Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Tuntuu, että tässä päästöasiassa mennään ojasta allikkoon. Ensin hiilidioksidi oli suurin mörkö, jolloin haluttiin ihmisten ajavan dieseleillä. Korkeamman hyötysuhteen ansiosta ainetta palaa vähemmän ja CO2-päästöt ovat matalammat, mutta hankalamman palotapahtuman takia lähipäästöjä (nimenomaan typen oksideita ja pienhiukkasia) syntyy enemmän.

Nyt dieselgaten (ja suurkaupunkien ilmanlaatuongelmien) vuoksi keskitytään enemmän lähipäästöihin ja jätetään reilusti dieselin pienemmät CO2-päästöt huomiotta. Pitääkö tässä nyt siis valita, haluaako aiheuttaa keuhkosyövän naapurille ja yrittää pelastaa maailman, vai pitää oman takapihan puhtaana pilaten koko maailman ekosysteemin :rofl:.

Mielenkiintoinen "tuote" ketjuun liittyen on muuten nesteen uusi MY-diesel. 100% jätteistä valmistettu biodiesel, jonka raaka-aineet ovat täysin hiilineutraaleja. CO2-vähennys fossiiliseen dieseliin nähden on n. 90%, sillä ainoat hiilidioksidipäästöt syntyvät MYdieselin valmistamisesta. Myös hiukkaspäästöjen pitäisi vähentyä kolmanneksella ja NOx:ien yhdeksällä prosentilla.

Tuota tankkaamalla esimerkiksi oman pökötin netto-CO2-arvo olisi 16,2 g/km (1/10 162 g/km alkup. päästöistä). Nesteen faktojen mukaan tuo on vain hieman yli puolet Suomen sähkömixillä ajettavan sähköauton päästöistä (29 g/km). Tämä kuulostaa erittäin hyvältä, mikäli luvut todella pitävät paikkansa.

Neste MY - Läpimurto, joka muuttaa maailmaa.
Neste MY uusiutuva diesel™ – Sinun panoksesi ilmastotalkoisiin
 
Tässä olisi tutkimuksen tulokset NOx päästöistä:
upload_2018-6-7_21-7-3.png


Näyttäisi että bensa autot ovat parantuneet huomattavasti enemmän kuin diesel. Dieseleissä näkyy pientä parannusta vasta Euro6 myötä. Ei ihme jos niitä ei haluta kaupunkeihin. Capture.PNG
 
Sain omasta vanhasta bensakörröttimestä sen verta hyvän vaihtohinnan niin kysynkin ketjua enemmän seuranneilta että uskaltaakos tässä "sijoittaa" dieselautoon 5 vuoden tähtäimellä... Kovasti kaveri pelotteli veron nousulla ja dieselin kallistumisella...?
 
Dieselithän olis ok mut moottorit pitäs rajoittaa alle 3000rpm sekä kiihdytysrajoitin. Näkeehän sen paskan omilla silmilläki. Musta nokipilvi.
 
Niin JOS ei ole sitä DPF:ää. Mutta kun sellanen on ollut vakiona jo 10 vuotta.
Jep. Omassa 2004/2005 Pösö 407:ssa on hiukkasloukku, eikä sieltä mustaa tule ollenkaan :) Eli jo 14 vuotta vanhasta DPF voi löytyä.


Toki hiukkasloukkuja ja katalysaattoreita poistetaan, ja paskaa (nokea?) tulee putkesta.
 
Kummaa juttua, mulla on softattu vanha 14+v wanha jakajanpumppudieseli ilman hiukkasloukkuja eikä puske mustaa missään tilanteessa. (Tai no kun oli vikatilassa).
 
Ei ne DPF:ttömätkään mitään mustaa pilveä ole ikinä kunnossa ollessaan tehneet. Silloin auto on joko rikki (esim ilmansuodatin tukossa) tai joku laiton teinituning, josta on syöttöä nostamalla otettu tehoa.

Yhtä hyvin voisi sanoa, että bensaautot pitää kieltää, koska niissä on sakkorenkaat tai koska kuuluu häiritsevää bassopauketta lauantai-iltaisin. Sitäpaitsi savuttavat dieselit on jo kielletty, valvonta on vaan se ongelma kun tässä maassa ei valvota liikenteessä muuta kuin pieniä ylinopeuksia rahastuksen vuoksi.

Toki suodattimellisissä on on sitten jo pienempi, kuin suurimmassa osassa bensa-autoja.
Dieselien päästöhaasteet liittyy nykyään typen oksideihin, ei pienhiukkasiin ja vielä vähemmän näkyvään savutukseen. Ja NOx ei näy ja ei liity mustiin savupilviin: Päinvastoin, musta savu kertoo että ollaan liian rikkaalla ja typen oksidit on nimenomaan taas laihan seoksen ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tarkkana tankilla, tältä näyttävät uudet polttoainemerkinnät

polttoainemerkinnät.PNG


Uusi polttoainemerkintöjä koskeva asetus astui voimaan perjantaina. Polttoainepistooleissa on jatkossakin tutut, kansalliset merkinnät polttoaineista, mutta lisäksi huoltoasemilla tulevat näkymään uudet, yleiseurooppalaiset polttoainemerkinnät. Tankatessa kannattaa olla tarkkana, muistuttaa liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Uusissa symboleissa bensiinin merkki on ympyrä, jonka sisällä kerrotaan polttoaineen suurin etanolipitoisuus. Dieselin merkki on neliö, jonka sisällä kerrotaan polttoaineen suurin biokomponenttien osuus.
Kaasumaisten polttoaineiden merkkinä on vinoneliö, jonka sisällä kerrotaan kaasun tyyppi.

Lähde:

Nyt tarkkana tankilla, tältä näyttävät uudet polttoainemerkinnät
 
Kummaa juttua, mulla on softattu vanha 14+v wanha jakajanpumppudieseli ilman hiukkasloukkuja eikä puske mustaa missään tilanteessa. (Tai no kun oli vikatilassa).
Se on säädetty oikein, eli ei ole liikaa syöttöä ja täydellä ahdolla ei pitäisi missään tilanteessa puskea mustaa ikinä.
 
Hauska nähdä miten taas tuulet 5vuoden päästä puhaltaa. Diesel on taas in?
Riippuu ihan verotuksesta ja muista viranomaispäätöksistä.

Sinänsä minusta on vähän koomista että puhutaan "ostajien suosineen dieseleitä". Ei, vaan niitä suosivat verotus ja päättäjät, jotka sanoivat että kaikkien on nyt ostettava vähäpäästöinen diesel, että maailma pelastuu.

Eli muistakaahan taas nyt kuunnella viisaita päättäjiä, jotka kertovat mitä meidän pitää autoilullemme tehdä, että maailma pelastuu.
 
Riippuu ihan verotuksesta ja muista viranomaispäätöksistä.

Sinänsä minusta on vähän koomista että puhutaan "ostajien suosineen dieseleitä". Ei, vaan niitä suosivat verotus ja päättäjät, jotka sanoivat että kaikkien on nyt ostettava vähäpäästöinen diesel, että maailma pelastuu.
No just tätä tarkoitin. Ja nämä asiat päättää politikot jotka ei ymmärrä kuin oman henkilö kohtaisen hyödyn päälle, joten äkkiä voi muuttua nämäkin asia
 
Haha, mä ratkaisin tämän niin että on pieni disuturbo dfp:llä ja isompi bensa turbo 2,5" röörillä. Molemmat kulkee, Disulla pitkät siivut. Mutta molemmissa öljyt vaihtoon 10k kilometrin välein.
 
Haha, mä ratkaisin tämän niin että on pieni disuturbo dfp:llä ja isompi bensa turbo 2,5" röörillä. Molemmat kulkee, Disulla pitkät siivut. Mutta molemmissa öljyt vaihtoon 10k kilometrin välein.

Vielä kun ton jäteöljyn sais poltettua siinä diiselissä...
 
Ens vuonna kun tulee jumal auto Mazda 3 2019 Skyactiv X:llä niin dieselistä tulee täysin turha. Oikeastaan muista autoistakin tulee täysin turhia.
 
Löytyy poltin missä voi polttaa jäteöljyä mutta muistakseni vaatii luvan asentaa.
Tiedän ainostan yhden millä on sellainen yhdessä hallirakennuksessa ja hän tulee välillä hakemaan jäteöljyt.
En tiedä mitä se vaatii mutta varman jonkinlaisen suodatin syysteemin ja toisen suuttimen tavallisen lämmitysöljyn sekoittamisen että saadaan se palamaan kunnolla.
 
Löytyy poltin missä voi polttaa jäteöljyä mutta muistakseni vaatii luvan asentaa.
Tiedän ainostan yhden millä on sellainen yhdessä hallirakennuksessa ja hän tulee välillä hakemaan jäteöljyt.
En tiedä mitä se vaatii mutta varman jonkinlaisen suodatin syysteemin ja toisen suuttimen tavallisen lämmitysöljyn sekoittamisen että saadaan se palamaan kunnolla.
Tai sitten asuu niin pöndellä ettei kukaan tule koskaan katsomaan.

Tai voihan tuota öljyä käyttää vaikka sytytysapuna; tuttu lämmitteli haloilla ja heitti sinne aina litran jäteöljyä kun alkoi sytyttelemään... :rolleyes:
 
Vanha puulämmittäjien kikka hankkiutua eroon jäteöljystä ja hyödyntää sitä energiana on juurikin tuo. Eli ottaa tyhjän maitopurkin, täyttää sahanpurulla ja imeyttää öljyt puruun. Sitten vaan tölkki kerrallaan klapien seassa kattilaan. Ei voi kyllä suositella jos on naapureita kovin lähellä ja tuskin on ihan luvallistakaan. Myös kattilan nuohousta on sitten tiedossa normaalia useammin...
 
Vanha puulämmittäjien kikka hankkiutua eroon jäteöljystä ja hyödyntää sitä energiana on juurikin tuo. Eli ottaa tyhjän maitopurkin, täyttää sahanpurulla ja imeyttää öljyt puruun. Sitten vaan tölkki kerrallaan klapien seassa kattilaan. Ei voi kyllä suositella jos on naapureita kovin lähellä ja tuskin on ihan luvallistakaan. Myös kattilan nuohousta on sitten tiedossa normaalia useammin...
Kyllä jotain tällaista hajusta ja mustasta savusta päätellen ainakin yksi naapuri harrastelee ihan kaupunkialueella.

Viimeksikin kun olin kattoa putsaamassa haisi ihan kuin kaveri olisi muovia poltellut. Lisää tuohon vielä, ilmeisesti, huono veto ja sen takia kovempi savutus, niin... :rolleyes:
 
Litran öljymäärä kerralla takkaan tai pannuun on kyllä tolkuttomasti liian iso määrä. Ei sinne saa niin paljoa ilmaa, että se palaisi kunnolla. Ei taida edes puille riittää happi useimmissa takoissa.

Ainakin jos on nokiset piiput muutenkin, ni ei kannata. Noki eristää aika hyvin..
 
Litran öljymäärä kerralla takkaan tai pannuun on kyllä tolkuttomasti liian iso määrä. Ei sinne saa niin paljoa ilmaa, että se palaisi kunnolla. Ei taida edes puille riittää happi useimmissa takoissa.

Ainakin jos on nokiset piiput muutenkin, ni ei kannata. Noki eristää aika hyvin..
Tämä oli selainen mihin menee siis ihan kunnon metriset halot, ei klapit. Lämmittää useamman kuin yhden kuution veden"varaajaa". ;)
 
Mitenköhän nuo työkone tyyppiset ratkaisut kuten pickupit ja maastoautot? Land cruiseriin ja Hiluxiinkin jatkossa vaan bensakoneet.
Eiköhän noista tule malli pikku bensalla koneella ja hybridi tukemassa. Näin saadaan kulutus siedettäväksi mutta teho ja vääntönumerot ei muutu liikaa.
 
Hyvin mahdollista. Dieselissä lienee vielä kehittämispotentiaalia.
Onhan siinä varmasti ja jo nykyisellään saadaan tosin suurella kustannuksella melkoisen vähäpäästöiseksi ruiskutuksenhallinnalla ja lisäpuhdistus hiukkasloukulla ja ureasysteemeillä. Ongelmahan ei ole se ettei pääsisi vertailukelpoiseksi bensaan päästöissään tai jopa paremmaksi, mutta laitteisto on hintavampaa. Raskaassa kalustossa siksi varmaan säilyykin käytössä.

Eiköhän noista tule malli pikku bensalla koneella ja hybridi tukemassa. Näin saadaan kulutus siedettäväksi mutta teho ja vääntönumerot ei muutu liikaa.
RAV4:ää onkin jo hybridinä (esimerkkinä raskaammasta autosta), muttei se järin taloudellinen ole. Lisäksi uutinen on hieman harhaanjohtava, kun taisi muutama valmistaja ilmoittaa vain luopuvansa omasta dieselmoottorituotannosta; mikä ei estä hankkimasta voimanlähdettä joltain joka katsoo kehityksen vielä panostuksen arvoiseksi.
 
Dieselithän olis ok mut moottorit pitäs rajoittaa alle 3000rpm sekä kiihdytysrajoitin. Näkeehän sen paskan omilla silmilläki. Musta nokipilvi.
Vaikka vanha viesti onkin ja jo kommentoitu, niin pitää kommentoida itsekkin. Edes vanha mekaanisella syötöllä varustettu diesel ei välttämättä savuta ja uudet softalla syöttöä ohjaavat eivät taatusti, ellei ole (vikaantunut,) softaa paskottu tai puristettu viimeisiä tehoja virittäessä, niin että syötetään jo enemmän lientä kuin paloilmaa kunnolla riittää.
Näin siis vaikkei hiukkasloukkua olisikaan, loukun kanssa ei tule ulos asti vaikka savuttaisikin.
 
Diesel-koneille on alkanut ilmestyä oikeita uusiutuvia polttoaineita rypsiöljyhippeilyn sijaan. Nesteellä on jo MY diesel myynnissä kaikille autoilijoille ja Teboil myy uusiutuvaa Green+-dieseliä raskaalle liikenteelle. Ruotsi meinaa saada autot kokonaan riippumattomiksi fossiilisista polttoaineista jo 2030, Suomi peesailee 60 % uusiutuvien tavoitteella.

Mistäs bensa-autoihin saadaan uusiutuvia polttoaineita? Sähköautojen määrä ei 10 vuodessa tule räjähtämään siinä määrin, että tavoitteet toteutuisivat polttomoottoriautojen vähenemisellä. Ainoa vaihtoehto on siis vaihtaa polttoaineita

Nyt panikoidaan diesel-autojen (typpi)päästöjen kanssa. Koskahan päättäjät havahtuvat siihen, että päätökset vaativat bensa-autojen kieltämistä? :cigar2:
 
Vaikka vanha viesti onkin ja jo kommentoitu, niin pitää kommentoida itsekkin. Edes vanha mekaanisella syötöllä varustettu diesel ei välttämättä savuta ja uudet softalla syöttöä ohjaavat eivät taatusti, ellei ole (vikaantunut,) softaa paskottu tai puristettu viimeisiä tehoja virittäessä, niin että syötetään jo enemmän lientä kuin paloilmaa kunnolla riittää.
Näin siis vaikkei hiukkasloukkua olisikaan, loukun kanssa ei tule ulos asti vaikka savuttaisikin.
Uudet savuttaa ihan samallalailla ku lyövät tallan pohjaan.
 
Turussa ajoin Hämeentien TB:n kylmäasemam ohitse ja siinä B ja D hintaero on kaventunut 5 cent:iin.

Noin pienellä hintaerolla saa ajaa jo muutaman kilometrin enemmän, että käyttövoimaveron saa kuitattua.

Hyvä vaan jos tuo käyttövoimavero poistuisi. Ei se kannattavuuslaskelmia hirvittävän paljon monimutkaista, mutta on aivan turha omistamiseen liittyvä vero.

https://www.suomenuutiset.fi/taviol...erosta-suomessa-autoilijoita-syrjiva-tilanne/
 
Kiisselit myös kuluttaa vähemmän, joten se säöstö ei rajoitu vain litrahintaan,
jos siis ajaa paljon.

Joku 10-20k jos ajaa, bensa vs. diesel ei ole mitään väliä kustannusten kannalta, muut tekijät paljon oleellisempia.
 
Vanha puulämmittäjien kikka hankkiutua eroon jäteöljystä ja hyödyntää sitä energiana on juurikin tuo. Eli ottaa tyhjän maitopurkin, täyttää sahanpurulla ja imeyttää öljyt puruun. Sitten vaan tölkki kerrallaan klapien seassa kattilaan.

Ja jos ei ole sahanpurua, laittaa vanhoja sanomalehtiä niihin maitopurkkeihin ja imeyttää jäteöljyn niihin.
 
Kun mietitään kuluja dieseli ja bensan välillä niin onko kukaan tehnyt seurantaa auton huolto/korjauskuluissa? Itse olen omistanut pelkästään bensiiniautoja mutta tuttujen, työkaverien ja suvun kokemusten perusteella jäänyt sellainen tuntuma, että diesel autoon tarvitsee tehdä vähemmän korjauksia jos ajomäärä on runsasta. Samasta autosta dieselissä kytkin, pakoputkisto jne. kestää huomattavasti kauemmin. Eräällä tutulla hajosi kytkin vasta 450tkm kohdalla ja pakoputkisto samoihin aikoihin. Bensa-autossa olisi kytkin pahimmillaan kolmannella kierroksella ja pakoputkisto moneen kertaan uusittu.
 
Kun mietitään kuluja dieseli ja bensan välillä niin onko kukaan tehnyt seurantaa auton huolto/korjauskuluissa? Itse olen omistanut pelkästään bensiiniautoja mutta tuttujen, työkaverien ja suvun kokemusten perusteella jäänyt sellainen tuntuma, että diesel autoon tarvitsee tehdä vähemmän korjauksia jos ajomäärä on runsasta. Samasta autosta dieselissä kytkin, pakoputkisto jne. kestää huomattavasti kauemmin. Eräällä tutulla hajosi kytkin vasta 450tkm kohdalla ja pakoputkisto samoihin aikoihin. Bensa-autossa olisi kytkin pahimmillaan kolmannella kierroksella ja pakoputkisto moneen kertaan uusittu.

Tuossa ei ole kyllä mitään perää... pikemminkin toisinpäin. Dieseleihin vaihdat kaksoismassoja, DPF filttereitä yms. ja tonneja palaa.
 
Dieselillä ajetaan ehkä pitempää matkaa maantietä/motaria ja bensalla kaupunkiajoa, joten se kytkin kuluu "vähän" toiseen malliin.

EDIT: Tottakai kärjistetysti.
 
Ei nykyinen bensa-autokanta ole sellaista, että niihin voisi tankkailla suoraan etanolia rikkomatta moottoria.

Mitä siitä moottorista rikkontuu?

Jätetään tästä pois suorasuihkutusjärjestelmät, joissa polttoainetta voi päätyä öljyn sekaan, varsinkin pätkäajossa.
 
Tuskin niitä kaksoismassoja sekä DPF-pönttöjä nyt ihan pussi kaupalla vaihdellaan.
Ehkä nyt menee taas hivenen yli.
 
Diiseliin ei tulppia vaihdella noin esimerkiksi.

Ja lopuuhan se veto siinä 4k rpm jälkeen, mutta toisaalta vetääkö bensakoneet 1200rpm suurimmalla vaihteella nikottelematta jyrkässä ylämäessä (about jyrkin mitä Suomen maanteiltä löytyy)?
 
No koska se pensakoneen käyttökelpoinen kierrosalue on kuulemma laajempi. Mut jos se onkin vaikka 2000-8000 niin se on ihan yhtä huono kuin diisselin 1000-4000.

Harvassa on ne dieselit, jotka "nikottelematta" vääntää tuolta 1000rpm isoimmalla vaihteella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 989
Viestejä
4 431 145
Jäsenet
73 461
Uusin jäsen
jorggi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom