Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Minissä myös ilp, mutta pienen akun vuoksi esilämmitys vie 30-40% kapasiteetista
Sama tekniikka meillä sit on;)
Siis, että noin paljon lähtee? Toimiiko sulla ilp vai käyttääkö vastuslämmitystä? Sen pitäisi mennä päälle vasta alle -11 lämpötilassa.
 
Eli esimerkissä arvioitu ennatys latuksen perusteella työmatkan kulutusta ja sitten laskettu sadalle kilometrille.
...
Eli se jäi, eli voisiko olla niin että pakkasalle sieltä kylmästä akusta nyitään vain osa energia ja se polttis lähtee käymään paljon aikaisemmassa vaiheessa. Ja vähän ilmassa sekin mikä sen akun nettokapasiteetti parhamillaan on.
 
Sama tekniikka meillä sit on;)
Siis, että noin paljon lähtee? Toimiiko sulla ilp vai käyttääkö vastuslämmitystä? Sen pitäisi mennä päälle vasta alle -11 lämpötilassa.

Ei mitään hajua tuon toiminnasta, lämmintä tulee kuitenkin nopsaan ja se on plussaa


Pieni laskuvirheen korjaus: Jos 6,2kWh menisi 10 minuutissa, niin keskimääräinen teho 37,2kW.

15min menee tuohon 7km työmatkaan.

Nettokapasiteetista ei myöskään hajua, valmistaja ilmoittaa akun kooksi 7,6kWh ja se lienee brutto.

Sen 6,2kWh mitä tuonne olen saanut kesällä menemään niin varmaan osa tuostakin on lataushäviöitä.
 
Ei mitään hajua tuon toiminnasta, lämmintä tulee kuitenkin nopsaan ja se on plussaa




15min menee tuohon 7km työmatkaan.

Nettokapasiteetista ei myöskään hajua, valmistaja ilmoittaa akun kooksi 7,6kWh ja se lienee brutto.

Sen 6,2kWh mitä tuonne olen saanut kesällä menemään niin varmaan osa tuostakin on lataushäviöitä.
Jos 15minuutti ajelet ja lämmitelet 6kWh, niin ollaan < 24kWh/h kulutuksessa.

Jos talvella sieltä akusta saat nyittyä sähköajoon vähemmän kun kesellä, niin tuntemattoman määrän tuota vähemmän.

Jos autosi tukee esilämmitystä vakio kuskilla lähtöajat tai kaukokäynnistys, niin mukavuutta saa sillä kummasti ja ehkä vähän nopeamman lähdön.

Mini/BMW/Hybridi ketjuissa voi sitten päivitellä konsernin lataushybridoien oikeaa käyttöä, onko sähköllä ajo lainkaan hyväksi.
 
,,, seuraava auto vain yhdellä moottorilla ja todennäköisimmin palaan polttomoottoriin, soveltuu omaan käyttöön parhaiten ja on myös lompakolle sopiva.
Työmatka 15min/7km kuullostaa sähkikselle luodulta. vaikka töissä tai kotona ei olisi latausmahdollisuutta. Jos toisessa on niin vielä vahvemmin.

Mini taasen viittaa siihen ettei ole kärrynvetoa, eikä tuo mieleen pitkänmatkan ajoa, mutta toki minillä pitemmätkin reissut onnistuu (no sähkiksellä myös)

Lompakko, jos 14km*200päivää, niin sillä ei vielä vuosittaisi kilometrejä tule aton perusteluun, joten lompakon edellä jos mennään, niin ne muut ajot/tarpeen ratkaisee.

En nyt ihan varma olitko paalamassa täys polttikseen tämänvuoden sisään, vai joskus tulevaisuudessa.
 
Työmatka 15min/7km kuullostaa sähkikselle luodulta. vaikka töissä tai kotona ei olisi latausmahdollisuutta. Jos toisessa on niin vielä vahvemmin.

Mini taasen viittaa siihen ettei ole kärrynvetoa, eikä tuo mieleen pitkänmatkan ajoa, mutta toki minillä pitemmätkin reissut onnistuu (no sähkiksellä myös)

Lompakko, jos 14km*200päivää, niin sillä ei vielä vuosittaisi kilometrejä tule aton perusteluun, joten lompakon edellä jos mennään, niin ne muut ajot/tarpeen ratkaisee.

En nyt ihan varma olitko paalamassa täys polttikseen tämänvuoden sisään, vai joskus tulevaisuudessa.

Sähkö olis omaan käyttöön sopivin. Muutto uuteen osoitteeseen käynnissä ja tuonne saisin lämpötolpasta muunnettua latauspisteen.

10tkm/a tulee ajoa, joten aika paljon saa rajaa laittaa väliin, jotta Miniä vastaavan sähkiksen saisi, joten täyspolttis lienee todennäköisin vaihtoehto.

Akkutakuu loppuu huhtikuussa, joten on tässä hetki aikaa etsiä sopivaa. XC40/60 D4/, X3/X5 3.0dsl mielessä. Ehkä lexus nx300h.
 
Eipä noita SUV tahdo bensana löytää ja bmw:ltä taitaa luotettavin moottori olla juurikin tuo perusvireinen 3.0 kutosdiesel. Sama hiukkassuodatin se on nyt Mini phev putkessa tukkeentumassa. Pari kertaa poltto ollut käynnissä kun parkkiin ajanut ja sisälle on tullut sellainen käry, että on pitänyt käydä kurkkimassa auton alle, että onko tulessa...

Kulutus ja vero on aavistuksen suurempi kutosessa, mutta nelipyttynen on aika hengetön ja mitä tulee 2008-2017 välillä nelipyttysten nokkaketjun kiristimen jumimisesta aiheutuviin ketjun hyppimisiin jaon ylitse ja totaalituhoon moottorissa niin mieluusti valitsen aavistuksen tehokkaamman&luotettavamman.
 
Eipä noita SUV tahdo bensana löytää ja bmw:ltä taitaa luotettavin moottori olla juurikin tuo perusvireinen 3.0 kutosdiesel. Sama hiukkassuodatin se on nyt Mini phev putkessa tukkeentumassa. Pari kertaa poltto ollut käynnissä kun parkkiin ajanut ja sisälle on tullut sellainen käry, että on pitänyt käydä kurkkimassa auton alle, että onko tulessa...

Kulutus ja vero on aavistuksen suurempi kutosessa, mutta nelipyttynen on aika hengetön ja mitä tulee 2008-2017 välillä nelipyttysten nokkaketjun kiristimen jumimisesta aiheutuviin ketjun hyppimisiin jaon ylitse ja totaalituhoon moottorissa niin mieluusti valitsen aavistuksen tehokkaamman&luotettavamman.
Käyttövoimaketju, pohdintaa mikä auto sopisi 15min/7km (suunta) työmatka-ajoon + asiointi ajo (kokonais ajot 10 000km/vuosi) , päivittämään nykyinen Mini lataushybridi. rivien välissä vihjailtu ns lompakko ystävällisyyttä.

Koppikkin olisi kiva saada lämpimaksi etelän talvessa.

Volvo XC 60 D4, BMW X5 3 litranen diesel, menee menee kyllä avain muilla kriteereillä kärkeen. Olisko aihe jonkin muun ketjun juttua kuin käyttövoimaketju.
 
Käyttövoimaketju, pohdintaa mikä auto sopisi 15min/7km (suunta) työmatka-ajoon + asiointi ajo (kokonais ajot 10 000km/vuosi) , päivittämään nykyinen Mini lataushybridi. rivien välissä vihjailtu ns lompakko ystävällisyyttä.

Koppikkin olisi kiva saada lämpimaksi etelän talvessa.

Volvo XC 60 D4, BMW X5 3 litranen diesel, menee menee kyllä avain muilla kriteereillä kärkeen. Olisko aihe jonkin muun ketjun juttua kuin käyttövoimaketju.
Mikä auto seuraavaksi varmaan sopisi paremmin. Toisaalta, onko tarkoitus keskustella omaan käyttöön sopivista käyttövoimista vai käyttövoimista yleisesti ja miten noista voi keskustella yleisesti, ellei niitä peilaa johonkin käyttötarkoitukseen?

Ekasta viestistä:

"Ylläpidon päivitys: Ketjun aihe päivitetty koskemaan kaikkien autojen käyttövoimien välistä keskustelua ja vertailua."

Joten en näe tuon poissulkevan mahdollisuutta keskustella sopivan käyttövoiman etsinnästä kun käyttö on 7km/suunta n. 10tkm/a ja tarve awd, autom, suv, kohtuullisella suorituskyvyllä.
 
Mikä auto seuraavaksi varmaan sopisi paremmin. Toisaalta, onko tarkoitus keskustella omaan käyttöön sopivista käyttövoimista vai käyttövoimista yleisesti ja miten noista voi keskustella yleisesti, ellei niitä peilaa johonkin käyttötarkoitukseen?

Ekasta viestistä:

"Ylläpidon päivitys: Ketjun aihe päivitetty koskemaan kaikkien autojen käyttövoimien välistä keskustelua ja vertailua."

Joten en näe tuon poissulkevan mahdollisuutta keskustella sopivan käyttövoiman etsinnästä kun käyttö on 7km/suunta n. 10tkm/a ja tarve awd, autom, suv, kohtuullisella suorituskyvyllä.
No sähkövarmaan ihan kärjessä.

Bensa kyllä aika vahvoilla seuraavana, polttoaine lämmittimellä. Mutta senkin edelle menee hybridi, ta lataushybridi, varsinkin jos se latausmahdollisuus on tulossa kotiin.


Lompakko edellä, mentäessä en ymmärrä mikä on ison dieselin etu, pienen ehkä voisi perustella.

15min pätkäajoa, kokonais ajot 10 000km/vuosi. no mallikohtaisesti huoltoväli ja sen kustannukset. mutta iso auto/kone, mitä sillä haetaan ketjuaiheeseen ja ajosuoritteeseen liittyen.

Isolla autolla kyllä muita syitä keksin, siksi ajattelin että joku muu ketju parempi.
 
Joten en näe tuon poissulkevan mahdollisuutta keskustella sopivan käyttövoiman etsinnästä kun käyttö on 7km/suunta n. 10tkm/a ja tarve awd, autom, suv, kohtuullisella suorituskyvyllä.
Mä olisin ehdottanut jotain downsize bensaa ja pikkuautoa (itte vetelen 1.0 110hp ibizalla just tommosta vastaavaa ajoa eikämaksa oikein mitään kun itse autokin halpa käytettynä) mutta mutta, sitten listattiin nuo loput ”järjettömät vaatimukset” niin eihän tuohon tosiaan jää oikein kuin 3 litran dieselit ja Q- sekä X-sarjalaiset saksalaiset.

Sähkö/hybridillä saisi diesel/ajoneuvoveron (reilusti yli 500€ mutta alle tonni) erotuksen siirrettyä suoraan hankintakuluihin/arvonalenemaan.

Itse ajaminen noilla kilsoilla ei maksa juuri mitään 1500€-2000€/vuosi niin sieltä olisi hybridi/sähköllä saatavissa ainakin tonni lisää säästöä.

Valuutuksissakin säästäisi useita satasia olettavasti jos ottaisi jonkun hyndai/kia sähkiksen. Itsellä nyt ocu ja ibiza ja vakuutukset yhteensä 1k€ eli 500€/auto kun aiemmin 530d oli yksin tuon.

Eli kyllä tuossa nyt ainakin 2000€/vuosi olisi mahdollista siirtää hankinta/arvonalenemaan valitsemalla jotain muuta 3litran disukan tilalle,
mutta ei tuollakaan oikein yli 10k€ hankintahinnan eroa rahoita eikä sillä oikein mitään saa varsinkin kun nuo hybriditkin on suht tuoreita ja sitä kautta vielä arvoa.
 
Jos ihan puhtaasti lompakko edellä menee, niin 7km työmatkat ja 10.000km/vuosi ei kyllä kannata omistaa mitään autoa. kokonaiskustannukset (verot + katsastukset +korjaukset + vakuutukset + arvonmenetys) tulee jäätäväksi per km. Sähköläskipyörällä kesät talvet...
 
No sähkövarmaan ihan kärjessä.

Bensa kyllä aika vahvoilla seuraavana, polttoaine lämmittimellä. Mutta senkin edelle menee hybridi, ta lataushybridi, varsinkin jos se latausmahdollisuus on tulossa kotiin.


Lompakko edellä, mentäessä en ymmärrä mikä on ison dieselin etu, pienen ehkä voisi perustella.

15min pätkäajoa, kokonais ajot 10 000km/vuosi. no mallikohtaisesti huoltoväli ja sen kustannukset. mutta iso auto/kone, mitä sillä haetaan ketjuaiheeseen ja ajosuoritteeseen liittyen.

Isolla autolla kyllä muita syitä keksin, siksi ajattelin että joku muu ketju parempi.

Dieselin puolesta puhuu esim 2018 X3 tapauksessa, että sellaisen saa 28k€ alkaen kun bensalla kulkeva on 42k€ alkaen.

14k€ hinnanerolla saa maksella dieselveroa 20v…
 
Jos ihan puhtaasti lompakko edellä menee, niin 7km työmatkat ja 10.000km/vuosi ei kyllä kannata omistaa mitään autoa. kokonaiskustannukset (verot + katsastukset +korjaukset + vakuutukset + arvonmenetys) tulee jäätäväksi per km. Sähköläskipyörällä kesät talvet...

Tämä on totta. Nuo kaksipyöräiset ovat vaan hengenvaarallisia laitteita sellaiselle, joka ei+20v ole lainkaan fillaroinut.

Sitten kun sattuu olemaan bensalenkkarin vikaa ja ainoa pahe elämässä on auto niin jos auto viedään pois niin ei jää enää syitä hengittää…
 
Parhaat koneethan bemarilta on just noita kolmelitraisia. Kulutuserokin yllättävän pieni 2-litraiseen verrattuna.

Kyllähän ne koneet hyviä on, mutta tuollaiseen pätkäajoon eivät sovellu kovin hyvin. Kokemusta on 530xd:stä ~9km työmatkalla eikä se edes ehdi lämmetä täysin tuolla matkalla. Reilulla webaston käytöllä kulutus nousee talvella vähän yli 10L/100km:iin. Lisäksi dieselvero nostaa ikävästi kustannuksia. Joku 2 litran bensa(turbo)kone on paljon parempi tuollaiseen käyttöön, ja tulee myös halvemmaksi. edit: toki hankintahinta voi olla bensavehkeellä paljon korkeampi, tuntuu että kukaan ei halua dieseliä tällä hetkellä.
 
Jatkoin mikä auto minulle ketjuun
Siirsin käyttövoimakeskustelusta tänne, kun mietitään mikä auto, eikä niinkään mikä käyttövoima.

Kyse oli lataus hybridi minin vaihtamisesta toiseen kulkuneuvoon.
Aiemmissa viesteissä selvinnyt tai päätelty
Työssäkäynti ajoa 15min/7km suuntaan, + asionti ym ajot, yhteen < 10 000km/ vuosi . länisrannikkoa suomi, katuvarsin pysäköinti, myöhemmin ehk mahku sähköön myös kotona.

Dieselin puolesta puhuu esim 2018 X3 tapauksessa, että sellaisen saa 28k€ alkaen kun bensalla kulkeva on 42k€ alkaen.

14k€ hinnanerolla saa maksella dieselveroa 20v…

Jos perusmalli on päätetty ja vuosimallihaarukka , ja käytettyjen tarjonnin niukkuuden takia ei käytännössö voi valita käyttövoimaa. Niin kyllä se diselilläkin liikkuu ja jos sen polttoainelämmitin mukana ja ehjä, niin tarkenee.

Sitten enään vain kyse siitä budjetista ja sen jäkleen arpoa mitä sillä saa. Jälleenmyynti/jäännösarvon osalta tänäpäivänä on arpapelia, joten sille ei kannata varsinkaan polttiksella suuria laskea.
Polttoaineenhinta, dieselin kohdalla pieneen ajoon voi riskiä pienentää se että, käyttövoimavero voi poistua, tai sitten ei. Nykytegnologialla disel koneessa voi polttaa kaikenmailman biojäte pohjaisia aineita, mutta kannattaa lähteä siitä että halpuutusta tuskin tulossa ja jos käyttövoimavero poistuu, niin itsepolttoaineen veroetu poistuu samalla.

Sitten se ylläpito.
 
Jotenkin hauskaa kun meitä on siunatta tämän tason Traficomin virkamiehillä.
"Suomessa liikenteen päästöt muodostavat noin 20 prosenttia maamme tuottamista kasvihuonekaasuista. Päästövähennyksien ratkaisu ei ole pelkästään liikenteen sähköistäminen. Tällöin liikenne vaatisi myös huomattavan osuuden sähkötuotannosta."
 
Jotenkin hauskaa kun meitä on siunatta tämän tason Traficomin virkamiehillä.
"Suomessa liikenteen päästöt muodostavat noin 20 prosenttia maamme tuottamista kasvihuonekaasuista. Päästövähennyksien ratkaisu ei ole pelkästään liikenteen sähköistäminen. Tällöin liikenne vaatisi myös huomattavan osuuden sähkötuotannosta."

" Tarvitaan myös vähemmän ajamista, Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja toteaa. "

Tämä tietäisi kaupunkirakenteen uudelleen järjestelyä ja palveluiden hajauttamista vuosikymmeniä jatkuneen keskittämisen sijaan, mahtaakohan onnistua?
 
" Tarvitaan myös vähemmän ajamista, Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja toteaa. "

Tämä tietäisi kaupunkirakenteen uudelleen järjestelyä ja palveluiden hajauttamista vuosikymmeniä jatkuneen keskittämisen sijaan, mahtaakohan onnistua?
Tiivis rakentaminen, tiivis asuminen, noin maalikkona se mahdollistaa myös vähäisemmän ajamisen HA autolla.
- Joukkoliikenne
- Muut liikkumismuodot, mm. polkypyörät mainittu jopa artikkellissa
- Tehokkaampi lokistiikka, kotiin kuljetukset,
- Jo pidempään monet palvelut muuttuneet etä isepalveluiksi.
- Matkojen tehostaminen, yhdistely

Mutta tuo lainattu kohta
" Päästövähennyksien ratkaisu ei ole pelkästään liikenteen sähköistäminen. Tällöin liikenne vaatisi myös huomattavan osuuden sähkötuotannosta "
En ihan saanut otetta mikä tuossa se juttu, vaikuttaa jotenkin huonosti kirjoitetulta. Ja lukija joutuu itse arpomaan että mitä sillä tarkoitettu, mikä siinä taustalla.

Toistaiseksi se akku sähkö on sähköntuotanto tarpeen osalta tehokkain. Mutta ilman muuta kilpaile muun kasvavan kysynnän kanssa.
 
Mutta tuo lainattu kohta
" Päästövähennyksien ratkaisu ei ole pelkästään liikenteen sähköistäminen. Tällöin liikenne vaatisi myös huomattavan osuuden sähkötuotannosta "
En ihan saanut otetta mikä tuossa se juttu, vaikuttaa jotenkin huonosti kirjoitetulta.
Jos liikenne sähköistyy, sähköä tarvitaan paljon. Ei se sähkö tule akusta, vaan seinästä. Vai mitä tarkoitit?
 
Jos liikenne sähköistyy, sähköä tarvitaan paljon. Ei se sähkö tule akusta, vaan seinästä. Vai mitä tarkoitit?

”Energian puolesta maan koko autokannan voisi sähköistää vaikka huomiseksi. Se tarkoittaisi vain paluuta Suomen sähkönkulutuksen huippuvuoteen 2007, josta sähköverkkomme selvisi mainiosti, Paakkinen sanoo VTT:n verkkosivuilla julkaistussa haastattelussa.”

Suomeen on nousemassa uutta tuulivoimaa niin paljon että sähköä kyllä riittää.
 
Mulla on tunne että Outi vastustaa yksityisautoilua ja varsinkin kaupungissa tapahtuvaa autoilua. Siksi lausunnat kuulostivat niin typeriltä, kun niillä puolustettiin omaa agendaa.
 
Jotenkin hauskaa kun meitä on siunatta tämän tason Traficomin virkamiehillä.
"Suomessa liikenteen päästöt muodostavat noin 20 prosenttia maamme tuottamista kasvihuonekaasuista. Päästövähennyksien ratkaisu ei ole pelkästään liikenteen sähköistäminen. Tällöin liikenne vaatisi myös huomattavan osuuden sähkötuotannosta."
Olisi tosiaan kiva jos Ampuja olisi hieman enemmän avannut ajatustaan, miksi se on niin kauheaa jos sähköautot tarvitsevat oman osansa sähkötuotannosta.

Yhä merkittävämpi osa Suomen sähköstä on tuotettu päästöttömästi (tuulivoima, muista Pohjoismaista tuotu vesivoima, ydinvoima jne.), ei Suomessa mitään öljyä tai kivihiiltä tai edes puupellettejä pelkkää sähköntuotantoa varten taideta polttaa; kaukolämpöä varten ehkä, ja siitä voi tulla oheistuotteena myös sähköä.

Lisäksi sähköautoissa on se erinomaisuus että ne voivat ladata akkujaan vaikka öisin kun sähköä on paremmin tarjolla, eli sähköautot eivät suinkaan niin paljoa verota aamuyhdeksältä ja iltapäivällä sähköä verkosta silloin kuin sähkönkulutus verkossa on suurinta.

Minusta vaikuttaa että Ampujalla on jotain muita motiiveita yleisesti vastustaa autoilua. Googlettamalla hän tuntuu aiemmin paljon tutkineen meluntorjuntaa esim. kaupungeissa, ehkä hän vihaa autojen tuottamaa melua kaupunkiympäristössä?
 
Jos liikenne sähköistyy, sähköä tarvitaan paljon. Ei se sähkö tule akusta, vaan seinästä. Vai mitä tarkoitit?
Autot eivät kuluta sähköä verkosta ajon aikana, vaan latauksen aikana. Lataus on helppo ajoittaa, ja varsin usein ajoitetaankin, kulutushuippujen ulkopuolelle ihan vaan halvemman hinnan takia, ja koska helpointa on kotilataus öisin kun nukkuu, on akku sitten täynnä aamulla. Tietenkin kannattaa ladata akut täyteen myös tuulisina päivinä kun on ylenpalttisesti tuulivoimaenergiaa tarjolla ja sen takia superhalpaa sähköä.

Lisäksi yhä useampi sähköauto osaa myös antaa energiaa takaisinpäin, ja tulevaisuudessa sähköautot voivat olla suuri sähköverkkoa tasapainottava tekijä, antaen sähköenergiaa takaisin verkkoon pahimpien kulutushuippujen aikaan.
 
Jos liikenne sähköistyy, sähköä tarvitaan paljon. Ei se sähkö tule akusta, vaan seinästä. Vai mitä tarkoitit?
Liikenteen sähköistyminen tarkoittaa enintään 3 TWh lisäystä vuoteen 2030 mennessä. Jos koko henkilöautokanta sähköistetään, luku lienee 6-8 TWh. Suomen sähkönkulutus oli 82 TWh vuonna 2022. Vaikutus tällä vuosikymmenellä siis enintään 4%, joka on kokonaisuuden kannalta lillukanvarsia vs. vetytuotanto ja teollisuuden sähköistyminen. Vaikutukset ovat maltillisia, jos lataus toteutetaan fiksusti eli joustavasti.
 
Liikenteen sähköistyminen tarkoittaa enintään 3 TWh lisäystä vuoteen 2030 mennessä. Jos koko henkilöautokanta sähköistetään, luku lienee 6-8 TWh. Suomen sähkönkulutus oli 82 TWh vuonna 2022. Vaikutus tällä vuosikymmenellä siis enintään 4%, joka on kokonaisuuden kannalta lillukanvarsia vs. vetytuotanto ja teollisuuden sähköistyminen. Vaikutukset ovat maltillisia, jos lataus toteutetaan fiksusti eli joustavasti.
Juu kiitoksia näistä täsmennyksistä. En ole yhtään perehtynyt asiaan ja yritin vain tulkita sitä uhkakuvaa, mitä siellä linkatussa artikkelissa maalailtiin. Jos nyt kuitenkin varmuuden vuoksi hamstraisi vessapaperia, ennen kuin sähkö loppuu kokonaan.
 
Juu kiitoksia näistä täsmennyksistä. En ole yhtään perehtynyt asiaan ja yritin vain tulkita sitä uhkakuvaa, mitä siellä linkatussa artikkelissa maalailtiin. Jos nyt kuitenkin varmuuden vuoksi hamstraisi vessapaperia, ennen kuin sähkö loppuu kokonaan.
Vessapaperin, maskien ja sokerin hamstraus kunniaan :lol:

Nuo luvut ovat kantaverkkoyhtiön skenaarioista. Sähköautojen ja liikenteen osalta agendoja piisaa ja uhkakuvia viljellään. Öljybisnes ja hitaammin liikkeellä olevat autonvalmistajat aivan parhaita tässä.
 
Autot eivät kuluta sähköä verkosta ajon aikana, vaan latauksen aikana. Lataus on helppo ajoittaa, ja varsin usein ajoitetaankin, kulutushuippujen ulkopuolelle ihan vaan halvemman hinnan takia, ja koska helpointa on kotilataus öisin kun nukkuu, on akku sitten täynnä aamulla. Tietenkin kannattaa ladata akut täyteen myös tuulisina päivinä kun on ylenpalttisesti tuulivoimaenergiaa tarjolla ja sen takia superhalpaa sähköä.

Lisäksi yhä useampi sähköauto osaa myös antaa energiaa takaisinpäin, ja tulevaisuudessa sähköautot voivat olla suuri sähköverkkoa tasapainottava tekijä, antaen sähköenergiaa takaisin verkkoon pahimpien kulutushuippujen aikaan.
Vaikuttaa se lisääntynyt kulutus yölläkin, etenkin jos säätövoimaa ajetaan perusteellisesti alas jatkuvasti ja vesivoiman kapasiteetti alkaa olemaan täynnä. Tällöin tarvitaan muutakin kuin ajoittaista tuulivoimaa.

EDIT: meni kyllä keskusteluaiheesta turhan paljon energian tuotantolangan puolelle. Pahoittelut.

Vetyautot olisivat hieman luontevampi pari tuulivoimalle, sillä vedyn pidempiaikainen varastointi esimerkiksi viikkojen ajanjaksolle olisi huomattavasti sähkön varastointia/tuotannon aikautusta helpompaa.
 
Taas on Dieseli Hyundailla IX35 ajeltu pitkin pohjoista Suomea ja Norjaa ( 10 l varakanisteri mukana ), on se vaivatonta, hinnakasta, mutta vaivatonta. Eteläisestä Suomesta oli startti.
 
Taas on Dieseli Hyundailla IX35 ajeltu pitkin pohjoista Suomea ja Norjaa ( 10 l varakanisteri mukana ), on se vaivatonta, hinnakasta, mutta vaivatonta. Eteläisestä Suomesta oli startti.
Pelkäsitkö, että Norjassa on fossiilisten polttoaineiden asemat jo harvassa? ;)
 
Sähköautojen akkuremontit kuulemma kalliita. No mitenkäs vetyautot?

"Westbergin koettelemuksista kertovan Auto Bildin mukaan ix35 oli pelittänyt varsin mallikkaasti yli 80 000 kilometrin verran, mutta yhtenä päivänä katumaasturi ei enää suostunut yhteistyöhön, eikä käynnistynyt.
Westbergin kannalta on erityisen ikävää se, ettei auton korjaaminen vaikuta alkuunkaan järkevältä. Auton polttokennojärjestelmä olisi nimittäin vaihdettava uuteen, ja korjaamon antama hinta-arvio toimenpiteelle on karmaisevat 103 000 euroa."

 
Eipä sitä henkilökohtaisesti plugarilla yleensä kahtakymppiä enempää tule tankattuakaan..itsellä sentään vähän bensaakin kuluu kun keskikulutus on se 2,8l/100km ja jonkin verran tulee vähän pidempääkin pätkää ajettua. Osa saattaa vetää aika pitkäänkin nollakulutuksella.
 
Vai tyhmyyttä ettei käy ajoissa tankilla tai ylipäätään vähän suunnittele ? Perus diesilillä kuitenkin pääsee 1000km yhdellä tankillisella. Ei sen yllätyksenä pitäisi tulla mihin asti sillä pääsee.
Todennäköisesti suurimmalla osalla suomen dieseleistä ei todellisuudessa pääse lähellekään tuhatta normaalissa ajossa, todellisuus on siellä 6-800km välissä. Kun oikein pohjoisesta puhutaan, siellä on tankit harvassa, eikä ole tavatonta, että on tankkausasema suljettu kun olet kohdalla tai siellä on tankki tyhjä. Auton tankki voi hyvinkin loppua, vaikka pyrkisi tankkaamaan jokaisella asemalla. Ja sitten kun sulla se oma tankki on tyhjä keskellä erämaata, ei paljon naurata (paitsi jos fiksuna otit sen varakannun mukaasi). Hieman eri asia jos tankki tyhjenee etelässä, siellä on apu aina lähellä.
 
Todennäköisesti suurimmalla osalla suomen dieseleistä ei todellisuudessa pääse lähellekään tuhatta normaalissa ajossa, todellisuus on siellä 6-800km välissä. Kun oikein pohjoisesta puhutaan, siellä on tankit harvassa, eikä ole tavatonta, että on tankkausasema suljettu kun olet kohdalla tai siellä on tankki tyhjä. Auton tankki voi hyvinkin loppua, vaikka pyrkisi tankkaamaan jokaisella asemalla. Ja sitten kun sulla se oma tankki on tyhjä keskellä erämaata, ei paljon naurata (paitsi jos fiksuna otit sen varakannun mukaasi). Hieman eri asia jos tankki tyhjenee etelässä, siellä on apu aina lähellä.
Se 10l kanisteri vie sitten sen vajaa 200km pelastukseen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom