Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Peräkärryn kanssa enempi ahdistaa pääseekö kärryn kanssa laturille, mutta ainakin oman roadtripin pysähdykset Lohjan ja Pyhtään superchargereissa meni sujuvasti kun latauspaikat oli läpiajettavaa mallia.
 
...
Matka tehtiin pääosin pikalatureilla, mitä nyt kotoa lähdettiin täydellä akulla ja saavuttiin tyhjällä. Siitä huolimatta energiakulut olivat noin 11 €/100 km, joten kyllä Suomessa sähköautolla ajaminen kannattaa taloudellisesti (vrt. polttis) vaikka olisi peräkärry perässä ja lataukset pikalatureilla.
...

Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km.
Eli (huom. kaikki!) kulut ovatkin 20 eur/100 km sijasta 22 eur/100 km. Ajan siis reilulla neljällä tonnilla vuodessa 20 tkm.
Ja range täydellä tankilla talvipakkasillakin 900+ km.
Et voi esittää tuollaisia yleistyksiä että sähköautolla "ajaminen kannattaa taloudellisesti". Esitä laskelma kuluista niin voidaan vertailla! :)
 
Bensa-farkun kustannukset:
- Kulutus 8 l/100 km
- Huollot 500-700 € 30 tkm välein

Sähköauton kustannukset:
- Kulutus 27 kWh/100 km (sähkömittarilta mitattu)
- Huollot 100-150 € 30 tkm välein

No mitäpä sähköautolla ajaminen on minulle maksanut?
- Sähköä 18 859 kWh, joista kotona ladattu 16 390 kWh ja pikalaturilla/muulla julkisella 2 292 kWh. Ilmaisia latauksia 210 kWh.
- Sähkön hinta kotona keskimäärin 0,17 €/kWh (ekana vuonna oli kallis kiinteä sopimus, nyt järkevämpi pörssisähkö)
- Sähköä palanut yhteensä kaikkinensa 3483 € edestä
- Huoltoihin mennyt 250 €

Bensa-farkulla vastaavat kulut oli, tai siis olisi, kun katsotaan bensan nykyhintoja:
- Bensaa 5 600 litraa, eli 1,9 €/l hinnalla 10 640 €
- Huoltoihin 1200 € (iso ja pieni huolto)

Jos pelkästään käyttökulujen euroja katsoo, niin säästöä on kertynyt 8 107 €.

Kun katson arvonalenemia, niin vaikeahan niitä on eurolleen oikein arvioida. Tällä hetkellä nykyisen auton arvonalenema näyttäisi olevan tarjouskyselyiden perusteella n. 12 000 € eli 0,17 €/km. Tarjoukset järjestään n. 2000 € alle nettiauton pyyntien. Kun katson vastaavan ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja bensa-farkkuja mitä minulla oli, niin hinta on pudonnut vähintään saman ja yleensä enemmänkin. Pitäisin tässä vertailussa arvonaleneman siis toisiaan vastaavana.
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
 
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Sähöautoilua verotuetaan vs bensa/diesel, se sinänsä järkevää myös fosiilipolttiskäyttäjien kannalta.

Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Ei se ihan olemattoman alhainen ole, kesällä sitä jossain ketjussa ynnäiltiin, en nyt jaksannut etsiä.
Mutta on siis alhaisempi. Sähköntuotanto on päästökaupanpiirissä, pyörä liikenteen polttoaineet ei ole, joten se taasen on iso tuki fosiilipolttoaineille. Jos ja kun jossain vaiheessa tulevat päästökaupanpiiriin, niin jos suoraan samosita päästöoikeuksista kilpailee kuin sähköntuotanto niin sitten kuvio muuttuu.
 
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.

Ei muutakun sähköautoa tulille sinullekin, niin pääset nauttimaan kun muut maksaa autoilusi.

En tiedä miksi tällä vastakkainasettelulla pitäisi olla merkitystä. Ikään kuin ne fossiilisten polttoaineiden verot olisi joskus laskemaan päin? Ihan sama mitä verotetaan niin se verotus tulee aina olemaan kovempaa
fossiilisilla polttoaineilla ajaville.
 
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
-Bensiinistä maksetaan veroa 53,79 senttiä litra, eli 5,98 senttiä kWh
-Dieselistä maksetaan veroa 34,57 senttiä litra, eli 2,93 senttiä kWh
-Sähköstä maksetaan veroa 2,253 senttiä kWh
Nämä ovat siis pelkät energiaverot.
Sähköautojen ajoneuvovero on korkeampi kuin polttomoottoriautoissa, mutta kertaluontoista hankintaveroa ei ole lainkaan ja esim. farmari Corollassa summa on noin 2200 euroa. Sähköautojen ajoneuvovero tuottaa siis pitkässä juoksussa enemmän kuin esim. Corollan autovero+ajoneuvovero.
 
Ei muutakun sähköautoa tulille sinullekin, niin pääset nauttimaan kun muut maksaa autoilusi.

En tiedä miksi tällä vastakkainasettelulla pitäisi olla merkitystä. Ikään kuin ne fossiilisten polttoaineiden verot olisi joskus laskemaan päin? Ihan sama mitä verotetaan niin se verotus tulee aina olemaan kovempaa
fossiilisilla polttoaineilla ajaville.
en tuostakaan menisi takuuseen kun miettii millaisessa maassa eletään. Lyhyeen elämääni on mahtunut jo aika monta näitä kun yllättäen valtion mielestä paras ratkaisu onkin haitallisin. Diesel piti olla vähäpäästösin vaan muuttukin hirveäksi saastuttajaksi. Suora shkölämmitys taloissa oli ekologisinta mutta ihan sama kuvio siinäkin. Turve oli jossain vaiheessa olevinaan vähäpäästöistä, nyt saastuttavaa.

Aika kyynistyneenä tähän menoon jotenkin ennustan sähköautollekkin tälläsen "sori me valehdeltiin sulle, oikeasti olet pahin saastuttaja. Tässä sinulle liikennesähkövero ja 1000€ käyttövoimavero t. päättäjä". Tähän hommaan mentiin jo biokaasuautoissa kun laitettiin käyttövoimavero.
 
Paitsi että dieselkäyttöisistä autoissa, joissa on enempi kuin yksi penkkirivi on veroluontoiset maksut äkkiä n. tonni vuodessa..
Näköjään erillistä dieselveroa ei enää peritä (eikä ole peritty aikoihin). Tonni on tosin vahvaa liioittelua. Corolla -luokan autoissa vero on lähes puolet pienempi.
Diesel on kuitenkin nopeasti kuoleva laji henkilöautoissa ensirekisteröintien perusteella.
 
Aika kyynistyneenä tähän menoon jotenkin ennustan sähköautollekkin tälläsen "sori me valehdeltiin sulle, oikeasti olet pahin saastuttaja. Tässä sinulle liikennesähkövero ja 1000€ käyttövoimavero t. päättäjä". Tähän hommaan mentiin jo biokaasuautoissa kun laitettiin käyttövoimavero.
Sähköautojen ajoneuvoveron nousua on jo tapahtunut, eikä varmasti viimeistä kertaa.
 
Näköjään erillistä dieselveroa ei enää peritä (eikä ole peritty aikoihin). Tonni on tosin vahvaa liioittelua. Corolla -luokan autoissa vero on lähes puolet pienempi.
Diesel on kuitenkin nopeasti kuoleva laji henkilöautoissa ensirekisteröintien perusteella.


IMG_3233.jpeg

 
Näköjään erillistä dieselveroa ei enää peritä (eikä ole peritty aikoihin). Tonni on tosin vahvaa liioittelua. Corolla -luokan autoissa vero on lähes puolet pienempi.
Diesel on kuitenkin nopeasti kuoleva laji henkilöautoissa ensirekisteröintien perusteella.
jossain vähääkään isommassa mallissa, mitkä perinteisesti olleet melkein kaikki dieseleitä esim. vanha grand voyager tms. ei paljoa tonnista puuttune. "Corollat" olleet aika epärelevantti ryhmä tämän kannalta, vaikka niitäkin toki verrattaen paljon dieseleinä oli.

Voi myös olla että dieseleissä palataan normaaliin buumin jälkeen, tai sitten sähköautoilijat on entisiä dieselin ostajia.
 
jossain vähääkään isommassa mallissa, mitkä perinteisesti olleet melkein kaikki dieseleitä esim. vanha grand voyager tms. ei paljoa tonnista puuttune. "Corollat" olleet aika epärelevantti ryhmä tämän kannalta, vaikka niitäkin toki verrattaen paljon dieseleinä oli.

Voi myös olla että dieseleissä palataan normaaliin buumin jälkeen, tai sitten sähköautoilijat on entisiä dieselin ostajia.
Aina voidaan palata hetkeen jolla saadaan asia näyttämään toiselta kuin se nyt on. Grand Voyagerit olivat ääripäässä ja taitavat pääosin olla jo poistuneet liikenteestä. Muutenkin Corolla-luokka on lähempänä keskiarvoa.
 
En tie tuoko tämä mitään keskusteluun mutta ei se E-mersussa 2012 ole tuosta tonnista kaukana.
 
en tuostakaan menisi takuuseen kun miettii millaisessa maassa eletään. Lyhyeen elämääni on mahtunut jo aika monta näitä kun yllättäen valtion mielestä paras ratkaisu onkin haitallisin. Diesel piti olla vähäpäästösin vaan muuttukin hirveäksi saastuttajaksi. Suora shkölämmitys taloissa oli ekologisinta mutta ihan sama kuvio siinäkin. Turve oli jossain vaiheessa olevinaan vähäpäästöistä, nyt saastuttavaa.

Aika kyynistyneenä tähän menoon jotenkin ennustan sähköautollekkin tälläsen "sori me valehdeltiin sulle, oikeasti olet pahin saastuttaja. Tässä sinulle liikennesähkövero ja 1000€ käyttövoimavero t. päättäjä". Tähän hommaan mentiin jo biokaasuautoissa kun laitettiin käyttövoimavero.

Joo, kyllähän tämä on ihan realistinen skenaario siinä mielessä että ei vaadi muuta kuin EU-tasolta päätöksen että sähköllä ajaminen aiheuttaa ilmastonmuutoksen ja dieselin polttaminen estää sen.
 
Joo, kyllähän tämä on ihan realistinen skenaario siinä mielessä että ei vaadi muuta kuin EU-tasolta päätöksen että sähköllä ajaminen aiheuttaa ilmastonmuutoksen ja dieselin polttaminen estää sen.
Menee jo sähköyliherkkä osastolle.
Sähköntuotanto voi olla kaikkea päästöttömästä moninkertaisesti päästävään, sen tuotannon päästöt kannattaa hoitaa siellä tuotantopuolella ja jos halutaan reppu siirtää kulutukseen, niin sitten leipoa siihen energian ostoon.

Se voi tulla ja todennäköisesti tulee että auto valmistajien ilmoittamiin päästöihin leivotaan sen alueellisen tuotannon keskimääräiset päästöt, sitä taasen käytetään omistamisen verotukseen, köykäisesti verrattavissa polttoaineiden polttoon, fosiilit loppaa tasavertaisuutena. (* EUssa sähkön tuotanto on päästökaupan piirissä, joten verotusperuste ohenee.

Tuolla ei siis mitään etäistäkään tekemistä sen kanssa että vedettäisiin päälaelleen(**
(*
Toki yksityisautoilun vastustajat tukee kaikkea mikä edes etäisesti heikentää sen kilpailukykyä, niin tässä konservatiiv ääri fosiilit löytää yhteisen asian

(**
Tehokas sähkö/lämpötuotanto polttoöljylläkin voi pärjätä huonolle diesel autolle, mutta energiatehokas diesel hybridi, ei välttämättä, huono, mutta tuo siis koskee lähinnä jotain saarta jossa omatdiesel generaattori, ilman tuuli/aurinko voimaa, se todellinen sähköntuotanto on paljon puhtaampaa, EUssa toki isoja kansallisia eroja, ja vaikka putin sekoilee, niin suunta on kuitenkin puhtaampaan. Suomessa fosiili pohjaista tuotantoa ja sitä kautta fosiilipäästöjä prosenttuaalisesti vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km.
Eli (huom. kaikki!) kulut ovatkin 20 eur/100 km sijasta 22 eur/100 km. Ajan siis reilulla neljällä tonnilla vuodessa 20 tkm.
Ja range täydellä tankilla talvipakkasillakin 900+ km.
Et voi esittää tuollaisia yleistyksiä että sähköautolla "ajaminen kannattaa taloudellisesti". Esitä laskelma kuluista niin voidaan vertailla! :)
Aika turha vertailu, kun ei tässä mitään eurolla pisimmälle -ajoa oltu etsimässä.
Edellinen Diesel-farkkuni olisi vienyt tuollaista kärryä vetäessä ainakin 9 litraa sadalla, eli polttoainekulut olisivat olleet vähintään n. 14 euroa satkulle. Mietin, että pikalaturi-peräkärry-kombo olisi voinut keikauttaa ajamisen sähköautolla jopa tuota kalliimmaksi, mutta edelleen säästyi energiakustannuksissa rahaa. Ei toki kovin paljoa enää, toisin kuin kotilatauksiin pohjautuvassa arkiajossa.
 
Jos laitan tuollaisen peräkärryn diesel-pakuni perään, kulutus nousee reilulla litralla / 100 km.
Eli (huom. kaikki!) kulut ovatkin 20 eur/100 km sijasta 22 eur/100 km. Ajan siis reilulla neljällä tonnilla vuodessa 20 tkm.
Ja range täydellä tankilla talvipakkasillakin 900+ km.
Et voi esittää tuollaisia yleistyksiä että sähköautolla "ajaminen kannattaa taloudellisesti". Esitä laskelma kuluista niin voidaan vertailla! :)

Tää on taas tätä, että verrataan jotain ikivahaa ruostekasaa bränikkään autoon. Omenoita ja appelsiineja, sano lontoolaine.

Jos verrataan uusia tai edes uudehkoja suunnilleen yhteismitallisia autoja, niin varsinkin isompien (eli kalliimpien) autojen osalta huomattavan vähän ajavalle bensa voi hyvinkin olla kokonaisuudessaan edullisempi, mutta sitten mitä enemmän ajetaan, sitä selvemmin kannattavaksi sähkö muuttuu alhaisempien käyttökulujen ansiosta.

Mutta toki faktaa on se, että iso osa suomalaisista ei osta uusia autoja muutenkaan ja siinä mielessä se muutaman donan diesel-lousku voi tarjota ihan samat toiminallisuudet (pisteestä A pisteeseen B, mukana x kiloa rojua ja/tai ihmisiä jne.) kuin viidenkympin sähkärikin. Tämäkin yhtälö tosin muuttunee aika vahvasti seuraavan n. 10 vuoden aikana kun nyt ostettavat sähkärit pikkuhiljaa valuvat käytettyjen markkinoille.
 
Sähköauto on siis kannattava nykyisilä veroilla Paljonko sähköautoilija saa "verotukea" verrattuna bensa/diesel-autoilijaan - tai paljonko muut sponsoroivat sähköautoiluasi?

Sähköautosta ei mene autoveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin on minimaalinen. Lisäksi sähkön verotus on bensaan verrattuna olemattoman alhainen.
Taitaa noissa täyssähkäreissä olla kovempi ajoneuvovero kuin vastaavissa bensapeleissä.

"Lokakuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 55 prosenttia koostui erilaisista veroista. Dieselpolttonesteen hinnasta arviolta 45 prosenttia muodostui lokakuun 2023 hintatasolla veroista."
Kotitaloussähkössä on veroja noin 30pinnaa. Sähköauton edullisuus tulee ihan siitä että se hukkaa vähemmän energiaa. 5 litrassa bensaa on 45kWh energiaa. 10litraa bensaa sadalla tarkoittaa 90kWh/100km. Sähköauto vie sen 30kWh/100km vetopuuhissa.
 
Sähkössä on kyllä veroa enemmän kuin 30%, johan pelkkä alv. on 24% ja sähkövero tuohon päälle. Toki % vaihtelee sähkön hinnan mukaisesti suuresti, mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
 
Sähkössä on kyllä veroa enemmän kuin 30%, johan pelkkä alv. on 24% ja sähkövero tuohon päälle. Toki % vaihtelee sähkön hinnan mukaisesti suuresti, mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
En tiedä mihin viestiin, juttuu, uutiseen viittaat, mutta alla viesti missä listattu energiaverot.
ALV peritään sen loppulisen summan päälle. Energialaskussa energia, ja siirtolaskussa sitten siirto ja verot.

-Bensiinistä maksetaan veroa 53,79 senttiä litra, eli 5,98 senttiä kWh
-Dieselistä maksetaan veroa 34,57 senttiä litra, eli 2,93 senttiä kWh
-Sähköstä maksetaan veroa 2,253 senttiä kWh
Nämä ovat siis pelkät energiaverot.
Energiavero ei ole prosenttivero, vaan ihan lainauksen mukainen, noissa fosiilipolttoneisteissa on myös hiilidioksiidivero, sähkössä ei ole, koska itse sähkössä sitä ei ole ja taasen sähköntuottajat jos käyttävät fosiilisia niin ovat päästökaupassa. Lisäksi veroluenteiseksi voi laskea huoltovarmuusmaksun, taitaa olla bensiinissä isompi, mutta sentin osia kWh kohti, sähkössä lisäksi siirtomaksut, ne sinänsä on sitä jakelua ja jakelun huoltovarmuutta.

ALV on kulutusvero ja on siis polttoaineisssa , sähkössä sama yleinen verokanta, eli niissä ei ole verotukea, ja ALV ei sillätavalla ole tuotteen/valmisteen/palvelun vero, vaikka sen myyjä sen perii.


mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
No totta toki jos veroton keskihinta ollut sen 4,8 sentti/kWh, tarkempi sen mukaan mihin lasket huoltovarmuusmaksun.

Prosentti kasvaa, mitä lähemmäksi nollaa mennään, onhan jotkut ostaneet negatiiviseenkin hintaa sähköä.
 
Tää on taas tätä, että verrataan jotain ikivahaa ruostekasaa bränikkään autoon.

Jos verrataan uusia tai edes uudehkoja suunnilleen yhteismitallisia autoja, niin varsinkin isompien (eli kalliimpien) autojen osalta huomattavan vähän ajavalle bensa voi hyvinkin olla kokonaisuudessaan edullisempi, mutta sitten mitä enemmän ajetaan, sitä selvemmin kannattavaksi sähkö muuttuu alhaisempien käyttökulujen ansiosta.


Auton kulut/km​
2018 0,175974 euroa​
2019 0,195217 euroa​
2020 0,178355 euroa​
2021 0,170162 euroa​
2022 0,197281 euroa​
2023 0,205554 euroa​


Eka ruostevaurio korjattiin vasta 2023, vuonna 2018 oli ajettu 123 tkm vuoden alussa ja 147 tkm lopussa - kulut silti noinkin maltilliset, joten se siitä "ikivanhasta ruostekasasta".
Monen sähköauton pelkkä arvonalenema on jo yli 4000 vuodessa.
Sähköautojen arvo putoaa edelleen nopeammin kuin polttomoottoriautojen, vaikka pudotus onkin hieman tasaantunut parista viime vuodesta.
 
Onko noissa kuluissa arvonalenema mukana? Tuossa on niin vähän kilsoja jo että melkeen kantsis mennä taksilla jo.
 
Kyllä, arvonalennus mukana.

Kirjanpidon poistot (alv 0)(vuosi, euroa)
2018 921,6
2019 783,36
2020 665,86
2021 565,98
2022 481,08
2023 408,92
Auton nykyarvo (ts. 1.1.2024) kirjanpidossa (alv 0): 2317 euroa

Ajetut kilometrit (vuosi, km)
2018 24085
2019 22790
2020 22664
2021 26260
2022 25399
2023 14333
Tähän mennessä ajettu tänä vuonna 20708 km.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Edullista ajoa, niinkuin 4000 euron (alv0) autolla kuuluukin olla. Poistoista päätellen siis.
 
Sähkössä on kyllä veroa enemmän kuin 30%, johan pelkkä alv. on 24% ja sähkövero tuohon päälle. Toki % vaihtelee sähkön hinnan mukaisesti suuresti, mutta jos vaikka lasken oman tämän vuoden toteutuneen keskihinnan mukaan, verojen osuus sähkön hinnassa on ollut n. 47%.
Käytin tätä:
s%C3%A4hk%C3%B6n-hinta-graafi.png
 
Hullupösö 0,288c/km ja uusi takuulla oleva & uusilla renkailla etc ja takuuvarmasti eroon ilman extrakuluja tai ylläreitä (osari, vaku ja verot vajaa 3900e/v & sähköön 430e).

Talouden ykkössähköliisari 0,241c/km sisältäen myös kaiken.

Kesäavo bensana, noin 1e/km. Kaikki kulut 1,5v.

Nykynen 13v vanha kakkosauto dieselinä vajaa 0,3c/km ilman arvonlaskua, huoltoja, rengaskuluja.

Mutta kuten jo kommentoitukin - mitä sitä vertailemaan omenia ja appelsiineja. Toisena lukuja voi kusettaa itselleen aina parhaalla tavalla, kun esim unohdan että jos ajelisi liisarin sijaan omalla voisi vetää isoa kilsakorvausta.
 
Synkkiä pilviä kerääntyy diesel-tekniikan ylle. Artikkelissa maininta, ettei koske yksin Saksaa vaan myös muita eu-maita.

Tutkisivat sitten samaan syssyyn, miksei kuormittavissa olosuhteissa lataushybrideillä päästä standardimittausten mukaisiin arvoihin…

 
Synkkiä pilviä kerääntyy diesel-tekniikan ylle. Artikkelissa maininta, ettei koske yksin Saksaa vaan myös muita eu-maita.

Tutkisivat sitten samaan syssyyn, miksei kuormittavissa olosuhteissa lataushybrideillä päästä standardimittausten mukaisiin arvoihin…


Ei voi muutakun taas taputtaa käsiä yhteen. En oo EU vastainen ihminen, mutta välillä voi vaan ihmetellä tätä menoa...
 
Synkkiä pilviä kerääntyy diesel-tekniikan ylle. Artikkelissa maininta, ettei koske yksin Saksaa vaan myös muita eu-maita.

Tutkisivat sitten samaan syssyyn, miksei kuormittavissa olosuhteissa lataushybrideillä päästä standardimittausten mukaisiin arvoihin…

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a1277257-1244-4700-9bd7-399ef4d4313c
Tehdään pieni vapaamuitoinen paljastus artikkelista.
Eli kyse ilmeisesti Euro5, Euro6 päästönormeista ja siitä tulkinnasta miten ne pitää läpäistä, juttu vähän sekava koska siellä puhuttiin Euroopan tuomioistumisesta että komission ehdotuksesta.
Eli nyky autot eivät täytä päästörajoituksia kaikissa oloissa, vaan jossain standartin mukaisessa testissä, ja nyt jotain ehdotusta että pitäisi täyttää aina, josta sitten vedetty tulkintaa että auto joutuisi ajokieltoon.

Eli on nyt sitten mitenpäin vain kyse, niin ymmärsin niin ettei nyt liikenteessä olevat ajokieltoon joudu.
Jotain päästosuunnitelmia vähän hiljan löysättiin, muistelin että koski myös dieseleitä, mutta ehkä sitten oli bensa vehkeitä. Mutta joka tapauksessa EU ei ole yleisesti kokonaan kieltämässä Dieseleitä.
 
Aina voidaan palata hetkeen jolla saadaan asia näyttämään toiselta kuin se nyt on. Grand Voyagerit olivat ääripäässä ja taitavat pääosin olla jo poistuneet liikenteestä. Muutenkin Corolla-luokka on lähempänä keskiarvoa.
mutkun corolla ei ole juuri koskaan ollut mikään "keskivertoinen" diesel luokka.
 
Joo, kyllähän tämä on ihan realistinen skenaario siinä mielessä että ei vaadi muuta kuin EU-tasolta päätöksen että sähköllä ajaminen aiheuttaa ilmastonmuutoksen ja dieselin polttaminen estää sen.
ihan kotimaiset osaa tän ilman mitään EUita.
 
mutkun corolla ei ole juuri koskaan ollut mikään "keskivertoinen" diesel luokka.
Tuossa ihan silmämunalla ja omasta kokemuspiiristä dieselit ovat Mersu E, Audi 4/6, BMW 500 jne plus pakut ja isot katumaasturit. Pikkudieseleitä on vähemmän.
 
Synkkiä pilviä kerääntyy diesel-tekniikan ylle. Artikkelissa maininta, ettei koske yksin Saksaa vaan myös muita eu-maita.

Tutkisivat sitten samaan syssyyn, miksei kuormittavissa olosuhteissa lataushybrideillä päästä standardimittausten mukaisiin arvoihin…

Vuodesta 2017 mitattu myös uudella wltp menetelmällä. Alkuperäisessä AutoBildin artikkelissa puhutaan NEDC mittauksesta joka ei ole enää käytössä 2021 siirtymäajan jälkeen.

EU Commission wants to interpret test criteria more strictly
The background is a court case at the European Court of Justice (ECJ), which deals with the interpretation of procedural rules. Specifically, it is being negotiated whether the NEDC test standard for measuring the pollutant emission of new cars should be interpreted more strictly. If this were the case, many car models would not meet the criteria and consequently would not receive approval.

 
Viimeksi muokattu:
En tie tuoko tämä mitään keskusteluun mutta ei se E-mersussa 2012 ole tuosta tonnista kaukana.
Esim. E250CDI -12, perusvero 178,85€. Käyttövoimavero 461,73€. Yhteensä 640,58€.

Eihän tuokaan kai kauhean kaukana tonnista ole mutta on se ainakin paljon lähempänä viittäsataa kuin tonnia...
 
Adblue tiedetysti jäätyy meillä talvella ja koko Typen regenerointi loppuu siltä ajalta kokonaan. Lisäämällä Ammoniumformiaattia regenerointi toimii jatkuvana ympäri vuoden, mutta autonvalmistajat eivät salli ja takuu loppuu. Takuulla ei tietysti ole muutenkaan virkaa, kun jäätyneet Adblue järjestelmät eivät rikkoontuneesta kuulu takuun piiriin. Mulla kun ei ole takuut enää voimassa, niin haluttaisi kovasti tehdä yksi purkki vuosittain tuota Denoxium litkua, eli 26% Ammoniumformiaattia ja 20% Ureaa veteen sekoitettuna jolloin pakkasenkestoa -31 asteeseen.
Tehdään kimppatilaus yhdestä säkistä Ammoniumformiaatti kiteitä ja tehdään yhdestä 10 L kanisterista tuollaiset talvilitkut aina vuosittain, niin se on siinä. Joku laskee sen paljonko tulee lisätä vettä ja Ammonium kiteitä ja miten paljon litkua lopulta tulee. VTT tuon aikanaan on tutkinut ja todennut teknisesti yhteensopivaksi laitteistoon, eikä mitään muutoksia tarvitse tehdä ja lopputulos on varmuudella parempi, kuin Adblue litkuilla. Jo siitä syystä, että päästöt on vähintään vastaavia, mutta Adblue jäätyessään ei poista päästöjä ollenkaan.
Muistin virkistämiseksi vielä kertauksena jäätymispisteet ja sekoitussuhteet. Ai niin; tuo Denoxium ehkäisee Urean kiteytymistä myös. Olen mukana kimppatilauksessa, jos löytyy ryhmä.

 
Adblue tiedetysti jäätyy meillä talvella ja koko Typen regenerointi loppuu siltä ajalta kokonaan. Lisäämällä Ammoniumformiaattia regenerointi toimii jatkuvana ympäri vuoden, mutta autonvalmistajat eivät salli ja takuu loppuu. Takuulla ei tietysti ole muutenkaan virkaa, kun jäätyneet Adblue järjestelmät eivät rikkoontuneesta kuulu takuun piiriin. Mulla kun ei ole takuut enää voimassa, niin haluttaisi kovasti tehdä yksi purkki vuosittain tuota Denoxium litkua, eli 26% Ammoniumformiaattia ja 20% Ureaa veteen sekoitettuna jolloin pakkasenkestoa -31 asteeseen.
Tehdään kimppatilaus yhdestä säkistä Ammoniumformiaatti kiteitä ja tehdään yhdestä 10 L kanisterista tuollaiset talvilitkut aina vuosittain, niin se on siinä. Joku laskee sen paljonko tulee lisätä vettä ja Ammonium kiteitä ja miten paljon litkua lopulta tulee. VTT tuon aikanaan on tutkinut ja todennut teknisesti yhteensopivaksi laitteistoon, eikä mitään muutoksia tarvitse tehdä ja lopputulos on varmuudella parempi, kuin Adblue litkuilla. Jo siitä syystä, että päästöt on vähintään vastaavia, mutta Adblue jäätyessään ei poista päästöjä ollenkaan.
Muistin virkistämiseksi vielä kertauksena jäätymispisteet ja sekoitussuhteet. Ai niin; tuo Denoxium ehkäisee Urean kiteytymistä myös. Olen mukana kimppatilauksessa, jos löytyy ryhmä.

 
Takuulla ei tietysti ole muutenkaan virkaa, kun jäätyneet Adblue järjestelmät eivät rikkoontuneesta kuulu takuun piiriin.
Eikös jäätymiseen usein liity kusilämmittimen rikkoutuminen? Silloin luulisi takuun piikkiin menevän.

Bemareista on mennyt kuset jäähän ja jotakin rikki, kun akku tyhjentynyt. Ne ei toki varmaankaan mene takuuseen.
 
Esim. E250CDI -12, perusvero 178,85€. Käyttövoimavero 461,73€. Yhteensä 640,58€.

Eihän tuokaan kai kauhean kaukana tonnista ole mutta on se ainakin paljon lähempänä viittäsataa kuin tonnia...
En tiedä mistä puhutaan, mutta appiukon 2012 E250CDI 4-Matic -farkussa on suuremmat verot. Nettiautosta löytyi vastaava, jossa 161 g ja 2535 kg:

Perusvero on tällä hetkellä 224,11 €/a ja käyttövoimavero 521,95 €/a, eli yhteensä 746,06 €/a.


Joillain on eemeliä jopa kolmelitraisella kutosdieselillä, 189 g ja 2585 kg:

Perusvero on tällä hetkellä 288,35 €/a ja käyttövoimavero 521,95 €/a, eli yhteensä 810,30 €/a. Se on selvästi lähempänä tonnia kuin viittasataa.
 
No joo, E-Mersuja on monenlaisia ja monenlaisilla veroilla. Kokonaispaino ja päästöthän tuohon veroon vaikuttavat.

Ihan vaan mielenkiinnosta poimin nettiautosta jonkun -12 mallisen E-Mersun (johon chrisekh viittasi) ja laitoin tiedot trafin laskuriin

Sieltä sain nuo summat, jotka sitten tänne postasin.
 
Synkkiä pilviä kerääntyy diesel-tekniikan ylle. Artikkelissa maininta, ettei koske yksin Saksaa vaan myös muita eu-maita.

Tutkisivat sitten samaan syssyyn, miksei kuormittavissa olosuhteissa lataushybrideillä päästä standardimittausten mukaisiin arvoihin…

Ei tuo typeryys voi mitenkään mennä läpi. Ajokieltoon joutuvien autojen määrä olisi Keski-Euroopassa miljoonia ja Suomessakin varmaan useita satoja tuhansia.

Tilanne on siinä mielessä hullu, että päätöksen mahdollisesti astuessa voimaan se tarkoittaisi että unionin tuomioistuin alkaisi reilun vuosikymmenen jälkeen retrospektiivisesti tulkitsemaan tyyppihyväksyntädirektiiviä, täysin vastoin direktiivin alkuperäistä tarkoitusta.
 
En tiedä mistä puhutaan…
Puhetta oli siitä, että maksaako joku ryhmä toisten verot. Esimerkeiksi alettiin hakemaan mahdollisimman suuripäästöisiä autoja joilla korkeat maksut ja yleistämään tätä koskemaan kaikkia.
Loppupelissä kyse on omasta valinnasta. Aina löytyy vaihtoehto joka tulee kalliimmaksi kuin verrokki, oli se mikä hyvänsä.
 
Eikös jäätymiseen usein liity kusilämmittimen rikkoutuminen? Silloin luulisi takuun piikkiin menevän.

Bemareista on mennyt kuset jäähän ja jotakin rikki, kun akku tyhjentynyt. Ne ei toki varmaankaan mene takuuseen.
Jäätyminen jos jotain rikkoo, niin ei mene takuuseen, kun ulkopuolelta tullut vian aiheuttaja. Ja Adblue jäätyy. Se jäätyminen voitaisiin ehkäistä myös siis osittain käyttämällä seassa Ammniumformiaattia, joka on toksisuudeltaan lähinnä elintarvike lisäaine. Mutta kun ei ole sen jälkeen enää rekisteröity tavaramerkki Adblueta, niin ei käy. Sama juttu MY dieselin suhteen. Se on kaikilta ominaisuuksiltaan selvästi parempaa, kuin EN590 diesel, mutta sen tiheys on hieman pienempi, joten ei ole EN590 ja eivät myönnä esim MB ym muut, että saa tankata huoletta. Kunnon Fakki-idiootti on Fakki-idiootti ja lausuu jokasen sanomisensa päätteeksi EN590, vaikka maailma muuttuisi tuon osalta jo eteenpäinkin. Ihan samasta asiasta kyse.
 
Jäätyminen jos jotain rikkoo, niin ei mene takuuseen, kun ulkopuolelta tullut vian aiheuttaja. ...
Kuluttajakaupassa jos ollaan nyt kohtuu tuoreessa ajoneuvossa niin takuun pitäisi olla enemmän kuin virhevastuu, ja jos autossa on viallinen lämmitys ja sen seurauksena syntyy muitavaurioita, niin nopeasti ajetellen kuullostaa myyjän piikkiin menevältä.
Toki jos niitä on paljon, niin myyjä toki syynää onko ohjeita noudatettu, onko huollot viimeisenpäälle jne. Jos pienellä prändillä lukee että säilytettävä ja käytettävä yli nollan lämpötiloissa, niin ei taida sekään olla vapuata vastuusta kortti.

Siis onko näitä riitautettu, vai onko yhteisymmärrys aina löytynyt.
 
Jaa. Muissa vehkeissä saattaa joku yrittää lämmittääkin tuota Ureaa, mutta Toyotalla ei lämmitintä ole. Jäätynyt Urea on toimintakunnossa ehkä n 1 tunnin lämmityksen jälkeen, kuten tuossa taitaa olla siitä mainittukin. Kaikki lyhyemmät pätkät sitten menee umpijäässä niissä olosuhteissa, joissa Urea jäätyy.
Edelleen sama linkki uudelleen ja uudelleen. VTT:n tehtyyn tutkimukseen aikanaan en löytänyt linkkiä, mutta sen mukaan siis litkut oli muutoin lähes identtisiä vaatimusten täyttämisessä. Laitteisiin ei tarvita muutoksia.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 638
Viestejä
4 525 149
Jäsenet
74 657
Uusin jäsen
NIJO

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom