Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Jaa. Muissa vehkeissä saattaa joku yrittää lämmittääkin tuota Ureaa, mutta Toyotalla ei lämmitintä ole. Jäätynyt Urea on toimintakunnossa ehkä n 1 tunnin lämmityksen jälkeen, kuten tuossa taitaa olla siitä mainittukin. Kaikki lyhyemmät pätkät sitten menee umpijäässä niissä olosuhteissa, joissa Urea jäätyy.
Edelleen sama linkki uudelleen ja uudelleen. VTT:n tehtyyn tutkimukseen aikanaan en löytänyt linkkiä, mutta sen mukaan siis litkut oli muutoin lähes identtisiä vaatimusten täyttämisessä. Laitteisiin ei tarvita muutoksia.

Autolla ajaminen tulee ehdottomasti estää teknisesti, jos päästöjen puhdistuslaitteistot eivät ole toimintakunnossa. Käynnistyksen jälkeen odottaa vaikka minuutin ja jos laitteisto ei toimi, sammuttaa auton ja ilmoittaa, että vieraile korjaamolla. Rikkinäisellä autolla ei saa ajaa.
 
Voi Kaiken tietysti kääntää hirtehishuumorinkin puolelle, mutta ratkaisukeskeinen lähestymistapa voisi olla hedelmällisempi tämänkin jutun ympärillä. Yksi ehdotus olisi nyt vetämässä tuon liuoksen tekemisen suhteen. Aikalailla edullinen ja edistyksellinenkin vs jatkaa toivotonta taistelua ja pyrkiä jatkamaan tuota Adblue litkun tekohengitystä.
 
Ei tuo typeryys voi mitenkään mennä läpi. Ajokieltoon joutuvien autojen määrä olisi Keski-Euroopassa miljoonia ja Suomessakin varmaan useita satoja tuhansia.

Kyllähän tuo on jopa idioottimaisen EU-byrokratian luokassa niin käsittämätön päätös, että ei voi mennä noin.

Sitäpaitsi jos samaa logiikkaa noudettatetaan niin kaikki autothan pitää laittaa ajokieltoon, käyttövoimasta ja standardista riippumatta: Mikään niistä ei pääse standardin mukaisiin arvoihin, kun ajetaan jossain muissa kuin mittausstardin mukaisissa tilanteissa, puhutaan sitten päästöistä, kulutuksesta, melusta, turvallisuudesta tai mistä vaan.

Teslat ajokieltoon jos eivät pääse ilmoitettuun kulutuslukemaan 40 asteen pakkasella kärry perässä, renkaat puolityhjinä ylinopeutta ylämäkeen. Tai jos CO2 päästöt eivät olekaan ilmoituksen mukaiset nolla kun kun tulkitaan uudestaan standardin vastaisesti tämän tarkoittavaan koko elikaaripäästöjä energialle ja autolle. Samoin kaikki autot jotka eivät pääse törmäystestistä samaan tulokseen kun vedetäänkin kahtasataa seinään sen 60 km/h sijasta.

Tuo olisi ihan sama asia.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautonkin ”polttoaineen” co2 päästöt ovat jotakin 30g/km, jos ladataan töpselistä.
 
Onko kellään vielä tuosta Ammoniumformiaatin hommaamisesta ja sen kanssa jatkamisesta sellaista knowhowta, että pääsisi liikkeelle? Lähtökuopissa ollaan jo, jos pientä avitusta löytyisi edistyneemmiltä lukijoilta!
 
Onko kellään vielä tuosta Ammoniumformiaatin hommaamisesta ja sen kanssa jatkamisesta sellaista knowhowta, että pääsisi liikkeelle? Lähtökuopissa ollaan jo, jos pientä avitusta löytyisi edistyneemmiltä lukijoilta!
 
Sähköautonkin ”polttoaineen” co2 päästöt ovat jotakin 30g/km, jos ladataan töpselistä.
Suomessa sähköntuotannon keskimääräiset co2-päästöt on 30g/kWh. Oma auto kuluttaa lataushäviöineen ja kaikkine esilämmityksineen vuoden keskiarvona 19kWh/100km, eli päästöt on (19kWh*30g/kWh)/100km = 5.7g/km. Ja tuo luku pienenee koko ajan kun sähköä tuotetaan jatkuvasti pienemmillä päästöillä.
 
Näköjään nyt ihan EU-tasollakin on todettu, että tämä idiotia oli jonkun yksittäisen poliitikon aivopieru:

Kuten sanottu, mikään auto ei pääse standardin mukaisiin tuloksiin oikein missään suureessa, kun mitataan muuten kuin standardin mukaisesti.
 
Suomessa sähköntuotannon keskimääräiset co2-päästöt on 30g/kWh. Oma auto kuluttaa lataushäviöineen ja kaikkine esilämmityksineen vuoden keskiarvona 19kWh/100km, eli päästöt on (19kWh*30g/kWh)/100km = 5.7g/km. Ja tuo luku pienenee koko ajan kun sähköä tuotetaan jatkuvasti pienemmillä päästöillä.
Lisäksi jos lataat yleensä halpojen tuntien aikaan pääset helposti alle tuon 30g/kWh keskiarvon.
 
Sähköautonkin ”polttoaineen” co2 päästöt ovat jotakin 30g/km, jos ladataan töpselistä.
Jos et nyt kikkaile jollain jakeluverkon , voimalan hiilirepulla, niin se sähköenergiatuotannon päästö riippuu valitusta tuotantotavasta, joka nyt voi olla puhtaasta johonkin huonolla hyötysuhteella hiilellä tuotettuun sähköön.

Nimimerkki Terro ynnäili ihan keskimääräisen Suomi sähkön hiilipäästöä ja siinä muistettava että ne päästöt on päästökaupan piirissä.
 
Jos et nyt kikkaile jollain jakeluverkon , voimalan hiilirepulla, niin se sähköenergiatuotannon päästö riippuu valitusta tuotantotavasta, joka nyt voi olla puhtaasta johonkin huonolla hyötysuhteella hiilellä tuotettuun sähköön.

Nimimerkki Terro ynnäili ihan keskimääräisen Suomi sähkön hiilipäästöä ja siinä muistettava että ne päästöt on päästökaupan piirissä.
Se pointti kai olikin, että riippuu miten ja millä oletuksilla sen laskee, ja olisi täysin mahdotonta vaatia, että tuloksen pitää täyttää joku raja millä tahansa laskentatavalla ja/tai missä tahansa olosuhteissa ja tilanteessa. Mutta tuon tosiaan myönsi jo EU:kin saksalaispoliitikon aivopieruksi, joten ei tarvi kieltää diseleitä eikä sähköautoja.
 
Viimeksi muokattu:
Vuodesta 2017 mitattu myös uudella wltp menetelmällä. Alkuperäisessä AutoBildin artikkelissa puhutaan NEDC mittauksesta joka ei ole enää käytössä 2021 siirtymäajan jälkeen.

EU Commission wants to interpret test criteria more strictly
The background is a court case at the European Court of Justice (ECJ), which deals with the interpretation of procedural rules. Specifically, it is being negotiated whether the NEDC test standard for measuring the pollutant emission of new cars should be interpreted more strictly. If this were the case, many car models would not meet the criteria and consequently would not receive approval.
Olisiko jollakulla käsillä tieto siitä, mistä tässä diesel-show:ssa tarkalleen on kyse?

Ei kai tyyppihyväksyntää voida jälkikäteen tehdä pätemättömäksi? Voisipa kyllä olla sitäkin mieltä, että tyyppihyväksyntä on ensirekisteröinnin mutta ei käytön edellytys. Vaikka tyyppihyväksyntä peruutettaisiin, ei sillä ole vaikutusta auton käyttämiseen liikenteessä.
Näköjään nyt ihan EU-tasollakin on todettu, että tämä idiotia oli jonkun yksittäisen poliitikon aivopieru:
Johtopäätökset on ilmeisesti tätä mutta ei savua ilman tulta. Mitä komissio ja ECJ oikein puuhaavat dieselautojen osalta?

Jäätyminen jos jotain rikkoo, niin ei mene takuuseen, kun ulkopuolelta tullut vian aiheuttaja.
Jos auto menee omia aikojaan rikki tavanomaisissa käyttöoloissa, niin se ei täytä EU-tyyppihyväksyntävaatimuksia. Ei ehkä mene takuuseen mutta onhan siinä ilmeinen virhe, joka kuuluu myyjän vastattavaksi.
"1. Valmistajan on varustettava ajoneuvot siten, että ne osat, jotka
voivat vaikuttaa päästöjen määrään, on suunniteltu, valmistettu ja asen-
nettu siten, että ajoneuvo on tavanomaisessa käytössä tämän asetuksen
ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukainen."

Autolla ajaminen tulee ehdottomasti estää teknisesti, jos päästöjen puhdistuslaitteistot eivät ole toimintakunnossa. Käynnistyksen jälkeen odottaa vaikka minuutin ja jos laitteisto ei toimi, sammuttaa auton ja ilmoittaa, että vieraile korjaamolla. Rikkinäisellä autolla ei saa ajaa.
Yksittäisen auton päästöillä ei ole missään oloissa suurta merkitystä. Aivan hyvin voi olla esim. 1000 km armonaikaa viedä auto korjaamolle.
 
Olisiko jollakulla käsillä tieto siitä, mistä tässä diesel-show:ssa tarkalleen on kyse?
Uutisoinnin perusteella joku yksilö poliitikko oli vähän provoillut/trollannut, sattu vain nykyään istuun vähän isommalla jakkaralla ja diesel toimittajat olivat siihen tarttuneet. ja parin lainuksen ja käännöksen jälkeen hetkessä meilläkin luettavana.
 
Uutisoinnin perusteella joku yksilö poliitikko oli vähän provoillut/trollannut, sattu vain nykyään istuun vähän isommalla jakkaralla ja diesel toimittajat olivat siihen tarttuneet. ja parin lainuksen ja käännöksen jälkeen hetkessä meilläkin luettavana.
Ks. yllä:
"Johtopäätökset on ilmeisesti tätä mutta ei savua ilman tulta. Mitä komissio ja ECJ oikein puuhaavat dieselautojen osalta?"

Käsittääkseni tässä on jokin oikea argumentti taustalla.
 
Ks. yllä:
"Johtopäätökset on ilmeisesti tätä mutta ei savua ilman tulta. Mitä komissio ja ECJ oikein puuhaavat dieselautojen osalta?"

Käsittääkseni tässä on jokin oikea argumentti taustalla.
En tiedä mitkä hänen motiivit ovat olleet.

Mutta EU ei siis ole laittamassa ajokieltoon vanhoja dieselautoja. Alkuperäinen uutinen oli sekavat, mutta siinä mainittiin komissio jne, niin jos joku juridinen solmu, mistä olisi moinen (ajokielto) uhkana, niin nähtäisiin EU päätöksen teon nopeusennätys.

Sitä on jauhettu pitkään (yleisesti) että vaadittujen standarti testien pitäisi olla enemmän käytännön läheisempiä, ja se toki tavoiteltavaa ja toivottavaa. Silloin taasen helpompi määritellä vaaditut rajat, millä haluttu tavoite saavutetaan.

Taisi olla Saksan liikenneministeri, en tiedä mikä ministeriön alle tuolla nuo kuuluu, mutta luulis että osastolta löytyy osaamista jonkin verran.
 
En tiedä mitkä hänen motiivit ovat olleet.

Mutta EU ei siis ole laittamassa ajokieltoon vanhoja dieselautoja. Alkuperäinen uutinen oli sekavat, mutta siinä mainittiin komissio jne, niin jos joku juridinen solmu, mistä olisi moinen (ajokielto) uhkana, niin nähtäisiin EU päätöksen teon nopeusennätys.
Ei tässä ministerin motiivista ole kyse vaan siitä, että komissiolla ja ECJ:llä on jotain vääntöä dieselautojen päästöistä, ja tästä olisi syytä tehdä laajemmin selkoa. Koskeeko tämä vääntö jotenkin jo käytössä olevia autoja vai pelkästään uusia?

Ei ministerin ulostulo mikään 100% mätäkuun juttu ole, vaan siellä on jotain todellista takana.

[EDIT]Ministeri Wissing näyttääkin olevan pohjimmiltaan jyvällä asioista:
"Ältere Diesel-Pkw erfüllen neue Schadstoffwerte nicht
Hintergrund ist ein Verfahren vor dem Europäischen Gerichtshof (EuGH). Im Kern geht es dabei um die Einhaltung von Schadstoffgrenzwerten bei Dieselfahrzeugen:
  • Nach EU-Recht müssten die Schadstoffwerte unter bestimmten Bedingungen eingehalten werden. Das passiert in Testzentren.
  • Infolge des Dieselskandals wurden auch Abgasprüfungen unter realem Fahrbetrieb entwickelt.
  • Laut Kommission entschied der EuGH bereits in einem früheren Urteil, dass sich die Emissionsprüfungen nicht mehr auf Labortests beschränken dürfen.
  • Ältere Euro-5- und Euro-6-Diesel sind durch Testzentren zugelassen und erfüllen die Richtwerte des Tests unter Realbedingungen nicht."

"Incidentally, the specific case involves two owners of Mercedes models with Euro 5 and Euro 6 diesel engines; the proceedings are pending at Duisburg Regional Court. These vehicles are alleged to have manipulated exhaust gas purification systems, which is why the owners are demanding compensation from Mercedes-Benz. The Duisburg judges had sent 22 legal questions, some of them quite detailed, to the ECJ for a preliminary ruling to assess the claim of the two plaintiffs. There has already been a hearing before the ECJ. The Attorney General will make his plea in November, so it will likely be several months before a judgment is issued.

It is thus unlikely that there will be a decision by the end of the year, as described by Wissing."

Wissing on leimattu mätäkuun taiteilijaksi pienten epätarkkuuksien vuoksi mutta koko asian substanssi näyttääkin olevan täyttä rautaa!
ECJ/EuGH olisi _jo_ päättänyt, että laboratoriotestit, joiden perusteella autot on tyyppihyväksytty eivät riittäisi vaan tarvittaisiin RDE-testit todellisissa oloissa. On ilmeistä, että Euro5-autot eivät näitä täytä eivätkä ole koskaan täyttäneet, koska niitä ei ole vaadittu tyyppihyväksynnässä.

Mitä oikein liikkuu ihmisten päässä, jotka leimaavat Wissingin huolet provoiluksi!
 
Viimeksi muokattu:
"Incidentally, the specific case involves two owners of Mercedes models with Euro 5 and Euro 6 diesel engines; the proceedings are pending at Duisburg Regional Court. These vehicles are alleged to have manipulated exhaust gas purification systems, which is why the owners are demanding compensation from Mercedes-Benz. The Duisburg judges had sent 22 legal questions, some of them quite detailed, to the ECJ for a preliminary ruling to assess the claim of the two plaintiffs. There has already been a hearing before the ECJ. The Attorney General will make his plea in November, so it will likely be several months before a judgment is issued.

Siis onko nyt myös Mersu tehnyt päästöhuijauksen jossa auto tunnistaa jos se on testattava. Mutta se että tästä päästäisiin siihen että kaikki ajoneuvot takautuvasti pitäisi testata tiukemmalla testillä mitä ostohetkellä on ollut käytössä ei kyllä edes eu:ssa tule toteutumaan. Tämä on yksittäisen poliitikon pelottelua.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä oikein liikkuu ihmisten päässä, jotka leimaavat Wissingin huolet provoiluksi!
Vähän erikoista että Saksan liikenneministeri antaa lausuntoja missä maalailee että käytössä olevat diesel autot joutuu ajokieltoon vuodenvaihteessa. Jos luotetaan siihen ettei ole toimittajan keksimää, niin kyllä se kuullostaa enemmänkin provoiluilta.
 
Vähän erikoista että Saksan liikenneministeri antaa lausuntoja missä maalailee että käytössä olevat diesel autot joutuu ajokieltoon vuodenvaihteessa. Jos luotetaan siihen ettei ole toimittajan keksimää, niin kyllä se kuullostaa enemmänkin provoiluilta.
Olisihan tuo aika erikoista, että yksityishenkilöiden omistamien olemassa olevien tavaroiden käyttöön puututtaisiin. Ei varmaan koskaan ole tehty mitään vastaavaa?
 
Onhan Keski-Euroopassa kielletty vanhoilla Dieseleillä isompien kaupunkien ytimessä ajaminen? Ihmiselle joka asuu ytimessä tuo oli aika paukaus.
No joo ja nastareinkaiden käyttökin suomessakin jossain kielletty, mutta niilläkin kaduilla saa ajaa nastoilla jos asuu siinä kadulla. Mutta vähän eri jos ei saa missään ajaa omistamallaan autolla.
 
En tiedä mitkä hänen motiivit ovat olleet.

Mutta EU ei siis ole laittamassa ajokieltoon vanhoja dieselautoja. Alkuperäinen uutinen oli sekavat, mutta siinä mainittiin komissio jne, niin jos joku juridinen solmu, mistä olisi moinen (ajokielto) uhkana, niin nähtäisiin EU päätöksen teon nopeusennätys.

Sitä on jauhettu pitkään (yleisesti) että vaadittujen standarti testien pitäisi olla enemmän käytännön läheisempiä, ja se toki tavoiteltavaa ja toivottavaa. Silloin taasen helpompi määritellä vaaditut rajat, millä haluttu tavoite saavutetaan.

Taisi olla Saksan liikenneministeri, en tiedä mikä ministeriön alle tuolla nuo kuuluu, mutta luulis että osastolta löytyy osaamista jonkin verran.

Eihän tuohon tarvita kuin tietyin väliajoin kiristää ympäristövyöhykkeitä niin silloin ei vanhemmilla autoilla ajeta keskustoissa/taajamassa.
 
Kyllähän noita rajoituksia voidaan tehdä muillakin perusteilla. Esim. Ranskassa on ainakin Pariisissa esim. keskustaan ajokielto toki tietyillä vanhemmilla dieseleillä, mutta lisäksihän siellä kielletään ajaminen hetkeksi ihan rekisterikilven perusteella (eli tietyn alkuisilla autoilla ei ole asiaa keskustaan).

Kehäteillä taas lasketaan nopeusrajoituksia jos päästömäärät ilmassa ylittävät tietyn määrän.
 
Siis onko nyt myös Mersu tehnyt päästöhuijauksen jossa auto tunnistaa jos se on testattava. Mutta se että tästä päästäisiin siihen että kaikki ajoneuvot takautuvasti pitäisi testata tiukemmalla testillä mitä ostohetkellä on ollut käytössä ei kyllä edes eu:ssa tule toteutumaan. Tämä on yksittäisen poliitikon pelottelua.
Ei tunnista testaamista mutta monet (kaikki?) dieselit vähentävät EGR-kierrätyksen määrää lämpötilan laskiessa (esim.) alle 15 asteen, mikä johtaa siihen, että kylmässä auto ei täytä päästönormin vaatimuksia. Kannattaa googletella käsitteitä "thermal window" tai "Thermofenster" & diesel & Euro5.

Asia ei oikeastaan ole edes komission käsissä vaan kysymys on EU-tuomioistuimen pöydällä. Esim. tässä on meneillään olevia ennakkoratkaisupyyntöjä

EU-tuomioistuin ON JO antanut päätöksen, jossa se toteaa ainakin VW:n "thermal window"-menettelyn kielletyksi päästölaitteeksi. Ilmeisesti tämä

Kyllähän noita rajoituksia voidaan tehdä muillakin perusteilla. Esim. Ranskassa on ainakin Pariisissa esim. keskustaan ajokielto toki tietyillä vanhemmilla dieseleillä, mutta lisäksihän siellä kielletään ajaminen hetkeksi ihan rekisterikilven perusteella (eli tietyn alkuisilla autoilla ei ole asiaa keskustaan).

Kehäteillä taas lasketaan nopeusrajoituksia jos päästömäärät ilmassa ylittävät tietyn määrän.
Tällaiset ajallisesti ja paikallisesti rajoitetut, paikallisilla oloilla perustellut kiellot on kuitenkin ihan eri asia kuin EU-laajuinen ajokielto. Onhan aina ollut paikkoja, joihin ei autolla ei ole asiaa ollenkaan, ilman erityistä syytä tai muuten vain rajoitetaan esim. läpiajoa.

Vähän erikoista että Saksan liikenneministeri antaa lausuntoja missä maalailee että käytössä olevat diesel autot joutuu ajokieltoon vuodenvaihteessa. Jos luotetaan siihen ettei ole toimittajan keksimää, niin kyllä se kuullostaa enemmänkin provoiluilta.
Ei tässä ole olennaista se, että tuleeko ajokielto vuodenvaihteessa vai ei, vaan se, että ajokielto lähitulevaisuudessa on ylipäänsä mahdollinen skenaario. Nyt nillitetään siitä, että ei kielto iske 1.1. (vaan ehkä vasta 1.3.) näkemättä metsää puilta.
 
Adblue pitäisi myös saada kiellettyä samalla periaatteella. Sehän jäätyessään ei enää puhdista yhtään mitään. Tämäntyyppinen päästöhuijaus on varmaan myös suunniteltu ja pohjoismaalaiset kiertää häikäilemättömästi tuota laittamalla täällä kovemmat pakkaset päälle vuosittain. Eivät siis tottele EU määräyksiä. Sähköiset lämmittimet noissa kusivehkeissä on just yhtä nerokkaita tehdä, kuin käskeä kylmissään olevaa kusemaan housuunsa. Valitettavasti päätöksiä tekevien ymmärrystaso on täysin riippuvainen lobbareista, joilla ohjaava tekijä on joka paikassa raha edellä. Vastauksen taso on kyllä just se mitä odottaakin. -11 on järkyttävän hyvin saatu onnistumaan tuossa lämpötilan keston alentamistavoitteessa, vaikka kyseessä on pelkästää ominaisuus sivutuotteena kusilutkulle. Ja siis myönnetään, että järkevämpääkin olisi ollut tarjolla, mutta lobbareiden maksumiehet eivät siitä olisi päässeet hyötymään. Eniten viututtaa se, että tuo ammattiliikenteen puoli saa tästä perskärpäsarmeijan ohjauksesta maksaa oikein tuhdisti korjauslisää noista laitteistoista, jotka kohta vissiin menee käyttökieltoon, kun ajonaikainen seuranta saadaan päälle jäätyneillä kusiruiskuilla.

 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuohon tarvita kuin tietyin väliajoin kiristää ympäristövyöhykkeitä niin silloin ei vanhemmilla autoilla ajeta keskustoissa/taajamassa.
Se nyt eri juttu, nyt esitettiin että suurin piritein kaikki tuoreet diesel ajoneuvot joutuu ajokieltoon koko EUssa.

Jokin kansallinen päätös missä joku kunta voi rajoittaa millaisilla ajoneuvoilla jossain saa ajaa on ihan erijuttu ja ei liittynyt tuohon mitenkään, tai jos liitty niin sitten oli kovin pitkä aasinsilta.

Pienet polttikset, varsinkin pienet diesel henkilöautot oli jo aiemmin leimattu kuolleeksi, mutta vaatimuksia ymmärtääkseni vähän löysennetään. Ehkä vähän sellainen kauppapolitiikka ilmanlaatu, ympäristö kompromissi. Pitkässä juoksussa toki oletus että diesel henkilöautot häviää muistakin syistä tarjonnasta. (*


(*
No en nyt väitä että kokonaan, mutta siinä määrin että esim hiukkaspäästöjen jos halutaan parantaa ilman laatu, niin haettava muita keinoja.
 
Jos olisi kyse jostakin hiukan arvottomammasta tavarasta, niin tällainen kielto voisikin onnistua, mutta kuten jossakin uutisessa jo todettiinkin, tällainen taannehtiva kielto olisi todennäköisesti perustuslain vastainen ainakin Suomessa, koska liittyy vahvasti omaisuuden suojaan. Luultavasti muidenkin EU-maiden perustuslaeissa jotain vastaavaa on. Siinä olisi kiva olla kiellon takana oleva pölhökustaapoliitikko kun aamulla haastemies ilmaantuu ovelle, ojentaa lapun ja ilmoittaa "teille on 50 miljoonaa haastetta oikeuteen".
 
Se nyt eri juttu, nyt esitettiin että suurin piritein kaikki tuoreet diesel ajoneuvot joutuu ajokieltoon koko EUssa.

Jokin kansallinen päätös missä joku kunta voi rajoittaa millaisilla ajoneuvoilla jossain saa ajaa on ihan erijuttu ja ei liittynyt tuohon mitenkään, tai jos liitty niin sitten oli kovin pitkä aasinsilta.

Pienet polttikset, varsinkin pienet diesel henkilöautot oli jo aiemmin leimattu kuolleeksi, mutta vaatimuksia ymmärtääkseni vähän löysennetään. Ehkä vähän sellainen kauppapolitiikka ilmanlaatu, ympäristö kompromissi. Pitkässä juoksussa toki oletus että diesel henkilöautot häviää muistakin syistä tarjonnasta. (*


(*
No en nyt väitä että kokonaan, mutta siinä määrin että esim hiukkaspäästöjen jos halutaan parantaa ilman laatu, niin haettava muita keinoja.
Hiukkaspäästöistä ei ole vissiin minkäännäköistä ongelmaa enää nykyään.
 
Jos olisi kyse jostakin hiukan arvottomammasta tavarasta, niin tällainen kielto voisikin onnistua, mutta kuten jossakin uutisessa jo todettiinkin, tällainen taannehtiva kielto olisi todennäköisesti perustuslain vastainen ainakin Suomessa, koska liittyy vahvasti omaisuuden suojaan. Luultavasti muidenkin EU-maiden perustuslaeissa jotain vastaavaa on. Siinä olisi kiva olla kiellon takana oleva pölhökustaapoliitikko kun aamulla haastemies ilmaantuu ovelle, ojentaa lapun ja ilmoittaa "teille on 50 miljoonaa haastetta oikeuteen".
Olen samaa mieltä siitä, että ajokiellon aiheuttavan tuomion ei pitäisi olla mahdollinen sivistyneessä demokratiassa mutta en ole lainkaan varma EU-byroslaviasta.

Venezuelassakin varmasti ajateltiin, että ei vassarit sentään noin latvalahoja voi olla. Väärässä olivat. Tässä onkin vaarallista juuri se, että asia ei ole poliitikoiden vaan EU-tuomioistuimen käsissä ja se lukee ennenmuuta EU-oikeutta. Wissingin huolenaiheena oli juuri se, että EU komissio olisi ottanut jutuissa vaarallisen oikeudellisen position (mikä se onkaan), mikä voi johtaa laajan ajokiellon aiheuttaviin tulkintoihin.

Ajokieltoon johtava skenaario kai on se, että päästöjä kasvattava "thermal window" tuomitaan yleisesti laittomaksi ja siten diesel-autojen katsotaan olevan päästönormien vastaisia, joten tyyppihyväksyntä peruutetaan ja autoilla ei saa ajaa, tjsp.

Jos olen oikein tulkinnut, niin komissiokin kaavailee RDE-vaatimuksia myös vanhoille autoille. Tähän liittyy kädenvääntö Wissingin "ylämäkipäästöt"-argumentista. Komissio toppuuttelee, että ei äärikuormitusta vaan tavanomainen käyttö. Siis joka tapauksessa vaatimuksia, joita vanhoille autoille ei ole koskaan asetettu - eikä ne varmasti uusia vaatimuksia täytä.

Autoilijoiden pitäisi nyt jotenkin vakuuttaa EU-hallinto siitä, että puuttuminen vanhoihin autoihin aiheuttaa yhteiskuntarauhaa horjuttavan kapinan.
 
Synkkiä pilviä kerääntyy diesel-tekniikan ylle. Artikkelissa maininta, ettei koske yksin Saksaa vaan myös muita eu-maita.

Tutkisivat sitten samaan syssyyn, miksei kuormittavissa olosuhteissa lataushybrideillä päästä standardimittausten mukaisiin arvoihin…

Jonkinlainen ankka tämä kyllä on, koska revitellään diesel autojen päästöillä.. Jos tuota säääntöä aletaan tulkita niin että raja-arvot eivät saa ylittyä missään tilanteessa, niin se tarkoittaa että kaikki vanhan euromittausnormin autot kielletään. Klikkiotsikoita revitään vanhasta muistista noista dieseleistä, kun niissä oli kirjaimellisesti huijattu, mutta jos pykälä tulkitaan kokonaan uudelleen, niin silloin ihan jokainen auto on "huijattu" polttoaineesta riippumatta.
 
Moottorin testissä ajettu Skoda Superb kevythybridillä yhdellä 66 litran tankilla 1804 km. Tuossa autossa on myös sylinterien lepuutus. Renkaiden paineita nostettu 0,2 baria vakioista, muuta kikkailua ei ollut - toki ajettu ilmeisen taloudellisesti. Keskinopeus 63 km/h.

Nyky dieselin hinnoilla ja veroilla tuossa taitaa bensa viedä voiton vai mitä jannut?

Ja paradoksi on siinä että kevythybridi tekniikka on poistumassa uusista autoista..
 
Ja paradoksi on siinä että kevythybridi tekniikka on poistumassa uusista autoista..
Akkujen hinnat tulleet niin alas etta plugin vie voiton helposti tapauksissa joissa on koti lataus. Siihen hintaan milla sai ennen 2kwh akun saa nykyaan 10kwh. Tassa on kylla kemiossa raakasti eroa mutta se mita ihmiset ostavat maaraa.
 
Akkujen hinnat tulleet niin alas etta plugin vie voiton helposti tapauksissa joissa on koti lataus. Siihen hintaan milla sai ennen 2kwh akun saa nykyaan 10kwh. Tassa on kylla kemiossa raakasti eroa mutta se mita ihmiset ostavat maaraa.
Päästönormeista lienee kuitenkin kyse. Kevythybridillä ei saada WLTP-normin päästöjä tarpeeksi alas. Suomessa plugari on suosittu valinta, mutta Euroopan tasolla on eri juttu.
 
Moottorin testissä ajettu Skoda Superb kevythybridillä yhdellä 66 litran tankilla 1804 km. Tuossa autossa on myös sylinterien lepuutus. Renkaiden paineita nostettu 0,2 baria vakioista, muuta kikkailua ei ollut - toki ajettu ilmeisen taloudellisesti. Keskinopeus 63 km/h.

Nyky dieselin hinnoilla ja veroilla tuossa taitaa bensa viedä voiton vai mitä jannut?

Ja paradoksi on siinä että kevythybridi tekniikka on poistumassa uusista autoista..
Tuo on käsittämätön km lukema tankillisella ja vielä bensalla kulkevalle autolle.

Onko jotain lähdettä laittaa tuolle, että kevythybridit olisivat poistumassa?
 
Tuo skoda on kuluttanut 3,64l/100km, mutta ei tuo ole mikään uusi ennätyskulutus. Ne hypermailerithan vetää tuollaisilla ~3,5l kulutuksilla ihan perinteisellä tekniikalla varustetulla katumaasturilla. Ei "ammattimasen" polttoaineen pihistäjän saavutuksia voi käyttää minään todellisena mittatikkuna, ei nuo kevythybridisysteemit käytännössä sitä polttoainetta ihmeemmin säästä.
 
Juu, moottorilehtihän ensitutustumisessa ajoi sekalaista ajoa 6,1l/100km. Auto ilmeisesti rullaa poikkeuksellisen hyvin, joten voisi kuvitella että ko. ominaisuutta hyödyntämällä päästään aika pieniin lukemiin.
 
Tuo on käsittämätön km lukema tankillisella ja vielä bensalla kulkevalle autolle.

Onko jotain lähdettä laittaa tuolle, että kevythybridit olisivat poistumassa?
Omalla Auriksellakin pääsisi, jos olisi noin suuri tankki. Kalliin sotabensan aikana ajoin nätisti kolme peräkkäistä tankillista. Paras oli 1109 km ja 41,84 l (=3,77 l/100 km). Kannattaa huomioida, että siihen meni aikaa liki 4 kk, joten erillisiä ajomatkoja käynnistyksineen oli kymmeniä. Jos ajaisin tankin ns. kerralla tyhjäksi ja yrittäisin päästä testimielessä oikein pienellä, olisi tankkauksesta laskettu todellinen kulutus noin 3,0-3,2 l/100 km. Tällöin 45 l tankilla voisi päästä enintään 1406-1500 km, tai jopa 2063-2200 km, jos olisi 66 l tankki.
 

Liitteet

  • Auris TS hybrid.jpg
    Auris TS hybrid.jpg
    77,6 KB · Luettu: 14
En löytänyt hypermilingistä (tai taloudellisesta ajosta) omaa ketjuaan, onko? Mielenkiintoinen aihe.
 
Menee auris pienellä. Mini phev kun yritän ekoilla niin öljyjen lämpötila pysyy alle 60C ja jäähdytysnesteiden alle 80C mikä meinaa, että ettei ole tervettä menoa pitkän päälle.

Pisimmillään olen päässyt liki 20km ennenkuin normaali käyntilämpötila on saavutettu.

Hypermiling olisi kyllä mielenkiintoinen aihe tutustua, bensa kun ei ollut halpaa sitten mopoiluaikojen kun kolmella markalla sai litran bensaa…
 
Auris menee tosiaan pienellä. Laskin just tänään kun tankkasin et Boxster S on vienyt tänä kesänä noin 14,5 litraa satasella. :cigar2:
 
Jonkinlainen ankka tämä kyllä on, koska revitellään diesel autojen päästöillä.. Jos tuota säääntöä aletaan tulkita niin että raja-arvot eivät saa ylittyä missään tilanteessa, niin se tarkoittaa että kaikki vanhan euromittausnormin autot kielletään. Klikkiotsikoita revitään vanhasta muistista noista dieseleistä, kun niissä oli kirjaimellisesti huijattu, mutta jos pykälä tulkitaan kokonaan uudelleen, niin silloin ihan jokainen auto on "huijattu" polttoaineesta riippumatta.
Eipä ole kukaan täälläkään osannut selittää, mistä tässä showssa on kyse, vaan enpä menisi tällä tietoa leimaamaan sitä "ankaksi".

Näyttää siltä, että tässä on taustalla autonomistajat, jotka ovat haastaneet valmistajia oikeuteen väitetystä päästömanipulaatiosta ja vaativat kompensaatiota, jopa kaupan purkua ja auton lunastamista takaisin. Nämä vaatimukset ovat saaneet menestystäkin EU-tuomioistuimen tuella.

"The EU's top court ruled on Tuesday that owners of cars that had been equipped with unlawful devices used to trick emissions tests can sue the manufacturers even when intent cannot be proven.
The ruling from the European Court of Justice (ECJ) came in a case regarding the owner of a Mercedes car that had been fitted with a so-called "thermal window."
"The purchaser of a vehicle equipped with an unlawful defeat device has a right to compensation from the car manufacturer," the court said."

Jos EU-tuomioistuin tuomitsee dieselautot laajalti laittomiksi, niin sehän ei koske vain niitä, jotka ovat oikeusjuttuja nostaneet, vaan kaikkia, joihin tulkinnat soveltuvat.

Muistuipa tässä mieleen, että meillähän tuli kesällä voimaan laki päästömanipulaatiosta mutta sen tiimoilta on vallinnut hämmentävä radiohiljaisuus. Sillä ei tunnukaan olevan mitään vaikutuksia. Ettei nyt kävisi niin, että lakia aletaan soveltaa siltä istumalta, jos/kun ECJ tuomitsee esim. juuri lämpöikkunan (thermal window) yleisesti laittomaksi? Olikin vain savuverho puhua EGR:n tulppaajista ja DPF:n tyhjentäjistä?
 
Jos EU-tuomioistuin tuomitsee dieselautot laajalti laittomiksi, niin sehän ei koske vain niitä, jotka ovat oikeusjuttuja nostaneet, vaan kaikkia, joihin tulkinnat soveltuvat.
Siis tuossa jutussahan ei edes vihjata mihinkään ajokieltoon vaan valmistajan korvausvastuuseen. Sen tekee viimeistään selväksi se, kun asiaa verrataan Volkkarin dieselgateen, eihän niitäkään autoja ole määrätty ajokieltoon, Suomessa ei edes maksettu korvauksia.

Eikö toki vielä ole päätetty mitään muuta kuin että auton valmistaja on vastuussa myös tahattomasta virheestä, jos sellainen myöhemmin oikeudessa todetaan, eikä tuossa periaatteessa ole mitään uutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 634
Viestejä
4 560 483
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom