Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

E-corsa. Raskas kaasujalka ja motaria.
Jossa WLTP range on 340 kilsaa, taas maalitolpat siirtyy.

Tai ajan ton matkan perheen 2. autolla joka yllätys yllätys on kaasu myös mutta 50l bensatankilla.
Eli kaasuautoilija tarvii kaksi autoa, jotta pääsee laskettelulomalle? Kaasulla autoilunhan piti olla kätevämpää kuin sähköautoilu, kun ei tarvitse istua aina tuntia laturissa 111 kilsan välein.
 
170km (85km suunta) päivittäinen työmatka teki tiukkaa kesäkelissäkin. Tää oli rikki jo tehtaalta. Nesteet valu pitkin akkuja. Paska mikä paska.

ja aika monessa taloudessa on 2 autoa. Ihme vinkumista
 
Tää oli rikki jo tehtaalta. Nesteet valu pitkin akkuja. Paska mikä paska.
Maalitolpat siirtyy taas lisää. Enää ei verratakaan kaasuauton kesäkelin rangea sähköauton -40 pakkaskelien rangeen. Vaan vertailukohdaksi on jo vaihdettu rikkinäinen sähköauto "reippaalla kaasujalalla".

Paljos on kaasuauton range, kun säiliössä on rikkinäiseen akkuun verrattavissa oleva reikä? Taitaa tulla kiva räjähdys kun kabiini on täynnä metaania ja sytyttää röökin palamaan. Jää patteripalokin jo toiseksi.
 
Maalitolpat siirtyy taas lisää. Enää ei verratakaan kaasuauton kesäkelin rangea sähköauton -40 pakkaskelien rangeen. Vaan vertailukohdaksi on jo vaihdettu rikkinäinen sähköauto "reippaalla kaasujalalla".

nontuskin se rikki oli. 270-280 oli ehkä paras ennätys jos ajoi tooosi hiljaa. Ei luvattu lähellekään

Paljos on kaasuauton range, kun säiliössä on rikkinäiseen akkuun verrattavissa oleva reikä? Taitaa tulla kiva räjähdys kun kabiini on täynnä metaania ja sytyttää röökin palamaan. Jää patteripalokin jo toiseksi.


nontuskin se rikki oli. 270-280 oli ehkä paras ennätys jos ajoi tooosi hiljaa. Ei lähellekään wltp.

sen minkä bensalla pääsee
Entäs sähköauton range kun akku on kaput?
 
Ei mahdoton. Itse olen laskenut vastaavia arvonpudotuksia

E-Tron on pahin laskemani joka tässä ekassa kuvassa;

Näyttökuva 2024-07-05 211543.png


ja model 3;

Näyttökuva 2024-07-05 211555.png


Tuo tesla on vähän niin ja näin kun menivät halpuuttamaan sen 10k€

E-tronin lähtöhinta kääntyvillä eturenkailla ja säkkikangaspenkeillä taisi olla tuon verran. Suuri osa noista on maksanut yli 100 k, eli arvonalenema on vielä rajumpi. Miksihän se hukkaa arvoaan noin erityisen kovasti?
 
surkeaa se on. Ja talvella aivan onnetonta. Erinomaista on jos kaasulla wltp 500km pääsee 600km ja keskinopeus oli 86km/h. No niin jokohan riittäs. Sulle ei kaasu sovi ja mulle ei sähkö. Ei kotilatausta, ei työmaalla onnistu eikö reissussakaan. Miksi ajaisin sähköllä, saa aika paljon vielä kehittyä…
 
Turhaa jankkaamista mielestäni. Kuka edes ajaa säännöllisesti hanko-nuorgami väliä, että pitäisi sitä ajatellen ostaa auto?

Molemmissa, kaasu- sekä sähköautossa varmasti hyvät ja huonot puolet jotka jokaisen kannattaa miettiä läpi mielessään ennen kuin auton ostaa.

Kuten tuolla aikaisemmassa viestissäni kerroin niin itse olen tyytyväinen omaan kaasuauto hankintaani.

Yli 90% on työajoa ja tällä varrella on kaksi kaasutankkauspistettä. Polttoainekustannukset laskivat lähes puoleen siitä mitä aikaisemmassa bensa-autossani.

Tänä kesänä tuli tehtyä myös loma-ajot kaasuautolla eikä ollut ongelmia ainakaan tampere-enontekiö välillä. Rovaniemellä on myös nykyisin tankkauspiste joka auttaa jonkin verran tuota pohjoisessa käyntiä.

Sähköautokin olisi varmasti ollut hyvä vaihtoehto, mutta itse tarvitsin tilavan farkun ja sähköfarkkuja on ymmärtääkseni melko rajatusti ja hintakin olisi varmasti ollut jo tuplat verrattuna tuohon vm. 21 golffiin.

Kyllähän auto pitää soveltua kaikkiin menoihin, vaikka sitten kävis siellä Nuorgamin mökillä sen pari kertaa vuodessa, niin pitää sen auton soveltua siihenkin, enkä ota kantaa kumpi nyt on tuohon matkaan parempi sähkö vai kaasu,
mutta kaikki sähköstä/kaasusta tulevat säästöt tai päästövahennykset kyllä sulavat siinä vaihessa jos pitää ostaa kakkosauto erikseen millä sitten voi mennä ne matkat mitä ykkösautolla on hankala ajella
 
Ei jaksa tuntikausia notkua latureilla, muutakin elämää
g-tec octavia ja ei mene sähköauto 500km ainakaan talvella ehkä kesällä.

Tankkaus Jyväskylässä ja Kemissä. Joo takasin joutus bensalla Kemiin asti ajelemaan. Mut joo kohta 2 vuotta ajellut ja 1 kerran kaasu loppunut joten ei iso ongelma. Melkein suurempi ongelma et muistaa välillä bensalla ajaa. Ennen oli V70 kaasulla ja kantama 250-300 ja 70l bensatankki ja ihan turhaan.
Vähän tulee Gmapsilla eri aikoija, mutta
16 t 16 min (1 433 km), suora
16 t 40 min (1 436 km), Jyväskylän ja Kemin kaasuasemat, jos nyt kaasuasemat arvoin oikein
Jos lisätään Rovaniemeltä kaasuasema, 16 t 51 min (1 443 km)
Käytännössä varmaan käyt lohjalla tankkaamassa, matkaa ei sinänsä lisää. Jos lohjalla on ennen lähtö käynyt tankkaamassa muista syistä, niin se ei välttämätöntä.
Mutta mennessä neljä tankkausta, takasin tullessa sitten bensiksillä, ehkä kannattaa olla kanisterit.

Matka-aika sen verran pitkä että väliyöpinen, ja sitten veryttely ja ruokailutauot.

Sähkiksellä sitten kolmelataustaukoa (>400km range), joista yksi voi olla sen väliyöpymisen yhteydessä. samalla menee sitten paluu.

Sähkiksellä oletus että lähdetään patteri täynnä ja kohteessa voi ladata, jolloin sähköllä menee liikkumiset myös siellä.

En tiedä miten usein tuota sahaat, oletus että ei montaa kertaa vuodessa, enkä tässä nyt yritä tyrkyttää sähkistä, jos olet kaasuun tyytyväinen, niin sillä vain. Pää käyttöhän se ratkaisee, kummallakkin tuo pätkä sujuu.

Mutta tässä mietin itseäni, jos kerta reissua varten olisi valittavana jompi kumpi, niin ehkä kallistuisin sähköön jo menomatkalla, saati sitten paluussa, vaikka ei mietittäisi vaihtoehtojen muita muita eroja.

>400km patteri rangella toki karsii valikoimaa, ja jos rivissä olisi joku MB EQS 450, niin ehkä vähän epäreilua, vs kaasu skoda, Mutta joku Tesla Model 3 , ja tuollaisella matkalla neljästauko enemmän toivottavaa kuin yliampuvaa . jos kaikki tauot latauspaikoilla, niin kaasu kuskilla voi olla kirittävää tuon aika eron kuromiseen, vaikka kaasutankkaukset osuisi täyden paineen asemille.
 

Liitteet

  • kuva_2024-08-08_185645634.png
    kuva_2024-08-08_185645634.png
    330 KB · Luettu: 15
  • kuva_2024-08-08_185839351.png
    kuva_2024-08-08_185839351.png
    371,8 KB · Luettu: 15
Gasum asemat toimineet loistavasti 2 vuoden aikana, ei vajaita tankkeja koskaan edes kuorma-auton kanssa samaan aikaan.
Riippuu täysin terminaalin koosta paljonko kuorma-autot vaikuttaa sekä lämpötilasta, myös Gasumien välillä on eroja kuinka täyteen saa. Sitte jos menet Gasumin verkon ulkopuolelle niin alkaakin villi länsi ja voit saada ihan mitä vaan tankkiin.
 
Kyllähän auto pitää soveltua kaikkiin menoihin, vaikka sitten kävis siellä Nuorgamin mökillä sen pari kertaa vuodessa, niin pitää sen auton soveltua siihenkin, enkä ota kantaa kumpi nyt on tuohon matkaan parempi sähkö vai kaasu,
mutta kaikki sähköstä/kaasusta tulevat säästöt tai päästövahennykset kyllä sulavat siinä vaihessa jos pitää ostaa kakkosauto erikseen millä sitten voi mennä ne matkat mitä ykkösautolla on hankala ajella
Se taitaa olla niin, että jos jaksaa/haluaa vähän harrastella niin silloin sähkö tai kaasu voi olla hyvä. Jos taas ei halua niin ostaa sillon jonkun bensiiniauton ja ajaa sillä.
 
Riippuu täysin terminaalin koosta paljonko kuorma-autot vaikuttaa sekä lämpötilasta, myös Gasumien välillä on eroja kuinka täyteen saa. Sitte jos menet Gasumin verkon ulkopuolelle niin alkaakin villi länsi ja voit saada ihan mitä vaan tankkiin.

Joo tämä tosi. En tankkaa kuin Gasumin asemilla niin surkeita nuo yksityiset.
 
Se taitaa olla niin, että jos jaksaa/haluaa vähän harrastella niin silloin sähkö tai kaasu voi olla hyvä. Jos taas ei halua niin ostaa sillon jonkun bensiiniauton ja ajaa sillä.
Milläs bensa-autolla pääsee 5,5e/100km ostan heti… tietenkin octavian kokoinen farkku täytyy olla.
 
Milläs bensa-autolla pääsee 5,5e/100km ostan heti… tietenkin octavian kokoinen farkku täytyy olla.
ei kai kyse ollut kustannuksista vaan helppoudesta, se vaan taitaa sähköllä ja kaasulla vaatia matkasuunnittelua jos pisin suomea reissaa ja sitävasten tietty saa säästöä. Bensalla ei tartte juurikaan suunnitella, eikä dieselillä.
 
Joo tämä tosi. En tankkaa kuin Gasumin asemilla niin surkeita nuo yksityiset.
Mun mielestä aika kummallista, ettei niissä ole mitään valvontaa ettei kaikkea ilmaa voi ihmisille myydä. Yhdestä kiinteäsäätöisestä autosta laajakaistalabdalla todensin noita kaasun "väkevyys" eroja sen perusteella käykö samalla tankkipaineella rikkaammalla vai laihemmalla mitä Gasum. Järjestään kävivät laihemmalla ja kulutuserojakin syntyi aika suuria, lopulta tuskin olivat yhtään halvempia ajaa vaikka halvempi kilohinta olikin. Lisäksi vielä paljon enemmän kaikenlaisia häiriöitä ja vikoja mitä Gasumin jakajilla, eli ei voi yhtään noiden varaan perustaa mitään.
 
Muutamalla yksityisellä tankannut ja aina skoda ilmoittanut laaduksi 100pros. Kulutus eroa en ole huomannut.
 
170km (85km suunta) päivittäinen työmatka teki tiukkaa kesäkelissäkin. Tää oli rikki jo tehtaalta. Nesteet valu pitkin akkuja. Paska mikä paska.

ja aika monessa taloudessa on 2 autoa. Ihme vinkumista

Itsehän koko ajan vingut sähköautoista vaikka kunnon sähköautolla päivittäinen työmatkasi ja nuo 500km reissut taittuvat nykyaikaisella sähköautolla myös ja käytettyjä lähtee 30k luokkaan millä tuo onnistuu. Aja vain kaasulla, mutta älä suolla paskaa sähköautoilusta jonkun e-corsan kokemuksella. Ja kulut, kun kiinnosti kotiseinästä 37tkm vuosi 400e.
 
Ei taitu kun ei ole mahdollista kotona ladata. Myös sähkis pudottaa arvoaa aivan liikaa…
Samaa paskaa ne kaikki sähkikset on.
 
Heh talvella otin yöllä taksin lentokentältä kun ei bussit enää kulkenu niin ei alle 100km eka taksi ois päässyt, seuraavalla just ja just pääsin kotia, säälittävää paskaa
 
Ei taitu kun ei ole mahdollista kotona ladata. Myös sähkis pudottaa arvoaa aivan liikaa…
Samaa paskaa ne kaikki sähkikset on.
Noin yleistä parhaimmat sähköauto kokemukset tyypillisesti saavutettu heillä joilla kotilataus, mutta tyytyväisiä sähkiskäyttäjiä joilla ei ole kotilatausta, ei edes parkkihalli/parkkipaikka latausta. Mutta kaventaa toki sopivia ajoprofiileja.

Mutta Hangosta Lohjalle noin sata kilometriä, eli luokkaa kaksi ja puolituntia tankkaamiseen, ja netto rangea jää 300km. No kävihän itärajalla joukko autoilijoita venäjän puolella tankkaamassa.

Jos tässä nyt on joku ilmasto teko, kaasu vähempipäästöistä kuin bensa, niin jumpan ymmärrän, mutta pienellä lisävaivalla voisi tehdä oikeasti enemmän.
 
[/QUOTE] Mutta Hangosta Lohjalle noin sata kilometriä, eli luokkaa kaksi ja puolituntia tankkaamiseen, ja netto rangea jää 300km. No kävihän itärajalla joukko autoilijoita venäjän puolella tankkaamassa.

Jos tässä nyt on joku ilmasto teko, kaasu vähempipäästöistä kuin bensa, niin jumpan ymmärrän, mutta pienellä lisävaivalla voisi tehdä oikeasti enemmän.
[/QUOTE]

Heh en asu Hangossaa enkä Lohjalla. Joo ei kaasuilu sovi jos pitkä matka kaasuasemalle. Mullakin on lähin 40km päässä mut vähintään parin viikon välein ajan ohi niin nurkka-ajossa kaasu riittänyt. Muutaman kerran loppunut kesken matkan kaasu kun oli ongelmia yksityisten kaasuasemien kanssa Kemiin kun kuljin 9kk.
 
Kyllähän auto pitää soveltua kaikkiin menoihin, vaikka sitten kävis siellä Nuorgamin mökillä sen pari kertaa vuodessa, niin pitää sen auton soveltua siihenkin

Eli vaikka eläisi yksin ja mahtuisi kaikkine kamoineen helposti johonkin 50 neliön kaksioon, kannattaa silti ostaa joku vähintään kolmesataaneliöinen kartano sen takia, että saattaa kerran muutamassa vuodessa haluta järjestää jotkut isommat juhlat? Itselläsi varmaankin sitten arkiautona pullakoppipaku ihan vaan koska auton pitää soveltua kaikkiin menoihin ja joskus saattaa esim. tarvita muuttoautoa?

Ymmärrän sinänsä pointin, mutta jos nyt oikeasti järkeviä ollaan, niin ehkä kannattaa kuitenkin valita sellainen auto joka sopii siihen tyypilliseen ajoprofiiliin ja tarpeeseen.
 
Eli vaikka eläisi yksin ja mahtuisi kaikkine kamoineen helposti johonkin 50 neliön kaksioon, kannattaa silti ostaa joku vähintään kolmesataaneliöinen kartano sen takia, että saattaa kerran muutamassa vuodessa haluta järjestää jotkut isommat juhlat? Itselläsi varmaankin sitten arkiautona pullakoppipaku ihan vaan koska auton pitää soveltua kaikkiin menoihin ja joskus saattaa esim. tarvita muuttoautoa?

Ymmärrän sinänsä pointin, mutta jos nyt oikeasti järkeviä ollaan, niin ehkä kannattaa kuitenkin valita sellainen auto joka sopii siihen tyypilliseen ajoprofiiliin ja tarpeeseen.
Kaikki tietysti tyylillään, mutta en minäkään ihan tajua sitä jos ei voi käyttää lataamiseen vaikka 30 minuuttia jos käy nuorgamissa mökillä, mutta samalla viitsii olla päiväkausia töissä, jotta saa maksettua reissun polttoaineet. Halvemmalla pääsisi ottamalla palkatonta vapaata vaikka päivän/suunta ja menisi sähköllä.
 
Muistutuksena että noissa kaasuautoissa on niitä 9l bensatankkeja, koska direktiivien mukaan silloin se voidaan vielä luokitella vähäpäästöiseksi tjsp, kun bensaa on vain varalla. Sama meininkihän oli myös esim i3 REX, joka oli virallisesti sähköauto.

No luvattu kantama 500 ja siihen pääsee myös talvella.

sähkiksellä en päässyt kun puolet wltp kantamasta edes kesäkelissä.
Vastailenpa tässä ilmeiseen trolliin, mutta jos ajotapa on sellainen että kesäkelissä sähkärin wltp puolittuu, niin saman se tekee käytännössä myös kaasulla, eli kaaaasuauton wltp range olisi 1000km luokkaa.
 
Työsuhdekaasuautojen veroalennus muuten loppuu ensi vuoteen. Tarkoittanee käytännössä, että kaasuautojen myynti hyytyy (ellei ole jo hyytynyt). Tämä vaikuttanee siten, että ainakaan lisää tankkausasemia ei tule.

Tai no täältä näkyykin:
Korkeimmillaan kaasuautojen osuus ensirekisteröinneista oli 1,90 prosenttia vuosina 2019-2020, mutta tänä vuonna osuus on ollut 0,22 prosenttia.
 
Eli vaikka eläisi yksin ja mahtuisi kaikkine kamoineen helposti johonkin 50 neliön kaksioon, kannattaa silti ostaa joku vähintään kolmesataaneliöinen kartano sen takia, että saattaa kerran muutamassa vuodessa haluta järjestää jotkut isommat juhlat? Itselläsi varmaankin sitten arkiautona pullakoppipaku ihan vaan koska auton pitää soveltua kaikkiin menoihin ja joskus saattaa esim. tarvita muuttoautoa?

Ymmärrän sinänsä pointin, mutta jos nyt oikeasti järkeviä ollaan, niin ehkä kannattaa kuitenkin valita sellainen auto joka sopii siihen tyypilliseen ajoprofiiliin ja tarpeeseen.

Jos nuo 50 neliön kaksio ja 300 neliön kartano olisivat suurinpiirtein saman hintaisia, ainoastaan käyttökulut eri niin vertaus toimisi, mutta muuten ei ihan sama asia.
Tietysti sen auton voi valita sen päivittäisen tarpeen mukaan ja sitten ottaa vaikka vuokraauton mökkireisuille 1500€/kerta + ehkä jotakin extraa kilometrreistä (jos mökki tuolla lapin perukoilla)
Ja kyllä sinnekin molemmilla sähköllä/kaasullakin kyllä pääsee, mutta jollei ole mökissä sähköä/latausmahdollisuutta tai kaasu tankkaus jossain kaukana niin voi se sitä reissua ja siellä paikan päällä matkusteluja jonkun verran hankaloittaa, mutta jokainen tietty itse miettii hankaloittaako liikaa, tai onko 1500€ liikaa extra kuluja muutaman kerran vuodessa.
Itsellä juurikin tämä tilanne, sähkö/kaasu autoon vaihto kiinnostaisi, kaasuasemakin melkein nurkan takana, ja työajot sun muut onnistuisi molemmilla enemmän kuin hyvin,
mutta ainoa mikä tässä vielä arveluttaa on juurikin erämökki lapin perukoilla, jossa tulee se pari kolme kertaa vuodessa käytyä.
 
Jos nuo 50 neliön kaksio ja 300 neliön kartano olisivat suurinpiirtein saman hintaisia, ainoastaan käyttökulut eri niin vertaus toimisi, mutta muuten ei ihan sama asia.
Tietysti sen auton voi valita sen päivittäisen tarpeen mukaan ja sitten ottaa vaikka vuokraauton mökkireisuille 1500€/kerta + ehkä jotakin extraa kilometrreistä (jos mökki tuolla lapin perukoilla)
Ja kyllä sinnekin molemmilla sähköllä/kaasullakin kyllä pääsee, mutta jollei ole mökissä sähköä/latausmahdollisuutta tai kaasu tankkaus jossain kaukana niin voi se sitä reissua ja siellä paikan päällä matkusteluja jonkun verran hankaloittaa, mutta jokainen tietty itse miettii hankaloittaako liikaa, tai onko 1500€ liikaa extra kuluja muutaman kerran vuodessa.
Itsellä juurikin tämä tilanne, sähkö/kaasu autoon vaihto kiinnostaisi, kaasuasemakin melkein nurkan takana, ja työajot sun muut onnistuisi molemmilla enemmän kuin hyvin,
mutta ainoa mikä tässä vielä arveluttaa on juurikin erämökki lapin perukoilla, jossa tulee se pari kolme kertaa vuodessa käytyä.
Eikä siellä lapinmajalla ole mitään töpseliäkään, jolla onnistuisi hidas lataus samalla kun kittaa kaljaa tai kalastaa?
 
Euroista kun puhutaan niin mitä maksaa sähköfarkku joka on tältä vuosikymmeneltä, ajettu 40tkm tai vähemmän sekä range mielellään se 500km myös talvella?
Saako 20k€?
Eikö hankitahinta paina mitään näissä kun lasketaan kuluja?
 
Eikä siellä lapinmajalla ole mitään töpseliäkään, jolla onnistuisi hidas lataus samalla kun kittaa kaljaa tai kalastaa?
juu töpselit löytyy, mutta sähkö tulee aurinkopaneelista, sillä saa kyllä kännykän akun täyteen, mutta en kyllä usko että auton akkua.
 
Kaikki tietysti tyylillään, mutta en minäkään ihan tajua sitä jos ei voi käyttää lataamiseen vaikka 30 minuuttia jos käy nuorgamissa mökillä, mutta samalla viitsii olla päiväkausia töissä, jotta saa maksettua reissun polttoaineet. Halvemmalla pääsisi ottamalla palkatonta vapaata vaikka päivän/suunta ja menisi sähköllä.

Näinpä, mutta siis täytyy myöntää että itsekin olen kyllä itsekin kipuillut (toistaiseksi vielä hypoteettisen) sähköautoni rangea. Jotenkin tuntuu, että olisi "pakko" hommata joku isoakkuinen auto tai muuten varsinkin talvirange on "liian pieni", mikä on sinänsä vähän hassua kun huomioidaan että nykyisen plugarin 40-60 km range (talvi-kesä) riittää jo kattamaan luokkaa 90% kaikesta arkiajosta. Vedetään kyllä n. kerran kuussa PKS-JKL väli (eli n. 300 km) mummolaan, mutta jos miettii että tuohon pitäisi lisätä vaikka 30 min latausta per visiitti, niin vuositasolla se on vaan kuutisen tuntia. Kannattaako sen takia maksaa tuhansia euroja isommasta akusta? Varsinkin kun pysähdytään yleensä lasten takia vähintään kerran per suunta joka tapauksessa.
 
Euroista kun puhutaan niin mitä maksaa sähköfarkku joka on tältä vuosikymmeneltä, ajettu 40tkm tai vähemmän sekä range mielellään se 500km myös talvella?
Saako 20k€?
Eikö hankitahinta paina mitään näissä kun lasketaan kuluja?

Ei löydy uutenakaan luotettavia 500km talvirangeja.
 
Olen seurannut paljon keskusteluita sähköautoista eri foorumeilta, kun tuli hankittua itsekin ensimmäinen sähköauto jokunen vuosi sitten. Päätin nyt rekisteröityä tänne ja antaa oman kokemukseni mukaan keskusteluun. Tämä on varmaan osuvin ketju, eikä niinkään tuo sähköautoketju.

Ajoa on nykyisellä autolla tullut noin 70 tkm 1,5 vuodessa. Vuositahti on tällä hetkellä (heinäkuusta heinäkuuhun) 40 tkm luokkaa. Jonkin verran työajoakin tullut, mutta en minä mikään ns. kulkumulkku kuitenkaan ole.

Auto on tiloiltaan vastaava maasturi, kuin mitä edellinen bensa-farkku oli. Alla on kustannuksista ne, jotka eroaa. Hämmentävän samaan luokkaan osuu vakuutukset, verot ja muut sen semmoiset.

Bensa-farkun kustannukset:
- Kulutus 8 l/100 km
- Huollot 500-700 € 30 tkm välein

Sähköauton kustannukset:
- Kulutus 27 kWh/100 km (sähkömittarilta mitattu)
- Huollot 100-150 € 30 tkm välein

No mitäpä sähköautolla ajaminen on minulle maksanut?
- Sähköä 18 859 kWh, joista kotona ladattu 16 390 kWh ja pikalaturilla/muulla julkisella 2 292 kWh. Ilmaisia latauksia 210 kWh.
- Sähkön hinta kotona keskimäärin 0,17 €/kWh (ekana vuonna oli kallis kiinteä sopimus, nyt järkevämpi pörssisähkö)
- Sähköä palanut yhteensä kaikkinensa 3483 € edestä
- Huoltoihin mennyt 250 €

Bensa-farkulla vastaavat kulut oli, tai siis olisi, kun katsotaan bensan nykyhintoja:
- Bensaa 5 600 litraa, eli 1,9 €/l hinnalla 10 640 €
- Huoltoihin 1200 € (iso ja pieni huolto)

Jos pelkästään käyttökulujen euroja katsoo, niin säästöä on kertynyt 8 107 €.

Kun katson arvonalenemia, niin vaikeahan niitä on eurolleen oikein arvioida. Tällä hetkellä nykyisen auton arvonalenema näyttäisi olevan tarjouskyselyiden perusteella n. 12 000 € eli 0,17 €/km. Tarjoukset järjestään n. 2000 € alle nettiauton pyyntien. Kun katson vastaavan ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja bensa-farkkuja mitä minulla oli, niin hinta on pudonnut vähintään saman ja yleensä enemmänkin. Pitäisin tässä vertailussa arvonaleneman siis toisiaan vastaavana.

Tähänastisten kokemusten perusteella tähän taloon ei enää tule polttomoottoriautoja, ellei sitten harrastuskäyttöä varten tai kesäautoksi tms. Arkiajot on halvinta ja mukavinta hoitaa sähköllä, etenkin nyt kun pääsee optimoimaan pörssisähkön kanssa lataukset.

Pitkillä matkoilla en ole kokenut ongelmia pikalatausten kanssa. Juuri käytiin Norjassa kesäkuussa yhtä soittoa ja 16 tuntia olis mennyt bensalla ilman että pysähdytään syömään tai kuselle, 18 tuntia meni sähköllä kaikkinensa. Sama takaisin.

Jos jotain hankalaa haluaa väkisin hakea, niin ehkä talvisin kovassa pakkasessa joku 250 km sivu edestakaisin ilman latausta kohteessa voisi olla semmoinen. Niitä nyt on muutama tullut, mutta niistä on selvitty 15 min pysähdyksillä per suunta että eipä ole ollut hirveästi sekään ongelmana. Joltain muulta nekin minuutit toki on enemmän pois mun minulta, varmasti.
 
Jos nuo 50 neliön kaksio ja 300 neliön kartano olisivat suurinpiirtein saman hintaisia, ainoastaan käyttökulut eri niin vertaus toimisi, mutta muuten ei ihan sama asia.
No nuohan ovat saman hintaisia, mutta tietysti eri paikkakunnilla.

Ja ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä 50m2 kopista saman kun kartanosta, kun muut tekijät ovat vaan kohdallaan, ihan samoin se menee autossakin, pelkkä hankintahinta tai pelkkä käyttökulu ei ole se joka valinnan määrää.
 
Olen seurannut paljon keskusteluita sähköautoista eri foorumeilta, kun tuli hankittua itsekin ensimmäinen sähköauto jokunen vuosi sitten. Päätin nyt rekisteröityä tänne ja antaa oman kokemukseni mukaan keskusteluun. Tämä on varmaan osuvin ketju, eikä niinkään tuo sähköautoketju.

Ajoa on nykyisellä autolla tullut noin 70 tkm 1,5 vuodessa. Vuositahti on tällä hetkellä (heinäkuusta heinäkuuhun) 40 tkm luokkaa. Jonkin verran työajoakin tullut, mutta en minä mikään ns. kulkumulkku kuitenkaan ole.

Auto on tiloiltaan vastaava maasturi, kuin mitä edellinen bensa-farkku oli. Alla on kustannuksista ne, jotka eroaa. Hämmentävän samaan luokkaan osuu vakuutukset, verot ja muut sen semmoiset.

Bensa-farkun kustannukset:
- Kulutus 8 l/100 km
- Huollot 500-700 € 30 tkm välein

Sähköauton kustannukset:
- Kulutus 27 kWh/100 km (sähkömittarilta mitattu)
- Huollot 100-150 € 30 tkm välein

No mitäpä sähköautolla ajaminen on minulle maksanut?
- Sähköä 18 859 kWh, joista kotona ladattu 16 390 kWh ja pikalaturilla/muulla julkisella 2 292 kWh. Ilmaisia latauksia 210 kWh.
- Sähkön hinta kotona keskimäärin 0,17 €/kWh (ekana vuonna oli kallis kiinteä sopimus, nyt järkevämpi pörssisähkö)
- Sähköä palanut yhteensä kaikkinensa 3483 € edestä
- Huoltoihin mennyt 250 €

Bensa-farkulla vastaavat kulut oli, tai siis olisi, kun katsotaan bensan nykyhintoja:
- Bensaa 5 600 litraa, eli 1,9 €/l hinnalla 10 640 €
- Huoltoihin 1200 € (iso ja pieni huolto)

Jos pelkästään käyttökulujen euroja katsoo, niin säästöä on kertynyt 8 107 €.

Kun katson arvonalenemia, niin vaikeahan niitä on eurolleen oikein arvioida. Tällä hetkellä nykyisen auton arvonalenema näyttäisi olevan tarjouskyselyiden perusteella n. 12 000 € eli 0,17 €/km. Tarjoukset järjestään n. 2000 € alle nettiauton pyyntien. Kun katson vastaavan ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja bensa-farkkuja mitä minulla oli, niin hinta on pudonnut vähintään saman ja yleensä enemmänkin. Pitäisin tässä vertailussa arvonaleneman siis toisiaan vastaavana.

Tähänastisten kokemusten perusteella tähän taloon ei enää tule polttomoottoriautoja, ellei sitten harrastuskäyttöä varten tai kesäautoksi tms. Arkiajot on halvinta ja mukavinta hoitaa sähköllä, etenkin nyt kun pääsee optimoimaan pörssisähkön kanssa lataukset.

Pitkillä matkoilla en ole kokenut ongelmia pikalatausten kanssa. Juuri käytiin Norjassa kesäkuussa yhtä soittoa ja 16 tuntia olis mennyt bensalla ilman että pysähdytään syömään tai kuselle, 18 tuntia meni sähköllä kaikkinensa. Sama takaisin.

Jos jotain hankalaa haluaa väkisin hakea, niin ehkä talvisin kovassa pakkasessa joku 250 km sivu edestakaisin ilman latausta kohteessa voisi olla semmoinen. Niitä nyt on muutama tullut, mutta niistä on selvitty 15 min pysähdyksillä per suunta että eipä ole ollut hirveästi sekään ongelmana. Joltain muulta nekin minuutit toki on enemmän pois mun minulta, varmasti.


Saako udella, että paljonko oli auton hankinta kustannukset? Entä vakuutusmaksut per kausi?

Itse edelleen pohdin sähkön/hybridin/kaasun väliltä. Siksi kiinnostaa hankintahinta sekä käyttökustannukset.

Btw. Melkoinen ero Audin vrs. Volvon vakuutusmaksuissa.
 
Olen seurannut paljon keskusteluita sähköautoista eri foorumeilta, kun tuli hankittua itsekin ensimmäinen sähköauto jokunen vuosi sitten. Päätin nyt rekisteröityä tänne ja antaa oman kokemukseni mukaan keskusteluun. Tämä on varmaan osuvin ketju, eikä niinkään tuo sähköautoketju.

Tähänastisten kokemusten perusteella tähän taloon ei enää tule polttomoottoriautoja, ellei sitten harrastuskäyttöä varten tai kesäautoksi tms. Arkiajot on halvinta ja mukavinta hoitaa sähköllä, etenkin nyt kun pääsee optimoimaan pörssisähkön kanssa lataukset.

Pitkillä matkoilla en ole kokenut ongelmia pikalatausten kanssa. Juuri käytiin Norjassa kesäkuussa yhtä soittoa ja 16 tuntia olis mennyt bensalla ilman että pysähdytään syömään tai kuselle, 18 tuntia meni sähköllä kaikkinensa. Sama takaisin.

Jos jotain hankalaa haluaa väkisin hakea, niin ehkä talvisin kovassa pakkasessa joku 250 km sivu edestakaisin ilman latausta kohteessa voisi olla semmoinen. Niitä nyt on muutama tullut, mutta niistä on selvitty 15 min pysähdyksillä per suunta että eipä ole ollut hirveästi sekään ongelmana. Joltain muulta nekin minuutit toki on enemmän pois mun minulta, varmasti.

Aika samat kelat, 28kk/105tkm takana kun taloudessa ollut ykkösbiilinä sähkö. Rinnalla ollut HP-sähköpösö, bensana E93 bemari ja dieseleinä A3 ja tällä hetkellä jäljelle jäänee toiseksi 530dX. Millään noilla polttiksilla ei pääse kovin lähelle km-kohtaista kulua kuin tuolla sähkiksellä. Ylivoimaisesti kalleimmaksi tuli tuo 1,5v pidolla ja kevyillä ajoilla avobemari. Siinä olisi jo voinut tehdä puolikkaan akkurempan mitä se ehti imaista extraa.

Viimeksi nollasin ajotkn vuoden päivät sitten ja nyt näytti 46tkm matkalla 19,8kWh keskaria. Tuohon kun laskee esilämmitykset ja ajotkn kusetuksen niin varmaan todellinen jossain 22-23kWh/100km. Kotona saa talonyhtiöltä 0,15c/kWh sähköt.

Tuo ykkösbiili on 77kWh akulla ja sitten sähköpösön kanssa pitkän matkan ajelut ovat olleet jo sellaista, että jos siihen perustuisi kaikki sähköauton käyttökokemukset niin hyvin todennäköisesti toitottaisin tuttua ja viihdyttävää kaasumantraa tässä ketjussa :D

Toisena jos olisi isolla pätkällä hommannut pahimpaan kuplan aikaan sähkiksen ja nyt murehtisi paljonko arvosta sulanut, voisi olla kanssa toinen ääni kellossa. Itse tilailin auton 06/21, autovero lähti vielä syksyllä pois ja alle sain auton keväällä -22. Yleisesti fiilis, että olisin sitten hommannut minkä tahansa uuden auton niin aika rajusti siitä olisi jo lähtenyt parissa vuodessa. Kyttäsin esim Arteonia tositarkoituksella suunnilleen samoihin aikoihin ja tämän hintalapuksi olisi ulkomuistista tullut ehkä 3000-5000e vähemmän kuin tuon Q4:n. Nyt nettiauton perusteella noiden pyynnit lähtevät jostain reilu 30k -luokasta ja vastaavasti Q4 50q lähtee reilusta 40k (vs. hintalappu uutena noin 61k).
 
Viimeksi muokattu:
Saako udella, että paljonko oli auton hankinta kustannukset? Entä vakuutusmaksut per kausi?

Itse edelleen pohdin sähkön/hybridin/kaasun väliltä. Siksi kiinnostaa hankintahinta sekä käyttökustannukset.

Btw. Melkoinen ero Audin vrs. Volvon vakuutusmaksuissa.

Sähköauton hankintahinta oli 46 k€ uutena ja bensa-auto oli 45 k€, sekin uutena. Tuossa kantturoissa nyt viime vuodet on omat uudet autot pyörineet, toki nyt inflaation ansiosta varmaan tuota summaa pitäisi nostaa että ei autojen taso laske. Maksaa näköjään uusi hinnat alkaen Passattikin melkein 50 tonnia. Ei mitään järkeä enää näissä hinnoissa ainakaan nykyisillä tuloilla.

Vakuutus kaskoineen yms. on nyt 750 €/vuosi, sama hinta ollut parissa edellisessäkin autossa.

Jos nyt olisin kaupoilla niin joku käytetty sähköauto varmaan tulisi, luokkaa vähän ajettu Polestar 2, Mersun EQB tai sitten jos akkulämmitykset ei ole niin justiinsa niin ID.4/Enyaq kelpaisi myös.

Jos tarttisin mahdollisimman halpaa työmatkasukkulaa ilman pikalataustarpeita, niin joku käytetty ID.3 olisi varmaan parhaimpia vaihtoehtoja tekniikan huollettavuudenkin osalta.

Kaasuun en koskisi, muutakun puhtaasta kokeilun ilosta. Plugareihin en käytettynä myöskään koskisi. Mieluummin joku halpa diesel voisi olla ihan hyvä, jos hankintahinta on iso kriteeri.
 
Sähköauton hankintahinta oli 46 k€ uutena ja bensa-auto oli 45 k€, sekin uutena. Tuossa kantturoissa nyt viime vuodet on omat uudet autot pyörineet, toki nyt inflaation ansiosta varmaan tuota summaa pitäisi nostaa että ei autojen taso laske. Maksaa näköjään uusi hinnat alkaen Passattikin melkein 50 tonnia. Ei mitään järkeä enää näissä hinnoissa ainakaan nykyisillä tuloilla.

Vakuutus kaskoineen yms. on nyt 750 €/vuosi, sama hinta ollut parissa edellisessäkin autossa.

Jos nyt olisin kaupoilla niin joku käytetty sähköauto varmaan tulisi, luokkaa vähän ajettu Polestar 2, Mersun EQB tai sitten jos akkulämmitykset ei ole niin justiinsa niin ID.4/Enyaq kelpaisi myös.

Jos tarttisin mahdollisimman halpaa työmatkasukkulaa ilman pikalataustarpeita, niin joku käytetty ID.3 olisi varmaan parhaimpia vaihtoehtoja tekniikan huollettavuudenkin osalta.

Kaasuun en koskisi, muutakun puhtaasta kokeilun ilosta. Plugareihin en käytettynä myöskään koskisi. Mieluummin joku halpa diesel voisi olla ihan hyvä, jos hankintahinta on iso kriteeri.


Uuden auton kohdalla sähkö varmasti hyvin monelle hyvä valinta. Jos kuitenkin puhutaan noin 20 000€ auton hankinnasta niin sähkö aiheuttaa helposti kompromisseja monessakin suhteessa. Itse päädyin tässä hintaluokassa kaasuun ja en ole katunut. Luulen että kaasuauto päihittää vastaavat bensa, diesel ja sähköhydridit käyttökuluiltaan helposti. Täyssähköauto oli myös vaihtoehtona, mutta olisi käytännössä vaatinut vähintään 50% lisää rahaa, ellei olisi tehnyt rajusti kompromisseja.
 
Uuden auton kohdalla sähkö varmasti hyvin monelle hyvä valinta. Jos kuitenkin puhutaan noin 20 000€ auton hankinnasta niin sähkö aiheuttaa helposti kompromisseja monessakin suhteessa. Itse päädyin tässä hintaluokassa kaasuun ja en ole katunut. Luulen että kaasuauto päihittää vastaavat bensa, diesel ja sähköhydridit käyttökuluiltaan helposti. Täyssähköauto oli myös vaihtoehtona, mutta olisi käytännössä vaatinut vähintään 50% lisää rahaa, ellei olisi tehnyt rajusti kompromisseja.

Joo, itse en uskaltaisi kaasuvehkeitä ostaa kun tulevaisuus on melko synkän näköinen sen käyttövoiman osalta.

En tiedä mitä kompromisseja nyt on kyseessä, mutta toki jos itsellä olisi joku A4 g-tron kiikarissa joku tulisi foorumilla vänkäämään että mikset osta id.3:sta, kyllä minä ainakin tuon ensimmäisen valinnan ymmärrän. Ja edelleen isoa osaa tässä näyttelee pääomakustannukset ja miten paljon edes tulee ajoa.
 
Joo, itse en uskaltaisi kaasuvehkeitä ostaa kun tulevaisuus on melko synkän näköinen sen käyttövoiman osalta.

En tiedä mitä kompromisseja nyt on kyseessä, mutta toki jos itsellä olisi joku A4 g-tron kiikarissa joku tulisi foorumilla vänkäämään että mikset osta id.3:sta, kyllä minä ainakin tuon ensimmäisen valinnan ymmärrän. Ja edelleen isoa osaa tässä näyttelee pääomakustannukset ja miten paljon edes tulee ajoa.

Itse kuulun siihen kategoriaan, joka painii autoon sijoitettavan summan kanssa. Oma haarukka menee sinne 20k-30k tuntumaan. Tämä rajaa melko tehokkaasti sähköautoista sen tilavimman ja pitkän kantaman luokan pois. Kakkos autoa emme omista. Koska autoon tulisi mahtua koira, lapset sekä lätkäkassit niin valitettavasti fiksut ID.3, Konat ym. eivät sovellu tässä tapauksessa perheen ainoaksi autoksi.

Hybridien tuomat edut taloudellisuuteen ja käyttökustannuksien säästöön ovat vähän niin ja näin, pois lukien premium autojen tekeleet. (Tämä pesrustuu lukemaani tietoon ko. autoista). Näin ollen satsaus hybridiin ei varsinaisesti houkuttele.

Yksi vaihtoehto on edelleen kaasuauto, sillä sitä saa meille sopivassa kokoluokassa suht edullisesti ja käyttökustannuksien osalta nokittaa bensat/dieselit ja hybridit. Gasum on mainostanut avaavansa Suomeen lisää asemia vielä tulevaisuudessakin. Vaikka ovatkin vain puheita niin uskoisin, ettei kaasu vekottimet häviä liikenteestä ainakaan 20v. siinä missä ei bensakotterotkaan. Isoin miinus on toki se ettei VAG enää kehitä uusia kaasuautoja.

Toki jos jollain on heittää ideoita tilavasta ja luotettavasta sähköautosta jolla pääsee eteenpäin pakkasellakin 250-300km ja hinta sen 20-30k niin antaa tulla. Itsellä olisi erinomaiset auton lataus mahdollisuudet kotona ja kiinnostus sähköautoja kohtaan noin muutoinkin.

Lisäys: No joo, onhan tilaihmeeksi saatavilla kiinalaista MG Mg5 farkkua 24k hintaan ja Byd Atto3 28k (kantama talvella n. 250km), mutta onko noi luotettavia?
 
Viimeksi muokattu:
Joo, itse en uskaltaisi kaasuvehkeitä ostaa kun tulevaisuus on melko synkän näköinen sen käyttövoiman osalta.

En tiedä mitä kompromisseja nyt on kyseessä, mutta toki jos itsellä olisi joku A4 g-tron kiikarissa joku tulisi foorumilla vänkäämään että mikset osta id.3:sta, kyllä minä ainakin tuon ensimmäisen valinnan ymmärrän. Ja edelleen isoa osaa tässä näyttelee pääomakustannukset ja miten paljon edes tulee ajoa.

Oma valinta oli siis Skoda Octavia G-tec. Hintaa 42tkm ajetulle 2019 autolle oli 18 000e.

Sähköautoa vaihtoehdoksi katsoessa kriteereinä oli enintään 100tkm ajettu ja perhekäyttöön soveltuva auto. Noin 20 000 hintaluokassa tuli vaihtoehdoiksi Kian Niro tai Nissan Leaf. Jos hintaa olisi nostanut noin 30 000 tuntumaan niin sieltä olisi mm. Skoda Enyaq tai Id4 alkanut löytyä. Myös Hyundain autoja katselin sillä silmällä. Alle 30 000€ autot oli pienellä noin 60kwh akulla. Tämä akku riittäisi vielä varauksella kesäkeleillä, mutta kaikilla kyseisillä autolla tuntui talvi aiheuttavan ongelmia mm. Akun esilämmityksen ja latausnopeuksien suhteen. Myös lyhyehköt takuut mm. VAG konsernin autoissa hiersi niin ettei luottamusta löytynyt. 30-35 tuhannen välistä alkaa löytyä isompiakkuisia, jolloin matkanteko vähän kohtuullisempaa talvella.
 
Joo, itse en uskaltaisi kaasuvehkeitä ostaa kun tulevaisuus on melko synkän näköinen sen käyttövoiman osalta.
Jollain taisi olla käytetty mielessä, hybridi lisäksi, käytetyssä oli kaasuriskiä jo lähtenyt hintapyynneistä. ja jos ajot sopiii kaasujakeluun, niin se auton hinnan osalta vaikutti ihan potenttiaaliselta jos tarkoitus pitää se vuosia 5v-10v (oli muistaakseni pienet kilometri / vuosi), eli lähinnä ne riski oli siellä puolella muodostuuko auto muuten pommiksi, vai tarjoaako huolettomia kilometrejä , Toki poltti ajatuksena ajaa pitkään, niin tulee siellä se kaasunhnta riski, maakaasu itsessään vs bensa/diesel on iso etu, bio ja synteettisetki sopii, no silloin odotus että halpaa sähkistä löytyy kaupasta, varsinkin jos ei tarvi olla iso.
 
Oma valinta oli siis Skoda Octavia G-tec. Hintaa 42tkm ajetulle 2019 autolle oli 18 000e.

Sähköautoa vaihtoehdoksi katsoessa kriteereinä oli enintään 100tkm ajettu ja perhekäyttöön soveltuva auto. Noin 20 000 hintaluokassa tuli vaihtoehdoiksi Kian Niro tai Nissan Leaf. Jos hintaa olisi nostanut noin 30 000 tuntumaan niin sieltä olisi mm. Skoda Enyaq tai Id4 alkanut löytyä. Myös Hyundain autoja katselin sillä silmällä. Alle 30 000€ autot oli pienellä noin 60kwh akulla. Tämä akku riittäisi vielä varauksella kesäkeleillä, mutta kaikilla kyseisillä autolla tuntui talvi aiheuttavan ongelmia mm. Akun esilämmityksen ja latausnopeuksien suhteen. Myös lyhyehköt takuut mm. VAG konsernin autoissa hiersi niin ettei luottamusta löytynyt. 30-35 tuhannen välistä alkaa löytyä isompiakkuisia, jolloin matkanteko vähän kohtuullisempaa talvella.

Joo, ei oikein enää kukaan taida kaasuautoja kehittää niin saapa nähdä kauanko noita asemia on nykyinen määrä käytössäkään.

Sähköauton kannalta en ehkä sanoisi että talveksi tarvitsee niinkään isoa akkua, mutta jos akun esilämmitys pikalatausta varten puuttuu niin matkanteko menee kikkailuksi ja tuskaisaksi. Siinä mielessä toi 20 000 € ei vielä oikeen riitä, jos yli 200 km reissuja tulee talvella usein.
 
Joo, ei oikein enää kukaan taida kaasuautoja kehittää niin saapa nähdä kauanko noita asemia on nykyinen määrä käytössäkään.
Yksittäisten asemien osalta voi tulla poistumaa, mutta jos maakaasuverkon verralle ja alueella missä kaasukäyttöä muualla kuin siviili henkilöauto liikenteessä. ja se muu käyttö ei ole yhden ELY liikennöitsiän varassa, jolla soppari loppuu kolmevuoden päästä.

Kaasu ei ole raskaassa liikenteessä ihan vielä taputeltu, liikenteessä mihin sähkö ei vielä taivu, niin se päästökauppa, maakaasun pienemmät hiilipäästöt , saati uusiutuvakaasu, synteettiset.

Henkilöautojen osalta se näyttää olevan taputeltu , kuten sanoit, ei ole kehitysputkessa, mutta miten tulee kehittyy vanhojen kaasupäivitykset, lähinnä mielessä jotkin raskaammat, ajoneuvot, oikea neliveto, avolavat. mielessä ne jotka joutuvat yönpuolesta ajaan sinne "metsään" ja ehkä jopa siellä liikkuun työpäivän aikana.
 
Itse kuulun siihen kategoriaan, joka painii autoon sijoitettavan summan kanssa. Oma haarukka menee sinne 20k-30k tuntumaan. Tämä rajaa melko tehokkaasti sähköautoista sen tilavimman ja pitkän kantaman luokan pois.
Itsekkin ajattelin vähän samoin ennen, eli autoon noin 20k€ maks.

No sitten tuli sähköautot n.50k€ hintaluokkaan ja pikaisen laskutoimituksen jälkeen reilu 50k€ ei olekkaan niin paha kun jää 150€/viikko tankkaus, 700€/v dieselvero ja 800€/v huollot pois ja nämä vaihtuivat ilmaiseen lataukseen töissä, määräaikaishuollottomuuteen ja takuuseen. Joten lopputuloksena ei menee montaakaan vuotta niin yli tuplasti kalliimpi sähköauto tulee halvemmaksi ja lisäksi saa ajaa uudella sähköautolla vanhan dieselin sijasta. Toki kilometrejä tulee minulla varmaan triplasti keskiverto autoilijaan nähden ja ei varmaan pienillä kilsoilla kannattaisikaan.
 
Sähköauton kannalta en ehkä sanoisi että talveksi tarvitsee niinkään isoa akkua, mutta jos akun esilämmitys pikalatausta varten puuttuu niin matkanteko menee kikkailuksi ja tuskaisaksi. Siinä mielessä toi 20 000 € ei vielä oikeen riitä, jos yli 200 km reissuja tulee talvella usein.

En ihan noin suoraviivaisesti sanoisi, että jokaisella autolla ilman esilämmitystä homma menee kikkailuksi talvella. Täällä tulee vuosittaisesta ajosuoritteesta 2/3 talvikelissä pidempää matkaa (835km/siivu) eikä esilämmityksen puute aiheuta yhtään mitään säätöä parin talven pohjalta. Tuo 77kWh mebbiläinen kun pidemmällä matkalla lämpenee ok ja myös pitää lämmön, jolloin kylmän kelin vaikutus ei kovin karmea ole. Kylmin keli Pudasjärvellä kun latailin oli muistaakseni -37 ja jos abclle olisin siinä mennyt lataamaan niin yli 5x isompi vaikutus olisi ollut noiden kuormantasaus vs rechargella kylmän kelin vaikutus.

Toki homma on kiinni monesta jutusta per merkki ja taas HP-pösön kanssa oli aika urheilemista painaa tammikuun alussa Rukalta pk-seudulle. Matkaan meni sellainen reilu 4h kauemmin kuin talouden ykkösbiilillä.
 
Sähköauton kannalta en ehkä sanoisi että talveksi tarvitsee niinkään isoa akkua, mutta jos akun esilämmitys pikalatausta varten puuttuu niin matkanteko menee kikkailuksi ja tuskaisaksi. Siinä mielessä toi 20 000 € ei vielä oikeen riitä, jos yli 200 km reissuja tulee talvella usein.
Piti oikein katsoa mitä nettiautossa pyynnit, niin 20 000 jälkeen alkoi vasta niitä >60kWh akkusia tulle, ja jossain 25 000 nyrkillä kilometrit vähenee, ja alkaa niitä enemmän ajettuja Tesloja listautuun.

Ja ilmoituksessa tietenkin ns mallien nimilliset kapasiteetit, osassa vielä brutto, joten varsinkin pienellä akulla isoilla kilometreillä, jäljellä oleva netto voi olla mitä on ja t-paita lämmityksellä auraamattomalla tiellä voi se toimintamatka olla niukka.
Longrange Teslalla voi päästä jo pidemmälle, vaikka pohjalla olisi toistasataatuhatta ajettua.
 
En ihan noin suoraviivaisesti sanoisi, että jokaisella autolla ilman esilämmitystä homma menee kikkailuksi talvella. Täällä tulee vuosittaisesta ajosuoritteesta 2/3 talvikelissä pidempää matkaa (835km/siivu) eikä esilämmityksen puute aiheuta yhtään mitään säätöä parin talven pohjalta. Tuo 77kWh mebbiläinen kun pidemmällä matkalla lämpenee ok ja myös pitää lämmön, jolloin kylmän kelin vaikutus ei kovin karmea ole. Kylmin keli Pudasjärvellä kun latailin oli muistaakseni -37 ja jos abclle olisin siinä mennyt lataamaan niin yli 5x isompi vaikutus olisi ollut noiden kuormantasaus vs rechargella kylmän kelin vaikutus.

Toki homma on kiinni monesta jutusta per merkki ja taas HP-pösön kanssa oli aika urheilemista painaa tammikuun alussa Rukalta pk-seudulle. Matkaan meni sellainen reilu 4h kauemmin kuin talouden ykkösbiilillä.

Näin olen kuullut että tuolla 77 akulla sissit latailee eka pysähdyksellä muutama minuutin alkulämpöjä, sitten kovaa ajoa ja tokalla stintillä tulee jo kunnolla tehoa.

Itse ajellut id.3:lla ja oli kyllä tuskaisin talvinen sähköautokokemus ikinä. Kylmästä lähtö -18 asteessa, ajoa kunnes akku 10 % ja Ionitystä sähköä 30 kW maksimiteholla. 50 % kohalla oli jo 50-60 kW teholla. Pitemmällä siivulla ehtisi lämmetä, mutta toi reilu 200 km ei riittänyt kyllä mihinkään. Olisi ehkä pitänyt kokeilla tuolla ym. taktiikalla.
 
Itse kuulun siihen kategoriaan, joka painii autoon sijoitettavan summan kanssa. Oma haarukka menee sinne 20k-30k tuntumaan. Tämä rajaa melko tehokkaasti sähköautoista sen tilavimman ja pitkän kantaman luokan pois. Kakkos autoa emme omista. Koska autoon tulisi mahtua koira, lapset sekä lätkäkassit niin valitettavasti fiksut ID.3, Konat ym. eivät sovellu tässä tapauksessa perheen ainoaksi autoksi.

Hybridien tuomat edut taloudellisuuteen ja käyttökustannuksien säästöön ovat vähän niin ja näin, pois lukien premium autojen tekeleet. (Tämä pesrustuu lukemaani tietoon ko. autoista). Näin ollen satsaus hybridiin ei varsinaisesti houkuttele.

Yksi vaihtoehto on edelleen kaasuauto, sillä sitä saa meille sopivassa kokoluokassa suht edullisesti ja käyttökustannuksien osalta nokittaa bensat/dieselit ja hybridit. Gasum on mainostanut avaavansa Suomeen lisää asemia vielä tulevaisuudessakin. Vaikka ovatkin vain puheita niin uskoisin, ettei kaasu vekottimet häviä liikenteestä ainakaan 20v. siinä missä ei bensakotterotkaan. Isoin miinus on toki se ettei VAG enää kehitä uusia kaasuautoja.

Toki jos jollain on heittää ideoita tilavasta ja luotettavasta sähköautosta jolla pääsee eteenpäin pakkasellakin 250-300km ja hinta sen 20-30k niin antaa tulla. Itsellä olisi erinomaiset auton lataus mahdollisuudet kotona ja kiinnostus sähköautoja kohtaan noin muutoinkin.

Lisäys: No joo, onhan tilaihmeeksi saatavilla kiinalaista MG Mg5 farkkua 24k hintaan ja Byd Atto3 28k (kantama talvella n. 250km), mutta onko noi luotettavia?

20-30 kilon haarukkaan saa isoakkuisen ja isokonttisen ID4:n alle 100 tkm ajettuna, Nettiautossa useita yksilöitä noilla spekseillä tälläkin hetkellä. Enyaqin jos haluaa, niin sitten pitää joustaa kilometreistä tai budjetista.

Kaasulle kyllä ääni täältäkin, jos sattuu löytämään itselleen sopivan automallin ja yksilön käytetyistä. Yllättävän edullista, ainakin toistaiseksi kun biokaasusta on ilmeisesti ylitarjontaa, ja onhan siinä pieni bensiinisäiliökin varalla, jos ajaa kaasuverkoston ulottumattomiin.
 
Tuli kiskottua Model 3 LR:llä 2500 kilometria noin 550 kilon painoista isohkon kuomukärryn kokoista peräkärryä. Hiukan vaatii harrastuneisuutta tällainen, sillä kulutus pyöri 270-320 Wh/km hujakoilla ja range siten heikoimmillaan vain hieman reilut 200 kilometriä. Kulutus lähes tuplaantui 100 ja 80 km/h rajoitusalueita sisältäviä maanteitä ajellessa, nyt kesällä kun olisi realistista päästä alle 170 Wh/km lukemilla samat ajot.

Tässä visualisoituna koko reissun latausvälien pituus ja kulutus kullakin latausvälillä. Kaikki alle 200 Wh/km lukemat on ajettu ilman kärryä, loput kärryn kanssa. Tyypillisesti akusta tuli käytettyä 40-70 % kahden latauksen välillä, koska tällä tavoin lataustehot saatiin pidettyä ylhäällä (ks. alempi kuva ja teksti).

1723489259103.png



Onneksi Model 3 lataa kuitenkin kohtuu tehokkaasti. Latailtua tuli Ionityn, Rechargen, Teslan ja ABC:n latureilla. Nuo hitaimmat <50 kW keskitehon sessiot olivat kaikki tietoisia valintoja tilanteissa, joissa autoa ei tarvinnut syystä tai toisesta (esim. lounastauko) odottaa. Loput oli enemmän tai vähemmän odottelua, mitä nyt vessassa tuli usein käytyä tai joku jätski ostettua, johon suurin osa kustakin latausajasta meni. Tulihan tuossa silti vajaat 6 tuntia odoteltua auton latautumista, reilun viikon reissussa siis vajaat päivässä keskimäärin.

Matka tehtiin pääosin pikalatureilla, mitä nyt kotoa lähdettiin täydellä akulla ja saavuttiin tyhjällä. Siitä huolimatta energiakulut olivat noin 11 €/100 km, joten kyllä Suomessa sähköautolla ajaminen kannattaa taloudellisesti (vrt. polttis) vaikka olisi peräkärry perässä ja lataukset pikalatureilla.

1723489390786.png
 

Liitteet

  • 1723489380908.png
    1723489380908.png
    24,8 KB · Luettu: 1

Statistiikka

Viestiketjuista
259 294
Viestejä
4 508 254
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom