Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Miksi te vertaatte jotain loppuun poljettua polttista vs. 50ke sähkis? Miksi ette vertaa vaikka 25-30ke polttista ja 50ke sähkistä? Kai suomessa jotkut ajelee 20-30ke autoilla eikä noilla 0-10ke vehkeillä?
Koska 10k€ saa 4v vanhaa ja 45 tkm ajettua polttista mikä vie sen 5l/100km, mihin mahtuu viisi henkeä ja näiden tavarat.

Kallein auto minkä olen ostanut 25v aikana on 16k€ ja ei tulisi mielenkään laittaa autoon 20-30k€ rahaa, vaikka olisi uusi tesla.
 
Koska 10k€ saa 4v vanhaa ja 45 tkm ajettua polttista mikä vie sen 5l/100km, mihin mahtuu viisi henkeä ja näiden tavarat.

Kallein auto minkä olen ostanut 25v aikana on 16k€ ja ei tulisi mielenkään laittaa autoon 20-30k€ rahaa, vaikka olisi uusi tesla.

Minkä 4 vuotta vanhan auton saa 10k eurolla?
 
Nyt kyllä kiinnostaa tämä auto. Vai onko se joku 70heppainen dacia ?

Jos tarkkoja ollaan, niin taisi olla 10490€
Screenshot_20230223_183403_Photos.jpg


Vähän sama kun ostin hybridi yariksen vm 2018 2v sitten 16k€ ja niistä pyydetään vielä tänä päivänä 50tkm ajetuista sama...
 
Nyt kyllä kiinnostaa tämä auto. Vai onko se joku 70heppainen dacia ?
90hv Dacian ainakin saisi 10k€. :)


Jos tarkkoja ollaan, niin taisi olla 10490€
Screenshot_20230223_183403_Photos.jpg


Vähän sama kun ostin hybridi yariksen vm 2018 2v sitten 16k€ ja niistä pyydetään vielä tänä päivänä 50tkm ajetuista sama...
Mulla oli tuollainen samanlainen 2018 Renault Clio farkku 0.9. Onhan se ihan hieno ja siis tyylikkäämmän näköinen kuin Dacia. Rellu taisi olla 38tkm ajettu ja aika halvalla sen laitoin kiertoon. Luultavasti ostaja on ainakin tyytyväinen :)

Saattaa hyvin olla, että Toyota on nostanut uuden Yariksen hintaa, niin se pitää käytettyjenkin hintatason aika korkeana.
 
90hv Dacian ainakin saisi 10k€. :)



Mulla oli tuollainen samanlainen 2018 Renault Clio farkku 0.9. Onhan se ihan hieno ja siis tyylikkäämmän näköinen kuin Dacia. Rellu taisi olla 38tkm ajettu ja aika halvalla sen laitoin kiertoon. Luultavasti ostaja on ainakin tyytyväinen :)

Saattaa hyvin olla, että Toyota on nostanut uuden Yariksen hintaa, niin se pitää käytettyjenkin hintatason aika korkeana.
Daciassa on vielä enemmän tilaa kuin cliossa, varsinkin kontti on isompi. Molemmathan noista on ämpärimuovia sisältä, mutta kulutus on pientä, tekniikka pomminvarmaa ja käyttökulut + vakuutukset halpoja...
 
Onko clio tosiaan niin iso että sinne mahtuu oikeasti 5 henkeä + tavarat ?
Riippuu niin paljon henkilöstä. Siinä missä itse saan 5 henkeä ja tavarat mahtumaan ties mihin niin joku vaatii samaan kuorma-auton. Sanoisin että riippuu paljon kuskin iästä, minkä autojen kanssa kasvoi, yleisestä asenteesta ja yleisestä elämänkokemuksesta. Itse olen istunut Samaran takapenkillä hädintuksen ulos nähden koko mökkimatkan, ajellut 80-luvun cabriolet Escortilla jossa kolme henkeä+valkokangas, pinnasänky, lastenvaunut jne jne kuin homma olisi normaalia, siinä missä joku toinen haluaa laajat jalkatilat, mukavat penkit, kontin johon mahtuu neljä sakemannia ja jäätävän kasan tavaroita matkalla mökille Helsingistä Sipooseen. Meitä on moneen junaan. Itselle tuo Clio ei olisi ongelma missään muotoa, toiselle pahin painajainen. Lisäksi pitää muistaa että 80-90-luvun autot olivat pirun paljon pienempiä ja ero 2000-luvun ja 2010-luvun autoissa on jäätävä. Muistelkaa esim 90-luvun autojen ovia, ikkunoita yms... ovet olivat mukavan kevyitä ja ohuet, ikkunoista näki ulos suuntaa kuin suuntaan yms yms ja verratkaa 2015vm+ autoihin. Ero on jäätävä. Itseä ei haittaa tilan vähyys kunhan se on ns järkevää tilankäyttöä.
 
Riippuu niin paljon henkilöstä. Siinä missä itse saan 5 henkeä ja tavarat mahtumaan ties mihin niin joku vaatii samaan kuorma-auton. Sanoisin että riippuu paljon kuskin iästä, minkä autojen kanssa kasvoi, yleisestä asenteesta ja yleisestä elämänkokemuksesta. Itse olen istunut Samaran takapenkillä hädintuksen ulos nähden koko mökkimatkan, ajellut 80-luvun cabriolet Escortilla jossa kolme henkeä+valkokangas, pinnasänky, lastenvaunut jne jne kuin homma olisi normaalia, siinä missä joku toinen haluaa laajat jalkatilat, mukavat penkit, kontin johon mahtuu neljä sakemannia ja jäätävän kasan tavaroita matkalla mökille Helsingistä Sipooseen. Meitä on moneen junaan. Itselle tuo Clio ei olisi ongelma missään muotoa, toiselle pahin painajainen. Lisäksi pitää muistaa että 80-90-luvun autot olivat pirun paljon pienempiä ja ero 2000-luvun ja 2010-luvun autoissa on jäätävä. Muistelkaa esim 90-luvun autojen ovia, ikkunoita yms... ovet olivat mukavan kevyitä ja ohuet, ikkunoista näki ulos suuntaa kuin suuntaan yms yms ja verratkaa 2015vm+ autoihin. Ero on jäätävä. Itseä ei haittaa tilan vähyys kunhan se on ns järkevää tilankäyttöä.
Nykyään siellä Samarankin takapenkillä pitäisi matkustaa turvaistuimessa, mikäli "hädin tuskin ulos näkee." Omien muistikuvieni mukaan en 80-luvulla syntyneenä enää kouluun mennessä ollut hetkeen turvaistuimessa istunut, mutta oma esikoinen menee syksyllä kouluun ja turvaistuimessa mennään vielä pitkään ja sitä kai suositellaankin nykyään jopa 150-senttiseksi asti. Laki taas taitaa velvoittaa, että alle 135 cm lapsi matkustaa turvaistuimessa. Meillä näitä turvaistuimessa istuvia on kolme kappaletta niin se jo rajaa kummasti tuota autovalikoimaa, kun kaksi aikuista, 3 turvaistuinta ja tavarat. Enää ei sentään ole rattaille tarvetta, kun joskus oli parhaimmillaan kaksosrattaat ja yksittäiset rattaat mukana matkoilla.
Itse kyllä suhteellisen pitkänä arvostan myös sitä, että mahdun istumaan ilman, että pää on katossa.
 
Nykyään siellä Samarankin takapenkillä pitäisi matkustaa turvaistuimessa, mikäli "hädin tuskin ulos näkee." Omien muistikuvieni mukaan en 80-luvulla syntyneenä enää kouluun mennessä ollut hetkeen turvaistuimessa istunut, mutta oma esikoinen menee syksyllä kouluun ja turvaistuimessa mennään vielä pitkään ja sitä kai suositellaankin nykyään jopa 150-senttiseksi asti. Laki taas taitaa velvoittaa, että alle 135 cm lapsi matkustaa turvaistuimessa. Meillä näitä turvaistuimessa istuvia on kolme kappaletta niin se jo rajaa kummasti tuota autovalikoimaa, kun kaksi aikuista, 3 turvaistuinta ja tavarat. Enää ei sentään ole rattaille tarvetta, kun joskus oli parhaimmillaan kaksosrattaat ja yksittäiset rattaat mukana matkoilla.
Itse kyllä suhteellisen pitkänä arvostan myös sitä, että mahdun istumaan ilman, että pää on katossa.
Sepä :D. Omat kokemukset 1995-2000 välillä koskien tuota Samaraa. Ennen standardit olivat toiset ja osalla (kuten osittain minulla) ne ovat jääneet. En koe tarvitsevani isoa farkkua tai katumaasturia kahdelle hengelle, muksulle ja koiralle siinä missä osa ostaa sen isoimman mahdollisen auton jotta kokevat että hädintuskin mahtuvat. Hyvin mahtui vaunut, muksu, sakemanni, tavarat MK1 3ovisen Focus ST170 (Recaro sport penkit viemässä tilaa) tai jopa -14 Ibizaan kun vaan malttoi taitella takapenkit alas. Mitä tuohon turvaistuinpakkoon tulee niin kovin on hullua jos vaaditaan että noin pitkän pitäisi istua turva-istuimessa. Oma junnu ei ole pisin muksu mutta kyllä saisi metsästää autoa jos haluaisi että 135cm+ mahtuisi istumaan istuimen kanssa. Oma oli nuorempana käyrää hiukan pidemmällä joten turva-istuin vaihtui varsin nopeasti korokkeeseen ja siitä normi penkkiin joten ehkä itsellä vääristynyt kuva.

Mitä kuskin tilaan tulee niin tuo on itselle jotenkin koominen asia. Itsellä pitkät jalat, lyhyet kädet joten ajoasento on mitä on 99% autoista. Tällä hetkellä koen niin Datsun 100A:n kuin Mazda MX-5 NA:n mukavamaksi, kotoisammaksi ja jopa tietyissä tilanteissa tilavammaksi kuin 2022 Corollan noin ajoasennon puolesta. Koomisinta ehkä se että niin MX-5:ssä kuin Corollassa istun hiukset kattoa hipoen tai hiukset katossa. Ei tullut ihan mieleen että törmäisin moiseen "ongelmaan" noin tuoreesa autossa kuin 2022 Corollasa. Ei se tila litroissa tms vaan se miten se käytetään ja se miltä se tuntuu.
 
No, 19 miljoonaa vuosien 2016-2021 välillä valmistetun auton huolto ja korjaamokäynti ei ole meditemppu. Todetaan suoraan että "
sähköauton ylläpito olisi kolmen kuukauden omistamisen jälkeen peräti 2,3 kertaa kalliimpaa kuin vastaavan polttomoottoriauton.

Ero kuitenkin näyttäisi kaventuvan ajan myötä reilusti, sillä vuoden omistamisen jälkeen kulut tältä saralta ylittivät polttomoottoriauton enää 1,6-kertaisesti.

Suurin osa sähköautojen korjaustöistä keskittyi nimenomaan sähköautoja koskeviin vikoihin kuten esimerkiksi autojen latausongelmiin.

"


+ Suomen talvea ajatellen 75% sähköautoista (ok, joka neljäs) ei toimi pakkasella ja jos toimii niin matka on vain 60-65% ilmoitetusta:


Ehkä olen kuitenkin väärässä ja Suomessa ei vihreän siirtymän jälkeen ole enää pakkasia...


En tiedä miten takuunalaisen auton vikoja joutuu maksamaan mutta joku on ryssinyt ja pahasti. Eihän ton ikäisillä sähkiksillä käytännössä ole kuluja kuin raitisilmasuodattimen vaihto.

Ja sitten taas mitä tulee pakkaseen niin aika helvetin harvoin Suomessa on -40 asteen pakkasia. Toki autoissa range putoaa, joissain enemmän ja joissain vähemmän.
 
En tiedä miten takuunalaisen auton vikoja joutuu maksamaan mutta joku on ryssinyt ja pahasti. Eihän ton ikäisillä sähkiksillä käytännössä ole kuluja kuin raitisilmasuodattimen vaihto.

Ja sitten taas mitä tulee pakkaseen niin aika helvetin harvoin Suomessa on -40 asteen pakkasia. Toki autoissa range putoaa, joissain enemmän ja joissain vähemmän.

Tänään käytin sähkö Hyundain määräaikaishuollossa, hintaa tuli melkein 180€, ei paha vs entinen VAG tuote johon paloi joka kerta yli 300€.
Tuo huono latausnopeus on kyllä totta pakkasilla, mutta alle 60kw tehoillakin lataa 64kwh akun sinne 80% asti kevyesti alle tuntiin.
 
Tänään käytin sähkö Hyundain määräaikaishuollossa, hintaa tuli melkein 180€, ei paha vs entinen VAG tuote johon paloi joka kerta yli 300€.
Tuo huono latausnopeus on kyllä totta pakkasilla, mutta alle 60kw tehoillakin lataa 64kwh akun sinne 80% asti kevyesti alle tuntiin.
180€ käytännössä raikkarin vaihdosta ja ohjelmistopäivityksistä on aika paljon rahaa. Uuden auton huollossa ne tarkastukset on ainakin omasta mielestäni melko turhaa varsinkin ekoina vuosina. Polttiksenkin öljyt ja suodattimet olisi helppo itsekin vaihtaa mutta on vähän niinku pakotettu käyttämään merkkihuollossa ja vielä takuun jälkeenkin koska taitaa olla silloin paremmat mahdollisuudet mahdollisille goodwill korjauksille.
 
Noinkohan polttomoottorit nyt todella menee kieltoon 2035: eu-and-germany-continue-discuss-combustion-engine-ban. Tämä päätöksen peruminen toteutuessaan sekoittaa rajusti pakkaa kun se käytännössä kumoaa "sähköautopakon".
Taitaa markkinat hoitaa silti 95% että autotehtaat eivät viitsi tehdä polttiksia.. Hälytysajoneuvoille löytyy tarvetta fossiilisille. Voi olla myös että 2035 saadaan polttoaineet tehtyä synteettisesti mutta se tekee silti niillä ajamisesta huomattavasti kalliimpaa kuin akuilla.
 
Noinkohan polttomoottorit nyt todella menee kieltoon 2035: eu-and-germany-continue-discuss-combustion-engine-ban. Tämä päätöksen peruminen toteutuessaan sekoittaa rajusti pakkaa kun se käytännössä kumoaa "sähköautopakon".
Tietysti jos synteettinen polttoaine on halpaa niin ehkä sitten, mutta jotenkin epäilen että se on kallista.

En välttämättä itsekkää kieltäisi polttomoottoreita, mutta kyllä päästöt pitäisi saada pois ja myöskin lähipäästöt. Riippuen polttoaineesta niin polttamisesta kuitenkin tulee aina jotain päästöjä.

Akut kehittyy ja sähköautoa voi ladata omalla aurinkoenergialla joten hankala nähdä miksi ihmiset massoittain haluaisivat auton johon täytyy käydä ostamassa kallista polttoainetta jostain asemalta kun voisi vaan ladata parhaassa tapauksessa ilmaiseksi kotona autonsa.

Eli loppujen lopuksi uskon että markkinat hoitavat polttomoottorit todella pieneen marginaaliin vaikka niitä ei kiellettäisikään.
 
Oma näkemys on, että polttomoottorikiellon peruminen ei todellakaan "sekoita rajusti pakkaa". Ihan sama tuleeko kieltoa vai ei, niin suomessa (ja muissa kehittyneissä eu-maissa) 2030-vuosikymmenen loppupuolella tuskin kovin moni uuden auton ostaja enää polttomoottoria ostaisi vaikka niitä saisi. Sähköautot halpenee ja kehittyy koko ajan ja tarjonta 2030-luvulla on ihan eri kuin nykyään.
 
Synteettinen polttoaine on ajatuksena kaunis ja sille varmasti käyttökohteet löytyy, mutta arvioiden mukaan litran valmistaminen vaatii noin 20-30kwh energiaa. Eli tuskin tulee olemaan kovin halpaa ja jokaisen saatavilla.
 
Jos katsotaan autojen vääntölukemia Nm, niin onhan tuo polttomoottori varsin energiatehoton. Joissakin hybridien ominaisuuksista näkee, että 500Nm vääntöä tekee se 204hv diesel polttomoottori ja se 27hv sähkömoottori tekee jo 250Nm.
Kyllä 18 asteen pakkasesta oli mukava lähteä sähköllä. Ei lasien puhdistusta, ei kylmää kabiinia, ei savua ja ”tankki” täynnä. Kyllä tykkään sähköstä!
 
Ja sitten taas mitä tulee pakkaseen niin aika helvetin harvoin Suomessa on -40 asteen pakkasia. Toki autoissa range putoaa, joissain enemmän ja joissain vähemmän.
Ja monessa pikkuakkuisessakin se range riittää päivän ajoihin hyvin, jos ei työkseen aja. Mutta suurimmalla osalla kansasta siihen työmatkaan riittää todella hyvin. Omallakin työpaikalla näen tapauksia joissa 1-2km matka tullaan polttomoottoriautolla, joka ei ehdi tuolla matkalla edes lämmetä. Tuohonkin sähköauto olisi parempi, koska on valmiiksi lämmin eikä sille ole niin haitallista ajaa lyhyyttä pätkää kylmällä moottorilla. Polttiksella se on monella tapaa todella haitallista.
Ja kun ajatellaan kuinka monta viikkoa sitä oikein kylmää on niin ei montakaan viikkoa, Lappi tietysti eri asia. Oma auto näytti aamulla -18 kelissä rangea 150km ja 15km työmatkan jälkeen näyttää 131km. Iltapäivällä pakkanen hieman laskee niin todennäköisesti näyttää taas lähemmäs 150km, jos menee nollaan niin näyttää 170-180km. Monesti muutaman minuutin ajon jälkeen range jopa nousee, kun akku lämpenee. Talvikelissä tässä taajama/haja-alue rallissa pitää ladata muutaman kerran enemmän viikossa kuin kesällä, mutta jos haluaa käyttää verkkosähköä esilämmitykseen niin silloin akku on täynnä joka aamu, ja yleensä kotoa lähtiessä johto on laitettu kiinni, niin se oli polttomoottorillakin aina talvisin, esilämmitystä siinäkin käytettiin. Mukavampaa ja yhtä helppoa kuin ennenkin, talviautona pidän jopa enemmän tästä sähköstä. Jos ei ole polttiksessa webastoa niin pelkillä lohko- ja säteilylämmittimillä ei lämmityslaitteesta tule lämmintä heti ajoon lähtiessä vaan kabiini alkaa jäähtyä kun puhaltaa kylmää vaikka sisätila olisi lämmitetty valmiiksi.
 
Synteettinen polttoaine on ajatuksena kaunis ja sille varmasti käyttökohteet löytyy, mutta arvioiden mukaan litran valmistaminen vaatii noin 20-30kwh energiaa. Eli tuskin tulee olemaan kovin halpaa ja jokaisen saatavilla.
Kaunis ajatus on se, että kun tuulee liikaa, niin tehdään vetyä ja hiilidioksia on saatavilla monesta paikkaa jätteenä niin se kerättäisiin talteen. Näiden kahden yhdistäminen ei sitten pitäisi olla kovinkaan energia syöppöä. Jos saavat ratkaistua teknisen ongelman missä ilmasta hiilidioksidin kerääminen on kallista niin nuo synteettiset polttoaineet voivat olla hyvinkin todellisia. Ei sillä, että niitä haluaisin mutta synteettisen polttoaineen säilöminen on paljon helpompaa kuin vedyn ja lentokoneet eivät kyllä 2035 lennä akuilla ja vetykin on hiukan hankalaa lentokoneisiin.
 
Kaunis ajatus on se, että kun tuulee liikaa, niin tehdään vetyä ja hiilidioksia on saatavilla monesta paikkaa jätteenä niin se kerättäisiin talteen. Näiden kahden yhdistäminen ei sitten pitäisi olla kovinkaan energia syöppöä. Jos saavat ratkaistua teknisen ongelman missä ilmasta hiilidioksidin kerääminen on kallista niin nuo synteettiset polttoaineet voivat olla hyvinkin todellisia. Ei sillä, että niitä haluaisin mutta synteettisen polttoaineen säilöminen on paljon helpompaa kuin vedyn ja lentokoneet eivät kyllä 2035 lennä akuilla ja vetykin on hiukan hankalaa lentokoneisiin.

Joo varmasti siinäkin on käyttökohde. Itse lähinnä tuossa viittasin siihen mitä autoiluun tulee.
 
Jos katsotaan autojen vääntölukemia Nm, niin onhan tuo polttomoottori varsin energiatehoton. Joissakin hybridien ominaisuuksista näkee, että 500Nm vääntöä tekee se 204hv diesel polttomoottori ja se 27hv sähkömoottori tekee jo 250Nm.
Kyllä 18 asteen pakkasesta oli mukava lähteä sähköllä. Ei lasien puhdistusta, ei kylmää kabiinia, ei savua ja ”tankki” täynnä. Kyllä tykkään sähköstä!

Jep ja kun akku loppuu/on liian kylmä, loppuu sähköapu phev autosta. Kivahan tuolla olisi sähköllä ajaa, mutta lämmitys tänä aamuna vei 50% akusta eli 3kWh.

Sai ajaa polttiksella 7km ja vasta työpaikan pihassa sai sähköä käyttöön sen verran, että pääsi parkkiruutuun lipumaan sähköllä.

Kyllä phev tarvitsisi akunlämmityksen, jotta siitä saisi täyden hyödyn irti näillä lämpötiloilla.
 
300l. Pikkukippohan tuo on ja piste. Ihan absurdia verrata johonkin perheautokokoluokan sähkikseen :rofl:


Puhu nyt edes farmarista jos kerta kommentoit :facepalm:

"Clio farmarin tavaratila on valmistajan mukaan 443 litraa verhona alalaitaan mitattuna."

Tuosta kun ottaa välipohjan pois saa sinne sen 510 litraa verhon alle, verho pois niin taas menee lisää.

Puhe oli siitä mahtuuko clio farmariin viisi henkeä ja niiden tavarat niin varmasti mahtuu, toki Tesla on joka suuntaan isompi, mutta clioja saa 5kpl teslan hinnalla...
 
Puhe oli siitä mahtuuko clio farmariin viisi henkeä ja niiden tavarat niin varmasti mahtuu, toki Tesla on joka suuntaan isompi, mutta clioja saa 5kpl teslan hinnalla...

Ja Clion hinnalla saa 20 tojotaa joten Clio myös ihan paska.

Aivan järjetöntä verrata autoja joiden hintaero on viisinkertainen.
 
Synteettinen polttoaine on ajatuksena kaunis ja sille varmasti käyttökohteet löytyy, mutta arvioiden mukaan litran valmistaminen vaatii noin 20-30kwh energiaa. Eli tuskin tulee olemaan kovin halpaa ja jokaisen saatavilla.
Mikään ratkaisu tuskin tulee täyttämään tulevaisuuden polttoainetarpeet yksin. Itse veikkaan, että esim. synteettisen polttoaineen, bioetanolin ja perinteisen bensan kombolla tullaan hoitamaan polttomoottoriautojen liikuttaminen. Mikäänhän ei estä näiden sekoittamista, paitsi moottorit joihin jostain syystä ei käy etanoli.
 
Ja Clion hinnalla saa 20 tojotaa joten Clio myös ihan paska.

Aivan järjetöntä verrata autoja joiden hintaero on viisinkertainen.

Minähän en tätä keskustelua aloittanut, toin vain esille että niin kauan kuin polttista saa 10k€ 40tkm ajettuna muutaman vuoden ikäisenä niin aika nihkeää on että autokannan sähköistyminen tapahtuu jotenkin mullistavan nopeasti...
 
Itse näkisin suotavana ja järkevänä tulevaisuuden visiona sellaisen, että henkilöautoliikenne ja muut "pikkuvärkit" olisi aika pitkälti sähköistetty ja sitten raskas liikenne kulkisi biodieselillä ja/tai vedyllä. Toki jos se raskaskin liikenne saataisiin sähköistettyä niin mikäs siinä, mutta kun katsoo tämänhetkisiä ajomääriä ja tiukkoja aikatauluja sillä puolen, niin aika vaikea siihen on tuntien mittaisia lataustaukoja mahduttaa. Toki voihan olla, että ajatteluni on liian nykytilanteeseen sidottua. Jos raskas liikenne automatisoituu nopeasti, ei olisi mitenkään kummoinen temppu hoitaa homma siten, että kontit kulkee vaan varikolta toiselle ja akku tyhjäksi ajettu nuppi jää varikolle latautumaan ja kontin eteen vaihtuu vain lennosta valmiiksi täyteen ladattu nuppi. Tai jotain muuta sellaista.
 
Jep ja kun akku loppuu/on liian kylmä, loppuu sähköapu phev autosta. Kivahan tuolla olisi sähköllä ajaa, mutta lämmitys tänä aamuna vei 50% akusta eli 3kWh.

Sai ajaa polttiksella 7km ja vasta työpaikan pihassa sai sähköä käyttöön sen verran, että pääsi parkkiruutuun lipumaan sähköllä.

Kyllä phev tarvitsisi akunlämmityksen, jotta siitä saisi täyden hyödyn irti näillä lämpötiloilla.
Näissäkin on toteutuseroja. Omassa neliveto-Grandlandissa on käytännössä aina tarpeen tullen taka-akselin sähkömoottori mukana. Pahaisena IT-insinöörinä en autojen tekniikan syvällisistä asioista tiedä, mutta jotenkin ovat onnistuneet tämän kanssa mukavasti. Pitänee jonninlaista varausta aina akussa että tarvittaessa on aina neliveto käytössä. Grandlandissa siis edessä polttis+sähkömoottori, ja taka-akselilla sähkömoottori. Ei ole tässä +22tkm aikana koskaan jäänyt taka-akseli pois nelivetomoodissa vaikka akku olisi ollut ns. tyhjänä. Minua fiksummat ovat tuon (onneksi) suunnitelleet.

Onneksi "näitä lämpötiloja" ei kovin paljoa vuodessa ole. Kourallinen päiviä ollut täällä pohjoisessakin kun elohopea on noin alhaisia lukemia näyttänyt. Esimerkiksi tammi- ja helmikuu meni käytännössä sähköllä, ja tankista hupeni ehkä viidesosa. Toki joillekin se voi olla aivan liikaa jolloin sähköauto lienee se oikea valinta, mutta itselleni oli oikein mukava kulutus.
 
Se että vaihdetaan lähtötilanne polttomoottorit on kielletty/polttomoottorit on sallittu on kyllä IMHO erittäin potentiaalinen pakan sekoittaja. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa ja aika näyttää, mutta se että ei ole pakko ostaa sähköautoa tarkoittaa, että kaikki eivät tule ostamaan sähköautoa. Kuka tietää miten tulee jakaantumaan. Mitä äkkiä googletin, niin efuel alliancen hinta-arviot ei nyt ihan kamalilta näytä, toki sen hinnan näkee sitten siellä pumpulla. Mutta jos positiivisesti ajattelee, niin pumppuja löytyy joka pitäjästä, eikä tarvi miettiä esilämmittääkö napista vai navigaattorin kautta. Costs & Outlook - eFuel Alliance
 
Näissäkin on toteutuseroja. Omassa neliveto-Grandlandissa on käytännössä aina tarpeen tullen taka-akselin sähkömoottori mukana. Pahaisena IT-insinöörinä en autojen tekniikan syvällisistä asioista tiedä, mutta jotenkin ovat onnistuneet tämän kanssa mukavasti. Pitänee jonninlaista varausta aina akussa että tarvittaessa on aina neliveto käytössä. Grandlandissa siis edessä polttis+sähkömoottori, ja taka-akselilla sähkömoottori. Ei ole tässä +22tkm aikana koskaan jäänyt taka-akseli pois nelivetomoodissa vaikka akku olisi ollut ns. tyhjänä. Minua fiksummat ovat tuon (onneksi) suunnitelleet.

Onneksi "näitä lämpötiloja" ei kovin paljoa vuodessa ole. Kourallinen päiviä ollut täällä pohjoisessakin kun elohopea on noin alhaisia lukemia näyttänyt. Esimerkiksi tammi- ja helmikuu meni käytännössä sähköllä, ja tankista hupeni ehkä viidesosa. Toki joillekin se voi olla aivan liikaa jolloin sähköauto lienee se oikea valinta, mutta itselleni oli oikein mukava kulutus.

Jep, Minissä sähkö pelkästään taka-akselilla ja akkua voi ladata polttiksella raahaamalla noita takarenkaita.

Mikä tarkoittaa, että jäärata tai vaikka syvä lumi mökkitiellä ennenpitkää tyhjentää akun ja siihen loppuu neliveto.

Taitaa olla lataushybridien kulta-aika ohitse. Tovi sitten kyselin tarjousta omasta autosta (Countryman 2018 42tkm liki kaikilla herkuilla ja 19k€-23k€. Reilussa vuodessa tullut arvo alas 6-10k€)
 
Polttomoottoriautoja saa ilmeisesti myydä Euroopassa vielä 2035 jälkeenkin.



Toki pitää olla sitten "synteettisiä sähköpolttoaineita" käyttäviä ajoneuvoja. Saakohan moista polttoainetta vuonna 2035 alle 10€/litra?
 
Miten muuten se, että kun täällä kotisuomessa halutaan vähentää päästöjä tieliikenteen osalta. Eikös se olisi järkevää vähentää niitä päästöjä "muuttamalla" nykyisiä diesel -kulkineita käyttämään sitä Neste MY uusiutuvaa Dieseliä? Laskennallisesti kun tulisi peräti 90% pienemmät "päästöt". Tämähän hoituisi kätevästi vain muutoskatsastamalla MY -sopivat vanhat diesel autot pelkästään MY:tä käyttäviksi ajoneuvoiksi. Tietysti joku porkkana pitäisi olla autoilijalle, eli käyttövoimaveron alennus kompensoimaan kalliimmasta polttoaineesta.
Toisaalta jos minulta kysytään, niin sehän olisi tuo dieselin käyttövoimavero -raippa pitänyt poistaa jo vuosia sitten....
 
Ihmettelin myös tuota, mikseivät ottaneet biopolttoaineita mukaan tuohon, ainoastaan synteettiset
 
Miten muuten se, että kun täällä kotisuomessa halutaan vähentää päästöjä tieliikenteen osalta. Eikös se olisi järkevää vähentää niitä päästöjä "muuttamalla" nykyisiä diesel -kulkineita käyttämään sitä Neste MY uusiutuvaa Dieseliä? Laskennallisesti kun tulisi peräti 90% pienemmät "päästöt". Tämähän hoituisi kätevästi vain muutoskatsastamalla MY -sopivat vanhat diesel autot pelkästään MY:tä käyttäviksi ajoneuvoiksi. Tietysti joku porkkana pitäisi olla autoilijalle, eli käyttövoimaveron alennus kompensoimaan kalliimmasta polttoaineesta.
Toisaalta jos minulta kysytään, niin sehän olisi tuo dieselin käyttövoimavero -raippa pitänyt poistaa jo vuosia sitten....
Mutta riittääkö tota MY dieseliä kaikille? Ei taida riittää? Ja eikö siinäkin ollut joku jippo että ei olekkaan hyvä juttu jos sitä tehdään jostain palmuöljystä tms?
 
Ei mitään biopolttoainetta riitä, muttei riitä mineraaleja kuin yhden sukupolven sähköautoihin nykyisellä kaivoskapasiteetilla.
Mutulla sanoisin, jotta sähköauton akkuihin tarvittavia mineraaleja voidaan kierrättää melkoisesti, joten ei tarvitse kaikkia kaivaa uusiksi kaivoksista. Tietysti CO2 -"päästöjä" syntyy siinä kierrätyssyklissäkin.
 
Mutta riittääkö tota MY dieseliä kaikille? Ei taida riittää? Ja eikö siinäkin ollut joku jippo että ei olekkaan hyvä juttu jos sitä tehdään jostain palmuöljystä tms?
Sehän olisi sitten ihan sitten valtion päättäjien asia tehdä asiasta sellainen jossa sopivasti raippaa, vihreää ja sopivasti porkkanaa jotta ei koko diesel -kansa ryntää katsastuskonttorille muutoskatsastamaan diesel -rakkinetta.
Palmuöljyn käytöstä en tiedä. Ehkä jollain on ajantasaista tietoa kuinka paljon kotimaassa myytävässä MY-dieselissä on käytetty kaukaa roudattua palmuöljyä tms?

edit. no tässähän sitä infoa palmuöljyn käytöstä:

" Vuonna 2022 palmuöljyn osuus oli enää noin 4% uusiutuvien raaka-aineiden kokonaiskäytöstämme globaalisti. Tavoitteenamme on vähentää palmuöljyn osuus 0%:iin vuoteen 2023 mennessä. "

 
Synteettinen polttoaine on ajatuksena kaunis ja sille varmasti käyttökohteet löytyy, mutta arvioiden mukaan litran valmistaminen vaatii noin 20-30kwh energiaa. Eli tuskin tulee olemaan kovin halpaa ja jokaisen saatavilla.
Toisaalta Saudi-Arabian isot aurinkovoimahankkeet pyörivät jossain 1 snt/kWh tasolla tällä hetkellä, niin ei tuo 30 kWh/litra kulutus sinänsä välttämättä ole ongelma.
 
Ei mitään biopolttoainetta riitä, muttei riitä mineraaleja kuin yhden sukupolven sähköautoihin nykyisellä kaivoskapasiteetilla.

Oliko tähän jotain muutakin lähdettä kuin se GTK:n jampan hihasta ravistettu "tutkimus"?
 
Mutu ei taaskaan ollut tiedon väärti. Suurin osa akuista ei päädy kierrätykseen, koska se ei ole mitenkään kannattavaa nykypäivänä. Ne lähinnä lempataan johonkin varastoon odottamaan parempia päiviä.
No kerro nyt mutulle jotain faktaakin?
Ymmärrän tietysti, jos puhutaan sähköautojen akuista, että niitä moduuleja jemmataan varastoon jotain käyttötarkoitusta varten. Esim. jotta vaihdellaan Teslan akkuun viantuneen moduulin tilalle ehjä. Mutta kaiken kaikkiaan lopulta kaikki akut tulee päätymään kierrätykseen. Vai olisiko jotain syytä dumpata niitä maksulliselle kaatopaikalle, kun akkuja saa ilmaiseksi vielä kierrätyspisteeseen?
 
Tämän päivän pitäisi olla kaikille autoilijoille onnen ja ilon päivä. Täyssähköautojen perusteeton monopoli on murrettu ja se on jo lähtökohtaisesti hyvä asia. Nyt on muillakin tekniikoilla mahdollisuus reiluun kilpailuun. Paras voittakoon!
 
Polttomoottoriautoja saa ilmeisesti myydä Euroopassa vielä 2035 jälkeenkin.



Toki pitää olla sitten "synteettisiä sähköpolttoaineita" käyttäviä ajoneuvoja. Saakohan moista polttoainetta vuonna 2035 alle 10€/litra?

Öljyjätit työntää semmosia rahoja tuohon suunnitteluun, että aivan varmasti saa. Tuppaa porukalta unohtumaan, että minkälaiset yritykset jää autokannan sähköistymisen takia rannalle uikuttamaan ja mitä ovat valmiita tekemään sen eteen. Ja eihän tuon puhtaampaa autoilua olekkaan. Oispa ruvettu tutkimaan jo 20 vuotta sitten.
 
Tämän päivän pitäisi olla kaikille autoilijoille onnen ja ilon päivä. Täyssähköautojen perusteeton monopoli on murrettu ja se on jo lähtökohtaisesti hyvä asia. Nyt on muillakin tekniikoilla mahdollisuus reiluun kilpailuun. Paras voittakoon!
Toisaalta kuka haluaa polttomoottoriauton vaikka olisi kuinka synteettistä polttoainetta jne. Itselläni nyt reilun viikon ollut sähköauto ja kyllähän polttomoottori tuntuu lähinnä naurettavalta henkilöautossa kun sähköautolla on ajanut. Ehdoin tahdoin haluaisin mennä johonkin huoltoasemalle tankkaamaan kallista polttoainetta kun vaihtoehtoisesti auto lataa itsensä yöllä/töissä ollessa täyteen? Omalla kohdallani vieläpä ilmainen lataus töissä, mutta ei se nyt kotonakaan kallista ole. Lisäksi polttomoottorista tulee meteliä/lähipäästöjä se on todella tehoton, ellei sitten ota jotain ns superautoa jossa onkin sitten 200 000 € veroa jne.

Toki polttomoottorilla on paikkansa ja varmaan joku aurauskalusto lapin erämaassa toimii heikosti sähköllä tai joku kaivuri jossain työmaalla minne ei ole vielä vedetty edes sähköjä, mutta en nyt oikein näe miksi kukaan normaaliin henkilöautoon haluaisi polttomoottorin.
 
Toisaalta kuka haluaa polttomoottoriauton vaikka olisi kuinka synteettistä polttoainetta jne. Itselläni nyt reilun viikon ollut sähköauto ja kyllähän polttomoottori tuntuu lähinnä naurettavalta henkilöautossa kun sähköautolla on ajanut. Ehdoin tahdoin haluaisin mennä johonkin huoltoasemalle tankkaamaan kallista polttoainetta kun vaihtoehtoisesti auto lataa itsensä yöllä/töissä ollessa täyteen? Omalla kohdallani vieläpä ilmainen lataus töissä, mutta ei se nyt kotonakaan kallista ole. Lisäksi polttomoottorista tulee meteliä/lähipäästöjä se on todella tehoton, ellei sitten ota jotain ns superautoa jossa onkin sitten 200 000 € veroa jne.

Toki polttomoottorilla on paikkansa ja varmaan joku aurauskalusto lapin erämaassa toimii heikosti sähköllä tai joku kaivuri jossain työmaalla minne ei ole vielä vedetty edes sähköjä, mutta en nyt oikein näe miksi kukaan normaaliin henkilöautoon haluaisi polttomoottorin.
Hyvin sanottu. Pitkän matkan reppureissaajat ovat toistaiseksi häviäjiä mutta ei ensimmäisessä vaiheessa kaikki välttämättä voita.
 
Toisaalta kuka haluaa polttomoottoriauton vaikka olisi kuinka synteettistä polttoainetta jne. Itselläni nyt reilun viikon ollut sähköauto ja kyllähän polttomoottori tuntuu lähinnä naurettavalta henkilöautossa kun sähköautolla on ajanut. Ehdoin tahdoin haluaisin mennä johonkin huoltoasemalle tankkaamaan kallista polttoainetta kun vaihtoehtoisesti auto lataa itsensä yöllä/töissä ollessa täyteen? Omalla kohdallani vieläpä ilmainen lataus töissä, mutta ei se nyt kotonakaan kallista ole. Lisäksi polttomoottorista tulee meteliä/lähipäästöjä se on todella tehoton, ellei sitten ota jotain ns superautoa jossa onkin sitten 200 000 € veroa jne.

Toki polttomoottorilla on paikkansa ja varmaan joku aurauskalusto lapin erämaassa toimii heikosti sähköllä tai joku kaivuri jossain työmaalla minne ei ole vielä vedetty edes sähköjä, mutta en nyt oikein näe miksi kukaan normaaliin henkilöautoon haluaisi polttomoottorin.

Ihminen kenellä ei ole varaa ostaa sähköautoa :facepalm:

Niin kauan kuin polttomoottori autoja saa muutamalla tonnilla niin nämä ihmiset ei osta sähköautoa. Itsekkään en osta sähköautoa ihan pelkästään hinnan/ominaisuuksien takia. Jotain Leafia saisi halvalla jos 100km range riittää, mutta kun ei itselle riitä ja toisekseen kun näitä 4v ja 40tkm ajettuja polttomottoriautoja saa 9k€ niin miksipä en ostaisi sellaista kun sopii omaan käyttöön paremmin.
 
Sähköautojen akuilla ja synteettisen polttoaineen tuotanolla on molemmilla skaalausongelma, mutta eri päistä.

1. Sähköauton luominen vaatii paljon resursseja, mutta ajaminen ei juuri olleenkaan
2. Synteettisen polttoaineen auton rakentaminen vaatii vähemmän resursseja, mutta ajaminen paljon

Tehokkain päästövähennys rajallisilla resursseilla on siis muuttaa paljon ajavat autot (taksit, bussit) sähköautoiksi, ja vähän ajavat eläkeläisten kauppakassit yms synteettisille polttoaineillle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom