On näitä toki olemassa, esim. Scanialla, mutta sehän ei kerro välttämättä siitä, onko niiden myyminen (tällä hetkellä) tuottoisaa bisnestä. Bussitarjontaa kun katsoo, niin on tarjolla voimalinjaa vähän joka lähtöön. Niiden kehittäminen myytäviksi tuotteiksi on varmasti maksanut pelimerkin jos toisenkin. Kun julkisen liikenteen vaatimukset heiluvat tuuliviirinä, niin ehtiikö valmistajat kuolettaa kehityskulunsa?
Scania battery electric buses come as part of a holistic solution with vehicles, charging, maintenance and financing – and full guidance from start to finish.
www.scania.com
"Our buses come with high-capacity battery packs in both a 4-pack (416 kWh) and 5-pack (520 kWh) configuration option which enables a range of over 500 km in optimal conditions."
Ilmeisesti 1 kWh/km on reaalimaailmassa optimistista kaupunkiajossa? 520 kWh akku muuten painaa n. 3 tonnia, korkean energiatiheyden kennoilla.
"The batteries are built for great energy storage capacity per weight unit, and the cells are developed in collaboration with Northvolt"
Paljonko maksaisit korkean energiatiheyden Northvolt-akuista ja luottaisitko myyntimiehen vakuutteluun, että kyllä niiden pitäisi 10 vuotta kestää?
"...from both an environmental and social perspective."
...mutta ne onkin sosiaalisesti kestäviä akkuja.
BMW irtisanoi 2 mrd € akkutilauksen Northvoltilta:
German automaker BMW said today that it has canceled a €2 billion ($2.15 billion) order for EV battery cells with Northvolt.
electrek.co