Mielenkiinnolla odotin Thaimaan-reissua kun olin vuokrannut neljäksi viikoksi polttisauton alle, miten siihen suhtautuu melkein kahden vuoden sähköautoilun jälkeen. Alle valikoitui kai muutaman vuoden vanha bensakäyttöinen ja automaattivaihteinen Suzuki Ciaz sedan joka muistuttaa lähinnä jotain sedan Toyota Corollaa (toiveena oli jokin halpa diesel-käyttöinen avolava pickup mutta niistä oli vain kaikkein kalliimpia enää tarjolla).
en.wikipedia.org
Jotain hajahuomioita:
1. Hieman "hassulta" mutta ei erityisen häiritsevältä tuntui auton vaihteenvaihtelu ohituskaasutuksissa yms. kun on ehtinyt tottua sähköauton kiihdyttelyn tasaisuuteen ilman vaihteenvaihtoja, mutta pieni juttu kai.
2. Jossain vaiheessa >90km/h vauhdeissa alkoi moottorin ääni vähän häiritsemään, mutta siihen osasyynä oli välillä päälle unohtunut "sporttimoodi" joka ilmeisesti käytti melko pieniä vaihteita isoissakin vauhdeissa. Tilanne parani kun sporttimoodin muisti laittaa pois. Vaikka sähköauto edelleen on keskimäärin hiljaisempi ajaa kuskillekin, oli tuo Ciaz minulle yleisesti ottaen "tarpeeksi hiljainen".
3. Muutama 300-400km päiväreissu tuli tehtyä, ja myönnettävä se on että helpotti kun ei tarvinnut miettiä latailua kesken matkan, varsinkaan vieraassa maassa missä ei tiedä missä voi ladata ja mitä äppejä tms. tarvitsee. Vielä kun kävi tankkaamassa tankin täyteen juuri ennen matkaa, ei tullut minkäänlaista range-ahdistusta päästä tuollainen matka perille asti ja ehkä takaisinkin. Käytettiin paikallista etanolibensaa E20, toimintamatka olisi kai sitten ollut vieläkin parempi oikealla bensalla.
4. Huvikseni välillä testasin miten edes löytäisin latauspaikkoja Thaimaasta ja mitä siellä edes on. Puhelimen ChargeFinder ei tuntunut löytävän koko Thaimaasta yhtäkään latauspaikkaa, höhhöhhöö. Onneksi sentään GoogleMaps tuntui tietävän latauspaikkoja, esim. maaseudulla syömään pysähtyessä lähin olisi ollut jossain 5km päässä Google Mapsin mukaan.
En sen enempää opiskellut mitä lataustarjoajia Thaimaassa on mutta varsin monella isommalla bensa-asemalla näin ison kyltin "EV Station" jonka oletan olevan jokin paikallinen (iso?) lataustarjoaja, ihan vain nimestä päätellen (EV = electric vehicle). Ehkä niillä sitten on joku äppikin vai kävisikö kortti-/käteismaksukin?
EDIT: Ilmeisesti nuo "EV Station" olivat siis "PTT EV Station PluZ", juuri noilla varsin usein eteen osuvilla PTT-huoltoasemilla näin noita isoja "EV Station"-kylttejä, varsinkin isommissa taajamissa.
EV charging stations in Thailand are quickly growing as the country adopts electric vehicles to fight air pollution and fossil fuel use.
thethaiger.com
5. Maaseudulla ajaessa oli välillä turhan stressaavaa kun suht hyväkuntoiselta vaikuttavalla tiellä saattoi yhtäkkiä olla yksi tai parikin syvää kuoppaa tai vituix menneen tien korjauspaikkauksen jäljiltä kummallinen korkea "kuhmu" tiessä (mikä hemmetti noissakin "kuhmuissa" on kun niitä niin paljon näki), rengas tärähti kovaa jos ei ehtinyt väistämään tai nopeasti laskemaan nopeutta. Niissä tilanteissa kyllä olin tyytyväinen että alla oli keveämpi polttomoottoriauto, raskaampi sähköauto olisi ottanut kuoppiin vielä kovempaa, en tiedä olisiko rengas mennyt.
6. Ehkä eniten jäin sähköautoilussa kaipaamaan tilanteita joissa parkkeerasin jonnekin kadulle sivuun odottamaan jotain, odottelua saattoi tulla puolikin tuntia. Melkein +40 asteen helteessä ei autossa mielellään viettänyt aikaa paria minuuttia kauempaa edes ikkunat auki ilman että ilmastointi on päällä.
Sähköautolla ei olisi ongelma, pitää vaikka auton käynnissä "vapaalla" tai Teslan jossain "camp" tai "dog"-moodissa jotta sisällä on kiva viileä ilma.
Polttis piti sitten aina pitää tyhjäkäynnillä käryämässä koko aika, välillä ketutti tehdä niin jos vieressä oli joku myyntikoju jonka myyjä sai haistella katkujani koko ajan tms. No, tuolla kuitenkin auton tyhjäkäyntiin tunnutaan suhtautuvan paljon vapaamielisemmin kuin Suomessa tai EU:ssa.
Mietin kaiken kaikkiaan että edes jos asuisi Thaimaassa pidempään, tuskin kuitenkin valitsisin siellä sähköautoa polttiksen sijaan, ainakaan vielä. Siellä ei taida tulla polttisauton matkakulut kovin paljoa edes kalliimmaksi kuin sähköllä ajelu, kattavaa vertailua en tehnyt mutta ainakin paikalliset välillä valittavat sähkön kalleutta (myös maaseudun kodeissa), kun taas polttoaineet ovat Suomeen verrattuna halpaa kuin saippua. Lisäksi turistina joutuisi kai edelleen opiskelemaan ennalta mitä lataustarjoajia on ja pitääkö olla äppi tai tägi ja voiko ulkomaalainen edes rekisteröityä heidän palveluunsa jne. (jostain olen käsittänyt että monessa thaimaalaisessa kauppakeskuksessa saattaa olla ilmainenkin sähköauton lataus, en tiedä ovatko koko ajan varattuina).
Suomessa tilanne on päinvastainen, melko isoine ajoineni sähköautoilu on minulle taloudellisesti paljon järkevämpi valinta kuin pitäytyä polttisautossa; pienemmilla ajoilla tilanne luultavasti olisi toinen.
Jonkin verran siellä näin sähköautoja ainakin isompien taajamien luona, Tesla Model Y vaikutti olevan suosittu ja sitten näin aika monta kiinalaista BYD Atto 3 sähköautoa. Minkäänlaista Suomen tilannetta siellä ei näe missä näkee parikymmentä valkoista Tesla Model 3:sta (tai nykyisin yhä enemmän Y:tä) yhden päivän aikana.