En tiedä mitkä hänen motiivit ovat olleet.
Mutta EU ei siis ole laittamassa ajokieltoon vanhoja dieselautoja. Alkuperäinen uutinen oli sekavat, mutta siinä mainittiin komissio jne, niin jos joku juridinen solmu, mistä olisi moinen (ajokielto) uhkana, niin nähtäisiin EU päätöksen teon nopeusennätys.
Ei tässä ministerin motiivista ole kyse vaan siitä, että komissiolla ja ECJ:llä on jotain vääntöä dieselautojen päästöistä, ja tästä olisi syytä tehdä laajemmin selkoa. Koskeeko tämä vääntö jotenkin jo käytössä olevia autoja vai pelkästään uusia?
Ei ministerin ulostulo mikään 100% mätäkuun juttu ole, vaan siellä on jotain todellista takana.
[EDIT]Ministeri Wissing näyttääkin olevan pohjimmiltaan jyvällä asioista:
"
Ältere Diesel-Pkw erfüllen neue Schadstoffwerte nicht
Hintergrund ist ein Verfahren vor dem
Europäischen Gerichtshof (EuGH). Im Kern geht es dabei um die Einhaltung von Schadstoffgrenzwerten bei Dieselfahrzeugen:
- Nach EU-Recht müssten die Schadstoffwerte unter bestimmten Bedingungen eingehalten werden. Das passiert in Testzentren.
- Infolge des Dieselskandals wurden auch Abgasprüfungen unter realem Fahrbetrieb entwickelt.
- Laut Kommission entschied der EuGH bereits in einem früheren Urteil, dass sich die Emissionsprüfungen nicht mehr auf Labortests beschränken dürfen.
- Ältere Euro-5- und Euro-6-Diesel sind durch Testzentren zugelassen und erfüllen die Richtwerte des Tests unter Realbedingungen nicht."
Müssen Millionen Dieselfahrzeuge wegen Abgasnormen stillgelegt werden? Das fürchtet Volker Wissing. Die EU-Kommission widerspricht nun deutlich.
www.zdf.de
"Incidentally, the specific case involves two owners of Mercedes models with Euro 5 and Euro 6 diesel engines; the proceedings are pending at Duisburg Regional Court. These vehicles are alleged to have manipulated exhaust gas purification systems, which is why the owners are demanding compensation from Mercedes-Benz. The Duisburg judges had sent 22 legal questions, some of them quite detailed, to the ECJ for a preliminary ruling to assess the claim of the two plaintiffs. There has already been a hearing before the ECJ. The Attorney General will make his plea in November, so it will likely be several months before a judgment is issued.
It is thus unlikely that there will be a decision by the end of the year, as described by Wissing."
EU Internal Market Commissioner Thierry Breton has contradicted German Transport Minister Volker Wissing's warning that millions of diesel vehicles are at risk of being decommissioned. Breton described Wissing's statements as "misleading."
www.electrive.com
Wissing on leimattu mätäkuun taiteilijaksi pienten epätarkkuuksien vuoksi mutta koko asian substanssi näyttääkin olevan täyttä rautaa!
ECJ/EuGH olisi _jo_ päättänyt, että laboratoriotestit, joiden perusteella autot on tyyppihyväksytty eivät riittäisi vaan tarvittaisiin RDE-testit todellisissa oloissa. On ilmeistä, että Euro5-autot eivät näitä täytä eivätkä ole koskaan täyttäneet, koska niitä ei ole vaadittu tyyppihyväksynnässä.
Mitä oikein liikkuu ihmisten päässä, jotka leimaavat Wissingin huolet provoiluksi!