Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Tiloiltaan vastaavan sähköauton korkeampi hinnanalenema tekee sähköautosta kalliimman auton pitää. Myös vakuutukset kalliimpia. Kaasulla saat myös kokonaisuutena halvemmat kilometrit ja nopeamman matkanteon kun ei ole latauksesta johtuvia taukoja samalla tavalla.

Tämä on hyvä huomio. Pikaisella vilkasulla näyttäisi 21 vm. ja 40k kelatun Skoda Enyaqin 60 hinta pudonneen 20 000€ kolmessa vuodessa. Melkoinen pudotus kieltämättä.

Putoaako kaasuverrokin arvo samaa vauhtia hybrideihin nähden vai onko alamäki alkanut?
 
Tämä on hyvä huomio. Pikaisella vilkasulla näyttäisi 21 vm. ja 40k kelatun Skoda Enyaqin 60 hinta pudonneen 20 000€ kolmessa vuodessa. Melkoinen pudotus kieltämättä.
Eikös tuolla hinnaston hinta ollut jotain 44 000€, kauppahinta ja tuki/romutuspalkkiot erikseen.
Nettiautossa halvimmat pyynnit 30 000€ pintaan, ja siitä ylöspäin. Tosin sillä ei väliä mitä aikanaan maksannut, 20 luvulla mahtuu kuplaa , kovia tarjouksia ja hintojen normalisoitumista, tulevastakin on epävarmuutta, mm miten kiinan autojen tullien loppujen lopuksi käy. Uusien sähköautojen hinta kehitys vaikuttaa myös polttiksiin.

Putoaako kaasuverrokin arvo samaa vauhtia hybrideihin nähden vai onko alamäki alkanut?
Ihan hatusta jos mutuilen, jos mielessä käytetty 15 000€ - 20 000€ kaasuauto, tai 18 000 - 25 000€ hybridi, niin kaasuauton haluttavuus vuosien päästä voi olla ihan mitä tahansa, jos valinnaksi tulee helmi (no VAG ne kai kaikki) ja kaasu ajaminen kohtuuhintaista, ja täyttöasemia nykymalliin, nii voi olla haluttu, mutta en usko että niistä silloin enään mitenkään isosti maksetaan. Mutta jos nyt 5v-10v vedät, niin onko sillä niin väliäkään sakko viisataa vai yli kaksitonnia. Jos hybridiin laittaa jo lähdössä viistonnia enemmän, niin sitä ei tarvi miettiä.

Jos +30 000 käytetty sähköautoa mietit, niin eurot edelle mennessä, niin harkitsisin vahvasti kohtuu hintaista kaasuauto, jos sitä mieltymystäkin jo valmiina. Jos et mene hinta edellä, vaan arvosta ja haluat vähän maksaa muustakin, niin kyllä 30 00€ sähkiksessä voi olla vastinetta rahalle. ladattuakin saa joka kylällä, ja jos koti/työ lataus onnistuu, niin jos +30k€ polttelee, niin ehkä se on siten se.
 
Tiloiltaan vastaavan sähköauton korkeampi hinnanalenema tekee sähköautosta kalliimman auton pitää. Myös vakuutukset kalliimpia. Kaasulla saat myös kokonaisuutena halvemmat kilometrit ja nopeamman matkanteon kun ei ole latauksesta johtuvia taukoja samalla tavalla.

Päinvastoin sähköautolla helposti Nuorgamiin ja kaasuauto pikkubensa tankilla tiukkaa tekee.
 
on ok ladata patteripurkkia 111km välein mutta bensa 150km välein tuottaa ongelmaa. Aika erikoista…
[/QUOTE]
Mistä lienee olet luvut vetänyt, mutta molemmat ovat ongelmallisia ja tuskin kukaan lähtee pitkään reissuun tuollaisen kantaman autojen kanssa. Tankkauksen suhteen ongelma on luultavasti selvempi, sillä asemia on harvemmassa kuin latureita. Vaikka voihan sitä ottaa kanistereita (haisemaan) kontin täyteen ja tankata aina kun auto pysähtyy.
 
on ok ladata patteripurkkia 111km välein mutta bensa 150km välein tuottaa ongelmaa. Aika erikoista…
Miksi pitää ladata 111km välein? Itselläni ainakin reilu 500km range. 9 litran bensatankki kuulostaa aika pieneltä? Edellisessä autossani oli 70 litran dieseltankki, se oli ihan ehdoton minimi mitä viitsisi olla ettei tarvitse kokoaikaa asua bensa asemalla. Sähköauton sentään saa aina yön aikana täyteen niin ei tarvitse lataamista pahemmin miettiä.
 
Tämä on ilmeisesti lähteesi? Siinä tosin ei ole mainittu missään 111km latausväliä, ja laskemallakin päästään pidemmälle vaikka valitsisi heikoimman tuloksen. Testiolosuhteissa myös tuo kaasuauton minikokoinen bensatankki saattaa jättää välille jos sillä kuvittelee pääsevänsä 150km.
 
Joskus 10 vuotta sitten kaasuauto olisi voinut olla vielä ainakin noin teoriassa ihan mielenkiintoinen ja lupaava vaihtoehto, mutta nyt on kyllä aika pirun hankala keksiä mitään syytä hankkia kaasuauto, varsinkin muutamien näiden muutamien EU-ratkaisujen ym. myötä. Niissä muutenkin lähinnä yhdistyy bensa/dieselvehkeiden JA sähköautojen ongemat, ilman mitään kovin selkeää etua. Polttispuolelta tulee perintönä voimansiiron ym. monimutkaisempi rakenne kuluvine osineen, hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöt ja melu, kun taas sähköauton puolelta tulee surkea tai vähintäänkin äärimmäisen epävarma jälleenmyyntiarvo, rajattu range ja vielä sähköautojakin huonompi tankkausverkosto.

Saisihan noilla teoriassa laskettua liikenteen kokonaispäästöjä jonkin verran, mutta miksi vähentää (käytön aikaisia) päästöjä vähän, kun sähköautojen myötä niitä voi vähentää paljon? Valmistuksen hiilijalanjälki on ihan yhtä suuri kuin muillakin käyttövoimilla. Biokaasu on sinänsä ihan hieno juttu, mutta sen skaalatuvuus on todella surkea ja käytännön tasolla biokaasua ei pystyttäisi ikinä tuottamaan kuin murto-osa siitä määrästä mikä liikenteessä tarvittaisiin, jolloin käytännössä valtaosa kaasuvehkeistä rullaisi samoilla dinonpieruilla kuin muutkin polttisvehkeet.

Ei jatkoon, ainakaan henkilöautoliikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Saisihan noilla teoriassa laskettua liikenteen kokonaispäästöjä jonkin verran, mutta miksi vähentää (käytön aikaisia) päästöjä vähän, kun sähköautojen myötä niitä voi vähentää paljon? Valmistuksen hiilijalanjälki on ihan yhtä suuri kuin muillakin käyttövoimilla. Biokaasu on sinänsä ihan hieno juttu, mutta sen skaalatuvuus on todella surkea ja käytännön tasolla biokaasua ei pystyttäisi ikinä tuottamaan kuin murto-osa siitä määrästä mikä liikenteessä tarvittaisiin, jolloin käytännössä valtaosa kaasuvehkeistä rullaisi samoilla dinonpieruilla kuin muutkin polttisvehkeet.

Ei jatkoon, ainakaan henkilöautoliikenteessä.
Tulevaisuudessa kaasun tulevaisuus liikenteessä taitaa olla sen varassa että oikeasti jakelu käyttöön asti on vety yhteensopiva, ja siinäkin haetaan vain sitä tasapainoa, kumpi edulisempaa jaella vetynä perille asti, vai tuottaa synteettistä kaasua. vs sitten synteettiset nestemäiset polttoaineet.

Ja kuten sanoit, ei perinteisessä henkilöautoliikenteessä suorasähkölle pärjääminen kaukana. ja kun vielä pitkäänon ruokittavana bensa/diesel käyttöjä, niin aika kapeaksi jää. Polttokenno taasen tarvii jo ihan sitä vetyä, ja se toki sopii sähkövoimalinjan jatkeeksi.
 
Miksi pitää ladata 111km välein? Itselläni ainakin reilu 500km range. 9 litran bensatankki kuulostaa aika pieneltä? Edellisessä autossani oli 70 litran dieseltankki, se oli ihan ehdoton minimi mitä viitsisi olla ettei tarvitse kokoaikaa asua bensa asemalla. Sähköauton sentään saa aina yön aikana täyteen niin ei tarvitse lataamista pahemmin miettiä.

70l tankki = 1000-1700km toimintamatka ehdoton mini ettei tartte polttoaineasemalla asioida kuin kerran kuussa/kahdessa 5min per kerta on liikaa mutta aamuin illoin 3min latausjohdon kanssa on ok? (60x 3min/kk)
 
Niin kaippa se riippuu sähköauton hankintahinnasta ja akkukapasiteetista. Noilla tehokkaammilla akuilla varustetut sähköautot liikkuvat siellä 30k-50k hinnoissa (käytettynäkin) kun taas 48-60kWh autot 20k-30k hujakoilla. Sen mitä itse tutkailin niin tosiaan pienemmällä akustolla varustettujen autojen range on 350+/-. Eikä niissä ole akuston esilämmitystä mukana.

Oma hintahaitari painuu sinne 20k-30k tuntumaan, joten nuo hybridid lienee jossain määrin järkevämpiä "sijoitus" kohteita, joskin käyttäkustannuksien osalta ovat samaa tasoa kaasuautojen kanssa.

Toki nykyinen bensavärkki toimii. Eli ainahan sitä voi ottaa popparit käteen ja seurailla markkinatilannetta muutaman vuoden lisää.
 
70l tankki = 1000-1700km toimintamatka ehdoton mini ettei tartte polttoaineasemalla asioida kuin kerran kuussa/kahdessa 5min per kerta on liikaa mutta aamuin illoin 3min latausjohdon kanssa on ok? (60x 3min/kk)
1200km/ 300km akulla, 4 lataus sykliä. (*
No moni sähkis kotilataaja tökkii laitteen lataukseen päivittäin, ja polttiksista sähköön siirtyneille siinä uutta lähinnä kesäkausi, talvet sitä johdon päivittäistä tökkimistä harrastettu ennen sähkiksiä.

Tuossa laskenta mallissa laskennallisesti voisi vähentää kertoja pariin kertaan viikossa, kisaa jo webasto kekemukselle, kaupanpäälle kesän viileys.

Mutta on myös kuskeja joita sen johdon kanssa pelaaminen ei kiinnosta ja jotka eivät edes siellä pumpulla käy itse, sen tankakuksen esim hoitaa puoliso.

(*
500km akulla, tankattaisiin laskennallisesti kun 40% jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
mutta aamuin illoin 3min latausjohdon kanssa on ok?
Mulla ei mene edes tupakan kanssa 3 minuuttia. Lohko lämppärin johdon kanssa enintään 20 sekunttia. Ja sanoisin että sähkis on nopeampi kytkeä kuin lohkolämppäri koska johdon saa jättää seinälle.
 
Opettele laskemaan. 1000km . 8 latausta eli n 111km kantama, surkea…


Tämä on ilmeisesti lähteesi? Siinä tosin ei ole mainittu missään 111km latausväliä, ja laskemallakin päästään pidemmälle vaikka valitsisi heikoimman tuloksen. Testiolosuhteissa myös tuo kaasuauton minikokoinen bensatankki saattaa jättää välille jos sillä kuvittelee pääsevänsä 150km.
 
Opettele laskemaan. 1000km . 8 latausta eli n 111km kantama, surkea…
Joskus pelkkä laskeminen ei riitä, vaan pitää osata myös päätellä. Helpotetaan sen verran, että autoja tuskin ladattiin täyteen jokaisella (yhdelläkään) kerralla, eikä laturille varmaan saavuttu täysin tyjällä akulla, kuten tuolla vertailuun otetulla kaasuautolla pitäisi tehdä jopa kesäkelillä. Oikeassa elämässä todellinen luku on luultavasti noin puolet suurempi. Syytä miksi osa halusi ladata niin usein, en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
No tietenkin että saatu latausajat minimiin mutta eihän tossa oo mitään järkeä. Kaasulla ajat 500 km kelissä kuin kelissä ja saman hintaista reissussa sähkön kanssa. Siksi en enää aja sähkiksellä kun ongelma ladata reissussa. Ei latausmahdollisuutta yö aikana eikö työmailla eikä kyllä kotonakaan.
 
Eikö kaasun tankkaaminen ole reissussa enemmän ongelma kuin lataaminen? Asemia ei ymmärtääkseni ole joka pitäjässä.
Mitä jos ajat kaasulla tuon lenkin, eli 1000km ja pääset sillä tankillisella puoleen väliin. Tästä eteenpäin tankkaat noin 100km välein ja kun sieltä lapista pitää päästä vielä takaisin, niin pysähdyksiä tulee melkoisesti ja koko ajan tankki on yhtä tyhjä kuin tavallisella bensa-autolla jossa bensavalo palaa.
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin sähköauto ei välttämättä ole paras valinta.
 
Ei oo tarvetta lappiin mennä. Kemiin reissasin 9kk ja silloin ei ollut edes asemaa kemissä, Oulussa lähin ja ei ollut mitään ongelmaa. -26 pakkasta ja kantama silti 490km luvatusta 500km motarilla. Ei ongelmaa toisin kuin sähköllä ajessa.
 
Eikö kaasun tankkaaminen ole reissussa enemmän ongelma kuin lataaminen? Asemia ei ymmärtääkseni ole joka pitäjässä.
Mitä jos ajat kaasulla tuon lenkin, eli 1000km ja pääset sillä tankillisella puoleen väliin. Tästä eteenpäin tankkaat noin 100km välein ja kun sieltä lapista pitää päästä vielä takaisin, niin pysähdyksiä tulee melkoisesti ja koko ajan tankki on yhtä tyhjä kuin tavallisella bensa-autolla jossa bensavalo palaa.
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin sähköauto ei välttämättä ole paras valinta.
Joo, kaasuauto on hyvä joidenkin tiettyjen säännöllisten välien edestakasin tahkoamiseen. Moniin paikkoihin pääsee, mutta vaatii matkasuunnittelua.
 
Ei oo tarvetta lappiin mennä. Kemiin reissasin 9kk ja silloin ei ollut edes asemaa kemissä, Oulussa lähin ja ei ollut mitään ongelmaa. -26 pakkasta ja kantama silti 490km luvatusta 500km motarilla. Ei ongelmaa toisin kuin sähköllä ajessa.
Mikä ongelma oli tuolla matkalla on sähköautolla ajaessa? Edestakaisin matkassa pitäisi kolme latauskertaa riittää tai jos varmistelee niin lataa neljännen. Noin pitkällä matkalla tulee muutenkin välipysähdyksiä paitsi "kusematta lappiin" -tyypeille.
 
70l tankki = 1000-1700km toimintamatka ehdoton mini ettei tartte polttoaineasemalla asioida kuin kerran kuussa/kahdessa 5min per kerta on liikaa mutta aamuin illoin 3min latausjohdon kanssa on ok? (60x 3min/kk)
Ajoin tankillisen viikossa tuolla diesel autolla, reilu 1000km/viikko on ajoa, edellisen auton range oli 350km, tuo meni jo naurettavaksi kun piti käydä 3-4 kertaa viikko tankkaamassa. En tiedä miten tumpelo pitää olla että menee 3 minuuttia latausjohdon kanssa? Minulla menee maks 10 sekuntia. Piuha käteen, piuhan napista auton luukku aukeaa ja painaa pistokkeen paikoilleen. Ei tarvitse edes kumartua tms kun kaikki on sopivalla korkeudella.
 
Miten paljon suurinpiiretin perussähköautoon saa akkuun prosentteja lisää tuollaisen pidemmän reisun perus 10min huoltoasema pysähdyksen aikana kun käy juomassa kahvit?
 
Miten paljon suurinpiiretin perussähköautoon saa akkuun prosentteja lisää tuollaisen pidemmän reisun perus 10min huoltoasema pysähdyksen aikana kun käy juomassa kahvit?
Riippuu varmaan paljon siitä mikä sattuu olemaan se "perussähköauto". 200km täydellä tankilla kulkeva Nissan Leaf vai joku muut? Nissaniin saat tunnissa satakunta kilsaa. Johonkin toiseen taas paljon enemmän.
 
Miten paljon suurinpiiretin perussähköautoon saa akkuun prosentteja lisää tuollaisen pidemmän reisun perus 10min huoltoasema pysähdyksen aikana kun käy juomassa kahvit?

Ehkä ennemmin kannattaa laskea, että paljonko saa tietyssä ajassa lisää rangea.

Mutta ensin halutaan tietää latausteho, olkoot se vaikka 100kW. 10 minuutissa tulee:

(10min/60min)*100kW= 16,7kWh.

Auton kulutus vaikkapa 22kWh/100km

Saatu range saadaan laskettua aina kaavalla:

Ladattu energia/(Kulutus kWh/100km*100) eli esim. tuossa esimerkin luvuilla

16,7/22*100 = 75km.

Jos kulutus on vain 15kWh niin rangea saisi 111km samalla energiamäärällä.
 
Ei jaksa tuntikausia notkua latureilla, muutakin elämää
Pitäähän sitä matkan varrella syödäkin. Jopa Leaf lataa nopeammin kuin ruoka on tuulensuojassa, uudemmissa tämä hoituu vieläkin nopeammin.
Elämä on kuitenkin valintoja ja jos jokin auto ei sovi itselle, niin turha sellaista on hankkia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se ei toimisi hyvin jollain toisella.
 


on ok ladata patteripurkkia 111km välein mutta bensa 150km välein tuottaa ongelmaa. Aika erikoista…
[/QUOTE]

Ainakaan omaa sähköautoa ei tarvitse ladata 111km välein vaikka vetäisi peräkärryä, -37C pakkasessa pääsi vajaa 250km.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oo tarvetta lappiin mennä. Kemiin reissasin 9kk ja silloin ei ollut edes asemaa kemissä, Oulussa lähin ja ei ollut mitään ongelmaa. -26 pakkasta ja kantama silti 490km luvatusta 500km motarilla. Ei ongelmaa toisin kuin sähköllä ajessa.

Ei se sun kaasuautoskaan minuutissa täyty, nyt juttusi on ihan täyttä potaskaa. Edelleenkin sähköautolla on helpompi ajaa Hanko-Nuorgam kuin kaasuautollasi.
 
Miten paljon suurinpiiretin perussähköautoon saa akkuun prosentteja lisää tuollaisen pidemmän reisun perus 10min huoltoasema pysähdyksen aikana kun käy juomassa kahvit?
Edellistä kuittia kun katsoo niin tupakin mittaisella tauolla 9,92 kWh. Eli noin 50 km omalla autolla. Valitettavasti tarkkaa aikaa ei näy.
 
Ei se sun kaasuautoskaan minuutissa täyty, nyt juttusi on ihan täyttä potaskaa. Edelleenkin sähköautolla on helpompi ajaa Hanko-Nuorgam kuin kaasuautollasi.
4 min täysi tankki. Ja edelleen kaasuauto helpompi kuin sähköllä. 2 tankkauksella hanko - nuorgam väli mites patteripurkilla?
 
g-tec octavia ja ei mene sähköauto 500km ainakaan talvella ehkä kesällä.

Tankkaus Jyväskylässä ja Kemissä. Joo takasin joutus bensalla Kemiin asti ajelemaan. Mut joo kohta 2 vuotta ajellut ja 1 kerran kaasu loppunut joten ei iso ongelma. Melkein suurempi ongelma et muistaa välillä bensalla ajaa. Ennen oli V70 kaasulla ja kantama 250-300 ja 70l bensatankki ja ihan turhaan.
 
Miten paljon suurinpiiretin perussähköautoon saa akkuun prosentteja lisää tuollaisen pidemmän reisun perus 10min huoltoasema pysähdyksen aikana kun käy juomassa kahvit?
Riippuu lämpötilasta/akun lämpötilasta/laturista/autosta ylipäätään. Joten hankala sanoa, mutta jos tulee laturille sopivan tyhjällä akulla joka on sopivassa lämpötilassa, niin omalla autollani voisi optimi oloissa saada joku 25 kWh 10 minuutissa. Tämä tarkoittaisi myös optimi oloissa 200 km ajoa. Sitten taas suht täydellä jäätyneellä akulla kun menisi laturille niin saisi 10 minuutissa ehkä 5 kWh jolla kovalla pakkasella ajaisi varsin lyhyen matkan. Todellisuus on sitten jossain tuossa välissä.

Ehkäpä nyrkkisääntönä voisi sanoa, että oman autonsa tunteminen/latureiden tunteminen (jaettu vai jakamaton teho jne.) on aika tärkeää jos on kiire jatkaa matkaa.
 
g-tec octavia ja ei mene sähköauto 500km ainakaan talvella ehkä kesällä.

Tankkaus Jyväskylässä ja Kemissä. Joo takasin joutus bensalla Kemiin asti ajelemaan. Mut joo kohta 2 vuotta ajellut ja 1 kerran kaasu loppunut joten ei iso ongelma. Melkein suurempi ongelma et muistaa välillä bensalla ajaa. Ennen oli V70 kaasulla ja kantama 250-300 ja 70l bensatankki ja ihan turhaan.
Kemistä on nuorgamiin yli 500km, taitaa olla jopa yli 600km, joten jo menomatka vetää tiukille ilman pysähdystä. Takaisin saa tulla viiden pysähdyksen taktiikalla jos huoltikset osuu hyvin kohdalle.
 
Ei vedä, muista et bensatankki myös . Jopa 600 km parhaillaan päässyt kesällä kaasulla, kantama riittävä
 
Pitäisi ehkä selvyyden vuoksi sopia lasketaanko lähdettäessä täytettävä tankki tankkauskerraksi vai ei...
 
Turhaa jankkaamista mielestäni. Kuka edes ajaa säännöllisesti hanko-nuorgami väliä, että pitäisi sitä ajatellen ostaa auto?

Molemmissa, kaasu- sekä sähköautossa varmasti hyvät ja huonot puolet jotka jokaisen kannattaa miettiä läpi mielessään ennen kuin auton ostaa.

Kuten tuolla aikaisemmassa viestissäni kerroin niin itse olen tyytyväinen omaan kaasuauto hankintaani.

Yli 90% on työajoa ja tällä varrella on kaksi kaasutankkauspistettä. Polttoainekustannukset laskivat lähes puoleen siitä mitä aikaisemmassa bensa-autossani.

Tänä kesänä tuli tehtyä myös loma-ajot kaasuautolla eikä ollut ongelmia ainakaan tampere-enontekiö välillä. Rovaniemellä on myös nykyisin tankkauspiste joka auttaa jonkin verran tuota pohjoisessa käyntiä.

Sähköautokin olisi varmasti ollut hyvä vaihtoehto, mutta itse tarvitsin tilavan farkun ja sähköfarkkuja on ymmärtääkseni melko rajatusti ja hintakin olisi varmasti ollut jo tuplat verrattuna tuohon vm. 21 golffiin.
 
No tietenkin että saatu latausajat minimiin mutta eihän tossa oo mitään järkeä. Kaasulla ajat 500 km kelissä kuin kelissä ja saman hintaista reissussa sähkön kanssa. Siksi en enää aja sähkiksellä kun ongelma ladata reissussa. Ei latausmahdollisuutta yö aikana eikö työmailla eikä kyllä kotonakaan.
Keli vaikuttaa aika paljon siihen mitä auton pytystä saa ulos, myös siihen paljonko jakajasta saa. Lisäksi jos jakajalla on käynyt just ennen joku roska-auto/roska-autoja vetämässä 200+kg niin ohhoijaa...
 
Gasum asemat toimineet loistavasti 2 vuoden aikana, ei vajaita tankkeja koskaan edes kuorma-auton kanssa samaan aikaan.
 
Ei vedä, muista et bensatankki myös . Jopa 600 km parhaillaan päässyt kesällä kaasulla, kantama riittävä
Eli vertaat kaasuauton kesämatkaa sähköauton talvimatkaan pahimmalla mahdollisella kelillä. Onhan tämä yksi tapa perustella (valehdella) itselleen oman auton järkevyyttä.
 
Nollapostaus, keskustelun häiriköinti
No luvattu kantama 500 ja siihen pääsee myös talvella.

sähkiksellä en päässyt kun puolet wltp kantamasta edes kesäkelissä.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän kaasuautolla tarvi mennä edes Lappiin ilman, että sähköauto on kätevämpi. Esimerkiksi välillä Joensuu-Ruka (joka sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla) ei ole yhtään kaasutankkauspistettä. Ajomatka on 500 km eli kaasutankki on perillä tyhjä.

Mukava sitten ajaa viikonlopun jälkeen takaisin 9 litran bensatankilla ja toivoa, että 100 kilsan välein on bensa-asemia. Taitaa olla parempi ottaa jerrykannu varmuuden vuoksi mukaan.

Sen sijaan millä tahansa keskiluokan sähköautolla riittää (akku yli 55 kWh), että lataa puolivälissä. Perillä sitten auto mökillä hidaslataukseen (8A virralla tyhjästä täyteen 1,5 päivässä), ja takaisintullessa taas puolivälissä lataus.

Tuolla välillä ei pääse sähköautoilijalla rangeahdistus yllättämään. Suurteholatausta on ainakin ABC Juuka, ABC Nurmes, Kajaanissa useita, Neste Kontiomäki, S-Market Hyrynsalmi, S-Market Suomussalmi ja Kuusamossa useita.
 
Nollapostaus, keskustelun häiriköinti
Eihän kaasuautolla tarvi mennä edes Lappiin ilman, että sähköauto on kätevämpi. Esimerkiksi välillä Joensuu-Ruka (joka sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla) ei ole yhtään kaasutankkauspistettä. Ajomatka on 500 km eli kaasutankki on perillä tyhjä.

Mukava sitten ajaa viikonlopun jälkeen takaisin 9 litran bensatankilla ja toivoa, että 100 kilsan välein on bensa-asemia. Taitaa olla parempi ottaa jerrykannu varmuuden vuoksi mukaan.

Sen sijaan millä tahansa keskiluokan sähköautolla riittää (akku yli 55 kWh), että lataa puolivälissä. Perillä sitten auto mökillä hidaslataukseen (8A virralla tyhjästä täyteen 1,5 päivässä), ja takaisintullessa taas puolivälissä lataus.

Tuolla välillä ei pääse sähköautoilijalla rangeahdistus yllättämään. Suurteholatausta on ainakin ABC Juuka, ABC Nurmes, Kajaanissa useita, Neste Kontiomäki, S-Market Hyrynsalmi, S-Market Suomussalmi ja Kuusamossa useita.

monta kertaa vuodessa ajat tätä väliä?
On taas sähkövinkuja ku pitää sitä kallista kotteroa perustella
Tai ajan ton matkan perheen 2. autolla joka yllätys yllätys on kaasu myös mutta 50l bensatankilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 727
Viestejä
4 564 089
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom