- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 894
Toi on muuten ihan käsittämätöntä että uusia autoja ei ole saannut muuttaa ilman jotain haista paska päästömittauksiaSaa, mutta oli kallista tehdä päästölaput.
moottori.fi artikkeli
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toi on muuten ihan käsittämätöntä että uusia autoja ei ole saannut muuttaa ilman jotain haista paska päästömittauksiaSaa, mutta oli kallista tehdä päästölaput.
moottori.fi artikkeli
Oliko niin, että jokaisesta ajoneuvoyksilöstä on toi 10k€ lappu tehtävä vai pelkästään yksi yksilö riittää ja sitten se olis ”mallihyväksytty” kaikille saman korin/moottorin ajoneuvoille?Saa, mutta oli kallista tehdä päästölaput.
moottori.fi artikkeli
En tiedä, mutta mahdollisesti muistellaan samoja vanhoja uutisia, meinaan sama mielikuva (olisi joku toimija "leimannut" johonkin malliin, mutta se oli aika vanha malli, oliko jossain vaiheessa noissa vanhoissa 2000 luvun autoissa tiukat vaatimukset, ainakin tuota vuosilukua on siirrelty.)Oliko niin, että jokaisesta ajoneuvoyksilöstä on toi 10k€ lappu tehtävä vai pelkästään yksi yksilö riittää ja sitten se olis ”mallihyväksytty” kaikille saman korin/moottorin ajoneuvoille?
Muistelen myös, että pakoputken päästä tulisi vain 15% päästöistä, loput renkaista, jarruista ja kuluvasta asfaltista.
Maskin käytössä aasialaiset ivat edelläkävijöitä. Jossainylen terveysdokkarissa oli juttua kiinan teollisuusalueesta, jossa alle 10v lapsien keuhkot muistuttivat koko ikänsä tupakoineen seniorikansalaisen keuhkoja…
Milloin muuten astuu voimaan laki, että etanolikonversioita saa tehdä uusillekin autoille?
Tuon jälkeen voisi (ainakin ympäristöä ajatellen) olla mahdollisuus harkita etanoliautoa?
Bensiiniautojen muuttaminen halvemmalla RE85-polttoaineella eli niin sanotulla etanolibensiinillä käyväksi helpottuu ensi kesäkuussa – mikäli vielä valmistelussa oleva laki menee ehdotetunlaisena läpi.
RE85:n vaatiman etanolimuunnoksen on voinut tähän saakka tehdä kohtuuhinnalla vain ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn autoon.
Nyt pykälät ovat siis muuttumassa niin, että aivan kaikenikäiset bensiiniautot voi muuttaa etanolikäyttöiseksi vain asentamalla autoon etanolikonversion vaatimat laitteet ja muutoskatsastamalla auto. Uudemmilta autoilta aiemmin vaadittua ja pahimmillaan jopa 10 000 euron hintaista virallista päästömittaustodistusta ei siis jatkossa enää tarvita.
Ei kait siinä muuta kuin se, että nähdään trafissa millä käyttövoimalla auto kulkee. Voisi periaatteessa antaa mahdollisuuden vaikka verokevennyksiin autoverossa, mutta siitä tuskin kannattaa haaveilla täällä verokarhun paratiisissa. Päästöt voisi kanssa olla yksi ero, mietin siis sitä kun leimalla käyttää, niin onko päästöissä eroja kun tankki on täynnä bensaa tai etanolia.Mutta edelleenkin miksi se pitäisi muuttaa e85 rekisteröidyksi jossei tukeakaan saa enään?
Ihan sama se on mitä otteessa lukee, boksi paikalleen ja kovaa ajoa oli tankissa sitten bensaa, sekoitus tai raakaa e85.
Tosin jokuaika sittenhän oli tutkimus, että moottoreista tulee vähimmän päästöjä, kuin renkaiden ja tiern aiheuttama. Varsinkin painavien sähköautojen kanssa.
Ehkäpä kaupunkeihin olisi korkea aika määrätä ffp2 maskipakko, ihan terveydellisistä syistä.
Mites katsastus, jos ei ole papereissa.Mutta edelleenkin miksi se pitäisi muuttaa e85 rekisteröidyksi jossei tukeakaan saa enään?
Ihan sama se on mitä otteessa lukee, boksi paikalleen ja kovaa ajoa oli tankissa sitten bensaa, sekoitus tai raakaa e85.
Tästä tuli mieleen miksi ei kannattaisi merkata papereihin, eli jos odottaa että valtio tukisi ko ratkaisua, niin saattaisi tulla joku muutos tuki.Ei kait siinä muuta kuin se, että nähdään trafissa millä käyttövoimalla auto kulkee. Voisi periaatteessa antaa mahdollisuuden vaikka verokevennyksiin autoverossa, mutta siitä tuskin kannattaa haaveilla täällä verokarhun paratiisissa. P
GTK:n Michaux:n mukaan myös öljy/kaasu on loppumassa. En ole kompetentti arvioimaan Michauxin tietämystä, mutta jos hän oikeassa, edessä on väistämättä degrowth: ajetaan vähämmän autoilla, lennetään vähemmän, kulutetaan vähemmän. Ja omien kotisivujensakkin perusteella hän on jonkinlainen degrowth-aktivisti:
"I am developing a plan to transform our relationship between energy, minerals, and industrialization, as the existing proposed strategic plans are shown to be logistically impractical."
Home - Transformation of the Industrial System
I am developing a plan to transform our relationship between energy, minerals, and industrialization, as the existing proposed strategic plans are shown to be logistically impractical.www.simonmichaux.com
GTK:n Michaux:n mukaan myös öljy/kaasu on loppumassa. En ole kompetentti arvioimaan Michauxin tietämystä, mutta jos hän oikeassa, edessä on väistämättä degrowth: ajetaan vähämmän autoilla, lennetään vähemmän, kulutetaan vähemmän. Ja omien kotisivujensakkin perusteella hän on jonkinlainen degrowth-aktivisti:
"I am developing a plan to transform our relationship between energy, minerals, and industrialization, as the existing proposed strategic plans are shown to be logistically impractical."
Home - Transformation of the Industrial System
I am developing a plan to transform our relationship between energy, minerals, and industrialization, as the existing proposed strategic plans are shown to be logistically impractical.www.simonmichaux.com
Se on harmi kun tuossa ei helposti sanota suoraan onko kyse PM2.5 vai PM10 hiukkasista. Itsella on hiukan sellainen tunne etta jarrut ja kumi tuottaa PM10 kokoa ja palamisjatteet Pm2.5. Noista PM10 on kuitenkin huomattavasti vahemman haitallista."The report estimates 52% of all the small particle pollution from road transport came from tyre and brake wear in 2021, plus a further 24% from abrasion of roads and their paint markings. Just 15% of the emissions came from the exhausts of cars and a further 10% from the exhausts of vans and HGVs."
Health impact of tyre particles causing ‘increasing concern’, say scientists
Far more tiny particles now come from tyres than are emitted from exhausts but new tyre designs may helpwww.theguardian.com
Sähkäautojen mineraali tarpeesta voi olla montaa näkemystä, vähän riippuen mitä katsoo ja arvioita.GTK:n Michaux:n mukaan myös öljy/kaasu on loppumassa. En ole kompetentti arvioimaan Michauxin tietämystä, mutta jos hän oikeassa, edessä on väistämättä degrowth: ajetaan vähämmän autoilla, lennetään vähemmän, kulutetaan vähemmän. Ja omien kotisivujensakkin perusteella hän on jonkinlainen degrowth-aktivisti:
"I am developing a plan to transform our relationship between energy, minerals, and industrialization, as the existing proposed strategic plans are shown to be logistically impractical."
https://www.simonmichaux.com/
Se on harmi kun tuossa ei helposti sanota suoraan onko kyse PM2.5 vai PM10 hiukkasista. Itsella on hiukan sellainen tunne etta jarrut ja kumi tuottaa PM10 kokoa ja palamisjatteet Pm2.5. Noista PM10 on kuitenkin huomattavasti vahemman haitallista.
Sähkäautojen mineraali tarpeesta voi olla montaa näkemystä, vähän riippuen mitä katsoo ja arvioita.
Mutta foosiilisten öljyn ja kaasun osalta tainnut jo ennen Ukrainaa olla käsitys että isojen tuottajamaiden kohdalla alkaa tulla kiire että kerkiävät rahastaa varantonsa.
En ymmärtänyt tai viestini ei ollut ymmärettävä.Oikeassa olet. Fossiilisen kanssa loppu häämöttää ja nyt on kiire rahastaa mitä vain voi. Alkavat lähteet ehtymään ja nykyisellä hintatasolla ei pian enää öljyä saada jalostettavaksi.
Hybrideissa olikin joku jarki viela silloin akut maksoivat yli 100 dollaria / kwh. Nykyaan se 100 kwh akku on riittavan halpa jottei sille polttomoottorilla loydy muuta syyta kuin se etta on ehdomman tarkeaa se ettei tarvitse kerran 4-5 tuntia pysahtya 20 minuutiksi.
Siita on yli kaksikymmenta vuotta kun autoiluni oli kuin elokuvasta Rumble. Minun ajoillani ei tarvitse navigaattoria kiusata koska tiedan ne pysahtymispaikat etukateen.Jos 20 minuuttia olisi ongelman ydin niin voitais jatkaa keskustelua siitä, esim onko se numerona faktaa vai itsepetosta. Mutta olet väärässä ja ongelma ei ole 20. Autoilun vapaus, sen menetys on ongelma. Kuulostaa filosofiselta, mutta ei ole. Kysy itseltäsi seuraavan kerran kun näpyttelet navigaattoriin kohteeksi pikalatausasemaa, menettekö juuri sinne koska sinä ja perheesi haluatte, vai siksi että auton pitää sinne päästä.
ABC:n lehtipihvi. Aaah sitä vapauden tunnetta! Mutta hyvin väistetty, siitä pisteet!Siita on yli kaksikymmenta vuotta kun autoiluni oli kuin elokuvasta Rumble. Minun ajoillani ei tarvitse navigaattoria kiusata koska tiedan ne pysahtymispaikat etukateen.
Vahan vaikea sita on muuten muotoilla ettei valtavaestolle elämä ole mikään seikkailu vaan opasmatka.ABC:n lehtipihvi. Aaah sitä vapauden tunnetta! Mutta hyvin väistetty, siitä pisteet!
Liekö yhdistelmä: kalliit hinnat ja pitkät toimitusajat syynä siihen, että sähköautojen myynti on romahtanut:
Täyssähköautojen kysyntä romahti 75 % – Grafiikka näyttää eri käyttövoimien osuudet henkilöautoissa 7 vuoden ajalta
Täyssähköautojen kauppa alkoi hiipua jo viime syksynä. Päästötavoitteet karkaavat.www.tekniikkatalous.fi
Linkissä Autontuojien yhdistys viestii autokapan hiipumisesta, ja toimittaja erikseen poiminut että viimevuoden huippu piikistä on yhdistyksn jäsenkauppiailla sähköautojen myynti nyt pienempää.Liekö yhdistelmä: kalliit hinnat ja pitkät toimitusajat syynä siihen, että sähköautojen myynti on romahtanut:
https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...n-ajalta/c936d4b9-4b1e-4317-8e3e-b18d84ba206f
Yhdistyksen uutissivulla linkki missä hehkutetaan hankintatukiaLinkissä Autontuojien yhdistys ...
Nuo sähkikset siis pitkälti tilattu 21-22 vaihteessa - 22 kevät, hehkuttava silloista tukea.Hankintatuet ovat nopeuttaneet autokannan sähköistymistä
Täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi maaliskuussa ennätykselliseen noin 37 prosentin osuuteen ensirekisteröinneistä. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on ollut noin 31 prosenttia. Ladattavien hybridien osuus on ollut alkuvuoden aikana tasainen, keskimäärin 18 prosenttia ensirekisteröinneistä.
Vähän eri lukuja, jos verrataan tilattuja ja jälkitoimitusten osuutta, mutta pointti kuitekin että jos uusista 20% on sähköisiä, niin yhdistys haluaa sitä vauhdittaa tuella. (miksei haluaisi)Sähköautojen kysyntä on laskenut selvästi viime vuodesta, sillä alkuvuoden 2023 aikana tilatuista uusista autoista vain viidennes autoista on ollut täyssähköautoja.
Sähköautoa silti on mahdollista lyhentää enemmän kuin polttista kun ei ole polttoainekuluja. Mielestäni se kannattaa myös ottaa huomioon, mutta joo onhan korkokustannukset isot tällä hetkellä autoissa.^Lisäksi korkojen nousu vaikuttaa autojen myyntiin kun korkojen osuus alkaa olla pisimmillä osarimaksuilla yli 10t€. Jos olisi myynnissä kohtuu tilavaa sähköautoa nopealla saatavuudella ja hinta 30t€, niin varmaan niitä menisi. Mutta kun rellun pippanakin maksaa viiskymppiä, niin ei kiinnosta.
Hidas matkanteko on lähinnä luulo, joka johtuu puutteellisesta tiedosta. Osa autoista on toki parempia tällä saralla kuin toiset, mutta kyllä mikä tahansa >60kWh akulla varustettu sähkis suoriutuu 500 km matkasta ihan kohtuullisessa ajassa (=1 enintään ruokatauon pituinen lataustauko)-Sähköautoihin liittyvä yksi, monelle vastaantuleva ongelma, on se, että niiden kantama VS bensa / diisseli on jotain luokkaa 1/3 osa.. 1/5. Tämän takia monelle matkat tulevat latuksineen hitaiksi, joten laite ei ole kiinnostava.
Onko jossain tullut vastaan tietoa, että nimenomaan akkukemikaalit olisivat tällä hetkellä pullonkaula? Ihan rehellisesti kysyn, kun en ole itse nähnyt tietoa siitä, mikä tällä hetkellä eniten rajoittaa tuotannon kasvua.Sähköautoja ei pystytä tuottamaan läheskään sitä vauhtia, kun niitä pitkin maailmaa myydään. Tilausjono, esim vuoden pituinen ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Tähän ei myöskään ole tulossa korjausta, akuston kemikaalien puutteen takia.
Asiahan on tismalleen päinvastoin. Mitä korkeampi polttoaineen hinta, sitä kannattavammaksi sähköautolla ajaminen muuttuu.(Polttoaineiden hinnannosto siis hidastaa sähköautoihin siirtymistä, söymällä tarvittavan siirtymisbudjetin etukäteen, luo siis eräänlaisen loukun)
Tutulla meni muutaman vuoden vanhasta polttiksesta moottori, korjauslasku oli 7000 euroa. Polttikseen niitä kalliita remontteja tulee takuuvarmasti (jakopää, kytkin, kaksoimassavauhtipyörä, EGR, DPF, ...), mutta sähköautoissa ei käytännössä ole voimalinjassa komponentteja jolle voi (tällä hetkellä) luotettavasti sanoa, että remontti on varmasti edessä viimeistään XYZ kilometrin kohdalla (vrt. em. polttisosat).-Akkutakuuttoman sähköauton ostaminen on kallista, kun otetaan huomioon, että auto on jo paljon käytetty VS sen ajateltu elinikä ja riski esim todella kalliiseen akkuongelmaan on huomattava ja muihinkin tuhansien eurojen remontteihin iso.
Tesla Model Y on noussut Suomessa ja Euroopassa myyntitilastojen kärkeen. Tilastot puhuvat aika eri totuutta kuin väitteesi.Nykymenolla haaveet sähköautoihin siirtymisestä ovat täysin tuomittu epäonnistumaan Suomessa.
Hidas matkanteko on lähinnä luulo, joka johtuu puutteellisesta tiedosta. Osa autoista on toki parempia tällä saralla kuin toiset, mutta kyllä mikä tahansa >60kWh akulla varustettu sähkis suoriutuu 500 km matkasta ihan kohtuullisessa ajassa (=1 enintään ruokatauon pituinen lataustauko)
Onko jossain tullut vastaan tietoa, että nimenomaan akkukemikaalit olisivat tällä hetkellä pullonkaula? Ihan rehellisesti kysyn, kun en ole itse nähnyt tietoa siitä, mikä tällä hetkellä eniten rajoittaa tuotannon kasvua.
Asiahan on tismalleen päinvastoin. Mitä korkeampi polttoaineen hinta, sitä kannattavammaksi sähköautolla ajaminen muuttuu.
Tutulla meni muutaman vuoden vanhasta polttiksesta moottori, korjauslasku oli 7000 euroa. Polttikseen niitä kalliita remontteja tulee takuuvarmasti (jakopää, kytkin, kaksoimassavauhtipyörä, EGR, DPF, ...), mutta sähköautoissa ei käytännössä ole voimalinjassa komponentteja jolle voi (tällä hetkellä) luotettavasti sanoa, että remontti on varmasti edessä viimeistään XYZ kilometrin kohdalla (vrt. em. polttisosat).
Tesla Model Y on noussut Suomessa ja Euroopassa myyntitilastojen kärkeen. Tilastot puhuvat aika eri totuutta kuin väitteesi.
Hidas matkanteko on lähinnä luulo, joka johtuu puutteellisesta tiedosta. Osa autoista on toki parempia tällä saralla kuin toiset, mutta kyllä mikä tahansa >60kWh akulla varustettu sähkis suoriutuu 500 km matkasta ihan kohtuullisessa ajassa (=1 enintään ruokatauon pituinen lataustauko)
Onko jossain tullut vastaan tietoa, että nimenomaan akkukemikaalit olisivat tällä hetkellä pullonkaula? Ihan rehellisesti kysyn, kun en ole itse nähnyt tietoa siitä, mikä tällä hetkellä eniten rajoittaa tuotannon kasvua.
Asiahan on tismalleen päinvastoin. Mitä korkeampi polttoaineen hinta, sitä kannattavammaksi sähköautolla ajaminen muuttuu.
Tutulla meni muutaman vuoden vanhasta polttiksesta moottori, korjauslasku oli 7000 euroa. Polttikseen niitä kalliita remontteja tulee takuuvarmasti (jakopää, kytkin, kaksoimassavauhtipyörä, EGR, DPF, ...), mutta sähköautoissa ei käytännössä ole voimalinjassa komponentteja jolle voi (tällä hetkellä) luotettavasti sanoa, että remontti on varmasti edessä viimeistään XYZ kilometrin kohdalla (vrt. em. polttisosat).
Tesla Model Y on noussut Suomessa ja Euroopassa myyntitilastojen kärkeen. Tilastot puhuvat aika eri totuutta kuin väitteesi.
Onko tosi että vakavalla naamalla tuollaista kirjoitellaan ja sujuvasti Tesla jätetty huomiotta?Tuo moneen kertaan linkitetty "Sähköautojen romahdus -tilasto" ei sisällä Teslan myyntejä vaan pelkästään uutisessa mainitun yhdistyksen edustamien automerkkien myynnin. Sähköautojen suhteellinen osuus ei ole mihinkään pudonnut, vaan ne myynnit ovat valuneet tuon yhdistyksen tilastoista muiden tilastoihin.
Hidas matkanteko on lähinnä luulo, joka johtuu puutteellisesta tiedosta. Osa autoista on toki parempia tällä saralla kuin toiset, mutta kyllä mikä tahansa >60kWh akulla varustettu sähkis suoriutuu 500 km matkasta ihan kohtuullisessa ajassa (=1 enintään ruokatauon pituinen lataustauko)
Onko jossain tullut vastaan tietoa, että nimenomaan akkukemikaalit olisivat tällä hetkellä pullonkaula? Ihan rehellisesti kysyn, kun en ole itse nähnyt tietoa siitä, mikä tällä hetkellä eniten rajoittaa tuotannon kasvua.
Asiahan on tismalleen päinvastoin. Mitä korkeampi polttoaineen hinta, sitä kannattavammaksi sähköautolla ajaminen muuttuu.
Tutulla meni muutaman vuoden vanhasta polttiksesta moottori, korjauslasku oli 7000 euroa. Polttikseen niitä kalliita remontteja tulee takuuvarmasti (jakopää, kytkin, kaksoimassavauhtipyörä, EGR, DPF, ...), mutta sähköautoissa ei käytännössä ole voimalinjassa komponentteja jolle voi (tällä hetkellä) luotettavasti sanoa, että remontti on varmasti edessä viimeistään XYZ kilometrin kohdalla (vrt. em. polttisosat).
Tesla Model Y on noussut Suomessa ja Euroopassa myyntitilastojen kärkeen. Tilastot puhuvat aika eri totuutta kuin väitteesi.
Pientä tuo moottorin uusinta on vielä sen rinnalla, miten akun uusinta voi maksaa tavalliseen hybridiin 15k€(audi q5) ja sähköautoon 40k€(mb eqc)
Juu, hieman pitää opetella uutta polttikseen verrattuna ja osa sähkiksistä suoriutuu tehtävästä paremmin kuin toiset. Tunnen monta sähköautoilijaa (itseni mukaan lukien) joista kukaan ei ole suuremmin valitellut mainitsemistasi asioista.Talvella voikin sitten puolittaa tuon toimintasäteen ja sitten siihen päälle vielä ympäri vuoden on ikuinen arvonta siitä toimiiko laturit ylipäätään, kuinka vitusti ne maksaa ja mikä äppski pitää tänään ladata, kuinka kauan pitää jonottaa, että ylipäätään pääsee laturille jne.
Uusi polttomoottori uuteen automalliin merkkihuollossa maksaa ihan vastaavia summia. Vanhojen Model S tai Nissan Leaf akkujen korjaus 3. osapuolella maksaa suuruusluokaltaan 3000-7000 euroa. Kun mitä tahansa sähköautomallia alkaa tulla riittävästi takuuajan ulkopuolelle, niin ympärille muodostuu 3. osapuolen korjausliiketoimintaa jossa hinnat pyörivät huomattavasti merkkiliikkeen akunvaihtohinnan alapuolella. Ihan sama on käynyt vaikkapa kaksoiskytkinvaihteistojen kanssa.Pientä tuo moottorin uusinta on vielä sen rinnalla, miten akun uusinta voi maksaa tavalliseen hybridiin 15k€(audi q5) ja sähköautoon 40k€(mb eqc)
Tämä on toki totta, että todennäköisyys 50k€ löysälle laskee tällä hetkellä. Kun palkat eivät nouse kustannusten mukana, niin autonvaihtoa on helppoa lykätä. Ei uusille polttiksillekaan tosin ole kohderyhmää ne "muutaman tonnin autolla" ajavat suomalaiset, vaan kyllä se uusi autokanta tulee suurelta osin leasing-autoilijoilta ja hyvätuloisilta. Täällä muutos on jo vauhdilla käynnissä, ja sieltä se valuu käytettyjen kautta myös alempaan hintaluokkaan.Ajaminen on ehkä halvempaa, mutta todennäköisyys sille, että löytyy käteistä laittaa se 50 kiloa sähköautoon tai selvitä sellaisen lyhennyksistä pienenee dramaattisesti. Edelleen, suurin osa suomalaisista ajaa muutaman tonnin autoilla, joten vaikka polttoaineen hinta moninkertaistuisi nykyisestä, sen polttisromun ja sähkiksen hankintahinnan erotuksella ostaa silti aika helvetin monta litraa bensaa.
Ei se akkuremonttikaan ole mikään automaatio, vaan suurin osa sähköautoista on vedetty jo paaliin ennen kuin tuollaiset rempat tulevat ajankohtaiseksi.Mitkään noista mainitsemistasi remonteista ei oikeasti ole mikään automaatio, joka pitää jokaiseen polttikseen tehdä, vaan päinvastoin suuri osa polttiksista on vedetty jo paaliin ennen kuin tuollaiset rempat tulevat ajankohtaiseksi.
Se on kyllä totta, että sähkiksen voimalinja on yksinkertaisempi, mutta vastaavasti sitten se akkuremontti kohdalleen sattuessaan maksaa enemmän kuin kaikki nuo mainitsemasi polttisrempat yhteensä.
Juu, hieman pitää opetella uutta polttikseen verrattuna ja osa sähkiksistä suoriutuu tehtävästä paremmin kuin toiset. Tunnen monta sähköautoilijaa (itseni mukaan lukien) joista kukaan ei ole suuremmin valitellut mainitsemistasi asioista.
Tämä on toki totta, että todennäköisyys 50k€ löysälle laskee tällä hetkellä. Kun palkat eivät nouse kustannusten mukana, niin autonvaihtoa on helppoa lykätä. Ei uusille polttiksillekaan tosin ole kohderyhmää ne "muutaman tonnin autolla" ajavat suomalaiset, vaan kyllä se uusi autokanta tulee suurelta osin leasing-autoilijoilta ja hyvätuloisilta. Täällä muutos on jo vauhdilla käynnissä, ja sieltä se valuu käytettyjen kautta myös alempaan hintaluokkaan.
Ei se akkuremonttikaan ole mikään automaatio, vaan suurin osa sähköautoista on vedetty jo paaliin ennen kuin tuollaiset rempat tulevat ajankohtaiseksi.
Tosin jokuaika sittenhän oli tutkimus, että moottoreista tulee vähimmän päästöjä, kuin renkaiden ja tiern aiheuttama. Varsinkin painavien sähköautojen kanssa.
Ehkäpä kaupunkeihin olisi korkea aika määrätä ffp2 maskipakko, ihan terveydellisistä syistä.
Sanotaan että sarja renkaita kestää 50tkm, ja niistä lähtee kilo kumia per rengas, yhteensä 4kg. 50tkm matkalla tämä on 0.08 grammaa per kilometri. Missään ei ole autoa jonka putkesta tulee vain 0.08gCO2/km. Sieltä tulee varmaan hiukkaspäästöjäkin tuota enemmän.
Sähköautojen kalleus on tilapäinen markkinahäiriö, hintakehitys on nyt palautumaksi normaaliksi ja muutaman vuoden sisään jo verottomat hinnat patteriautoilla odotetaan laskevan alle polttisten.Niinpitkään, kun sähköautot ovat kalliita, on täysin selvää, että yleistyminen Suomessa ei tule tapahtumaan, varsinkaan nopeasti. Autokanta tulee vanhenemaan edelleen reippaasti, jos muuta ei saa..
Tähän on varmaan turha pyytää linkkiä?Tosin jokuaika sittenhän oli tutkimus, että moottoreista tulee vähimmän päästöjä, kuin renkaiden ja tiern aiheuttama. Varsinkin painavien sähköautojen kanssa.
Ehkäpä kaupunkeihin olisi korkea aika määrätä ffp2 maskipakko, ihan terveydellisistä syistä.
Lupaan ostaa sähköauton heti kun saan uutena 35 kiloeurolla D - segmentin farkun, jossa on 600 km range.
Juu, sovellusviidakkoa kritisoin itsekin, mutta sekin on loppuviimeksi aika pieni ongelma. Onnistunut matkustaminen Suomessa onnistuu jo yhdenkin latausoperaattorin käytöllä.Aika paljon on ollut ihan täälläkin puhetta erilaisista hankaluuksista latauksen kanssa ja varsinkin tuota typerää äppiviidakkoa on kritisoitu aika laajasti. On myös ihan selvää, että jo nykyisellä sähköautotiheydellä suositummat matkapäivät (juhannus ym. pyhät) tulevat ihan väistämättä näkemään koko ajan enemmän jonotusta, säätämistä ja ihmettelyä latausten kanssa, varsinkin niihin suositumpiin taukoaikoihin (lounas jne.)
Valmistajien antamat 7-10 vuoden ja 150-200 tkm takuut antavat kyllä osviittaa pitkän aikavälin kestävyydestä. Akku on kallis komponentti ja jo 5% vikaantumistodennäköisyys tuolla takuuajanjaksolla tulisi katastrofaalisen kalliiksi autonvalmistajalle. On ilmiselvää, että valmistajien on suunniteltava elinikään isot marginaalit, jotta akku kestää erittäin suurella todennäköisyydellä yli takuuajan.Paitsi, että sinä, eikä kukaan muukaan oikeasti tiedä mikä sähköauton akkujen pitkän aikavälin kestävyys tosimaailmassa vaikkapa täällä pohjoisissa oloissa on. Ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että meillä on vasta hädintuskin kymmenen vuotta ollut sähkiksiä mitenkään merkittävämpiä määriä ajossa. Voidaan toki esittää arvailuja ja toiveita, mutta sitä ne tulevat olemaan siihen asti kunnes aletaan saamaan oikeaa dataa.
Valmistajien antamat 7-10 vuoden ja 150-200 tkm takuut antavat kyllä osviittaa pitkän aikavälin kestävyydestä. Akku on kallis komponentti ja jo 5% vikaantumistodennäköisyys tuolla takuuajanjaksolla tulisi katastrofaalisen kalliiksi autonvalmistajalle. On ilmiselvää, että valmistajien on suunniteltava elinikään isot marginaalit, jotta akku kestää erittäin suurella todennäköisyydellä yli takuuajan.
Yksittäisiä valmistus-/suunnitteluvikoja luonnollisesti on, ja nämä tulevat esille vasta ajan myötä. Aivan kuten vaikka TSI-moottorien jakoketjut. Näistä ei voi kuitenkaan vetää johtopäätöstä, että sähköautojen akut eivät yleisellä tasolla voisi kestää sähköauton koko teknistä käyttöikää.
Julkisuudessa on ollut juttuja tutkimuksista missä mittailtu liikenteen päästöjä, renkaiden, tienpintojen, jarrujen, pölyn ym. Sähköautot eivät aiheuta paikallispäästöjä energian osalta, niin jäljelle jää nuo edellä mainitut. Jarrujen osalta sähköauto asiallisessa ajossa hyvä, joten jäljelle jää renkaat, pölyt mukaan lukien tienpinnasta irtoava aines.Tähän on varmaan turha pyytää linkkiä?
Harmi vaan, että yhtälösi missaa ihan kokonaan aikalailla oleellisen komponentin, eli sen itse tien kulumisen...
Rengaspäästöjen osalta kitkat taisi olla haitallisempia, nastat taasen lisää tienpinnasta syntyvää pölyä. Mutta jos ei oteta ajoneuvon voimalinjasta johtuvaa painoeroa niin kyse rengasvalinnasta, ja nastojen osalta nimenomaan kausi jutusta. Nastakäyttäjien on vaihdettava kesäkaudella kesärenkaat.Kitkarenkaat aiheuttaa merkittävästi nastarenkaita vähemmän päästöjä. Sähköautoissa on usein kitkarenkaat, sillä renkaiden aiheuttama melu korostuu muuten suhteellisen äänettömässä ajoneuvossa.
Tämä hyvä huomio, sähkikset on tosiaan niin hiljaisia että hiljaista ajoa varten jopa keinotekoisesti lisätään ääntä turvallisuus syistä.Paikallispäästöinä on myös melu. ..
Tuonhan voi kilomääräisesti laskea ja todeat että ei pidä paikkaansa.
Sanotaan että sarja renkaita kestää 50tkm, ja niistä lähtee kilo kumia per rengas, yhteensä 4kg. 50tkm matkalla tämä on 0.08 grammaa per kilometri. Missään ei ole autoa jonka putkesta tulee vain 0.08gCO2/km. Sieltä tulee varmaan hiukkaspäästöjäkin tuota enemmän.
Sehän on ihan selkeää kun tankkiin laitetaan 50kg hiilivetyä sanotaan vaikka 500km välein, niin siitä syntyy enemmän päästöjä kuin 4kg rengasmateriaalista 50000km välein. Vaikka koko rengas olisi hävinnyt taivaan tuuliin kulumalla, niin eihän siitä tule kuin renkaan painon verran kumia ympäristöön. Kumin polttamiset erikseen.
Kaupungeissa hiukkaspäästöt ovat korkealla polttomoottorien, nastojen, sekä hiekoitussepelin takia. Poistamalla polttomoottorit ja nastarenkaat saadaan jo paljon parempi tilanne. Sepeliä voitaisiin vähentää autoteiltä, mutta jalankulkijat sitä tarvitsevat joka tapauksessa. Täydellinen tilanne olisi poistaa autot ja kaikki renkailla ja raiteilla kulkeva liikenne kaupungista. Mutta se on mahdotonta, eikä tavara liikkuisi lainkaan.
Vertaat täysin vääriä asioita. CO2 on ilmaston lämpenemisen kannalta ongelmallinen, mutta ihmiselle harmiton ellei sitä nyt suoraan ala suuria määriä hengittelemään. Nox päästöt on ihmiselle haitallisia ja ne on rajattu nykyisissä päästörajoissa 0,08g / km tasolle. Pienhiukkaset joita nuo rengaspäästötkin on niin on päästörajoissa rajattu 0,0045g / km tasolle eli moninkertaisesti alemmalle tasolle mitä sinun laskelmasi renkaista.
Tämä hyvä huomio, sähkikset on tosiaan niin hiljaisia että hiljaista ajoa varten jopa keinotekoisesti lisätään ääntä turvallisuus syistä.
Tuo auton tekninen käyttöikä on tässä aika merkittävä juttu, kun Suomessa tunnetusti ajetaan keskimäärin vanhoilla ja halvoilla autoilla. Jos akut alkavat isossa määrin mennä käyttökelvottomiksi vaikka 15v jälkeen, tarkoittaa tämä sitä, että esim. 10v vanhojen sähköautojen (sitten kun niitä on merkittävässä määrin tarjolla) pitäisi olla hyvin halpoja. Muuten niitä ei osta kukaan. Vaihtoakkujen hinta tulee todennäköisesti olemaan kuitenkin yli 10v ikäisessä autossa huomattavasti yli auton arvon. Tämä nyt on tietysti spekulointia, parempaa kuvaa tilanteesta alkaa olla ehkä tämän vuosikymmenen lopulla.