Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Aina voi yrittää :cool:

Onneksi se ainakin on varmaa, että bensiinin ja dieselin hinta nousee. Jos tämä hallitus ei pystynyt luopumaan päästökaupasta ja jakeluvelvoitteesta, niin ei niistä mikään tulevakaan hallitus luovu. Ts. sähkö säilyy edullisempana vaihtoehtona yhä edelleen, vaikka hinta nousisi muutaman sentin. :love:
 
Onneksi se ainakin on varmaa, että bensiinin ja dieselin hinta nousee. Jos tämä hallitus ei pystynyt luopumaan päästökaupasta ja jakeluvelvoitteesta, niin ei niistä mikään tulevakaan hallitus luovu. Ts. sähkö säilyy edullisempana vaihtoehtona yhä edelleen, vaikka hinta nousisi muutaman sentin. :love:

Miten niin onneksi?
 
Miten niin onneksi?

Se oli tarkoitettu piikiksi sähkövastaisille, jotka uskovat sähköautoilun kallistuvan markkinaehtoisesti ("ensin halvalla hinnalla houkutellaan kansa vaihtamaan sähköautoihin ja sitten nostetaan sähkönhinta taivaaseen"). Mutta on toki ympäristölle, kauppataseelle jne. hyvä, että fossiilisten käryttämisestä päästään eroon.
 
Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä :btooth: tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi :cigarbeye: ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä :btooth: tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi :cigarbeye: ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen
No kyllähän tuo johtuu siitä paljonko autolla ajaa.

Eikä se nyt loppujenlopuksi mitenkään valtavaa kilometrimäärää tarvitse että sähkärin pienemmät käyttökulut kattaa isomman kuukausierän.

Uuden sähköauton akussa on myös takuu, joka tietääkseni kaikilla autoilla on pidempi kuin muun auton perustakuu. Eikä ne akut sen herkempiä ole hajoamaan kuin polttiksenkaan moottorit tms
 
Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä :btooth: tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi :cigarbeye: ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen
Niin no itse laskin, että viidentonnin pommin tankkiin olisi mennyt semmoinen 20k seuraavan 5v sisään. Eikä nuo uudet taida mennä yhtään pienemmällä mitä 10v vanha diesel. Sähköihin 400e vuosi...
 
No kyllähän tuo johtuu siitä paljonko autolla ajaa.

Eikä se nyt loppujenlopuksi mitenkään valtavaa kilometrimäärää tarvitse että sähkärin pienemmät käyttökulut kattaa isomman kuukausierän.

Uuden sähköauton akussa on myös takuu, joka tietääkseni kaikilla autoilla on pidempi kuin muun auton perustakuu. Eikä ne akut sen herkempiä ole hajoamaan kuin polttiksenkaan moottorit tms
Sellainen 17 000km tulee nykyään vuodessa ajoa. Nykyään on 8 litraa satasella syövä dieseli josta kyllä eroon haluan kun ei mitään järkeä nykyisellä bensan ja dieselin hinta erolla pitää tuota :cigarbeye: käytettyjen hinnat niin korkealla tuntuu olevan että parempi uus ostaa suoraan ja pitää pitkään
 
Sellainen 17 000km tulee nykyään vuodessa ajoa. Nykyään on 8 litraa satasella syövä dieseli josta kyllä eroon haluan kun ei mitään järkeä nykyisellä bensan ja dieselin hinta erolla pitää tuota :cigarbeye: käytettyjen hinnat niin korkealla tuntuu olevan että parempi uus ostaa suoraan ja pitää pitkään
No halvinta varmaan on pitää nykyinen dieseli ja ajaa sillä maailman tappiin koska auton vaihtamisessa palaa aina rahaa. Nythän on kyllä hyviä tarjouksia sähköautoissa ja jos ajokin on noin vähäistä niin pitääkö se akku olla mahdottoman suuri
 
Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä :btooth: tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi :cigarbeye: ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen

Sähkön hinta per kilometri on joitakin senttejä. Bensiinin/dieselin hinta on helposti toistakymmentä senttiä per kilometri. Jos ero käyttövoimien välillä on 10 snt per kilometri ja autoilla on 17k€ hintaeroa, niin halvempi energia kuittaa sähköauton kalliimman hankintahinnan 170 000 km ajolla.

Tämä sillä oletuksella, että muut kustannukset olisivat yhtäläiset, mitä ne eivät ole. Sähköauton huolto on halvempaa (määräaikaishuoltojen edullisempi hinta ja pidempi huoltoväli), toisaalta renkaat kalliimmat. Sähköauton vakuutukset ja verot ovat kalliimmat. Kalliimman auton rahoituskustannukset ovat luonnollisesti kalliimmat, mutta uutena kalliimpi auto lienee käytettynäkin arvokkaampi. Korjaustarpeista voi väitellä, ne ovat takuun jälkeen ihan luojassaan kummassakin vaihtoehdossa. Periaatteessa sähköauton pitäisi olla kestävämpi yksinkertaisemman voimalinjan ansiosta, mutta Ocu voi rullata 170 tkm pelkillä jarrupalojen vaihdoilla (tai sitten voi mennä turbo, DSG ja jotain kallista elektroniikkaa) ja sähköautosta voi hajota ajomoottori, sisäinen laturi, akun jäähdytys ja 2 tonnin massalle alimitoitettu alusta (tai sitten kaikki on alkuperäistä).

Polttonesteiden hinnoissa on nousupainetta. Googlaa "jakeluvelvoite" ja "kansallinen tieliikenteen päästökauppa", ne ovat poliittisia päätöksiä, jotka nostavat hintaa. Raakaöljy (brent) taas on tällä hetkellä suunnilleen keskitason hinnoissa katsottaessa viimeistä 20 vuotta, mutta en hämmästy, jos kohta on taas meininkinä Yrjö Puska ja Irakin sota.
 
No halvinta varmaan on pitää nykyinen dieseli ja ajaa sillä maailman tappiin koska auton vaihtamisessa palaa aina rahaa. Nythän on kyllä hyviä tarjouksia sähköautoissa ja jos ajokin on noin vähäistä niin pitääkö se akku olla mahdottoman suuri
Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt:btooth:
 
Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt:btooth:
Teet kuten minä tein eli pidät vanhan auton ja ostat uuden kolmenkympin sähkärin tarjouslaarista, 90% ajoista menee sähkärillä
 
Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt:btooth:
Hintakaan ei välttämättä ole se ainoa kriteeri? Tai voi tietysti ollakkin, mutta itse kun kävin Teslaa koeajamassa ja oman ostin siitä vasta n. 6kk päästä kun hinnat tippui niin kyllähän tuon 6kk sillä dieselautolla ajaminen tuntui lähinnä naurettavalta ja typerältä (kyseessä kuitenkin muutamia vuosia vanha volvo, joka sinänsä siis oli ihan hyvä auto). Nyt en voisi edes kuvitella että palaisin polttomoottoriautoilijaksi, moottori pärisee ja käryää, täytyy käydä tankkaamassa haisevaa dieseliä ja sekin maksoi aina 150€/kerta ja tuon kävin tekemässä joka viikko. Webasto oli lähinnä huono vitsi jos vertaa Teslan esilämmitykseen, kesällä ei saanut ilmastointia etukäteen päälle jne.

Toki ajan paljon ja saan ladata suurimmalta osalta ilmaiseksi, mutta eipä Tesla ole sen kalliimpi kuin uusi polttomoottori Volvokaan.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt:btooth:
Itsellä on isohko akku mutta korkea kulutus. Akunlämmitys löytyy myös. Käytännössä jos vaikka pitää talvella tehdä 160 km edestakaisin, niin paluumatkalla pitää jaksaa 5-10 minuuttia pysähtyä laturille kun lämmitettyyn ja tyhjähköön akkuun tulee sähköä niin nopeasti.

Juuri tuota samaa argumenttia itse pidin pitkään ongelmana ja vältin sähköauton ostamista. Kun sitten sai kotilatausmahdollisuuden niin päätin kokeilla ja nyt on tullut todettua, että se että joskus ja jouluna tarttee istahtaa laturille alle vartiksi, ei ole oikeasti mitään merkitystä vaikka aikaisemmin pidin sitä hassutteluna. Ei ollut dieselmiehellä aikaa missään latureilla istuskella kun röistä piti päästä kotia kelissä kuin kelissä ja sitä rataa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 313
Viestejä
4 473 472
Jäsenet
73 916
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom