Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Joillekin se viivan alin lukema on ehdoton ja ainoa vaihtoehto, ja se on täysin ok.
Kyllä, ja tämä tulee nykyisestä yritysmaailmasta, kaikessa lasketaan takaisinmaksuaikaa jos firmaan pitää jotain investoida, jopa niistä lasketaan mitkä olisi toiminnan kannalta välttämättömiä uusia, kun laitteet ei enää toimi kunnolla. Tämä on tarttunut myös kotitalouksiin, mutta paljon on asioita joista ei lasketa TMA:ta, koska sellainen laite olis mukava olla tai muuten se halutaan. Kyllä minunkin työmatkat voisi ajaa pikku bensakipolla talvet ja kesät fillarilla, mutta kun pääsin bensamaasturista eroon ja sähköautoon oli mahdollisuus vaihtaa niin miksipä ei. Autoista pääsee eroon aina, tavalla tai toisella. Näistä sähköautoista on tehty nyt elämää suurempi asia. Keskustelu monista asioista on mukavaa ja opettavaista, mutta kiukuttelu on aivan turhaa. Vaihtoehtoja on.
 
Noh tuodaan tähän nyt oma näkemys ns. "patteriauton" hankinnasta.

Itsellä pihalla iso diesel-farkku ja 2.autona bensakottero. Molemmat velattomia ja arvohaitarina 1000-5000€.
Suunnitelmissa nyt vuoden sisään vaihtaa tuo bensa-auto sähköautoon, koska sen elinkaari alkaa olla ehtoon puolella.

Tarkoituksena siirtää mahdollisimman paljon ajoa dieselistä sähköön ja silti olisi perheessä 2.autona tilava farkku jolla tehdä ne lapinreissut ja nykiä kärryt. Tämä tiputtaa huomattavasti itselläni sitä vaatimuslistaa patteriautolle. Tosin tässä paketissa ottaa takkiin enemmän tuossa dieselin käyttövoimaveroissa.

Ja tässä vähän omia todella karkeita pikalaskelmia:

Lainanhoitokulut 300-350€/kk
Täysikasko 52€/kk
Polttoain.säästö -150€/kk (0,2€/kwh)
Autoveromuutos -17€/kk
vanha liik.vak -15€/kk

= 220€/kk kasvaisi itselläni kulut näin karkealla matikalla.

Tosin tässä ei nyt huomioida arvonalenemaa joka aina uudelle autolle on aina kova. Huoltokustannuksetkin sähköautoille on itsellänikin mysteeri. Varsinkin kun vanhaa koslaa olen itse pystynyt huoltamaan.
Silti olen alkanut olemaan sinut tämän kustannusten kasvun kanssa, kun tuntuu järjettömältä polttaa myös rahaa taivaalle polttoaineen muodossakin.
 
Tarkoituksena siirtää mahdollisimman paljon ajoa dieselistä sähköön ja silti olisi perheessä 2.autona tilava farkku jolla tehdä ne lapinreissut ja nykiä kärryt. Tämä tiputtaa huomattavasti itselläni sitä vaatimuslistaa patteriautolle. Tosin tässä paketissa ottaa takkiin enemmän tuossa dieselin käyttövoimaveroissa.
Ota dieselauto pois liikennekäytöstä siksi ajaksi, kun se on tarpeettomana paikallaan.
 
Joo en itsekään ymmärrä mistä tuollainen raivo kumpuaa. Eihän sähkis edelleenkään sovi kaikille ja se on ihan ok, sitten ajetaa polttiksella kunnes tulee mahdollisesti muita vaihtoehtoja jotka toimivat omaan käyttöön(tai sitten polttiksella loppuun asti).

Itsekin aika pitkään ajelin "isolla" premium dieselillä ja ei se harmita tippaakaan, hyviä kilsoja tuli ja auto palveli käyttötarkoituksensa. Nyt kumminkin reilun 10 vuoden iässä alkaa ylläpito olemaan niin kallista jo huoltojen/korjausten suhteen että vaihto oli edessä väkisin.

Vaihtoehtona ois ollu joku premium polttis tai sähköauto. Punnitsin vaihtoehtoja varmaan vuoden verran kunnes edellinen remppa dieseliin ja sähköauton lataus huokeasti(15c/kwh) työpaikalla käänsi kupin siihen suuntaan että sähköllä mennään.

Vaikka rahoitusta on(toki sitä ois uuteen polttikseenkin mennyt, tosin ehkä ~10k euroa vähemmän) niin kuluja menee noin tasan verrattuna vanhaan autoon, oletan tämän eron kasvavan tulevaisuudessa polttoaineiden hinnannousun myötä suuremmaksi.

Ei ei edelleenkään kenenkään ei ole pakko sähkistä hommata.
 
Kyllä, ja tämä tulee nykyisestä yritysmaailmasta, kaikessa lasketaan takaisinmaksuaikaa jos firmaan pitää jotain investoida, jopa niistä lasketaan mitkä olisi toiminnan kannalta välttämättömiä uusia, kun laitteet ei enää toimi kunnolla. Tämä on tarttunut myös kotitalouksiin, mutta paljon on asioita joista ei lasketa TMA:ta, koska sellainen laite olis mukava olla tai muuten se halutaan.
Yleensähän kotitalouksien rahankäytön ongelma on aivan päinvastainen, mutta kai tuollaistakin esiintyy.

Olen kyllä itse periaatteesta ihan samaa mieltä jo ajoista jolloin puhuttiin vain bensa vs. diesel -juttuja. Sitä harvoin ollenkaan tajuttiin miten pitkälti se on makuasia siinäkin tapauksessa että haluaa tarkkaan laskea rahaa.
 
Huoltokustannuksetkin sähköautoille on itsellänikin mysteeri
Niihin se ei kaadu, jarrunesteen ja raitisilmasuodattimen vaihto + tarkistuslistan läpikäynti 2v välein. Perushuolto varsin halpa. Omassani oli vielä huolenpitosopimus voimassa entisen omistajan toimesta niin viimeisin huolto ei maksanut minulle kuin sähkön sinne huoltoon ajamiseen. Päivityksetkin tulee autoon ilmoja pitkin.
Meillä on myös dieselkulkine asuntovaunun takia ja kun vähintään kolmea autoa tarvitaan. Vanhempien vuorotyö ja nuoren opiskelu. On myös se pieni bensakippo, mutta siinä se enimmäkseen seisoo pihalla, varalla. Vois muuten myydä pois, mut vero ja vakuutus niin pieni niin olkoon varalla, onpahan vaihtoehtoja.
 

Jos sähkön hinta jatkaa laskuaan kesää kohti ja tuo liikennepolttoaineiden ennakoitu 50 sentin hinnannousu näkyy mediassa laajemmin on keväällä/kesällä odotettavissa ostoryntäys sähköautojen markkinoille.
Tämä tieto minut vakuutti jo viime kesänä että sähköauto piti laittaa tilaukseen. Oletettavasti saan sähköautoni ennen ennustettua hinnan nousua. Puoli vuotta vasta odoteltu...
 

Jos sähkön hinta jatkaa laskuaan kesää kohti ja tuo liikennepolttoaineiden ennakoitu 50 sentin hinnannousu näkyy mediassa laajemmin on keväällä/kesällä odotettavissa ostoryntäys sähköautojen markkinoille.
Kyllähän tuo (lähi)tulevaisuus vaan sähkössä on, halusi ihmiset sitä tai ei. Koko ajan vahvemmin ohjataan siihen suuntaan ihan päättäjien toimesta. Ei edes montaa vuotta mene, kun on enää tyhmää hakata päätä seinään vaan on helpompi ostaa se sähköauto tai sitten vaan yrittää vähentää autoilua muuten merkittävästi jos haluaa polttiksella ajella. Ei vaan tavan duunareilla perse kestä ajella sillä disukalla kohta.
 
Kyllähän tuo (lähi)tulevaisuus vaan sähkössä on, halusi ihmiset sitä tai ei. Koko ajan vahvemmin ohjataan siihen suuntaan ihan päättäjien toimesta. Ei edes montaa vuotta mene, kun on enää tyhmää hakata päätä seinään vaan on helpompi ostaa se sähköauto tai sitten vaan yrittää vähentää autoilua muuten merkittävästi jos haluaa polttiksella ajella. Ei vaan tavan duunareilla perse kestä ajella sillä disukalla kohta.

Niinno, miten sen nyt ottaa. Santanderin omistaessa sen sähköauton, se järkyttävän suuri hankintahinta on toki helpompi häivyttää mielestään, mutta helvetin kova se silti on. Varsinkin suhteessa siihen, minkä hintaisilla autoilla ne tavan duunarit oikeasti Suomessa ajelee.

Vielä 2.5€ litrahinnallakin nykyisen menopelini ja about vastaavien ominaisuuksien (lähinnä tila, koko ja edes jotenkin siedettävä range) sähköauton hintaerotuksella (10k€ vs. 60k€) ostaa sellaiset 20 000 litraa dieseliä. Autoni keskikulutus on 6 L/100 km, eli tuolla pelkällä hankintahintaerotuksen dieselmäärällä ajelee laskennallisesti 333 333 km tai reilut 16 vuotta (nykyisillä ajomäärillä n. 20 tkm/v), ennen alkaisi tulemaan "säästöä". Auton ostin käteisellä, vuodessa menee keskiarvolla n. 800€ huoltoihin, renkaisiin ym. n. 700€ käyttövoimaveroon ja toinen 700€ vakuutukseen. Sähköautossa nämä kiinteät kustannukset olisivat enemmän tai vähemmän samat, käyttövoimavero toki pienempi, mutta vastaavasti renkaat kalliimpia jne.

Yhteensä siis n. 2200€/v ja sitten vaihteleva määrä polttoaineeseen, mutta karkeasti noin saman verran kuin noihin kiinteisiin kuluihin. Varsin yläkanttiinkin laskettuna autoiluni kokonaiskustannukset ovat siis tällä hetkellä n. 400€/kk. Arvonalenemaa ei ole laskettu mukaan, mutta edes sen kanssa (jos oletataan vaikka 10%/v), ei päästä vielä edes sen +50 kiloeuron sähköauton pelkkään kuukausittaiseen Santander-kustannukseen. Eikä tuo omankikaan todellakaan ole mikään "järkevin" mahdollinen auto, onhan se helvetin iso dieselrohmu. On kuitenkin erinomaisesti varusteltu hyvä yksilö ja hemmetin mukava ajaa, joten en ole jaksanut lähteä vaihtamaankaan, vaikka luultavasti aika paljon halvemmallakin olisi mahdollista päästä.

Tarkoitus ei ole nyt lähteä tässä ketjussa vääntämään eri käyttövoimatyypeistä, sille on ihan oma ketjunsa [tämä oli aluksi sähkisketjussa, toim. huom.]. Lähinnä avata vähän sitä matikkaa, että nykyisillä hankintahinnoilla et kyllä saa sähköautoilusta oikeasti millään ilveellä halvempaa kuin autoilu oikeasti niille "tavan duunareille" tällä hetkellä on, sellaisilla autoilla kun väki tässä maassa oikeasti ajaa. Ei vaikka polttoaineen hinta tuplaantuisi nykyisestä (senkin jälkeen pelkkä hankintahintaerotus minun koslani tapauksessa olisi silti n. 200 tkm / 10 vuotta ajoa) ja verotusta kiristettäisiin entisestään (kuten varmasti tullaan tekemään). Eipä siinä, itsekin mieluiten ajaisin jo nyt sähköautolla ja tulojen puolesta olisi siihen ihan hyvin varaakin, mutta en vain mitenkään pysty perustelemaan autoilun kulujen merkittävää kasvattamista, varsinkin kun nyt sähköautoilussa on toistaiseksi vielä kova early adopter -vero ja paljon muitakin lastentauteja. En halua maksaa 50-60 tuhatta euroa autosta, oli sen käyttövoima sitten ihan mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollu tarkoitus alkaa vääntämään mutta aloit silti?

Mielestäni en. Lähinnä väite oli, että jo ihan lähiaikoina olisi "tyhmää" enää taistella sähköautoon siirtymistä vastaan, niin lähinnä avasin vähän sitä, että aika hankala se taloudellisesti perustella sähköautoon siirtymistä, vaikka polttisautoilun kustannukset kasvaisivat kuinka, ihan vaan koska se hankintahintaero "halvimpien" millään tasolla esim. perheelle järkevien sähköautojen ja keskimääräisten käytettyjen polttisautojen välillä on niin järisyttävän suuri. Toki tilanne paranee ajan kanssa kun käytettynä alkaa saamaan niitä sähköautojakin vähän kohtuullisempaan hintaan, mutta kun otetaan huomioon, että ihan vasta viimeisen parin vuoden aikana on ylipäätään alkanut tulemaan markkinoille ns. järkeviä perheautoja sähköisinä, niin aika kauan saadaan odotella, ennen kuin ne ovat siinä hintaluokassa, kuin mitä ihmiset tällä hetkellä käytetyistä autoista keskimäärin maksavat.

En todellakaan ole mikään polttisänkyrä jonka mielestä auton pitää sanoa vruum vruum. Päin vastoin minusta olisi helvetin hienoa jos mahdollisimman iso osa autokannasta saataisiin sähköisiksi asap. Ilmastonmuutos sikseen, minulle jo pelkkä saasteettomuus ja huomattavasti pienempi melumäärä ovat jo yksistään tarpeeksi painavia perusteita liputtaa estoitta autoilun sähköistymisen puolesta. Pointtina oli vain ja ainoastaan nuo taloudelliset realiteetit, jotka on kuitenkin varsinkin "muropalkoilla" helppo unohtaa sähköautoilun autuutta julistaessa.

Hommassa on sen verran monta liikkuvaa osaa, että on täysin henkilökohtaista missä kohtaa se break-even menee vanhalla louskulla vs. uudella sähköautolla. Aika monta vaihtoehtoa siinä on jo 10 ja 60 k€ välissä sähköautoissakin mistä valita. Kauppakassia jos on vailla ja joku Miin tyylinen pikkukippo riittää, niin täyssähkö on selkeästi halvin vaihtoehto jo suht pienillä km-määrillä. Tuntuu, että varsinkin sähköauton kiinteitä kustannuksia yliarvioidaan herkästi.

On tottakai, mutta jos puhutaan nyt kaltaisistani ihmisistä, joille auto on lähinnä pisteestä A pisteeseen B siirtymistä varten, mahdollisimman mukavasti, varmasti ja turvallisesti, niin kymppitonnilla saa jo erittäin pätevän polttisauton, joka sopii keskimääräisen kaksilapsisen perheen käyttöön erinomaisesti. Itseasiassa tuossa hintaluokassa on mahdollista saada jo vähän "luksustakin". Sähköautoissa tuossa hintaluokassa ei yksinkertaisesti ole mitään, ne halvimmat kauppakassitkin maksaa helposti tuplasti tuon, perhekokoluokan sähköautojen hinnoista puhumattakaan.
 
Miksi te vertaatte jotain loppuun poljettua polttista vs. 50ke sähkis? Miksi ette vertaa vaikka 25-30ke polttista ja 50ke sähkistä? Kai suomessa jotkut ajelee 20-30ke autoilla eikä noilla 0-10ke vehkeillä?
 
Miksi te vertaatte jotain loppuun poljettua polttista vs. 50ke sähkis? Miksi ette vertaa vaikka 25-30ke polttista ja 50ke sähkistä? Kai suomessa jotkut ajelee 20-30ke autoille eikä noilla 0-10ke vehkeillä?

1676463643224.png


Koska loppujen lopuksi harvat ostaa ikinä edes sitä 25-30ke polttista, enkä ostaisi itsekään. Kymppitonnin polttis ei ole loppuunpoljettua nähnytkään, kunhan siitä on pidetty huolta. Kuluvaa osaa toki pitää vaihtaa ja jotain vikoja voi vuosien varrella tulla, mutta jos autoilu on oikeasti lähinnä pisteestä A pisteeseen B liikkumista, niin tuollainen auto passaa siihen oikein hyvin ja jos se on vaikka sen satatonnia jo rullannut, niin aika varmasti se vielä toisen tai parikin sellaista rullaa, vikaisimmat yksilöt kun on luultavasti jo pistetty paaliin.

Omassani (vm. 2013, n. 160 tkm ajettu farkku Citroen C5) on helvetin mukavat sähköiset penkit kahdella muistipaikalla ja hieronnalla, lisä-äänenvaimennetut tuuli- ja sivulasit, sähkötoiminen kontti, webasto, lasikatto, led+xenon kaarreajovalot, hyvät pysäköintitutkat, bluetooth ja parisataa heppaa. Ajomukavuudeltaan pidän sitä reilusti parempana kuin esim. isäni vm. 20 Toyota Rav4:sta, joka maksoi yli viisi kertaa enemmän, ja aika montaa muutakin selvästi tyyriimpää ja uudempaa autoa. Kävin ennen tuohon päätymistä koeajamassa juurikin noita 25-30ke autoja, ja totesin että en niidenkään kanssa saa rahallista yhtälöä niilläkään toimimaan yhtään sen paremmin.

Joillakin ihmisillä toki on hirveä kauhu siitä, että siihen "puhkiajettuun" vanhaan autoon tulee jotain vikaa, joten ostavat mieluummin uusia (mutta silti yleensä "halpoja") autoja, joissa viat toivottavasti menevät takuun piikkiin. Toki enemmän ajettuun vähän vanhempaan autoon voi tulla kalliimpaa vikaa, mutta jos hankinahinta on alunperinkin ollut maltillinen, niin se taloudellinen menetys ei silti pahimmillaankaan ole kovin suuri, joten ei muuta kuin paaliin vaan ja "uutta" tilalle. Todennäköisyys niin kalliille vialle on kuitenkin aika pieni ja se hankintahintaero on edelleen niin massiivinen, että niitä kymppitonnin autoja voi laittaa paaliin useammankin, eikä silti olla vielä lähelläkään niitä puolensadantuhannen euron auton hankintahintoja.

Mutta vielä palatakseni kysymykseesi, että miksi ihmiset vertaavat kymppitonnin polttiksia viidenkympin sähkiksiin, on puhtaasti se, että ei ole oikein mitään muutakaan mihin verrata koska sitä halvempia sähköautoja ei juuri ole. Noin muutenkin, en epäile yhtään, etteikö 50 kiloeuron sähköauto olisi monella tapaa parempi ostos kuin saman hintainen polttis, mutta pointti onkin just siinä, että se viidenkympin polttis on ihan yhtä "typerä" ostos. Jos puhutaan puhtaasti auton niistä ominaisuuksista, jotka tavalliselle ihmisille ovat tärkeitä: onko auto mukava ajaa, onko se luotettava, mahtuuko sinne ihmiset ja tavarat jne. niin se kymppitonnin (tai alle) polttis on suurimmalle osalle ihan yhtä validi valinta ja taloudellisesti paljon järkevämpi hankinta, kuin se viidenkympin auto, oli se sitten sähkö tai polttis.

TL;DR: uudet sähköautot ovat varmasti *hintaluokassaan* ihan kelpo pelejä, se hintaluokka on vaan itsessään sellainen, että se karkottaa suurimman osan ihmisistä pois. Siinä hintaluokassa taas, jossa ihmiset oikeasti autoja ostavat, sähköautojen tarjonta on absoluuttisen 404.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo (lähi)tulevaisuus vaan sähkössä on, halusi ihmiset sitä tai ei. Koko ajan vahvemmin ohjataan siihen suuntaan ihan päättäjien toimesta. Ei edes montaa vuotta mene, kun on enää tyhmää hakata päätä seinään vaan on helpompi ostaa se sähköauto tai sitten vaan yrittää vähentää autoilua muuten merkittävästi jos haluaa polttiksella ajella. Ei vaan tavan duunareilla perse kestä ajella sillä disukalla kohta.

Tulevaisuus on sähkössä, mutta ei lähitulevaisuus. Syy on yksinkertaisesti se, että niitä sähköautoja ei ole vielä olemassa, vaikka kuinka jokainen sellaisen haluaisi. Jos polttoaineiden hinta raketoi, niin sähköautojen hinnat raketoi samaa tahtia kun niitä yksinkertaisesti on saatavilla todella marginaalinen määrä.

Sähköautoja oli vuodenvaihteessa liikenteessä ~45000 ja autokannan koko ~2,7 miljoonaa autoa. Menee useita vuosia, että edes puolet autokannasta on sähköautoja.
 
Kyllä ne polttikset on vaan sellasia pommeja tuossa 10ke luokassa että ei mitään järkeä. MB, BMW, Audi -akselilta saat 10v vanhan +200tkm ajetun vehkeen missä saa jännittää jakopäätä tai dsg:tä. Joka kevät ainainen jännitys toimiiko ilmastointi, meneekö leimasta läpi. Tukivarsi jumppaa jne aina tiedeossa. Uudemmissa diiseleissä sitten jännittää toimiiko adblue järjestelmä jne.
 
Seatin sähköautoja myytiin 2019 uutena hintaan 15 388 ja itse tilasin viime vuonna 27 990 maksaneen hullun pösön. Mikään ei osoita etteikö näitä olisi aivan lähitulevaisuudessa saatavilla myös edullisemmassa hintaluokassa varsinkin kun kiinalaiset alkaa rynnimään markkinoille. Vertailu siinä mielessä vähän ontuu jos oletus on, että sähköautot maksaa aina 50 tonnia kun niitä käytettyjäkin alkaa olemaan varsin hyvin tarjolla.

Noh, puhun toki omista lähtökohdistani, eli perheautoista, joihin saa perheen kamat kyytiin ja ajettua sen 300 km mummolaan ympäri vuoden ilman sen ihmeempiä säätöjä. Näiden hinnat sähköisinä on tällä hetkellä alkaen sen 50 kiloeuroa ja tästä ei pääse yli eikä ympäri. Onhan noita halvempia sähköautojakin, mutta ne on tosiaan järjestään sitten tota ns. kauppakassi-osastoa.

Kyllä ne polttikset on vaan sellasia pommeja tuossa 10ke luokassa että ei mitään järkeä. MB, BMW, Audi -akselilta saat 10v vanhan +200tkm ajetun vehkeen missä saa jännittää jakopäätä tai dsg:tä. Joka kevät ainainen jännitys toimiiko ilmastointi, meneekö leimasta läpi. Tukivarsi jumppaa jne aina tiedeossa. Uudemmissa diiseleissä sitten jännittää toimiiko adblue järjestelmä jne.

Niinno, kukaan ei pakota ostamaan sitä baijerilaista tai VAGia.
 
Bensan ja dieselin hinta nousi, lakot nostaa hintaa ja luo saatavuus pelkoa. Sähkökriisi alkaa olla ohi, sitä riittää taas ensiyönä ja hinta edullinen 12 senttiä siirtoineen ja veroineen. 2024 povataan fossiilisiin kovia korotuksia.
 
Mä en kyllä ihan suoraan allekirjoita sitä, että kymppitonnin autot olisivat pommeja, kun sellaisilla on tullut satojatuhansia ajettua. Se on kyllä totta, että kuluvia osia saa vaihtaa ja jotain tarvitsee joka vuosi tehdä.

Joka tapauksessa suomalaisten autojen keskihinta oli 6 800 e (2020), joten sellaisilla täällä kuitenkin ajellaan ;) Uusien autojen keskihinta oli samana vuonna 36 400 e.

Kyllä ne viidenkympin sähkikset ovat vielä ylimmän tulodesiilin kärryjä.

Hintatiedot täältä:
 
Allekirjoitan tuon ja sama pätee myös hintaluokassa 20k€ jos kyseessä on ns. "premium" auto. Jokavuotista remonttia luvassa koska yksinkertaisesti nuo nykyautot on epäluotettavia ja liian teknisiä päästömääräysten takia vuodesta 2000 luvusta eteenpäin.

Osaavat ne uudemmat tosiaan olla haastavia kestävyyden suhteen.

Mini phev on nyt käynyt pajalla viisi kertaa 1,5v/14tkm aikana ja korjauksiin palanut reilu kolme tonnia (auton myyjäliike maksanut).

Autolla nyt ikää 4v/41tkm ja jännittää, mikä paikka seuraavaksi laukeaa. Akkutakuu päättyy 6v/100tkm tietämillä…

Primeraan meni 15v/210tkm aikana 3000 korjauksiin ja ne olivat käytännössä kuluvia osia; jarrut, 2xpakoputkisto, 3x alapallot&koiranluut.

Autokannan keski-ikä on 12,5v kun museoautot on pois tilastoista ja 12,9v miseoautojen kanssa.

Lienee selvää, ettei kovin moni osta kalliita polttiksia kun autokannan keski-ikä on kasvanut 2007 lähtien ja viime vuonna myytiin 81k uutta autoa, mikä on 1k enemmän kuin historian surkeimpana 90-luvun lamavuonna…

Hetken saa siten odotella sähköautojen lisääntymistä ja autokannan nuortumista.
 
Joka tapauksessa suomalaisten autojen keskihinta oli 6 800 e (2020), joten sellaisilla täällä kuitenkin ajellaan ;) Uusien autojen keskihinta oli samana vuonna 36 400 e.

Kyllä ne viidenkympin sähkikset ovat vielä ylimmän tulodesiilin kärryjä.
Kuka niitä 50k sähkiksiä tarvitsee, kun nissan leafeja saa kymppitonnilla. Ja siinäkin on huomattavasti enemmän kuin tarpeeksi, keskimääräinen päivämatka kun on 50km ja matkustajia keskimäärin jotain 1,5. :smoke:

Jottei nyt jää epäselväksi, niin en ehkä vetäisi näistä keskiarvoista johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.
 
Kuka niitä 50k sähkiksiä tarvitsee, kun nissan leafeja saa kymppitonnilla. Ja siinäkin on huomattavasti enemmän kuin tarpeeksi, keskimääräinen päivämatka kun on 50km ja matkustajia keskimäärin jotain 1,5. :smoke:

Jottei nyt jää epäselväksi, niin en ehkä vetäisi näistä keskiarvoista johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.
On niillä keskiarvoilla merkitystä, kun katsotaan kokonaisuutta. Sähköautot muuttuvat kansanautoiksi vasta sitten, kun niiden tarjonta kymppitonniluokassa on merkittävä. Totuus on se, että tällä hetkellä kymppitonnilla et saa sähköautoa, jollaisen tarvitset (tai "tarvitset", mutta tämä on sinänsä epäolennaista, auto ei ole mikään elinehto kenellekään).

Asialla on siinä mielessä merkitystä, että vähemmän varakkaat tulevat kohtaamaan suuria ongelmia siirtymävaiheessa (= polttoaineen hintoja ja fossiilivoimaisten käyttömaksuja nostetaan, mutta samalla käytettyjen sähköautomarkkina on ohut) ja se pitäisi jotenkin ratkaista. Voi olla mielenkiintoisia tukihimmeleitä taas suunnitteilla ;)

Edit. Jotain tukisuunnitelmia julkaistaan pian, sisältää ilmeisesti tulo- ja alueperusteisia polttoainetukia: IS:n tiedot: Hallitus julkistaa pian bensiinin ja dieselin hintaan liittyvän uuden tukimallin
 
Viimeksi muokattu:
Kuka niitä 50k sähkiksiä tarvitsee, kun nissan leafeja saa kymppitonnilla. Ja siinäkin on huomattavasti enemmän kuin tarpeeksi, keskimääräinen päivämatka kun on 50km ja matkustajia keskimäärin jotain 1,5. :smoke:

Jottei nyt jää epäselväksi, niin en ehkä vetäisi näistä keskiarvoista johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.

Ihan totta, yksittäisten keskiarvojen tuijottaminen tyhjiössä on aika typerää. Se ei toki tarkoita, etteivätkö keskiarvot olisi aika usein kuitenkin aika hyödyllistä informaatiota monissa jutuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys foorumille, olen joskus kuullut jostain bensan hinnan olevan keskimääräisesti kesällä korkeampi kuin talvella. En kuitenkaan löydä mistään tilastoja tukemaan tätä "faktaa". Mahtaako pitää paikkaansa?
 
Kysymys foorumille, olen joskus kuullut jostain bensan hinnan olevan keskimääräisesti kesällä korkeampi kuin talvella. En kuitenkaan löydä mistään tilastoja tukemaan tätä "faktaa". Mahtaako pitää paikkaansa?
Kyllähän tuota on toitotettu ihan uutisissakin että bensa kallistuu kesäisin kun Jenkit rupeaa silloin autoilemaan enemmän. Diiseli taas kallistuu syksyisin kun lämmityskausi lähestyy.
 
Viimeksi muokattu:
Allekirjoitan tuon ja sama pätee myös hintaluokassa 20k€ jos kyseessä on ns. "premium" auto. Jokavuotista remonttia luvassa koska yksinkertaisesti nuo nykyautot on epäluotettavia ja liian teknisiä päästömääräysten takia vuodesta 2000 luvusta eteenpäin.
Näin se on. Ei ole polttomoottorin vika jos valitsee " väärän" auton, vaan ostajan vika. Markkinoilla on tolkuton määrä edullisia käytettyjä 1-4ke korealaisia ja japanilaisia ja joka ikinen päivä tulee lisää. (pl. toyota joka ei ole edullinen) . On vara mistä valita, mikäli on tarkoitus ajaa edullisesti. Jostain syystä näihin itämaisiiin autoihin ei niin usein tule niitä tuhansien eurojen laatikko, moottori, jakolaatikko, perä yms remontteja. Itsellä ollut premium saksalaisia ja perus japseja sekä korealaisia. Premiumien kaikki viat ei johdu päästömääräyksistä.

Näissä sähköauton kannattavuuslaskuissa usein näkee, että arvonalenemaa ei oteta huomioon. Se on kuitenkin olennainen osa autoilun kokonaiskustannusta... Lisäksi rahoituskustannukset ovat kasvaneet merkittävästi.
 
Vielä kun saisi niiden autojen keskihinnan joilla ajetaan yli 15 tkm/a. Ei sähköautoa taloudellisista syistä kannata pienemmillä kilometreillä ostaa ja jotenkin on tunne että ihmiset jotka ajavat yli 15 tkm/a ajavat kyllä keskimäärin kalliimmilla kuin 7 te autoilla.
 
Näin se on. Ei ole polttomoottorin vika jos valitsee " väärän" auton, vaan ostajan vika. Markkinoilla on tolkuton määrä edullisia käytettyjä 1-4ke korealaisia ja japanilaisia ja joka ikinen päivä tulee lisää. (pl. toyota joka ei ole edullinen) . On vara mistä valita, mikäli on tarkoitus ajaa edullisesti. Jostain syystä näihin itämaisiiin autoihin ei niin usein tule niitä tuhansien eurojen laatikko, moottori, jakolaatikko, perä yms remontteja. Itsellä ollut premium saksalaisia ja perus japseja sekä korealaisia. Premiumien kaikki viat ei johdu päästömääräyksistä.

Näissä sähköauton kannattavuuslaskuissa usein näkee, että arvonalenemaa ei oteta huomioon. Se on kuitenkin olennainen osa autoilun kokonaiskustannusta... Lisäksi rahoituskustannukset ovat kasvaneet merkittävästi.
Nytkö jo vertaillaan kuinka paljon halvempaa on ajaa tonninpommipolttiksella vs. uusi 50ke sähkis?
 
Nytkö jo vertaillaan kuinka paljon halvempaa on ajaa tonninpommipolttiksella vs. uusi 50ke sähkis?

No, tämä on sinänsä ihan validi vertailu, jos ajatellaan autoilun funktioksi lähinnä pisteestä A ja pisteeseen B - siirtymisenä joukkoliikenettä huomattavasti vapaammin. Toki autoiluun liittyy paljon muutakin, mutta paljon on ihmisiä joille tuo on kuitenkin se homman alfa ja omega.
 
Minä vaihdoin tonnin polttiksen 45k€ sähköautoon 2020, polttis meni arkiajosta romuttamolle romutuspalkkion takia. Koskaan en ole ollut tyytyväisempi autohankintaan. Kaikki kulut (ml. arvonalenema) ovat kuittaantuneet polttoainesäästöillä eikä ole tarvinut käsiä liata korjauksissa saati huolloissa tai palella pakkasessa ja tuulessa bensaletku kädessä.
Polttisautoista kokemusta edeltävästi n 15v ja 400t km ja kaikki olleet enempi vähempi tonnin romuja (1000-10000 hankintahinnaltaan).
 
Minä vaihdoin tonnin polttiksen 45k€ sähköautoon 2020, polttis meni arkiajosta romuttamolle romutuspalkkion takia. Koskaan en ole ollut tyytyväisempi autohankintaan. Kaikki kulut (ml. arvonalenema) ovat kuittaantuneet polttoainesäästöillä eikä ole tarvinut käsiä liata korjauksissa saati huolloissa tai palella pakkasessa ja tuulessa bensaletku kädessä.
Polttisautoista kokemusta edeltävästi n 15v ja 400t km ja kaikki olleet enempi vähempi tonnin romuja (1000-10000 hankintahinnaltaan).
No tuo on kyllä hyvin. Paljonko km vuodessa? saatko km korvauksia?
 
Minua on mietityttänyt, että miten valtio aikoo paikata menetetyt verotulot sitten tulevaisuudessa fossiilisista ja käyttövoimaveroista? Kotisähköä kun ei voi verottaa miten vain. Luulenpa, että esim. model 3:n ajoneuvovero on luokkaa 700e vuodessa vähintään. Jos nyt ajelee 20 000km bensalla 1,9€/l, niin polttoaineista veron osuus lienee siellä 1400e kieppeillä vuodessa ja keskimäärin n. 200€ ajoneuvoveroa päälle... mitenköhän paikataan, koska yksityisautoilua tullaan aina pitämään kamalana.

Näissä keskusteluissa usein unohtuu, että hyvä auto on hyvä, olisi käyttövoima mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se aina välillä ihmetyttää että lasketaan euron tarkkuuksilla bensa/diesel/sähkö vertailuja ja pohditaan dieselveroa, vaikka auton ostohinta on kymppitonneja, niin missä se tuntuu että vuosittaiset kokonais kulut on piirun verran enempi tai vähempi kun kuitenkin jokainen ylimääräinen korjaamokäynti vuodessa maksaa moninkertaisesti mahdollisen polttoaine eron. Ja sitten se vitutus jos vanha auto jättää käynnistymättä tai jäät tielle.

Jos riittää lyhyet kaupunkisiirtymät pikkuautolla ja manuaalivaihde ei ole ongelma, niin halpoja, luotettavia ja taloudellisia pieniä bensa vaihtoehtoja löytyy paljon, mutta jos tykkää autoilusta, tykkää tehosta, tai tarvii isoa autoa pitkiin siirtymiin jossa istuimilla ja melutasollakin alkaa olla merkitystä, niin rahaa joutuu väkisin käyttämään joko korkeaan hankintahintaan (esim. sähköauto) tai sitten maksamaan vanhemman auton korkeampia korjauskuluja ja polttoaineenkulutusta.

Tai sitten ostaa sen millä tykkäät ajaa ja tuntuu koeajolla hyvältä käteen, ilman mitään stressaavia excel sulkeisia, kunhan vähän googlettelet ettei tekniikka ole ihan tunnetusti pommi.
 
Kyllähän se aina välillä ihmetyttää että lasketaan euron tarkkuuksilla bensa/diesel/sähkö vertailuja ja pohditaan dieselveroa, vaikka auton ostohinta on kymppitonneja, niin missä se tuntuu että vuosittaiset kokonais kulut on piirun verran enempi tai vähempi kun kuitenkin jokainen ylimääräinen korjaamokäynti vuodessa maksaa moninkertaisesti mahdollisen polttoaine eron. Ja sitten se vitutus jos vanha auto jättää käynnistymättä tai jäät tielle.

Niinno, uskoisin että eniten noita laskenee ihmiset, joille se polttoaine ja muut käyttökustannukset edustaa isointa osaa auton kuluista, kuin ne jotka ostaa niitä kymmenien tuhansien eurojen autoja (eli aika harvat). Siinä vaiheessa kun puhutaan vaikka viiden tonnin autosta, niin pelkästään polttoaineeseen menee helposti parissa vuodessa enemmän kuin mitä auto ylipäätään maksoi.

Edelleen tilanne on myös se, että verrattuna uuteen tai edes kalliimpaan käytettyyn, se hankintahinnan ero on niin iso, että sillä tekee oikeasti helvetin isoja remontteja vaikka joka vuosi tai ajaa vaikka paaliin joka kerta kun tulee isompi vika, eikä silti olla yhtä isoissa kokonaiskuluissa. Oikeastihan jos ei nyt oikeasti tyyliin kone leikkaa kiinni tai vaihdelaatikko totaalisesti räjähdä, niin suurin osa auton remonteista, että puhutaan joistakin satasista tai korkeintaan jostain päälle tonnista jos pitää oikeasti enemmän laittaa kerralla.

Jos riittää lyhyet kaupunkisiirtymät pikkuautolla ja manuaalivaihde ei ole ongelma, niin halpoja, luotettavia ja taloudellisia pieniä bensa vaihtoehtoja löytyy paljon, mutta jos tykkää autoilusta, tykkää tehosta, tai tarvii isoa autoa pitkiin siirtymiin jossa istuimilla ja melutasollakin alkaa olla merkitystä, niin rahaa joutuu väkisin käyttämään joko korkeaan hankintahintaan (esim. sähköauto) tai sitten maksamaan vanhemman auton korkeampia korjauskuluja ja polttoaineenkulutusta.

Tuossa sanotaan 5-10 kiloeuron hintaluokassa löytyy kyllä jo aika helvetisti kaikkea muutakin kuin jotain pieniä kauppakasseja.

Tai sitten ostaa sen millä tykkäät ajaa ja tuntuu koeajolla hyvältä käteen, ilman mitään stressaavia excel sulkeisia, kunhan vähän googlettelet ettei tekniikka ole ihan tunnetusti pommi.

Niinno, kivointahan se olisi hankintoja tehdä, jos ei tarvitsisi miettiä rahaa ollenkaan. Suurin osa ei kuitenkaan ihan noin onnekkaassa asemassa ole, ainakaan kun puhutaan siitä että on heittää viiskytdonaa uuteen autoon ihan tosta vaan koska se "tuntuu kivalta ajaa".
 
Minua on mietityttänyt, että miten valtio aikoo paikata menetetyt verotulot sitten tulevaisuudessa fossiilisista ja käyttövoimaveroista? Kotisähköä kun ei voi verottaa miten vain. Luulenpa, että esim. model 3:n ajoneuvovero on luokkaa 700e vuodessa vähintään. Jos nyt ajelee 20 000km bensalla 1,9€/l, niin polttoaineista veron osuus lienee siellä 1400e kieppeillä vuodessa ja keskimäärin n. 200€ ajoneuvoveroa päälle... mitenköhän paikataan, koska yksityisautoilua tullaan aina pitämään kamalana.

Näissä keskusteluissa usein unohtuu, että hyvä auto on hyvä, olisi käyttövoima mikä tahansa.
Joku aika sitten tuli joku traficomin laatima katsaus tulevaisuuteen/ennustuksia niin oliko peräti 2050-2060 vuosille asti laadittu. Siinä oli että autoilun kilometrisuoritteet tulee lisääntymään koska sähköautoilu tulee olemaan edullisempaa kuin polttisautoilu.
Myös jos sähkiksille lätkästään lisää vuotuista ajoneuvoveroa, se ei kannusta kulkemaan esim. junalla/bussilla millonkaan koska sehän vero juoksee ajoit tai et.
 

Hieman aiempaa keskustelua sivuten, pakko linkata tämän päivän hesarissa ollut juttu, joka kertoo siitä että Suomessa ostetaan nykyään niin vähän uusia autoja (kuten on tässä ketjussakin moneen otteeseen todettu ;) ), että tämä voi tulevaisuudessa johtaa suoranaiseen pulaan kohtuuhintaisista käytetyistä autoista.
 
Jep, voi olla jännä tilanne 10v päästä kun keskihintaisia käytettyjä ei yksinkertaisesti ole.

Onneksi niitä kyllä saa ulkomailta…
 

Hieman aiempaa keskustelua sivuten, pakko linkata tämän päivän hesarissa ollut juttu, joka kertoo siitä että Suomessa ostetaan nykyään niin vähän uusia autoja (kuten on tässä ketjussakin moneen otteeseen todettu ;) ), että tämä voi tulevaisuudessa johtaa suoranaiseen pulaan kohtuuhintaisista käytetyistä autoista.
Hyvä kirjoitus. Suomessa ei taida kotitalouksilla olla tarpeeksi ostovoimaa, jotta uusia autoja ostettaisiin riittävästi autokannan vanhenemisen pysäyttämiseksi.
 
Onhan tuo nyt ihan ymmärrettävää, jos ennen on ostettu niitä 20-30 tke autoja ja nyt se uusi normaali on sen 40-60 tke.
Ja kaikki mediat rummuttaa et polttoaineet kallistuu perkeleesti, niin kyllä moni jarruttaa polttoainekäyttöisen ja hybridin ostoa.
Kyllä tässä itekin muutaman vuoden kuluessa autokauppaa suunnittelen, ja sähkö kiinnostaa, mut tuskin on tuohon 15-20 tke saatavilla mitään järkevää autoa, johon mahtuu pari isohkoa koiraa konttiin.
Eikä tuskaa helpota se, et akkutakuut tulee olemaan mennyttä ja sitä myöten riski parinkymmenen tonnin akkuremontista hirvittää...
Joutuuhan polttiksiinkin moottoreita ja vaihteistoja vaihtamaan, mutta on se varmasti halvempaa ku akun vaihto.
 
Hyvä kirjoitus. Suomessa ei taida kotitalouksilla olla tarpeeksi ostovoimaa, jotta uusia autoja ostettaisiin riittävästi autokannan vanhenemisen pysäyttämiseksi.
140k uutta autoa pitäisi saada myydyksi vuodessa ja viimeeksi tuo raja saavutettiin 1989…
 
Inflaatio jeesaa jollain tasolla. Tesla Y hinta vastaa 38 t€ 2010 vuoden rahassa
1677130490317.png
 

Liitteet

  • 1677130490773.png
    1677130490773.png
    58,6 KB · Luettu: 8
Hyvä kirjoitus. Suomessa ei taida kotitalouksilla olla tarpeeksi ostovoimaa, jotta uusia autoja ostettaisiin riittävästi autokannan vanhenemisen pysäyttämiseksi.
Yksi asia mistä ei juurikaan puhuta tuossa autokannan vanhenemisessa on se, että Suomen autokatsastus järjestelmä pitää huolen siitä, että autot on pidettävä kunnossa. Tämähän on liikenneturvallisuuden kannalta hyvä, mutta pitää huolen myös siitä, että vanhat vehkeet roikkuu liikenteessä pitkään. Jos ne autot annettaisiin mennä huonompaan kuntoon niin omistajat kyllästyisivät helpommin niiden jatkuvaan korjaukseen.
 
Jep, voi olla jännä tilanne 10v päästä kun keskihintaisia käytettyjä ei yksinkertaisesti ole.

Onneksi niitä kyllä saa ulkomailta…
Tuskin tulee kauhean suureksi ongelmaksi. Helpostihan noita hakee sitten vaikka Saksasta joka on jo nykyään varsin tavallista. Joku Kamux jne. taitaa tuoda jo nyt ison osan käytetyistä ulkomailta? Jos kysyntää käytetyille on suomessa niin aivan varmasti niitä joku tarjoaakin.
 
Yksi asia mistä ei juurikaan puhuta tuossa autokannan vanhenemisessa on se, että Suomen autokatsastus järjestelmä pitää huolen siitä, että autot on pidettävä kunnossa. Tämähän on liikenneturvallisuuden kannalta hyvä, mutta pitää huolen myös siitä, että vanhat vehkeet roikkuu liikenteessä pitkään. Jos ne autot annettaisiin mennä huonompaan kuntoon niin omistajat kyllästyisivät helpommin niiden jatkuvaan korjaukseen.

Toinen juttu on autojen luotettavuuden ja turvallisuuden parantuminen. Vuonna 2000 10-15 vuotias auto oli keskimäärin aika heikkoa tekoa, turvaton ja huonosti varusteltu. Vuonna 2020 10-15 vuotias oli luotettavampi, vähemmän ruostuva, huikean paljon turvallisempi ja perusmukavuudet löytyi melkein autosta kuin autosta. Tähän peilaten autojen keski-iän kasvu on vain luonnollista.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Toinen juttu on autojen luotettavuuden ja turvallisuuden parantuminen. Vuonna 2000 10-15 vuotias auto oli keskimäärin aika heikkoa tekoa, turvaton ja huonosti varusteltu. Vuonna 2020 10-15 vuotias oli luotettavampi, vähemmän ruostuva, huikean paljon turvallisempi ja perusmukavuudet löytyi melkein autosta kuin autosta. Tähän peilaten autojen keski-iän kasvu on vain luonnollista.
Kyllähän tosiaan nyt joku 2008 auto saattaa olla ihan hyvä. Sen sijaan vuonna 2000 vuoden 1985 auto ei varmaan ollut kovin hyvä, tuo auto ei tosin varmaan ollut kovin hyvä edes vuonna 85.

Ei sinänsä varmaan ole mikään ongelma ajaa tänään vuoden 2008 autolla, joten ei tosiaan ihme jos autojen keski-ikä kasvaa. Jos ajaa vähän eikä halua ajamiseen käyttää muutenkaan juuri rahaa niin ei ole juuri mitään syytä vaihtaa uudempaan. Ennen ehkä oli käytännössä pakko koska 80 luvun auto ruostui niin pahasti puhki että ei pysty mitenkään järkevästi korjaamaan.

Itselläni oli 2002 vuonna 1987 vuosimallin auto, ajoin sillä pari vuotta ja se tosiaan oli lopulta niin pahassa ruosteessa ja vaihdelaatikko hajalla jne että ei mitään järkeä enää edes yrittää korjata
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom