Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Ihminen kenellä ei ole varaa ostaa sähköautoa :facepalm:

Niin kauan kuin polttomoottori autoja saa muutamalla tonnilla niin nämä ihmiset ei osta sähköautoa. Itsekkään en osta sähköautoa ihan pelkästään hinnan/ominaisuuksien takia. Jotain Leafia saisi halvalla jos 100km range riittää, mutta kun ei itselle riitä ja toisekseen kun näitä 4v ja 40tkm ajettuja polttomottoriautoja saa 9k€ niin miksipä en ostaisi sellaista kun sopii omaan käyttöön paremmin.
Tarkoitin lähinnä vuoden 35 jälkeen. Toki nyt polttomoottori auton saa halvalla, mutta haluaako joku oikeasti ostaa uuden polttomoottoriauton vuonna 2035? Lisäksi uudet autot tehdään uusien autojen ostajille ei käytettyjen. Ei autoliikettä kiinnosta mitä joku vanhan romun ostaja haluaa joskus 20v päästä siitä kun auto on valmistunut.

No asia voi toki kehittyä mihin vaan, mutta jotenkin tuntuisi oudolta, että joku haluaa ihan tarkoituksella 10 vuoden päästä ostaa uuden polttomoottoriauton jossa on pakko käyttää jotain synteettistä polttoainetta jos samaan hintaan/halvemmalla saa sähköauton. Toki jos polttomoottoriauton hinta on silloinkin vielä huomattavasti halvempi kuin sähkön ja tuota synteettistä polttoainetta saa niin halvalla, että sillä on halvempi ajaa kun sähköllä niin sitten, mutta jotenkin epäilen että tuo on ennemminkin 5-10 €/litra ja polttomoottorit ovat niin marginaalissa että ovat todella kalliita vieläpä ostaakkin.
 
Jos sinulla on esittää geologian proffaa pätevämpi kaveri arvioimaan luonnonvarojen riittävyyttä niin kuuntelen mieluusti?
GTK:n Michaux:n mukaan myös öljy/kaasu on loppumassa. En ole kompetentti arvioimaan Michauxin tietämystä, mutta jos hän oikeassa, edessä on väistämättä degrowth: ajetaan vähämmän autoilla, lennetään vähemmän, kulutetaan vähemmän. Ja omien kotisivujensakkin perusteella hän on jonkinlainen degrowth-aktivisti:

"I am developing a plan to transform our relationship between energy, minerals, and industrialization, as the existing proposed strategic plans are shown to be logistically impractical."

 
Tarkoitin lähinnä vuoden 35 jälkeen. Toki nyt polttomoottori auton saa halvalla, mutta haluaako joku oikeasti ostaa uuden polttomoottoriauton vuonna 2035? Lisäksi uudet autot tehdään uusien autojen ostajille ei käytettyjen. Ei autoliikettä kiinnosta mitä joku vanhan romun ostaja haluaa joskus 20v päästä siitä kun auto on valmistunut.

No asia voi toki kehittyä mihin vaan, mutta jotenkin tuntuisi oudolta, että joku haluaa ihan tarkoituksella 10 vuoden päästä ostaa uuden polttomoottoriauton jossa on pakko käyttää jotain synteettistä polttoainetta jos samaan hintaan/halvemmalla saa sähköauton. Toki jos polttomoottoriauton hinta on silloinkin vielä huomattavasti halvempi kuin sähkön ja tuota synteettistä polttoainetta saa niin halvalla, että sillä on halvempi ajaa kun sähköllä niin sitten, mutta jotenkin epäilen että tuo on ennemminkin 5-10 €/litra ja polttomoottorit ovat niin marginaalissa että ovat todella kalliita vieläpä ostaakkin.

Joo, sitten ymmärrän tuon sun viestin erilailla :tup:
 
Joo, sitten ymmärrän tuon sun viestin erilailla :tup:
En siis oikein usko, että sillä että polttomoottoreita ei kielletäkkään olisi oikeastaan mitään vaikutusta mihinkään. Ei sellaista autoa lopulta enää kukaan osta/halua kuitenkaan valmistaa riittävän pitkän ajan päästä. Toki olisi hyvä jos synteettisiä polttoaineita kehitettäisiin koska jonkinlaisissa laitteissa polttomoottoreita on käytössä vielä 100 v päästäkin ja olisi tietysti hyvä että niistä saisi mahdollisimman vähäpäästöisiä. Ja toisaalta tämän päivän uuden polttisautot ovat vielä 30 vuodenikn päästä käytössä suomessa, joten niihin voisi sitten tankata jotain päästötöntä eko polttoainetta ehkäpä silloin.
 
Juuri kerroin sinulle faktaa. Ilmeisesti siis haluaisit, että kirjoittaisin sinulle referoidusti akkujen kierrätyksestä, koska et itse jaksa aiheesta lukea? Litiumakkujen kierrätys ei ole kannattavaa tällä hetkellä. Toki uutta teknologiaan kehitetään koko ajan, mutta nykytilanne on tämä.

Väittämäsi oli siis tämä:

Suurin osa akuista ei päädy kierrätykseen, koska se ei ole mitenkään kannattavaa nykypäivänä. Ne lähinnä lempataan johonkin varastoon odottamaan parempia päiviä.
Tottakai nyt haluan jotain tukea tuolle väitteelle, että suurin osa akuista ei päädy kierrätykseen, eikä ole kannattavaa nykypäivänä?
 
Ei noi polttomoottorit(siis nämä perinteiset) ihan helpolla tule katoamaan suomestakaan ihan kokonaan. On muistettava mm. puolustusvoimat ja huoltovarmuus. Jo pelkästään tuon tiimoilta tulemme vielä todella kauan ostamaan ja ylläpitäämään huoltovarmuusvarastoja ympäri omaa tonttiamme. Ja niitä on sitten todella paljon ja todella isoja maanalaisia varastoja. Ja noita huoltovarmuusvarastoja on käytännössä myös koko ajan tuhlattava johonkin, koska ne perinteiset polttoaineet ei loputtomia säily. Tällä hetkellä noissa on ns. luonnollinen kierto vaikkapa sinne ABC:n pumpulle ja junalla lisää tilalle.
 
Joissain tapauksissa varmasti kyllä, ei todellakaan kaikissa.
Vakuutukset nyt muutenkin ovat niin henkilökohtaisia, että vertaaminen on sinällään hankalaa, mutta en nyt yleistäisi sähköautoa mitenkään suoraan kalliimmaksi vakuutusten osalta.
Lantikastasi maksat taas veroa 800€/v enemmän, mitä maksan omasta Model S:stä, eli käytännössä maksamme veron ja vakuutuksen huomioiden täysin saman vuodessa autoistamme, toisella ajaminen on vaan huomattavasti halvempaa.

Ominaisuuksista ja paremmuudesta nyt voi olla mitä mieltä vaan, henkilökohtaisia makuasioita ja kääntäen, lantikka ei pysty tarjoamaan ominaisuuksia mitä Teslassa on, jokainen valinnee auton käyttönsä perusteella.
Siinä on se että lantikalla voi vetää sen 2800kg ja siksi se oikeastaan enään on meillä että välillä pitää vetää raskaita kuormia, vene ym.

Kilometrejä tuohon tulee ehkä 5-10tkm/v ja seisonnassa paljon joten sieltä tulee paljon takaisin...
 
Löytyy kymmenen sekunnin googletuksella. Lähinnä kobolttia noista kannattaa ottaa talteen. Mitään muuta juuri ei, ellei tule jotain mullistavaa uutta tekniikkaa.
Unohtuiko sinulta linkki? Hankala on nimittäin keskustella aiheesta, jos ei tiedä mihin viittaat...
 
"Vaarallisen jätteen käsittelyn pioneereina huolehdimme litiumioniakkujen turvallisesta käsittelystä, varastoinnista sekä kuljettamisesta. Kun akun elinkaari on lopussa kierrätämme akkujen sisältämät materiaalit, muovit ja metallit ympäristöystävällisesti ja vastuullisesti. Ainutlaatuisen hydrometallurgisen prosessimme ansiosta saamme talteen akkujen mustan massan sisältämät arvometallit, koboltin, mangaanin, nikkelin sekä myöhemmin myös litiumin ja pystymme kierrättämään yli 80% litiumioniakkujen materiaaleista."

Ainakin Fortum mainostaa akkujen kierrätystä.
 
Löytyy kymmenen sekunnin googletuksella. Lähinnä kobolttia noista kannattaa ottaa talteen. Mitään muuta juuri ei, ellei tule jotain mullistavaa uutta tekniikkaa.
Vanhentunutta tietoa pitkälti. Kupari, teräs, nikkeli, koboltti, mangaani ja nykyhinnoilla litiumikin kannattaa ottaa talteen. Tuon Fortumin laitoksen ympäristölupahakemuksissa prosessi on suurinpiirtein kuvailtu Mitään mullistavaa uutta tekniikkaa siihen ei tarvita, ihan normaali happoliuotus - uutto - kiteytys linjalla pärjää.
 
Eipä niitä sähköautojen akkuja yleensä ottaen ilmeisesti ihan heti tarvitse kierrätykseen laittaa:

"YLEISESTI ottaen ajoakun suurin heikkeneminen tapahtuu Recurrentin mukaan ensimmäisten kymmenien tuhansien ajokilometrien aikana, minkä jälkeen toimintasäde tippuu enää hitaasti.

Automallikohtaiset erot kulumisessa ovat merkittäviä, mutta useimmissa sähköautoissa akun kapasiteetista on 160 000 kilometrin jälkeen yhä jäljellä noin 90 prosenttia."

 
Viimeksi muokattu:
Eipä niitä sähköautojen akkuja yleensä ottaen ilmeisesti ihan heti tarvitse kierrätykseen laittaa:

Oli hämmentävä uutinen, kun samassa yhteydessä sanotaan:

"
Eniten ajoakkuja on Recurrent auton mukaan mennyt vaihtoon Teslan iäkkäämmissä Model S-malleissa sekä vanhemmissa Nissan Leafeissa:

  • 2013 Tesla Model S (8,5 %)
"

Toivottavasti luen tuota väärin, mutta ei kait nyt sentään 8.5% 10v vanhoista Tesla S:stä ole joutunut vaihtamaan akkua? Eihän tuossa nyt ole mitään tolkkua!
 
"
Eniten ajoakkuja on Recurrent auton mukaan mennyt vaihtoon Teslan iäkkäämmissä Model S-malleissa sekä vanhemmissa Nissan Leafeissa:

  • 2013 Tesla Model S (8,5 %)
"

Itse itseäni lainaten. Ilmeisesti amerikassa jo osataan laskea 1+1, kun toinen lehti kertoo:

" Käytettyjen sähköautojen markkina sukeltaa Yhdysvalloissa Tesla 3:n vetämänä. Samaa kohtaloa odotetaan pian Y-mallille. "

 
Oli hämmentävä uutinen, kun samassa yhteydessä sanotaan:

"
Eniten ajoakkuja on Recurrent auton mukaan mennyt vaihtoon Teslan iäkkäämmissä Model S-malleissa sekä vanhemmissa Nissan Leafeissa:

  • 2013 Tesla Model S (8,5 %)
"

Toivottavasti luen tuota väärin, mutta ei kait nyt sentään 8.5% 10v vanhoista Tesla S:stä ole joutunut vaihtamaan akkua? Eihän tuossa nyt ole mitään tolkkua!

Uskoisin että viittaa prosentuaaliseen osuuteen kaikista vaihdetuista akuista. Sikäli loogista että vanhimmat mallit ovat kärjessä
 
On muuten aivan susitörkeitä hintoja mitä noista vanhoista model S:stä pyydetään. Siinä on sisällä ainakin kymppitonni brandikuplaa ja toinen mokoma hyvesignalointia.
 
Jäi vielä häiritsemään tuo akunvaihtoprosentti, lopulta löytyi alkuperäiset kirjoitukset. Lukekaas nyt viisaammat mitä se sanoo.

Itse en kyllä näe tuollakaan viitteitä prosentiaalisesta vaan ihan absoluuttisista luvuista. Suoraan ei tietenkään taas missään sanota kaukanko se akku kestää. Mutta sieltä löytyy, että kaikista liikenteestä olevista sähköautoista 1.5% on vaihdettu akku. Ihan jees, mutta suurin osa sähköautoista on vuoden parin vanhoja. Toinen käppyrä sanoo Tesla S on "huonoin", syystä että vanhin ja eniten myydyin, kaikista niistä 4% akku vaihdettu. Tässä luvussa on kaikki vuosimallit, mukaan lukien eilen myydyt. Siltä pohjalta varsin mahdollista, että "2013 Tesla Model S 8,5 %" todellakin tarkoittaa että 8.5% 10v vanhoista Tesla S:stä on joutunut vaihtamaan akun.

Se mikä jäi itseä mietityttämään, että elämme mielenkiintoisia aikoja. Tuon tekstin mukaan se 10v alkaa olemaan kriittinen piste akulle. Sattumoisin Model S:ää toimitettu juuri 10v, joten vanhempien mallien dataa ei ole saatavissa. Mielenkiinnolla odotan, miltä 11v tai 12v prosentit näyttää ja ennenkaikkea, montako prosenttia autoista on paalattu.


Saa korjata jos olen väärässä :)
 
Koitin tota lukea mut on kyllä jotenki todella epämääräisesti noi luvut ilmoitettu. Voi olla kyllä miten päin vaan. Noi prosentit voi olla vaikka kasvua verrattuna keskimääräisiin arvoihin myös.
 
Jäi vielä häiritsemään tuo akunvaihtoprosentti, lopulta löytyi alkuperäiset kirjoitukset. Lukekaas nyt viisaammat mitä se sanoo.

Itse en kyllä näe tuollakaan viitteitä prosentiaalisesta vaan ihan absoluuttisista luvuista. Suoraan ei tietenkään taas missään sanota kaukanko se akku kestää. Mutta sieltä löytyy, että kaikista liikenteestä olevista sähköautoista 1.5% on vaihdettu akku. Ihan jees, mutta suurin osa sähköautoista on vuoden parin vanhoja. Toinen käppyrä sanoo Tesla S on "huonoin", syystä että vanhin ja eniten myydyin, kaikista niistä 4% akku vaihdettu. Tässä luvussa on kaikki vuosimallit, mukaan lukien eilen myydyt. Siltä pohjalta varsin mahdollista, että "2013 Tesla Model S 8,5 %" todellakin tarkoittaa että 8.5% 10v vanhoista Tesla S:stä on joutunut vaihtamaan akun.

Se mikä jäi itseä mietityttämään, että elämme mielenkiintoisia aikoja. Tuon tekstin mukaan se 10v alkaa olemaan kriittinen piste akulle. Sattumoisin Model S:ää toimitettu juuri 10v, joten vanhempien mallien dataa ei ole saatavissa. Mielenkiinnolla odotan, miltä 11v tai 12v prosentit näyttää ja ennenkaikkea, montako prosenttia autoista on paalattu.


Saa korjata jos olen väärässä :)

Ainakin noissa alkupään model S:ssä on huonosti suunnitellut akut ja niissä pääsee muodostumaan kondenssivettä akun sisälle. Sen seurauksena sitten akku hapettuu ja ruostuu sisältä ja hajoaa. Ts. kaikki vaihdetut akut ei ole "luonnollisen" kulumisen takia vaihdettuja vaan hajonneet muista syistä.
 
Niin käsittääkseni nuo 85 akut on suunniteltu huonosti. Uudemmat akut oletettavasti on parempia kun virheistä on opittu. Mutta tämän tietysti näkee vasta sitten 10v päästä että miten tänä vuonna tehtyjen autojen akut kestävät, 10v aikajänteellä.
 
Ymmärtääkseeni 85 akku päästi vettä sisään ja ne on vähiinpäin kaikki vaihdettu vesivahingon eikä akkujen kulumisen vuoksi. Ei ne kaikki DSG vaihdelaatikotkaan hajonneet joka 100tkm.
 
Oli hämmentävä uutinen, kun samassa yhteydessä sanotaan:

"
Eniten ajoakkuja on Recurrent auton mukaan mennyt vaihtoon Teslan iäkkäämmissä Model S-malleissa sekä vanhemmissa Nissan Leafeissa:

  • 2013 Tesla Model S (8,5 %)
"

Toivottavasti luen tuota väärin, mutta ei kait nyt sentään 8.5% 10v vanhoista Tesla S:stä ole joutunut vaihtamaan akkua? Eihän tuossa nyt ole mitään tolkkua!
Kyllähän ne akut hajoilevat, kun sinne mm. vuotaa vettä sisään, eikä niissä ole kuivausta..
 
Kun otetaan suunnitteluvirheiset akut pois niin nykyisten akkujen kuluminen osunee 1-3% heikkenemiseen vuositasolla. Erot tämän päälle varmaan syntyy DC/AC latausmääristä, täydellä akulla säilömisestä tmv. Jos vm 2019 54kwh M3 SR+ osuisikin akun kuluminen tuon vaihteluvälin kärkeen niin nyt ostetulla autolla pääsisi 15kwh/100km kulutuksella 320km ja vuonna 2033 235km, pidättekö tällöin sitä romurautana? Ei ole itselle tullut vastaan mitään käänteistä hockey-stick kuvaajaa akkujen heikentymisestä ajan yli, missä yhtäkkiä 10 vuoden kohdalla akut sanoisi caput. Lähinnä tullut vastaan valmistajien varman päälle pelaaminen akun kulumisen suhteen 8v/70%. Tämäkin jo antaa osviittaa, että valmistajien pelatessa varman päälle, akkujen säilyvyys on melko paljon parempaa kuin tuo takuu antaa ymmärtää.
 
Kun otetaan suunnitteluvirheiset akut pois niin nykyisten akkujen kuluminen osunee 1-3% heikkenemiseen vuositasolla. Erot tämän päälle varmaan syntyy DC/AC latausmääristä, täydellä akulla säilömisestä tmv. Jos vm 2019 54kwh M3 SR+ osuisikin akun kuluminen tuon vaihteluvälin kärkeen niin nyt ostetulla autolla pääsisi 15kwh/100km kulutuksella 320km ja vuonna 2033 235km, pidättekö tällöin sitä romurautana? Ei ole itselle tullut vastaan mitään käänteistä hockey-stick kuvaajaa akkujen heikentymisestä ajan yli, missä yhtäkkiä 10 vuoden kohdalla akut sanoisi caput. Lähinnä tullut vastaan valmistajien varman päälle pelaaminen akun kulumisen suhteen 8v/70%. Tämäkin jo antaa osviittaa, että valmistajien pelatessa varman päälle, akkujen säilyvyys on melko paljon parempaa kuin tuo takuu antaa ymmärtää.

Asiaan hentoisesti liittyen niin läppäreiden akkujen ollessa 70% tasolla niin niiden eliniästä jäljellä enää 10 - 20%. Eli jos 10 vuodessa tiputtiin 70% niin vuoden jälkeen voi olla enää 10% kapasiteetista. En sitten tiedä tapahtuuko autojen akkujen kanssa samalla tavalla mutta uskoisin niin.
 
Asiaan hentoisesti liittyen niin läppäreiden akkujen ollessa 70% tasolla niin niiden eliniästä jäljellä enää 10 - 20%. Eli jos 10 vuodessa tiputtiin 70% niin vuoden jälkeen voi olla enää 10% kapasiteetista. En sitten tiedä tapahtuuko autojen akkujen kanssa samalla tavalla mutta uskoisin niin.
Ok, liittyykö tämä johonkin vaadittuun kennokohtaiseen jännitetasoon vai mihin?
 
Asiaan hentoisesti liittyen niin läppäreiden akkujen ollessa 70% tasolla niin niiden eliniästä jäljellä enää 10 - 20%. Eli jos 10 vuodessa tiputtiin 70% niin vuoden jälkeen voi olla enää 10% kapasiteetista. En sitten tiedä tapahtuuko autojen akkujen kanssa samalla tavalla mutta uskoisin niin.

Mielestäni eilen näin jotain tätä tukevaa dataa, mutta en nyt taas enään löydä missä siihen törmäsin. Joka tapauksessa verkkokalvoille paloi kuva kyljellään olevasta S-käppyrästä ja tekstissä selitys, että kapasiteetti tippui ensimmäisen 1-2 vuoden aikana reippaasti, sen jälkeen N vuotta pientä sulamista, jonka jälkeen kääntyi taas voimakkaaseen laskuun. Ko käppyrässä oli n. 10v aikajana joka indikoi, että kovin montaa vuotta ei enään ole toimivuutta luvassa. Muistaakseni konteksti oli Teslan akku. Jos vielä törmään, niin lisätään linkki.
 
Asiaan hentoisesti liittyen niin läppäreiden akkujen ollessa 70% tasolla niin niiden eliniästä jäljellä enää 10 - 20%. Eli jos 10 vuodessa tiputtiin 70% niin vuoden jälkeen voi olla enää 10% kapasiteetista. En sitten tiedä tapahtuuko autojen akkujen kanssa samalla tavalla mutta uskoisin niin.
Läppärin akussa kun 1 kenno menee vituiksi, niin se on siinä.
Auton akussa on kymmeniä kennoja rinnan (/lohko), joten jos yksi menee tehottomaksi (muttei oikariin tai polttaa sen sulakkeen siitä), niin vaikutus ei ole suuri.) Vikaantuu varmasti selkeästi hitaammin, kuin läppärin akku tästä syystä.. Eli suosittelen uskomaan eritavalla, koska on erilainen järjestelmä.
 
No en hyvästä yrityksestä huolimatta löytänyt sitä 10v dataan pohjautuvaa käppyrää akun kulumisesta. Kotimaisista lehdistä löytyi kyllä yllättävänkin paljon tarinaa aiheesta ja vähän yllättynyt että enempää näistä ei ole keskusteltu. Tai sitten olen missannut, ehkä. Mutta mahdollisena kertauksena esim tämä viimevuodenlopun juttu. Poimintoja:

" Sähköautojen elinikä on herättänyt huolta kalliiden ajoakkujen keston osalta. Tätä ei helpota, että brittiläinen autolehti Autocar uutisoi asiantuntija-arvioihin perustuen joidenkin autojen akkujen olevan vaihtokunnossa jo kahdeksan vuoden käytön jälkeen. "

" Toimivan akun vaihtoajankohdalle ei ole selkeää määritelmää, mutta moni valmistaja suosittaa rajaksi esimerkiksi 70 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista "

" Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin "

Ja oikea helmi:
" Vaikka akut heikkenevät ajan myötä, myöhemmille omistajille auton toimintamatka ei ole yhtä suuri ongelma. Tässä kohti auto on todennäköisesti perheen toinen tai kolmas auto lyhyiden matkojen taittamiseen ja merkittävästi uutta halvempi, joten omistajan näkemyskin on sallivampi "

Joopa joo, oikein tiedä mitä tähän sitten enempää sanoisi. Sanotaan, että VMP ja onnea käytetyn myyntiin.

 
No en hyvästä yrityksestä huolimatta löytänyt sitä 10v dataan pohjautuvaa käppyrää akun kulumisesta. Kotimaisista lehdistä löytyi kyllä yllättävänkin paljon tarinaa aiheesta ja vähän yllättynyt että enempää näistä ei ole keskusteltu. Tai sitten olen missannut, ehkä. Mutta mahdollisena kertauksena esim tämä viimevuodenlopun juttu. Poimintoja:

" Sähköautojen elinikä on herättänyt huolta kalliiden ajoakkujen keston osalta. Tätä ei helpota, että brittiläinen autolehti Autocar uutisoi asiantuntija-arvioihin perustuen joidenkin autojen akkujen olevan vaihtokunnossa jo kahdeksan vuoden käytön jälkeen. "

" Toimivan akun vaihtoajankohdalle ei ole selkeää määritelmää, mutta moni valmistaja suosittaa rajaksi esimerkiksi 70 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista "

" Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin "

Ja oikea helmi:
" Vaikka akut heikkenevät ajan myötä, myöhemmille omistajille auton toimintamatka ei ole yhtä suuri ongelma. Tässä kohti auto on todennäköisesti perheen toinen tai kolmas auto lyhyiden matkojen taittamiseen ja merkittävästi uutta halvempi, joten omistajan näkemyskin on sallivampi "

Joopa joo, oikein tiedä mitä tähän sitten enempää sanoisi. Sanotaan, että VMP ja onnea käytetyn myyntiin.

Aika yksipuolisia poimintoja sinulla. Tässä täsmälleen samasta artikkelista se toinen puoli:

"Suomessa esimerkiksi valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva muistuttaa, että sähköauton ajoakuille annetaan keskimäärin varsin pitkä 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu.

Tyypillisesti akku ei hajoa Motivan mukaan tämänkään jälkeen kokonaan, vaan toimintakunto laskee kulumisen myötä auton toimintamatkaa rajoittaen."


"Näitä havaintoja tukee myös Geotab. Yritys julkaisee tietoja akkujen kunnosta verkkotyökalussaan, jonka tiedot pohjautuvat 6300 sähköautoon.

Heidän mukaansa keskimääräinen akun kuluminen 6,5 vuoden aikajaksolla olisi 13,5 prosenttia."

"Geotabin seuraamien vuoden 2015 Tesla Model S -mallien akut olivat kuluneet 4,5 vuoden jälkeen keskimäärin 10 prosenttia."


"Recovas on useiden toimijoiden yhteistyö, joka keskittyy kehittämään sähköautoteollisuudelle palautusjärjestelmää käytöstä poistuville tuotteille. Näihin lukeutuu tärkeänä tietenkin myös auton ajoakku.

Heidän mukaansa sähköautojen ajoakkujen saatavuus on kuitenkin vielä heikkoa. Tästä näkökulmasta vaikuttaa siltä, että tuotteet kestävät.

– Sähköautojen akut kestävät paljon pidempään kuin kukaan osasi odottaa."


Ja oikea helmi:

"Hän uskoo sähköautojen kestävän ainakin yhtä kauan kuin polttomoottoriautojen – ellei jopa pidempään, sillä ne ovat mekaanisesti yksinkertaisempia. Hänen arvionsa mukaan joudumme odottamaan vuoden 2045 tienoille, ennen kuin alamme näkemään loppuun ajettuja sähköautoja suurissa määrissä."


Eiköhän se totuus löydy suunnilleen meidän viestien puolivälistä.



Toyota on suunnitellut bZ4X-täyssähkönsä akun tavallista pitkäikäisemmäksi. Merkkiliikkeessä tai edullisemmassa valtuutetussa huollossa huolletulle myönnetään EV-akkuturva, joka kattaa 10 v/1 milj. km ja odotettavissa on peräti 90 % akun suorituskyvystä vielä 10 v/240 tkm kohdalla.

Toyotan omistajan ei siis tarvitse pelätä akun hiipumista tai rikkoutumista. Seuraavatkin omistajat pääsevät EV-akkuturvan piiriin, joten käytetyn täyssähkötojon ostaminen on riskittömämpää kuin muiden merkkien. Oletettavasti Toyotan akulla pötkii turvan aikanaan loputtuakin pidemmän ajan kuin lyhyempitakuisilla kilpailijoilla.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230330-231635.png
    Screenshot_20230330-231635.png
    357,6 KB · Luettu: 16
  • Screenshot_20230330-231535.png
    Screenshot_20230330-231535.png
    592,6 KB · Luettu: 16
Tämä on kyllä erikoista, että ei olevinaan tiedetä miten monta vuotta ne akustot kestää. Paras on heitto, että evvk auto menee vaihtoon kuitenkin.

Eikö sähköautoilun taustalla ollut luonnonvarojen säästäminen? Luulisi autoista kannattavan tehdä sitten pitkäikäisiä. Varsinkin kun turvallisuus(kolarit vähenee) ja kulutus tuskin enää hirveästi tulee paranemaan.
 
Aika yksipuolisia poimintoja sinulla.

Tunnustan, mutta tämä siksi että käytin ko linkkiä noiden aikaisempien pohdintojen vastauksiksi, jotka kaikki sattumalta tästä artikkelista löytyi. Eli siis alkuperäinen kysymykseni oli, onko todellakin mahdollista että 10v vuotiaista autoista 8.5 prosenttiin on vaihdettu akku. Lainaus 1 antaa ymmärtää, että ihan mahdollista. Sitten pohdittiin että onko autojen akuissa jotain mullistavaa tekniikkaa, joka olennaisesti muuttaa sen käyttäytymistä verrattuna jo tunnetuihin akkutekniikoihin esim läppäreissä. Lainaukset 2/3 antaa ymmärtää, että samalta vaikuttaa, loppu on lähellä kun kunto tippunut 70 prosenttiin.
Helmi lainaus oli henkilökohtainen, harkinnassa on ollut käytetty sähköauto kunhan oikeat ominaisuudet kohtaa oikeassa budjetissa. Näillä uusimmilla tiedoilla tuskin tulen enään edes harkitsemaan.

Noita lainaamasi tyyppisiä tekstejä toki löytyy paljon lisää ja niissä yhteistä on epämääräisyys, usko ja tarkoituksellinen tai tahaton kaunistelu. Esimerkiksi kommentti " Heidän mukaansa sähköautojen ajoakkujen saatavuus on kuitenkin vielä heikkoa. Tästä näkökulmasta vaikuttaa siltä, että tuotteet kestävät. " Ottaen huomioon, että täyssähköautoja on oikeasti myyty volyymillä vasta muutama vuosi, eli (arvaus) 80% on alle 5 vuotiaita, niin aika oletettavaa että niitä ei ole vielä ihan hirvesti tullut kierrätykseen.

Pointtihan tässä on että vähän lähteestä riippuen sähköautojen akunkestoksi arvioidaan 10-15-20 vuotta ja nyt meillä alkaa olemaan faktaa 10 vuoden tilanteesta. Seuraavat pari vuotta kertoo oliko se akunkesto lähempänä 10 vai 20 vuotta.
 
Jos akkujen kesto pelottaa, niin silloin kannattaa hankkia auto, jossa on LFP-akku. LFP-akut kestää lataussyklejä sen 5-10 kertaa enemmän kuin tavanomaiset akkutyypit. Omaa myös muita etuja, kuten sen että voi ladata toistuvasti 100% ilman akun oleellista heikentymistä ja parempi paloturvallisuus.
 
Eikö sähköautoilun taustalla ollut luonnonvarojen säästäminen? Luulisi autoista kannattavan tehdä sitten pitkäikäisiä. Varsinkin kun turvallisuus(kolarit vähenee) ja kulutus tuskin enää hirveästi tulee paranemaan.
Se täytyisi tulla EU tasolla määräykset tehdä autoista kestäviä ja huollettavia mutta PaskaMaa Saksa ei varmasti tule suostumaan. Auton valmistajien intressi on se että autot paalataan 10 vuoden iässä ja kuluttajien intressi on varmaan se 20v.
 
Jos akkujen kesto pelottaa, niin silloin kannattaa hankkia auto, jossa on LFP-akku.

Nykyisen tiedon valossa ei henkilökohtaisesti ole mitään syytä vaihtaa sähköautoon.

Tällähetkellä ainoa syy vaihtaa sähköautoon on, että sillä ajaminen on huomattavasti halvempaa. Sillä on oleellista merkitystä vain, jos ajaa paljon. Minä en aja (10K/v). Tulevaisuutta voi arvailla, mutta suurella todennäköisyydellä nykyiset sähköautojen tuet ja edut poistuu lähivuosina ja tilalle tulee valtion toimesta "uusi autoveromalli". Jos vielä samaan aikaan "bensa" muuttuu vihreäksi ja siitä häviää haittaverokomponentti, sen hinta ei välttämättä muutu oleellisesti kalliimmaksi. Tähän kun lisää vielä sen, että nykyisten sähköautojen kesto on kyseenalaista ja tekninen kehitys mahdollista niin, että uusi tekniikka "romuttaa" nykyiset yhdessä yössä, ei sähköautopioneerina toimiminen minua innosta.

Varmaahan tulevaisuus ei ole, mutta ei myöskään perusteita vaihtaa sähköautoon, koska halpa sähköautoilu on lähes väistämättä hetkellistä, katoavaa kansanperinnettä.
 
Viimeksi muokattu:
Tunnustan, mutta tämä siksi että käytin ko linkkiä noiden aikaisempien pohdintojen vastauksiksi, jotka kaikki sattumalta tästä artikkelista löytyi. Eli siis alkuperäinen kysymykseni oli, onko todellakin mahdollista että 10v vuotiaista autoista 8.5 prosenttiin on vaihdettu akku. Lainaus 1 antaa ymmärtää, että ihan mahdollista. Sitten pohdittiin että onko autojen akuissa jotain mullistavaa tekniikkaa, joka olennaisesti muuttaa sen käyttäytymistä verrattuna jo tunnetuihin akkutekniikoihin esim läppäreissä. Lainaukset 2/3 antaa ymmärtää, että samalta vaikuttaa, loppu on lähellä kun kunto tippunut 70 prosenttiin.
Helmi lainaus oli henkilökohtainen, harkinnassa on ollut käytetty sähköauto kunhan oikeat ominaisuudet kohtaa oikeassa budjetissa. Näillä uusimmilla tiedoilla tuskin tulen enään edes harkitsemaan.

Noita lainaamasi tyyppisiä tekstejä toki löytyy paljon lisää ja niissä yhteistä on epämääräisyys, usko ja tarkoituksellinen tai tahaton kaunistelu. Esimerkiksi kommentti " Heidän mukaansa sähköautojen ajoakkujen saatavuus on kuitenkin vielä heikkoa. Tästä näkökulmasta vaikuttaa siltä, että tuotteet kestävät. " Ottaen huomioon, että täyssähköautoja on oikeasti myyty volyymillä vasta muutama vuosi, eli (arvaus) 80% on alle 5 vuotiaita, niin aika oletettavaa että niitä ei ole vielä ihan hirvesti tullut kierrätykseen.

Pointtihan tässä on että vähän lähteestä riippuen sähköautojen akunkestoksi arvioidaan 10-15-20 vuotta ja nyt meillä alkaa olemaan faktaa 10 vuoden tilanteesta. Seuraavat pari vuotta kertoo oliko se akunkesto lähempänä 10 vai 20 vuotta.

Auton kestävyysajattelua osin vääristää kansalaisten kehno ostovoima, jonka vuoksi autot romutetaan keskimäärin 23 vuotiaina, eli melkoisen vanhoina.

Toisaalta, eikö tämä juuri tue kestävän kehityksen ajatusta, että käytetään tuotteet oikeasti loppuun ja säästetään näin energiaa ja rajallisia luonnonvaroja?

Jos polttiksella pääsee 23v niin x kertaa kalliimmalla ja yksinkertaista tekniikkaa omaavalla sähköautolle tulisi päästä 30-35v.

Se täytyisi tulla EU tasolla määräykset tehdä autoista kestäviä ja huollettavia mutta PaskaMaa Saksa ei varmasti tule suostumaan. Auton valmistajien intressi on se että autot paalataan 10 vuoden iässä ja kuluttajien intressi on varmaan se 20v.

Suunniteltu vanheneminen kvartaalikapitalismin kanssa suosii juuri tätä, että kaikesta tehdään kertakäyttötuotteita, jotta saadaan osakkeenomistajille vuosittain kasvavia voittoja.
 
Jos polttiksella pääsee 23v niin x kertaa kalliimmalla ja yksinkertaista tekniikkaa omaavalla sähköautolle tulisi päästä 30-35v.
Vaatisi sen että kumiosat valmistettaisiin materiaaleista jotka eivät vanhene 10 vuodessa. En nyt varmaksi sano mutta pajon niveliä vaihdetaan vain sen takia että kumissa on säästetty autoa kohden 100 euroa jolloinka se hapertui 10 vuodessa.
 
Joku vetoakselin nivel on halpa ja helppo remontti. Yleensä 2000 luvun autot alkavat ruostua pahasti pohjasta siinä 20 vuoden tienoilla ja silloin tulee kalleita ja hankalia remontteja, jos ei aio paikkuuttaa jatkuvasti. Itsellä on mennyt autot vaihtoon peltien, ei muun tekniikan takia. Sama tulee olemaan nykyisen 2008 vm auton kanssa.

Se on totta, että autoilua verotetaan raskaasti ja jos niitä sähköautoja saadaan joskus tehtyä suurempia määriä ja edullisemmin, niin on täysin selvää, että veroedut loppuvat niiltä...
 
Joku vetoakselin nivel on halpa ja helppo remontti. Yleensä 2000 luvun autot alkavat ruostua pahasti pohjasta siinä 20 vuoden tienoilla ja silloin tulee kalleita ja hankalia remontteja, jos ei aio paikkuuttaa jatkuvasti. Itsellä on mennyt autot vaihtoon peltien, ei muun tekniikan takia. Sama tulee olemaan nykyisen 2008 vm auton kanssa.
Se on se ruostuminenkin yksi 500 euron säästö valmistuskustannuksissa. Jos autot sinkittäisiin ja massattaisiin jo tehtaalla, niin korit olisivat aivan eri kunnossa. Mutta ei tähänkään tule muutosta koska Saksa.
 
Lähes ikuisesti kestävää autoa ilman kuluvia osia ei ole järkevää tai edes mahdollista rakentaa enkä minä ainakaan ole sellaista vaatimassa. Mutta IMHO vaatimus että uusi ja parempi tekniikka pääsisi edes siihen mihin vanha, ei ole kohtuuton. Erityisesti kun oli viittävaille, ettei lainsäädäntö pakottanut meitä kaikkia siirtymään "uuteen ja parempaan" sähköautoiluun. Luojan kiitos se polttomoottorikielto viimemetreillä peruttiin ja mahdollisuus ei-sähköautoiluun säilyy. Nyt toivon hartaasti, että autonvalmistajat haluavat ja saavat suunnitelmansa käännettyä vimeisimpien maalitolppien mukaisesti.
 
Suomen kaltaisessa maassa järkevin olisi joku hybridi, jolla pääsee uutena talvella, paskimmalla mahdollisella kelillä sen 120 km sähköllä (myös 5 vuotta vanhana) /100000 ajettuna ja esim 400-600 km sitten muulla. Tällöin suurin osa autoilusta mentäisiin sähköllä ja loppu muulla ( /bensa /diisseli/kaasu). Käytännössä liikenteen polttoainepäästöjen osuus kutistuisi minimiin.
LISÄKSI tällä keinolla akut saisivat olla paljon pienempiä, joten materiaalia riittäisi paljon useampaan akkuun, eikä pienempi paketti maksaisi läheskään niin paljoa. Jos vielä oikein fiksuja oltaisiin, niin tämäkin akku voisi olla koottu 2:sta palikasta. Tällöin vikatilanteessa kulut olisivat taas pienemmät.

Mutta kun ei.. On vain pakko hölmöillä ja yritetään mennä täyssähköautoiluun, vaikka on tiedossa akkumateriaalien puute ja ongelmat mm kantomatkan kanssa.

Tämä sallisi myös oikeasti latauksen sen mukaan, miten verkossa on varaa: Jos verkon tehot olisivat esim muutamana päivänä kuussa alhaalla (niinkuin ne tuulipainotteisessa järjestelmässä helposti on), niin silloin köröteltäisiin ne päivät fossiilisella, eikä se olisi kellekään ongelma. Ei edes päästöjen suhteen! Autolussa pystyttäisiin siten joustamaan hyvin sen energian käytön kanssa.

Sähköä voitaisiin myydä autoihin esim siten että verkon tilan huomioivalla laturilla sähkö olisi aina edullisempaa, mutta jos tuulettimet olisivat jumissa, niin sitten erittäin kallista, jos pakottaisi varoituksista huolimatta latauksen päälle.
 
Enpä paljon typerämpää autoa itse keksisi. Noin iso range pahimmassa mahdollisessa kelissä vaatii jo todella ison akun (35-40kWh) ja lisäksi mukana on täysi polttomoottoritekniikka, jota sitten tarvii sen 5% ajoista. Mikä järki. Ton kokoinen akku riittää jo kakkosauton akuksi ja vähän isompi akku, niin sopii 95% ihmisistä ykkösautoksi ja kaiken polttistekniikan voi jättää pois.

Ei sähköautojen lataaminen ole verkolle mikään ongelma ja pääosa latauksista tapahtuu öisin hitaalla latauksella. Lisäksi nimenomaan sähköautot voivat toimia tulevaisuudessa verkon tasaajina, ei tarvita kuin 2-suuntaisia latureita laajemmin käyttöön.
 
Hybrideissa olikin joku jarki viela silloin akut maksoivat yli 100 dollaria / kwh. Nykyaan se 100 kwh akku on riittavan halpa jottei sille polttomoottorilla loydy muuta syyta kuin se etta on ehdomman tarkeaa se ettei tarvitse kerran 4-5 tuntia pysahtya 20 minuutiksi.
 
Ei sähköautojen lataaminen ole verkolle mikään ongelma ja pääosa latauksista tapahtuu öisin hitaalla latauksella. Lisäksi nimenomaan sähköautot voivat toimia tulevaisuudessa verkon tasaajina, ei tarvita kuin 2-suuntaisia latureita laajemmin käyttöön.
Jostain syystä halutaan rakentaa paljon energiantutantoa, joka saattaa tuottaa energiaa muutaman viikon jotain 5-10% nimellistehostaa, ja 2-3 päivää kyseinen tilanne ei ole harvinaista.

Nyt meillä on vasta hyvinvähän niitä sähköautoja. Ja nykyisissä lataushybrideissä on ihan liianpieni akku. Kun sillä lämmittää pakkasella auton ja sen akun lähtövalmiiksi, niin sillä ei pitkälle pötkitä. Käytännössä esim alle 20 km.

Siksi, jos noista halutaan käyttökelpoisia, niin akun on vain oltava enemmän energiaa sisältävä, jolloin sillä pääsee töihin ja työpäivän jälkeen taas lämmitetyllä autolla kotiin ja sitten vielä perheellisellä voi helposti olla pari reissua illan aikana sillä autolla.

Ja nämä on siis onnistuttava ilman nillityksiä, että sähköä pitää säästää, se on nyt kallista, koska sää, ethän lämmitä autoasi jne.
 
Tosin jokuaika sittenhän oli tutkimus, että moottoreista tulee vähimmän päästöjä, kuin renkaiden ja tiern aiheuttama. Varsinkin painavien sähköautojen kanssa.

Ehkäpä kaupunkeihin olisi korkea aika määrätä ffp2 maskipakko, ihan terveydellisistä syistä.
 
Tosin jokuaika sittenhän oli tutkimus, että moottoreista tulee vähimmän päästöjä, kuin renkaiden ja tiern aiheuttama. Varsinkin painavien sähköautojen kanssa.

Ehkäpä kaupunkeihin olisi korkea aika määrätä ffp2 maskipakko, ihan terveydellisistä syistä.

Muistelen myös, että pakoputken päästä tulisi vain 15% päästöistä, loput renkaista, jarruista ja kuluvasta asfaltista.

Maskin käytössä aasialaiset ivat edelläkävijöitä. Jossainylen terveysdokkarissa oli juttua kiinan teollisuusalueesta, jossa alle 10v lapsien keuhkot muistuttivat koko ikänsä tupakoineen seniorikansalaisen keuhkoja…

Milloin muuten astuu voimaan laki, että etanolikonversioita saa tehdä uusillekin autoille?

Tuon jälkeen voisi (ainakin ympäristöä ajatellen) olla mahdollisuus harkita etanoliautoa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom