off topic
vetyauto on paras saastuttamisen osalta.
Vedyn voimalla vastaisuudessakin – Honda Clarity Fuel Cell
vetyauto on paras saastuttamisen osalta.
Vedyn voimalla vastaisuudessakin – Honda Clarity Fuel Cell
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Dieselithän olis ok mut moottorit pitäs rajoittaa alle 3000rpm sekä kiihdytysrajoitin. Näkeehän sen paskan omilla silmilläki. Musta nokipilvi.
Jep. Omassa 2004/2005 Pösö 407:ssa on hiukkasloukku, eikä sieltä mustaa tule ollenkaan Eli jo 14 vuotta vanhasta DPF voi löytyä.Niin JOS ei ole sitä DPF:ää. Mutta kun sellanen on ollut vakiona jo 10 vuotta.
Se musta nokipilvi on todellakin typen oksidien sijaan nokea ja muita jännittäviä pienhiukkasia, joita uudet dieselit lykkäävät ilmaan huomattavasti vähemmän kuin bensa-autot.Dieselithän olis ok mut moottorit pitäs rajoittaa alle 3000rpm sekä kiihdytysrajoitin. Näkeehän sen paskan omilla silmilläki. Musta nokipilvi.
Se on säädetty oikein, eli ei ole liikaa syöttöä ja täydellä ahdolla ei pitäisi missään tilanteessa puskea mustaa ikinä.Kummaa juttua, mulla on softattu vanha 14+v wanha jakajanpumppudieseli ilman hiukkasloukkuja eikä puske mustaa missään tilanteessa. (Tai no kun oli vikatilassa).
Työkonepolttoaineiden verotusmenettely muuttuu vuoden vaihtuessa rakenteeltaan samanlaiseksi kuin
liikennepolttoaineiden eli vaikkapa dieselin ja bensiinin verotus.
Käytännössä muutos tarkoittaa esimerkiksi moottoripolttoöljyn eli arkikielellä löpön hinnannousua,
mikä tuntuu muun muassa maataloudessa.
Dieselillä on ollut valtava merkitys koko autoteollisuudelle,
sillä lähes jokaisella tuotemerkillä on ollut dieselvaihtoehto.
Myös ostajat ovat suosineet dieseleitä, mutta nyt näyttää siltä,
että dieselistä on tullut autoilun auringonlaskun ala.
Riippuu ihan verotuksesta ja muista viranomaispäätöksistä.Hauska nähdä miten taas tuulet 5vuoden päästä puhaltaa. Diesel on taas in?
No just tätä tarkoitin. Ja nämä asiat päättää politikot jotka ei ymmärrä kuin oman henkilö kohtaisen hyödyn päälle, joten äkkiä voi muuttua nämäkin asiaRiippuu ihan verotuksesta ja muista viranomaispäätöksistä.
Sinänsä minusta on vähän koomista että puhutaan "ostajien suosineen dieseleitä". Ei, vaan niitä suosivat verotus ja päättäjät, jotka sanoivat että kaikkien on nyt ostettava vähäpäästöinen diesel, että maailma pelastuu.
Näistä ei muilla kuin kolmella ole oikestaan merkitystä suomessa, tai edes Euroopassa. Ja ainakin kaksi oli to aikaisemmin tiedossa (Volvo ja Toyota - josta luonnollisesti tietenkin Lexuskin kun on badge-Toyota).
Haha, mä ratkaisin tämän niin että on pieni disuturbo dfp:llä ja isompi bensa turbo 2,5" röörillä. Molemmat kulkee, Disulla pitkät siivut. Mutta molemmissa öljyt vaihtoon 10k kilometrin välein.
Vielä kun ton jäteöljyn sais poltettua siinä diiselissä...
Löytyy poltin missä voi polttaa jäteöljyä mutta muistakseni vaatii luvan asentaa.
Tai sitten asuu niin pöndellä ettei kukaan tule koskaan katsomaan.Löytyy poltin missä voi polttaa jäteöljyä mutta muistakseni vaatii luvan asentaa.
Tiedän ainostan yhden millä on sellainen yhdessä hallirakennuksessa ja hän tulee välillä hakemaan jäteöljyt.
En tiedä mitä se vaatii mutta varman jonkinlaisen suodatin syysteemin ja toisen suuttimen tavallisen lämmitysöljyn sekoittamisen että saadaan se palamaan kunnolla.
Kyllä jotain tällaista hajusta ja mustasta savusta päätellen ainakin yksi naapuri harrastelee ihan kaupunkialueella.Vanha puulämmittäjien kikka hankkiutua eroon jäteöljystä ja hyödyntää sitä energiana on juurikin tuo. Eli ottaa tyhjän maitopurkin, täyttää sahanpurulla ja imeyttää öljyt puruun. Sitten vaan tölkki kerrallaan klapien seassa kattilaan. Ei voi kyllä suositella jos on naapureita kovin lähellä ja tuskin on ihan luvallistakaan. Myös kattilan nuohousta on sitten tiedossa normaalia useammin...
Tämä oli selainen mihin menee siis ihan kunnon metriset halot, ei klapit. Lämmittää useamman kuin yhden kuution veden"varaajaa".Litran öljymäärä kerralla takkaan tai pannuun on kyllä tolkuttomasti liian iso määrä. Ei sinne saa niin paljoa ilmaa, että se palaisi kunnolla. Ei taida edes puille riittää happi useimmissa takoissa.
Ainakin jos on nokiset piiput muutenkin, ni ei kannata. Noki eristää aika hyvin..
Eiköhän noista tule malli pikku bensalla koneella ja hybridi tukemassa. Näin saadaan kulutus siedettäväksi mutta teho ja vääntönumerot ei muutu liikaa.Mitenköhän nuo työkone tyyppiset ratkaisut kuten pickupit ja maastoautot? Land cruiseriin ja Hiluxiinkin jatkossa vaan bensakoneet.
Hauska nähdä miten taas tuulet 5vuoden päästä puhaltaa. Diesel on taas in?
Onhan siinä varmasti ja jo nykyisellään saadaan tosin suurella kustannuksella melkoisen vähäpäästöiseksi ruiskutuksenhallinnalla ja lisäpuhdistus hiukkasloukulla ja ureasysteemeillä. Ongelmahan ei ole se ettei pääsisi vertailukelpoiseksi bensaan päästöissään tai jopa paremmaksi, mutta laitteisto on hintavampaa. Raskaassa kalustossa siksi varmaan säilyykin käytössä.Hyvin mahdollista. Dieselissä lienee vielä kehittämispotentiaalia.
RAV4:ää onkin jo hybridinä (esimerkkinä raskaammasta autosta), muttei se järin taloudellinen ole. Lisäksi uutinen on hieman harhaanjohtava, kun taisi muutama valmistaja ilmoittaa vain luopuvansa omasta dieselmoottorituotannosta; mikä ei estä hankkimasta voimanlähdettä joltain joka katsoo kehityksen vielä panostuksen arvoiseksi.Eiköhän noista tule malli pikku bensalla koneella ja hybridi tukemassa. Näin saadaan kulutus siedettäväksi mutta teho ja vääntönumerot ei muutu liikaa.
Vaikka vanha viesti onkin ja jo kommentoitu, niin pitää kommentoida itsekkin. Edes vanha mekaanisella syötöllä varustettu diesel ei välttämättä savuta ja uudet softalla syöttöä ohjaavat eivät taatusti, ellei ole (vikaantunut,) softaa paskottu tai puristettu viimeisiä tehoja virittäessä, niin että syötetään jo enemmän lientä kuin paloilmaa kunnolla riittää.Dieselithän olis ok mut moottorit pitäs rajoittaa alle 3000rpm sekä kiihdytysrajoitin. Näkeehän sen paskan omilla silmilläki. Musta nokipilvi.
Uudet savuttaa ihan samallalailla ku lyövät tallan pohjaan.Vaikka vanha viesti onkin ja jo kommentoitu, niin pitää kommentoida itsekkin. Edes vanha mekaanisella syötöllä varustettu diesel ei välttämättä savuta ja uudet softalla syöttöä ohjaavat eivät taatusti, ellei ole (vikaantunut,) softaa paskottu tai puristettu viimeisiä tehoja virittäessä, niin että syötetään jo enemmän lientä kuin paloilmaa kunnolla riittää.
Näin siis vaikkei hiukkasloukkua olisikaan, loukun kanssa ei tule ulos asti vaikka savuttaisikin.
Tjaa, jos tarkkoja ollaan, niin samanlailla (eli ei ollenkaan) ne uudet ehjät savuttavat kuin vanhemmat ehjät.No ei vitussa savuta. Takki ja ovi
Vanha puulämmittäjien kikka hankkiutua eroon jäteöljystä ja hyödyntää sitä energiana on juurikin tuo. Eli ottaa tyhjän maitopurkin, täyttää sahanpurulla ja imeyttää öljyt puruun. Sitten vaan tölkki kerrallaan klapien seassa kattilaan.
Mistäs bensa-autoihin saadaan uusiutuvia polttoaineita? Sähköautojen määrä ei 10 vuodessa tule räjähtämään siinä määrin, että tavoitteet toteutuisivat polttomoottoriautojen vähenemisellä. Ainoa vaihtoehto on siis vaihtaa polttoaineita
Ei nykyinen bensa-autokanta ole sellaista, että niihin voisi tankkailla suoraan etanolia rikkomatta moottoria.Bioetanolia.
Kun mietitään kuluja dieseli ja bensan välillä niin onko kukaan tehnyt seurantaa auton huolto/korjauskuluissa? Itse olen omistanut pelkästään bensiiniautoja mutta tuttujen, työkaverien ja suvun kokemusten perusteella jäänyt sellainen tuntuma, että diesel autoon tarvitsee tehdä vähemmän korjauksia jos ajomäärä on runsasta. Samasta autosta dieselissä kytkin, pakoputkisto jne. kestää huomattavasti kauemmin. Eräällä tutulla hajosi kytkin vasta 450tkm kohdalla ja pakoputkisto samoihin aikoihin. Bensa-autossa olisi kytkin pahimmillaan kolmannella kierroksella ja pakoputkisto moneen kertaan uusittu.
Ei nykyinen bensa-autokanta ole sellaista, että niihin voisi tankkailla suoraan etanolia rikkomatta moottoria.
Diiseliin ei tulppia vaihdella noin esimerkiksi.
Ja lopuuhan se veto siinä 4k rpm jälkeen, mutta toisaalta vetääkö bensakoneet 1200rpm suurimmalla vaihteella nikottelematta jyrkässä ylämäessä (about jyrkin mitä Suomen maanteiltä löytyy)?
Miksi pitäisi
No koska se pensakoneen käyttökelpoinen kierrosalue on kuulemma laajempi. Mut jos se onkin vaikka 2000-8000 niin se on ihan yhtä huono kuin diisselin 1000-4000.