Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Tuntihintaanhan ne on kaikki sijaisautot, pullakahvit ja marmoritiskit leivottu. Ei sijaisauto ole mitään hyväntekeväisyyttä korjaamolle. Jos se on takuuasiakkaalle ”ilmainen”, muut maksavat asiakkaat sitten maksavat laskussaan senkin.
 
Se riippuu. Bonukset tapissa, luotettava vähän yksinkertaisempi auto ja jotain osaa itsekin tehdä. Tietää mistä osia saa ja mihin hintaan mitäkin ja mistäkin. Kalleus on suhteellista. Voi maksaa vuodessa tonnin tai 20t.

Sähköautot (järkevät) ovat kalliita, niissä kalliit huollot, vakuutukset, isot kalliit renkaat jne. Se ei ole suorastaan halpaa autonpitoa, jos ei laske pelkkiä sähkökuluja.
Samalla lailla ne sähköautotkin voi huoltaa/korjata itse jos "jotain osaa itsekkin tehdä". Toki omalle ajalle jos laskee hintaa, niin se ei auton itse rassaaminen ei vältämättä ole niin halpaa kuin luulisi. Jos taas halpojen osien metsästys ja itse asennus on asia jota tekee omaksi mielekseen, kyseessä on harrastus. Eikä silloin ajoneuvonvalintaa tarvitse perustella muille rahalla tai muilla teknisillä perusteilla, kukin harrastakoon mistä tykkää!
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Onkos nöiden ”tulevaisuuden autojen eli vetyä käyttävien autojen ”polttoaineen” hinnasta jo olemassa joten laskelmia? Eli mitä se mahdollisesti tulisi maksamaan?

Kovasti ”tietyissä” piireissä näitä hehkutetaan, koska muutamia tuotantolaitoksiakin jo tulossa suomeen.
 
Onkos nöiden ”tulevaisuuden autojen eli vetyä käyttävien autojen ”polttoaineen” hinnasta jo olemassa joten laskelmia? Eli mitä se mahdollisesti tulisi maksamaan?

Kovasti ”tietyissä” piireissä näitä hehkutetaan, koska muutamia tuotantolaitoksiakin jo tulossa suomeen.
Toyota Mirai Saksassa 64.000€, Hyundai nexo suomihinta 80.000€.
 
Toyota Mirai Saksassa 64.000€, Hyundai nexo suomihinta 80.000€.
Vedyn hintaa kysytttiin eikä autojen. Suomessahan ei myydä, mutta kai tuota jossain Saksassa on kaupan? Itse en kyllä oikein jaksa uskoa vetyautoihin. Ensinnäkin kun sähköllä tehdään vetyä niin hyötysuhde on huono, sitten sitä vetyä pitäisi kuljettaa tankkauspisteisiin ja muuttaa vielä polttokennossa sähköksi jossa taas huono hyötysuhde, joten miksi ei vaan suoraan lataisi sähköä autoon.

Lisäksi pitäisi autoilijan sitten käydä tankkaamassa sitä vetyä. Minulla on sähköauto ja en kyllä ymmärrä miksi ikinä enää palaisin tankkaamisaikaan? Miksi en vaan laittaisi piuhaa illalla kiinni ja lähtisi ajamaan aamulla täydellä akulla, parhaimmillaan ihan ilmaiseksi aurinkopaneelisähköllä kun päivällä lataa. Lisäksi olisi ihan vetyasemien hinnan muutosten armoilla kun sähköä taas saa tuotettua itsekkin.

Joo akut on huonoja jne. mutta on siinä vetyautossakin akku ja sen lisäksi varsin monimutkainen polttokenno. Paljon helpompaa tehdä vaan vähän isompi akku ja jättää polttokenno pois.

Toki toimii jossain missä ei ole sähköä saatavilla. Jotkut työkoneet tms. tai ajoneuvot joita ajetaan erämaassa missä ei pääse lataamaan, mutta paikalle voi kuljettaa jonkun vetysäiliön. Mutta vaikea uskoa että normaali henkilöauto liikenne menisi tuohon. Ehkä ainoa syy jonka keksin on, että kukaan ei vaan yksinkertaisesti keksi parempia akkuja ja litiumit ja muut nykyakuissa tarvittavat materiaalit loppuvat maapallolta kesken. Mutta eiköhän joku keksi akun johon ei tarvita harvinaisia aineita.
 
Vedyssä nyt jotain ideaa olikin, kun akut maksoivat yli 300 e/kwh ja lataus tehot olivat alle 50 kw. Ja tuosta ei ole kuin 10 vuotta aikaa. Nyt vedyllä ei ole mitään toivoa akkuja vastaan. Synteettiset polttoaineet voivat vielä jonkun aikaa olla joku toivo erikoisajoneuvoissa kuten poliisi ja ambulanssit.
 
Vedyn hintaa kysytttiin eikä autojen. Suomessahan ei myydä, mutta kai tuota jossain Saksassa on kaupan? Itse en kyllä oikein jaksa uskoa vetyautoihin. Ensinnäkin kun sähköllä tehdään vetyä niin hyötysuhde on huono, sitten sitä vetyä pitäisi kuljettaa tankkauspisteisiin ja muuttaa vielä polttokennossa sähköksi jossa taas huono hyötysuhde, joten miksi ei vaan suoraan lataisi sähköä autoon.
Noniin, sen siitä saa kun vastaa keskellä yötä - ei tullut luettua kysymystä kunnolla! Tällaiset hintatiedot löytyy saksalaiselta vetyoperaattorilta netistä:
Hydrogen is charged in kilograms. The price for a kilogram of hydrogen at all public H2 MOBILITY filling stations is €12.85 (gross). For 100 km, a fuel cell vehicle consumes approximately 0.8 kilograms of hydrogen (WLTP), generating fuel costs of €10.28. An equivalent journey with gasoline or diesel and an assumed average consumption of 6.6 liters at a fuel price of €1.90 costs €12.54 in comparison. The price for charging 19 kWh at a public charging station is €11.21. (Source: ADAC 2022 and BMDV 2021)
Suomessa julkinenkin lataus on halvempaa, ABC-ketjulla 19kWh irtoaa 6.66€ hintaan. Kotilataus siirtoineen ja hiluineen taitaa mennä 3-4€/100km luokkaan tällä hetkellä.
 
Noniin, sen siitä saa kun vastaa keskellä yötä - ei tullut luettua kysymystä kunnolla! Tällaiset hintatiedot löytyy saksalaiselta vetyoperaattorilta netistä:

Suomessa julkinenkin lataus on halvempaa, ABC-ketjulla 19kWh irtoaa 6.66€ hintaan. Kotilataus siirtoineen ja hiluineen taitaa mennä 3-4€/100km luokkaan tällä hetkellä.
Erikoiset hinnat kyllä Saksassa vedyn ja sähkön suhteen. Vedyn tekemiseen menee kuitenkin moninkertainen määrä sähköä kun jos vaan lataisi autoa suoraan. Eli toki vetyautot ovat tulevaisuus jos sähköä myydään kuluttajille kovaan hintaan, mutta vetyä tuotetaankin jossain todella halvalla sähköllä. Toki voihan olla että sahara täyteen aurinkopaneeleita ja siellä tuotetaan todella halvalla valtavasti vetyä kun sähköä on hankala sieltä siirtää sähkönä tms.

Suomessa vähän toinen tilanne. Itse saan kotona ladattua siirtoineen/veroineen nyt 13c/kWh joten 19kWh maksaisi vain 2,5, todellisuudessa auto kuluttaa 15kWh/100km, joten näillä hinnoilla 1,95 €/100km sähköllä ja reilu 10 € olisi siis sitten vedyllä/100km.
 
Erikoiset hinnat kyllä Saksassa vedyn ja sähkön suhteen. Vedyn tekemiseen menee kuitenkin moninkertainen määrä sähköä kun jos vaan lataisi autoa suoraan. Eli toki vetyautot ovat tulevaisuus jos sähköä myydään kuluttajille kovaan hintaan, mutta vetyä tuotetaankin jossain todella halvalla sähköllä. Toki voihan olla että sahara täyteen aurinkopaneeleita ja siellä tuotetaan todella halvalla valtavasti vetyä kun sähköä on hankala sieltä siirtää sähkönä tms.
Tuskin on vihreää vetyä saksassa vaan jotain fossiilisista erotettua.
 
Sinällään ihan mielenkiintoista nähdä millaiseen tasoon suomessa vety asettuu kun muutamia tuotantolaitoksiakin suomeen on tulossa. en kyllä löytänyt tietoa että meneekö noista sitten "kuluttaja-asemille" tavaraa vai onko noilla tarkoitus tuottaa raskaamman liikenteen menovettä.

Jotenkin itsellä jäänyt sellainen kuva että tuo vety soveltuisi raskaalle liikenteelle ja laivoihin jne paremmin kuin kuluttajaliikenteeseen, etenkin kun ei noita autojakaan taida suomessa hirveesti olla tarjolla?
 
Sen verran tuosta vedystä, että sitä tuskin tullaan tuottamaan ns. normaalilla sähköllä, ainakaan järkihintaan, kovinkaan paljoa. Mutta, kunhan meillä on sitä ns. ylijäämäsähköä riittävästi, eli pääsemme vihreän siirtymän myötä pois polttolaitoksisa, aurinkoa ja tuulta reilusti lisää, niin sillähän sitä sitten tekee €uromääräisesti sähkön osin lähes ilmaiseksi. Tuota ylijäämäähän ei kannata varsinaisesti markkinoille työntää ja ei niitä myllyjäkään kukaan halua seisottaa, joten fiksuinta dumpata se kertyvä sähköenergia vaikkapa vedyn tuotantoon.
 
Sen verran tuosta vedystä, että sitä tuskin tullaan tuottamaan ns. normaalilla sähköllä, ainakaan järkihintaan, kovinkaan paljoa. Mutta, kunhan meillä on sitä ns. ylijäämäsähköä riittävästi, eli pääsemme vihreän siirtymän myötä pois polttolaitoksisa, aurinkoa ja tuulta reilusti lisää, niin sillähän sitä sitten tekee €uromääräisesti sähkön osin lähes ilmaiseksi. Tuota ylijäämäähän ei kannata varsinaisesti markkinoille työntää ja ei niitä myllyjäkään kukaan halua seisottaa, joten fiksuinta dumpata se kertyvä sähköenergia vaikkapa vedyn tuotantoon.
Se toisessa energia ketjussa esitetty etta jos ei yli kolmasosa ajasta ole tarjolla puoli ilmasta sahkoa niin niiden vedyntuottolaitosten paaomakulut alkavat nousemaan suhteessa niin suuriksi etta ei kannata.
 
?? Pakottivat vaihtamaan? Minun excelini mukaan tuo 20-23 tkm vuodessa tulee edullisemmaksi dieselille jos ajatellaan kuluja vs. bensa-auto. Kulutus on kuitenkin pienempi ja ainakin meidän kulmilla on dieselkin taas halvempaa kuin 95E (1,73 vs 1,87). Noh, kukin saa ajaa millä haluaa mutta pisti vaan silmään tuo "pakottivat" sana...

Lisäsin lainauksen tänne, toivottavasti meni oikeaoppisesti.

Anyway missäs tämä km-raja suurinpiirtein nykyään menee, jos vertaillaan käytettyjä autoja keskenään ja diesel & 95-oktaaninen maksaa about saman verran? Ihan mielenkiinnosta kyselen sillä jostain syystä 5ke hintaluokassa pienet dieselautot roikkuu nettiautossa viikosta toiseen? Vaikka noissahan pitäisi olla verraten pieni "käyttövoimaveron" osuus, koska kevyitä?

Itsellä tulossa keissi, jossa työmatka pitenee nykyisestä ~50km / päivä noin 75km / päivä eli vuodessa pelkkä työmatka-ajaminen kasvaa 13600km -> 20400km.

Olen katsonut tähän alkuun jotain 5ke:n pieniä dieseleitä, esim. 2008-2010 Ford Focus ja vastaavat. Vaihtuvuus on olematonta :hmm:
 
Lisäsin lainauksen tänne, toivottavasti meni oikeaoppisesti.

Anyway missäs tämä km-raja suurinpiirtein nykyään menee, jos vertaillaan käytettyjä autoja keskenään ja diesel & 95-oktaaninen maksaa about saman verran? Ihan mielenkiinnosta kyselen sillä jostain syystä 5ke hintaluokassa pienet dieselautot roikkuu nettiautossa viikosta toiseen? Vaikka noissahan pitäisi olla verraten pieni "käyttövoimaveron" osuus, koska kevyitä?

Itsellä tulossa keissi, jossa työmatka pitenee nykyisestä ~50km / päivä noin 75km / päivä eli vuodessa pelkkä työmatka-ajaminen kasvaa 13600km -> 20400km.

Olen katsonut tähän alkuun jotain 5ke:n pieniä dieseleitä, esim. 2008-2010 Ford Focus ja vastaavat. Vaihtuvuus on olematonta :hmm:
Kannattaa perehtyä niin vanhoihin dieseleihin ettei niissä ole DPF tai SCR järjestelmiä, ne on noiden uudempien halpisten kompastuskiviä. Voi poikia remontteja joissa tonnit vilisee.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Lisäsin lainauksen tänne, toivottavasti meni oikeaoppisesti.

Anyway missäs tämä km-raja suurinpiirtein nykyään menee, jos vertaillaan käytettyjä autoja keskenään ja diesel & 95-oktaaninen maksaa about saman verran? Ihan mielenkiinnosta kyselen sillä jostain syystä 5ke hintaluokassa pienet dieselautot roikkuu nettiautossa viikosta toiseen? Vaikka noissahan pitäisi olla verraten pieni "käyttövoimaveron" osuus, koska kevyitä?

Itsellä tulossa keissi, jossa työmatka pitenee nykyisestä ~50km / päivä noin 75km / päivä eli vuodessa pelkkä työmatka-ajaminen kasvaa 13600km -> 20400km.

Olen katsonut tähän alkuun jotain 5ke:n pieniä dieseleitä, esim. 2008-2010 Ford Focus ja vastaavat. Vaihtuvuus on olematonta :hmm:

Oletetaan polttoainekulujen eroksi 2€/100km dieselin eduksi ja dieselveroksi 400€, niin 20tkm ja tilanne tasan.

Edit: En tiedä miten todellisia arvoja ja miten ajettu, mutta spritmonitorista tuohon haarukkaan bensat ka: 8,23l/100km ja dieselit 5,25l/100km. Ainoastaan vuosimallin 2008-2010 focukset bensana ja dieselinä, ei muita tarkennuksia, noilla arvoilla km-määrä onkin sitten jo ihan muuta, huomattavasti vähemmän, eli ~6€/100km taitaa tehdä sen vajaa 7tkm ja homma tasan.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä näin kesällä talvilaadun dieseliä? Ostin pienen raktorin ja siihen voisi kannuihim hakea talvilaatua, niin ei syksyllä tarvii miettiä mitä siellä tankissa on.
 
Mistä näin kesällä talvilaadun dieseliä? Ostin pienen raktorin ja siihen voisi kannuihim hakea talvilaatua, niin ei syksyllä tarvii miettiä mitä siellä tankissa on.
98 bensaa kun heittaa 10% niin ei tarvitse murehtia. Samalla on kylla hyva katsoa oman kylan pienemmat asemat. Saattavat myyda talvilaatua koko kesan.
 
Mistä näin kesällä talvilaadun dieseliä? Ostin pienen raktorin ja siihen voisi kannuihim hakea talvilaatua, niin ei syksyllä tarvii miettiä mitä siellä tankissa on.

Ainakin Merikarvian seo:lla 8-tien varressa oli vielä sunnuntaina.
 

Euroopan autovalmistajien kattojärjestön ACEA:n teettämä tutkimus ei heijastele Euroopan komission arviota ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista. Erityisen ikävästi kustannukset purevat A- ja B-segmentin kompaktiautoihin.

ACEA:n arvio heijastelee esimerkiksi Volkswagenin aiemmin esittämiin lukuihin. Euro 7 on esimerkiksi merkitsemässä loppua Pololle, sillä saksalaisjätti pelkää auton valmistuskustannuksien nousevan jopa tuhansilla euroilla. Myös sisarmalli Fabian suhteen ollaan synkeänä Škodalla. Karkeana nyrkkisääntönä voidaan pitää, että valmistusvaiheessa käytetty euro näkyy auton ostajalle kahden euron lisähintana.

Markkinoiden kannattamattomuus oli myös viime syksynä kerrotun Ford Fiestan lopettamispäätöksen takana. Kookkaampi Focus on seuraamassa pikkuveljeään 2025.
 
Lisäsin lainauksen tänne, toivottavasti meni oikeaoppisesti.

Anyway missäs tämä km-raja suurinpiirtein nykyään menee, jos vertaillaan käytettyjä autoja keskenään ja diesel & 95-oktaaninen maksaa about saman verran? Ihan mielenkiinnosta kyselen sillä jostain syystä 5ke hintaluokassa pienet dieselautot roikkuu nettiautossa viikosta toiseen? Vaikka noissahan pitäisi olla verraten pieni "käyttövoimaveron" osuus, koska kevyitä?

Itsellä tulossa keissi, jossa työmatka pitenee nykyisestä ~50km / päivä noin 75km / päivä eli vuodessa pelkkä työmatka-ajaminen kasvaa 13600km -> 20400km.

Olen katsonut tähän alkuun jotain 5ke:n pieniä dieseleitä, esim. 2008-2010 Ford Focus ja vastaavat. Vaihtuvuus on olematonta :hmm:
Ehdottomasti diesel tuolla ajomäärällä. Mielestäni C-segmentistä ylöspäin siellä jo alle 10 tkm/vuosi on "kannattavuuden" raja bensaan nähden, olettaen että dieseliin ei tule sen ihmeempiä vikoja kuin bensa-autoon. Bensavehkeissäkin (ton hitnasissa/kokosissa) kuitenkin kulutus siellä 6-7 litraa/100km.

Katselisin VW/Audi/Seat 1.6 TDI tai 2.0 TDI Commonrail-laitteita, tai juurikin Fordeja 2.0TDCI tai 1.6 TDCI jos haluaa dieselin suht pienellä budjetilla.
 
Lisäsin lainauksen tänne, toivottavasti meni oikeaoppisesti.

Anyway missäs tämä km-raja suurinpiirtein nykyään menee, jos vertaillaan käytettyjä autoja keskenään ja diesel & 95-oktaaninen maksaa about saman verran? Ihan mielenkiinnosta kyselen sillä jostain syystä 5ke hintaluokassa pienet dieselautot roikkuu nettiautossa viikosta toiseen? Vaikka noissahan pitäisi olla verraten pieni "käyttövoimaveron" osuus, koska kevyitä?

Itsellä tulossa keissi, jossa työmatka pitenee nykyisestä ~50km / päivä noin 75km / päivä eli vuodessa pelkkä työmatka-ajaminen kasvaa 13600km -> 20400km.

Olen katsonut tähän alkuun jotain 5ke:n pieniä dieseleitä, esim. 2008-2010 Ford Focus ja vastaavat. Vaihtuvuus on olematonta :hmm:
Eikö kannattaisi sähköä harkita? 5klla ei toki saa mutta kk kulut lienee samat kun 20-25k sähköautossa.
 
Ehdottomasti diesel tuolla ajomäärällä. Mielestäni C-segmentistä ylöspäin siellä jo alle 10 tkm/vuosi on "kannattavuuden" raja bensaan nähden, olettaen että dieseliin ei tule sen ihmeempiä vikoja kuin bensa-autoon. Bensavehkeissäkin (ton hitnasissa/kokosissa) kuitenkin kulutus siellä 6-7 litraa/100km.

Katselisin VW/Audi/Seat 1.6 TDI tai 2.0 TDI Commonrail-laitteita, tai juurikin Fordeja 2.0TDCI tai 1.6 TDCI jos haluaa dieselin suht pienellä budjetilla.

Fordin 1.8 TDCi on susi?

Tätä olen vähän katsellut, mutta tääkin on roikkunut nettiautossa tosi pitkään.


-Missä vikaa?
 
Kone on ihan susi
Nyt kyllä vähän kiinnostaisi, nimimerkillä 3 vuotta rullailtu kyseisellä 1.8TDCi moottorilla.

Omat huomiot ovat lähinnä että sekä kytkimen vaihto että jakohihnan vaihto ovat tähän moottoriin työläitä/kalliita. Mutta vastaavasti ainakaan Focuksessa ei tuossa kakkoskopassa ole esim. hiukkassuodatinta kiusana. Suuttimet jouduin omaani vaihtamaan mutta kilometrejä on kuitenkin jo 320tkm takana. Erittäin hyvin vielä ainakin toistaiseksi käy kun on vaan huollettu hyvin.

Mutta en olekkaan näiden asiantuntija. Kiinnostaa vain. Ehkä ikävin ominaisuus omasta mielestäni traktorimaisen käyntiäänen lisäksi on lähinnä vain että alle 1500rpm on veto aika heikkoa ainakin vakiona ilman ohjelmointia.
 
Fordin 1.8 TDCi on susi?

Tätä olen vähän katsellut, mutta tääkin on roikkunut nettiautossa tosi pitkään.


-Missä vikaa?
En sanoisi konetta sudeksi, itse ajoin 1.8 TDCI Mondeolla usemman vuoden ja n. 50 tkm. 2.0 TDCI PSA-sukuisella koneella en ole ajanut, mutta niitä on yleisesti pidetty silti jopa tuota Fordin omaa 1.8 TDCI konetta luotettavampina, mahdollisesti pieniruokaisempina ja käyttöominaisuuksiltaan mukavammilta.

Suuttimet mulla meni 1.8:sta yksitellen ja edellinen omistaja oli autoon uusinut egr-venttiilin. Möin pois n. 250 tkm kohdalla kun kaipasin jo vaihtelua. Muuten ei mitään vikaa koneen osalta ollut. Muistelisin että suutinongelmaakin oli vain jossain tietyn ikäisissä yksilöissä, en ole varma. Taisi siitä joku Fordin tiedote olla. Suutin tosin helppo vaihtaa kotioloissa kun ei vaadi sopeutuksia.

Tuon Warran mainitseman traktorimaisen käyntiäänen ja alle 1500 rpm heikohkon vedon allekirjoitan kyllä itsekin, mutta yli 1500 rpm tuossa Mondeossa olleet 125 hv / 320 Nm riittivät muuten arkiajoon hyvin. Ja DPF ei tuossa tosiaan ole, ei taida olla yhdessäkään 1.8 TDCI-moottorissa, ainakaan niissä jotka on Suomeen uutena tuotu.
 
Sit jälleen laskelmia, ettei sähköistäminen olisi kovin tehokas tie päästöjen vähentämiseen. Eli ei tuota nyt osaa sanoa, että kannattaako sähköautoa kuitenkaan ostaa:

”The researchers found that of the six policies they considered, the least effective was electrification. They write “…advancing the full phase out of fossil fuel cars, including hybrids, by 2030 reduces cumulative emissions by less than 3%... Policy efforts should put increasing emphasis on mitigating emissions from cars that exist today, rather than solely focussing on the electrification of new cars.”


 
Sit jälleen laskelmia, ettei sähköistäminen olisi kovin tehokas tie päästöjen vähentämiseen. Eli ei tuota nyt osaa sanoa, että kannattaako sähköautoa kuitenkaan ostaa:

”The researchers found that of the six policies they considered, the least effective was electrification. They write “…advancing the full phase out of fossil fuel cars, including hybrids, by 2030 reduces cumulative emissions by less than 3%... Policy efforts should put increasing emphasis on mitigating emissions from cars that exist today, rather than solely focussing on the electrification of new cars.”


Laskelmathan saadaan tehtyä vähän subjektiivisesti tai kovemmalla yrittämisellä vähän vähemmän subjektiivisesti. Sähköautoiluhan tulee tällä hetkellä suht edulliseksi, mutta hankintahinta on kova. Lisäksi valikoima on kyllä erittäin suppea verrattuna muihin autoihin.

Eihän tässä sähköautoilussa muuta huonoa ole, kuin että osa luulee tosissaan että voidaan heittää kaikki muut autot romukoppaan. Maametallit ei riitä koko maailman autojen täyssähköistykseen, joten tarvittaisiin muita vaihtoehtoja myös. Tällä hetkellä yleinen poliittinen suuntaus on päin seinää.
 
Kyllä ne maametallit sinänsä riittää. Ongelma on lähinnä, että hybrideillä ja ladattavilla hybrideillä saadaan moninkertaisesti hiilidioksia ja päästöjä yleisestikin vähennettyä verrattuna vastaavaan määrään akustoa sähköautossa.

Autolla kun ajetaan kovin lyhyitä matkoja nykyään ja ko. matkojen sähköistäminen onnistuu paljon tehokkaammin kuin sähköautoilla. Sinänsä sähköiset liikkumavälineet (esim. pyörät ja mopot) ovat jatkossakin varmasti tärkeässä osassa ja niiden tukeminen on paljon perustellumpaa kuin sähköautoilun.
 
Kyllä ne maametallit sinänsä riittää. Ongelma on lähinnä, että hybrideillä ja ladattavilla hybrideillä saadaan moninkertaisesti hiilidioksia ja päästöjä yleisestikin vähennettyä verrattuna vastaavaan määrään akustoa sähköautossa.

Autolla kun ajetaan kovin lyhyitä matkoja nykyään ja ko. matkojen sähköistäminen onnistuu paljon tehokkaammin kuin sähköautoilla. Sinänsä sähköiset liikkumavälineet (esim. pyörät ja mopot) ovat jatkossakin varmasti tärkeässä osassa ja niiden tukeminen on paljon perustellumpaa kuin sähköautoilun.
Maametallit riittää kun akustot uusitaan koko maailman autoihin sen max parinkymmenen vuoden sykleissä? Nyt Suomen teillä pyörivät Teslathan ovat nykyisen kaltaisilla käytettyjen autojen markkinoilla mihin tavan tallaajalla on pääsy about 10-15 vuoden päästä. Sen kun ostaa parisataatuhatta ajettuna alkaa akusto olla elinkaarensa loppupuoliskolla ja akustojen uusimisesta täytyy tulla halvempaa jos noita autoja aiotaan käyttää yhtä pitkään kuin nykyautoja.

Tykkäisin tosta ajatuksesta ajaa sähköpyörillä ja sähkömopoilla jos asuisin Pekingissä tai New Delhissä. Joku tykkää varmaan suomalaisissakin kaupungeissa eikä siinä mitään vikaa ole, johan meillä lojuu joka kadun varressa ajosta hylättyjä mitä-lie sähkölelujakin. Keskusta-alueella varmasti käteviä pelejä, mutta toisille välimatkat on pitkät. En kulkisi omaa työmatkaani lumihangessa tai räntäsateessa sähkömopolla kun asun sivukylällä.

Autoa viimeksi hankkiessa harkitsin lataushybridejä ja ajossa latautuvia. Yritin suhteuttaa vertailussa eri kustannuksia, vähän kalliimman tai vähän enemmän ajetun voisin ostaa jos sillä säästäis ajossa merkittävästi. Lataushybridit karsiutui hankintahintojensa puolesta ensimmäisenä. Ajossa latautuville jotka mahtui budjettiin lupailtiin 30km rangea jonka jälkeen bensaa alkoi kulua reippaampaa tahtia. Päädyin kaasuautoiluun, koska kulutuksen ansiosta se on merkittävästi bensalla tai dieselillä autoilua edullisempaa ja koska hankintahinta ei ollut ihan hävytön verrattuna bensa- tai diesel-autoon samoilla kilometreillä.
 
Tykkäisin tosta ajatuksesta ajaa sähköpyörillä ja sähkömopoilla jos asuisin Pekingissä tai New Delhissä. Joku tykkää varmaan suomalaisissakin kaupungeissa eikä siinä mitään vikaa ole, johan meillä lojuu joka kadun varressa ajosta hylättyjä mitä-lie sähkölelujakin. Keskusta-alueella varmasti käteviä pelejä, mutta toisille välimatkat on pitkät. En kulkisi omaa työmatkaani lumihangessa tai räntäsateessa sähkömopolla kun asun sivukylällä.
Niinhän ihmiset teki ennenvanhaan. Pappatunturilla kesät talvet syrjäkylältä isolle kirkolle. Ihmisistä on tullut vaan niin mukavuudenhaluisia kermaperseitä, että istutaan mielummin sohvalle ilmastoituun ja lämmitettyyn sääsuojaan kopin sisälle ja annetaan sen viedä...
 
Niinhän ihmiset teki ennenvanhaan. Pappatunturilla kesät talvet syrjäkylältä isolle kirkolle. Ihmisistä on tullut vaan niin mukavuudenhaluisia kermaperseitä, että istutaan mielummin sohvalle ilmastoituun ja lämmitettyyn sääsuojaan kopin sisälle ja annetaan sen viedä...
Juu ja osa Ladalla ja sitä aikaa ennen hevosilla, mutten silti lähde kulkemaan työmatkaani Ladalla enkä hevosella. Maalla ihmiset kantoivat myös kaiken käyttöveden kaivosta tai järvestä ja lämmittivät saunan padassa, silti otan mieluummin kunnan vesijohdosta veden kun on tarjolla. Ennen lämmitettiin tuvat puulla, sitten öljyllä ja niistäkin on onneksi saatu useimmat luopua.

Allekirjoitan kyllä väitteesi ihmisten laiskistumisesta, mutta pidän silti tyhmyytenä mopoilua mustalla jäällä ja pakkassäässä. Yhtä lailla pidän tyhmänä sellaisen auton hankintaa, johon ei ole varaa tai joka ei ole alkuunkaan taloudellinen ajaa. Tällä logiikalla rajaisin tällä hetkellä itse käytetyn auton hankinnassa valikoimasta pois sekä täyssähköiset että diesel-autot.
 
Ennen ei Kela lahettanyt rahaa kotiin. Silla mentiin milla paastiin.
Ja silloin oli myös täystyöllisyys, jos suurinpiirtein selvänä kävi töitä kyselemässä niin pystyi saamaan useammankin työpaikan… menee nyt vahvasti ot käyttövoimista.

Vieläkö on voimassa hihavakio sille, ettei dieseliä kannata valita alle 20tkm/a ajoon?
 
Vieläkö on voimassa hihavakio sille, ettei dieseliä kannata valita alle 20tkm/a ajoon?
Eiko se ala olemaan jo 50t? En ole seurallut mitka nykyaan on polttoaineen hinnat mutta puolivuotta sitten dieseli maksoi sen enamman mita moottori kulutti vahemman.
 
Eiko se ala olemaan jo 50t? En ole seurallut mitka nykyaan on polttoaineen hinnat mutta puolivuotta sitten dieseli maksoi sen enamman mita moottori kulutti vahemman.
Silloin kun polttoaineett maksoi lähes 2,5€/litra, niin dieselihän ei pienemmän kulutuksen vuoksi tarvinnut kovin kummoisia kilometrejä vuodessa ennen kuin muuttui kannattavammaksi kuin bensa. Riippuu tietysti monesta muuttujasta, mm. kulutuserosta jonka itse hihavakiolla sanon olevan keskivertokinnereissä 5l/ vs 7l/100km.

Tuolla voi pyöritellä lukuja:
 
Silloin kun polttoaineett maksoi lähes 2,5€/litra, niin dieselihän ei pienemmän kulutuksen vuoksi tarvinnut kovin kummoisia kilometrejä vuodessa ennen kuin muuttui kannattavammaksi kuin bensa. Riippuu tietysti monesta muuttujasta, mm. kulutuserosta jonka itse hihavakiolla sanon olevan keskivertokinnereissä 5l/ vs 7l/100km.

Tuolla voi pyöritellä lukuja:

Tämä on hauska harhakuva suurimmalla osalla autoilijoita, että ei todellakaan osata laskea yksinkertaista matematiikkaa. Ketään ei kiinnosta yllä olevalla kulutuserolla polttoaineet millään tavalla jos molemmat maksaa 1€/l ja ajetaan bensalla ja sitten kun molemmat maksaa sen 2,5€/l tai enemmän, niin pitää ajaa bensalla kun diesel on niin kallista:thumbsup:
 
Tämä on hauska harhakuva suurimmalla osalla autoilijoita, että ei todellakaan osata laskea yksinkertaista matematiikkaa. Ketään ei kiinnosta yllä olevalla kulutuserolla polttoaineet millään tavalla jos molemmat maksaa 1€/l ja ajetaan bensalla ja sitten kun molemmat maksaa sen 2,5€/l tai enemmän, niin pitää ajaa bensalla kun diesel on niin kallista:thumbsup:
Kyllä, todellista typerehtimistä.
Mutta sitten jos ajaa vain uudella autolla, niin tuo kulutusero supistuu koska nykyaikainen bensaturbo alkaa olla lähellä dieselin kulutusta. Eikä tarvitse tankkailla mitään Ad-blueta tai muuta kusen tapaista.

Ja mitä tulee vanhempiin kulkuneuvoihin, niin onhan niissä noin 10 vuotta vanhoissa diesel -vehkeissä jo niitä kalliita hajoavia maailmanpelastuslaitteita joiden korjaaminen voi maksaa sen verran että menee äkkiä laskelmat ihan uusiksi. Tietysti osaava diy -mies niitä vain poistelee sitä mukaan kun niitä rikkoutuu...
 
Silloin kun polttoaineett maksoi lähes 2,5€/litra, niin dieselihän ei pienemmän kulutuksen vuoksi tarvinnut kovin kummoisia kilometrejä vuodessa ennen kuin muuttui kannattavammaksi kuin bensa. Riippuu tietysti monesta muuttujasta, mm. kulutuserosta jonka itse hihavakiolla sanon olevan keskivertokinnereissä 5l/ vs 7l/100km.

Tuolla voi pyöritellä lukuja:
Ihan tuota vastaavaa suhdetta tulee oletuksena käytettyä tai oikeastaan parin litran kulutuseroa. Toimii ihan riittävästi kun vähänkin isommista autoista kyse. Tarkentaa voi sitten, jos on tarve. Ja jossain pienimmän segmentin kulkupeleissä ei kannata lopulta edes laskea. Ajaa bensalla sen jokusen tuhat, mitä ajaa.

Itse kun ajan kohtuullisen isolla autolla niin olen laskenut pessimistinä 6 litraa satasella dieseliä. Ja optimistisena 7 litraa bensalla. Veroa makselen aika tarkkaan kuutisen sataa ja bensalle käyttänyt 200€. Nykyhinnoilla 15 tonnia on aika tarkkaan +-0
Dieselissä huollot toki vähän kalliimpia mutta toisaalta noita arvojakin olisi varaa tarkentaa. Eli itselle käy tuo 20k rajaksi kannattavuudelle ja jos jostain syystä sattuisi jäämään alle, maksan sen pienen lisän ihan jo dieselin mukavuudesta.

Toki tuo laskuri ei ota vakuutuksia huomioon. Enkä ole myöskään itse verrannut, onko samoissa malleissa bensan ja dieselin välillä hintaeroa.

Ketään ei kiinnosta yllä olevalla kulutuserolla polttoaineet millään tavalla jos molemmat maksaa 1€/l ja ajetaan bensalla ja sitten kun molemmat maksaa sen 2,5€/l tai enemmän, niin pitää ajaa bensalla kun diesel on niin kallista:thumbsup:
Aika reilu yleistys. Todellisuudessa varsin montaakin kiinnostaa ja nimenomaan aikaisemmin kiinnosti kun montaa dieseliä sai helposti muutettua pakuksi. Nyt niillä pakuiksi muutetuilla kannattaa ajaa niin pitkään kuin mitenkään järkevästi mahdollista.
Ja esim itse en dieselillä ajavana ole bensaan enää palaamassa, oli hintataso mikä hyvänsä. Eli seuraava tulee olemaan sähkö, diesel, vety, kaasu, biojoku jne muttei kyllä bensa.
 
Kyllä, todellista typerehtimistä.
Mutta sitten jos ajaa vain uudella autolla, niin tuo kulutusero supistuu koska nykyaikainen bensaturbo alkaa olla lähellä dieselin kulutusta. Eikä tarvitse tankkailla mitään Ad-blueta tai muuta kusen tapaista.

Ja mitä tulee vanhempiin kulkuneuvoihin, niin onhan niissä noin 10 vuotta vanhoissa diesel -vehkeissä jo niitä kalliita hajoavia maailmanpelastuslaitteita joiden korjaaminen voi maksaa sen verran että menee äkkiä laskelmat ihan uusiksi. Tietysti osaava diy -mies niitä vain poistelee sitä mukaan kun niitä rikkoutuu...

Ihan hatusta vedetty esimerkki valmistaja ja malli, ei toki uusia, mutta uudehkoja ja onhan noissa vielä eroja:
1686247561032.png
1686247649216.png

Se on totta, että aina noissa voi olla rassattavaa, mutta on niitä ituhippivehkeitä noihin bensoihinkin jouduttu istuttamaan ja ihan samat ongelmat kuin dieseleissäkin.
 
Aika reilu yleistys. Todellisuudessa varsin montaakin kiinnostaa ja nimenomaan aikaisemmin kiinnosti kun montaa dieseliä sai helposti muutettua pakuksi. Nyt niillä pakuiksi muutetuilla kannattaa ajaa niin pitkään kuin mitenkään järkevästi mahdollista.
Ja esim itse en dieselillä ajavana ole bensaan enää palaamassa, oli hintataso mikä hyvänsä. Eli seuraava tulee olemaan sähkö, diesel, vety, kaasu, biojoku jne muttei kyllä bensa.
Jai ehkä kirjoittamatta, että suurinta osaa ei kiinnosta, koska dieselvero jne. ja tuota jopa kuulee jopa kotona ruokapöydässä ja ei auta vaikka kuinka laskemalla tai jopa omien ajojen kulutusfaktoilla tuon todistelet. Ei ehkä joka viikko töissä, mutta 2-3krt/kk samat keskustelut samojen urpojen kanssa samasta aiheesta. Mutta tosiaan näillä on ne samat argumentit, että euron litra ja ei tartte polttoainetta miettiä ja vaikkapa se 3€/l, niin diesel on niin perkeleen kallis ajaa kun dieselvero jne.
 
Jai ehkä kirjoittamatta, että suurinta osaa ei kiinnosta, koska dieselvero jne. ja tuota jopa kuulee jopa kotona ruokapöydässä ja ei auta vaikka kuinka laskemalla tai jopa omien ajojen kulutusfaktoilla tuon todistelet. Ei ehkä joka viikko töissä, mutta 2-3krt/kk samat keskustelut samojen urpojen kanssa samasta aiheesta. Mutta tosiaan näillä on ne samat argumentit, että euron litra ja ei tartte polttoainetta miettiä ja vaikkapa se 3€/l, niin diesel on niin perkeleen kallis ajaa kun dieselvero jne.
Niin jäi ja muuttuuhan tuo asia jos puhutaan suurimmasta osasta, ei "ketään ei kiinnosta".

Tämä lienee sitä samaa porukkaa, joka enemmän tai vähemmän vitsin mukaan tankkaa aina kahdella kympillä joten hinnan muutokset eivät näy. Ja muutoin kuuluisivat tuonne tyhmät ihmiset -ketjuun. Merkittävä osahan ei lopulta edes aja vuodessa mitään merkittäviä kilometrimääriä joten asian ei pitäisi siten edes kiinnostaa.

En toisaalta välitä itsekään lähteä noihin keskusteluihin kovin suuresti. Varsinkin vielä hetki sitten dieselin ollessa jopa bensaa kalliimpaa, riitti aina joku kysymään. Vero suuruutta näistä ei yleensä kysy kukaan. Jos on kysynyt niin olen tyytynyt toteamaan maksavani dieselin mukavuudesta mieluusti pari satkua vuodessa vs bensa ja keskustelu loppuu yleensä siihen.

Toisaalta osa sähköllä ajavista ei näe muita vaihtoehtoja, osalla diesel on se ainoa oikea, osalla bensa. Silloin keskustelu aiheesta on joka tapauksessa turhaa jos ei olla kiinnostuneita toisen osapuolen tilanteesta ja näkemyksistä.
 
Tämä lienee sitä samaa porukkaa, joka enemmän tai vähemmän vitsin mukaan tankkaa aina kahdella kympillä joten hinnan muutokset eivät näy. Ja muutoin kuuluisivat tuonne tyhmät ihmiset -ketjuun. Merkittävä osahan ei lopulta edes aja vuodessa mitään merkittäviä kilometrimääriä joten asian ei pitäisi siten edes kiinnostaa.
Ja näistä osa ajelee onnellisena VAG-dieselillä ja katselee kulutusmittaria joka näyttää lukemia 5.x/100km. Todellisuus sitten kun mitataan täyteen tankattaessa voi olla jopa tuplat, eikä vraggine ilmoittele edes vikakoodein tai saati mittariston vikavaloin aiheesta yhtään mitään... Ehkä katsastuksessa huomataan, jos sielläkään. Ostin nimittäin joskus tuollaisen juuri katsastettuna ja ihmettelin kuinka etenkin kaupunkiajossa kuluttaa niin helkkaristi. Lopulta selkisi jotta oli hiukkasuodatin tukkeutumassa ja suoritti tyhjennyspolttoa jatkuvasti etenkin kaupunkiajossa. Ei kuitenkaan niin tukossa että olisi auto siitä osannut ilmoitella edes vikakoodein.
Monikohan 20€/krt -tankkaaja ajelee vastaavalla viallisella vehkeellä...
 
Ja näistä osa ajelee onnellisena VAG-dieselillä ja katselee kulutusmittaria joka näyttää lukemia 5.x/100km. Todellisuus sitten kun mitataan täyteen tankattaessa voi olla jopa tuplat, eikä vraggine ilmoittele edes vikakoodein tai saati mittariston vikavaloin aiheesta yhtään mitään... Ehkä katsastuksessa huomataan, jos sielläkään. Ostin nimittäin joskus tuollaisen juuri katsastettuna ja ihmettelin kuinka etenkin kaupunkiajossa kuluttaa niin helkkaristi. Lopulta selkisi jotta oli hiukkasuodatin tukkeutumassa ja suoritti tyhjennyspolttoa jatkuvasti etenkin kaupunkiajossa. Ei kuitenkaan niin tukossa että olisi auto siitä osannut ilmoitella edes vikakoodein.
Monikohan 20€/krt -tankkaaja ajelee vastaavalla viallisella vehkeellä...
Yhden VAG-tekeleen olen omistanut ja sillä ajoin noin nolla kilsaa kun haluttiin ostaa pois. Eli olen jäävi sikäli kommentoimaan niiden osalta.
Mutta tuo näyttämä on kyllä osassa aivan totaalisen pielessä. Moni uskoo koska ei jaksa, ei osaa jne tarkistaa. Itse olen oman toki tarkistanut ja tyyliin kymmeneen naksuun asti tankaten sai 0,1 eroa joten hyvin on paikallaan mutta tottakai aina pyritään tankkaamaan täyteen ja lasketaan siinä kohdassa.

Eikä noita katsastuskaan kyllä taida huomioida. Uudenkarheisiin tulee se kulutustietojen luku katsastukseen joten mahdollisesti siinä mutta muuten ei. Kunhan palaa puhtaasti niin siinä kaikki.

En ole omasta seurannut, miten suorittaa polttoa mutta joskus huomannut hetkellisen kulutuksen olevan varsin reilua. Eli sitäkin kautta voisi polton huomata jos kiinnostusta on.

Bensasta taas aikanaan haettiin aika pitkään vikaa kun kulutti paljon muttei näkynyt missään. Pääasiassa tällaisissa kuitenkin kyse viallisesta kulkupelistä joten sikäli ei kuulu tähän ketjuun. Toisaalta mikä tahansa edes etäisesti nykyaikainen kulkupeli pystyisi indikoimaan sen, jos kulutus on selvästi pielessä aikaisemmasta / oletetusta.
 
Tuo tosiaan riippuu paljon autosta. Kaverilla on 2011 V60 D5 awd ja kesällä vie 7l ja talvella kympin, koska webasto koko ajan käytössä ja ajo pääosin nurkkapyöritystä.
 
Tuo tosiaan riippuu paljon autosta. Kaverilla on 2011 V60 D5 awd ja kesällä vie 7l ja talvella kympin, koska webasto koko ajan käytössä ja ajo pääosin nurkkapyöritystä.
Mitä tutuilla on noita 3L kuutosdieseleitä, mersuja, audeja ym, niin noita samoja lukemia suunnilleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom