Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Tää on kyl just se, mikä itteäkin sähköautoissa huolettaa.
Pääseekö yksikään sähköauto tuonne 15-20v ikään ilman akunvaihtoa ja merkittävää toimintamatkan lyhentymistä? En oikein jaksa uskoa.
Sit taas polttomoottoreita on ihan alkuperäisiä huollettuna liikenteessä +50v ikäisenäkin. Ja menee tankilla saman mitä uutena.
Suomessa on aivan perkeleesti niitä tonnin autoilla ajavia. Ne ei yhtäkkiä vähene vaikka kuinka haluttais, koska ei niillä ole varaa ajaa kalliimmilla autoilla, mut pakko on työn ja asumispaikan takia ajaa.
Mäkin kyllä kulkisin bussilla töihin jos vaan tosta edes joskus sellainen menis työmaan suuntaan
Noh. Paljonko on mennyt polttomoottorin huoltoihin 15-20vuodessa? Saati kaikkiin ylimääräisiin vikoihin takuun jälkeen.

Se on vaan fakta että sähkärissä oikeastaan 90% vähemmän kaikkea huollettavaa ja vaihdettavaa verrattuna polttomoottorin lukuisiin antureihin, hihnoihin, öljyihin yms yms. Edit: onhan sähköautossakin varmasti antureita mutta silti.
 
Tuosta autojen akkujen kierrätyksestä ja uudellen kennottamisista tulee ihan oma alansa. Enkä pidä akkuteknologiaa fuusiotason ongelmana joten oletusarvona on 15v sisällä jonkinasteisia läpimurtoja kustannusten suhteen. Tai muuten on melkein vety järkevämpi ratkaisu ihan polttomoottorissa, kun välttyy harvinaisten metallien tarpeelta paremmin kuin kuparirikkailla sähkömoottoreilla.
 
Tää on kyl just se, mikä itteäkin sähköautoissa huolettaa.

Pääseekö yksikään sähköauto tuonne 15-20v ikään ilman akunvaihtoa ja merkittävää toimintamatkan lyhentymistä? En oikein jaksa uskoa.
Kyllä pääsee, "kantama" voi pienentyä.

Mutta jos olet uutta sähkistä ostamassa niin noin yleistäen niitä ei osteta ajatuksella että pidetään yli 10v , tai vaikka olisi, niin laskettava kuolutukset kyllä nopeammalla tahdilla.

Suurin osa todennäköisesti vaihtaa 3-5v sisään auton.

Sit taas polttomoottoreita on ihan alkuperäisiä huollettuna liikenteessä +50v ikäisenäkin. Ja menee tankilla saman mitä uutena.
On, mutta vain murto-osa. Ei tuolla muuta merkitystä kuin autohistorian säilyttämin, harrastus. Hevoskärryjäkin on vielä vanhempia, sen ajat hevost kyllä kuolleet.

Suomessa on aivan perkeleesti niitä tonnin autoilla ajavia. Ne ei yhtäkkiä vähene vaikka kuinka haluttais, koska ei niillä ole varaa ajaa kalliimmilla autoilla, mut pakko on työn ja asumispaikan takia ajaa.

Kuten aiemmin postattu, niin kustannusmielessä jo ennen kriisiä oli tarjouksessa sähkiksiä joilla halvemmat kilomterit kun vanhoilla raaddoilla (20k km/a)). (no ainakin halvempia kuin jolla sacndi tai sakasan liki kympi satasella vievällä) Jos verottaja ei sekoile

Auton arvo elinkaaren lopussa on kierrätys, joten sähkisten elinkaarata ei kannata määräänsä enempää pidentää.
 
Auton arvo elinkaaren lopussa on kierrätys, joten sähkisten elinkaarata ei kannata määräänsä enempää pidentää.

Akustolla on kuitenkin selvästi vieläkin arvoa. Leaffeihin saa kuitenkin johonkin 4000-6000e "uuden" akuston vaihdettua pajalla (johonkin 93% lukemiin) jo nyt joten kyllähän tuolla käyttöarvoa vielä on aika paljon. Sitten jos ajattelee noiden siirtoa vaikka aurinkokennokäyttöön niin ei tuollaista 24kW akustoa saa millään tuolla hinnalla kun joku 8-10kW maksaa sen 4000-5000e Alvi 0% uutena.

Hinnat kertovat selkeästi, että paljon pystytään uudelleen käyttämään koska eivät noi hinnat olisi uusina realistisia ja perustuvat siihen että se vanha akusto "annetaan vaihdossa".

Akustojen hinnan lasku varmasti kustantaa ison osan mahdollisista takuunalaisista korjauksista, vähän samaan tapaan kuin tietokonemuistien "ikuiset" takuut.

Kierrätykseen menevät ehkä korkeintaan nämä uudemmat akut jos ne oikeasti on liimattu yhdeksi blokiksi, ellei niitä sitten piakkoin pakoteta EU:n osalta uudelleen käytettäviksi (auttaisi jo paljon jos liimana käytettäisiin jotain ainetta jonka saisi tietyillä kemikaaleilla näppärästi liuotettua ja kennosto olisi suunniteltu purettavaksi). Suurin osa koostuu moduleista joten purkaminen onnistuu, mutta tietty painoa on rakenteissa aina joten siitä herkästi pyritään säästämään.
 
Viimeksi muokattu:
Noh. Paljonko on mennyt polttomoottorin huoltoihin 15-20vuodessa? Saati kaikkiin ylimääräisiin vikoihin takuun jälkeen.

Tämähän ei sitä tonnin auton ostajaa juurikaan kiinnosta.
Sitä kiinnostaa, et pääseekö sillä eteenpäin vaikka vuoden ajamaan kohtuullisilla korjauksilla.
Ei se osta tonnin sähköautoa jolla pääsee ajamaan 30km jos työmatka on 100km edestakas. Sellaisia suomen kokoisessa maassa on aika paljon kuitenkin. Ja niilllä joukkoliikenne ei ole vaihtoehto.

Kuten aiemmin postattu, niin kustannusmielessä jo ennen kriisiä oli tarjouksessa sähkiksiä joilla halvemmat kilomterit kun vanhoilla raaddoilla (20k km/a)). (no ainakin halvempia kuin jolla sacndi tai sakasan liki kympi satasella vievällä) Jos verottaja ei sekoile

On varmasti, mutta ku se elämäntilanne syystä tai toisesta voi olla sellainen, että rahoitusyhtiö ei hyväntekeväisyyttään anna rahaa siihen uuteen sähkikseen.
Ja silti tarvii autoa, et pääsee liikkumaan jollain tavalla. Ei sekään taida yhteiskuntaa palvella, et nää tonnin -viiden autoilla ajelevat jää kotiin ku ei oo järkevällä rangella olevia sähköautoja?
Meneehän tähän vielä aikaa kun polttiksia saa, mut jos tätä ei tarpeeks mietitä tätä sähköistystä ajaessa, niin voi tulla ongelmia.
 
Noh. Paljonko on mennyt polttomoottorin huoltoihin 15-20vuodessa? Saati kaikkiin ylimääräisiin vikoihin takuun jälkeen.

Se on vaan fakta että sähkärissä oikeastaan 90% vähemmän kaikkea huollettavaa ja vaihdettavaa verrattuna polttomoottorin lukuisiin antureihin, hihnoihin, öljyihin yms yms. Edit: onhan sähköautossakin varmasti antureita mutta silti.
Jos et vaihda niihin "kestovoideltuihin" kohteisiin ikinä öljyjä, niin on turha ihmetellä, että paikat hajoaa ja tulee kalleita remontteja (automaattiaskit ym). Polttisauton kannattaa olla joku manuaali askilla oleva auto, niin jos ei lasketa kulutusosia, kuten renkaat, niin jollakin 10-20 vuotta vanhalla autolla pitäisi kyllä päästä alle 300 remonteilla / vuosi, kun ei käy missään merkkihuollossa sitä enää huollattamassa. Ja jos itse osaa edes jonkinverran, niin öljyt voi sekä polttimot voi vaihtaa itse ja jos on käytettävissä joku paja, missä saa auton nosturille, niin myös koiranluut ym vaihtuu helposti.. Onnistuu toki montullakin ja tunkilla. Tällöin tulee vielä halvemmaksi.

Kun valitsee kulkimen, johon saa halvalla ja helposti osia, niin ei sin kunnossapito ole kallista, vaikka se on jotain 20 vuotta vanha.

Noissa uusissa sähkökulkimissa on kyllä ollut ihan pelottavanpaljon vikoja, vaikka toki alussa menee takuuseen, niin sen jälkeen monien kanssa on ihan kusessa, kun hajoaa milloin mitäkin kallista elektroniikkaa tai laitteistoja ja pahimmillaan se akku..

Moottorin yksinkertaisuuden korvaa kyllä helposti mm. akkuihin liittyvät järjestelmät ja niiden mutkikkuus.. Ja selkeästikkin niissäkin on vielä paljon kehitettävää, kun esimerkiksi kosteutta ei osata poistaa akkujen sisältä / pitää ulkopuolella, vaikka ei se mikään mahdottoman hankala temppu ole..
 
Akustolla on kuitenkin selvästi vieläkin arvoa. Leaffeihin saa kuitenkin johonkin 4000-6000e "uuden" akuston vaihdettua pajalla (johonkin 93% lukemiin) jo nyt joten kyllähän tuolla käyttöarvoa vielä on aika paljon. Sitten jos ajattelee noiden siirtoa vaikka aurinkokennokäyttöön niin ei tuollaista 24kW akustoa saa millään tuolla hinnalla kun joku 8-10kW maksaa sen 4000-5000e Alvi 0% uutena.

Hinnat kertovat selkeästi, että paljon pystytään uudelleen käyttämään koska eivät noi hinnat olisi uusina realistisia ja perustuvat siihen että se vanha akusto "annetaan vaihdossa".

Akustojen hinnan lasku varmasti kustantaa ison osan mahdollisista takuunalaisista korjauksista, vähän samaan tapaan kuin tietokonemuistien "ikuiset" takuut.

Kierrätykseen menevät ehkä korkeintaan nämä uudemmat akut jos ne oikeasti on liimattu yhdeksi blokiksi, ellei niitä sitten piakkoin pakoteta EU:n osalta uudelleen käytettäviksi (auttaisi jo paljon jos liimana käytettäisiin jotain ainetta jonka saisi tietyillä kemikaaleilla näppärästi liuotettua ja kennosto olisi suunniteltu purettavaksi). Suurin osa koostuu moduleista joten purkaminen onnistuu, mutta tietty painoa on rakenteissa aina joten siitä herkästi pyritään säästämään.
Samaa mieltä, uskon ehdottomasti siihen että sen aujamisen jälkeen komponenteilla, varsin akkujen osalta vielä arvokasta elinkaarta. Siihen perustuu ajatus että sillä romulla on arvoa, eikä niitä kannata keinotekoisesti liikenteessä pitää.

Vaikka uskottaisiin että kennohinnat tämän kiirisin jälkeen jatkaa vielä laskuaan "pitkään".

On varmasti, mutta ku se elämäntilanne syystä tai toisesta voi olla sellainen, että rahoitusyhtiö ei hyväntekeväisyyttään anna rahaa siihen uuteen sähkikseen.
Rahoitusmuodot monipuolistuu, jos ei ihan ole kaikkea sössinyt.

Ja silti tarvii autoa, et pääsee liikkumaan jollain tavalla. Ei sekään taida yhteiskuntaa palvella, et nää tonnin -viiden autoilla ajelevat jää kotiin ku ei oo järkevällä rangella olevia sähköautoja?
Jos mietitään niitä tonnin raadolla ajelevia, niin on tuoretta ~100km ajomatkaa, vanhoja lataushybrideja , vanhoja isompia joissa akuilla vielä kitkuttaa töihin, tai baariin/markettiin. No rahaa nekin tarvii, mutta vanhalla sähkiksellä ajaa ns loppuun ja romikselta saa hyvän vaihtorahan seuraavaan.

Eikö polttiksia vielä killetä, ne vaan on kalliita pitää/ajaa
 
Noissa uusissa sähkökulkimissa on kyllä ollut ihan pelottavanpaljon vikoja, vaikka toki alussa menee takuuseen, niin sen jälkeen monien kanssa on ihan kusessa, kun hajoaa milloin mitäkin kallista elektroniikkaa tai laitteistoja ja pahimmillaan se akku..
Muuhun en sinänsä kommentoi, mutta kyllähän automaailman trendi on koko ajan monimutkaistuvat laitteet. Nyt kun ostaa sellaisen 20 vuotta vanhan auton, sitä voi vielä fiksailla itse, mutta mennään tästä 10-15 vuotta eteenpäin, niin ne silloin vanhat autot ovat nekin jo niin täynnä monimutkaista elektroniikkaa että ei niitä ihan kaikkea kotona pysty tekemään. Vielä on aivan halvimmassa segmentissä yksinkertaista tekniikkaa, mutta kyllähän nuo halvatkin monimutkaistuvat koko ajan, eikä niitä kohta pysty ilman tietokoneita ja kalliita laitteita korjaamaan.
 
Jos et vaihda niihin "kestovoideltuihin" kohteisiin ikinä öljyjä, niin on turha ihmetellä, että paikat hajoaa ja tulee kalleita remontteja (automaattiaskit ym). Polttisauton kannattaa olla joku manuaali askilla oleva auto, niin jos ei lasketa kulutusosia, kuten renkaat, niin jollakin 10-20 vuotta vanhalla autolla pitäisi kyllä päästä alle 300 remonteilla / vuosi, kun ei käy missään merkkihuollossa sitä enää huollattamassa. Ja jos itse osaa edes jonkinverran, niin öljyt voi sekä polttimot voi vaihtaa itse ja jos on käytettävissä joku paja, missä saa auton nosturille, niin myös koiranluut ym vaihtuu helposti.. Onnistuu toki montullakin ja tunkilla. Tällöin tulee vielä halvemmaksi.

Kun valitsee kulkimen, johon saa halvalla ja helposti osia, niin ei sin kunnossapito ole kallista, vaikka se on jotain 20 vuotta vanha.

Noissa uusissa sähkökulkimissa on kyllä ollut ihan pelottavanpaljon vikoja, vaikka toki alussa menee takuuseen, niin sen jälkeen monien kanssa on ihan kusessa, kun hajoaa milloin mitäkin kallista elektroniikkaa tai laitteistoja ja pahimmillaan se akku..

Moottorin yksinkertaisuuden korvaa kyllä helposti mm. akkuihin liittyvät järjestelmät ja niiden mutkikkuus.. Ja selkeästikkin niissäkin on vielä paljon kehitettävää, kun esimerkiksi kosteutta ei osata poistaa akkujen sisältä / pitää ulkopuolella, vaikka ei se mikään mahdottoman hankala temppu ole..
Pitää olla manuaaliaskilla, 20v vanha… Jeesus kun pitää ajella vanhalla polttiksella että pääsee ns. halavalla. Aika paljon vaivattomampaa vaan hakee uus sähkis niin ei tarvi miettiä missä lähin rasvamonttu koiranluu/tukivarsi/öljynvaihto rumbaa ajatellen.
 
Ja monimutkaistuminen tulee siitä, että vanhastaan 2-5 huollettavaa osaa, ympätään 10 kappaleen ei-huollettavaksi klusteriksi + päälle marginaalit ja tämän vuosineljänneksen kate.
@kuubalainen kommenttiin viitaten.
 
Eikö polttiksia vielä killetä, ne vaan on kalliita pitää/ajaa

Ei niitä vielä kielletä, mut se 20-30v eteenpäin tilanne saattaa olla toinen.
Sitä varmaan kannattaa etukäteen miettiä, et mitä sitten tapahtuu.
Niitä tilanteensa sössineitä itsestä/ itsestä riippumattomista syistä kuitenkin on monia.
Esim ulosotossa on aika vaikea lähteä pankkiin kyselemään luottoa uuteen sähköautoon.
Onhan tuo itseaiheutettua varmaan suurelta osin, mut saattaa olla sairautta tms mikä siihen on ajanut. Ja silti olis halua töissä käydä ja matkaa on, niin kai siihen olis hyvä olla joku ratkaisu.
Jos se auton keski-ikä ja hinta on tänä päivänä helvetin korkea, ei se laske ilman valtavia valtion avustuksia yhtäkkiä alas.
 
Pitää olla manuaaliaskilla, 20v vanha… Jeesus kun pitää ajella vanhalla polttiksella että pääsee ns. halavalla. Aika paljon vaivattomampaa vaan hakee uus sähkis niin ei tarvi miettiä missä lähin rasvamonttu koiranluu/tukivarsi/öljynvaihto rumbaa ajatellen.

Sitä kun vähän miettii oman pikku kuplansa ulkopuolelta, niin huomaa, et kaikki ei vaan voi sitä uutta sähkistä ostaa. Kaikki ei tienaa sitä sataatonnia vuoteen tai edes 30t.
 
Sitä kun vähän miettii oman pikku kuplansa ulkopuolelta, niin huomaa, et kaikki ei vaan voi sitä uutta sähkistä ostaa. Kaikki ei tienaa sitä sataatonnia vuoteen tai edes 30t.
Mutta joillain on rahaa ja silloin vertailu tehdään ennemmin uuden sähköauton ja uuden polttisauton kesken.

Jos siis uusi sähköauto on vaihtoehto (rahan puolesta ja muutenkin) niin silti aina tullaan huutelemaan, että kyllä 30v vanha manuaalivaihteistollinen auto tulee halvemmaksi kun itse korjaa sitä joka päivä 5h. No ehkä tulee ehkä ei, mutta ei minua ainakaan kiinnosta tuollaisella ajaa eikä sitä itse korjata. Mieluummin ajan uudella sähköautolla. Ei tuollaisessa vertailussa ole mitään järkeä. Kaikkein halvimmalla pääsee kun juoksee jokapaikkaan ilman kenkiä niin ei nekään kulu.
 
Mutta joillain on rahaa ja silloin vertailu tehdään ennemmin uuden sähköauton ja uuden polttisauton kesken.

Jos siis uusi sähköauto on vaihtoehto (rahan puolesta ja muutenkin) niin silti aina tullaan huutelemaan, että kyllä 30v vanha manuaalivaihteistollinen auto tulee halvemmaksi kun itse korjaa sitä joka päivä 5h. No ehkä tulee ehkä ei, mutta ei minua ainakaan kiinnosta tuollaisella ajaa eikä sitä itse korjata. Mieluummin ajan uudella sähköautolla. Ei tuollaisessa vertailussa ole mitään järkeä. Kaikkein halvimmalla pääsee kun juoksee jokapaikkaan ilman kenkiä niin ei nekään kulu.

Itellä nyt ei siitä ole kyse, et tuleeko sähköauto halvemmaksi vai ei.
Vaan siitä, kun tällä foorumilla tuntuu olevan itsestäänselvyys, et kaikilla on varaa siihen senku vaan marssii kauppaan ja hakee.
Tuleeko sähköauto vai tonnin paskalla ajo halvemmaksi?
Sähköllä tulee halvemmaksi sille, kenellä on varaa tai vähintään kykyä ottaa luottoa.
Tonnin paskalla ajaa se jolle se saattaa olla ainut vaihtoehto liikkumiseen.
 
Noh. Paljonko on mennyt polttomoottorin huoltoihin 15-20vuodessa? Saati kaikkiin ylimääräisiin vikoihin takuun jälkeen.

Se on vaan fakta että sähkärissä oikeastaan 90% vähemmän kaikkea huollettavaa ja vaihdettavaa verrattuna polttomoottorin lukuisiin antureihin, hihnoihin, öljyihin yms yms. Edit: onhan sähköautossakin varmasti antureita mutta silti.
Pitää olla manuaaliaskilla, 20v vanha… Jeesus kun pitää ajella vanhalla polttiksella että pääsee ns. halavalla. Aika paljon vaivattomampaa vaan hakee uus sähkis niin ei tarvi miettiä missä lähin rasvamonttu koiranluu/tukivarsi/öljynvaihto rumbaa ajatellen.

Se on kyllä yllättävää miten sähköautot, jotka ovat siis kuulemma huoltovapaita ja vailla kuluvia osia, pitää kärkisijoja katsastuksen hylkäystilastoissa. Tyyliin

3v: "Jaguarin vanavedessä yli 10 prosentin hylkäyksiin ylsi myös Tesla (kun jätetään Mercedeksen Vito ja Sprinter -pakettiautot väliin). "
5v: " Viisivuotiaiden autojen merkkitilastojen huonoimmat ovat Dacia (19,4%), Tesla (16,5%) ja Renault (15,6%). "


Olisiko tässä kuitenkin käynyt nyt niin, että liimatukkainen autokauppias on luvannut huoltovapaan auton jota ei tarvitse korjailla ja osa meni uskomaan? Olikohan se sama heppu joka niitä robotakseja lupaili?
 
Tuo moneen kertaan linkitetty "Sähköautojen romahdus -tilasto" ei sisällä Teslan myyntejä vaan pelkästään uutisessa mainitun yhdistyksen edustamien automerkkien myynnin. Sähköautojen suhteellinen osuus ei ole mihinkään pudonnut, vaan ne myynnit ovat valuneet tuon yhdistyksen tilastoista muiden tilastoihin.

Lähteet olis kiva yllätys. Tämä lähde osaa sanoa että:

"
Autoalan mukaan sähköautojen suuri osuus viime kuun ensirekisteröinneistä selittyy kuitenkin sillä, että nyt kilpien väliin on pistetty paljon autoja, jotka tilattiin loppuvuodesta 2021 ja keväällä 2021. Pidentyneet toimitusajat ovat lykänneet autojen rekisteröintejä tuntuvasti.
Vaikka täyssähköautoja ensirekisteröitiinkin viime kuussa ennätyksellisen paljon, ei tilasto kuvasta tämänhetkistä pöhinää autoliikkeissä, sillä tämän vuoden aikana tilatuista uusista autoista vain viidennes on ollut täyssähköautoja.
"
Epäilen, että ämpärijonon pää alkaa olla näkyvissä, nyt kun innokkaimmat on uuden sähköautonsa saaneet.

 
Lähteet olis kiva yllätys.

Screenshot 2023-04-04 at 22.35.04.png
 
Ja tämä "ne myynnit ovat valuneet tuon yhdistyksen tilastoista muiden tilastoihin " lähde löytyi mistä?
 
Muuhun en sinänsä kommentoi, mutta kyllähän automaailman trendi on koko ajan monimutkaistuvat laitteet. Nyt kun ostaa sellaisen 20 vuotta vanhan auton, sitä voi vielä fiksailla itse, mutta mennään tästä 10-15 vuotta eteenpäin, niin ne silloin vanhat autot ovat nekin jo niin täynnä monimutkaista elektroniikkaa että ei niitä ihan kaikkea kotona pysty tekemään. Vielä on aivan halvimmassa segmentissä yksinkertaista tekniikkaa, mutta kyllähän nuo halvatkin monimutkaistuvat koko ajan, eikä niitä kohta pysty ilman tietokoneita ja kalliita laitteita korjaamaan.
Ei se korjaaminen välttämättä ole sen "vaikeampaa". Se on erilaista. Ennen säädettiin kärkiä, kaasaria yms ja kaikki oli mekaanista ja simppeliä, niille jotka sitä osasivat tehdä. Nyt jos löisi normi auton kaasarin kouraan niin aika hukassa olisin. Mopon tms simppelit kaasarit nyt menevät nätisti mutta kyllä niissäkin monella nuoremmalla olisi pään raapimista. -90-luvulla tuli monen monta asiaa ja alkoi tuo diagnostiikkakin tulla. Kunhan saat nuo diagnostiikkalaitteet (OBD:ta ennen oli varsin vittumaisia paikoin) niin ei se homma nyt helpoksi muutu mutta sanoisin että vaikeustaso pysyy aikalailla samana. Sitten 2000-luvulla alkoi tulla noita monimutkaisempia ja moduulit pitää vaihtaa kokonaisena mutta ovat sijoituspaikkoja lukuunottamatta simppeli homma kun vaan pääsee käsiksi. Koodauskin on varsin ok homma tehdä, toki merkistä riippuen. Sanoisin että riippuu todella paljon tekijän iästäkin. Eroja toki on mutta itse vanhoista autoista tykkäävänä osaan kohtuu hyvin vanhan mekaanisen tekniikan mutta ihan yhtälailla menee tuo modernimpikin laittelu kunhan on laitteet kunnossa aka oikeat työkalut (13mm lenkin sijaan tietokone+kaapelit yms).
 
Ei se korjaaminen välttämättä ole sen "vaikeampaa". Se on erilaista. Ennen säädettiin kärkiä, kaasaria yms ja kaikki oli mekaanista ja simppeliä, niille jotka sitä osasivat tehdä. Nyt jos löisi normi auton kaasarin kouraan niin aika hukassa olisin. Mopon tms simppelit kaasarit nyt menevät nätisti mutta kyllä niissäkin monella nuoremmalla olisi pään raapimista. -90-luvulla tuli monen monta asiaa ja alkoi tuo diagnostiikkakin tulla. Kunhan saat nuo diagnostiikkalaitteet (OBD:ta ennen oli varsin vittumaisia paikoin) niin ei se homma nyt helpoksi muutu mutta sanoisin että vaikeustaso pysyy aikalailla samana. Sitten 2000-luvulla alkoi tulla noita monimutkaisempia ja moduulit pitää vaihtaa kokonaisena mutta ovat sijoituspaikkoja lukuunottamatta simppeli homma kun vaan pääsee käsiksi. Koodauskin on varsin ok homma tehdä, toki merkistä riippuen. Sanoisin että riippuu todella paljon tekijän iästäkin. Eroja toki on mutta itse vanhoista autoista tykkäävänä osaan kohtuu hyvin vanhan mekaanisen tekniikan mutta ihan yhtälailla menee tuo modernimpikin laittelu kunhan on laitteet kunnossa aka oikeat työkalut (13mm lenkin sijaan tietokone+kaapelit yms).
Nykylaitteissa kodinkoneet, autot jne korjaaminen on todellakin muuttunut erilaiseksi.
Laiitteet on tehty moduleista, jotka.
1. Ei ole välttämättä tarkoitettu korjattavaksi:
- Kasattu siten, että korjaaminen on mahdotonta (esim valettu möykyksi)
- Valmistajat eivät anna kenellekään moduulien sisäisiä kytkentöjä tai varsinkaan ohjelmistoja.
- Valmistajat tiettävät moduuleihin osia, joita ei saa mistään, kyseisistä osista ei myöskään löydy mistään datalehtiä jne.
2. "Korjaaminen" on sitä, että paikallistetaan vika moduliin ja vaihdetaan moduli. Toki modulit on usein myös lukittuja siten, että vaikka olisi "tyhjä moduli" tai toisen laitteen sama moduli, niin sen käyttöönottoon tarvitaan tietokone ja erikoisohjelmisto tai järjestelmän tietokone(eet) liitetään nettiin ja valmistaja liittää vaihdetun palikan järjestelmään.

Näistä seurtaa se, että valmistajat päättävät täysin, milloin laitteet alkavat mennä kierrätykseen. Kun osia (moduleita) ei saa, eikä niitä voi korjata, eikä kierrätysosiakaan käyttää, niin se on siinä.

Sähköautoissa on täysin selvä, että valmistajat voivat omilla päätöksillään helposti blokata autojen käyttöiän siten, että varaosien saaminen loppuu ja korvaavia osia ei saa, eikä käytettyjä (elektroniikkaa, joissa on lukittu prossu) osia voi käyttää uudestaan.

Tämä on perseilyä, joka ei ole kuluttajan etu, eikä edes ympäristölle hyväksi, sillä silppuaminen ja uudestaanvalmistaminen pitäisi tehdä vasta sitten, kun on oikeasti pakko. EU voisi olla vaihteeksi hyödyksi ja puuttua näihin epäkohtiin. Valitettavasti vain sielläkin on korruptiota (lobbausta), niin tuskin tulee tapahtumaan. Saa nähdä, miten härskiksi homman annetaan mennä, ennenkuin asiaan oikeasti puututaan..

Jonkun pitäisi käydä valmistamaan noita siten, että kaikki tiedot ovat saatavilla. Niin voitaisiin esim, jos joku moduli loppuu, valmistuttaa uusi erä sitä TAI parannettua versiota siitä. Eräänlainen OPEN konsepti siis...
 
Viimeksi muokattu:
Se on kyllä yllättävää miten sähköautot, jotka ovat siis kuulemma huoltovapaita ja vailla kuluvia osia, pitää kärkisijoja katsastuksen hylkäystilastoissa. Tyyliin

3v: "Jaguarin vanavedessä yli 10 prosentin hylkäyksiin ylsi myös Tesla (kun jätetään Mercedeksen Vito ja Sprinter -pakettiautot väliin). "
5v: " Viisivuotiaiden autojen merkkitilastojen huonoimmat ovat Dacia (19,4%), Tesla (16,5%) ja Renault (15,6%). "


Olisiko tässä kuitenkin käynyt nyt niin, että liimatukkainen autokauppias on luvannut huoltovapaan auton jota ei tarvitse korjailla ja osa meni uskomaan? Olikohan se sama heppu joka niitä robotakseja lupaili?
Katsastustilastot ei sitten kerro koko totuutta. Ne kertoo vain lähinnä sen että onko autosta pidetty huolta vai ei. Esimerkiksi joku renault, suurin osa niillä ajavista ei ymmärrä autoista yhtään mitään ja katsastuksesta haetaan vikalista ja viedään huoltoon ja vaihdetaan se 20€ nivel.
 
Sähköautot yleistyy kyllä aikanaan mutta turha kuvitella että kymmenen vuoden sisällä edes puolet suomen autoista olisi täyssähköjä ellei akkujen ja sitä kautta autojen hinnat painu huomattavasti alas. Tällä hetkellä autot on toki inflaation takia uutena kalliita ja eipä niitä "kohtuuhintaisia" käytettyjä sitten valu markkinoille kun uusia ei myydä tarpeeksi. Tämä siis siitä näkökulmasta kun joku tuossa yllä kommentoi että polttikset on parin vuoden sisällä romutuskamaa. Ja kuten yllä kommentoitua, ei kaikilla ole varaa ostaa sitä 40t uutta sähköautoa tai edes jotain 20t käytettyä kun asumisen kustannuksetkin on nousseet ja monella on varmasti asuntolainaa/muuta velkaa niin tuskin se auto monella alle 5000€ vehkeellä ajavalle on muuta kuin pakollinen paha jota tarvii liikkumiseen.
 
Sähköautot yleistyy kyllä aikanaan mutta turha kuvitella että kymmenen vuoden sisällä edes puolet suomen autoista olisi täyssähköjä ellei akkujen ja sitä kautta autojen hinnat painu huomattavasti alas. Tällä hetkellä autot on toki inflaation takia uutena kalliita ja eipä niitä "kohtuuhintaisia" käytettyjä sitten valu markkinoille kun uusia ei myydä tarpeeksi. Tämä siis siitä näkökulmasta kun joku tuossa yllä kommentoi että polttikset on parin vuoden sisällä romutuskamaa. Ja kuten yllä kommentoitua, ei kaikilla ole varaa ostaa sitä 40t uutta sähköautoa tai edes jotain 20t käytettyä kun asumisen kustannuksetkin on nousseet ja monella on varmasti asuntolainaa/muuta velkaa niin tuskin se auto monella alle 5000€ vehkeellä ajavalle on muuta kuin pakollinen paha jota tarvii liikkumiseen.

Tämähän on selvä asia, ja vaikka 100% uusista autoista olisi täyssähköjä, menisi yli 15 vuotta että oltaisiin yli 90% sähköautokannassa.

Tämän takia olen ihmetellyt suuresti miksi ihmiset itkevät että heidän rakkaat polttomoottoriautot viedään pois, kun uusien autojen myyntikielto ei heitä edes koske, kun eivät uusia autoja osta. Käytettyjä saa samalla tavalla, ja mitä enemmän uusia sähkiksiä ostetaan, sen paremmat on käytettyjen markkinat tulevaisuudessa.
 
Sitä kun vähän miettii oman pikku kuplansa ulkopuolelta, niin huomaa, et kaikki ei vaan voi sitä uutta sähkistä ostaa. Kaikki ei tienaa sitä sataatonnia vuoteen tai edes 30t.
Itellä nyt ei siitä ole kyse, et tuleeko sähköauto halvemmaksi vai ei.
Vaan siitä, kun tällä foorumilla tuntuu olevan itsestäänselvyys, et kaikilla on varaa siihen senku vaan marssii kauppaan ja hakee.
Tuleeko sähköauto vai tonnin paskalla ajo halvemmaksi?
Sähköllä tulee halvemmaksi sille, kenellä on varaa tai vähintään kykyä ottaa luottoa.
Tonnin paskalla ajaa se jolle se saattaa olla ainut vaihtoehto liikkumiseen.
Ei niitä vielä kielletä, mut se 20-30v eteenpäin tilanne saattaa olla toinen.
Sitä varmaan kannattaa etukäteen miettiä, et mitä sitten tapahtuu.
Niitä tilanteensa sössineitä itsestä/ itsestä riippumattomista syistä kuitenkin on monia.
Esim ulosotossa on aika vaikea lähteä pankkiin kyselemään luottoa uuteen sähköautoon.
Onhan tuo itseaiheutettua varmaan suurelta osin, mut saattaa olla sairautta tms mikä siihen on ajanut. Ja silti olis halua töissä käydä ja matkaa on, niin kai siihen olis hyvä olla joku ratkaisu.
Jos se auton keski-ikä ja hinta on tänä päivänä helvetin korkea, ei se laske ilman valtavia valtion avustuksia yhtäkkiä alas.
- Rahoitusvaihtoehdot monipuolistuu. (vuokraus yleistyy, pitkiä soppareita, lyhytaikasia, ajokeran mittaisi)
- 20-30v tilanne toinen, uskon että silloinkin joku museo polttis on. (ja voi olla että autonomistaminen vähenee, ja voi osua aikaan jolloin tilataan matkoja)

Pankkien rooli autorahoituksessa on ollut marginaalinen, ja en usko että se jatkossakaan kasvaisi. (pankkikonserni voi omistaa autorahoittajia)

Jos jonkun omaisuus ulosmitataan, niin ei se voimalinjasta kiinni ole, mutta jos pelkäät sitä että "romutusarvot" on niin korkeita että se ajokiellossakin oleva sähkis ulosmitataan, niin huoli toki aiheellinen.

Mutta työntekijä jolla palkasta ulosmitataan osa, niin sähkiksen edullisemmat kilometrin on plussaa, niin velallisen, kuin velkojien kannalta. Ja jos auton omistaja on rahoittaja niin ei sitä ulosmitata. Läheinenkin voi omistaa auton, jos ei ole kyse laittomuuksista, omaisuuden piilottelusta.


Niitä tilanteensa sössineitä itsestä/ itsestä riippumattomista syistä kuitenkin on monia.
Esim ulosotossa on a..
Korostan vielä että esille nostamasti asia on tärkeä, mielestäni liikkumisen oikeus on perusoikeuksia, ja ne pitää turvata. Ei sinänsä liity käyttövoimaan, mutta sähköistymisen rinnalla autolla liikkuminen mahdollisesti kokee mullistumisen, vihdoin. Mutta jos halut pohtia vuosisadan puolivalin liikkumista, niin menee ehkä toiseen ketjuun.


P.S.
Vaikka fosiiliset polttoaineena loppuu, niin muita polttoaineita myydään tulevaisuudessa, jos paikallispäästöjen takia ei kielletä niin harrastajat voivat museoautoilla pöristellä. ainakin toivon niin. Akku sähkölinja on nyt valittu ja systeemi sitä nyt suosii, mutta päästötavoitteet on sinänsä tegnologia neutraalit. en pidä pois suljettuna jonkinlaisia hybridejä.
 
Jos tesla ei ole jäsen niin teslan myynnit ei noiden tilastoissa näy? Mutta Tesla sitten on myynniltään suurin sähköautomerkki niin aika huonot tilastot?
Minulle jäi epäselväksi onko Tesla luvuissa, ja päättelin ettei ole koska korostivat jäsenten kauppoja.

Tesla on on toki rekisteröinti tilastoissa.

Mutta kuten sanoit huonotilasto jos Tesla puuttuu, Tesla on suuri sähköauto toimia, joka ehkä myynyt keväällä hyvin, ja Tesla myy vain sähköautoja, joten sen myynti on sataprosenttisesti sähkiksiä. (muilla 20 prosenttisesti).

Uutis tilastoissa pitää lisäksi olla tarkkana missä menee polttiksen ja sähköauton raja. Herkästi moni kuulia mielttää että puhutaan täys sähköautoista, nimenomaan akku autoista. Osassa tilastoija sähköautoiksi lasketaan kaikki ladattava, mukaanlukien ladattava hybridit.

Vetyautojen osuus on niin pieni, että niiden sijoittelusta ei tarvi välittää, ja sarjahybridi, se ei kai tilastoissa vaikuta lokerointia, vaan se onko ladattava.


Tämähän on selvä asia, ja vaikka 100% uusista autoista olisi täyssähköjä, menisi yli 15 vuotta että oltaisiin yli 90% sähköautokannassa.
Jos rekisteröinti prosentti pyöristettynä sata, niin sen jäkeen uudistumis tahti voi olla nopeaa. Moni katselee Norjan tahtia, mutta ne aloitti ennen kuin oli monipuolista tarjontaa, ennen kuin sähkö autot oli halpoja (tuilla vauhdittivat).

Suomen liikennekäytössä vajaa kolmemiljoonaa henkilöautoa, jos jokin vuoden päästä tahti on 200 000 - 300 000 vuodessa, niin ei siinä vuosikymmenniä mene, kyse enemmän siitä kykeneekö valmistajat tyydyttää kysynnän samalla kun kustannustahti kehittyy suotuista.

Tiedän, nyt ensirekisteröinit laahaa alle sadassa tuhannessa ja käytettyjäkin tuodaan luokkaa 50 0000 (tarkistamaton), mutta koska nyt uuden ostamisen arviointi on vaikeaa, autot ovat kalliita, jäännösarvon arviointi vaikeaa, varsinkin sähkis valikoima huono. Eli kysyntä painettasyntyy. 200 000 joo, se olisi ennätyksellistä, mutta ei utopistista.
Tämän takia olen ihmetellyt suuresti miksi ihmiset itkevät että heidän rakkaat polttomoottoriautot viedään pois, kun uusien autojen myyntikielto ei heitä edes koske, kun eivät uusia autoja osta. Käytettyjä saa samalla tavalla, ja mitä enemmän uusia sähkiksiä ostetaan, sen paremmat on käytettyjen markkinat tulevaisuudessa.
Ehdottomasti, nyky käsityksen mukaan ei ole mitään tarvetta kieltää polttiksia, niiden rooli aktiivi liikenteessä vähänee ihan vapaaehtoisesti.
EU uusien totaali polttiskieltokin taisi jäädä toteutumatta, mutta autoteollisuus arvio ettei sillä ole sähköistymisen kannalta merkitystä. Jos noin käy, niin ihan hienoa että jotain puoliuniikkeja polttiksia voi myydä jatkossakin, muutama kilometria ei mailmaa tuhoa ja kyllä niihin voidaan ilmastopuhdasta polttoainetta valmistaa, jos se siitä kiinni. (*

Hehkulamppuvertaus, jotkut sinnitteli pitkään, osti varastoon, mutta vain harva niitä edes käytti loppuun.
Autojen osalta se ero, LED lamput on kalliita vs hehkulmappu, Autojen kohdalla käy niin että sähkikset on halvempia kuin polttikset. (verottomana)


Katsastustilastot ei sitten kerro koko totuutta. Ne kertoo vain lähinnä sen että onko autosta pidetty huolta vai ei. Esimerkiksi joku renault, suurin osa niillä ajavista ei ymmärrä autoista yhtään mitään ja katsastuksesta haetaan vikalista ja viedään huoltoon ja vaihdetaan se 20€ nivel.
hmm. totta että katsastuksessa tulee hylky jos sinne viedään auto jota ei ole pidetty ajokunnossa.
Mutta jos jollekkin merkille hylkyjä kiertyy ensimmäisessä katsastuksessa niin se tuo mieleen huonon huolto-ohjelman, ja (huolto) leasing autoissa huollon laaduttomuudesta.

Sitten kevennys :)
Sitä en tiedä mistä tuon Renu kuskit ei tiedä autoista mitään, meinaatko että kukaan autoista tietävä ei ajaisi Renulla, saati ostaisi.
Toyota kuskit on sitten todellisia autotuntijoita, vaikka eivät osaa edes valoja käyttää.

Renun kohdalla jotkut selittäneet tilannetta sillä että katsastusmiehet ei tunne renuja ja tulee hylkyjä ajokuntoisista autoista.


Mutta olemme sen ydinasian kanssa samaa mieltä, katsastus tilastot ei kerro autojen huoltokustannuksista. Ja sähkiksissäkin on samojakin(vastaavia) komponentteja kuin polttiksissa mitä syynätään katsastuksessa. Sähkiksessä uutana niille ominaisena riskikohteena pelätään lähinnä akustoa, se vähän sellainen ajot loppu siihen, nokivasaran moottoripesu, öljyvuoto, päästömittaukset, hapettunut akun kengä, mielletty lähinnä romutusikästen huoleksi. Pinet kotelolommot niin kaukaa haetuksia ettei asemalle mennessä edes jännitä.
 
Viimeksi muokattu:
Katsastustilastot ei sitten kerro koko totuutta. Ne kertoo vain lähinnä sen että onko autosta pidetty huolta vai ei. Esimerkiksi joku renault, suurin osa niillä ajavista ei ymmärrä autoista yhtään mitään ja katsastuksesta haetaan vikalista ja viedään huoltoon ja vaihdetaan se 20€ nivel.
Samalla tavalla niitä kaikkie huolletaan hyvin tai huonosti. Sähköautoista kannatta muistaa, etttä ne ovat todella painavia, joten en yllättyisi yhtään, jos niissä olisi huomattavasti enemmän vikoja iskareissa ja pyörien ripustussysteemeissä.

Lisäksi esim teslalla on ollut pitkin aikaa ihan näkyviä laatuongelmiakin, joten kyllä niissä on todennäköisesti myös suunnitteluvirheitä, joiden takia tulee osien kulumista lyhyessä ajassa, jolloin tulee katsastuksesta hylkyjä..

Itrseasiassa tesla on saanut melkoisen paljonkin kritiikkiä laadustaan, esim:
Teslalle murskatulos 300 000 kuluttajan tutkimuksessa | Kauppalehti

Lyhyet jäljet? – Viranomaiset: Tesla vääristelee autojensa todellisia toimintamatkoja | Kauppalehti

Lapsinukkien yli ajavat Teslat olivat liikaa – Yhtiö vaatii videoita pois tv-ruuduista | Kauppalehti

Tesla jäi sähköautojen talvitestissä heittämällä huonoimmaksi – TM: Jopa vaarallinen | Tekniikka&Talous (tekniikkatalous.fi)

"Tesla Model 3:n laatu on hirvittävän huono" | Kauppalehti

Näistä ongelmista norjalaiset Tesla-omistajat valittavat — katso 29 kohdan lista! | Autotoday

Joten en ollenkaan ihmettele, jos myös katsastuksessa tulee hylkyjä. Se nyt on vain yksi merkki yleisestä laaduttomuudesta.

Teslojen hinnan huomioon ottaen noin ei saisi olla, muttakun vain on!!
 
Samalla tavalla niitä kaikkie huolletaan hyvin tai huonosti. Sähköautoista kannatta muistaa, etttä ne ovat todella painavia, joten en yllättyisi yhtään, jos niissä olisi huomattavasti enemmän vikoja iskareissa ja pyörien ripustussysteemeissä.

Lisäksi esim teslalla on ollut pitkin aikaa ihan näkyviä laatuongelmiakin, joten kyllä niissä on todennäköisesti myös suunnitteluvirheitä, joiden takia tulee osien kulumista lyhyessä ajassa, jolloin tulee katsastuksesta hylkyjä..

Itrseasiassa tesla on saanut melkoisen paljonkin kritiikkiä laadustaan, esim:
Teslalle murskatulos 300 000 kuluttajan tutkimuksessa | Kauppalehti

Lyhyet jäljet? – Viranomaiset: Tesla vääristelee autojensa todellisia toimintamatkoja | Kauppalehti

Lapsinukkien yli ajavat Teslat olivat liikaa – Yhtiö vaatii videoita pois tv-ruuduista | Kauppalehti

Tesla jäi sähköautojen talvitestissä heittämällä huonoimmaksi – TM: Jopa vaarallinen | Tekniikka&Talous (tekniikkatalous.fi)

"Tesla Model 3:n laatu on hirvittävän huono" | Kauppalehti

Näistä ongelmista norjalaiset Tesla-omistajat valittavat — katso 29 kohdan lista! | Autotoday

Joten en ollenkaan ihmettele, jos myös katsastuksessa tulee hylkyjä. Se nyt on vain yksi merkki yleisestä laaduttomuudesta.

Teslojen hinnan huomioon ottaen noin ei saisi olla, muttakun vain on!!

Lähinnä sitä että katsastustilasto ei aina kerro kaikkea, on käyttäjäryhmissä eroja, autoissa valtavasti eroja ja se kuinka kalliita osia käytetään ja lopulta se että aiheuttaako katsastuksen hylsy 20€ vai 200€ remontin on syytä ottaa huomioon.

Joku Renault mikä aina katsastustilastoissa häntäpäässä johtuu juuri noista 20€ nivelistä mikä ei taas kerro auton muusta laadusta mitään kun toisessa autossa hylsy saattaa tulla yli 10x kalliimmaksi, saatikka jos auto maksaa 2-3x sen mitä joku Renault.

Totta kai joku Toyota on laadukkaampi kuin Renault, mutta auton hinnoissakin on valtava ero ja Toyotan huollot ja vakuutukset on kalliimmat joten niin pitääkin olla, mutta ei mun mielestä Renault niin paska ole mitä ihmiset katsastustilaston mukaan antaa ymmärtää. Kokonais käyttökustannuksiltaan Renault on varmasti halvempi jos vertaan omaa kokemusta Hybridi Yarkiksesta ja Cliosta.

Teslasta paha sanoa kun ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kyllähän sen laadun pitäisi olla parempi mitä netistä saa lukea, TOKI Teslahan ei ole kallis auto sen takia että se olisi tehty yhtä hyvin kuin S-sarjan Mersu, vaan se on kallis siksi että se on sähköauto ja sähköauton tekniikka on vain pirun kallista vielä.
 
Kiinassa (maailman suurin automarkkina) sähköautojen markkinaosuus on jo neljännes. Euroopassa vasta 12%. Jos jatkamme jälkijunassa seuraamista, menettämme autonvalmistuksen Kiinaan samaan tapaan kuin bussien valmistetuksen...
 
Isompina riskeinä pitäisin sähkikseissä näitä kehittyneempiä ratkaisuja ja sitten valtavia laseja. Joku Teslan oktovalve ja iso lasikatto tekee itsenään jo riskin mutta toki vakuutuksilla päästään johonkin asti.

Itsellä edellinen auto oli Renault ja kyllähän siinä oli tapana käydä katsastamassa ja sitten sen jälkeen korjauttamassa missä vikaa. Yleisimpänä ne jotkut nivelen suojakumit tms. jotka kuluivat entisiksi. 100k-200k oli huomattavasti kalliimpi korjauksiltaan kuin 200k-300k väli.

Kulut eivät olleet pahat, mutta tuon kohdan jälkeen korjaukset pitäisi jo tehdä itse, koska sitten sieltä todennäköisesti alkaa mennä jotain ecua tms. sähkönohjaussysteemiä joka alkaa maksaa vähän turhan paljon. Tuohon asti meni pääsääntöisesti kuluvaa osaa (muutama kalliimpi sähkövika takuuseen 50k-100k välissä ja muutama halvempi sähkövirta/maadoitusongelma sitten omaan piikkiin myöhemmin).
 
Isompina riskeinä pitäisin sähkikseissä näitä kehittyneempiä ratkaisuja ja sitten valtavia laseja. Joku Teslan oktovalve ja iso lasikatto tekee itsenään jo riskin mutta toki vakuutuksilla päästään johonkin asti.
Mitä kehittyneempiä ratkaisuja pohdiskelet ? joka nimeomaan liittyy voimalinjaa, vai mietitkö tuossa robotiikkaa, itseajavia autoja. Se kai riski kehitykseen sijoittajille. Ei asiakkaille, tai no jos pelkää käsiohjattavan jäleen myyntiarvon romahtavan.

Lasikatto, en ihan tiedä miten liittyy sähköön, no lisää kulutusta jäähdytys/lämitys.
 
Mitä kehittyneempiä ratkaisuja pohdiskelet ? joka nimeomaan liittyy voimalinjaa, vai mietitkö tuossa robotiikkaa, itseajavia autoja. Se kai riski kehitykseen sijoittajille. Ei asiakkaille, tai no jos pelkää käsiohjattavan jäleen myyntiarvon romahtavan.

Lasikatto, en ihan tiedä miten liittyy sähköön, no lisää kulutusta jäähdytys/lämitys.
Kyllähän sitä jos on joutunut vaihdattamaan tuulilasin autoon, jossa se on vähän isompi, niin voi mielessään miettiä, haluaako autoon lasikattoa, kun sen hajotessa vaihto ei ole kovinkaan halpaa.. Samoin kolaritilanteessa, jos mennään esim katon kautta ympäri, niin pelti on läjässä, mutta kun lasi esimerkiksi osuu johonkin kovaan ja terävään, niin se katto lakkaa olemasta ja ei suojele millääntavoin siitä eteenpäin..

Kyllähän niitä kattolasejakin hajoaa..
 
Viimeksi muokattu:
Asiahan on tismalleen päinvastoin. Mitä korkeampi polttoaineen hinta, sitä kannattavammaksi sähköautolla ajaminen muuttuu.
Se ei muuta sitä kuitenkaan että sähköauto on todella kallis verrattuna asiansa ajaviin polttomoottorivehkeisiin.
 
Kyllähän sitä jos on joutunut vaihdattamaan tuulilasin autoon, jossa se on vähän isompi, niin voi mielessään miettiä, haluaako autoon lasikattoa, kun sen hajotessa vaihto ei ole kovinkaan halpaa.. Samoin kolaritilanteessa, jos mennään esim katon kautta ympäri, niin pelti on läjässä, mutta kun lasi esimerkiksi osuu johonkin kovaan ja terävään, niin se katto lakkaa olemasta ja ei suojele millääntavoin siitä eteenpäin..
Ei sähköinen voimalinja tarvi mitään lasikattoa, ja niitä on moni halunnut poltiksiinkin.

Sähkiksessä tuo enemmänkin haitaksi, voi lisätä sähkönkulutusta lämmitys/jäähdytys. varsinkin jos sitä lasia käytetään ihan mukavuus syistä, yli jonkin ilmanvastus optimoinnin.


Asiahan on tismalleen päinvastoin. Mitä korkeampi polttoaineen hinta, sitä kannattavammaksi sähköautolla ajaminen muuttuu.
Se ei muuta sitä kuitenkaan että sähköauto on todella kallis verrattuna asiansa ajaviin polttomoottorivehkeisiin.
Jos vertaa vanhan polttiksen varastointia, vs uuden sähkiksen varastointiin. Niin en epäile etteikö sellainen vertaus löydy.

Jos joku haluaa hillota vanhoja polttiksia niin siitä vaan, ja jos halutaan vauhdittaan liikenteen sähköistymistä niin sen kannattaa tehdä niistä autoista joilla liikutaan. Voi olla hyvin järkevää että jossain vaiheessa polttiksen omistaminen tehdään verotuksellisesti halvaksi, käyttö kallistuu joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sitä jos on joutunut vaihdattamaan tuulilasin autoon, jossa se on vähän isompi, niin voi mielessään miettiä, haluaako autoon lasikattoa, kun sen hajotessa vaihto ei ole kovinkaan halpaa.. Samoin kolaritilanteessa, jos mennään esim katon kautta ympäri, niin pelti on läjässä, mutta kun lasi esimerkiksi osuu johonkin kovaan ja terävään, niin se katto lakkaa olemasta ja ei suojele millääntavoin siitä eteenpäin..
Lasikatto nyt ei liity mitenkään sähköautoon. Niitä saa jo perus bensa Peugeottiin esim.

Kuinka monta lasikattoa on jouduttu vaihtamaan ilman kolaria?
 
Se ei muuta sitä kuitenkaan että sähköauto on todella kallis verrattuna asiansa ajaviin polttomoottorivehkeisiin.
Niin on. Alhaisemmat käyttö- ja huoltokulut kuitenkin kurovat tätä eroa umpeen ja riittävän suurilla kilometreilla sähköauto on vastaavaa polttista kokonaiskuluiltaan edullisempi.
 
Niin on. Alhaisemmat käyttö- ja huoltokulut kuitenkin kurovat tätä eroa umpeen ja riittävän suurilla kilometreilla sähköauto on vastaavaa polttista kokonaiskuluiltaan edullisempi.
Onko kukaan ajatellut että olisiko sähköauto kuitenkin parempi kuin polttis vaikka kulut olisivat +-0? Ja mielestäni on typerää verrata uutta sähköautoa johonki tonnin pommiin. Sen tajuaa jo ilman laskuriakin kumpi tulee halvemmaksi.
 
Onko kukaan ajatellut että olisiko sähköauto kuitenkin parempi kuin polttis vaikka kulut olisivat +-0? Ja mielestäni on typerää verrata uutta sähköautoa johonki tonnin pommiin. Sen tajuaa jo ilman laskuriakin kumpi tulee halvemmaksi.
Itse vaihdoin polttiksesta sähkikseen ja autoilun kulut kasvoivat. Ei haittaa yhtään. Psykologisesti on kuitenkin iso merkitys sillä, että suorat muuttuvat kustannukset (huollot ja energia) laskivat suuruusluokaltaan kolmasosaan verrattuna edelliseen polttomoottoriautoon. Ei tule enää mietittyä, että jättääkö jonnekin menemisen väliin ajamisen kustannusten takia.
 
Niin on. Alhaisemmat käyttö- ja huoltokulut kuitenkin kurovat tätä eroa umpeen ja riittävän suurilla kilometreilla sähköauto on vastaavaa polttista kokonaiskuluiltaan edullisempi.
Käyttökuluissa sit taas vakuutukset ja renkaat nostaa hintaa vs simppeli vanha peruskippo.

Ja jos et voi latailla kotona niin energiakustannuksetkaan ei ole vallattoman pienet lopulta...
 
Itse vaihdoin polttiksesta sähkikseen ja autoilun kulut kasvoivat. Ei haittaa yhtään. Psykologisesti on kuitenkin iso merkitys sillä, että suorat muuttuvat kustannukset (huollot ja energia) laskivat suuruusluokaltaan kolmasosaan verrattuna edelliseen polttomoottoriautoon. Ei tule enää mietittyä, että jättääkö jonnekin menemisen väliin ajamisen kustannusten takia.
Nykyisellä uudehkolla polttiksella on kiva ajaa mutta paljon huviajelua ei viitsi ajella kun polttoainekustannukset nousevat sitten. Uskoisin että sähköautolla ei tule niin paljoa enää sitten mietittyä mitä se maksaa kun sähkö on niin paljon halvempaa kuin bensa. Ja juurikin tuo että huoltokustannukset jäävät lähes kokonaan pois (tulevaan sähkäriin kuuluu 3v huollot hintaan)
 
Käyttökuluissa sit taas vakuutukset ja renkaat nostaa hintaa vs simppeli vanha peruskippo.

Ja jos et voi latailla kotona niin energiakustannuksetkaan ei ole vallattoman pienet lopulta...
Täyssähköautossa en näe pointtia jos ei ole kotilatausta. Tai no jossain ydinkeskustassa varmaan pärjää ilmankin mutta pärjää siellä myös ilman autoa
 
Täyssähköautossa en näe pointtia jos ei ole kotilatausta. Tai no jossain ydinkeskustassa varmaan pärjää ilmankin mutta pärjää siellä myös ilman autoa
Jos kodin ja/tai työpaikan lähistöllä tai työpaikalla on kohtuuhintainen latausmahdollisuus, niin kait täyssähköllä pärjäisi ilman kotilataustakin. Sitten taas jos plugaria miettii, niin sitä ei ole mitään järkeä hankkia ilman kotilatausmahdollisuutta.
 
Jos kodin ja/tai työpaikan lähistöllä tai työpaikalla on kohtuuhintainen latausmahdollisuus, niin kait täyssähköllä pärjäisi ilman kotilataustakin. Sitten taas jos plugaria miettii, niin sitä ei ole mitään järkeä hankkia ilman kotilatausmahdollisuutta.
Sähköauto kyllä ilman kotilatausmahdollisuutta olisi täysin aivokuollut idea. Kannattaa hahmottaa, ettäkun talvella lähtee liikenteeseen ja jos akku ja koppi lämmitetään akun virralla, niin kantomatka hupenee todella reippaasti.. Muutenkin pitäisi sitten jonotella laturilla ja odotella ja siirrellä autoa, kun akku on täysi, jotta muutkin saavat sitä virtaa. Lisäksi se on selvä, että hhommasta tulee jossain vaiheessa sanomista, kun selviää, että joku sankari ajelee "kaikki ajonsa" firman sähköllä.. Sähkö kun ei ole ilmaista..
 
Itse ajoin 2kk ilman latausmahdollisuutta kotona tai töissä. Noin 110km työmatka yhteensä ja yhdellä latauksella meni 2 tai 3 päivää kivasti. Vähän joutu funtsimaan alkuun että miten ton hoitaa mutta parin viikon jälkeen lataukset onnistu kivasti kaupassa käymisen ja harrastuksien lomassa.

Tälläkään hetkellä ei ole lataussaumaa kotona mutta töissä on joten nykyään lähden joka päivä töistä akku 85%:ssa.
 
Sähköauto kyllä ilman kotilatausmahdollisuutta olisi täysin aivokuollut idea. Kannattaa hahmottaa, ettäkun talvella lähtee liikenteeseen ja jos akku ja koppi lämmitetään akun virralla, niin kantomatka hupenee todella reippaasti.. Muutenkin pitäisi sitten jonotella laturilla ja odotella ja siirrellä autoa, kun akku on täysi, jotta muutkin saavat sitä virtaa. Lisäksi se on selvä, että hhommasta tulee jossain vaiheessa sanomista, kun selviää, että joku sankari ajelee "kaikki ajonsa" firman sähköllä.. Sähkö kun ei ole ilmaista..
Vuoteen 2025 työnantaja voi tarjota sähkön ilmaiseksi työntekijälle, sen jälkeen 30€/kk.
Eipä se kantomatka radikaalisti lyhene talvellakaan vaikka lämmitystä tarvitaankin.
 
Sähköauto kyllä ilman kotilatausmahdollisuutta olisi täysin aivokuollut idea. Kannattaa hahmottaa, ettäkun talvella lähtee liikenteeseen ja jos akku ja koppi lämmitetään akun virralla, niin kantomatka hupenee todella reippaasti.. Muutenkin pitäisi sitten jonotella laturilla ja odotella ja siirrellä autoa, kun akku on täysi, jotta muutkin saavat sitä virtaa. Lisäksi se on selvä, että hhommasta tulee jossain vaiheessa sanomista, kun selviää, että joku sankari ajelee "kaikki ajonsa" firman sähköllä.. Sähkö kun ei ole ilmaista..
Hyvin on toistaiseksi pärjännyt ilman kotilatausta. Pystyn tosin duunissa lataamaan (tosin en täysin ilmaiseksi). Näin talvisin ei ole niin hirväesti pitkiä ajoja joten se tietysti helpottaa. Kesän aikana olisi tarkoitus kyllä hankkia latausmahdollisuus myös kotiin (joko ihan latausasema tai sitten voimavirtopistokkeen asennus + laturi).

eipä se kotilatauksen puuttuminen muuta sitä kuinka matkoilla latailee, samat jonottelut (toistaiseksihan näitä ruuhkia ei juuri latureilla ole ollut) luultavasti edessä jos pidempää matkaa ajelee.

Itse tosiaan lämmittelen auton pihassa suoraan akusta, ei siinä montaa prosenttia mene että koppi on lämmin. Kovemmilla pakkasilla tietysti vähän enemmän jos pistää huurteenpoiston päälle. Mutta ei se noin 2-3% tippuminen lämmityksen takia juuri rangea lyhennä.
 
Sähköauto kyllä ilman kotilatausmahdollisuutta olisi täysin aivokuollut idea. Kannattaa hahmottaa, ettäkun talvella lähtee liikenteeseen ja jos akku ja koppi lämmitetään akun virralla, niin kantomatka hupenee todella reippaasti.. Muutenkin pitäisi sitten jonotella laturilla ja odotella ja siirrellä autoa, kun akku on täysi, jotta muutkin saavat sitä virtaa. Lisäksi se on selvä, että hhommasta tulee jossain vaiheessa sanomista, kun selviää, että joku sankari ajelee "kaikki ajonsa" firman sähköllä.. Sähkö kun ei ole ilmaista..
Itselläni on kotilatausmahdollisuus mutta en käytä sitä koska se maksaa 15c/kWh, töissä saan ladata ilmaiseksi ainakin vuoden 25 loppuun(täytyy toivoa että poikkeuslakia jatketaan tämänkin jälkeen vielä). Joten lataan aina töissä ja joskus pakko sitten jossain superilla tai abc:lla kun on reissussa.

Riippuu tietysti voiko ladata töissä/onko lähistöllä jotain muuta paikkaa ladata, mutta jos on niin ei kotilataus mikään pakollinen asia ole. Itselläni varsin lyhyt matka töihin niin voi käydä tarvittaessa viikonloppunakin vaan lataamassa jos haluaa.

Tulee varsin halvaksi ajaminen kyllä eikä tarvitse yhtään miettiä että menenkö jonnekkin vai en mene kuten polttimoottoriauton kanssa tuli mietittyä kun 100km ajo maksoi sen 15€. Nyt lisä kilometrit ei maksa käytännössä mitään(no toki renkaat kuluu jne)
 
Itselläni on kotilatausmahdollisuus mutta en käytä sitä koska se maksaa 15c/kWh
Eihän tuo nyt kallista ole, olettaen että sisältää myös siirtohinnan?

Kannattaa hahmottaa, ettäkun talvella lähtee liikenteeseen ja jos akku ja koppi lämmitetään akun virralla, niin kantomatka hupenee todella reippaasti..
No jaa. Korealaisen sähköauton rangea nyt ei ole saatu ekana talvena kovin paljoa alle 300km, vaikka ei aina ole muistanut kotilatauksessa ollessa esilämmitystä tehdä. Ei kyllä ollut ihan kunnon pakkasiakaan.
 
Itselläni on kotilatausmahdollisuus mutta en käytä sitä koska se maksaa 15c/kWh
Halpaahan tuo on, meilläkin 13c/kWh sisältäen siirron.

Työpaikan vieressä on kaupungin parkkiksella tolpat jotka pitäisi olla maksullisia mutta sähköä tulee ilman maksua. Joutuu parkkimaksun maksamaan. Noh tuokin lysti loppunee kun korjaavat tolpat joskus.

Parkkihallissa joutuisi maksamaan sitten vielä sähkönhinnan jonka päälle minuuttiveloitus heti alusta plus itse firman sopparinmukaisen pysäköintihinnan (max 4€/päivä).

Eli mieluusti lataisin kotona jos siihen mahdollisuus olisi. Noh talonyhtiö varmaan saanee kuukauden sisällä tehtyä kuntokartoitukset niin pääsee pohtimaanmahdollista laturia.
 
Eihän tuo nyt kallista ole, olettaen että sisältää myös siirtohinnan?
Sisältää kaiken ja on siis sinänsä halpaa. Mutta tosiaan töissä on 0€/kWh niin lataan toki mieluummin siellä kun ei ole mikään pakko ladata kotona ja maksaa siitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom