Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Se 10l kanisteri vie sitten sen vajaa 200km pelastukseen?

Sitä voi jokainen kokematon reppana viisastella ihan vapaasti. Olen ihan riittävästi ajanut pohjoisessa ja jännittänyt pääseekö seuraavalle tankkipaikalle josta myös oikeasti saa tavaraa, että ei ole aikomustakaan ajaa siellä ilman varatankkia. Ei myöskään ilman vararengasta.
Eihän niitä yleensä tarvitse kuin kaikki menee suunnitelmien mukaisesti, mutta ei ne myöskään tilaa vie siellä kyydissä, ei ole järkisyytä olla ottamatta niitä mukaan kun tietää lähtevänsä johinkin riittävän pohjoiseen.
Sama porukka lähtee talven pakkasilla autoilemaan pelkissä ohkaisissa sisävaatteissa ja sitten on hätä jo vähän etelämmässäkin, kun autoon tulee vika eikä ole ulkotakkia tai oikeita kenkiä mukana.:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on oikein pohjoisessa? Ainakaan Rovaniemi-Nordkapp välillä ei ole ollut vaikeuksia löytää polttoainetta (Ruotsista ei kokemusta), vaikka käyttäisi vähän muitakin kuin pääteitä. Ehkä jos lähtee oikeasti metsään? Lapin etäisyydet ei kuitenkaan ole mitään tavattoman suuria autojen kantaman mittakaavassa, verrattuna vaikka johonkin amerikkaan. Ennemmin kannattaa olla huolissaan niistä teknisistä vioista.
 
Todennäköisesti suurimmalla osalla suomen dieseleistä ei todellisuudessa pääse lähellekään tuhatta normaalissa ajossa, todellisuus on siellä 6-800km välissä. Kun oikein pohjoisesta puhutaan, siellä on tankit harvassa, eikä ole tavatonta, että on tankkausasema suljettu kun olet kohdalla tai siellä on tankki tyhjä. Auton tankki voi hyvinkin loppua, vaikka pyrkisi tankkaamaan jokaisella asemalla. Ja sitten kun sulla se oma tankki on tyhjä keskellä erämaata, ei paljon naurata (paitsi jos fiksuna otit sen varakannun mukaasi). Hieman eri asia jos tankki tyhjenee etelässä, siellä on apu aina lähellä.
Jos se todellisuus on 600-1000km, ja jos ihan silmät ummessa suunistaa, niin tanakkaa aina kun tankki puolillaan tai alle. Jos ihan sille viimeinen mahdollisuus asema, niin siellä sitten täyteen, vaikka menisi vain 10l. Se varakanisteri on vain sen kanisterin verran isompi tankki, jonka avulla sitten "voi" siirtää sitä tankilla käyntiä myöhäisemmäksi. (*



Tämä oli uutta tietoa että pohjoisessa on nuo asemat tankki tyhjänä ja suljettuna, kuullostaa enemmän tänäpäivän uutisilta itärajan takaa.


(*
Toki jos siinä ajoneuvossa on jokin 30 litran tankki, jolla pääsee sen 200-300km, niin siinä toki 10l litraa tekee lisää.

On toki tunnettua että jopa paterikuskit pärjäävät lapissa, ilman agrekaattia, mutta jollain alle 300km talvi kanatamalla vaatii jo osalla reittejä jumppaa mihin ei kaikilla intoa.

. Ennemmin kannattaa olla huolissaan niistä teknisistä vioista.
Tämä, sellaiset varusteet että voi odotella sitä apua vähän pidempään.

Juu ja en ole kieltämässä kanisteria, polttoaineen loppuminen taitaa olla jos ei yleisin niin yksi yleisimistä syistä miksi liike loppuu kesken matkan. Niin sillä voi pelastaa jonkin etelän turistin. (kannattaa ottaa bensa ja diesel kannu)
 
Sitä voi jokainen kokematon reppana viisastella ihan vapaasti. Olen ihan riittävästi ajanut pohjoisessa ja jännittänyt pääseekö seuraavalle tankkipaikalle josta myös oikeasti saa tavaraa, että ei ole aikomustakaan ajaa siellä ilman varatankkia. Ei myöskään ilman vararengasta.
Eihän niitä yleensä tarvitse kuin kaikki menee suunnitelmien mukaisesti, mutta ei ne myöskään tilaa vie siellä kyydissä, ei ole järkisyytä olla ottamatta niitä mukaan kun tietää lähtevänsä johinkin riittävän pohjoiseen.
Sama porukka lähtee talven pakkasilla autoilemaan pelkissä ohkaisissa sisävaatteissa ja sitten on hätä jo vähän etelämmässäkin, kun autoon tulee vika eikä ole ulkotakkia tai oikeita kenkiä mukana.:rolleyes:
Ihan olis mielenkiintoista kyllä tietää missä korvessa olet ajellut ettei tankkipaikkaa löydy. Tietenkin jos sitä alkaa suunnittelemaan tankkausta kun on höyryt enään tankin pohjalla voi hätä tulla. Tästäkin pääsee pikkuisella ennakoinnilla eroon. Ei siinä, saahan sitä kanisteria pitää jos haluaa. Pikkuisen itsensä tikun nokkaan nostamista haukkua muita idiooteiksi jos ei tee kuten sinä
 
Jos mun pitäisi äänestää, kuljettaisinko varmuuden vuoksi varakanisteria Lapissa vai en, vastaisin empimättä Jaa. Joskus 10 vuotta sitten ihan vain kyytiläisenä Ivalosta Utsjoelle ja kuski käski pakata lämpökerraston mukaan. Etelän vetelänä en ymmärtänyt motiivia. Matkalla kysyin, vastaus oli ”joo ei täällä maasturin sisällä kylmä ole, mutta jos jäädään tien päälle, voi tulla vilu”. Sen jälkeen en hirveästi ole mukamas outojakaan kokemusasiantuntijoiden neuvoja kyseenalaistanut.
 
Jos mun pitäisi äänestää, kuljettaisinko varmuuden vuoksi varakanisteria Lapissa vai en, vastaisin empimättä Jaa. Joskus 10 vuotta sitten ihan vain kyytiläisenä Ivalosta Utsjoelle ja kuski käski pakata lämpökerraston mukaan. Etelän vetelänä en ymmärtänyt motiivia. Matkalla kysyin, vastaus oli ”joo ei täällä maasturin sisällä kylmä ole, mutta jos jäädään tien päälle, voi tulla vilu”. Sen jälkeen en hirveästi ole mukamas outojakaan kokemusasiantuntijoiden neuvoja kyseenalaistanut.
Juu, en minäkään kanisteria tarvinnut mutta siellä se on kontissa edelleen. Nuorgamissa oli muuten polttoaineen myynti lopetettu.
 
Juu, en minäkään kanisteria tarvinnut mutta siellä se on kontissa edelleen. Nuorgamissa oli muuten polttoaineen myynti lopetettu.
Tosta juuri vierestä kommentoitiin, että ei se bensa-asema paljon lohduta, jos sieltä on asemaltakin bensa loppu. Ja jos on Muoniosta loppu, on luultavasti Kolaristakin.
 
Tosta juuri vierestä kommentoitiin, että ei se bensa-asema paljon lohduta, jos sieltä on asemaltakin bensa loppu. Ja jos on Muoniosta loppu, on luultavasti Kolaristakin.
Nruogamissa myynti loppu, sieltä sitten (takaisin?) Muonioon, ja sieltä loppu josta sitten Kolariin, mikäs se sitten se seuraava, johon pitäs sillä pikku tankkisella dieselillä päästä.

Edit, tässä kai vaihtunut bensakoneeksi.

Joo, jos se auto on pienellä tankilla (kantamalla) ja pitää ajaella vajaan tuhannan kilomterin ajoja ilman tankkaus mahdollisuutta, niin, kyllä siinä joutuu toisenkin kannu mukaan ottaa. Mutta se ei kai ollut se mistä tarina lähti liikkeelle.
 
Mini Countrymanissa 36l tankki ja hissutellen pääsee kesällä 6l/100km kulutuksella. Talvella 7km työmatkaa ajaessa täytyy tankata 250km välein, joten ei pohjoisessa pärjäisi..
 
Juu, en minäkään kanisteria tarvinnut mutta siellä se on kontissa edelleen. Nuorgamissa oli muuten polttoaineen myynti lopetettu.
Yrittäjän vaihtumisesta johtuva väliaikainen katkos, kunnes saadaan uudet mittarit tulille:

 
Sähkisketjusta
Jos aletaan oikeasti niitä sähköautojen ja polttisautojen miinuksia ja plussia listaamaan ihan yleisesti sen mukaan, kuinka merkityksellisiä ne ovat ihmisille, niin kyllä siellä on ihan kärkipaikoilla:
- toimintamatka
- lataamisen/tankkaamisen nopeus
Ja molemmissa noissa polttis pesee sähköauton mennen tullen.

Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
Listasit tekijät joissa polttis on vahva, eli lista kuvaa ehkä niitä tekijöitä jotka askarruttavat polttisautoilijaa tässä murroksessa, aiemmin autonvalinnassa ei ole asiasta juurikaan joutunut pohtimaan.

Kun sisäistänyt sen että valikoimasta löytyy malli jolla toimintamatka ylittää reilusti sen arkiajot, niin seuraava pohdinta on sitten se levinreissu joka tehtiin omalla autolla vuonna 19, eihän se akku siihen riittä, mitäs jos haluaisikin tehdä vuonna 25 saman reissun, no ikääkin tullut, ja matka täynnä latureita, samoin kohteessa. Entäs se vuokra kärry juttu, kun haettiin ikeästä kuorma, entäs jos haluan vetää kärriä, enkä vuokratapakettiautoa...



Ei ole millään tavalla mielekästä yrittää perustella jotain tuotetta paremmaksi sillä, että siinä on jokin ominaisuus, mitä toisessa ei ole, jos se ominaisuus on täysin turha.
Toimintamatka ei muutu turhaksi, se on tärkeä, mutta jos valinnan tehnyt riittäväksi, niin pidempi muuttuu turhaksi, mistä ei halua maksaa, ehkä ei niin turhaksi kuin 1000hp.

- lataamisen/tankkaamisen nopeus
Kun sen toimintamatkan on pureskellut, niin tämä seuraava mikä mietittytää kovasti sähkistä harkitsevia. Nähty siellä autossa aikaa kuluttavia lataajia, ettei tuo ainakaan itse kiinnosta. Tämä monella ratkennut vasta ostopäätöksen jälkeen, jonkajälkeen usein kuvaava kommentti, auto liikkeelle lähtiessä tankkitäynnä, jos nyt joutusin miettiin polttista niin arveluttaisi nimenomaan tuo pumpulla tankkaamisen tarve.

Jos ainoa lähin latauspaikka on siellä kaukana ABClle , minne erikseen mentävä, mikä myös lähin polttoaine asema, niin tuosta kokemuksesta ei pääse nauttiin, ja iso juttu ajella 700km, vs 400km kertakäynnin jälkeen, toki on sitten heitä jokta sitä polttoaineitta hakevat tuntien reissuilla hinnan takia, vaikka itse reissuun kuluisi vielä enemmän siitä kantamasta ja ajasta.

Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
Ei, nyt olivat vain asioita mitkä arveluttaa, jos ne käsitelty, niin niiden jälkeen päästää valintaperusteisiin. jossa sähköauto voi pestä mennen tullen polttisvaihtoehtoa. tai sitten sähkistarjonnasta puuttuu vielä se sopiva vaihtoehto. Pidemmässä juoksussa, vaikka latausnoepus ja kantama pysyisi samana, niin sähkistarjonta monipuolistuu, eli sieltä löytyy se sopivavaihtoehto, jos pöydällä jää polttis ja sähkis, niin sitten on ne kustannukset, kokoajan menty sitä kohti että miksimaksaa polttiksen käytöstä, jos samalla tai pienemmin kustannuksin saa sähkiksen.
 
Riippuu toki kovasti ajoista, mutta omalla kohdalla iso asia on se, että sähköautolla ajo on 150€/viikko halvempaa kuin dieselautolla ajo oli. Dieseliä meni reilu 70 litraa viikossa. Sähköt saan pääasiassa ilmaiseksi ja kotonakin maksaa 10c/kWh.

Lisäksi toki dieselautossa oli kalliita huoltoja, jo ihan perus huollot oli ~700€/vuosi ja lisäksi 3v välein jakohihnan vaihtoa, öljynvaihtoja vaihteistoo jne. kallista. Lisäksi 600€/v dieselveroa.

Teslaan ei ole huoltoja (vaihdan suodattimet ja jarrunesteet itse ja herkistelen jarrut itse).

Toki monille 150€/viikko on pikkuraha, mutta itselleni 600€/kk on ihan merkittävä summa.

Vertaan tässä nyt kuitenkin suunnilleen samanhintaisia autoja. Varmasti kovin halvalla autolla voisi kokonaisuutena ajaa halvemmalla.
 
Ota huomioon, että minä puhun tässä nyt sähköautoilijana, joten minulla on hyvinkin kokemusta molemmista ja tiedän miten nämä toimivat.

Polttisauton plussat ovat juurikin pitkä toimintamatka ja nopea tankkaus.

Sähköauton plussia taas helppo lataaminen kotona, sekä edullisempi käyttövoima.

Kaikki muut sähkö- ja polttisautojen erot ovat täysin merkityksettömiä nyansseja. Eli loppujen lopuksi valinta pääsääntöisesti tehdään noiden yllämainittujen perusteella. Esimerkiksi omalla kohdalla ajamiset ovat käytännössä lähes kokonaan sähkörangen sisällä, joten tuo että auto latautuu kotona, on merkittävä etu. Ei tarvitse käydä huoltoasemilla tankkaamassa. Pidempiä reissuja, joilla joudun julkisten latureiden varaan, teen niin vähän, että olen sitten valmis kärsimään sen, että matkanteko ei ole enää niin vaivatonta ja huoletonta kuin polttiksella.

Sitten taas ymmärrän hyvin niitä, jotka ajavat enemmän pitkiä matkoja, että mieluummin hoitavat ne polttiksella. Polttiksella kuitenkin se ainoa vähänkään merkittävä haitta on se, että joutuu käymään huoltoasemalla tankkaamassa auton. Jos itse ajelisin jatkuvasti pitkiä matkoja, niin silloin valintani olisi bensa, vaikka sillä ajaminen olisikin kalliimpaa.

Jos joku oikeasti yrittää sähköautoa perustella jollain pienellä nyanssilla, niin kyse on ainoastaan pakonomaisesta tarpeesta yrittää perustella omaa valintaansa ainoaksi oikeaksi totuudeksi.
 
Sähkisketjusta
Riippuu toki kovasti ajoista,

Kaikki muut sähkö- ja polttisautojen erot ovat täysin merkityksettömiä nyansseja. Eli loppujen lopuksi valinta pääsääntöisesti tehdään noiden yllämainittujen perusteella. Esimerkiksi omalla kohdalla ajamiset ovat käytännössä lähes kokonaan sähkörangen sisällä, joten tuo että latautuu kotona, on merkittävä etu. Ei tarvitse käydä huoltoasemilla tankkaamassa. Pidempiä reissuja, joilla joudun julkisten latureiden varaan, teen niin vähän, etät olen sitten valmis kärsimään sen, että matkanteko ei ole enää niin vaivatonta ja huoletonta kuin polttiksella.
Jos tilastojen mukaan se yksityinen HA autoun liikenne menee suht pieniakkauisenkin kantamaan, niin mikä oli ajatuksesi tuossa että ainoat merkittävät asiat on kantama ja latauksen nopeus vs polttis. Vai ymmärsinkkö jotenkin väärin.

Mielestäni tuo on iso juttu että auto on liikkeelle lähtiessä "tankattu", minusta myös se voimalinja on isojuttu. Ja jos mietitään laajemmin polttisautoilijoita niin ne kustannukset on on melkeimpä elämän ja kuolemanasioita. joo, ei kaikille ja sitten mennään taasen sille tontille jotka ovat valmiita maksamaan siitä ei niin tärkeästä tehosta, ei niin tärkeästä nelivedosta jne.
 
Jos tilastojen mukaan se yksityinen HA autoun liikenne menee suht pieniakkauisenkin kantamaan, niin mikä oli ajatuksesi tuossa että ainoat merkittävät asiat on kantama ja latauksen nopeus vs polttis. Vai ymmärsinkkö jotenkin väärin.
En ymmärrä mitä yrität nyt sanoa. Minähän ihan selväsanaisesti kirjoitin, että tuollaisella profiililla sähköauto on parempi, niinkuin itsekin olen valinnut.
 
En ymmärrä mitä yrität nyt sanoa. Minähän ihan selväsanaisesti kirjoitin, että tuollaisella profiililla sähköauto on parempi, niinkuin itsekin olen valinnut.
Ok, sori, ilmeisesti mulla menee nimimerkit sekaisin, kommentoin alle lainattun viestin jatkokeskusteluna.
Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
 
Tässä väittelyssä on nyt keskitytty mukavuuteen ja hintaan. Asiassa on kuitenkin myös se moraalinen puoli.

Fossiililla polttoaineilla ajamisen pitää loppua. Eikä kukaan ole luvannut että se olisi halpaa tai mukavaa.

Ja se tulee loppumaan joka tapauksessa, joko poliittisilla päätöksillä nopeammin, tai kaupallisista syistä hitaammin kun jäljellä olevan öljyn poraaminen käy lopulta liian kalliiksi. Mikä oikeus meidän sukupolvella on kuluttaa se loppuun "mukavuuden" takia? Ei ollut meitä edeltävillä sukupolvilla vastaavaa mukavuutta, eikä sitä jää tulevillekkaan.
 
Riippuu toki kovasti ajoista, mutta omalla kohdalla iso asia on se, että sähköautolla ajo on 150€/viikko halvempaa kuin dieselautolla ajo oli. Dieseliä meni reilu 70 litraa viikossa. Sähköt saan pääasiassa ilmaiseksi ja kotonakin maksaa 10c/kWh.

Lisäksi toki dieselautossa oli kalliita huoltoja, jo ihan perus huollot oli ~700€/vuosi ja lisäksi 3v välein jakohihnan vaihtoa, öljynvaihtoja vaihteistoo jne. kallista. Lisäksi 600€/v dieselveroa.

Teslaan ei ole huoltoja (vaihdan suodattimet ja jarrunesteet itse ja herkistelen jarrut itse).

Toki monille 150€/viikko on pikkuraha, mutta itselleni 600€/kk on ihan merkittävä summa.

Vertaan tässä nyt kuitenkin suunnilleen samanhintaisia autoja. Varmasti kovin halvalla autolla voisi kokonaisuutena ajaa halvemmalla.
Paljonko lainanlyhennys/kk?

Kyllähän se vaan niin on tässä maassa, että halvinta on ajaa 1000-3000€ autolla. Tekis mieli hommata sähköauto itsekin mutta nuukana miehenä en pysty perustelemaan sitä itselleni mitenkään. Ja taitaa se maailmakin pelastua paremmin kun ajaa sen tonnin auton loppuun asti.
 
Tässä väittelyssä on nyt keskitytty mukavuuteen ja hintaan. Asiassa on kuitenkin myös se moraalinen puoli.



Fossiililla polttoaineilla ajamisen pitää loppua. Eikä kukaan ole luvannut että se olisi halpaa tai mukavaa.



Ja se tulee loppumaan joka tapauksessa, joko poliittisilla päätöksillä nopeammin, tai kaupallisista syistä hitaammin kun jäljellä olevan öljyn poraaminen käy lopulta liian kalliiksi. Mikä oikeus meidän sukupolvella on kuluttaa se loppuun "mukavuuden" takia? Ei ollut meitä edeltävillä sukupolvilla vastaavaa mukavuutta, eikä sitä jää tulevillekkaan.

Tuo laittaisin kastiin ajamisen kustannukset.



Paljonko lainanlyhennys/kk?



Kyllähän se vaan niin on tässä maassa, että halvinta on ajaa 1000-3000€ autolla. Tekis mieli hommata sähköauto itsekin mutta nuukana miehenä en pysty perustelemaan sitä itselleni mitenkään. Ja taitaa se maailmakin pelastua paremmin kun ajaa sen tonnin auton loppuun asti.

Nyt kun polttoaineet on halpoja ja korot koholla niin polttisraadot kilpailukykyisiä, ja kun uusien ja uudehkojen auton arvokehitys hämärää, niin on ihan perusteltua katsella miten tilanteet kehittyy. Jos ei mitään yllättävää tapahdu niin alkaa taasen tulee tarjouksia missä ne tonnin raadot kannattaa päivittää sähkikseen (ja en nyt tarkoita että jokaikinine, vaan sitä että entistä useamman kannattaa)
 
Paljonko lainanlyhennys/kk?

Kyllähän se vaan niin on tässä maassa, että halvinta on ajaa 1000-3000€ autolla. Tekis mieli hommata sähköauto itsekin mutta nuukana miehenä en pysty perustelemaan sitä itselleni mitenkään. Ja taitaa se maailmakin pelastua paremmin kun ajaa sen tonnin auton loppuun asti.
Vertasin saman hintaisia autoja. N. 55k€. Ei lainan lyhennys vaikuta kun olisi sama polttiksessa. Itse ostin toki käteisellä auton kun korot niin kovat. Toki 1000€ autolla olisi halvin ajaa, mutta myös sillan alla olisi halvempaa kuin asunnossa.
 
No tässä kertauksena:
No minäkin kertaan. Mukaanluettuna huoltokustannukset. Miten täyssähköllä ajavat kokevat nuo huoltohinnat? Laatikko- ja hihnahuollot varmaan loistavat poissaolollaan. Mitä vastaavia isoja kulueriä autohuollot ovat keksineet tilalle? Käyttövoiman halpuus nyt on niin triviaali, että se lienee kaikille selvää.
 
Vertasin saman hintaisia autoja. N. 55k€. Ei lainan lyhennys vaikuta kun olisi sama polttiksessa. Itse ostin toki käteisellä auton kun korot niin kovat. Toki 1000€ autolla olisi halvin ajaa, mutta myös sillan alla olisi halvempaa kuin asunnossa.
Juu, on kyllä sellainen hintaluokka, että ei tarvitse harkita edes ostavansa. Eikä varsinkaan käteisellä. Eli sillä polttoaineen ja sähkön hintaerolla ei nyt oikeastaan ole mitään merkitystä jos on kerta massia päällä. :D
 
En mä kyllä miellä polttomoottoriautoa yhtään sen vähemmän "huolettomaksi ja stressittönäksi". Pitkällä lomamatkalla tms, se on kyllä helpompi, mutta vastaavasti sitten arkikäytössä vaatii enemmän huolenpitoa.

Se huolettomuus ja stressittömyys viittasi juurikin siihen, että kun lähdet ajamaan pidempää siivua, niin ei tartte huolehtia ja stressata siitä, missä auton saa ladattua/tankattua.

OKT asujalle se polttisvehje vaatii sen sijaan ylimääräistä huolehtimista ja joskus suunnittelua. Kyllä mä joudun melko useinkin miettimään viikon ohjelmaa että joudunko ajamaan erikseen tankkaamaan, vai sattuuko muuten reitille jäljellä olevan rangen sisällä.

Jos ihan rehellisesti tuollaista väität, niin kannattaisiko harkita, että autoa voi tankata aiemminkin kuin vasta sitten kun alkaa olla range vähissä? Ei sähköautoakaan kukaan arjessa lataa vasta sitten kun varaus vetelee viimeisiään. Mitä itse monta kymmentä vuotta olen polttiksella ajanut, niin kertaakaan koko elämäni aikana ei ole tarvinnut lähteä vartavasten tankkaamaan, vaan aina on voinut tankata sopivasti ohimennen. En sitten tiedä missä korvessa asut, jos on sellainen tilanne, ettei ainuttakaan tankkausasemaa ole koskaan matkan varrella.
 
Ihan turhaa kinaamista käyttövoimista, aikuiset ihmiset osaa pääsääntöisesti tehdä valintansa OMIEN toimintaparametriensä mukaan.
Muuttujia on niin paljon että mitään yksiselitteisiä "totuuksia" ole.
Lukisin mieluummin tässä ketjussa sähkiksistä.

Juuri näin. Nimenomaan jokainen valitsee itse. Sitähän minä tässä olen kritisoimassakin, kun täällä on osa sellaisia sähköautofanaatikkoja, että toitottavat jatkuvasti polttiskuskien olevan väärässä ja että he eivät vaan ymmärrä, että heidänkin pitäisi vaihtaa sähköautoon. Fanaattisesti hehkutetaan vain sähköautoja ja ihmetellään että miksi kaikki ei niitä halua ostaa.

Mikä lie aiheuttaa sellaisen kiiman, että tulee pakonomainen tarve puolustella sitä omaa valintaa ja yrittää kääntää muutkin samalle kannalle?
 
Jos ihan rehellisesti tuollaista väität, niin kannattaisiko harkita, että autoa voi tankata aiemminkin kuin vasta sitten kun alkaa olla range vähissä? Ei sähköautoakaan kukaan arjessa lataa vasta sitten kun varaus vetelee viimeisiään. Mitä itse monta kymmentä vuotta olen polttiksella ajanut, niin kertaakaan koko elämäni aikana ei ole tarvinnut lähteä vartavasten tankkaamaan, vaan aina on voinut tankata sopivasti ohimennen. En sitten tiedä missä korvessa asut, jos on sellainen tilanne, ettei ainuttakaan tankkausasemaa ole koskaan matkan varrella.
Yleensä siinä 200km jäljellä olevan rangen tienoilla tuota alkaa suunnittelemaan. Enkä nyt tarkoita sitä että mistään ei saisi polttoainetta, vaan mistä sen saisi kohtuullisella hinnalla. Tuo lähin asema on jokin täyden autoedun spesiaaliasema. Jos et ole huomannut, niin nuo liikennepolttoaineet ovat aika suolaisen hintaisia. Enkä nyt viilaa niitä viimeistä paria senttiä.
 
Yleensä siinä 200km jäljellä olevan rangen tienoilla tuota alkaa suunnittelemaan. Enkä nyt tarkoita sitä että mistään ei saisi polttoainetta, vaan mistä sen saisi kohtuullisella hinnalla. Tuo lähin asema on jokin täyden autoedun spesiaaliasema. Jos et ole huomannut, niin nuo liikennepolttoaineet ovat aika suolaisen hintaisia. Enkä nyt viilaa niitä viimeistä paria senttiä.

No silloinhan tuo ongelma kulminoituu nimenomaan rahaan. Ja minä jo aiemmin sanoin, että olen ihan samaa mieltä siitä, että sähköautolla ajaminen on edullisempaa. Polttoaineella ajelemalla ei tartte stressata ja huolehtia siitä, mistä ja milloin saa lisää polttoainetta, mutta tästä stressittömyydestä ja huolettomuudesta joutuu maksamaan.
 
En sitten tiedä missä korvessa asut, jos on sellainen tilanne, ettei ainuttakaan tankkausasemaa ole koskaan matkan varrella.
Polttoaine pisteiteitä on vähentynyt, ja työmatkat ei välttämättä kulje aseman nurkilta, mutta arkiajot samoin, jos tästä jatketaa sinne ruokamarkettiin, niin tässä yhtälässö marketin lähellä usein polttoaineasema, no kaikki ei käy marketissa ja niitä asemia on lopetettu.

Toki tässä voi miettiä onko se tankkauskeikka ylimääräistä 10km, 40, vai 100km, vai jopa enemmän. ja kuinka usein sen joutuu tekemään. ja kuinka paljon se ituttaa.
Monia kuski inhoaa sitä tankkausta vaikka niitä asemia olisi reittien varrella riittämiin. (tuskin heittä innostaa tunnin latauskäynnit, se automarketin pikalatauskin olisi pajollinen paha.
 
Jos vertailukohtana on sadantonnin polttis, niin tuo on keulimista.

Vertailukohta oli laadukas polttis. En sanonut, että sadantonnin polttis. Ja jos nyt haluat välttämättä tietää, niin omalla kohdalla vertailukohta oli 65 k€ polttis.

Ja kerropa nyt ne polttomoottoriauton edut jos verrataan vastaanluokan sähköautoon?

Olen kertonut jo moneen kertaan. Montako kertaa ne pitää toistaa? Polttomoottoriauton edut ovat se, että toimintamatka on pitkä ja toimintamatkan saa tankattua täyteen alle 5 minuutissa. Siinä ne, mitään muita etuja en ole edes koskaan väittänyt polttomoottiautoilla olevan.

Kuka tässä kiihtyvyydestä on puhunut? Sähköauton voimalinja soveltuu toki tähänkin, mutta mielestäni se on juuri normaalissa ajossa ylivertainen, ainakin jos pysytään ns. perusautoissa. Ei tule eteen tilanteita joissa tiellä olevan mäen takia ohjaamoon tulee ääniä kierroksia keräävästä moottorista tai pelkoa, että vauhti putoaa samasta syystä. Liikkeellelähdöt liukkaalla ovat myös helppoja tasaisen voiman vuoksi. Yhdellä lauseella: Ajaminen on helppoa ja vaivatonta.

Eli vertaat nyt sähköautoa johonkin paskaan polttisautoon. Kuten sanottu, laadukkailla polttisautoilla ei ole tuollaisia ongelmia.
 
Toki tässä voi miettiä onko se tankkauskeikka ylimääräistä 10km, 40, vai 100km, vai jopa enemmän. ja kuinka usein sen joutuu tekemään. ja kuinka paljon se ituttaa.
Monia kuski inhoaa sitä tankkausta vaikka niitä asemia olisi reittien varrella riittämiin. (tuskin heittä innostaa tunnin latauskäynnit, se automarketin pikalatauskin olisi pajollinen paha.

Niin, ja kuten sanottu, itseänikin tuo vituttaa ja siksi ajan mieluummin sähköautolla, jonka voin ladata omassa pihassa, eikä tartte huoltoasemilla käydä. En minä sitä ennen edes ajatellut, eikä se siis ollut syy siirtyä sähköautoon. Mutta nyt kun sähköautolla on ajanut, niin sen on huomannut, kuinka mukavaa se on kun auto on aina aamulla täydessä latingissa, eikä tartte koskaan lähteä tankkaamaan. Ja juuri tämä syy on sitten vahvistanut sen, miksi seuraava autokin on sähköauto.
 
Maalitolpat siirtyy sen mukaan miten keskustelu etenee. Tottahan Suomen myydyin automalli edustaa juuri sitä mitä keskimäärin kansa eniten ostaa. Ennen se oli Toyota Corolla ja nyt se on Tesla Model Y. Jos väität, että ihmiset sijoittavat autoon yli 50 tonnia välittämättä tai tutkimatta sen ominaisuuksia olet kyllä aika pihalla keskituloisten ihmisen asioista.

Hahaahaa. Ei helvetti. Jos haluat verrata, ostetaanko enemmän polttiksia vai sähköautoja, niin tietysti sinun pitää verrata kokonaismääriä, eikä pelkkää yksittäistä automallia. Se Tesla on siellä ykkösenä, koska sen hinta on sopiva, joten suurin osa sähköauton hankkivista ostaa juurikin sen Teslan.

Esimerkki: Jos se ykkönen olisi edelleen Corolla, mutta kaikki muut autot olisivat sitten sähköautoja, niin väittäisitkö sitten että polttomoottoriautot ovat suositumpia kuin sähköautot, koska Corollaa ostettiin eniten? Mieti nyt hyvä mies vähän tarkemmin mitä sanot.
 
Vertailukohta oli laadukas polttis. En sanonut, että sadantonnin polttis. Ja jos nyt haluat välttämättä tietää, niin omalla kohdalla vertailukohta oli 65 k€ polttis.
Yhtäkaikki, kaukana keskivertoautosta.
Olen kertonut jo moneen kertaan. Montako kertaa ne pitää toistaa?
En ole huomannut ainoatakaan, vaan kysymykseni perustui väitteellesi "sähköauton ainoat edut".
Polttomoottoriauton edut ovat se, että toimintamatka on pitkä ja toimintamatkan saa tankattua täyteen alle 5 minuutissa. Siinä ne, mitään muita etuja en ole edes koskaan väittänyt polttomoottiautoilla olevan.
Tämähän on itsestäänselvyys, kirjoituksestasi sai vain sen kuvan, että sähköautoissa ei ole juuri mitään paremmin kuin polttomoottoriautoissa.
Eli vertaat nyt sähköautoa johonkin paskaan polttisautoon. Kuten sanottu, laadukkailla polttisautoilla ei ole tuollaisia ongelmia.
Ei, vaan vertaan keskiverto polttisautoihin kuten kirjoitin, sillä olisi typerää käyttää vertauksena jotain muuta.
 
Ei, vaan vertaan keskiverto polttisautoihin kuten kirjoitin, sillä olisi typerää käyttää vertauksena jotain muuta.

Jos vertailussa käytät keskivertoautoa, eli polttisautoa, niin et sinä silloin voi tehdä vertailua sähköautoihin lainkaan, sillä sen hintaisia sähköautoja ei oikein ole.
 
Jos viime vuoden myydyin malli olisi Toyota Corollan sijaan ollut BYD Tang kirjoitukseni olisi edelleen ihan ennallaan. Myydyin automalli edustaa sitä, mitä kansa keskimäärin eniten ostaa ja haluaa.

Ei edusta. Kokeilen selittää esimerkin avulla. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi, että rekisteröintitilasto olisi seuraavanlainen:

1. Sähkö-Tesla 1000 kpl
2. Bensa-Toyota 800 kpl
3. Bensa-Audi 700 kpl
4. Bensa-Mersu 600 kpl
5. Bensa-Lada 400 kpl

Eli sähköautoja 1000 kpl ja bensa-autoja 2500 kpl. Eli kyllä tuo tilasto ihan selkeästi kertoo sen, että bensa-autoja suosittiin enemmän. On täysin vääränlaista tilaston tulkintaa ottaa vain listan ykkönen ja päätellä siitä että sähköauto olisi suositumpi.

Joko ymmärsit missä meni pieleen?
 
Jos vertailussa käytät keskivertoautoa, eli polttisautoa, niin et sinä silloin voi tehdä vertailua sähköautoihin lainkaan, sillä sen hintaisia sähköautoja ei oikein ole.
Mainitsin muutama viesti takaperin toisessa ketjussa, josta keskutelu siirtyi tänne, että luultavasti lähitulevaisuudessa sähköautojen hinnat kohtaavat polttomoottoriautojen hinnat.
Itseasiassa nyt kun mietin, niin tilanne on jo osittain toteutunut, mutta laajassa mittakaavassa tilanne ei vielä ole täydellinen.
Vertailua voi tehdä vaikka Toyota Corolla farmarin (n. 33 tuhatta) ja Mg 5 farmarin (n. 30 tuhatta) kesken.
 
Vertailua voi tehdä vaikka Toyota Corolla farmarin (n. 33 tuhatta) ja Mg 5 farmarin (n. 30 tuhatta) kesken.

No tuossa tuskin kannattaa mitään vertailla. Kuka hullu ottaisi kiinalaista autoa? Ainakaan niin että maksaisi siitä omaa rahaa?
 
No tuossa tuskin kannattaa mitään vertailla. Kuka hullu ottaisi kiinalaista autoa? Ainakaan niin että maksaisi siitä omaa rahaa?
Tämä oli esimerkki ja tuskin kehitys jää tähän. Keskivertoautot tarjoavat tänä päivänä käyttäjilleen keskimäärin loistavia ominaisuuksia jos verrataan niitä vaikka menneiden vuosikymmenten huippumalleihin. On siis vaikea perustella miksi autosta pitäisi maksaa merkittävästi suurempia summia ainakaan omaa rahaa, kun suurimman osan ajasta se kuitenkin seisoo parkkipaikalla menettämässä arvoaan.
 
Ei edusta. Kokeilen selittää esimerkin avulla. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi, että rekisteröintitilasto olisi seuraavanlainen:

1. Sähkö-Tesla 1000 kpl
2. Bensa-Toyota 800 kpl
3. Bensa-Audi 700 kpl
4. Bensa-Mersu 600 kpl
5. Bensa-Lada 400 kpl

Eli sähköautoja 1000 kpl ja bensa-autoja 2500 kpl. Eli kyllä tuo tilasto ihan selkeästi kertoo sen, että bensa-autoja suosittiin enemmän. On täysin vääränlaista tilaston tulkintaa ottaa vain listan ykkönen ja päätellä siitä että sähköauto olisi suositumpi.

Joko ymmärsit missä meni pieleen?
Täyssähköautojen osuus noussut viimevuonna voimakkaasti, koko vuoden osalta bensiini taitaa olla yleisin, mutta loppuvuotta kohti sähkikset kasvattanee osuutta ohi bensa autojen, jos mukaan lasketaan lataushybridit niin ladattavien autojen osuus taitaa ylittää yli puolet. Käytettynä tuoduissa eniten ladattavia hybridejä perässä tulee täyssähköauto ja kaukana perässä puhtaat polttikset.

Sähkisten kohdalla viimevuonna saatavuus parani, ja tarjonta leveni, mutta edelleen puuttuu ne edullisemman pään autot, tarjonta laajenee, monipuolistuu, niin mallie vaihtoehtoina, kuin hintaluokissa. Jos ja kun edullisempaa mallia tulee, niin se avaa hyvää markkinaa sähkiskäytölle, ja jos korot alenee, niin tuo sähkistä vaihtoehdoksi myös vanhoilla polttiksilla ajavilla.

Meillä myös kysyntä painetta joka ei ole pitänyt kiirettä, vaan odotellut hintakuplan puhkeamista. (hintojen alenemista), jossain vaiheessa alkaa sitten purkautua se vaihe missä tureempien polttisten omistajat alkaa mittiin polttiksesta eroonpääsyä ennen romahdusta.
 
Sähköauton plussat normaalikäytössä:
-aina lämmin ja miellyttävä
-luotettava
-kovalla pakkasella aivan huippu

Kyllähän polttiksenkin saa lämpimäksi, en ymmärrä miksi tuo olisi vain sähköauton plussa. Toki sähköauto lämpenee nopeammin, joten jos tarttee extemporee lähteä ajelemaan, niin sen saa esilämmitettyä nopeammin. Paitsi toki jos on kotona tai jossain muualla pistorasian lähellä, niin sisätilalämppärillä polttis lämpenee ihan yhtä nopeasti.

En tiedä millaisilla polttiksilla ihmiset ajelee, mutta ainakin omalla kohdalla kaikki polttikset on olleen tasan yhtä luotettavia kuin sähköauto.

Tuota "kovalla pakkasella aivan huippu" saat kyllä avata hieman lisää. Mitä sillä tarkoitetaan ja miksi sama ei toimi polttiksella?
 
Kyllähän polttiksenkin saa lämpimäksi, en ymmärrä miksi tuo olisi vain sähköauton plussa. Toki sähköauto lämpenee nopeammin, joten jos tarttee extemporee lähteä ajelemaan, niin sen saa esilämmitettyä nopeammin. Paitsi toki jos on kotona tai jossain muualla pistorasian lähellä, niin sisätilalämppärillä polttis lämpenee ihan yhtä nopeasti.

En tiedä millaisilla polttiksilla ihmiset ajelee, mutta ainakin omalla kohdalla kaikki polttikset on olleen tasan yhtä luotettavia kuin sähköauto.

Tuota "kovalla pakkasella aivan huippu" saat kyllä avata hieman lisää. Mitä sillä tarkoitetaan ja miksi sama ei toimi polttiksella?
Eipä noissa polttis&webasto vehkeissä kestä 12V akut jatkuvaa esi tai taukolämmitystä ellei aina lämmityksen jälkeen aja pidempää lenkkiä.
 
Eipä noissa polttis&webasto vehkeissä kestä 12V akut jatkuvaa esi tai taukolämmitystä ellei aina lämmityksen jälkeen aja pidempää lenkkiä.
Lataa kotona :), isompi/tupla akku.
No oli se polttis tai sähkis, niin nopea sisätilanlämmitin on plussaa, ei tarvi ennustaa koska lähtee, vaan voi laittaa lämmityksen kun se lähtöpäätöksen tekee.
Polttoainelämmittimen käyttö voi toki joissain paikoissa olla vähän ei toivottua.

Mutta se on totta ettei se sähköinen voimalinja takaa mukavan lämmintä talviajelua, no ei se aina ole taattua polttiksellakaan. Jos lämittelyyn nyt mennään, niin jos talvipakkasella leiriytyy, niin ehkä se enemmän kallistuu polttoaineen tiheään energia tiheyteen pitkillä sähköttimillä etäisyyksillä, tosin haluaako sitä kovin pitkiäaikoja torkkua polttiksessa joka käyt tyhjäkäynti+polttoaine lämmitin.

Eipä noissa polttis&webasto vehkeissä kestä 12V akut jatkuvaa esi tai taukolämmitystä ellei aina lämmityksen jälkeen aja pidempää lenkkiä.
Polttiksen 12v akku kritiikki pakkaskauden sähköautoketjun juttujen jälkeen ei kuullosta polttisten heikkoutena. Mutta olet toki oikeassa että lämmittimen käyttö voi johtaa herkemmi akkuongelmiin ja lähtö voi jopa siihen tyssätä.
 
No tuossa tuskin kannattaa mitään vertailla. Kuka hullu ottaisi kiinalaista autoa? Ainakaan niin että maksaisi siitä omaa rahaa?
Ei siitä pitkä aika ole, kun Corollasta sanottiin että kuka hullu ottaisi Japanilaista autoa. Autot olivat se viimeinen asia jonka kokoonpano vietiin halpamaihin mutta niin vain nekin siellä kootaan kaikki.

Ei uusia polttiksia saa enää millään alle 30t ja sähkiksiä on jo muutamia tarjolla alle 40t. Kovin on erikoista on jos 2025 ei ala löytymään jo merkittäviä määriä alle 40t sähkiksiä.
 
Eipä noissa polttis&webasto vehkeissä kestä 12V akut jatkuvaa esi tai taukolämmitystä ellei aina lämmityksen jälkeen aja pidempää lenkkiä.
Tästä vaivasta pääsee helposti eroon investoimalla ylläpitolaturiin ja toisaalta jos jatkuvasti tarvitsee PA lämmitintä käyttää niin eiköhän sillä autolla tule sitten sen verran ajettua että akku latautuu jo jonkin verran ajaessakin.

Ja kuten tuossa yllä todettua, sähköauto ketjusta lukemalla voi havaita että sama heikko lenkki se niissäkin on tuo 12v akku eli ei tuo yksinään polttisten ongelma ole.
 
Kun naita DIY juttuja tulee kirjoiteltua niin auton yllapitolataukseen kytkeminen on perseesta niin sita voi askarrella paskarrella autoonsa yllapitolauksen powerbankin ja usb-c avaulla.


Talla piirilevylla saa uusista paremmista powerbankeista yli 14V ulos. Sitten mahdollisesti taytyy lisata jonkinlainen virranrajoitus vastus mutta siita voi oikaista 1 Ohmin tehovastuksella. Mukava sitten kerran viikossa kytkea powerbankki yoksi lataamaan auton akkua.
 
Tästä vaivasta pääsee helposti eroon investoimalla ylläpitolaturiin ja toisaalta jos jatkuvasti tarvitsee PA lämmitintä käyttää niin eiköhän sillä autolla tule sitten sen verran ajettua että akku latautuu jo jonkin verran ajaessakin.

Ja kuten tuossa yllä todettua, sähköauto ketjusta lukemalla voi havaita että sama heikko lenkki se niissäkin on tuo 12v akku eli ei tuo yksinään polttisten ongelma ole.
Eipä se akku taida polttiksissa latautua riittävästi jos Webastoa laulattaa samalla tavalla kun laulatan teslassa esi ja taukolämmitystä. Ja arkiajot on 30km/sivu töihi ja kauppareissut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Viestejä
4 501 666
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom