Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samalla lailla ne sähköautotkin voi huoltaa/korjata itse jos "jotain osaa itsekkin tehdä". Toki omalle ajalle jos laskee hintaa, niin se ei auton itse rassaaminen ei vältämättä ole niin halpaa kuin luulisi. Jos taas halpojen osien metsästys ja itse asennus on asia jota tekee omaksi mielekseen, kyseessä on harrastus. Eikä silloin ajoneuvonvalintaa tarvitse perustella muille rahalla tai muilla teknisillä perusteilla, kukin harrastakoon mistä tykkää!Se riippuu. Bonukset tapissa, luotettava vähän yksinkertaisempi auto ja jotain osaa itsekin tehdä. Tietää mistä osia saa ja mihin hintaan mitäkin ja mistäkin. Kalleus on suhteellista. Voi maksaa vuodessa tonnin tai 20t.
Sähköautot (järkevät) ovat kalliita, niissä kalliit huollot, vakuutukset, isot kalliit renkaat jne. Se ei ole suorastaan halpaa autonpitoa, jos ei laske pelkkiä sähkökuluja.
Niin että pakotettu maksamaan, tarvii tai ei ?
Itse olen laskenut omalle (vapaa)ajalle 60€/h viikolla ja 75€/h viikonloppuna, niin eipä kaikkea kannata itse tehdä. Tuota pitäisi vielä vähän nostaa, kun kaikki muukin kallistunut.Toki omalle ajalle jos laskee hintaa, niin se ei auton itse rassaaminen ei vältämättä ole niin halpaa kuin luulisi.
Toyota Mirai Saksassa 64.000€, Hyundai nexo suomihinta 80.000€.Onkos nöiden ”tulevaisuuden autojen eli vetyä käyttävien autojen ”polttoaineen” hinnasta jo olemassa joten laskelmia? Eli mitä se mahdollisesti tulisi maksamaan?
Kovasti ”tietyissä” piireissä näitä hehkutetaan, koska muutamia tuotantolaitoksiakin jo tulossa suomeen.
Vedyn hintaa kysytttiin eikä autojen. Suomessahan ei myydä, mutta kai tuota jossain Saksassa on kaupan? Itse en kyllä oikein jaksa uskoa vetyautoihin. Ensinnäkin kun sähköllä tehdään vetyä niin hyötysuhde on huono, sitten sitä vetyä pitäisi kuljettaa tankkauspisteisiin ja muuttaa vielä polttokennossa sähköksi jossa taas huono hyötysuhde, joten miksi ei vaan suoraan lataisi sähköä autoon.Toyota Mirai Saksassa 64.000€, Hyundai nexo suomihinta 80.000€.
Noniin, sen siitä saa kun vastaa keskellä yötä - ei tullut luettua kysymystä kunnolla! Tällaiset hintatiedot löytyy saksalaiselta vetyoperaattorilta netistä:Vedyn hintaa kysytttiin eikä autojen. Suomessahan ei myydä, mutta kai tuota jossain Saksassa on kaupan? Itse en kyllä oikein jaksa uskoa vetyautoihin. Ensinnäkin kun sähköllä tehdään vetyä niin hyötysuhde on huono, sitten sitä vetyä pitäisi kuljettaa tankkauspisteisiin ja muuttaa vielä polttokennossa sähköksi jossa taas huono hyötysuhde, joten miksi ei vaan suoraan lataisi sähköä autoon.
Suomessa julkinenkin lataus on halvempaa, ABC-ketjulla 19kWh irtoaa 6.66€ hintaan. Kotilataus siirtoineen ja hiluineen taitaa mennä 3-4€/100km luokkaan tällä hetkellä.Hydrogen is charged in kilograms. The price for a kilogram of hydrogen at all public H2 MOBILITY filling stations is €12.85 (gross). For 100 km, a fuel cell vehicle consumes approximately 0.8 kilograms of hydrogen (WLTP), generating fuel costs of €10.28. An equivalent journey with gasoline or diesel and an assumed average consumption of 6.6 liters at a fuel price of €1.90 costs €12.54 in comparison. The price for charging 19 kWh at a public charging station is €11.21. (Source: ADAC 2022 and BMDV 2021)
Erikoiset hinnat kyllä Saksassa vedyn ja sähkön suhteen. Vedyn tekemiseen menee kuitenkin moninkertainen määrä sähköä kun jos vaan lataisi autoa suoraan. Eli toki vetyautot ovat tulevaisuus jos sähköä myydään kuluttajille kovaan hintaan, mutta vetyä tuotetaankin jossain todella halvalla sähköllä. Toki voihan olla että sahara täyteen aurinkopaneeleita ja siellä tuotetaan todella halvalla valtavasti vetyä kun sähköä on hankala sieltä siirtää sähkönä tms.Noniin, sen siitä saa kun vastaa keskellä yötä - ei tullut luettua kysymystä kunnolla! Tällaiset hintatiedot löytyy saksalaiselta vetyoperaattorilta netistä:
Suomessa julkinenkin lataus on halvempaa, ABC-ketjulla 19kWh irtoaa 6.66€ hintaan. Kotilataus siirtoineen ja hiluineen taitaa mennä 3-4€/100km luokkaan tällä hetkellä.
Tuskin on vihreää vetyä saksassa vaan jotain fossiilisista erotettua.Erikoiset hinnat kyllä Saksassa vedyn ja sähkön suhteen. Vedyn tekemiseen menee kuitenkin moninkertainen määrä sähköä kun jos vaan lataisi autoa suoraan. Eli toki vetyautot ovat tulevaisuus jos sähköä myydään kuluttajille kovaan hintaan, mutta vetyä tuotetaankin jossain todella halvalla sähköllä. Toki voihan olla että sahara täyteen aurinkopaneeleita ja siellä tuotetaan todella halvalla valtavasti vetyä kun sähköä on hankala sieltä siirtää sähkönä tms.
Se toisessa energia ketjussa esitetty etta jos ei yli kolmasosa ajasta ole tarjolla puoli ilmasta sahkoa niin niiden vedyntuottolaitosten paaomakulut alkavat nousemaan suhteessa niin suuriksi etta ei kannata.Sen verran tuosta vedystä, että sitä tuskin tullaan tuottamaan ns. normaalilla sähköllä, ainakaan järkihintaan, kovinkaan paljoa. Mutta, kunhan meillä on sitä ns. ylijäämäsähköä riittävästi, eli pääsemme vihreän siirtymän myötä pois polttolaitoksisa, aurinkoa ja tuulta reilusti lisää, niin sillähän sitä sitten tekee €uromääräisesti sähkön osin lähes ilmaiseksi. Tuota ylijäämäähän ei kannata varsinaisesti markkinoille työntää ja ei niitä myllyjäkään kukaan halua seisottaa, joten fiksuinta dumpata se kertyvä sähköenergia vaikkapa vedyn tuotantoon.
?? Pakottivat vaihtamaan? Minun excelini mukaan tuo 20-23 tkm vuodessa tulee edullisemmaksi dieselille jos ajatellaan kuluja vs. bensa-auto. Kulutus on kuitenkin pienempi ja ainakin meidän kulmilla on dieselkin taas halvempaa kuin 95E (1,73 vs 1,87). Noh, kukin saa ajaa millä haluaa mutta pisti vaan silmään tuo "pakottivat" sana...
Kannattaa perehtyä niin vanhoihin dieseleihin ettei niissä ole DPF tai SCR järjestelmiä, ne on noiden uudempien halpisten kompastuskiviä. Voi poikia remontteja joissa tonnit vilisee.Lisäsin lainauksen tänne, toivottavasti meni oikeaoppisesti.
Anyway missäs tämä km-raja suurinpiirtein nykyään menee, jos vertaillaan käytettyjä autoja keskenään ja diesel & 95-oktaaninen maksaa about saman verran? Ihan mielenkiinnosta kyselen sillä jostain syystä 5ke hintaluokassa pienet dieselautot roikkuu nettiautossa viikosta toiseen? Vaikka noissahan pitäisi olla verraten pieni "käyttövoimaveron" osuus, koska kevyitä?
Itsellä tulossa keissi, jossa työmatka pitenee nykyisestä ~50km / päivä noin 75km / päivä eli vuodessa pelkkä työmatka-ajaminen kasvaa 13600km -> 20400km.
Olen katsonut tähän alkuun jotain 5ke:n pieniä dieseleitä, esim. 2008-2010 Ford Focus ja vastaavat. Vaihtuvuus on olematonta
Lisäsin lainauksen tänne, toivottavasti meni oikeaoppisesti.
Anyway missäs tämä km-raja suurinpiirtein nykyään menee, jos vertaillaan käytettyjä autoja keskenään ja diesel & 95-oktaaninen maksaa about saman verran? Ihan mielenkiinnosta kyselen sillä jostain syystä 5ke hintaluokassa pienet dieselautot roikkuu nettiautossa viikosta toiseen? Vaikka noissahan pitäisi olla verraten pieni "käyttövoimaveron" osuus, koska kevyitä?
Itsellä tulossa keissi, jossa työmatka pitenee nykyisestä ~50km / päivä noin 75km / päivä eli vuodessa pelkkä työmatka-ajaminen kasvaa 13600km -> 20400km.
Olen katsonut tähän alkuun jotain 5ke:n pieniä dieseleitä, esim. 2008-2010 Ford Focus ja vastaavat. Vaihtuvuus on olematonta
98 bensaa kun heittaa 10% niin ei tarvitse murehtia. Samalla on kylla hyva katsoa oman kylan pienemmat asemat. Saattavat myyda talvilaatua koko kesan.Mistä näin kesällä talvilaadun dieseliä? Ostin pienen raktorin ja siihen voisi kannuihim hakea talvilaatua, niin ei syksyllä tarvii miettiä mitä siellä tankissa on.
Mistä näin kesällä talvilaadun dieseliä? Ostin pienen raktorin ja siihen voisi kannuihim hakea talvilaatua, niin ei syksyllä tarvii miettiä mitä siellä tankissa on.
Euroopan autovalmistajien kattojärjestön ACEA:n teettämä tutkimus ei heijastele Euroopan komission arviota ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista. Erityisen ikävästi kustannukset purevat A- ja B-segmentin kompaktiautoihin.
ACEA:n arvio heijastelee esimerkiksi Volkswagenin aiemmin esittämiin lukuihin. Euro 7 on esimerkiksi merkitsemässä loppua Pololle, sillä saksalaisjätti pelkää auton valmistuskustannuksien nousevan jopa tuhansilla euroilla. Myös sisarmalli Fabian suhteen ollaan synkeänä Škodalla. Karkeana nyrkkisääntönä voidaan pitää, että valmistusvaiheessa käytetty euro näkyy auton ostajalle kahden euron lisähintana.
Markkinoiden kannattamattomuus oli myös viime syksynä kerrotun Ford Fiestan lopettamispäätöksen takana. Kookkaampi Focus on seuraamassa pikkuveljeään 2025.
Ehdottomasti diesel tuolla ajomäärällä. Mielestäni C-segmentistä ylöspäin siellä jo alle 10 tkm/vuosi on "kannattavuuden" raja bensaan nähden, olettaen että dieseliin ei tule sen ihmeempiä vikoja kuin bensa-autoon. Bensavehkeissäkin (ton hitnasissa/kokosissa) kuitenkin kulutus siellä 6-7 litraa/100km.Lisäsin lainauksen tänne, toivottavasti meni oikeaoppisesti.
Anyway missäs tämä km-raja suurinpiirtein nykyään menee, jos vertaillaan käytettyjä autoja keskenään ja diesel & 95-oktaaninen maksaa about saman verran? Ihan mielenkiinnosta kyselen sillä jostain syystä 5ke hintaluokassa pienet dieselautot roikkuu nettiautossa viikosta toiseen? Vaikka noissahan pitäisi olla verraten pieni "käyttövoimaveron" osuus, koska kevyitä?
Itsellä tulossa keissi, jossa työmatka pitenee nykyisestä ~50km / päivä noin 75km / päivä eli vuodessa pelkkä työmatka-ajaminen kasvaa 13600km -> 20400km.
Olen katsonut tähän alkuun jotain 5ke:n pieniä dieseleitä, esim. 2008-2010 Ford Focus ja vastaavat. Vaihtuvuus on olematonta
Eikö kannattaisi sähköä harkita? 5klla ei toki saa mutta kk kulut lienee samat kun 20-25k sähköautossa.Lisäsin lainauksen tänne, toivottavasti meni oikeaoppisesti.
Anyway missäs tämä km-raja suurinpiirtein nykyään menee, jos vertaillaan käytettyjä autoja keskenään ja diesel & 95-oktaaninen maksaa about saman verran? Ihan mielenkiinnosta kyselen sillä jostain syystä 5ke hintaluokassa pienet dieselautot roikkuu nettiautossa viikosta toiseen? Vaikka noissahan pitäisi olla verraten pieni "käyttövoimaveron" osuus, koska kevyitä?
Itsellä tulossa keissi, jossa työmatka pitenee nykyisestä ~50km / päivä noin 75km / päivä eli vuodessa pelkkä työmatka-ajaminen kasvaa 13600km -> 20400km.
Olen katsonut tähän alkuun jotain 5ke:n pieniä dieseleitä, esim. 2008-2010 Ford Focus ja vastaavat. Vaihtuvuus on olematonta
Ehdottomasti diesel tuolla ajomäärällä. Mielestäni C-segmentistä ylöspäin siellä jo alle 10 tkm/vuosi on "kannattavuuden" raja bensaan nähden, olettaen että dieseliin ei tule sen ihmeempiä vikoja kuin bensa-autoon. Bensavehkeissäkin (ton hitnasissa/kokosissa) kuitenkin kulutus siellä 6-7 litraa/100km.
Katselisin VW/Audi/Seat 1.6 TDI tai 2.0 TDI Commonrail-laitteita, tai juurikin Fordeja 2.0TDCI tai 1.6 TDCI jos haluaa dieselin suht pienellä budjetilla.
Fordin 1.8 TDCi on susi?
Tätä olen vähän katsellut, mutta tääkin on roikkunut nettiautossa tosi pitkään.
-Missä vikaa?
Nyt kyllä vähän kiinnostaisi, nimimerkillä 3 vuotta rullailtu kyseisellä 1.8TDCi moottorilla.Kone on ihan susi
En sanoisi konetta sudeksi, itse ajoin 1.8 TDCI Mondeolla usemman vuoden ja n. 50 tkm. 2.0 TDCI PSA-sukuisella koneella en ole ajanut, mutta niitä on yleisesti pidetty silti jopa tuota Fordin omaa 1.8 TDCI konetta luotettavampina, mahdollisesti pieniruokaisempina ja käyttöominaisuuksiltaan mukavammilta.Fordin 1.8 TDCi on susi?
Tätä olen vähän katsellut, mutta tääkin on roikkunut nettiautossa tosi pitkään.
-Missä vikaa?
Laskelmathan saadaan tehtyä vähän subjektiivisesti tai kovemmalla yrittämisellä vähän vähemmän subjektiivisesti. Sähköautoiluhan tulee tällä hetkellä suht edulliseksi, mutta hankintahinta on kova. Lisäksi valikoima on kyllä erittäin suppea verrattuna muihin autoihin.Sit jälleen laskelmia, ettei sähköistäminen olisi kovin tehokas tie päästöjen vähentämiseen. Eli ei tuota nyt osaa sanoa, että kannattaako sähköautoa kuitenkaan ostaa:
”The researchers found that of the six policies they considered, the least effective was electrification. They write “…advancing the full phase out of fossil fuel cars, including hybrids, by 2030 reduces cumulative emissions by less than 3%... Policy efforts should put increasing emphasis on mitigating emissions from cars that exist today, rather than solely focussing on the electrification of new cars.”
Electrifying Our Car Fleet Won’t Be Enough To Save Cities
Countless science-led organizations, from the IPCC to the UN, have investigated the most effective ways to reduce emissions in cities. All highlight the urgent need to reduce our use of private vehicles, prioritize mass and active transit, and to electrify as many transport options as possible.www.forbes.com
Maametallit riittää kun akustot uusitaan koko maailman autoihin sen max parinkymmenen vuoden sykleissä? Nyt Suomen teillä pyörivät Teslathan ovat nykyisen kaltaisilla käytettyjen autojen markkinoilla mihin tavan tallaajalla on pääsy about 10-15 vuoden päästä. Sen kun ostaa parisataatuhatta ajettuna alkaa akusto olla elinkaarensa loppupuoliskolla ja akustojen uusimisesta täytyy tulla halvempaa jos noita autoja aiotaan käyttää yhtä pitkään kuin nykyautoja.Kyllä ne maametallit sinänsä riittää. Ongelma on lähinnä, että hybrideillä ja ladattavilla hybrideillä saadaan moninkertaisesti hiilidioksia ja päästöjä yleisestikin vähennettyä verrattuna vastaavaan määrään akustoa sähköautossa.
Autolla kun ajetaan kovin lyhyitä matkoja nykyään ja ko. matkojen sähköistäminen onnistuu paljon tehokkaammin kuin sähköautoilla. Sinänsä sähköiset liikkumavälineet (esim. pyörät ja mopot) ovat jatkossakin varmasti tärkeässä osassa ja niiden tukeminen on paljon perustellumpaa kuin sähköautoilun.
Niinhän ihmiset teki ennenvanhaan. Pappatunturilla kesät talvet syrjäkylältä isolle kirkolle. Ihmisistä on tullut vaan niin mukavuudenhaluisia kermaperseitä, että istutaan mielummin sohvalle ilmastoituun ja lämmitettyyn sääsuojaan kopin sisälle ja annetaan sen viedä...Tykkäisin tosta ajatuksesta ajaa sähköpyörillä ja sähkömopoilla jos asuisin Pekingissä tai New Delhissä. Joku tykkää varmaan suomalaisissakin kaupungeissa eikä siinä mitään vikaa ole, johan meillä lojuu joka kadun varressa ajosta hylättyjä mitä-lie sähkölelujakin. Keskusta-alueella varmasti käteviä pelejä, mutta toisille välimatkat on pitkät. En kulkisi omaa työmatkaani lumihangessa tai räntäsateessa sähkömopolla kun asun sivukylällä.
Juu ja osa Ladalla ja sitä aikaa ennen hevosilla, mutten silti lähde kulkemaan työmatkaani Ladalla enkä hevosella. Maalla ihmiset kantoivat myös kaiken käyttöveden kaivosta tai järvestä ja lämmittivät saunan padassa, silti otan mieluummin kunnan vesijohdosta veden kun on tarjolla. Ennen lämmitettiin tuvat puulla, sitten öljyllä ja niistäkin on onneksi saatu useimmat luopua.Niinhän ihmiset teki ennenvanhaan. Pappatunturilla kesät talvet syrjäkylältä isolle kirkolle. Ihmisistä on tullut vaan niin mukavuudenhaluisia kermaperseitä, että istutaan mielummin sohvalle ilmastoituun ja lämmitettyyn sääsuojaan kopin sisälle ja annetaan sen viedä...
Ja silloin oli myös täystyöllisyys, jos suurinpiirtein selvänä kävi töitä kyselemässä niin pystyi saamaan useammankin työpaikan… menee nyt vahvasti ot käyttövoimista.Ennen ei Kela lahettanyt rahaa kotiin. Silla mentiin milla paastiin.
Eiko se ala olemaan jo 50t? En ole seurallut mitka nykyaan on polttoaineen hinnat mutta puolivuotta sitten dieseli maksoi sen enamman mita moottori kulutti vahemman.Vieläkö on voimassa hihavakio sille, ettei dieseliä kannata valita alle 20tkm/a ajoon?
Silloin kun polttoaineett maksoi lähes 2,5€/litra, niin dieselihän ei pienemmän kulutuksen vuoksi tarvinnut kovin kummoisia kilometrejä vuodessa ennen kuin muuttui kannattavammaksi kuin bensa. Riippuu tietysti monesta muuttujasta, mm. kulutuserosta jonka itse hihavakiolla sanon olevan keskivertokinnereissä 5l/ vs 7l/100km.Eiko se ala olemaan jo 50t? En ole seurallut mitka nykyaan on polttoaineen hinnat mutta puolivuotta sitten dieseli maksoi sen enamman mita moottori kulutti vahemman.
Silloin kun polttoaineett maksoi lähes 2,5€/litra, niin dieselihän ei pienemmän kulutuksen vuoksi tarvinnut kovin kummoisia kilometrejä vuodessa ennen kuin muuttui kannattavammaksi kuin bensa. Riippuu tietysti monesta muuttujasta, mm. kulutuserosta jonka itse hihavakiolla sanon olevan keskivertokinnereissä 5l/ vs 7l/100km.
Tuolla voi pyöritellä lukuja:
Kyllä, todellista typerehtimistä.Tämä on hauska harhakuva suurimmalla osalla autoilijoita, että ei todellakaan osata laskea yksinkertaista matematiikkaa. Ketään ei kiinnosta yllä olevalla kulutuserolla polttoaineet millään tavalla jos molemmat maksaa 1€/l ja ajetaan bensalla ja sitten kun molemmat maksaa sen 2,5€/l tai enemmän, niin pitää ajaa bensalla kun diesel on niin kallista
Ihan tuota vastaavaa suhdetta tulee oletuksena käytettyä tai oikeastaan parin litran kulutuseroa. Toimii ihan riittävästi kun vähänkin isommista autoista kyse. Tarkentaa voi sitten, jos on tarve. Ja jossain pienimmän segmentin kulkupeleissä ei kannata lopulta edes laskea. Ajaa bensalla sen jokusen tuhat, mitä ajaa.Silloin kun polttoaineett maksoi lähes 2,5€/litra, niin dieselihän ei pienemmän kulutuksen vuoksi tarvinnut kovin kummoisia kilometrejä vuodessa ennen kuin muuttui kannattavammaksi kuin bensa. Riippuu tietysti monesta muuttujasta, mm. kulutuserosta jonka itse hihavakiolla sanon olevan keskivertokinnereissä 5l/ vs 7l/100km.
Tuolla voi pyöritellä lukuja:
Aika reilu yleistys. Todellisuudessa varsin montaakin kiinnostaa ja nimenomaan aikaisemmin kiinnosti kun montaa dieseliä sai helposti muutettua pakuksi. Nyt niillä pakuiksi muutetuilla kannattaa ajaa niin pitkään kuin mitenkään järkevästi mahdollista.Ketään ei kiinnosta yllä olevalla kulutuserolla polttoaineet millään tavalla jos molemmat maksaa 1€/l ja ajetaan bensalla ja sitten kun molemmat maksaa sen 2,5€/l tai enemmän, niin pitää ajaa bensalla kun diesel on niin kallista
Kyllä, todellista typerehtimistä.
Mutta sitten jos ajaa vain uudella autolla, niin tuo kulutusero supistuu koska nykyaikainen bensaturbo alkaa olla lähellä dieselin kulutusta. Eikä tarvitse tankkailla mitään Ad-blueta tai muuta kusen tapaista.
Ja mitä tulee vanhempiin kulkuneuvoihin, niin onhan niissä noin 10 vuotta vanhoissa diesel -vehkeissä jo niitä kalliita hajoavia maailmanpelastuslaitteita joiden korjaaminen voi maksaa sen verran että menee äkkiä laskelmat ihan uusiksi. Tietysti osaava diy -mies niitä vain poistelee sitä mukaan kun niitä rikkoutuu...
Jai ehkä kirjoittamatta, että suurinta osaa ei kiinnosta, koska dieselvero jne. ja tuota jopa kuulee jopa kotona ruokapöydässä ja ei auta vaikka kuinka laskemalla tai jopa omien ajojen kulutusfaktoilla tuon todistelet. Ei ehkä joka viikko töissä, mutta 2-3krt/kk samat keskustelut samojen urpojen kanssa samasta aiheesta. Mutta tosiaan näillä on ne samat argumentit, että euron litra ja ei tartte polttoainetta miettiä ja vaikkapa se 3€/l, niin diesel on niin perkeleen kallis ajaa kun dieselvero jne.Aika reilu yleistys. Todellisuudessa varsin montaakin kiinnostaa ja nimenomaan aikaisemmin kiinnosti kun montaa dieseliä sai helposti muutettua pakuksi. Nyt niillä pakuiksi muutetuilla kannattaa ajaa niin pitkään kuin mitenkään järkevästi mahdollista.
Ja esim itse en dieselillä ajavana ole bensaan enää palaamassa, oli hintataso mikä hyvänsä. Eli seuraava tulee olemaan sähkö, diesel, vety, kaasu, biojoku jne muttei kyllä bensa.
Niin jäi ja muuttuuhan tuo asia jos puhutaan suurimmasta osasta, ei "ketään ei kiinnosta".Jai ehkä kirjoittamatta, että suurinta osaa ei kiinnosta, koska dieselvero jne. ja tuota jopa kuulee jopa kotona ruokapöydässä ja ei auta vaikka kuinka laskemalla tai jopa omien ajojen kulutusfaktoilla tuon todistelet. Ei ehkä joka viikko töissä, mutta 2-3krt/kk samat keskustelut samojen urpojen kanssa samasta aiheesta. Mutta tosiaan näillä on ne samat argumentit, että euron litra ja ei tartte polttoainetta miettiä ja vaikkapa se 3€/l, niin diesel on niin perkeleen kallis ajaa kun dieselvero jne.
Ja näistä osa ajelee onnellisena VAG-dieselillä ja katselee kulutusmittaria joka näyttää lukemia 5.x/100km. Todellisuus sitten kun mitataan täyteen tankattaessa voi olla jopa tuplat, eikä vraggine ilmoittele edes vikakoodein tai saati mittariston vikavaloin aiheesta yhtään mitään... Ehkä katsastuksessa huomataan, jos sielläkään. Ostin nimittäin joskus tuollaisen juuri katsastettuna ja ihmettelin kuinka etenkin kaupunkiajossa kuluttaa niin helkkaristi. Lopulta selkisi jotta oli hiukkasuodatin tukkeutumassa ja suoritti tyhjennyspolttoa jatkuvasti etenkin kaupunkiajossa. Ei kuitenkaan niin tukossa että olisi auto siitä osannut ilmoitella edes vikakoodein.Tämä lienee sitä samaa porukkaa, joka enemmän tai vähemmän vitsin mukaan tankkaa aina kahdella kympillä joten hinnan muutokset eivät näy. Ja muutoin kuuluisivat tuonne tyhmät ihmiset -ketjuun. Merkittävä osahan ei lopulta edes aja vuodessa mitään merkittäviä kilometrimääriä joten asian ei pitäisi siten edes kiinnostaa.
Yhden VAG-tekeleen olen omistanut ja sillä ajoin noin nolla kilsaa kun haluttiin ostaa pois. Eli olen jäävi sikäli kommentoimaan niiden osalta.Ja näistä osa ajelee onnellisena VAG-dieselillä ja katselee kulutusmittaria joka näyttää lukemia 5.x/100km. Todellisuus sitten kun mitataan täyteen tankattaessa voi olla jopa tuplat, eikä vraggine ilmoittele edes vikakoodein tai saati mittariston vikavaloin aiheesta yhtään mitään... Ehkä katsastuksessa huomataan, jos sielläkään. Ostin nimittäin joskus tuollaisen juuri katsastettuna ja ihmettelin kuinka etenkin kaupunkiajossa kuluttaa niin helkkaristi. Lopulta selkisi jotta oli hiukkasuodatin tukkeutumassa ja suoritti tyhjennyspolttoa jatkuvasti etenkin kaupunkiajossa. Ei kuitenkaan niin tukossa että olisi auto siitä osannut ilmoitella edes vikakoodein.
Monikohan 20€/krt -tankkaaja ajelee vastaavalla viallisella vehkeellä...
Mitä tutuilla on noita 3L kuutosdieseleitä, mersuja, audeja ym, niin noita samoja lukemia suunnilleen.Tuo tosiaan riippuu paljon autosta. Kaverilla on 2011 V60 D5 awd ja kesällä vie 7l ja talvella kympin, koska webasto koko ajan käytössä ja ajo pääosin nurkkapyöritystä.
Juu, ei se teho tyhjästä tule ja awd+autom+webasto tuo oman lisänsä.Mitä tutuilla on noita 3L kuutosdieseleitä, mersuja, audeja ym, niin noita samoja lukemia suunnilleen.