Siirsin käyttövoimakeskustelusta tänne, kun mietitään mikä auto, eikä niinkään mikä käyttövoima.
Kyse oli lataus hybridi minin vaihtamisesta toiseen kulkuneuvoon.
Aiemmissa viesteissä selvinnyt tai päätelty
Työssäkäynti ajoa 15min/7km suuntaan, + asionti ym ajot, yhteen < 10 000km/ vuosi . länisrannikkoa suomi, katuvarsin pysäköinti, myöhemmin ehk mahku sähköön myös kotona.
Dieselin puolesta puhuu esim 2018 X3 tapauksessa, että sellaisen saa 28k€ alkaen kun bensalla kulkeva on 42k€ alkaen.
14k€ hinnanerolla saa maksella dieselveroa 20v…
Jos perusmalli on päätetty ja vuosimallihaarukka , ja käytettyjen tarjonnin niukkuuden takia ei käytännössö voi valita käyttövoimaa. Niin kyllä se diselilläkin liikkuu ja jos sen polttoainelämmitin mukana ja ehjä, niin tarkenee.
Sitten enään vain kyse siitä budjetista ja sen jäkleen arpoa mitä sillä saa. Jälleenmyynti/jäännösarvon osalta tänäpäivänä on arpapelia, joten sille ei kannata varsinkaan polttiksella suuria laskea.
Polttoaineenhinta, dieselin kohdalla pieneen ajoon voi riskiä pienentää se että, käyttövoimavero voi poistua, tai sitten ei. Nykytegnologialla disel koneessa voi polttaa kaikenmailman biojäte pohjaisia aineita, mutta kannattaa lähteä siitä että halpuutusta tuskin tulossa ja jos käyttövoimavero poistuu, niin itsepolttoaineen veroetu poistuu samalla.
Sitten se ylläpito.