Miksi te vertaatte jotain loppuun poljettua polttista vs. 50ke sähkis? Miksi ette vertaa vaikka 25-30ke polttista ja 50ke sähkistä? Kai suomessa jotkut ajelee 20-30ke autoille eikä noilla 0-10ke vehkeillä?
www.aut.fi
Koska loppujen lopuksi harvat ostaa ikinä edes sitä 25-30ke polttista, enkä ostaisi itsekään. Kymppitonnin polttis ei ole loppuunpoljettua nähnytkään, kunhan siitä on pidetty huolta. Kuluvaa osaa toki pitää vaihtaa ja jotain vikoja voi vuosien varrella tulla, mutta jos autoilu on oikeasti lähinnä pisteestä A pisteeseen B liikkumista, niin tuollainen auto passaa siihen oikein hyvin ja jos se on vaikka sen satatonnia jo rullannut, niin aika varmasti se vielä toisen tai parikin sellaista rullaa, vikaisimmat yksilöt kun on luultavasti jo pistetty paaliin.
Omassani (vm. 2013, n. 160 tkm ajettu farkku Citroen C5) on helvetin mukavat sähköiset penkit kahdella muistipaikalla ja hieronnalla, lisä-äänenvaimennetut tuuli- ja sivulasit, sähkötoiminen kontti, webasto, lasikatto, led+xenon kaarreajovalot, hyvät pysäköintitutkat, bluetooth ja parisataa heppaa. Ajomukavuudeltaan pidän sitä reilusti parempana kuin esim. isäni vm. 20 Toyota Rav4:sta, joka maksoi yli viisi kertaa enemmän, ja aika montaa muutakin selvästi tyyriimpää ja uudempaa autoa. Kävin ennen tuohon päätymistä koeajamassa juurikin noita 25-30ke autoja, ja totesin että en niidenkään kanssa saa rahallista yhtälöä niilläkään toimimaan yhtään sen paremmin.
Joillakin ihmisillä toki on hirveä kauhu siitä, että siihen "puhkiajettuun" vanhaan autoon tulee jotain vikaa, joten ostavat mieluummin uusia (mutta silti yleensä "halpoja") autoja, joissa viat toivottavasti menevät takuun piikkiin. Toki enemmän ajettuun vähän vanhempaan autoon voi tulla kalliimpaa vikaa, mutta jos hankinahinta on alunperinkin ollut maltillinen, niin se taloudellinen menetys ei silti pahimmillaankaan ole kovin suuri, joten ei muuta kuin paaliin vaan ja "uutta" tilalle. Todennäköisyys niin kalliille vialle on kuitenkin aika pieni ja se hankintahintaero on edelleen niin massiivinen, että niitä kymppitonnin autoja voi laittaa paaliin useammankin, eikä silti olla vielä lähelläkään niitä puolensadantuhannen euron auton hankintahintoja.
Mutta vielä palatakseni kysymykseesi, että miksi ihmiset vertaavat kymppitonnin polttiksia viidenkympin sähkiksiin, on puhtaasti se, että
ei ole oikein mitään muutakaan mihin verrata koska sitä halvempia sähköautoja ei juuri ole. Noin muutenkin, en epäile yhtään, etteikö 50 kiloeuron sähköauto olisi monella tapaa parempi ostos kuin saman hintainen polttis, mutta pointti onkin just siinä, että se viidenkympin polttis on ihan yhtä "typerä" ostos. Jos puhutaan puhtaasti auton niistä ominaisuuksista, jotka tavalliselle ihmisille ovat tärkeitä: onko auto mukava ajaa, onko se luotettava, mahtuuko sinne ihmiset ja tavarat jne. niin se kymppitonnin (tai alle) polttis on suurimmalle osalle ihan yhtä validi valinta ja taloudellisesti paljon järkevämpi hankinta, kuin se viidenkympin auto,
oli se sitten sähkö tai polttis.
TL;DR: uudet sähköautot ovat varmasti *hintaluokassaan* ihan kelpo pelejä, se hintaluokka on vaan itsessään sellainen, että se karkottaa suurimman osan ihmisistä pois. Siinä hintaluokassa taas, jossa ihmiset
oikeasti autoja ostavat, sähköautojen tarjonta on absoluuttisen 404.