Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.


Ennusteen mukaan sähköautojen määrä alkaa kasvaa nopeammin 2030-luvulla, ja joskus vuosien 2040 ja 2045 välissä sähköautojen määrä ylittää bensa-autojen määrän.
 
Ennusteen mukaan sähköautojen määrä alkaa kasvaa nopeammin 2030-luvulla, ja joskus vuosien 2040 ja 2045 välissä sähköautojen määrä ylittää bensa-autojen määrän.
Pari juttua mitä omaan silmään pistää tuossa ennusteessa.

Ensimmäisenä on PHEV-autojen määrä. En näe mitenkään realistisena, että PHEV-autojen määrä ylittää sähköautojen määrän ensi vuosikymmenen alkupuolella. Plug-in hybridien määrä ensirekisteröinneissä on jäänyt sähköautojen jälkeen suomessa jo selvästi viimeisen puolen vuoden aikana. Oma näkemys on, että plug-in hybridien huippu on suomessa jo nähty ja on alamäkeä jatkossa.

Toisena on autojen määrän kasvu aina vuoteen 2060 asti. Eikö Trafi näe esim. autonomisten autojen tulemista millään lailla ja sen vaikutusta autojen kokonaismäärään. Itse näkisin, että 2030 vuosikymmenellä autojen kokonaismäärä alkaa laskemaan mm. autonomisen liikenteen kasvun vuoksi, mutta myös muutenkin kun mm. ihmisten etätyö kasvaa tulevaisuudessa.
 
Entäs, jos esim Oulussa? Mites on siellä latureita? Entäs esim Oulu - Turku välillä (650km)?
Katso latauskartta.fi sivustolta. Paljon näyttäisi olevan latureita Oulussa.

En ole varma mitä kautta ihmisillä on tapana ajaa Oulusta Turkuun, mutta Google Maps ehdottaa Jyväskylän kautta. Kyseisellä reitillä on tuon sivuston mukaan ripoteltu ihan hyvin DC-pikalatureita.

Katsoin että Oulusta Jyväskylään on 339km, ja Jyväskylästä Turkuun 308 km. Riippuen sähköautosta, olosuhteista ja nopeudesta, tuolla koko matkalla ladattaneen 1-3 kertaa. Jotkut ehkä ajavat Jyväskylään, lataavat siellä varsin täyteen ja sieltä sitten Turkuun kohteeseen, jonne jättää auton lataukseen minne jättääkään. Eli yksi välilataus, Jyväskylässä, missä on ihan kivasti pikalatauspaikkoja, esim. Palokassa Jyväskylän pohjoispuolella on kummallinen rypäs eri palveluntarjoajien DC-pikalatureita.

Joku Teslan omistaja osaa ehkä kertoa missä Teslan navigaattori ehdottaa lataustaukoja, ja kuinka pitkiä. Koska Teslan navigaattori pyrkii optimoimaan latausajat mahdollisimman nopeiksi, luulen että se ehdottaa ainakin kahta välilatausta koko matkalla, vaikka jollain Long Range Testalla ehkä pääsisikin yhdellä välilatauksella Jyväskylän paikkeilla.

Paljonko menee aikaa 200km:n (talvella) lataamiseen 11kW:n laturilla?
4-5 tuntia, mitä äkkiä laskin. Eli auto kuluttaa 200 kilometrillä maanteitä pitkin vaikka 40-50kWh, 11kW laturista päätyy akkuun ehkä 10kWh tunnissa, ja sitten siitä yksinkertainen jakolasku. Jos on kova pakkanen niin lisätään vaikka puoli tuntia latausaikaan, jos suurempi osa latausenergiasta meneekin akun lämmitykseen latauksen aikana ja auton kulutus saattaa olla vieläkin kovempaa.

Mihin tämä kysymys liittyy? Pidemmän matkan aikana tukeudutaan yleensä DC-pikalatureihin, ja 11kW AC-laturit ovat ns. asiointilatureita joissa ladataan kun samalla käydään jossain, vaikka ostoksilla, syömässä ravintolassa ja humppaorkesteria kuuntelemassa.

2kW:n piuhalla latailu on senverran surkeaa touhua, että sitten pitää olla jo päässyt perille tai tulee hotelliyö kesken matkan, joka on kyllä melkoisen kallista ja älytöntä..
Olen samaa mieltä, en ole ehdottanutkaan että AC-yksivaihelatureihin tukeuduttaisiin matkaa tehdessä, muuta kuin juuri yöpyessä tms. Kun ostaa Teslan niin voi säästää nukkumalla autossa :)




Mutta, jos jossain kävisi oikeasti niin käpyisesti että akku yllättäen loppuisikin jostain tuntemattomasta syystä, suunnilleen mikä tahansa tavallinen suko-pistorasia kävisi ensiavuksi että saisi latausta sen verran että pääsee sitten tehokkaammalle latausasemalle. Tämä tuli mieleeni esim. eräästä sähköautotestissä missä he testasivat miten pitkälle eri sähköautot pääsevät eli ajoivat akut ihan täysin tyhjiksi, ja yhdellä autoista auto sitten lopulta sippasi kokonaan erään kadun varteen pari sataa metriä ennen pikalatauspistettä. Hän ratkaisi ongelman ottamalla jatkojohdolla hieman energiaa akkuun viereisen pubin pistorasiasta, ja kun energiaa oli hieman saatu akkuun, ajoi sitten pikalatausasemalle ja latasi siellä loput.

Tosielämässä tuollaista ei hevin tapahdu koska auto kyllä hälyttää akun loppumisesta jo 30-50km ennen akun totaalista loppumista, ellei kuski muka ole jo muutenkin havahtunut lataustarpeeseen.

Ja muuten jos sähköauto hyytyy tienpäälle, niin se on sitten pitkällinen päristely agrigaatilla (Varsinkin pakkasella).
En itse tunne ketään jolla noin olisi käynyt (ilman että niin on ollut tarkoituskin, kuten ylläoleva testiajo), mutta ei sitä akkua täyteen tarvitse sillä aggregaatilla ladata, vaan vain sen verran että pääsee lähimmälle nopeammalle latausasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojahan voi ladata myös hinaamalla. Satunnaisen sukotöpselin, generaattorin tai vara-akun lisäksi. Tällä videolla hinataan Model 3:sta 5km ja akkuun saadaan virtaa yli 30km edestä:

 
Eli niillä "pika" latureilla ( 50kw) ladataan 200km matkaa tunnissa. Kun otetaan huomioon jonotus, niin ensin tunti rattia puristaen odotetaan omaa vuoroa ja katsotaan, että jonossa ei ohitella ja sitten toinen tunti odotellaan sähkön määrän kasvua, kiire hermoja poltellen, kun tietää, että on myöhässä perillä..
 
Eli niillä "pika" latureilla ( 50kw) ladataan 200km matkaa tunnissa. Kun otetaan huomioon jonotus, niin ensin tunti rattia puristaen odotetaan omaa vuoroa ja katsotaan, että jonossa ei ohitella ja sitten toinen tunti odotellaan sähkön määrän kasvua, kiire hermoja poltellen, kun tietää, että on myöhässä perillä..
Tai sitten etsii vaikka sen 150-200 tehoisen laturin joita on aika runsaasti. Harvemmin niille oikeasti tarvii jonotella.
 
Ja muuten jos sähköauto hyytyy tienpäälle, niin se on sitten pitkällinen päristely agrigaatilla (Varsinkin pakkasella). Jos polttis imaisee tankin tyhjäksi, niin se on nykyautoissa kanisterilla esim 100 km tankkiin ja hyvin äkkiä ollaan liikenteessä uudestaan..

Jos niin nolo on että saa ajettua akun tyhjäksi tien päälle niin ainakin omassa vakuutuksessa hinaus lähimmälle lataus asemalle 0€....
 
Etanoli ja kaasu näyttänevät jäävän marginaalituotteiksi, vaikka Ford lisäkin mallistoonsa etanolimalleja.

Sähkö vs. polttis keskustelu näyttää polarisoituvat enemmän Tesla vs. octavia, jotka ovat hintatasoltaan aivan eri sarjassa. Enemmänkin tulisi verran 35k€ nissan leaf vs 19k€ nissan micraa, jotka ovat enemmän kansanautoja kuin mitkään teslat.

Itsellä takana 1,5v lataushybridin kanssa ja koska vuokrataloyhtiöön ei tullutkaan latauspaikka, eikä lämpötolpasta saa ladata edes rajoitetulla 6A virralla (polttiksen esilämmitys 8A virralla sallittu), tulee tuota ladattua vain julkisilla.

n. 150 latausyritystä type2 latureilla ja 11% kerroista laturit rikki ja 19% varattu, joten joka kolmas kerta jäi lataamatta.

Sähköä kuluu optimioloissa 15kWh/100km ja sitten pakkasilla 60kWh/100km. Mikä käytännössä tarkoittaa, että wltp mukaan pääsisi 36km, optimi 25km ja talvi 7km sähköllä.

Bensalla kulutus optimioloissa 6l, nollakeleissä 9l/100km ja pakkasilla 11-12l/100km.

Kilometrikustannus tällä hetkellä 0,70€/km kun lasketaan kaikki kulut, arvonalenema mukaanlukien. Edellisen polttiksen 1,6l bensa primeralla pääsi 0,30€/km vastaavalla laskelmalla. Toki näitä ei suoraan voi verrata kun Mini on luokkaa pienenpi, eri korimalli ja automaatti, mutta antaa jotain suuntaa siitä, miten vihersiirtymä käytännössä tarkoittaa niiden sarjakuvamaisten vihreiden seteleiden siirtymistä pois kuluttajien lompakoista.

Autona siis Mini Countryman PHEV.

Nyt kun autoa on käytetty pajalla viisi kertaa 1,5v/14tkm aikana, on herännyt mielenkiinto diesel-suv:iin.
 
Etanoli ja kaasu näyttänevät jäävän marginaalituotteiksi, vaikka Ford lisäkin mallistoonsa etanolimalleja.

Sähkö vs. polttis keskustelu näyttää polarisoituvat enemmän Tesla vs. octavia, jotka ovat hintatasoltaan aivan eri sarjassa. Enemmänkin tulisi verran 35k€ nissan leaf vs 19k€ nissan micraa, jotka ovat enemmän kansanautoja kuin mitkään teslat.

Itsellä takana 1,5v lataushybridin kanssa ja koska vuokrataloyhtiöön ei tullutkaan latauspaikka, eikä lämpötolpasta saa ladata edes rajoitetulla 6A virralla (polttiksen esilämmitys 8A virralla sallittu), tulee tuota ladattua vain julkisilla.

n. 150 latausyritystä type2 latureilla ja 11% kerroista laturit rikki ja 19% varattu, joten joka kolmas kerta jäi lataamatta.

Sähköä kuluu optimioloissa 15kWh/100km ja sitten pakkasilla 60kWh/100km. Mikä käytännössä tarkoittaa, että wltp mukaan pääsisi 36km, optimi 25km ja talvi 7km sähköllä.

Bensalla kulutus optimioloissa 6l, nollakeleissä 9l/100km ja pakkasilla 11-12l/100km.

Kilometrikustannus tällä hetkellä 0,70€/km kun lasketaan kaikki kulut, arvonalenema mukaanlukien. Edellisen polttiksen 1,6l bensa primeralla pääsi 0,30€/km vastaavalla laskelmalla. Toki näitä ei suoraan voi verrata kun Mini on luokkaa pienenpi, eri korimalli ja automaatti, mutta antaa jotain suuntaa siitä, miten vihersiirtymä käytännössä tarkoittaa niiden sarjakuvamaisten vihreiden seteleiden siirtymistä pois kuluttajien lompakoista.

Autona siis Mini Countryman PHEV.

Nyt kun autoa on käytetty pajalla viisi kertaa 1,5v/14tkm aikana, on herännyt mielenkiinto diesel-suv:iin.
Epäluotettavan Minin jälkeen joku Toyotan vähän syövä ja pieni hybridi? Mini olisi luultavasti hyvä ajaa, eli joku uusi koppainen Yaris on kyllä varmaankin huonompaan suuntaan, mutta ainakin toimisi. Eikä Toyotaa tarvitsisi jatkuvasti käyttää korjaamolla (jossa eivät edes osaa korjata Miniä?).

Diesel Suv olisi kovalla dieselverolla ja kalliilla polttoaineella. Lisäksi moottori tukkeentuu pätkäajossa? Mikä olisi syy ostaa sellIainen?

Toki itsekin yrittäisin varmaan luopua Ministä, kun ei ole sitä omaa latausta.

Tuossa laskeskelin, että melkein 6kpl Renault Clioa olisi saanut yhden Teslan hinnalla, eli aika paljon joutui maksamaan sähköön siirtymisestä. Eikä siis Rellussa ollut mitään vikaa 0.9 moottorilla ja farkku korilla.

Joskus siis tekee järjen vastaisia hankintoja. Eli vaihtaa tavallaan kalliimpaan liikkumistapaan. Samalla toki hiukan uudempi auto. Täytyy vaan asennoitua, että nyt ei oikein parempaa autoa voi hankkia, koska ne olisi taas kymppitonneja kalliimpia, eikä ole rahaa :)

Tällä hetkellä
Diesel, 1.999
Bensa, E10, 1.853
 
Epäluotettavan Minin jälkeen joku Toyotan vähän syövä ja pieni hybridi? Mini olisi luultavasti hyvä ajaa, eli joku uusi koppainen Yaris on kyllä varmaankin huonompaan suuntaan, mutta ainakin toimisi. Eikä Toyotaa tarvitsisi jatkuvasti käyttää korjaamolla (jossa eivät edes osaa korjata Miniä?).

Diesel Suv olisi kovalla dieselverolla ja kalliilla polttoaineella. Lisäksi moottori tukkeentuu pätkäajossa? Mikä olisi syy ostaa sellIainen?

Toki itsekin yrittäisin varmaan luopua Ministä, kun ei ole sitä omaa latausta.

Tuossa laskeskelin, että melkein 6kpl Renault Clioa olisi saanut yhden Teslan hinnalla, eli aika paljon joutui maksamaan sähköön siirtymisestä. Eikä siis Rellussa ollut mitään vikaa 0.9 moottorilla ja farkku korilla.

Joskus siis tekee järjen vastaisia hankintoja. Eli vaihtaa tavallaan kalliimpaan liikkumistapaan. Samalla toki hiukan uudempi auto. Täytyy vaan asennoitua, että nyt ei oikein parempaa autoa voi hankkia, koska ne olisi taas kymppitonneja kalliimpia, eikä ole rahaa :)

Tällä hetkellä
Diesel, 1.999
Bensa, E10, 1.853

Suv korisia autoja hyvillä penkeillä on aika vähän tarjolla bensaversioina. Toyotan/Lexuksen awd on ihan vitsi 60hv sähkömoottorilla taka-akselilla.

Tarpeeksi pitkään kun ajoi nissanin lättäpenkeillä niin enää ei minin sporttipenkkien jälkeen ole paluuta tavallisiin.

Kugassa yllättävän huonot penkit myös.
 
Suv korisia autoja hyvillä penkeillä on aika vähän tarjolla bensaversioina. Toyotan/Lexuksen awd on ihan vitsi 60hv sähkömoottorilla taka-akselilla.

Tarpeeksi pitkään kun ajoi nissanin lättäpenkeillä niin enää ei minin sporttipenkkien jälkeen ole paluuta tavallisiin.

Kugassa yllättävän huonot penkit myös.

Auto käyttötarkoituksen mukaan, kyllä 60hv sähkömoottori taka-akselilla varsinkin vääntönsä ansiosta auttaa liikkeellelähdöissä, mutta ei se toki ihmeisiin pysty. Eipä noista hybrideistä ole mitään tarkoitettu oikeaan maastoon ja siihen 100k€ landcruiseriinkin pitää laittaa 10-20k€ palikoita kiinni jos haluaa oikeasti ajaa pahassa maastossa.
 
Outlandereita on ainakin saatavilla ladattavina ja käytettynä kaikennäköisillä varusteilla, joten luulisi sieltä joku paremmilla penkeillä oleva löytyvän. Toki 4wd vaatii että sähköä on jäljellä, mutta säätää sähkön käyttöä sitten tarpeen mukaan. Toki jos tehovaatimuksia on, niin ei välttämättä toimi.
 
Auto käyttötarkoituksen mukaan, kyllä 60hv sähkömoottori taka-akselilla varsinkin vääntönsä ansiosta auttaa liikkeellelähdöissä, mutta ei se toki ihmeisiin pysty. Eipä noista hybrideistä ole mitään tarkoitettu oikeaan maastoon ja siihen 100k€ landcruiseriinkin pitää laittaa 10-20k€ palikoita kiinni jos haluaa oikeasti ajaa pahassa maastossa.

Kyllä tuo liikkeellelähdössä auttaa, mutta suht jyrkkää pihatietä kiivetessä tuo on käytännössä etuvetoinen, eikä pääse talvella ylös niin ei sellaista ole järkeä ostaa.

Haldex:lla pääsee ylös vaivatta.

Outlandereita olen ajanut 2014 ja 2017 malleja ja ne olivat todella rauhattomia ajaa, sai paimentaa koko ajan. Eikä niissäkään penkit kovin kaksiset olleet vaikka toisessa täysnahka ja toisessa alcantara-tyyppinen.

Penkkien myötä mennään vähän ohitse langan aiheesta…

Laskin vakuutukset, verot ja polttoaineet niin omilla ajoilla xc40 d4 tulee 500€/a kalliimmaksi kuin nykyinen countryman phev.
 
Täällä vain turhapurot sanoo kuinka helppoa se patteriauton ostaminen on, kuinka vain pätkällä ostetaan tuosta vain uusi patterilelu?

Osaako nämä räbäinssit laskea paljonko jonkun edes 40K€ lainasta tulisi pelkästään lainakuluja jo jollain 5-6 vuoden laina-ajalla? Ja ihan vain vaikka pankkikoroilla? Esim.OP -pankin korko nyt 4.9 pinnaa...

Esimerkki: ajan itse "halvalla" noin 13-15K€ autolla, iso dieselfarkku(2014 Volvo)), 5 henkeä ja saa vetää sen pari tonnia perässä.kuluttaa bout 4.3 maantie ja 5.5 kaupunki . peräkärry pakollinen, vähintään 1500kg pitää voida kiskoa(nykyisellä 1800kg), samaten 5 henkeä + koirat mahduttava kyytiin.

Jotta saisi edes lähelle vastaavan patterilelun vaatisi se jo niin 35-40K€ minimilainan nyt velattoman auton mennessä ehkä jollain 8K€ vaihdossa.käytännlössä jos ostaisin niin varmasti lähempänä 60K€ oli hinta patteriautolla.

No niin , mulla menisi jo jollain pankin lainakoroilla se 700-850€ /kk pelkkiin lyhennyksiin.siihen lisätään täyskasko koska auto olisi rahoitusyhtiön.

Ynnä päälle normi käyttökulut.

Lisäksi pitäisi ostaa kotiin kunnon pikalaturi ja samalla vaihdattaa koko sähköpääkeskus jos haluaisi nostaa 3x25A sulakekoolle.

Koko tuo ynnä se sähkö mikä maksaisi x-määrän/kk niin menisi kulut kulut kuulkaas jo sen verran korkealle että oksat pois.

Jo lainanhoitokulut olisi korkeammat kun nykyisen dieselin kulut, ja isolla marginaalilla.

Oman käyttiksen vakuutukset ja dieselvero 800€/v(83% superbonuksella autovakuutus+ osakasko, + halvahko käyttövoima vero koska 99gr/100 päästöt, kortti ollut 32 vuotta ilman kolareita)
Auto velaton ,kilsoja tulee nykyisin sen verran että n.130-150€ menee tankkiin/kk

Kertokaa tyhmälle mikä järki olisi vaihtaa uuteen/uudempaan patterileluun?

Varsinkin kun omassa ajossa oleva"perheen kakkosauto" on nyt rullattu reilut 150tkm ja noilla ajetaan yleisesti sen 400-500tkm)

Nykyinen sähkösoppari 13c/kW,kulutus minimit tällä hetkellä koska lämmitys puu/ilmalämpöpumppu,
n.80-100€/kk vuositasolla per kk

Nyt joku laskemaan miten se autuaaksi tekevä sähköauto olisi niin namu-nami?

Ja huom.ei ole edes asuntolainaa ja silti persjalkaisen palkalla täysin älytön ajatus tuhlata peltilehmään moisia summia...ja samalla sähköauton kohdalla huomattavasti vaikeuttaa omaa kulkemista.

Laskekaas nyt viisaat paljonko tulisi "säästöä"

Lisäksi uuden auton arvon alenemat päälle?

En edes laske auton huoltoja koska molemmissa niitä olisi.nyt mennyt bout 300€/v keskiarvoisesti sinä aikana kun olen auton omistanut.

Kiitos ei, se raha mikä menisi "nopeasti 0-100 kiihtyvään" hyvesignalointileluun niin sille löytyy parempaakin käyttöä, varsinkin kun auto on pelkkä kulutushyödyke millä siirrytään paikasta a paikkaan b.

Harrasteautot sitten erikseen...

Huom.oma tilanne vain esimerkki, mutta hyvin lähellä kyllä kaikkia omia tuttuja joilla talot,perhe ja muut kulut, se uusi kallis auto on vain täysin järjetön hommattava....
 
Täällä vain turhapurot sanoo kuinka helppoa se patteriauton ostaminen on, kuinka vain pätkällä ostetaan tuosta vain uusi patterilelu?

Osaako nämä räbäinssit laskea paljonko jonkun edes 40K€ lainasta tulisi pelkästään lainakuluja jo jollain 5-6 vuoden laina-ajalla? Ja ihan vain vaikka pankkikoroilla? Esim.OP -pankin korko nyt 4.9 pinnaa...

Esimerkki: ajan itse "halvalla" noin 13-15K€ autolla, iso dieselfarkku(2014 Volvo)), 5 henkeä ja saa vetää sen pari tonnia perässä.kuluttaa bout 4.3 maantie ja 5.5 kaupunki . peräkärry pakollinen, vähintään 1500kg pitää voida kiskoa(nykyisellä 1800kg), samaten 5 henkeä + koirat mahduttava kyytiin.

Jotta saisi edes lähelle vastaavan patterilelun vaatisi se jo niin 35-40K€ minimilainan nyt velattoman auton mennessä ehkä jollain 8K€ vaihdossa.käytännlössä jos ostaisin niin varmasti lähempänä 60K€ oli hinta patteriautolla.

No niin , mulla menisi jo jollain pankin lainakoroilla se 700-850€ /kk pelkkiin lyhennyksiin.siihen lisätään täyskasko koska auto olisi rahoitusyhtiön.

Ynnä päälle normi käyttökulut.

Lisäksi pitäisi ostaa kotiin kunnon pikalaturi ja samalla vaihdattaa koko sähköpääkeskus jos haluaisi nostaa 3x25A sulakekoolle.

Koko tuo ynnä se sähkö mikä maksaisi x-määrän/kk niin menisi kulut kulut kuulkaas jo sen verran korkealle että oksat pois.

Jo lainanhoitokulut olisi korkeammat kun nykyisen dieselin kulut, ja isolla marginaalilla.

Oman käyttiksen vakuutukset ja dieselvero 800€/v(83% superbonuksella autovakuutus+ osakasko, + halvahko käyttövoima vero koska 99gr/100 päästöt, kortti ollut 32 vuotta ilman kolareita)
Auto velaton ,kilsoja tulee nykyisin sen verran että n.130-150€ menee tankkiin/kk

Kertokaa tyhmälle mikä järki olisi vaihtaa uuteen/uudempaan patterileluun?

Varsinkin kun omassa ajossa oleva"perheen kakkosauto" on nyt rullattu reilut 150tkm ja noilla ajetaan yleisesti sen 400-500tkm)

Nykyinen sähkösoppari 13c/kW,kulutus minimit tällä hetkellä koska lämmitys puu/ilmalämpöpumppu,
n.80-100€/kk vuositasolla per kk

Nyt joku laskemaan miten se autuaaksi tekevä sähköauto olisi niin namu-nami?

Ja huom.ei ole edes asuntolainaa ja silti persjalkaisen palkalla täysin älytön ajatus tuhlata peltilehmään moisia summia...ja samalla sähköauton kohdalla huomattavasti vaikeuttaa omaa kulkemista.

Laskekaas nyt viisaat paljonko tulisi "säästöä"

Lisäksi uuden auton arvon alenemat päälle?

En edes laske auton huoltoja koska molemmissa niitä olisi.nyt mennyt bout 300€/v keskiarvoisesti sinä aikana kun olen auton omistanut.

Kiitos ei, se raha mikä menisi "nopeasti 0-100 kiihtyvään" hyvesignalointileluun niin sille löytyy parempaakin käyttöä, varsinkin kun auto on pelkkä kulutushyödyke millä siirrytään paikasta a paikkaan b.

Harrasteautot sitten erikseen...

Huom.oma tilanne vain esimerkki, mutta hyvin lähellä kyllä kaikkia omia tuttuja joilla talot,perhe ja muut kulut, se uusi kallis auto on vain täysin järjetön hommattava....
Halvimmalla varmaan pääsisi jos ostaisi 1000€ karvalakkimallin auton jossa mahdollisimman vähän mitään rikki menevää ja korjaisi kaiken itse.

Mutta ehkä elämän tarkoitus ei ole päästä halvimmalla mahdollisella tavalla? Toisilla ehkä on se 60 000€ laittaa omaa rahaa autoon helposti niin ei tarvitse lainoilla vaivata päätään.

Monet myös ajaa nytkin polttomoottoriautoilla joiden hankintahinta on 60 000€. Jos vertaa samanhintaista uutta sähköautoa ja polttomoottoriautoa niin todennäköisesti sähköauto on parempi ja sillä on halvempi ajaa. Ihan vaan siksi että polttomoottoriautoissa on kovat verot ja sähköautoissa ei.

Itselläni menee noin 6000€/vuosi dieseliin ja dieselveroon. Töissä saan ladata sähköautoa ilmaiseksi. Sähköauto siis tulossa tässä kevään aikana ja tulee se todennäköisesti halvemmaksi kuin diesel pitkällä aikavälillä. Mutta en minä sitä vain siksi osta että säästäisin, vaan lähinnä siksi että haluan. Ja parin vuoden päästä pitäisi kuitenkin vaihtaa autoa kun kilsoja alkaa olemaan liikaa ja ei varsinaisesti kiinnosta korjailla autoa itse ja oletettavasti alkaisi asioita hajoamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Auto velaton ,kilsoja tulee nykyisin sen verran että n.130-150€ menee tankkiin/kk

Kertokaa tyhmälle mikä järki olisi vaihtaa uuteen/uudempaan patterileluun?
No olipahan vahvan asenteellinen avautuminen. Onko nyt yllättävää, että alle kymppitonnin polttiksella on halvempaa ajaa kuin 60 k€ sähköautolla? Puhumattakaan, jos ajokilsat pyörii jossain 15tkm maastossa, jolloin energiakustannuksien kautta tuleva säästöpotentiaali ei ole kovin merkittävä.

Sinun kohdallasi ei rahallisesti kannata. Jonkun toisen kohdalla voi kannattaa ja joku (esimerkiksi minä) voi tehdä siirron sähköautoon vaikka halvempiakin tapoja liikkua olisi.
 
Vittu laske ne keskimääräiset ajokilsat suomalaisella...se on kuule 14.000km/vuosi.
Käytä tuota vaikka verrokkina äläkä mun kilsoihin tartu



Ja hieman enemmän kuule tulee itselle kilsoja...
Tuo on perheen KAKKOSAUTOn ajosuorite mikä sekin menee SUOMALAIDEN keskiarvon yli mutta ei se tilanne muutu silti vaikka laskisinn kaikki perheen n.50tkm/v kilsat

Kalliiksi tulisi silti...
 
En oikeen oo hahmottanut näitä näkökulmia, että sähköautoon voi vaihtaa vain jos siinä säästää. Tai että sähköautoon olisi jotenkin pakko vaihtaa, vaikka siinä ei säästä.

Kumpikaan näistä ei ole pakko.
 
Eikä rahallisesti kannattavaa...mutta silti yritetään näin väittää?
Siis suomessa yleisellä tasolla.

Siihen on esim.syy miksi Ruotsissa on tuhoton määrä privaattiliisareita(uusia ja vanhempia, svedulassa kun voit siirtää liisauksen) tarjolla nyt jos menet katsomaan.

Edes siellä ei tavikset enää halua maksaa HALPOJA liisarimaksuja vaan ostetaan halpa käyttis...

Tiedot ihan suoraan systeriltä joka noita rahoituksia on kohta 15 vuotta tehnyt eräässä ruotsin suurimmassa rahoitusyhtiössä.

Kulut vain ovat sielläkin jo kovat/kk siitä ilosta että haluat näyttää naapurille että rahaa on ja se näkyy.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä rahallisesti kannattavaa...mutta silti yritetään näin väittää?
Siis suomessa yleisellä tasolla.
Eihän näin kukaan väitä? Tapauskohtaista että säästääkö vai ei, toiset säästää toiset ei.

Ja monissa tapauksissa säästäisi eniten jos ei ostaisi mitään autoa vaan ajaisi taksilla. Tunnen monia jotka ajaa alle 4000km/v mutta on silti oma auto. Varmasti olisi halvempaa vuokrata tarvittaessa tai mennä taksilla.
 
Ja samalla menettää se vapaus tulla mennä viedä ja hakea silloin kun huvittaa vaikka säästäisit vain muutaman satasen/vuosi?

Jossain hesedishussa on jo AB zonen vuosilippu yli 700€ tuolla maksaa tonninpommin vuosimaksut ja vielä jää useampi satanen bensoihin?

Ja ne julkiset ei vaan toimii, kokemusta on stadin julkisista melkein 20 vuotta ja tuosta ajasta 4 vuotta pääsin itse kulkemaan esim.työmatkat yhdellä vaihdolla ja nopeasti mutta silti kauppareissut oli täyttä tuskaa bussi/junalla.auto tuli takaisin arkiajoon heti kun esikoinen syntyi...

Ei vaan toiminut eikä tule koskaan toimimaan ellet asu aivan kaupungissa.

Ja joku fillarointi nyt vaan ei ole ratkaisu normi-ihmisille.itse sätkin vuositolkulla 5krt/vko 40km(edestakaisin siis) työmatkat 365pv/v mutta ei tuokaan halpaa ollut.eikä loppupelissä hauskaa vaikka kunto olikin kova mutta vaikka tunnin säästöt pyöräillessä verrattuna auto/bussi niin aika sadistista tuo oli painella aamuyöstä auraamattomilla teillä...
 
Viimeksi muokattu:
Vittu laske ne keskimääräiset ajokilsat suomalaisella...se on kuule 14.000km/vuosi.
Käytä tuota vaikka verrokkina äläkä mun kilsoihin tartu

Ja hieman enemmän kuule tulee itselle kilsoja...
Tuo on perheen KAKKOSAUTOn ajosuorite mikä sekin menee SUOMALAIDEN keskiarvon yli mutta ei se tilanne muutu silti vaikka laskisinn kaikki perheen n.50tkm/v kilsat

Kalliiksi tulisi silti...
Aikamoista settiä syntyy teikäläiseltä. Tarvitseeko kakkosautollakin vetää peräkärryä? Jos ei niin vaihtoehdot laajenee (halpenee) huomattavasti. 14tkm vuodessa kakkosautolla, täytyykö mennä kerralla kauas vai voisiko mennä ykkösautolla? Jos ei niin vaihtoehdot laajenee (halpenee) huomattavasti. Täytyykö autolta saada nautintoa ulkonäöllisesti/suorituskyvyllisesti (onko tavoittena edes säästää autoilussa) tai löytyykö matkustajilta/kuskeilta vartta +190cm, jos ei vaihtoehdot laajenee (halpenee) huomattavasti.
 
Kyllä tuo liikkeellelähdössä auttaa, mutta suht jyrkkää pihatietä kiivetessä tuo on käytännössä etuvetoinen, eikä pääse talvella ylös niin ei sellaista ole järkeä ostaa.

Haldex:lla pääsee ylös vaivatta.
.
.
Puhuit 60 hv takamoottorista, eli tarkoitit varmaankin Rav4:ien 40 kW/54 hv takamoottoria. Millä perusteella väität, ettei niiden takimmainen sähkömoottori riittäisi talvella jyrkälle pihatielle, vaan olisi käytännössä etuvetoinen?


Pohdintaa sähkömoottorin tehon riittävyydestä:

Rav4 Phev:
-massa 1991 kg, mistä tasamaalla taka-akselilla 43 %, eli 860 kg
-mäessä keula kevenee, joten oletetaan taakse painoa 10 kN

Mihin nopeuteen asti 40 kW sähkömoottori riittää ylittämään renkaiden pidon, jos talvella liukkaan ylämäen kitkakerroin on 0,2:

40 000 W / (0,2 *10 kN) * 3,6 = 72 km/h (melko reipasta kyytiä pihatielle)

Entäpä pitävä lumipinta, jonka kitkakerroin on 0,4:

0,2 /0,4 * 72 km/h = 36 km/h

Tuokin nopeus riittänee useimmille kuskeille ja isoillekin pihoille, mutta aivan vauhdikkaimmilta kotipihan vatasilta saattaa loppua teho kesken - teoriassa. Tuo 0,4 kitkakertoimena tarkoittaa nimittäin, että puhdas etuvetokin riittäisi melko jyrkkään mäkeen, ja työntäähän se taka-akseli edelleen vaikkei pidon rajaa ylittäisikään. Vatasen ajaessa pihalla 60 km/h, takapää jaksaa työntää 40 000 W / (60 km/h / 3,6) = 2,4 kN. Etupää vetää 0,4 kitkalla vajaat 4 kN.

Yhteisvoimana 6,4 kN riittää ylämäkeen, jonka jyrkkyys on 34,6 %. Jos himmaa nopeuden 36 km/h:iin, niin onnistuu 45 %:n ylämäki. Pitäisi riittää peruspihatielle. Tämä siis, kun massaa pari tonnia, neliveto, takana 40 kW sähköm. ja kitkakerroin 0,4 ja 36 km/h vakionopeus.


Se pohdinnoista, TM on talviauto21-vertailussaan testannut Rav4 PHEV:n:

Nousukyky suoraan lumimäkeen (jyrkkyys lähtöpaikalla 10 % ja loppuosa mäestä 20 %):

Etuvedot pääsivät juuri ja juuri liikkeelle, mutta vain 10 %:n kohdasta. Octavia hyytyi keskelle mäkeä, jos luistonestoa ei kytkenyt pois. Rellun Capturilla piti käyttää todella varovaisesti kaasua. Mersun GLA pääsi ylös luistonestolla, mutta ilman ei päässyt edes liikkeelle. Citroen C5 Aircross oli paras etuvedoista. Se mietti alussa hetken, mutta nousi sitten ylös.

Nelivedoista paras oli Opel Grandland X, mutta kaikilla (sis. Rav4) pystyi lähtemään ongelmitta liikkeelle tuon 10 %:n kohdan lisäksi jyrkimmästä 20 %:n kohdasta liikkeelle ja ylös asti.


Myös lumikiihdytyksessä (5-60 km/h) Toyota on selvästi nelivetojen luokassa, vaikka takana on vaivaiset 40 kW. Toyota kiihtyy ajoavut päällä 5,0 s vs. nopein etuveto 9,1 s.


Paras etenijä liki auraamattomalle mökkitielle tai perävaunun vetämiseen huonoissa olosuhteissa on TM:n mukaan Jeep Compass ja toiseksi paras Rav4 PHEV.



Ei sun tth78 siis kannata hylätä Toyotaa ainakaan sen liukkaan pihamäen takia. Oikeastaan sulla tuntuu olevan sellainen Aku Ankan tuuri, että Toyota voisi olla juuri sopivaa hermolepoa. Älä ainakaan osta mitään dieseliä tukkeutumaan pätkäajoissasi.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230213-175523.png
    Screenshot_20230213-175523.png
    1,1 MB · Luettu: 37
  • Screenshot_20230213-182610.png
    Screenshot_20230213-182610.png
    1,2 MB · Luettu: 37
Täällä vain turhapurot sanoo kuinka helppoa se patteriauton ostaminen on, kuinka vain pätkällä ostetaan tuosta vain uusi patterilelu?

Osaako nämä räbäinssit laskea paljonko jonkun edes 40K€ lainasta tulisi pelkästään lainakuluja jo jollain 5-6 vuoden laina-ajalla? Ja ihan vain vaikka pankkikoroilla? Esim.OP -pankin korko nyt 4.9 pinnaa...

Esimerkki: ajan itse "halvalla" noin 13-15K€ autolla, iso dieselfarkku(2014 Volvo)), 5 henkeä ja saa vetää sen pari tonnia perässä.kuluttaa bout 4.3 maantie ja 5.5 kaupunki . peräkärry pakollinen, vähintään 1500kg pitää voida kiskoa(nykyisellä 1800kg), samaten 5 henkeä + koirat mahduttava kyytiin.

Jotta saisi edes lähelle vastaavan patterilelun vaatisi se jo niin 35-40K€ minimilainan nyt velattoman auton mennessä ehkä jollain 8K€ vaihdossa.käytännlössä jos ostaisin niin varmasti lähempänä 60K€ oli hinta patteriautolla.

No niin , mulla menisi jo jollain pankin lainakoroilla se 700-850€ /kk pelkkiin lyhennyksiin.siihen lisätään täyskasko koska auto olisi rahoitusyhtiön.

Ynnä päälle normi käyttökulut.

Lisäksi pitäisi ostaa kotiin kunnon pikalaturi ja samalla vaihdattaa koko sähköpääkeskus jos haluaisi nostaa 3x25A sulakekoolle.

Koko tuo ynnä se sähkö mikä maksaisi x-määrän/kk niin menisi kulut kulut kuulkaas jo sen verran korkealle että oksat pois.

Jo lainanhoitokulut olisi korkeammat kun nykyisen dieselin kulut, ja isolla marginaalilla.

Oman käyttiksen vakuutukset ja dieselvero 800€/v(83% superbonuksella autovakuutus+ osakasko, + halvahko käyttövoima vero koska 99gr/100 päästöt, kortti ollut 32 vuotta ilman kolareita)
Auto velaton ,kilsoja tulee nykyisin sen verran että n.130-150€ menee tankkiin/kk

Kertokaa tyhmälle mikä järki olisi vaihtaa uuteen/uudempaan patterileluun?

Varsinkin kun omassa ajossa oleva"perheen kakkosauto" on nyt rullattu reilut 150tkm ja noilla ajetaan yleisesti sen 400-500tkm)

Nykyinen sähkösoppari 13c/kW,kulutus minimit tällä hetkellä koska lämmitys puu/ilmalämpöpumppu,
n.80-100€/kk vuositasolla per kk

Nyt joku laskemaan miten se autuaaksi tekevä sähköauto olisi niin namu-nami?

Ja huom.ei ole edes asuntolainaa ja silti persjalkaisen palkalla täysin älytön ajatus tuhlata peltilehmään moisia summia...ja samalla sähköauton kohdalla huomattavasti vaikeuttaa omaa kulkemista.

Laskekaas nyt viisaat paljonko tulisi "säästöä"

Lisäksi uuden auton arvon alenemat päälle?

En edes laske auton huoltoja koska molemmissa niitä olisi.nyt mennyt bout 300€/v keskiarvoisesti sinä aikana kun olen auton omistanut.

Kiitos ei, se raha mikä menisi "nopeasti 0-100 kiihtyvään" hyvesignalointileluun niin sille löytyy parempaakin käyttöä, varsinkin kun auto on pelkkä kulutushyödyke millä siirrytään paikasta a paikkaan b.

Harrasteautot sitten erikseen...

Huom.oma tilanne vain esimerkki, mutta hyvin lähellä kyllä kaikkia omia tuttuja joilla talot,perhe ja muut kulut, se uusi kallis auto on vain täysin järjetön hommattava....
Sulla on nyt yhtä kova pyristely meneillään kuin sillä edellisellä vastahakoisella, joka ykskaks meni tilaamaan sähköauton. Paas äkkiä piilottaen pankkitunnarit, ettei vaan tule hölmöiltyä pihalle mitään patteriautoa. ;)
 
@vermont Ajan n.16.000km vuodessa.ihan vain exceliin sulle
Peräkoukku pakollinen , talvella kulkee kelkka(mökkimatkat ja metsästys) ja kevät/syksy veneet sekä puut omasta metsästä kotiin kesällä/talvella kun kaadetaan ynnä ihan jokavuotiset roskan kuskaukset keväisin (risut sun muut, ei saa enää polttaa ja kaikki ei mahdu komposteihin)
Ja random kuskaukset, huonekaluja jne jne
Ja juu ei, tiedätkö paljonko maksaisi jo vuodessa useamman veneen nosto ja lasku jos ei olisi omaa autoa? Ja vastaus ei ole että "lainaa kaverilta"?

Jees , pelkkä nosto on kaupungilla 70€ mutta kuljetus maksoi viimeksi 80€ kun kuljetutin seisontapaikalle. 4 venettä nousee ja laskee joka vuosi, nytkin menee jo volvossa painot yli mutta mitä pienistä, maasturin myin pois kun kirveli 1111€ käyttövoimavero/vuosi sen verran...

Venekerhokin nostaa mutta ei kuljeta.ja laituriosake ei sisällä talvisäilytystä ja joka tapauksessa sähköjä ei ole rannassa eli millään tekisit kevät/syksyhuollot?

Ja juu en ole myymässä mökkiä, asun siellä käytännössä 6-7kk vuodesta ja käyn sieltä veneellä töissä.

Plus se moottorikelkka.

Noista arkisista kuskauksista tulisi jo kiva hinta vuositasolla...

Harkkakuskaukset (mukulat ja koirat)usein kimppakyytiperiaatteella samaten kisamatkat.

Harkkoja muksuilla melkein joka päivä paitsi ei su.

Koirat pitäis varmaan lopettaa jos luopuisi farkuista,
Nyt 29 vuotta kuljettu koirahatkkoihin useamman koiran kanssa ja kimppakyyti vuoroinviikoin, yleensä 2-3 henkilöä + koirat.päälle sitten ulkomaan kisamatkat koirien kanssa muutama reissu/v.

Ja onko joku 9 vuotta vanha 100-heppainen dieselöljy-volvo joku statussymboli? Halpa se on ajaa ja löytyy kaikki nykyajan turvahimmelit.ja on jopa ekologinen vaihtoehto jos ajan tuon ns.loppuun eli tuuppaan vielä sen +200 mittariin.ja ei ole tarvetta päteä kulkupelin kanssa, auto on työkalu mulle.

Ykkösauto on vaimon ajossa koska duunimatkat + muut n.600km/vko , ei julkisia mahdollista käyttää,vuorotyö.päälle vielä kasin aamujen kuskaus kouluun kun ei kulje enää aamubussi ja muksut joutuis odottamaan 1.5h jos menisivät julkisilla eiemmalla bussilla ja kouluun ei pääse edes odottamaan... mieluummin ajaa nuo kouluun kun turhaan pidentää jo muutenkin pitkiä päiviä.siis silloin kun on mahdollisuus viedä aamulla omista tai vaimon työvuoroista riippuen.


Tuohon päälle kaikki muut ajot, kakaroitten harkat,kauppareissut ja kaikki muu.

Lähin kauppa 7 kilsaa, supermarketti 9 kilsaa.

Käytännössä vaimon auto on aamusta iltaan liikenteessä ma-pe milloin missäkin, jos ei vanhemmilla niin lapsella lainassa viikonloppuna.

Toki vaihtoehto olisi muuttaa maalta merenrannalta betonihelvettiin johonkin pieneen kolmioon ja olla tyytyväinen kun pääsisi hyppäämään ratikkaan oven edestä? Ei kiitos ,20 vuotta sitten muutin vittuun isosta kylästä ja ikinä ei enää takaisin...asuttu on keskustassa ja ebboossa siellä sun täällä ja samaa paskaa oli julkiset riippumatta missä asuit.
5 vuotta yritin olla ilman omaa autoa, ei tullut mitään,aina sai olla vuokraamassa pakettiautoa tai ruinaamasaa pienempiin ostoksiin kyytiä tai tilataksia tilailemassa, noihin paloi aikoinaan jo pienen henkilöauton kulut vuodessa.laskettu on aikanaan kun ostin Nissan Micran kun paloi lopullisesti käämi julkisiin ja jatkuvaan odotteluun.
Samalla säästyi useampi tunti viikossa kun työmatka meni autolla vartissa eikä 1h20min julkisilla.toki esikoisen syntymä silloin aikoinaan ysärin alussa vaikutti, vittu niitten lastenritsien kanssa joku viikonlopun ostosreissu saatana, huilun hommaa.
 
Turha yrittää itse pähkiä, netti ja Youtube on täynnä sähköautoilijoiden "Hangosta Nuorgamiin ja takaisin talvella"-ajokokemusvideoita, ja norjalainen Tesla-Björn myös tekee Norjan ja Ruotsin puolella jatkuvasti noita 1000km testejä eli kauanko eri autoilla menee. Sieltä katsomaan todellisia kokemuksia pitkän matkan sähköautoilusta.
Tuossa kannattaa huomata että myös Tesla-Björn yrittää vältellä ruuhkaisia asemia ja silti välillä jää ruuhkiin jumiin. Lopullisesta matka ajasta hän myös vähentää tuon jonotuksen.

Olen vasta 5 kertaa ajanut tuollaisen 1000 km päiväsiirtymän patteriautolla. Itse lasken noin 5 h enemmän aikaa matkalle verrattuna diisseliin. Latausasemia ei ole aina niin että juuri oikeaan paikkaan osuisi, välillä joutuu hidastamaan että range riittää ja joskus voi olla laturilla ruuhkaa.
 
Sulla on nyt yhtä kova pyristely meneillään kuin sillä edellisellä vastahakoisella, joka ykskaks meni tilaamaan sähköauton. Paas äkkiä piilottaen pankkitunnarit, ettei vaan tule hölmöiltyä pihalle mitään patteriautoa. ;)
Ei koskaan ellei autoverotus muutu oleellisesti...
Ja on ihan tarpeeksi kokemuksia patteriautoista, löytyy teslasta pikkunissaniin ihan (puoli)tuttujen kautta ja kyllä se sellaista sompausta on noitten kanssa, toissa kesänä yksi viikon reissu n.1500 kilsaa ja vitun kännykän kyttäystä ja istumista huoltoasemalla tai jonkun marketin pihalla kun odottelit akkujen latausta...

Tuon reissun jälkeen menty aina jonkun oikealla autolla eikä perseensuristimella.ja reissut menee niin sanotusti yhdellä tankilla kahvi ja kusitauolla eikä tarvita tuhlata samaan matkaan 3x aikaa.

Hybridi ehkä korkeintaan, jahka vielä vähän akut kehittyy.
 
@vermont Ajan n.16.000km vuodessa.ihan vain exceliin sulle
Peräkoukku pakollinen , talvella kulkee kelkka(mökkimatkat ja metsästys) ja kevät/syksy veneet sekä puut omasta metsästä kotiin kesällä/talvella kun kaadetaan ynnä ihan jokavuotiset roskan kuskaukset keväisin (risut sun muut, ei saa enää polttaa ja kaikki ei mahdu komposteihin)
Ja random kuskaukset, huonekaluja jne jne
Ja juu ei, tiedätkö paljonko maksaisi jo vuodessa useamman veneen nosto ja lasku jos ei olisi omaa autoa? Ja vastaus ei ole että "lainaa kaverilta"?

Jees , pelkkä nosto on kaupungilla 70€ mutta kuljetus maksoi viimeksi 80€ kun kuljetutin seisontapaikalle. 4 venettä nousee ja laskee joka vuosi, nytkin menee jo volvossa painot yli mutta mitä pienistä, maasturin myin pois kun kirveli 1111€ käyttövoimavero/vuosi sen verran...

Venekerhokin nostaa mutta ei kuljeta.ja laituriosake ei sisällä talvisäilytystä ja joka tapauksessa sähköjä ei ole rannassa eli millään tekisit kevät/syksyhuollot?

Ja juu en ole myymässä mökkiä, asun siellä käytännössä 6-7kk vuodesta ja käyn sieltä veneellä töissä.

Plus se moottorikelkka.

Noista arkisista kuskauksista tulisi jo kiva hinta vuositasolla...

Harkkakuskaukset (mukulat ja koirat)usein kimppakyytiperiaatteella samaten kisamatkat.

Harkkoja muksuilla melkein joka päivä paitsi ei su.

Koirat pitäis varmaan lopettaa jos luopuisi farkuista,
Nyt 29 vuotta kuljettu koirahatkkoihin useamman koiran kanssa ja kimppakyyti vuoroinviikoin, yleensä 2-3 henkilöä + koirat.päälle sitten ulkomaan kisamatkat koirien kanssa muutama reissu/v.

Ja onko joku 9 vuotta vanha 100-heppainen dieselöljy-volvo joku statussymboli? Halpa se on ajaa ja löytyy kaikki nykyajan turvahimmelit.ja on jopa ekologinen vaihtoehto jos ajan tuon ns.loppuun eli tuuppaan vielä sen +200 mittariin.ja ei ole tarvetta päteä kulkupelin kanssa, auto on työkalu mulle.

Ykkösauto on vaimon ajossa koska duunimatkat + muut n.600km/vko , ei julkisia mahdollista käyttää,vuorotyö.päälle vielä kasin aamujen kuskaus kouluun kun ei kulje enää aamubussi ja muksut joutuis odottamaan 1.5h jos menisivät julkisilla eiemmalla bussilla ja kouluun ei pääse edes odottamaan... mieluummin ajaa nuo kouluun kun turhaan pidentää jo muutenkin pitkiä päiviä.siis silloin kun on mahdollisuus viedä aamulla omista tai vaimon työvuoroista riippuen.


Tuohon päälle kaikki muut ajot, kakaroitten harkat,kauppareissut ja kaikki muu.

Lähin kauppa 7 kilsaa, supermarketti 9 kilsaa.

Käytännössä vaimon auto on aamusta iltaan liikenteessä ma-pe milloin missäkin, jos ei vanhemmilla niin lapsella lainassa viikonloppuna.

Toki vaihtoehto olisi muuttaa maalta merenrannalta betonihelvettiin johonkin pieneen kolmioon ja olla tyytyväinen kun pääsisi hyppäämään ratikkaan oven edestä? Ei kiitos ,20 vuotta sitten muutin vittuun isosta kylästä ja ikinä ei enää takaisin...asuttu on keskustassa ja ebboossa siellä sun täällä ja samaa paskaa oli julkiset riippumatta missä asuit.
5 vuotta yritin olla ilman omaa autoa, ei tullut mitään,aina sai olla vuokraamassa pakettiautoa tai ruinaamasaa pienempiin ostoksiin kyytiä tai tilataksia tilailemassa, noihin paloi aikoinaan jo pienen henkilöauton kulut vuodessa.laskettu on aikanaan kun ostin Nissan Micran kun paloi lopullisesti käämi julkisiin ja jatkuvaan odotteluun.
Samalla säästyi useampi tunti viikossa kun työmatka meni autolla vartissa eikä 1h20min julkisilla.toki esikoisen syntymä silloin aikoinaan ysärin alussa vaikutti, vittu niitten lastenritsien kanssa joku viikonlopun ostosreissu saatana, huilun hommaa.

Tämän takia mäkin ajelen jollain 60/70 luvun paskoilla mihin työntäny tekniikaan 2000 luvulta vaan, se että se kuluttaa n. 10 matkassa E85 tai kaupungilla sen jotain 10-15 välillä on yks lysti kun kulut on vuoteen jotain 500e osa-kasko+vero ja autossa ei edes arvo laske vaan päinvastoin nousee joka vuos, jos siitä joskus vahingossa vaikka luopua haluaa joskus.
Huomattavasti halvempia kilsoja kun millään uudella kikkareella, varaosat ihan yhtä halpoja kun halvimpiin euro/japsi autoihin tai jopa halvemmatkin, ja huomattavasti vähemmän vikoja muutenkin kun noita paskoja työkseen korjailee.
 
Jonotusajasta kannattaa huomioda toki se, että jos matkustaa esim välillä 22-06, niin todennäköisesti jonottaa paljon vähemmän. Vielä kun tajuaa pysä kotona lomasesonkiajat, niin sitä vähemmän tarvitsee odotella..

Sitten taas jos lähtee päivällä loma-aikaan, niin voi tulla pitkiä jonotuksia..
 
Vittu laske ne keskimääräiset ajokilsat suomalaisella...se on kuule 14.000km/vuosi.
Käytä tuota vaikka verrokkina äläkä mun kilsoihin tartu



Ja hieman enemmän kuule tulee itselle kilsoja...
Tuo on perheen KAKKOSAUTOn ajosuorite mikä sekin menee SUOMALAIDEN keskiarvon yli mutta ei se tilanne muutu silti vaikka laskisinn kaikki perheen n.50tkm/v kilsat

Kalliiksi tulisi silti...

110€ tuli viimekuun ajoille hintaa, 4500km. Sähköllä, sillä aivan uskomattoman kalliilla 4v vanhalla käytetyllä ns. patteriautolla.
Samoilla ajoilla olisi saanut dieseliä ostaa n. 500€. Verrattuna edelliseen koslaan jää osarinkin jälkeen reilut 200€ enempi käteen per kk.
Eipä tuo nyt kallista ole. Niin, tuohan vaihtuu sitten ensi vuoden lopulla seuraavaan, ei sitä loppuun asti makseta.
Keskimääräiset ajokilometrit hoitaa vaimo 1.4Tsi VAGilla, mutta sen kannattaakin ne vajaat 15tkm sillä ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
110€ tuli viimekuun ajoille hintaa, 4500km. Sähköllä, sillä aivan uskomattoman kalliilla 4v vanhalla käytetyllä ns. patteriautolla.
Samoilla ajoilla olisi saanut dieseliä ostaa n. 500€. Verrattuna edelliseen koslaan jää osarinkin jälkeen reilut 200€ enempi käteen per kk.
Eipä tuo nyt kallista ole. Niin, tuohan vaihtuu sitten ensi vuoden lopulla seuraavaan, ei sitä loppuun asti makseta.
Keskimääräiset ajokilometrit hoitaa vaimo 1.4Tsi VAGilla, mutta sen kannattaakin ne vajaat 15tkm sillä ajaa.

Niin niin mutta edelleen , paljonko lyhennät ja paljonko oli alkuperäinen velka?
Paljonko menee vakuutuksiin? harvassa on ne autokaupat jotka myyvät velaksi ilman täyskaskoa...
en nyt sano että olisi mahdotonta kun en ole seurannut kun ei kiinnosta...

niin että paljonko ne lyhärit on? ja paljonko täyskasko? tottakai sinä nyt sanot että ainahan se täyskasko on kaikilla...no ei todellakaan ole...

Mulla menisi tuohon 4500km reilu 400eur rahana...joten älä viitsi puhua paskaa.

missä lataat ja paljonko maksat sähköstä jos lataat kotona?
 
Niin niin mutta edelleen , paljonko lyhennät ja paljonko oli alkuperäinen velka?
Paljonko menee vakuutuksiin? harvassa on ne autokaupat jotka myyvät velaksi ilman täyskaskoa...
en nyt sano että olisi mahdotonta kun en ole seurannut kun ei kiinnosta...

niin että paljonko ne lyhärit on? ja paljonko täyskasko? tottakai sinä nyt sanot että ainahan se täyskasko on kaikilla...no ei todellakaan ole...

Mulla menisi tuohon 4500km reilu 400eur rahana...joten älä viitsi puhua paskaa.

Tottakai on täyskasko, vajaa 700€ vuoteen. Se on nyt muutenkin ollut joka autossa ja miksipä ei.
Lyhäri on alle 450€ kk. Vaan en vielä ole sellaista dieseliä ajanut millä olisi alle 5,5l 100km päässyt normi maantienopeuksilla tai sitten ne kaikki 4 mitä olen aiemmin omistanut ovat olleet jotenkin suuriruokaisia tai viallisia. Varsinkin jos vertaa sinun nähtävästi alle 4l / 100km vievään. Toki jos ajaa alle 70kmh @ 1500rpm niin kai se on mahdollista. Nyt kyllä kiinnostaa minkälaisella autolla noihin lukemiin pääset, varsinkin kun aiemmista viesteistä on jäänyt se käsitys että autosta ei yli 4000€ makseta.
 
Laitan oman laskelmani tänne kun alkaa meneen niin totiseksi. Laskelmassa ei ole huomioitu arvon alenemaa ja muitakin virheitä saattaa olla sillä uuden auton kulut perustuvat arviohin. Nykyisen sen sijaan perustuvat toteutuneisiin kuluihin.

Laskelma alkujaan tehty kesällä kun alkoi tulla auton vaihto ajankohtaiseksi. Polttoaineen hinnat tippuneet tuosta reilusti, mutta ei tuo laskelma vieläkään pahalta näytä vaikka hinnat on päivitetty nykyisemmälle tasolle. Budjettina oli aluksi 40k€ polttomoottoriautolle, mutta laskelman innoittamana venytin sitä 46k€:hen ja tilasin sähköauton.

Tuohon laskelman sähkönkulutukseen ja hintaan kommentoitava sen verran, että on laskettu niin että tekisin kaikki lataukset kotona. Tällä hetkellä sähkön hinta siirtoineen on meillä 13snt/kWh vaikka laskelmassa on käytetty 20snt/kWh. Todellisuudessa uskoisin että vähintään 75% latauksista tulen tekemään työpaikalla minulle maksuttomasti. Jos teen 75% latauksista työpaikalla, tuosta sähköautoilun vuosittaisesta kulusta 2731€ lähtee vielä sähkönhintaa pois 1095€ vuosittaisten käyttökulujen jääden 1636€:hen. Se on vähän verrattuna nykyisen diesel autoni käyttökuluihin 7232€ vuodessa.

edit. Enkä siis tässä yritä väittää, että kaikkien kannattaa hankkia sähköauto, mutta esimerkiksi minun tilanteeseeni se juuri nyt on ihan taloudellisestikkin järkevä vaihtoehto.
 

Liitteet

  • Kulut_auto.JPG
    Kulut_auto.JPG
    134,3 KB · Luettu: 74
Puhuit 60 hv takamoottorista, eli tarkoitit varmaankin Rav4:ien 40 kW/54 hv takamoottoria. Millä perusteella väität, ettei niiden takimmainen sähkömoottori riittäisi talvella jyrkälle pihatielle, vaan olisi käytännössä etuvetoinen?


Pohdintaa sähkömoottorin tehon riittävyydestä:

Rav4 Phev:
-massa 1991 kg, mistä tasamaalla taka-akselilla 43 %, eli 860 kg
-mäessä keula kevenee, joten oletetaan taakse painoa 10 kN

Mihin nopeuteen asti 40 kW sähkömoottori riittää ylittämään renkaiden pidon, jos talvella liukkaan ylämäen kitkakerroin on 0,2:

40 000 W / (0,2 *10 kN) * 3,6 = 72 km/h (melko reipasta kyytiä pihatielle)

Entäpä pitävä lumipinta, jonka kitkakerroin on 0,4:

0,2 /0,4 * 72 km/h = 36 km/h

Tuokin nopeus riittänee useimmille kuskeille ja isoillekin pihoille, mutta aivan vauhdikkaimmilta kotipihan vatasilta saattaa loppua teho kesken - teoriassa. Tuo 0,4 kitkakertoimena tarkoittaa nimittäin, että puhdas etuvetokin riittäisi melko jyrkkään mäkeen, ja työntäähän se taka-akseli edelleen vaikkei pidon rajaa ylittäisikään. Vatasen ajaessa pihalla 60 km/h, takapää jaksaa työntää 40 000 W / (60 km/h / 3,6) = 2,4 kN. Etupää vetää 0,4 kitkalla vajaat 4 kN.

Yhteisvoimana 6,4 kN riittää ylämäkeen, jonka jyrkkyys on 34,6 %. Jos himmaa nopeuden 36 km/h:iin, niin onnistuu 45 %:n ylämäki. Pitäisi riittää peruspihatielle. Tämä siis, kun massaa pari tonnia, neliveto, takana 40 kW sähköm. ja kitkakerroin 0,4 ja 36 km/h vakionopeus.


Se pohdinnoista, TM on talviauto21-vertailussaan testannut Rav4 PHEV:n:

Nousukyky suoraan lumimäkeen (jyrkkyys lähtöpaikalla 10 % ja loppuosa mäestä 20 %):

Etuvedot pääsivät juuri ja juuri liikkeelle, mutta vain 10 %:n kohdasta. Octavia hyytyi keskelle mäkeä, jos luistonestoa ei kytkenyt pois. Rellun Capturilla piti käyttää todella varovaisesti kaasua. Mersun GLA pääsi ylös luistonestolla, mutta ilman ei päässyt edes liikkeelle. Citroen C5 Aircross oli paras etuvedoista. Se mietti alussa hetken, mutta nousi sitten ylös.

Nelivedoista paras oli Opel Grandland X, mutta kaikilla (sis. Rav4) pystyi lähtemään ongelmitta liikkeelle tuon 10 %:n kohdan lisäksi jyrkimmästä 20 %:n kohdasta liikkeelle ja ylös asti.


Myös lumikiihdytyksessä (5-60 km/h) Toyota on selvästi nelivetojen luokassa, vaikka takana on vaivaiset 40 kW. Toyota kiihtyy ajoavut päällä 5,0 s vs. nopein etuveto 9,1 s.


Paras etenijä liki auraamattomalle mökkitielle tai perävaunun vetämiseen huonoissa olosuhteissa on TM:n mukaan Jeep Compass ja toiseksi paras Rav4 PHEV.



Ei sun tth78 siis kannata hylätä Toyotaa ainakaan sen liukkaan pihamäen takia. Oikeastaan sulla tuntuu olevan sellainen Aku Ankan tuuri, että Toyota voisi olla juuri sopivaa hermolepoa. Älä ainakaan osta mitään dieseliä tukkeutumaan pätkäajoissasi.

Wow, nyt tuli perusteellista pohdintaa, kiitos! Joo itsellä käsittämätöntä onnea autojen kanssa ja siksi juuri nx300h/rav4 kiinnostaakin.

Rav4 phev menee 50k hinnallaan 20k yli budjetista.

Oma näkemys toyotan vajaaseen etenemiskykyyn lähinnä youtuben videoille, joissa ajetaan maastossa eri autoilla samaa reittiä.

esim:





Forester olisi huippu, mutta 2.0 vaparilla aivan liian hengetön.
 
Niin niin mutta edelleen , paljonko lyhennät ja paljonko oli alkuperäinen velka?
Paljonko menee vakuutuksiin? harvassa on ne autokaupat jotka myyvät velaksi ilman täyskaskoa...
en nyt sano että olisi mahdotonta kun en ole seurannut kun ei kiinnosta...

niin että paljonko ne lyhärit on? ja paljonko täyskasko? tottakai sinä nyt sanot että ainahan se täyskasko on kaikilla...no ei todellakaan ole...

Mulla menisi tuohon 4500km reilu 400eur rahana...joten älä viitsi puhua paskaa.

missä lataat ja paljonko maksat sähköstä jos lataat kotona?
Itellä oli enne bmw 320d, vei sen 6l/100km kehä1&3 tyyppisessä ajossa. Työmatka 30km/sivu eli 60km/päivä. Työmatkaa 1320km/kk. 79,2litraa diiseliä palo joka kuukausi pelkkiin työmatkoihin. 2e x 79,2l = 158,4e/kk työmatka diiseleitä. Nyt Model 3 joka on kuluttanut noin 17kwh/100km. Kuukaudessa menee 224,4kwh sähköä työmatkoihin. Lataus töissä ilmaista tai sitten kotona (0,10€/kwh). Kotisähköhinnoillakin työmatkoihin palaisi vain 22,44e.
 
Mun 3 vuotias sähköauto maksoi vaan 8000€ enemmän kuin maksoivat vaihdossa 15v vanhasta bensa maasturista joka kulutti 12-13L/100km. Tämä tapahtui juuri ennen kuin bensanhinta nousi ja sähköautojen hinnat nousi.
 
@Markkanen Et edelleenkään kerro paljonko ja kuinka pitkään olet velkaa autosta ja paljonko maksat "ylimääräistä" täyskaskon.muodossa?

Ei se "tankkauskulu" ole oleellinen jos lyhennät.pätkällä 40-70K€ teslaa?

Se auto voi liikkua vaikka omilla pieruilla ilmaiseksi mutta entä ne "omistuskulut?"

Kylmällä pankkilainalla esim.op pankin koroilla 40K€ velka 5 vuotta on yli 700€/kk

Edelleenkin moni ajaa jo tuolla rahalla reilusti polttiksella ja jää vielä rahaa yli...

Ei muuta...

esimerkiksi itsellä toimi vielä ennen koronaa systeemi jossa hain ulkomailta vähän ajetun auton, ajoin sillä sen 3-4 vuotta ja myin suomessa pois edelleen keskiarvoisesti vähän ajettuna ja joka kerta sain autosta saman hinnan myydessä mitä alunperin olin maksanut ko.autosta...
(nyt puhutaan siis auton hinnasta ilman tuontiveroja, arvon elenema kuitenkin käytetyllä pienempi suhteessa suomesta ostettuun vaikka käytännössä itselle maksoi sen tuontiauton käyttö ne verot, ei nyt ihan suoraan , usein reilusti alle omakulujen)

toki nyt viimeiset pari vuotta koronaikana on nostaneet saksan ja ruotsin autonhintoja ja nyt ei voi enää edes noin kannata rahallisesti enää "kikkailla" , mutta lähes 25 vuotta homma toimi mainiosti. toki se rajasi auton siihen 5-8 vuoden haarukkaan minkä aina hait koska muuten autovero nousi suhteessa hakuhintaan.

mutta, edelleen, sitä pääomaa oli aina kiinni sen verran että myydessä hait aina lähestulkoon samalla rahalla sen uuden "vähän ajetun" auton millä taas sätkit sen muutaman vuoden

Kiitos suomi, kiitos suomen naurettava autoverotus.

nyt koronaikana ja korkeat hinnat niin vasta laskin että se tuontiauton pitäisi jo olla 10+ vuotias että systeemi pyörisi, kiitos korkeiden hintojen ja naurettavien verojen takia.

11 autoa tuonut laskujen mukaan näinä vuosina perheen käytöön ja aina menty periaatteessa alkupääomalla, näin hieman pyöristäen.ja itselle riittänyt se vähän ajettuauto paremilla varusteilla ja aina sen 100-150 vähemmän ajettuna kun keskiverto vaihdokki nettiautossa tai liikkeessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kylmällä pankkilainalla esim.op pankin koroilla 40K€ velka 5 vuotta on yli 700€/kk
Eikai näitä oikein pankkilainalla tällä hetkellä kannata kun kulut isommat kuin rahoituksella. Ja niissäkin isoja eroja, osa tarjoaa 3% korkoa kun toiset ottaa 9% (terveisiä vaan K-Auton myyjille)
Et edelleenkään kerro paljonko ja kuinka pitkään olet velkaa autosta ja paljonko maksat "ylimääräistä" täyskaskon.muodossa?
Onko sillä ajalla sinällään väliä kun moni vaihtaa jo autoa ennenkuin se mahdollinen viimeinen erä tulisi maksettavaksi. Vanha vaihdossa ja liike maksaa loppuvelan ja sitten uutta autoa alle.
 
Eihän autoja voi vertailla vain sillä perusteella että onko se sähkö vai polttisauto. Kyllähän niiden täytyy muutenkin olla vastaavat. Tottakai halvalla polttisautolla ajaa halvemmalla kun kallilla sähköautolla. Mutta kyllä myös teltassa asuu halvemmalla kuin omakotitalossa, mutta harva silti asuu teltassa.

Jos otetaan vertailuun 60k€ sähköauto ja 60k€ polttisauto niin uskoisin että sähköauto tulee käytössä halvemmaksi kuin polttisauto.

Jos ajaa vanhalla polttisautolla niin sekin tulee useimmissa tapauksissa halvemmaksi kuin uuden sähköauton ostaminen. Mutta ei vertailussa tuolloin ole muutenkaan mitään järkeä, ellei nyt sitten ainoa merkitsevä asia itselle ole hinta.
 
Huomautus - toistuva asiaton käytös ketjussa
@Mukava No vittu ei kai saatana ?

Aika helvetin tyhmä kysymys jos voit ajaa halvemmalla velattomalla autolla etkä lyhennä vittu sitä santaderia?

pieni ero käyttökuluissa per vuosi...

Vai meinaatko että se 300eur-xxxx määrä euroja santulle tai nordean rahoitukselle olisi joku pakollinen kk-maksu mikä kuuluu kaikille autoilijoille?

Siinä on kuule ihan syy miksi EDELLEEN suomessa sen auton keski-ikä on korkea ja keskihinta matala, perus palkansaajalla ei kuule riitä asumiskulujen ja verojen jälkeen fyrkkaa johonkin puolen tontun tai jopa 700-900 kk-maksuihin että saa ajella velka-autolla...

itsellä esim. ollut velkaa autosta sitten vuoden 2001...aina velaton peli alla."vanha mutta maksettu ja oma" ja ihan sama jollain vähääkään premium-merkillä onko sillä autolla 40tkm vai 140tkm alla, niitä hajoamisia tulee aina ja aina ne ekat 70-100tkm on kalleimmat autolla, tosin nykyään hieman halvempi kun pakollinen "merkki"huoltoliikekartelli purettiin...
 
@Mukava No vittu ei kai saatana ?

Aika helvetin tyhmä kysymys jos voit ajaa halvemmalla velattomalla autolla etkä lyhennä vittu sitä santaderia?

pieni ero käyttökuluissa per vuosi...

Vai meinaatko että se 300eur-xxxx määrä euroja santulle tai nordean rahoitukselle olisi joku pakollinen kk-maksu mikä kuuluu kaikille autoilijoille?

Siinä on kuule ihan syy miksi EDELLEEN suomessa sen auton keski-ikä on korkea ja keskihinta matala, perus palkansaajalla ei kuule riitä asumiskulujen ja verojen jälkeen fyrkkaa johonkin puolen tontun tai jopa 700-900 kk-maksuihin että saa ajella velka-autolla...

itsellä esim. ollut velkaa autosta sitten vuoden 2001...aina velaton peli alla.
Kirosanat ainakan hallussa

En tiiä mistä revit tuollaiset kk-kulut kun ne normaalisti on siinä 300-500 luokkaa, tietysti saat ne itse määrittää sellaiseksi kuin haluat.

Jokainen tietysti ostaa sellaisen auton mihin on varaa. Itsekin ihan "perus" palkansaaja, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Mutta eihän sun kannata patteriautoa miettiä kun aiheuttaa tuollaista mielipahaa jo etukäteen, mutta ihan turha sitten varmaa huudella niitä vittusaatanoita asiasta jos ne eivät sun käyttöön sovellu. Jarka polttiksilla ja anna asian olla niin ei tule noin paha mieli :)
 
edelleen, en puhu nyt itsestäni.monelle tuo 300-500eur on se raha millä se auto liikkuu ympäri vuoden...

vielä kerran ellei aukea, mene ja katso tilastot suomen autokannasta ja mieti miksi noin niinkuin yleisellä tasolla suomessa on euroopan vanhin autokanta ja miksi se ei tule muuta kuin pahentumaan tulevina vuosina.
 
@Markkanen Et edelleenkään kerro paljonko ja kuinka pitkään olet velkaa autosta ja paljonko maksat "ylimääräistä" täyskaskon.muodossa?

Ei se "tankkauskulu" ole oleellinen jos lyhennät.pätkällä 40-70K€ teslaa?

Se auto voi liikkua vaikka omilla pieruilla ilmaiseksi mutta entä ne "omistuskulut?"

Kylmällä pankkilainalla esim.op pankin koroilla 40K€ velka 5 vuotta on yli 700€/kk

Edelleenkin moni ajaa jo tuolla rahalla reilusti polttiksella ja jää vielä rahaa yli...

Ei muuta...

esimerkiksi itsellä toimi vielä ennen koronaa systeemi jossa hain ulkomailta vähän ajetun auton, ajoin sillä sen 3-4 vuotta ja myin suomessa pois edelleen keskiarvoisesti vähän ajettuna ja joka kerta sain autosta saman hinnan myydessä mitä alunperin olin maksanut ko.autosta...
(nyt puhutaan siis auton hinnasta ilman tuontiveroja, arvon elenema kuitenkin käytetyllä pienempi suhteessa suomesta ostettuun vaikka käytännössä itselle maksoi sen tuontiauton käyttö ne verot, ei nyt ihan suoraan , usein reilusti alle omakulujen)

toki nyt viimeiset pari vuotta koronaikana on nostaneet saksan ja ruotsin autonhintoja ja nyt ei voi enää edes noin kannata rahallisesti enää "kikkailla" , mutta lähes 25 vuotta homma toimi mainiosti. toki se rajasi auton siihen 5-8 vuoden haarukkaan minkä aina hait koska muuten autovero nousi suhteessa hakuhintaan.

mutta, edelleen, sitä pääomaa oli aina kiinni sen verran että myydessä hait aina lähestulkoon samalla rahalla sen uuden "vähän ajetun" auton millä taas sätkit sen muutaman vuoden

Kiitos suomi, kiitos suomen naurettava autoverotus.

nyt koronaikana ja korkeat hinnat niin vasta laskin että se tuontiauton pitäisi jo olla 10+ vuotias että systeemi pyörisi, kiitos korkeiden hintojen ja naurettavien verojen takia.

11 autoa tuonut laskujen mukaan näinä vuosina perheen käytöön ja aina menty periaatteessa alkupääomalla, näin hieman pyöristäen.ja itselle riittänyt se vähän ajettuauto paremilla varusteilla ja aina sen 100-150 vähemmän ajettuna kun keskiverto vaihdokki nettiautossa tai liikkeessä.

Mitä ihmeen ylimääräistä täyskaskon muodossa? Onko tässä siis vertailussa uusi 50ke sähköauto vs. tonnin polttisritsa? Enhän minä nyt ennen teslaakaan ajanut millään tuhanneneuron romulla vaan silloin ajeltiin 20-30ke polttisbemarilla. Myös tuon hintaluokan autot ostin rahotuksella, eli täyskasko oltava ja rahotusta maksettava joka kuukausi. Tuohon kun ynnäilet päälle polttiksen polttoaineet ja huollot niin ei se halpaa ole.
 
Mä olen ajellu noilla RAV4 hybrideillä jonkun metrin jo. Se ensimmäinen versio oli vetokyvyiltään huonoin, johtuen varmaan pyörästön balassoinnin puutteista. Tehoa oli takana enemmän, mutta se päätyi useammin ilmaan, kuin näillä uudemmilla. Edellinen -19 versio jo toimi han hyvin ja plugari on melkein jo asiallinen AWD tulkinta.
No RAV4 AWD plugari on omasta mielestä kyllä melkoisesti enemmän, kuin pelkkä liikkeellelähtö avustimella varustettu naurettavuus. Työntää oikein hyvin sillä takapäällä eteenpäin hitailla nopeuksilla. Tuossa alla olevassa pätkässä on ihan tehdasrenkailla oikein hyvin päästy tuollainen 30 asteen mäki ylös ja ei kovin paljon tuon kovempaan oikeen kannata odotuksia laittaa. Ja monesti noissa videoissa kumi ei ole ihan kaikilla samantasoisesti vertailussa mukana. Jenkit ajelee allseasoneilla lumitestejä, kun ne on niiden extreme talvikumeja. Sama laittaa noita jonoon niillä tehdaskumeillakin. Tuossa on nyt kuitenkin plugari ja ajetaan pelkällä sähkömoodilla. Aika hyvin pärjää ja ajelen sitten Land Cruiserilla loput. Ja tietysti kulutuskin on kohtuullinen. 53 tkm takana ja 1,0 L/100 km mittarissa. Auto siis kuluttaa (1,0 L + 17,8 kWh)/100 km. RAV4 -95 kulutti min 10 L/100 km ja oikea 4WD. Tehoeroa 306 hp/136 hp.

 
Ei oo varaa ostaa sähköautoa mutta on varaa laittaa 200-300€kk polttoaineeseen? Jos ajaa niin vähän että nykyhinnoilla ei mene edes 200€kk polttoaineeseen tarvinneeko autoa ollenkaan?
Hattuvakioilla laskettuna tuo tekee noin 1500 km kuukaudessa, keskimäärin 50 km maanantaista sunnuntaihin jok päivä, 18 000 kilometriä vuodessa. Joku voi tietysti määritellä että tuo on vähän. On tuo aika pitkä matka nilkallakin. Etenkin kun kaikki matkatavara ja matkustajat pitää heittää reppuselkään.

Sähköauton hankinnan taloudellinen kannattavuusraja ei kulje siinä, että polttonesteisiin menee 200 euroa kuussa.

Ainakin hyvin selkeästi voimme varmaankin todeta, että täyssähkö käyttövoimana on erityisen kannattamaton ajomäärän ollessa hyvin pieni. Kun 18 000 kilometriä vuodessa on olemattoman pieni suorite, niin sittenhän tämä oli todistettu. :kahvi:
 
On toki myös hyvä muistaa, että kaikille autoilun kustannus ei ole ainoa peruste autoa valitessa, vaikka suurimmalla osalla se valintaan vaikuttaakin. Painotukset kuitenkin vaihtelee.
 
On toki myös hyvä muistaa, että kaikille autoilun kustannus ei ole ainoa peruste autoa valitessa, vaikka suurimmalla osalla se valintaan vaikuttaakin. Painotukset kuitenkin vaihtelee.
Tätä mä aina kans ihmettelen näissä raivokohtauspostauksissa mitä välillä näkee. Joku ostaa sen auton täysin taulukkolaskennan alimmaisen rivin mukaan, ja se on ihan ok. Niiltä jampoilta tuntuu kuitenkin menevän täysin ymmärryksen yli että (myös) autoja saatetaan ostaa aivan muillakin perusteilla. Toki puhutaan hintaluokaltaan suuremmasta sijoituksesta auton kanssa, mutta aika hyvin ne muutkin ostettavat asiat elämässä kumuloituu mukaviin summiin kun niitä valitaan muiden kun täysin optimaalisimman kustannustehokkuuden perusteella. Ostanpa uuden vahvistimen. Noh, millä saan juuri ne jutut mitä tarvitsen että humppa soi ja rahaa kuluu optimoitu ja eksakti määrä, vai nappaanko muutaman tonnin Marantzin, koska tykkään sen äänestä ja ominaisuuksista? Tarvitaanko nyt aivan ehdottomasti ne kaksi lisähuonetta taloon, vai ostetaanko se edullisempi vaihtoehto? Mites tämä uusi Nintendo tai Pentium?

Meitä on niin moneen lähtöön asioita ostamassa. Joillekin se viivan alin lukema on ehdoton ja ainoa vaihtoehto, ja se on täysin ok. Hyvä on muistaa että yhtä lailla löytyy ihmisiä jotka haluavat vähän uudenpaa kiesiä tietyillä ominaisuuksilla. Jotkut tykkäävät ja arvostavat eri juttuja, vaikka maksaisikin enemmän. Sekin on ihan ok. En tässä millään muotoa kiellä käyttövoimakeskustelua, koska se on on ketjun aihe, mutta suu vaahdossa kun huudetaan "patteripatteripatteripatteri vittu SANTANDER patteri-vittu-patteri" ni kyllähän se vähän pistää katsomaan kulmien alta että onko kaikki nyt hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom