Aina voi yrittääMitenköhän mahtaisi onnistua, kun julkisen latauksen tarjoajia tulee kentälle lisää ja latureiden määrät ovat kasvusuunnassa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aina voi yrittääMitenköhän mahtaisi onnistua, kun julkisen latauksen tarjoajia tulee kentälle lisää ja latureiden määrät ovat kasvusuunnassa?
Aina voi yrittää
Onneksi se ainakin on varmaa, että bensiinin ja dieselin hinta nousee. Jos tämä hallitus ei pystynyt luopumaan päästökaupasta ja jakeluvelvoitteesta, niin ei niistä mikään tulevakaan hallitus luovu. Ts. sähkö säilyy edullisempana vaihtoehtona yhä edelleen, vaikka hinta nousisi muutaman sentin.
Miten niin onneksi?
Tulevaisuudessa sähköautolla ajo tulee olemaan ihan yhtä kallista. Se on ihan varma.En ole sähkövastainen. En tosin liian toiveikas "halvalla" ajamisen tulevaisuudesta.
No kyllähän tuo johtuu siitä paljonko autolla ajaa.Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen
Niin no itse laskin, että viidentonnin pommin tankkiin olisi mennyt semmoinen 20k seuraavan 5v sisään. Eikä nuo uudet taida mennä yhtään pienemmällä mitä 10v vanha diesel. Sähköihin 400e vuosi...Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen
Sellainen 17 000km tulee nykyään vuodessa ajoa. Nykyään on 8 litraa satasella syövä dieseli josta kyllä eroon haluan kun ei mitään järkeä nykyisellä bensan ja dieselin hinta erolla pitää tuota käytettyjen hinnat niin korkealla tuntuu olevan että parempi uus ostaa suoraan ja pitää pitkäänNo kyllähän tuo johtuu siitä paljonko autolla ajaa.
Eikä se nyt loppujenlopuksi mitenkään valtavaa kilometrimäärää tarvitse että sähkärin pienemmät käyttökulut kattaa isomman kuukausierän.
Uuden sähköauton akussa on myös takuu, joka tietääkseni kaikilla autoilla on pidempi kuin muun auton perustakuu. Eikä ne akut sen herkempiä ole hajoamaan kuin polttiksenkaan moottorit tms
No halvinta varmaan on pitää nykyinen dieseli ja ajaa sillä maailman tappiin koska auton vaihtamisessa palaa aina rahaa. Nythän on kyllä hyviä tarjouksia sähköautoissa ja jos ajokin on noin vähäistä niin pitääkö se akku olla mahdottoman suuriSellainen 17 000km tulee nykyään vuodessa ajoa. Nykyään on 8 litraa satasella syövä dieseli josta kyllä eroon haluan kun ei mitään järkeä nykyisellä bensan ja dieselin hinta erolla pitää tuota käytettyjen hinnat niin korkealla tuntuu olevan että parempi uus ostaa suoraan ja pitää pitkään
Uusi auto mielessä ollut ostella, mutta kyllä on vaikea päättää sähkön ja bensa välillä tekis kyllä mieli sähköauto ostaa, mutta kuitenkin isolla akulla ne maksaa sen 50 000 euroa suurimmalla osalla merkeistä kun samaan aikaan octaviaa farkkuna saa 33 000 eurolla bensa koneella, jolloin kyllä sähköauto aika pitkään sais kestää ilman akun vaihtoa että osto hinnan kiinni saisi ellei sitten polttoaineiden hinnat räjähdä yllättäen
Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinytNo halvinta varmaan on pitää nykyinen dieseli ja ajaa sillä maailman tappiin koska auton vaihtamisessa palaa aina rahaa. Nythän on kyllä hyviä tarjouksia sähköautoissa ja jos ajokin on noin vähäistä niin pitääkö se akku olla mahdottoman suuri
Teet kuten minä tein eli pidät vanhan auton ja ostat uuden kolmenkympin sähkärin tarjouslaarista, 90% ajoista menee sähkärilläNykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt
Hintakaan ei välttämättä ole se ainoa kriteeri? Tai voi tietysti ollakkin, mutta itse kun kävin Teslaa koeajamassa ja oman ostin siitä vasta n. 6kk päästä kun hinnat tippui niin kyllähän tuon 6kk sillä dieselautolla ajaminen tuntui lähinnä naurettavalta ja typerältä (kyseessä kuitenkin muutamia vuosia vanha volvo, joka sinänsä siis oli ihan hyvä auto). Nyt en voisi edes kuvitella että palaisin polttomoottoriautoilijaksi, moottori pärisee ja käryää, täytyy käydä tankkaamassa haisevaa dieseliä ja sekin maksoi aina 150€/kerta ja tuon kävin tekemässä joka viikko. Webasto oli lähinnä huono vitsi jos vertaa Teslan esilämmitykseen, kesällä ei saanut ilmastointia etukäteen päälle jne.Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt
Itsellä on isohko akku mutta korkea kulutus. Akunlämmitys löytyy myös. Käytännössä jos vaikka pitää talvella tehdä 160 km edestakaisin, niin paluumatkalla pitää jaksaa 5-10 minuuttia pysähtyä laturille kun lämmitettyyn ja tyhjähköön akkuun tulee sähköä niin nopeasti.Nykyisellä 400tkm ajettu nyt eikö vielä ongelmia ole ollut, mutta vähän pelottaa että ne voi ruveta alkamaan jo milloin vain. Pienempi akku riittäisi kyllä perus kauppa reissuun joka on 12km suuntaansa ja lähi kaupunkissa kerran vähintään viikossa käyntiin jonne matkaa 70km, mutta tulee kanssa tehtyä joka kuukausi ajoja 160km säteellä ja niinä päivinä ei aina aikaa jää laturilla käydä niin sikäli isoa akkua miettinyt