uusista henkilöautoista vielä 2030.
VW näytti olevan testin paras. Golf farkku 2.0 tdi:llä oli lähes yhtä hyvä kuin Ford Mondeo 1.0 bensa.Saksalaislehti testasi Euro 6 -dieseleiden arkiajon NOx-päästöjä – mon
Turha nyt höpöttää noista VAG dieseleistä pelkästään. Ja tuossa siis niitä uudempia EURO6 määräykset "täyttäviä" malleja.
Ja sitten kun on tämä setvitty niin aletaan kieltämään niitä pieniä bensaturboja kun tuottavat liikaa pienhiukkasia, niitä vaarallisia sellaisia.
Ylivoimaisesti huonoiten testissä pärjäsi Fiat 500X, joka päästi typenoksideja AMS:n ekolenkillä peräti yli 10-kertaisesti yli Euro 6-rajan. Tulos on sikäli myös hälyttävä, että moottori oli yksi testin pienimpiä, eikä autokaan ole yhtä iso kuin Volvon ja BMW:n katumaasturit.
Herää kyllä kysymys, että sattumaa vai tarkoin aseteltu testitilanne... Saksalaislehden tekemä testi, jolla saksalaiset moottorit saadaan ykköseksi. Ettei vain olis tarve selitellä skandaalia parhain päinOutoa, ettei PSAn 1,6HDi tai 2.0 ollut mukana.
Saksalaislehti testasi Euro 6 -dieseleiden arkiajon NOx-päästöjä – mon
Turha nyt höpöttää noista VAG dieseleistä pelkästään. Ja tuossa siis niitä uudempia EURO6 määräykset "täyttäviä" malleja.
Jossain hollaintilaisessa tutkimuksessa HDI:t saivat - muistinvaraisesti - pyyhkeitä reippaista NOx-päästöistä maantie- ja moottoritieajossa mutta päästöt olivat ihan kohtuulliset taajamassa.Outoa, ettei PSAn 1,6HDi tai 2.0 ollut mukana.
Taisi olla niin, että Volvo kertoi ensimmäisenä luopuvansa dieselmoottorista joskus. Mitään tarkkaa aikataulua ei ole kerrottu, totta. Toisaalta moni muukin merkki luopuu dieselmoottorin kehittämisestä tai käyttämisestä jossain vaiheessa, ehkä ihan lähiaikoinakin.Ei Volvo ole pitkään aikaan luopumassa mistään. Lehdistö vaan tykkää täyttää tiedotteiden tyhjät aukot itse keksityllä skeidalla että saa seksivau otsikot aikaiseksi.
Just viikko sitten Hesarissa ilakoitiin kun tojota lopettaa henkilöautodieseleiden kehityksen. Tosiasiassa Toyota käyttää Euroopassa muutenkin bemarin dieseleitä nykyään.
FCA liittyy päätöksellään Toyotan, Volvon ja Porschen kanssa dieselmoottoreista lähitulevaisuudessa luopuvaan ryhmään. Porschen päätöksestäuutisoimme viime viikolla. Toyotan leiristä kerrottiin syyskuussa, että valmistajalta ”ei todennäköisesti tulla näkemään uutta dieselmoottorilla varustettua automallia”. Myös Volvo on ilmoittanut lopettavansadieselmoottorin kehityksen.
Samuelsson arvioi, että dieseleistä saadaan jotain uutta hyödyllistä irti korkeintaan vuoteen 2023 asti.
Ei Volvo ole pitkään aikaan luopumassa mistään. Lehdistö vaan tykkää täyttää tiedotteiden tyhjät aukot itse keksityllä skeidalla että saa seksivau otsikot aikaiseksi.
Just viikko sitten Hesarissa ilakoitiin kun tojota lopettaa henkilöautodieseleiden kehityksen. Tosiasiassa Toyota käyttää Euroopassa muutenkin bemarin dieseleitä nykyään.
Pikkaisen paremmin kirjoitettu juttu aiheesta. Näkee hyvin mitä käännöstaidottomat iltalehtitoimittajat saa aikaan.
Fiat Chrysler luopunee dieseleistä 2022 mennessäArvostetun brittiläisen talouslehti Financial Timesin mukaan Fiat Chrysler Automobiles aikoo luopua henkilöautoissa käytettävistä dieselmoottoreista vuoteen 2022 mennessä. Fiat Chryslerilta ei kommentoitu Financial Timesin tietoja. Dieseleiden osuus koko Euroopan automyynnistä vuonna 2017 oli 43,7 prosenttia markkinoista analytiikkayhtiö JATO Dynamicsin mukaan. Vielä vuonna 2016 dieselin osuus oli 48% Euroopan automarkkinoista.
Mikäli Fiat Chrysler ripustaa mustan tankkauspistoolin, liittyy se Porschen ja oletettavasti myös Toyotan seuraksi dieselmarkkinoilta vetäytyviin.
Missä linkki tuohon väitteeseen että dieselien myynti laski?
Suomessa dieselmoottoristen henkilöautojen rekisteröinnit ovat vähentyneet aika nopeaan tahtiin. Vielä muutama vuosi sitten niiden osuus kieppui 40 prosentissa henkilöautomyynnistä. Vuonna 2015 dieselmoottorisia oli enää 35 prosenttia uusien henkilöautojen rekisteröinneistä ja viime vuonna (2017) osuus putosi alle 30 prosentin.
Tekniikanmaailman laskelmissa oli mukana vain uudet autot.
Dieselautojen osuus autokannasta kasvaa edelleen tasaisesti. Käytettynä maahantuoduista autoista suurin osa on dieselkäyttöisiä.
Kerro toki minkälaisesta dieseleistä on kokemusta kun noin negatiiviset kokemukset.Oma mielipiteeni asiaan on se, että mielummin otan sen bensajapsin jossa on kierroskone. Paljon mukavempaa manuaalilla välikaasulla vaihtaa nelonen silmään ja polkaista. Ei ainakaan auto karstotu tuolla menolla Dieseliä en halua ikinä, hirveitä traktoreita ja sitten nykyisissä on kaikki puhdistusjärjestelmät joitten huolto maksaa sen polttoaineessa säästetyn summan verran. Eli hyötysuhde 0. Muutenkin diesel on parempi työkoneisiin eikä autoihin, aivan sama kuinka paljon se turbokiisseli puskee sitä alavääntöä ja tehoa, se on silti hidas, tämä on vain fakta.
BMW 330e hybridi taitaa olla hinta/teho suhteeltaan aika hyvä noista uusista tai lähes uusista autoista? Yhtä tehokkaat dieselit saattaa olla kalliimpia.Kerro toki minkälaisesta dieseleistä on kokemusta kun noin negatiiviset kokemukset.
Omasta mielestä 4-5sek 0-100 dieselit on nopeita, ja myös tuntuu siltä.
Hieman haiskahtaa että siinä vaiheessa kun poljet välikaasulla pienempää pesään niin iso dieseli painaisi jo samalla vaihteellaan kauempana karkuun...
Sitten joku keksii että pajusta ja oljesta saa tehtyä F-T-menetelmällä palavaa nestettä, jolla jännästi raksuttava diesel surahtaa käyntiin. Sitten kylän ukot ihmettelevät, kuinka auto voi kulkea pikkuruisella akulla ja kannullisella nestettä pitkiäkin matkoja. ...ja tankkausnopeus, se on jotain uskomatonta...Tonttien laidoille makaamaan jääneistä ja puhkiruostuneista akkukennostoista valuvat raskasmetallit ja muut myrkyt ympäristöön ja pohjaveteen ja aletaan taas ihmettelemään, että kuinka tässä näin kävi.
Käyttövoimaverosta luopumista on kyllä väläytelty ajoittain, sehän tarkoittaisi käytännössä sitä, että dieseliä verotettaisiin bensiinin tavoin, jolloin siitä tulisi kalliimpaa kuin bensiinistä, koska energiasisältö on suurempi ja itse raaka-aine on noin samoissa hinnoissa, tällä hetkellä taitaa olla bensiiniä kalliimpaa.Saa aika helvetisti muuttua veropolitiikka että diesel ei kannata. Toki jos auto on joku Golfin kokoinen niin se saattaa kohta jo hävitä.
Niitä harvoja kertoja, kun dieselillä on tullut ajettua, niin ongelma taitaa olla tottumiskysymys. Diesel kun tuntuu lähtevän kuin tykin suusta, mutta hyytyy jo pikkukierroksilla, niin voi sitä pettymyksen määrää, kun on tottunut bensavaparin pitkään vetoon. Pitäisi osata käyttää vaihteita eri tavalla...automaatin melkein vaatii tottumaton.Oma mielipiteeni asiaan on se, että mielummin otan sen bensajapsin jossa on kierroskone. Paljon mukavempaa manuaalilla välikaasulla vaihtaa nelonen silmään ja polkaista. Ei ainakaan auto karstotu tuolla menolla Dieseliä en halua ikinä, hirveitä traktoreita ja sitten nykyisissä on kaikki puhdistusjärjestelmät joitten huolto maksaa sen polttoaineessa säästetyn summan verran. Eli hyötysuhde 0. Muutenkin diesel on parempi työkoneisiin eikä autoihin, aivan sama kuinka paljon se turbokiisseli puskee sitä alavääntöä ja tehoa, se on silti hidas, tämä on vain fakta.
Täsmälleen näin.Niitä harvoja kertoja, kun dieselillä on tullut ajettua, niin ongelma taitaa olla tottumiskysymys. Diesel kun tuntuu lähtevän kuin tykin suusta, mutta hyytyy jo pikkukierroksilla, niin voi sitä pettymyksen määrää, kun on tottunut bensavaparin pitkään vetoon. Pitäisi osata käyttää vaihteita eri tavalla...automaatin melkein vaatii tottumaton.
Yllätys, että 200 kW bensakoneella oleva auto kiihtyy nopeammin kuin 100 kW dieselkoneella oleva auto. Itse ajelen samantehoisilla diesel- ja bensamoottorisilla autoilla ja kyllä diesel kiihtyy paremmin ja on mukavampi ajaa.Tuo on sellainen mikä juuri ohituksis iskee ikävästi päin kasvoja. Lähtee kyllä kuin puolet tehokkaampi bensa, mutta meno töksähtää. Sanonta vääntö painaa penkkiin ja teho pitää siellä pitää niin paikkaansa. Vastaavan väännön bensa kun on teholtaan sen tuplat.
Tuohon tietysti vaikuttanut se et ajelee sillä vähän yli 220kW ja 400Nm etanolisoidulla bensalla tottuen sen tasaiseen vetoon 200 nopeiksiin saakka vaivattomasti. Sit hyppää näihin vähän runsaan 100kW dieseleihin niin alkuun tuntuu suht samalta pikku pyörittelyssä. Mut maantiella 80 alueella ohitukses, jossa bensa vähälovisella laatikolla alkanut vasta olemaan elementissään, 100kW diesel hyytyy jo totaalisesti. Tietysti toikin bensa lähti pikku pyörittelys ihan eri lailla jos sais kierroksia taajamassakin kunnolla eikä ensimmäisellä vaihteella ajettais melkein 80 vauhtia. Sais kierrosaluet välityksillä väännöksi renkaille suurennettua.
Niin no dieseli kyllä kiihtyy vielä vääntöpiikin jälkeenkin, mutta alun jyrkän nousun jälkeen sitä ei enää huomaa samanlailla vaan voi varmaan jopa tuntua että jämähtää samaan nopeuteen. Joku ulkolaisella foorumilla sanoi kuvaavasti: It's not even the low rev power, quite. I think it's more the rate of change of torque as they come on boost. The human body is very poor at judging constant forces, however it's very good at judging rate of change of force.Tuo on sellainen mikä juuri ohituksis iskee ikävästi päin kasvoja. Lähtee kyllä kuin puolet tehokkaampi bensa, mutta meno töksähtää. Sanonta vääntö painaa penkkiin ja teho pitää siellä pitää niin paikkaansa.
Tästä olen erimieltä, dieselillä kova vääntöpiikki saa helpommin paikoiltaan lähtiessä pidon katoamaan siinä missä tasainen vääntö pitää pidon paremmin. 80-120 nopeusväli taas on monessa dieselissä juuri vetoalueella ja hoituu yhdellä vaihteella joten siellä alkaa edut olla juuri parhaimmillaan. Isommalla nopeusvälillä tuota yläpään "puutumisen" tunnetta voi päästä taas enemmän tapahtumaan.0-100 ajois dieselille toi vääntö antaa vähän etua, mutta käytönnön ajossa olis paljon olennaisempaa katsella 80-120 kiihtyvyyttä. Siellä ne maantien tapahtumat. Toki sielä arvot ei pitäisi hirväesti saman tehoisilla olla erilailla.
Ja tähän vielä, teho ei tumppaannu yläkierroksilla vaan kiihtyvyys on parhainta vielä siellä missä teho on isoin (omassa esim. huipputeho 265kW@4850rpm, huippuvääntö 3200rpm). Kiihtyvyyden muutos on vaan pienempi siellä joten tuntuu siltä että teho on tumppaantunut.Ei kai se yllätys ole. Lähinnä siitä tehon nopeasta tumppautumisestahan tässä oli.
Vetoalue voi sattua tuolle alueelle, mutta aina ei välitykset suosi pienempiä vaihteita.Yhtälailla toi 80-120 on bensoissa vetoalueella jollei manuaalikuski joka pelkää 3krpm lukemia.
Kyllä se kiihtyvyys on samalla vaihteella suurin maksimiväännön kohdalla ja hiipuu kun noustaan maksimitehoille.Ja tähän vielä, teho ei tumppaannu yläkierroksilla vaan kiihtyvyys on parhainta vielä siellä missä teho on isoin (omassa esim. huipputeho 265kW@4850rpm, huippuvääntö 3200rpm). Kiihtyvyyden muutos on vaan pienempi siellä joten tuntuu siltä että teho on tumppaantunut.
Kiihtyvyys on suurin pyörillä olevan maksimiväännön kohdalla, mikä ei ole välttämättä samalla kierrosluvulla kuin moottorin maksimivääntö. Ja pyörien maksimivääntö vaihteella on silloin kun moottorilla on maksimiteho.Kyllä se kiihtyvyys on samalla vaihteella suurin maksimiväännön kohdalla ja hiipuu kun noustaan maksimitehoille.
Se on sitten eri asia, että vaihtamalla vaidetta saataisiin suurempi kiihtyvyys maksimitehon kohdalla, mutta tämä ei liity siihen että yhdellä vaihteella kiihdytettäessä kiihtyvyys on suoraan verrannollinen väntöön, ei tehoon (huomiomatta vastustavien voimien muutosta, mutta nekin suosii alempana olevaa vääntöä).
Oikein, väärin ja väärin.Kiihtyvyys on suurin pyörillä olevan maksimiväännön kohdalla, mikä ei ole välttämättä samalla kierrosluvulla kuin moottorin maksimivääntö. Ja pyörien maksimivääntö vaihteella on silloin kun moottorilla on maksimiteho.
Väännön, eli momentin kautta asia on selkeä, koska siitä on helppo muodostaa eteenpäin kiihdyttävä voima. Ainoa monimutkaisuus on se, että vaihdelaatikko ja perä muuttavat moottorin momenttia, mutta sekin on vain kaksi kertolaskua. Teho taas on laskennallinen suure momentista ja kierrosnopeudesta. Siihen on turhaan tungettu nopeuskomponentti voimalaskuja häiritsemään. Vai näetkö suoraan kummassa seuraavista tapauksista kiihtyys on suurempi?Väärin meni, kun et ottanut huomioon että autossa myös pyörät pyörii. Luulin jo, että koet ahaa-hetken kun aloit puhumaan kiihtyvyydestä tietyssä nopeudessa, mutta et näköjään sittenkään.
Se mikä tästä aiheuttaa väittelyjä on, kun väännön kautta asia on aika monimutkainen ja sisältää paljon kohtia missä yksinkertaistamalla mennään metsään ja tullaan vääriin lopputuloksiin. Tehon kautta sen sijaan asia on todella yksinkertainen. Sen takiahan teho on suurena keksitty, että seinällinen kaavoja voidaan tiiviistää siihen että teho pyörillä on sama kuin teho moottorissa (miinus tietysti häviöt). Koska pyörien nopeus eli kierrosluku tietyssä nopeudessa on sama niin silloinhan pyörien vääntö on suurin kun teho on suurin eli kiihtyvyys on suurin.