Tämän takia olen ihmetellyt suuresti miksi ihmiset itkevät että heidän rakkaat polttomoottoriautot viedään pois, kun uusien autojen myyntikielto ei heitä edes koske, kun eivät uusia autoja osta. Käytettyjä saa samalla tavalla, ja mitä enemmän uusia sähkiksiä ostetaan, sen paremmat on käytettyjen markkinat tulevaisuudessa.
Ehdottomasti, nyky käsityksen mukaan ei ole mitään tarvetta kieltää polttiksia, niiden rooli aktiivi liikenteessä vähänee ihan vapaaehtoisesti.
EU uusien totaali polttiskieltokin taisi jäädä toteutumatta, mutta autoteollisuus arvio ettei sillä ole sähköistymisen kannalta merkitystä. Jos noin käy, niin ihan hienoa että jotain puoliuniikkeja polttiksia voi myydä jatkossakin, muutama kilometria ei mailmaa tuhoa ja kyllä niihin voidaan ilmastopuhdasta polttoainetta valmistaa, jos se siitä kiinni. (*
Hehkulamppuvertaus, jotkut sinnitteli pitkään, osti varastoon, mutta vain harva niitä edes käytti loppuun.
Autojen osalta se ero, LED lamput on kalliita vs hehkulmappu, Autojen kohdalla käy niin että sähkikset on halvempia kuin polttikset. (verottomana)
Katsastustilastot ei sitten kerro koko totuutta. Ne kertoo vain lähinnä sen että onko autosta pidetty huolta vai ei. Esimerkiksi joku renault, suurin osa niillä ajavista ei ymmärrä autoista yhtään mitään ja katsastuksesta haetaan vikalista ja viedään huoltoon ja vaihdetaan se 20€ nivel.
hmm. totta että katsastuksessa tulee hylky jos sinne viedään auto jota ei ole pidetty ajokunnossa.
Mutta jos jollekkin merkille hylkyjä kiertyy ensimmäisessä katsastuksessa niin se tuo mieleen huonon huolto-ohjelman, ja (huolto) leasing autoissa huollon laaduttomuudesta.
Sitten kevennys
Sitä en tiedä mistä tuon Renu kuskit ei tiedä autoista mitään, meinaatko että kukaan autoista tietävä ei ajaisi Renulla, saati ostaisi.
Toyota kuskit on sitten todellisia autotuntijoita, vaikka eivät osaa edes valoja käyttää.
Renun kohdalla jotkut selittäneet tilannetta sillä että katsastusmiehet ei tunne renuja ja tulee hylkyjä ajokuntoisista autoista.
Mutta olemme sen ydinasian kanssa samaa mieltä, katsastus tilastot ei kerro autojen huoltokustannuksista. Ja sähkiksissäkin on samojakin(vastaavia) komponentteja kuin polttiksissa mitä syynätään katsastuksessa. Sähkiksessä uutana niille ominaisena riskikohteena pelätään lähinnä akustoa, se vähän sellainen ajot loppu siihen, nokivasaran moottoripesu, öljyvuoto, päästömittaukset, hapettunut akun kengä, mielletty lähinnä romutusikästen huoleksi. Pinet kotelolommot niin kaukaa haetuksia ettei asemalle mennessä edes jännitä.