Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Polttikset taitaa kohta olla ongelmajätettä

Enpä tiedä. Edellisellä polttiksella ajetun km:n hinta oli 0,30€. Nykyisellä phev:llä 1,20€.

Aivan höpöhöpölaskelmia taas, tai ihan vähintään erittäin ankaraa kirsikanpoimintaa.

Vaikea sen tarkemmin kommentoida kun mitään informaatiota laskelmien sisällöstä ei ole tarjolla, mutta ihmettelen kyllä miten vitussa vuoden 2009 golffiin onnistuu polttamaan yli 700€ kuussa? Uudet renkaat joka vuosi, täydellinen koneremppa ja täyskasko?

Toisaalta vaikka laskennalliset käyttökustannukset alkaisivatkin lähestyä toisiaan, niin kymmenkertainen ero hankintahinnassa säilyy silti, eikä se sähköauto todellisuudessa saa koskaan sitä "takamatkaa" kiinni.

Samaa ihmettelin itsekin. Tässä toteutuneet kulut edellisestä autosta, kokoluokkaa suuremmasta kuin artikkelin golf:


Primera 1,6B 2005, ostettu 2v/15tkm ajettuna.

Laskettu toteutuneiden kulujen mukaan.



178 tkm/11vuotta

15000 arvon alenema

22 440 polttoaineet

2870 huollot

3000 korjaukset

600 katsastus

1550 verot

4480 vakuutukset

1200 Renkaat

500 nippelit ja nappelit pesutt yms



51692€ yht



391€/kk

0,30€/km

Ajoin kaikkiaan 15v/210tkm, mutta tilastoin vain 11v. Km-hinta putoaisi tilastoidusta, koska remontteja ei tullut lisää ja sain autosta lopulta 1600€ vaihdossa lataushybridiin.
 
Pakko kysyä mielenkiinnosta että mikä auto? Skoda Fabian kulutus tämän mukaan 4,7kg/100km...
Lisäksi öljynvaihto 15tkm välein ja käyttövoimavero päälle...



2021 Octavia, toki vahva painotus matka-ajossa kun lähinnä pidempää työmatkaa. Mutta voin minä tuossa keskustassakin käyä pyörähtämässä ja silti sen reissun kulutukseksi jää alle 4kg/100km. Motarilla nousee tuosta kolmesta parilla kolmella kymmenyksellä, riippuen kuinka nopeasti haluaa olla perillä.. :) Toisaalta maantiellä olen päässyt melko helposti 2.7:aankin.

Tuota öljynvaihtoa, tai oikeastaan ongelmaa siinä, en ymmärrä.. eikai kukaan aja bensa-autollakaan pidempiä matkoja samoilla öljyillä? Vaihdon edelliseen -09 bensa-ocuunkin 15tkm välein, ja sitä taisi kyllä auto itsekin ilmoitella. On lisäksi erittäin edullinen tapa pitää moottorista huolta. Käyttövoimavero on ikävä miinus. Toki se löytyy kaikista muista paitsi bensavehkeistä ja on kuitenkin tuossa omassani alle 200€/vuosi, joten se on kuitattu jossain 3tkm jälkeen

E: Ensimmäisen vuoden ajelin vielä ilmaisilla kaasuilla, joten sen voi ajatella kattaneen ensimmäisen viiden vuoden autoverot
 
Viimeksi muokattu:
Aivan höpöhöpölaskelmia taas, tai ihan vähintään erittäin ankaraa kirsikanpoimintaa.

Vaikea sen tarkemmin kommentoida kun mitään informaatiota laskelmien sisällöstä ei ole tarjolla, mutta ihmettelen kyllä miten vitussa vuoden 2009 golffiin onnistuu polttamaan yli 700€ kuussa? Uudet renkaat joka vuosi, täydellinen koneremppa ja täyskasko?

Toisaalta vaikka laskennalliset käyttökustannukset alkaisivatkin lähestyä toisiaan, niin kymmenkertainen ero hankintahinnassa säilyy silti, eikä se sähköauto todellisuudessa saa koskaan sitä "takamatkaa" kiinni.
Oli pakko ostaa lehti kun alkoi sen verran kiinnostaa ja nyt haluaisin sen 8,20e takaisin..
Kaikissa oli täyskasko, golfiin DSG remontti, ei mitään rahoituskuluja laskettu uusiin, uusien arvonalenema nettiauton pyynneistä laskettu -10% ja käytettyjen siten että arvo puolittuu 3 vuodessa:lol:
 
Viimeksi muokattu:
Monen sähköautoreissun jälkeen taas pitkästä aikaa diisselillä liikenteessä. Vaikka on pieni 65 l tankki niin on aika luksusta että parilla tankkauksella onnistuu tuollainen 2500 km reissu kärry perässä. Helpotusta tuo myös se että vaikka Tanskassa sähköauton julkinen pikalataus on edelleen jossain sotahinnoissa on diesel tipahtanut 1,55 €/l tasolle. Tällä reissulla ero sähköauton ja dieselin jossa kärry perässä oli noin 100 €. Ajallisesti aika sama koska kärryn kanssa pitää körötellä hiljempaa.
 
Aivan höpöhöpölaskelmia taas, tai ihan vähintään erittäin ankaraa kirsikanpoimintaa.

Vaikea sen tarkemmin kommentoida kun mitään informaatiota laskelmien sisällöstä ei ole tarjolla, mutta ihmettelen kyllä miten vitussa vuoden 2009 golffiin onnistuu polttamaan yli 700€ kuussa? Uudet renkaat joka vuosi, täydellinen koneremppa ja täyskasko?
Tai sitten vain DSG remppaa, taisi huoltoihin testissä mennä yli kolmetonnia.
Testi ilmeisesti 245 päivää, ja tuo taisi olla Diesel, eli verojakin jonkin verran.

MTV juttu taasen koneellinen listaus, jossa eivät avanneet tarinaa enempää ja eihän se MTVn juttu ollut, vaan uutinen Moottorin jutusta.

Toisaalta vaikka laskennalliset käyttökustannukset alkaisivatkin lähestyä toisiaan, niin kymmenkertainen ero hankintahinnassa säilyy silti, eikä se sähköauto todellisuudessa saa koskaan sitä "takamatkaa" kiinni.
Tuossa oli kai laskeskeltu arvonalenemaa, en nyt väitä oliko pääomalle korkoa laskettu.

Lähitulevaisuduessa (20 luvulla) odotetaan että sähkis on pääomakuluineen edullisempi kuin vanha kuluttava polttis. Vaatii muutaman muuttajan menemistä kohdilleen.

1.
Autojen jäänösarvojen kehitys vakiintuu
2.
Sähköautojen "valmistamisen hinta" joidenkin polttiksia valmistamien mukaan alittaa parin kolmen vuoden sisään polttisten valmistamisen, ja kilpailun myötä verottomien uusien autojen hintojen käy samoin.
3.
Verottaja ei lähde ulosmittaan sähkisten hintakehitystä.
4.
Fosiilisella ajo pysyy kalliina ja hyvin vahva usko että kallistuu entisestään, ja ei ole tulossa halpoja uusituvia polttoaineita, jotka pudottaisi polttainekustannukset.

Polttisten tulevaisuus riippuu siitä luopuuko verottaja polttiksen omistamisen verotuksesta, jos vuotuiset verot jää pois, niin vanha parintonnin polttis voi olla edullinen jos ajaa hyvin vähän, jolloin on aika sama maksaako vuotuinen polttoaine vuodessa satasen vain kolmesataa. Ja jos ja kun ei tarvii vapaaehtoisia vakuutuksia sen verran että muut riskit ja vastuut saa hoidettua ja romun romikselle. (halvemmat vakuutukset voi sitten käyttää polttoaineeseen,)


Edit:
Korkoja me varmaan miettimme, sillä on toki merkitystä, mutta jos uskotaan siihen että korko seurailee inflaatiota, niin sitä sitten kompensoi jäänösarvot.

Tänäpäivänä paritankillista ajavalle, jos voi vanhaa arvotonta polttista vielä käyttää, niin ehkä pieni riskisin arvon kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Hienosti on ihmiset täälläkin vähän vieraantuneet todellisuudesta.

Oma 2000-luvun alun "ikivanha kippo" joidenkin sanojen mukaan. No onhan se vanha. Kulutus maantiellä jää alle 6 litran, ajot itellä pääasiassa työmatka-ajoa 80%, loput kaupunkiajoa pakollisten kauppareissujen ym. muodossa. Auton jälleenmyynti maksimissaan 2000€.

Polttoainemenot tällä hetkellä noin 100€kk kiitos kimppakyydityksien töihin loistavien työtovereiden kanssa.
Auta armias jos joutuis joka viikko omilla bensoilla menemään töihin näillä hinnoilla.

Vaihtoehdoksi tarjotaan uudennäppärää ilmastonpelastajaa täyssähköautoa 30 000€
Tuota jos vaikka 5 vuotta maksaa niin se on 500€ per kuukausi ja enemmänkin korkojen kanssa.
Tuollaiseen ei ole varaa.

Tällä hetkellä tuolla 500€ kuukausierällä maksan parin-kolmen vuoden huollot ja 50€ varaosat tähän omaan ikivanhaan kippoon.

Kumman sinä valitsisit?

Ja rohkenen väittää että samalla tavalla ajattelevia on aika lailla Suomessa. Riittää kun katsoo oman työpaikan parkkipaikkaa, harvassa ovat autot jotka on 2020-luvulta, tai edes 2015 jälkeen.
Tai ehkä täällä landella ajatellaan vähän eri tavalla kuin kehäkolmosen sisällä.
Vastataan oikeassa ketjussa.

Noin itsekin ajattelin aiemmin. Erona vain se, että kilometrejä tullut vuodessa vähintään 35tkm, viimevuosina lähes 50tkm. Sitten kun markkinoille alkoi ilmestyä patteriautoja joilla pääsee yhdellä latauksella talvellakin maantiellä 300km, yleensä kuitenkin jopa 400km, niin pitihän sellainen hankkia. On taloudessa muutaman tonnin pieniruokainen dieselautokin, mutta se on ollut pari poikkeusta lukuunottamatta seisonnassa siitä lähtien kun sähköauto tuli pihaan.

On se kyllä vain uudella autolla ajaminen huoletonta, eikä tule yllätysremontteja. Niitä aiemmin sai iltojen pimeinä tunteina ihmetellä ja mietiskellä miten ne loppuviikon ajot töihin tai jopa työssä hoidetaan jos varaosia ei paikallisesta löydy suoraan hyllystä. ja mitä kustannuksiin tulee, pennilleen en ole laskenut, mutta noin sen verran sen uuden sähköauton lyhennys (korko 0,99%) on mitä menisi samoilla ajoilla auton tankkiin. Nyt tietenkin vähän eri tilanne ottaa kymppitonneja velkaa autoon kun korot noussut, mutta toisaalta esim Teslan hinnat tullut reippaasti alas, joten loppuhinta aikalailla sama kuin vaikkapa vuosi sitten ostettu sähkis.

Pitkin hampain voin polttomoottoriautoiluun palata jos vuotuiset kilometrit radikaalisti laskee. Alle 15tkm/vuosi ajoilla se ja sama melkein minkälaisella kotterolla sitä siirtymät tekee.
 
Vastataan oikeassa ketjussa.

Noin itsekin ajattelin aiemmin. Erona vain se, että kilometrejä tullut vuodessa vähintään 35tkm, viimevuosina lähes 50tkm. Sitten kun markkinoille alkoi ilmestyä patteriautoja joilla pääsee yhdellä latauksella talvellakin maantiellä 300km, yleensä kuitenkin jopa 400km, niin pitihän sellainen hankkia. On taloudessa muutaman tonnin pieniruokainen dieselautokin, mutta se on ollut pari poikkeusta lukuunottamatta seisonnassa siitä lähtien kun sähköauto tuli pihaan.

On se kyllä vain uudella autolla ajaminen huoletonta, eikä tule yllätysremontteja. Niitä aiemmin sai iltojen pimeinä tunteina ihmetellä ja mietiskellä miten ne loppuviikon ajot töihin tai jopa työssä hoidetaan jos varaosia ei paikallisesta löydy suoraan hyllystä. ja mitä kustannuksiin tulee, pennilleen en ole laskenut, mutta noin sen verran sen uuden sähköauton lyhennys (korko 0,99%) on mitä menisi samoilla ajoilla auton tankkiin. Nyt tietenkin vähän eri tilanne ottaa kymppitonneja velkaa autoon kun korot noussut, mutta toisaalta esim Teslan hinnat tullut reippaasti alas, joten loppuhinta aikalailla sama kuin vaikkapa vuosi sitten ostettu sähkis.

Pitkin hampain voin polttomoottoriautoiluun palata jos vuotuiset kilometrit radikaalisti laskee. Alle 15tkm/vuosi ajoilla se ja sama melkein minkälaisella kotterolla sitä siirtymät tekee.

Uusiinkin tulee ihan samalla tavalla yllätysremontteja, ei ehkä niin paljon kuin vanhoihin mutta olen päässyt todistamaan tuota ihan livenä että se uudenpaan vaihtaminen ei tee elämää sen auvoisemmaksi.

Varaosat olen yleensä tilannut netistä vieläkin halvemmalla kuin Suomesta alle viikon ajalla. Mitään tiellä jättävää vikaa ei ole koskaan ole ollutkaan koko 20 vuoden aikana kun olen ajokortin omistanut, johtuen siitä että ajan noilla perusvarmoilla halpiksilla joissa tekniikka pelaa ja huollot on halpoja. Ainoastaan kataatuksessa huomatut viat huollettu ja noihinhan on se kk aikaa.
Pahimmassa tapauksessa otan pekkaspäivän, haen varaosan Motonetistä, perhetuttu huoltaa ensi viikolla, töihin sen aikaa kimppakyydillä.
Prismaan pääsee polkupyörällä.
Problem solved.

Kilometrejä tulee itselle vuodessa 10tkm tai enemmän. En ala vielä vaihtamaan sähköautoon. Tämä on se taloudellisin ja järkevin tyyli omalle kohdalle ajateltuna.
Ja toinen hyvä selitys on että täälläpäin ei vielä tuota latausinfraakaan ole niin että voisi sähköautoa käyttää mukavasti.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Nämä vertailut perustuu toistuvasti mielikuvien luomiseen uusi vs vanha, halpa vs kallis, puhdas vs paskainen jne ja sitten rinnastetaan keskenään toisen auton rahoitus ja toisen polttoaineet mitkä on hieman eri asia ja eri kokoisia kustannuksia mutta silti olemassa kummassakin autossa.

Lähes mahdoton ennustaa tulevia huoltoja yms ja ennen sähköautojen tuloakin oli yleisesti tiedossa että jokainen auto jonka hankit saattaa kaduttaa vuoden päästä enemmän kuin mikään aiempi hankinta.

Edit: koitin jollain laskurilla vertailla nykyistä ajopeliä samanikäiseen, saman verran ajettuun sähköautoon. Vaikea tehdä absoluuttista vertailua johtuen mm. huoltojen ja hintojen yllätyksellisyydestä.
 
Lainattu viesti ilmastonmuutos ketjusta, mutta siitä keskustelu siiretty käyttövoima keskusteluun, vaikka aiheena oli ilmastonjutut, niin jatkan täällä, kun tätäkin vahvasti.
Hienosti on ihmiset täälläkin vähän vieraantuneet todellisuudesta.

Oma 2000-luvun alun "ikivanha kippo" joidenkin sanojen mukaan. No onhan se vanha. Kulutus maantiellä jää alle 6 litran, ajot itellä pääasiassa työmatka-ajoa 80%, loput kaupunkiajoa pakollisten kauppareissujen ym. muodossa. Auton jälleenmyynti maksimissaan 2000€.

Polttoainemenot tällä hetkellä noin 100€kk kiitos kimppakyydityksien töihin loistavien työtovereiden kanssa.
Auta armias jos joutuis joka viikko omilla bensoilla menemään töihin näillä hinnoilla.
Olit postannut tuon ilmastonmuutos ketjuun.
Satasella näinä aikoina saa ysivitosta sen 50l, sillä ilmeisesti ajat sen 900km/kk, reilu kymppitonni vuodessa.
Kimppakyydit on ihan taloudellisesti järkeviä ja kun postasit ilmastonmuutos ketjuun, niin on myös sen kannalta yleensä järkeviä.

Jos auto arvo lähinnä joku romutushyvitys, niin toimivaa sellaista ei kannata näinä aikoina juurikaan vaihtaa, jos vain suorituu tehtävstiä

Jos muutaman vuoden selviät niin sitten katsoa tilanne. Polttoaineen hinta kehittyy, mutta siitä ei tarvi painikoida ennenaikojaan.
Vaihtoehdoksi tarjotaan uudennäppärää ilmastonpelastajaa täyssähköautoa 30 000€
Tuota jos vaikka 5 vuotta maksaa niin se on 500€ per kuukausi ja enemmänkin korkojen kanssa.
Tuollaiseen ei ole varaa.

Tällä hetkellä tuolla 500€ kuukausierällä maksan parin-kolmen vuoden huollot ja 50€ varaosat tähän omaan ikivanhaan kippoon.
Ilmastonmuutoksen torjunnakannalta (alunperin postattu sinne) on näinä sähkisten pula-aikoina tehokkaampaa että ensin vaihtaa he jotka ajavat/päästelevät enemmän. ja tai ne jotka ovat uutta autoa hankkimassa.

Ja rohkenen väittää että samalla tavalla ajattelevia on aika lailla Suomessa. Riittää kun katsoo oman työpaikan parkkipaikkaa, harvassa ovat autot jotka on 2020-luvulta, tai edes 2015 jälkeen.
Tai ehkä täällä landella ajatellaan vähän eri tavalla kuin kehäkolmosen sisällä.
Todennäköisesti katselet tilannetta nyt omasta kuplasta.
Jos pohdit työpaikkaasi, ja porukan ilmastotekoja, niin sieltä eniten päästävistä homma alkaa, eikä väkisin hänestä joka haraa eniten vastaan, jolla jokin sähkötön kämppä jonne roudaa jotain asuntovaunua kerranviikkoon.
Jos jollain on pidempityömatka, jos alkaa yhteen suuntaa oleen kymmeniä kilometrejä, niin pelkästä työssäköynnistä alkaa niitä kilometrejä syntyy (esim. 50km*2*200 = 20 000). Tänäpäivänä uuden(kon) auto hankinnassa on huomattava "jäännösarvo" riski, joten ei kannata panikoida jos ei vaihto juuri nyt ajankohtainen.
 
Uusiinkin tulee ihan samalla tavalla yllätysremontteja, ei ehkä niin paljon kuin vanhoihin mutta olen päässyt todistamaan tuota ihan livenä että se uudenpaan vaihtaminen ei tee elämää sen auvoisemmaksi.
Uusiin takuunalaisiin ei tule yllätysremontteja joita itse joudut makselemaan. Toki voi uusikin auto jättää välille, ja siinätapauksessa yleensä vakuutukseen sisältyy korjauksen ajaksi joku korvaava kinneri. Voihan sitä laajan kaskon toki ottaa vanhaan parin tonnin kulkineeseenkin jos vakuutusyhtiö sellaisen myöntää, mutta itse olen mennyt pelkillä liikennevakuutuksilla.

Varaosat olen yleensä tilannut netistä vieläkin halvemmalla kuin Suomesta alle viikon ajalla. Mitään tiellä jättävää vikaa ei ole koskaan ole ollutkaan koko 20 vuoden aikana kun olen ajokortin omistanut, johtuen siitä että ajan noilla perusvarmoilla halpiksilla joissa tekniikka pelaa ja huollot on halpoja. Ainoastaan kataatuksessa huomatut viat huollettu ja noihinhan on se kk aikaa.
Pahimmassa tapauksessa otan pekkaspäivän, haen varaosan Motonetistä, perhetuttu huoltaa ensi viikolla, töihin sen aikaa kimppakyydillä.
Prismaan pääsee polkupyörällä.
Problem solved.
Nämä vähän riippuu tilanteesta. Meillä suurinosa ajoista on työhön liittyviä ajoja. Reilu kymmenen vuotta ajeltu vanhemmilla kotteroilla (eli yhteensä luokkaa 400tkm, autojen hinnat olleet väliltä 3-10k€), ja tien päälle jääty kerran kun turbo laukesi yllättäen. Sitten joitain kertoja ollut jotain tee-se-itse alustaremppaa tms ja joskus yllättäen sattunutkin väärät varaosat... Korvaavia sitten saanut odotella päivän tai kaksi ja auto tallissa ajokelvottomana.
Ulkomailta itsekin tilannut varaosia, mutta lähinnä noita kalliimpia, esim. se turbo. Suomessa merkkiliikkeen hinta 1700€ ja samanlainen saksasta alle 500€.

Kilometrejä tulee itselle vuodessa 10tkm tai enemmän. En ala vielä vaihtamaan sähköautoon. Tämä on se taloudellisin ja järkevin tyyli omalle kohdalle ajateltuna.
Ja toinen hyvä selitys on että täälläpäin ei vielä tuota latausinfraakaan ole niin että voisi sähköautoa käyttää mukavasti.
Meilläpäin on latausinfraa, mutta ei ole juurikaan käytetty vaan pääsääntöisesti kotilatauksella menty. Tietysti toisinaan pidemmillä matkoilla joutuu noita julkisia latureita käyttämään, mutta eipä niissä ole valittamista, vaikka nykyisen patteriauton latausnopeus ei mikään huippu olekaan.

Mutta kuten jo sanottua, en itsekään harkitsisi uutta sähköautoa vähäisillä kilometreillä. Jos tulisi ajoa alle 5tkm/vuodessa, niin en hankkisi omaa autoa ollenkaan, vaan vuokraisin pidemmille siivuille, käyttäisin taksia niille matkoille jotka ei polkupyörällä tai julkisilla onnistu.
 
OT, mutta 2kk, ellei mene ajokieltoon. 1kk on yleensä aika, minkä sisällä voi hoitaa katsastuksen (tarkastuksen) samalla asemalla halvemmalla
OT, nussitaan nyt hieman lisää, että jälkitarkastuksen, siis sen 1kk:n korjausajallisen, voi suorittaa millä tahansa asemalla.
 
OT, nussitaan nyt hieman lisää, että jälkitarkastuksen, siis sen 1kk:n korjausajallisen, voi suorittaa millä tahansa asemalla.

Niin voi, mutta ei (todennäköisesti) halvemmalla :) Päästömittauksia ei toki tarvitse uudestaan ottaa. Tuo käsitys mahdollisuudesta vain 1kk korjausajalle on kuitenkin yleinen harhaluulo, joka pohjautuu juuri tuon jälkitarkastusmahdollisuuden aikaan sekä katsastusasemien liiketoimintaan ja haluun saada asiakas hoitamaan katsastus heillä loppuun.
 
Niin voi, mutta ei (todennäköisesti) halvemmalla :) Päästömittauksia ei toki tarvitse uudestaan ottaa. Tuo käsitys mahdollisuudesta vain 1kk korjausajalle on kuitenkin yleinen harhaluulo, joka pohjautuu juuri tuon jälkitarkastusmahdollisuuden aikaan sekä katsastusasemien liiketoimintaan ja haluun saada asiakas hoitamaan katsastus heillä loppuun.

Kyllä onnistuu normaalia määräaikaiskatsastusta halvemmalla missä vaan. Toki hintahan on luonnollisesti sen aseman oma hinta minne sitten ikinä vietkään jälkitarkastukseen.
 
Kyllä onnistuu normaalia määräaikaiskatsastusta halvemmalla missä vaan. Toki hintahan on luonnollisesti sen aseman oma hinta minne sitten ikinä vietkään jälkitarkastukseen.

Niin siis puhun edelleen alennuksesta, jonka ko. asema itse myöntää jälkitarkastukselle listahinnasta, jos se tullaan tekemään samalle asemalle.

”Osa asemista antaa jälkitarkastusmaksusta alennuksen, jos määräaikaiskatsastus on tehty samalla asemalla. ”
 
Tuokin alennus on käytännössä korotus niille, jotka katsastivat muualla. Hölmö käytäntö, jolla varmistetaan ettei saada ainakaan yhtään lisää asiakkaita. Jälkitarkastukset on useimmiten todella nopeasti suoritettavia ja siinä mielessä tuottavampaa toimintaa kuin täysi katsastus.
 
Niin siis puhun edelleen alennuksesta, jonka ko. asema itse myöntää jälkitarkastukselle listahinnasta, jos se tullaan tekemään samalle asemalle.

”Osa asemista antaa jälkitarkastusmaksusta alennuksen, jos määräaikaiskatsastus on tehty samalla asemalla. ”
Tuokin alennus on käytännössä korotus niille, jotka katsastivat muualla. Hölmö käytäntö, jolla varmistetaan ettei saada ainakaan yhtään lisää asiakkaita. Jälkitarkastukset on useimmiten todella nopeasti suoritettavia ja siinä mielessä tuottavampaa toimintaa kuin täysi katsastus.
Yksittäisillä asemilla varmasti eroja, mutta yleisesti kohdennetulla alennuksella yleensä idea houkutella kohdennetetusti asiakkaita, eli saada se asiakas pysyy asiakkaan jälkitarkastuksessakin.

Yleisesti alennusmarkkinointiin kuuluu myös vertailuhinnan veivaaminen keinotekoisesti ylös, ei ole alennus jos se on pysyvä hinta. Tuota varmaan kommentillasi hait.

Hölmö käytäntö, jolla varmistetaan ettei saada ainakaan yhtään lisää asiakkaita. Jälkitarkastukset on useimmiten todella nopeasti suoritettavia ja siinä mielessä tuottavampaa toimintaa kuin täysi katsastus.
Jälkitarkastuksen kannattavuus riippuu myös siitä hinnoittelusta.

Tuo jälkikatsastus ilmeisesti ohuempi markkina, kilpailu käydää siitä varsinaisesta katsastuksesta, jos asiakas sillä houkuteltu, niin sijainti, hinta , palvelu, saatavuus kohdanneet. Jos hyvää kannattavaa markkinaa tarjolla, niin kannattaa toki houkutella kilpailijan asiakkaita.

Mitäs muita kuluja tuosta katsastus asemalla syntyy, meneekö viranomaisilta/rekisterinpitäjille jotain, ja mites ne vaikuttaa niihin viranomaisten valvontaan/pisteytykseen. Jos siis aseman hylkypronetti laskee per käynti.
 
"Moottorin käyttötestiautojen kulut"
Muistikuva noista moottirin pidemmän ajan testeistä että korjataan pajalla asiat, joita ei oikeassa elämässä välttämättä korjattaisi ja sehän näkyy tuossa kk laskelmassa sitten.
"sähkötakaikkunat eivät toimi, korjaus 500e, takalasinlämmitin ei toimi, korjaus 300e" jne, joka yhtäkkiä näkyy tuossa kuukausilaskussa tyyliin 300e/kk.

Autoilijoita on kahdenlaisia, toiset pitää laitteen kunnossa, toiset vain ajavat...
 
"Moottorin käyttötestiautojen kulut"
Muistikuva noista moottirin pidemmän ajan testeistä että korjataan pajalla asiat, joita ei oikeassa elämässä välttämättä korjattaisi ja sehän näkyy tuossa kk laskelmassa sitten.
"sähkötakaikkunat eivät toimi, korjaus 500e, takalasinlämmitin ei toimi, korjaus 300e" jne, joka yhtäkkiä näkyy tuossa kuukausilaskussa tyyliin 300e/kk.
Ehkä tuollaisen Mondeon ostaja voi jättää korjaamatta tai turata itse niiden kanssa. Mutta henkilö joka korjaa itse ennemmin kuin vie pajalle, laskee sitten sen mukaan, Ja jos ei nyt harrastaaksenhalua romuja korjailla, niin todennäköisesti on laskennut siitä itselleen jonkun korvauksen että itse tekee. Onko se se sitten se pajan hinta, vain vähemmän.

Joka itse korjaileen, niin on siihen korjaamis kykyyn investoinnut, monella halvempaa teettää pajalla.

Tuota artikkeli arvioidessa, kannattaa myös huomioida että n eoli laskettu reilun puolen vuoden kulujen mukaan, jossa raadossa siihen sattunut enemmän korjattavaa, ja tonnin raatojen osalta usean selitys on se että auto paaliin ja uusiraato alle. Tosin usein se uusi raato on jo valmiiksi pommi.
 
Pörhölläkin taisi hinnastossa hankalien sähkövikojen selvittely n.117€/tunti ja muuten 80-90€/tunti. Ite kyllä näillä hinnoilla lähdetään katsomaan ensin.
 
Aika mustavalkoinen näkemys että autosta pidetään joko täydellistä huolta tai ei ollenkaan. Koetko että tonnin pommiin kannattaa korjauttaa jossain pajalla saati marmorilla viat, jotka eivät haittaa ajamista/turvallisuutta/ eivätkä käyttöä kohtuuttomasti saati kosmeettiset asiat?
Olivatko moottori-lehden käyttötestiautot tonnin pommeja? Niistähän tässä nyt puhuttiin…
 
Aika mustavalkoinen näkemys että autosta pidetään joko täydellistä huolta tai ei ollenkaan. Koetko että tonnin pommiin kannattaa korjauttaa jossain pajalla saati marmorilla viat, jotka eivät haittaa ajamista/turvallisuutta/ eivätkä käyttöä kohtuuttomasti saati kosmeettiset asiat?
Käytetyn kohdalla on joku ns hintakatto minkä jälkeen ei kannata korjata, se kerta katto ei rajoitu välttämättä siihen auton markkinarvoon, ja kun siihen on takonut sen muutaman tonnin, niin voi käydä että laittaa vielä toisen tonnin, kun siihen nyt on sitä jo laitettu.

Uuden (0-muutamavuosi), niin siinä (toivottavasti) tehdään huollot kattavasti, jos ei muuten niin jäänösarvon takia, ne yleensä noissa laskelmissa. Mutta jos jotain yllättävää, niin se on omia/muiden mokia, tai sitten riidellään valmistajan/myyjän kanssa kuka maksaa.

Mutta noin muuten, niin en nyt tiedä miksi sitä käytettyä pitäisi itse ropata, jos se nyt ei ole harrastus mitä haluaa tehdä. Ei ne huollot nyt niin mahdottoman kalliita ole käytetyillä, Eikä se tuntihinta ole se juttu, vaan se paljonko se huolto/korjaus maksaa, ja sen homma sujuvuus, osalla ei tarvetta sijaisautolle, osa laskeen sen tärkeäksi jne.

Olivatko moottori-lehden käyttötestiautot tonnin pommeja? Niistähän tässä nyt puhuttiin…
Mitähän se 2007 mondeo maksoi, korjauksiin ja huoltoon siinä laitettiin vähän toistatonnia, siinä oli kesä ja talvirenkaat, joten tuskin maksoi paljoa ja taasen myydessä nostivat arvoa, eli siellä puolella alensi kustannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin ihmettelen noita kustannusten laskemisia. Ihan tarkoituksellisesti yritetään saada sähköauto halvaksi ja bensalla ajava isi yhtä tyhmäksi kuin ennen huoletonta beely-autoa. Itsellä kohta 10v täyttävä bensa i40 ja perushuoltoihin menee vuodessa alle 50€. Mitään vikoja ei ole ikinä ollut. Päästöt eivät valtavat, niin vero kohtuullinen ja samoin vakuutukset.

Dieselissä ei mitään järkeä vähillä kilometreillä, eikä 60k€ sähköautossa senkään vertaa.
 
Itsekin ihmettelen noita kustannusten laskemisia. Ihan tarkoituksellisesti yritetään saada sähköauto halvaksi ja bensalla ajava isi yhtä tyhmäksi kuin ennen huoletonta beely-autoa. Itsellä kohta 10v täyttävä bensa i40 ja perushuoltoihin menee vuodessa alle 50€. Mitään vikoja ei ole ikinä ollut. Päästöt eivät valtavat, niin vero kohtuullinen ja samoin vakuutukset.
Jos tuota Moottorilehden käytettyjen testit kommentoit, niin ihan samanlailla siellä laskettiin käyttövoimasta riippuen. Jos nyt takerrut Golfiin jossa tulli moottoriremppaa, niin joo, sen kohdalla ilman muuta tekee kilometreistä kalliita, ja jos uskotaan että sillä yhdellä rempalla selviää, niin pidemmässä käytössä , suuremmillä kilometreillä km kohtainen pienenee.

Vertailussa ei taasen ole mielekästä käyttää jotain ei yleisesti saatavaa huoltoa, ja jotain hintahaukka öljyjä, ja Aliexpress renkaita, jos vuotuoset kilometrit jää niin pieniksi että polttiksessa huollot joka toinen vuosi, niin no.

Se mtv artikkellin laskelma oli 36kk 60 000km, eli 20 000km vuosi. Jos ajaa muutaman tuhanne vuosi, niin 60k€ auto ei nyt vaan ole edullinen, silloin talouellisuus kilpailijat löytyy julkisesta liikenteestä (mm taksi) ja lyhytaika vuokra-autoista.
 
Enpä tiedä. Edellisellä polttiksella ajetun km:n hinta oli 0,30€. Nykyisellä phev:llä 1,20€.



Samaa ihmettelin itsekin. Tässä toteutuneet kulut edellisestä autosta, kokoluokkaa suuremmasta kuin artikkelin golf:


Primera 1,6B 2005, ostettu 2v/15tkm ajettuna.

Laskettu toteutuneiden kulujen mukaan.



178 tkm/11vuotta

15000 arvon alenema

22 440 polttoaineet

2870 huollot

3000 korjaukset

600 katsastus

1550 verot

4480 vakuutukset

1200 Renkaat

500 nippelit ja nappelit pesutt yms



51692€ yht



391€/kk

0,30€/km

Ajoin kaikkiaan 15v/210tkm, mutta tilastoin vain 11v. Km-hinta putoaisi tilastoidusta, koska remontteja ei tullut lisää ja sain autosta lopulta 1600€ vaihdossa lataushybridiin.
Mihin tarvitsee autoa, jos sillä ei ajeta? Noilla kilsoilla ajaa fillarilla työmatkat ja pysyy kunnossa. Säästää auton verran rahaa ja kunnossa pysymiseen vaadittavan harrastuksenkin kustannukset ilmaiseksi. Maksanut 50k€ siitä ettei ole vartaloltaan ilman hirveää lisävaivaa Zlatanin tai Ronaldon kondiksessa.
 
"Moottorin käyttötestiautojen kulut"
Muistikuva noista moottirin pidemmän ajan testeistä että korjataan pajalla asiat, joita ei oikeassa elämässä välttämättä korjattaisi ja sehän näkyy tuossa kk laskelmassa sitten.
"sähkötakaikkunat eivät toimi, korjaus 500e, takalasinlämmitin ei toimi, korjaus 300e" jne, joka yhtäkkiä näkyy tuossa kuukausilaskussa tyyliin 300e/kk.
Niitä käytettyjen käyttöautotestien raportteja on netissä luettavissa:

Ei näissä mitään "sähkötakaikkunat eivät toimi, korjaus 500e" korjauksia ole tehty, eikä mitenkään sähköautolasit silmilläkään.
 
Mihin tarvitsee autoa, jos sillä ei ajeta? Noilla kilsoilla ajaa fillarilla työmatkat ja pysyy kunnossa. Säästää auton verran rahaa ja kunnossa pysymiseen vaadittavan harrastuksenkin kustannukset ilmaiseksi. Maksanut 50k€ siitä ettei ole vartaloltaan ilman hirveää lisävaivaa Zlatanin tai Ronaldon kondiksessa.

10tkm/a ei ole ajamista? Paljonko on se minimimäärä vuosittaista ajoa, että autoa on järkevä pitää?

Minulle autot ovat olleet harrastus vuodesta 1982 kun V8-magazinen keskiaukemakuvan; III gen Camaron kuvan seinälle laitoin.

Pyöräilyä tuli harrastettua elämän ensimmäiset vuodet ajokortin saamiseen saakka, sen jälkeen ei ole pyöräily sytyttänyt.
 
10tkm/a ei ole ajamista? Paljonko on se minimimäärä vuosittaista ajoa, että autoa on järkevä pitää?

Minulle autot ovat olleet harrastus vuodesta 1982 kun V8-magazinen keskiaukemakuvan; III gen Camaron kuvan seinälle laitoin.

Pyöräilyä tuli harrastettua elämän ensimmäiset vuodet ajokortin saamiseen saakka, sen jälkeen ei ole pyöräily sytyttänyt.
Sen verran ettei selviäisi pyörällä ilman, että menee urheiluksi. 50000€ kuoppa toki kuulostaa pahalta, ja sitä se onkin :D
 
10tkm/a ei ole ajamista? Paljonko on se minimimäärä vuosittaista ajoa, että autoa on järkevä pitää?
10tkm on aika vähän mielestäni... Mutta onhan ihan tapauskohtaista milloin on järkevää omistaa auto. Onko julkista liikennettä jotta arkiset kulkemiset käy järkevästi, pitääkö kuskata isompaa tavaraa, käykö usein kauemmampana, vai esim. 5 reissua Hesasta lappiin vuodessa, loput jotain satunnaista ajoa..
Jos asuu jossain ruuhkasuomessa, niin julkinen liikenne yleensä toimivaa ja sitten taas toisaalta pelkästään auton pysäköinti on maksullista ja haasteellista, esim.oman autopaikan saaminen saattaa olla jopa mahdotonta.
Halvankin auton käyttökuluilla makselee kohtuullisen paljon vuokra-auton ja julkisen liikenteen kustannuksia.
 
Ei kaikki tarvitse autoa työmatkoihin, mutta kaikkeen muuhun sitten tarvitseekin. Meillä tulee vajaa 10000 vuodessa tällä hetkellä, mutta silti ei ilman autoa pärjäisi. Lasten harrastukset, omat harrastukset, mummoloissa käynnit ja lomamatkat ilman autoa parin lapsen kanssa menisi hyvin vaikeaksi. Itse siis pyöräilen töihin ja vaimo tekee etänä pääsääntöisesti
 
Mihin tarvitsee autoa, jos sillä ei ajeta? Noilla kilsoilla ajaa fillarilla työmatkat ja pysyy kunnossa. Säästää auton verran rahaa ja kunnossa pysymiseen vaadittavan harrastuksenkin kustannukset ilmaiseksi. Maksanut 50k€ siitä ettei ole vartaloltaan ilman hirveää lisävaivaa Zlatanin tai Ronaldon kondiksessa.
Mä menossa harrastuksiin pyörällä keskellä talvea, saatikka viemässä elukkaa lääkäriin tai ylipäänsä elämässä elämää sen 20km kuplan ulkopuolella :facepalm:

Fakta on vain se että auto mahdollistaa täysin vapaan liikkumisen ilman aikatauluja, tuli sitten kilometrejä 5 tai 10tkm/v.
 
Mä menossa harrastuksiin pyörällä keskellä talvea, saatikka viemässä elukkaa lääkäriin tai ylipäänsä elämässä elämää sen 20km kuplan ulkopuolella :facepalm:

Fakta on vain se että auto mahdollistaa täysin vapaan liikkumisen ilman aikatauluja, tuli sitten kilometrejä 5 tai 10tkm/v.
Se pointti on, että autoilu on vaan kallista. Sähköautoilu vielä kalliimpaa jollei käyttöä tule myös aika reippaanlaisesti.
 
Se pointti on, että autoilu on vaan kallista. Sähköautoilu vielä kalliimpaa jollei käyttöä tule myös aika reippaanlaisesti.
Se riippuu. Bonukset tapissa, luotettava vähän yksinkertaisempi auto ja jotain osaa itsekin tehdä. Tietää mistä osia saa ja mihin hintaan mitäkin ja mistäkin. Kalleus on suhteellista. Voi maksaa vuodessa tonnin tai 20t.

Sähköautot (järkevät) ovat kalliita, niissä kalliit huollot, vakuutukset, isot kalliit renkaat jne. Se ei ole suorastaan halpaa autonpitoa, jos ei laske pelkkiä sähkökuluja.
 
Vaikka meillä ei kilsoja tulekaan kovin paljoa (ainakaan tällä hetkellä) ja teen n. 95% etätyötä, maksamme silti ihan mielellämme sen n. 400€/kk ihan vaan pelkästään jo siitä ilosta, että meillä on auto pihassa, jonka rattiin voin hypätä koska tahansa ja ajaa minne tahansa ilman, että tarvitsee säätää tai sopia yhtään mitään kenenkään kanssa. Mielestäni älyttömän pieni hinta liikkumisen vapaudesta, joustavuudesta ja helppoudesta minkä se tällaiseen kahden pienen lapsen perheeseen tuo, varsinkin kun vielä maksetaan se puoliksi puolison kanssa.

Kyllähän sitä jossain ihan Helsingin keskustassa varmasti pärjää lapsiperheenäkin ilman autoa, mutta eipä toisaalta kiinnosta muutenkaan Helsingin keskutassa elämä.
 
^ yllä olevan kommentin perusteella autoilu on Suomessa ihan liian halpaa! Ei muuta kuin lisää veroja Orpo!
 
^ yllä olevan kommentin perusteella autoilu on Suomessa ihan liian halpaa! Ei muuta kuin lisää veroja Orpo!
Näin on, autoilu ei ole mikään kansalaisoikeus.

Politiikka politiikkaketjuihin, mutta Orpon ja Purran pääprioriteetti ei ehkä ole töissäkäynnin ja yrittämisen rajoittaminen?
 
Viimeksi muokattu:
Se pointti on, että autoilu on vaan kallista. Sähköautoilu vielä kalliimpaa jollei käyttöä tule myös aika reippaanlaisesti.
Se riippuu. Bonukset tapissa, luotettava vähän yksinkertaisempi auto ja jotain osaa itsekin tehdä. Tietää mistä osia saa ja mihin hintaan mitäkin ja mistäkin. Kalleus on suhteellista. Voi maksaa vuodessa tonnin tai 20t.

Sähköautot (järkevät) ovat kalliita, niissä kalliit huollot, vakuutukset, isot kalliit renkaat jne. Se ei ole suorastaan halpaa autonpitoa, jos ei laske pelkkiä sähkökuluja.

Tämä, 5v ja 40tkm ajettu bensa-auto maksoi 9k€, täyskaskolla 450€/v, vero 130€/v, katsastus joka toinen vuosi 50€, perus renkaat tuohon ei 400€ enempää maksa ja perus huolto itse tehtynä 100€/v. Bensaan menee noin 100€/kk ja toki enemmän jos tulee pidempää ajoa, mutta tässä pk-seudulla kehärallissa tuo vie sen 5-5,5l/100km joten ei tule kalliiksi ja mahdollistaa silti vapaan liikkumisen.

Toki ajatuksena että tulevaisuudessa siirrytään sähköautoon, mutta vielä sen aika ei ole lähinnä huonon tarjonnan, kalliiden hintojen ja surkean luotettavuuden sekä älyttömien käyttöliittymien takia.
 
Toki ajatuksena että tulevaisuudessa siirrytään sähköautoon, mutta vielä sen aika ei ole lähinnä huonon tarjonnan, kalliiden hintojen ja surkean luotettavuuden sekä älyttömien käyttöliittymien takia.
Olen vainoharhainen vanha konservatiivi, mutta pelannut autojen ja muiden moottorivehkeiden plus erilaisten akkujen kanssa. Eniten sähköautossa epäilyttää elinkaarikustannus. Jos ostan uuden ja ajan sillä esim 3v ja vaihdan uuteen, ei siinä mitään. Se aika maksaa minkä maksaa.

Sitten kun siirrytään kansanautoiluun, asia on toinen. Litiumakun voi olettaa kestävän jonkinlaisessa kunnossa 10v. 15v viimeistään alkaa jo olemaan finaalissa. Akun vaihto maksaa tällä hetkellä kymmeniä tuhansia. Mikä on esim 8v vanhan sähköauton järkevä hinta/arvo, jos akulla on eläkeikä koittamassa? Auto on vanhaa tekniikkaa ja siihen ei kannata tehdä uuden corollan hintaista akkuremonttia. Paaliin vai jokin kennotus? Kennotkin maksavat ison nipun tuhansia ja miten vakuutus ym suhtautuu piraattiakkuun, jos auto palaa parkkihallissa ja poltaa 50 muuta tai kerrostalon? Tuyohon yhtälöön en ole päässälaskulla, enkä ruutupaperilla löytänyt mitään vastausta. 9v vanha tesla maksaa halvimmillaan 30k€.
 
Eikös autoilu ole ihan jokaisen oma asia. Onko pihassa sitten 2000€ vai 50000€ auto riippumatta kilometreistä mitä vuodessa ajaa. Ihan sama paljonko auton omistaminen vuodessa maksaa omistajalle itselleen, kunhan on itse kulujen kanssa sinut. Muut eivät niitä maksa.

Ei auton omistaminen tai ajetut kilometrit pidä olla mikään määre sille, että saako auton omistaa muiden mielestä vai pitää nyt sitten ajaa polkupyörällä kun km:t ei täyty niiden muiden mielestä jotka kaiken laskevat kukkaron kautta. Ne jotka laskevat kaiken kukkaron kautta ei autoa tulisi omistaa missään tilanteessa, koska sijoitusmielessä on todella paljon parempia kohteita rahalle. Auto kun ei ole edes sijoutuskohde vaan mukavuusaspekti pidemminkin josta joutuu maksamaan joka vuosi.

Itselleni autot ovat olleet aina enemmän tai vähemmän muutakin kuin vain autoja liikkumiseen. Normi tallaaja näkee autot vain kehonsiirtiminä paikasta toiseen joka on ymmärrettävää toki. Kaikki omat autot ovat olleet työmatka mielessä päällimmäisenä, silti ne ovat olleet ns. "harrasteautoja" kuin myös olen ajanut vuosia autoillani varttimaililla. Joten normaali auton käyttäjien kriteerit eivät ole päällimmäisenä mielessä itselläni. Joten tässä kohtaa itselleni on hyvin kelvannut hieman erikoisemmat autot aina tekniikan osalta ja muutenkin, kun tulee ajettua noin 10tkm/vuosi. Kulutuksella ei ole mitään virkaa tai mitä sen auton ylläpitokustannukset tulevat maksamaan. Itse ne maksan ja olen sitounut myös siihen. Mikäli tarvitsen jotain sporttia kuntoilumielessä niin siihen on sitten olemassa harrastukset missä sitä omaa kuntoa voin nostaa mielin määrin. Eikä tähän kategoriaan kuulu normipyöräily sitten ollenkaan omalla kohdalla.

Toki jokainen tyylillään. Onneksi auton omistaminen on vapaaehtoista, koska sitä kukaan ei velvoita hankkimaan. Kuten ei ajokorttiakaan vaadita jos ei meinaa ollenkaan ajaa.
 
Näin on, autoilu ei ole mikään kansalaisoikeus.

Politiikka politiikkaketjuihin, mutta Orpon ja Purran pääprioriteetti ei ehkä ole töissäkäynnin ja yrittämisen rajoittaminen?
Suomessa on pitkät matkat, julkinen liikenne toimii hyvin harvassa paikassa edes välttävästi. Talvella on liukasta ym.
Auto on suurimmassa osassa Suomea välttämättömyys ja esim kaikki merkittävät kuljetukset, huoltokeikat ym ym ovat välttämättömiä tehdä autolla. Näinollen, jos autoilun kustannuksia nostetaan, vaikutus on inflatoorinen ja kustannusten hinta siirtyy AUTOmaattisesti palveluiden ym hintoihin. Itse esim olen siirtänyt kokoajan täysin. Ei ajelusta ole mitään järkeä takkiin ottaa kenenkään, asiakkaat maksavat (näin ovat tehneet muutkin, kun olen asiaa kysellyt välillä).

Yhtä sähköliisaria harkittiin n vuosi sitten, mutta kuukausimaksi oli sähköpakulle vielä liian paha VS diiseli (+ toimitusaika 1/2 vuotta tai enemmän). Ja akunkestokaan ei ollut kummoinen.. Tulee asiakkaalle kalliiksi, jos on pysähdyttävä latailemaan välillä, kun hyytyy kesken päivän.. Työaikahan alkaa, kun lähtee luonnollisesti heti, kun lähtee firman pihasta..

Akkujen kapasiteetti autoissa pitäisi sähköautoissa saada jotain kolminkertaistettua ja nykykapasiteetillä olevien autojen hinta pitäisi saada tiputettua tämänhetkisestä puoleen, jotta alkaisi olla kiinnostavia..
Lisäksi huollettavuus pitäisi olla siten, että sinne voi vaihtaa osia itse.
------------
Lisäksi kun nyt teiden ylläpitoa vähennetään kokoajan (vaikka autoiluun liittyvillä maksuilla ne hoidettaisiin 8 kertaisesti..), niin sähköautoissa tulee olemaan paalauksia entistä enemmän, kun pieninkin vaurio pohjassa olevassa akun kotelossa aiheuttaa automaattisen hylkäyksen katsastuksessa..

........
Toki jokainen tyylillään. Onneksi auton omistaminen on vapaaehtoista, koska sitä kukaan ei velvoita hankkimaan. Kuten ei ajokorttiakaan vaadita jos ei meinaa ollenkaan ajaa.
Jos tuo pitäisi paikkansa, niin ei olisi ongelmaa..
Valitettavasti tuo kuitenkin riippuu asuinpaikasta, työstä ym. Suurimmassa osassa Suomea auto on täysi välttämättömyys normaalin elämisen onnistumiseksi. Tällöin suurinpiirtein kaikesta muusta kulutuksesta leikataan ensin, ennenkun luovutaan autosta ja samalla jäädään myös todennäköisesti kortistoon.. Kokonaisuutena asumis, energia ja liikkumiskustannusten älyttömillä nostoilla valtio saa aikaan vain vahinkoa itselleen.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö kukaan pistä merkille sitä faktaa että se vie AIKAA kun sitä käytettyä tonnipommia joutuu korjailemaan kun yllätyksiä voi sataa vaikka kuinka paljon? Vaikka sen voi korjauttaa siellä pärnäsellä halpaan hintaan ni se vie aina aikaa ja sen ajan olet autotta.
 
Eikö kukaan pistä merkille sitä faktaa että se vie AIKAA kun sitä käytettyä tonnipommia joutuu korjailemaan kun yllätyksiä voi sataa vaikka kuinka paljon? Vaikka sen voi korjauttaa siellä pärnäsellä halpaan hintaan ni se vie aina aikaa ja sen ajan olet autotta.
Tuota nyt ei voi yleistää, oli auto uusi tai vanha. On vanhoja luotettavia autoja ja uusia, jotka eivät tervettä päivää näe ja makaavat korjaamolla viikkoja ja kuukausia, kun vikaa ei löydy. kaikkea siltä väliltä löytyy. Tai vähän käytetyssä tapellaan kuka maksaa ja minkä verran kymppitonnin remontista. Tuurista ja monesta muusta kiinni.
 
Jos tuo pitäisi paikkansa, niin ei olisi ongelmaa..
Valitettavasti tuo kuitenkin riippuu asuinpaikasta, työstä ym. Suurimmassa osassa Suomea auto on täysi välttämättömyys normaalin elämisen onnistumiseksi. Tällöin suurinpiirtein kaikesta muusta kulutuksesta leikataan ensin, ennenkun luovutaan autosta ja samalla jäädään myös todennäköisesti kortistoon.. Kokonaisuutena asumis, energia ja liikkumiskustannusten älyttömillä nostoilla valtio saa aikaan vain vahinkoa itselleen.

Nyt tullaan tähän. Laki ei velvoita omistamaan autoa. Laki ei myöskään määrää missä jonkun tulee asua. Nämä ovat vapaaehtoisia valintoja. Siinä missä pk-sedulla asuville aletaan puhumaan muualla asuvien suulla, että täällä pärjää julkisilla. Missä on monta muuttuvaa tekijää mitä muualla asuvat eivät voi ymmärtää. Ristiliikenne on esim. pk-seudulla aivan päin honkia ollut jo vuosikymmenia, vuoroja vähennetään ja samalla yhdistellään eri linjojen kesken jolloin työmatkan ajanpituus voi olla tyyliin 30min-1,5h väliltä ihan lyhyelläkin matkalla. Julkisia pitää käyttää useampaa, että pääsee matkan suorittamaan saatikka miten aikataulut sattuu osumaan jotta ehtii perille ajoissa. Samoin kaikki ei tee toimisto työaikaa klo 8-16 myöskään pk-seudulla.

Joten valinnaisia asioita molemmat niin asuminen kuin liikkumisenmuoto. Ei lain velvoittamia.

Edit. pk-seudulla linjat kulkevat pääsääntöisesti aina suoraan keskustaan/keskustasta poispäin, mutta ristiliikenne on päin honkia ja tulee aina olemaa esim. jos pitää mennä Helsinki-Vantaa-Espoo välille jotenkin järkevästi.
 
Tuota nyt ei voi yleistää, oli auto uusi tai vanha. On vanhoja luotettavia autoja ja uusia, jotka eivät tervettä päivää näe ja makaavat korjaamolla viikkoja ja kuukausia, kun vikaa ei löydy. kaikkea siltä väliltä löytyy. Tai vähän käytetyssä tapellaan kuka maksaa ja minkä verran kymppitonnin remontista. Tuurista ja monesta muusta kiinni.
Uuden auton viet lähes poikkeuksetta merkkihuoltoon, jolloin saa sijaisauton veloituksetta. Toki jos osaa neuvotella niin varmaan käytettyihinki saa neuvoteltua sen ilmaseks (tai vakuutuksen kautta) joten sinänsä ei joudu olee autotta.
 
Mikä on tämä mystinen veloitukseton sijaisauto ?
Niinpä. Sitä mäkin mietin mut niin kovasti jotkut kehuvat saavansa sen ilmaiseksi vaikka olisi se tonnin pommi korjaamolla. Uusiin takuukorjauksiin se sen sijaan varmasti usealla merkillä kuuluu takuuseen.
 
Aikanaan Turussa oli Puiston pikahuolto, joka tarjosi ilmaista huollon sijaisautoa. Taitaa samanlainen olla yhä atoy-autokorjaamoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom