Minua aina hämmästyttää se, kuinka ison haasteen patteriautoilijat onnistuvat tekemään autojen tavallisista perushuoltotöistä. Tyypillisesti öljyt+suodatin vaihdetaan 20-30 tkm välein ja lisäksi joka toisessa huollossa ilman- ja polttoaineen suodatin. Näissä puhutaan luokkaa tunnin töistä 40-60 tkm välein. Ei ole kovin ratkaiseva kuluerä.
Siirsin parempaan ketjuun.
Tarkoitus ei ollut sanoa, että luettelemani huoltotyöt olisivat jokin iso haaste. Minulla toinen auto on Auris hybrid, joka vaatii vähintään pikkuhuollon 15 tkm välein (minulla kerran vuodessa). Olen täällä aikaisemminkin kirjoittanut, että Auriksen kerran vuodessa huollossa käyttäminen kahdeksan vuoden ajan on ollut vaivattomampaa kuin Mii Electricin 2 v/30 tkm "valohoito" + raitisilma reilun neljän vuoden ajan.
Auris on käynyt sovitusti kerran vuodessa huollossa, ja lisäksi kerran ohikulkiessa öljyttiin maksutta takaluukun helteellä nariseva sarana.
Miillä on huoltojen lisäksi ollut pari takaisinkutsua (joista jälkimmäistä on siirretty viime hetkellä ennen sovittua aikaa kuukaudella eteenpäin). Sitten oli etäkäytön viallinen päivitys, jonka jälkeen pääkäyttäjätili jäi jonkinlaiseen välitilaan, jota selvitettiin kuukauden aikana 30 sähköpostilla teknisen tuen kanssa ilman tulosta, kunnes soitin isoherralle, jolloin homma tuli kuntoon alle vuorokaudessa. Huoltomuistutin on sekoillut pari kertaa. Väitti esim, että seuraavaan huoltoon olisi noin 150 pv, kun oikeasti oli 4 pv. Olivat kämmänneet mittariston päivityksen yhteydessä. Sitten sanoivat, että laitettiin kuntoon huollossa. Parkkipaikalla huomasin, että ei näytä oikein, ja palasin tiskille. Tiskillä väittivät, että kunnossa on, ja päivittyy kohta. Odotin yön yli. Odotin noin viikon, eikä vaan näyttänyt seuraavan huollon ajankohtaa ja matkaa oikein. En haluaisi muistella, mutta luultavasti tein taas ylimääräisen huoltoreissun. Seuraavaksi normaalilla radionkuuntelulla rikkoutuneen kaiuttimen korjaus vaati kaksi käyntiä. Sanoin aikaa varatessa, ettei kaiutin toimi. Ensimmäisellä käynnillä todettiin, että kaiutin ei tosiaan toimi, mutta varaosaa ei ollut, vaikka välissä oli reilusti aikaa. Kuulemma olivat laskeneet sen varaan, että olisi ollut johtosarjassa vika. Autolla oli silloin ajettu vasta 3,x vuotta ja 40 tkm. Toisella käynnillä kaiutin vaihdettiin takuuseen uuteen. Nyt kuulostaa olevan alkavaa laakerivikaa, muttei pyörissä. On vielä niin pieni ääni, ettei huvita alkaa taas varailla ties monettako käyntiä tänä vuonna K-autoon. Asentaja tuskin kuulisi mitään vikaa. No, antaapa äänen kasvaa selvemmäksi, niin ei joudu ylimääräistä ramppaamaan ja vääntämään.
Että sellaista patteriautoilua. Helpompaa on ollut Auriksella. En siis listannut
@Oravamedian käpy :lle polttiksen huoltokohteita sen vuoksi, että niissä olisi haastetta, vaan siksi, että hän väitti täyssähkön ja polttiksen eroksi huollon osalta käytännössä vain sytytystulppia. Minusta 90 tkm välein vaihdettavat tulpat ovat rahallisesti ja ajallisesti pikkujuttu vs. kaikki muu tiheämmin tapahtuva huolto, joten siksi luettelin ne.