- Liittynyt
- 08.01.2023
- Viestejä
- 2 703
Tekniikan Maailma
Ennusteen mukaan sähköautojen määrä alkaa kasvaa nopeammin 2030-luvulla, ja joskus vuosien 2040 ja 2045 välissä sähköautojen määrä ylittää bensa-autojen määrän.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pari juttua mitä omaan silmään pistää tuossa ennusteessa.Ennusteen mukaan sähköautojen määrä alkaa kasvaa nopeammin 2030-luvulla, ja joskus vuosien 2040 ja 2045 välissä sähköautojen määrä ylittää bensa-autojen määrän.
Katso latauskartta.fi sivustolta. Paljon näyttäisi olevan latureita Oulussa.Entäs, jos esim Oulussa? Mites on siellä latureita? Entäs esim Oulu - Turku välillä (650km)?
4-5 tuntia, mitä äkkiä laskin. Eli auto kuluttaa 200 kilometrillä maanteitä pitkin vaikka 40-50kWh, 11kW laturista päätyy akkuun ehkä 10kWh tunnissa, ja sitten siitä yksinkertainen jakolasku. Jos on kova pakkanen niin lisätään vaikka puoli tuntia latausaikaan, jos suurempi osa latausenergiasta meneekin akun lämmitykseen latauksen aikana ja auton kulutus saattaa olla vieläkin kovempaa.Paljonko menee aikaa 200km:n (talvella) lataamiseen 11kW:n laturilla?
Olen samaa mieltä, en ole ehdottanutkaan että AC-yksivaihelatureihin tukeuduttaisiin matkaa tehdessä, muuta kuin juuri yöpyessä tms. Kun ostaa Teslan niin voi säästää nukkumalla autossa2kW:n piuhalla latailu on senverran surkeaa touhua, että sitten pitää olla jo päässyt perille tai tulee hotelliyö kesken matkan, joka on kyllä melkoisen kallista ja älytöntä..
En itse tunne ketään jolla noin olisi käynyt (ilman että niin on ollut tarkoituskin, kuten ylläoleva testiajo), mutta ei sitä akkua täyteen tarvitse sillä aggregaatilla ladata, vaan vain sen verran että pääsee lähimmälle nopeammalle latausasemalle.Ja muuten jos sähköauto hyytyy tienpäälle, niin se on sitten pitkällinen päristely agrigaatilla (Varsinkin pakkasella).
Tai sitten etsii vaikka sen 150-200 tehoisen laturin joita on aika runsaasti. Harvemmin niille oikeasti tarvii jonotella.Eli niillä "pika" latureilla ( 50kw) ladataan 200km matkaa tunnissa. Kun otetaan huomioon jonotus, niin ensin tunti rattia puristaen odotetaan omaa vuoroa ja katsotaan, että jonossa ei ohitella ja sitten toinen tunti odotellaan sähkön määrän kasvua, kiire hermoja poltellen, kun tietää, että on myöhässä perillä..
Ja muuten jos sähköauto hyytyy tienpäälle, niin se on sitten pitkällinen päristely agrigaatilla (Varsinkin pakkasella). Jos polttis imaisee tankin tyhjäksi, niin se on nykyautoissa kanisterilla esim 100 km tankkiin ja hyvin äkkiä ollaan liikenteessä uudestaan..
Jep tämä on nykyisin aika vakio, oli sitten polttis tai sähkö.Jos niin nolo on että saa ajettua akun tyhjäksi tien päälle niin ainakin omassa vakuutuksessa hinaus lähimmälle lataus asemalle 0€....
Epäluotettavan Minin jälkeen joku Toyotan vähän syövä ja pieni hybridi? Mini olisi luultavasti hyvä ajaa, eli joku uusi koppainen Yaris on kyllä varmaankin huonompaan suuntaan, mutta ainakin toimisi. Eikä Toyotaa tarvitsisi jatkuvasti käyttää korjaamolla (jossa eivät edes osaa korjata Miniä?).Etanoli ja kaasu näyttänevät jäävän marginaalituotteiksi, vaikka Ford lisäkin mallistoonsa etanolimalleja.
Sähkö vs. polttis keskustelu näyttää polarisoituvat enemmän Tesla vs. octavia, jotka ovat hintatasoltaan aivan eri sarjassa. Enemmänkin tulisi verran 35k€ nissan leaf vs 19k€ nissan micraa, jotka ovat enemmän kansanautoja kuin mitkään teslat.
Itsellä takana 1,5v lataushybridin kanssa ja koska vuokrataloyhtiöön ei tullutkaan latauspaikka, eikä lämpötolpasta saa ladata edes rajoitetulla 6A virralla (polttiksen esilämmitys 8A virralla sallittu), tulee tuota ladattua vain julkisilla.
n. 150 latausyritystä type2 latureilla ja 11% kerroista laturit rikki ja 19% varattu, joten joka kolmas kerta jäi lataamatta.
Sähköä kuluu optimioloissa 15kWh/100km ja sitten pakkasilla 60kWh/100km. Mikä käytännössä tarkoittaa, että wltp mukaan pääsisi 36km, optimi 25km ja talvi 7km sähköllä.
Bensalla kulutus optimioloissa 6l, nollakeleissä 9l/100km ja pakkasilla 11-12l/100km.
Kilometrikustannus tällä hetkellä 0,70€/km kun lasketaan kaikki kulut, arvonalenema mukaanlukien. Edellisen polttiksen 1,6l bensa primeralla pääsi 0,30€/km vastaavalla laskelmalla. Toki näitä ei suoraan voi verrata kun Mini on luokkaa pienenpi, eri korimalli ja automaatti, mutta antaa jotain suuntaa siitä, miten vihersiirtymä käytännössä tarkoittaa niiden sarjakuvamaisten vihreiden seteleiden siirtymistä pois kuluttajien lompakoista.
Autona siis Mini Countryman PHEV.
Nyt kun autoa on käytetty pajalla viisi kertaa 1,5v/14tkm aikana, on herännyt mielenkiinto diesel-suv:iin.
Epäluotettavan Minin jälkeen joku Toyotan vähän syövä ja pieni hybridi? Mini olisi luultavasti hyvä ajaa, eli joku uusi koppainen Yaris on kyllä varmaankin huonompaan suuntaan, mutta ainakin toimisi. Eikä Toyotaa tarvitsisi jatkuvasti käyttää korjaamolla (jossa eivät edes osaa korjata Miniä?).
Diesel Suv olisi kovalla dieselverolla ja kalliilla polttoaineella. Lisäksi moottori tukkeentuu pätkäajossa? Mikä olisi syy ostaa sellIainen?
Toki itsekin yrittäisin varmaan luopua Ministä, kun ei ole sitä omaa latausta.
Tuossa laskeskelin, että melkein 6kpl Renault Clioa olisi saanut yhden Teslan hinnalla, eli aika paljon joutui maksamaan sähköön siirtymisestä. Eikä siis Rellussa ollut mitään vikaa 0.9 moottorilla ja farkku korilla.
Joskus siis tekee järjen vastaisia hankintoja. Eli vaihtaa tavallaan kalliimpaan liikkumistapaan. Samalla toki hiukan uudempi auto. Täytyy vaan asennoitua, että nyt ei oikein parempaa autoa voi hankkia, koska ne olisi taas kymppitonneja kalliimpia, eikä ole rahaa
Tällä hetkellä
Diesel, 1.999
Bensa, E10, 1.853
Suv korisia autoja hyvillä penkeillä on aika vähän tarjolla bensaversioina. Toyotan/Lexuksen awd on ihan vitsi 60hv sähkömoottorilla taka-akselilla.
Tarpeeksi pitkään kun ajoi nissanin lättäpenkeillä niin enää ei minin sporttipenkkien jälkeen ole paluuta tavallisiin.
Kugassa yllättävän huonot penkit myös.
Auto käyttötarkoituksen mukaan, kyllä 60hv sähkömoottori taka-akselilla varsinkin vääntönsä ansiosta auttaa liikkeellelähdöissä, mutta ei se toki ihmeisiin pysty. Eipä noista hybrideistä ole mitään tarkoitettu oikeaan maastoon ja siihen 100k€ landcruiseriinkin pitää laittaa 10-20k€ palikoita kiinni jos haluaa oikeasti ajaa pahassa maastossa.
Halvimmalla varmaan pääsisi jos ostaisi 1000€ karvalakkimallin auton jossa mahdollisimman vähän mitään rikki menevää ja korjaisi kaiken itse.Täällä vain turhapurot sanoo kuinka helppoa se patteriauton ostaminen on, kuinka vain pätkällä ostetaan tuosta vain uusi patterilelu?
Osaako nämä räbäinssit laskea paljonko jonkun edes 40K€ lainasta tulisi pelkästään lainakuluja jo jollain 5-6 vuoden laina-ajalla? Ja ihan vain vaikka pankkikoroilla? Esim.OP -pankin korko nyt 4.9 pinnaa...
Esimerkki: ajan itse "halvalla" noin 13-15K€ autolla, iso dieselfarkku(2014 Volvo)), 5 henkeä ja saa vetää sen pari tonnia perässä.kuluttaa bout 4.3 maantie ja 5.5 kaupunki . peräkärry pakollinen, vähintään 1500kg pitää voida kiskoa(nykyisellä 1800kg), samaten 5 henkeä + koirat mahduttava kyytiin.
Jotta saisi edes lähelle vastaavan patterilelun vaatisi se jo niin 35-40K€ minimilainan nyt velattoman auton mennessä ehkä jollain 8K€ vaihdossa.käytännlössä jos ostaisin niin varmasti lähempänä 60K€ oli hinta patteriautolla.
No niin , mulla menisi jo jollain pankin lainakoroilla se 700-850€ /kk pelkkiin lyhennyksiin.siihen lisätään täyskasko koska auto olisi rahoitusyhtiön.
Ynnä päälle normi käyttökulut.
Lisäksi pitäisi ostaa kotiin kunnon pikalaturi ja samalla vaihdattaa koko sähköpääkeskus jos haluaisi nostaa 3x25A sulakekoolle.
Koko tuo ynnä se sähkö mikä maksaisi x-määrän/kk niin menisi kulut kulut kuulkaas jo sen verran korkealle että oksat pois.
Jo lainanhoitokulut olisi korkeammat kun nykyisen dieselin kulut, ja isolla marginaalilla.
Oman käyttiksen vakuutukset ja dieselvero 800€/v(83% superbonuksella autovakuutus+ osakasko, + halvahko käyttövoima vero koska 99gr/100 päästöt, kortti ollut 32 vuotta ilman kolareita)
Auto velaton ,kilsoja tulee nykyisin sen verran että n.130-150€ menee tankkiin/kk
Kertokaa tyhmälle mikä järki olisi vaihtaa uuteen/uudempaan patterileluun?
Varsinkin kun omassa ajossa oleva"perheen kakkosauto" on nyt rullattu reilut 150tkm ja noilla ajetaan yleisesti sen 400-500tkm)
Nykyinen sähkösoppari 13c/kW,kulutus minimit tällä hetkellä koska lämmitys puu/ilmalämpöpumppu,
n.80-100€/kk vuositasolla per kk
Nyt joku laskemaan miten se autuaaksi tekevä sähköauto olisi niin namu-nami?
Ja huom.ei ole edes asuntolainaa ja silti persjalkaisen palkalla täysin älytön ajatus tuhlata peltilehmään moisia summia...ja samalla sähköauton kohdalla huomattavasti vaikeuttaa omaa kulkemista.
Laskekaas nyt viisaat paljonko tulisi "säästöä"
Lisäksi uuden auton arvon alenemat päälle?
En edes laske auton huoltoja koska molemmissa niitä olisi.nyt mennyt bout 300€/v keskiarvoisesti sinä aikana kun olen auton omistanut.
Kiitos ei, se raha mikä menisi "nopeasti 0-100 kiihtyvään" hyvesignalointileluun niin sille löytyy parempaakin käyttöä, varsinkin kun auto on pelkkä kulutushyödyke millä siirrytään paikasta a paikkaan b.
Harrasteautot sitten erikseen...
Huom.oma tilanne vain esimerkki, mutta hyvin lähellä kyllä kaikkia omia tuttuja joilla talot,perhe ja muut kulut, se uusi kallis auto on vain täysin järjetön hommattava....
No olipahan vahvan asenteellinen avautuminen. Onko nyt yllättävää, että alle kymppitonnin polttiksella on halvempaa ajaa kuin 60 k€ sähköautolla? Puhumattakaan, jos ajokilsat pyörii jossain 15tkm maastossa, jolloin energiakustannuksien kautta tuleva säästöpotentiaali ei ole kovin merkittävä.Auto velaton ,kilsoja tulee nykyisin sen verran että n.130-150€ menee tankkiin/kk
Kertokaa tyhmälle mikä järki olisi vaihtaa uuteen/uudempaan patterileluun?
Eihän näin kukaan väitä? Tapauskohtaista että säästääkö vai ei, toiset säästää toiset ei.Eikä rahallisesti kannattavaa...mutta silti yritetään näin väittää?
Siis suomessa yleisellä tasolla.
Aikamoista settiä syntyy teikäläiseltä. Tarvitseeko kakkosautollakin vetää peräkärryä? Jos ei niin vaihtoehdot laajenee (halpenee) huomattavasti. 14tkm vuodessa kakkosautolla, täytyykö mennä kerralla kauas vai voisiko mennä ykkösautolla? Jos ei niin vaihtoehdot laajenee (halpenee) huomattavasti. Täytyykö autolta saada nautintoa ulkonäöllisesti/suorituskyvyllisesti (onko tavoittena edes säästää autoilussa) tai löytyykö matkustajilta/kuskeilta vartta +190cm, jos ei vaihtoehdot laajenee (halpenee) huomattavasti.Vittu laske ne keskimääräiset ajokilsat suomalaisella...se on kuule 14.000km/vuosi.
Käytä tuota vaikka verrokkina äläkä mun kilsoihin tartu
Ja hieman enemmän kuule tulee itselle kilsoja...
Tuo on perheen KAKKOSAUTOn ajosuorite mikä sekin menee SUOMALAIDEN keskiarvon yli mutta ei se tilanne muutu silti vaikka laskisinn kaikki perheen n.50tkm/v kilsat
Kalliiksi tulisi silti...
Puhuit 60 hv takamoottorista, eli tarkoitit varmaankin Rav4:ien 40 kW/54 hv takamoottoria. Millä perusteella väität, ettei niiden takimmainen sähkömoottori riittäisi talvella jyrkälle pihatielle, vaan olisi käytännössä etuvetoinen?Kyllä tuo liikkeellelähdössä auttaa, mutta suht jyrkkää pihatietä kiivetessä tuo on käytännössä etuvetoinen, eikä pääse talvella ylös niin ei sellaista ole järkeä ostaa.
Haldex:lla pääsee ylös vaivatta.
.
.
Sulla on nyt yhtä kova pyristely meneillään kuin sillä edellisellä vastahakoisella, joka ykskaks meni tilaamaan sähköauton. Paas äkkiä piilottaen pankkitunnarit, ettei vaan tule hölmöiltyä pihalle mitään patteriautoa.Täällä vain turhapurot sanoo kuinka helppoa se patteriauton ostaminen on, kuinka vain pätkällä ostetaan tuosta vain uusi patterilelu?
Osaako nämä räbäinssit laskea paljonko jonkun edes 40K€ lainasta tulisi pelkästään lainakuluja jo jollain 5-6 vuoden laina-ajalla? Ja ihan vain vaikka pankkikoroilla? Esim.OP -pankin korko nyt 4.9 pinnaa...
Esimerkki: ajan itse "halvalla" noin 13-15K€ autolla, iso dieselfarkku(2014 Volvo)), 5 henkeä ja saa vetää sen pari tonnia perässä.kuluttaa bout 4.3 maantie ja 5.5 kaupunki . peräkärry pakollinen, vähintään 1500kg pitää voida kiskoa(nykyisellä 1800kg), samaten 5 henkeä + koirat mahduttava kyytiin.
Jotta saisi edes lähelle vastaavan patterilelun vaatisi se jo niin 35-40K€ minimilainan nyt velattoman auton mennessä ehkä jollain 8K€ vaihdossa.käytännlössä jos ostaisin niin varmasti lähempänä 60K€ oli hinta patteriautolla.
No niin , mulla menisi jo jollain pankin lainakoroilla se 700-850€ /kk pelkkiin lyhennyksiin.siihen lisätään täyskasko koska auto olisi rahoitusyhtiön.
Ynnä päälle normi käyttökulut.
Lisäksi pitäisi ostaa kotiin kunnon pikalaturi ja samalla vaihdattaa koko sähköpääkeskus jos haluaisi nostaa 3x25A sulakekoolle.
Koko tuo ynnä se sähkö mikä maksaisi x-määrän/kk niin menisi kulut kulut kuulkaas jo sen verran korkealle että oksat pois.
Jo lainanhoitokulut olisi korkeammat kun nykyisen dieselin kulut, ja isolla marginaalilla.
Oman käyttiksen vakuutukset ja dieselvero 800€/v(83% superbonuksella autovakuutus+ osakasko, + halvahko käyttövoima vero koska 99gr/100 päästöt, kortti ollut 32 vuotta ilman kolareita)
Auto velaton ,kilsoja tulee nykyisin sen verran että n.130-150€ menee tankkiin/kk
Kertokaa tyhmälle mikä järki olisi vaihtaa uuteen/uudempaan patterileluun?
Varsinkin kun omassa ajossa oleva"perheen kakkosauto" on nyt rullattu reilut 150tkm ja noilla ajetaan yleisesti sen 400-500tkm)
Nykyinen sähkösoppari 13c/kW,kulutus minimit tällä hetkellä koska lämmitys puu/ilmalämpöpumppu,
n.80-100€/kk vuositasolla per kk
Nyt joku laskemaan miten se autuaaksi tekevä sähköauto olisi niin namu-nami?
Ja huom.ei ole edes asuntolainaa ja silti persjalkaisen palkalla täysin älytön ajatus tuhlata peltilehmään moisia summia...ja samalla sähköauton kohdalla huomattavasti vaikeuttaa omaa kulkemista.
Laskekaas nyt viisaat paljonko tulisi "säästöä"
Lisäksi uuden auton arvon alenemat päälle?
En edes laske auton huoltoja koska molemmissa niitä olisi.nyt mennyt bout 300€/v keskiarvoisesti sinä aikana kun olen auton omistanut.
Kiitos ei, se raha mikä menisi "nopeasti 0-100 kiihtyvään" hyvesignalointileluun niin sille löytyy parempaakin käyttöä, varsinkin kun auto on pelkkä kulutushyödyke millä siirrytään paikasta a paikkaan b.
Harrasteautot sitten erikseen...
Huom.oma tilanne vain esimerkki, mutta hyvin lähellä kyllä kaikkia omia tuttuja joilla talot,perhe ja muut kulut, se uusi kallis auto on vain täysin järjetön hommattava....
Tuossa kannattaa huomata että myös Tesla-Björn yrittää vältellä ruuhkaisia asemia ja silti välillä jää ruuhkiin jumiin. Lopullisesta matka ajasta hän myös vähentää tuon jonotuksen.Turha yrittää itse pähkiä, netti ja Youtube on täynnä sähköautoilijoiden "Hangosta Nuorgamiin ja takaisin talvella"-ajokokemusvideoita, ja norjalainen Tesla-Björn myös tekee Norjan ja Ruotsin puolella jatkuvasti noita 1000km testejä eli kauanko eri autoilla menee. Sieltä katsomaan todellisia kokemuksia pitkän matkan sähköautoilusta.
Ei koskaan ellei autoverotus muutu oleellisesti...Sulla on nyt yhtä kova pyristely meneillään kuin sillä edellisellä vastahakoisella, joka ykskaks meni tilaamaan sähköauton. Paas äkkiä piilottaen pankkitunnarit, ettei vaan tule hölmöiltyä pihalle mitään patteriautoa.![]()
@vermont Ajan n.16.000km vuodessa.ihan vain exceliin sulle
Peräkoukku pakollinen , talvella kulkee kelkka(mökkimatkat ja metsästys) ja kevät/syksy veneet sekä puut omasta metsästä kotiin kesällä/talvella kun kaadetaan ynnä ihan jokavuotiset roskan kuskaukset keväisin (risut sun muut, ei saa enää polttaa ja kaikki ei mahdu komposteihin)
Ja random kuskaukset, huonekaluja jne jne
Ja juu ei, tiedätkö paljonko maksaisi jo vuodessa useamman veneen nosto ja lasku jos ei olisi omaa autoa? Ja vastaus ei ole että "lainaa kaverilta"?
Jees , pelkkä nosto on kaupungilla 70€ mutta kuljetus maksoi viimeksi 80€ kun kuljetutin seisontapaikalle. 4 venettä nousee ja laskee joka vuosi, nytkin menee jo volvossa painot yli mutta mitä pienistä, maasturin myin pois kun kirveli 1111€ käyttövoimavero/vuosi sen verran...
Venekerhokin nostaa mutta ei kuljeta.ja laituriosake ei sisällä talvisäilytystä ja joka tapauksessa sähköjä ei ole rannassa eli millään tekisit kevät/syksyhuollot?
Ja juu en ole myymässä mökkiä, asun siellä käytännössä 6-7kk vuodesta ja käyn sieltä veneellä töissä.
Plus se moottorikelkka.
Noista arkisista kuskauksista tulisi jo kiva hinta vuositasolla...
Harkkakuskaukset (mukulat ja koirat)usein kimppakyytiperiaatteella samaten kisamatkat.
Harkkoja muksuilla melkein joka päivä paitsi ei su.
Koirat pitäis varmaan lopettaa jos luopuisi farkuista,
Nyt 29 vuotta kuljettu koirahatkkoihin useamman koiran kanssa ja kimppakyyti vuoroinviikoin, yleensä 2-3 henkilöä + koirat.päälle sitten ulkomaan kisamatkat koirien kanssa muutama reissu/v.
Ja onko joku 9 vuotta vanha 100-heppainen dieselöljy-volvo joku statussymboli? Halpa se on ajaa ja löytyy kaikki nykyajan turvahimmelit.ja on jopa ekologinen vaihtoehto jos ajan tuon ns.loppuun eli tuuppaan vielä sen +200 mittariin.ja ei ole tarvetta päteä kulkupelin kanssa, auto on työkalu mulle.
Ykkösauto on vaimon ajossa koska duunimatkat + muut n.600km/vko , ei julkisia mahdollista käyttää,vuorotyö.päälle vielä kasin aamujen kuskaus kouluun kun ei kulje enää aamubussi ja muksut joutuis odottamaan 1.5h jos menisivät julkisilla eiemmalla bussilla ja kouluun ei pääse edes odottamaan... mieluummin ajaa nuo kouluun kun turhaan pidentää jo muutenkin pitkiä päiviä.siis silloin kun on mahdollisuus viedä aamulla omista tai vaimon työvuoroista riippuen.
Tuohon päälle kaikki muut ajot, kakaroitten harkat,kauppareissut ja kaikki muu.
Lähin kauppa 7 kilsaa, supermarketti 9 kilsaa.
Käytännössä vaimon auto on aamusta iltaan liikenteessä ma-pe milloin missäkin, jos ei vanhemmilla niin lapsella lainassa viikonloppuna.
Toki vaihtoehto olisi muuttaa maalta merenrannalta betonihelvettiin johonkin pieneen kolmioon ja olla tyytyväinen kun pääsisi hyppäämään ratikkaan oven edestä? Ei kiitos ,20 vuotta sitten muutin vittuun isosta kylästä ja ikinä ei enää takaisin...asuttu on keskustassa ja ebboossa siellä sun täällä ja samaa paskaa oli julkiset riippumatta missä asuit.
5 vuotta yritin olla ilman omaa autoa, ei tullut mitään,aina sai olla vuokraamassa pakettiautoa tai ruinaamasaa pienempiin ostoksiin kyytiä tai tilataksia tilailemassa, noihin paloi aikoinaan jo pienen henkilöauton kulut vuodessa.laskettu on aikanaan kun ostin Nissan Micran kun paloi lopullisesti käämi julkisiin ja jatkuvaan odotteluun.
Samalla säästyi useampi tunti viikossa kun työmatka meni autolla vartissa eikä 1h20min julkisilla.toki esikoisen syntymä silloin aikoinaan ysärin alussa vaikutti, vittu niitten lastenritsien kanssa joku viikonlopun ostosreissu saatana, huilun hommaa.
Vittu laske ne keskimääräiset ajokilsat suomalaisella...se on kuule 14.000km/vuosi.
Käytä tuota vaikka verrokkina äläkä mun kilsoihin tartu
Ja hieman enemmän kuule tulee itselle kilsoja...
Tuo on perheen KAKKOSAUTOn ajosuorite mikä sekin menee SUOMALAIDEN keskiarvon yli mutta ei se tilanne muutu silti vaikka laskisinn kaikki perheen n.50tkm/v kilsat
Kalliiksi tulisi silti...
110€ tuli viimekuun ajoille hintaa, 4500km. Sähköllä, sillä aivan uskomattoman kalliilla 4v vanhalla käytetyllä ns. patteriautolla.
Samoilla ajoilla olisi saanut dieseliä ostaa n. 500€. Verrattuna edelliseen koslaan jää osarinkin jälkeen reilut 200€ enempi käteen per kk.
Eipä tuo nyt kallista ole. Niin, tuohan vaihtuu sitten ensi vuoden lopulla seuraavaan, ei sitä loppuun asti makseta.
Keskimääräiset ajokilometrit hoitaa vaimo 1.4Tsi VAGilla, mutta sen kannattaakin ne vajaat 15tkm sillä ajaa.
Niin niin mutta edelleen , paljonko lyhennät ja paljonko oli alkuperäinen velka?
Paljonko menee vakuutuksiin? harvassa on ne autokaupat jotka myyvät velaksi ilman täyskaskoa...
en nyt sano että olisi mahdotonta kun en ole seurannut kun ei kiinnosta...
niin että paljonko ne lyhärit on? ja paljonko täyskasko? tottakai sinä nyt sanot että ainahan se täyskasko on kaikilla...no ei todellakaan ole...
Mulla menisi tuohon 4500km reilu 400eur rahana...joten älä viitsi puhua paskaa.
Puhuit 60 hv takamoottorista, eli tarkoitit varmaankin Rav4:ien 40 kW/54 hv takamoottoria. Millä perusteella väität, ettei niiden takimmainen sähkömoottori riittäisi talvella jyrkälle pihatielle, vaan olisi käytännössä etuvetoinen?
Pohdintaa sähkömoottorin tehon riittävyydestä:
Rav4 Phev:
-massa 1991 kg, mistä tasamaalla taka-akselilla 43 %, eli 860 kg
-mäessä keula kevenee, joten oletetaan taakse painoa 10 kN
Mihin nopeuteen asti 40 kW sähkömoottori riittää ylittämään renkaiden pidon, jos talvella liukkaan ylämäen kitkakerroin on 0,2:
40 000 W / (0,2 *10 kN) * 3,6 = 72 km/h (melko reipasta kyytiä pihatielle)
Entäpä pitävä lumipinta, jonka kitkakerroin on 0,4:
0,2 /0,4 * 72 km/h = 36 km/h
Tuokin nopeus riittänee useimmille kuskeille ja isoillekin pihoille, mutta aivan vauhdikkaimmilta kotipihan vatasilta saattaa loppua teho kesken - teoriassa. Tuo 0,4 kitkakertoimena tarkoittaa nimittäin, että puhdas etuvetokin riittäisi melko jyrkkään mäkeen, ja työntäähän se taka-akseli edelleen vaikkei pidon rajaa ylittäisikään. Vatasen ajaessa pihalla 60 km/h, takapää jaksaa työntää 40 000 W / (60 km/h / 3,6) = 2,4 kN. Etupää vetää 0,4 kitkalla vajaat 4 kN.
Yhteisvoimana 6,4 kN riittää ylämäkeen, jonka jyrkkyys on 34,6 %. Jos himmaa nopeuden 36 km/h:iin, niin onnistuu 45 %:n ylämäki. Pitäisi riittää peruspihatielle. Tämä siis, kun massaa pari tonnia, neliveto, takana 40 kW sähköm. ja kitkakerroin 0,4 ja 36 km/h vakionopeus.
Se pohdinnoista, TM on talviauto21-vertailussaan testannut Rav4 PHEV:n:
Nousukyky suoraan lumimäkeen (jyrkkyys lähtöpaikalla 10 % ja loppuosa mäestä 20 %):
Etuvedot pääsivät juuri ja juuri liikkeelle, mutta vain 10 %:n kohdasta. Octavia hyytyi keskelle mäkeä, jos luistonestoa ei kytkenyt pois. Rellun Capturilla piti käyttää todella varovaisesti kaasua. Mersun GLA pääsi ylös luistonestolla, mutta ilman ei päässyt edes liikkeelle. Citroen C5 Aircross oli paras etuvedoista. Se mietti alussa hetken, mutta nousi sitten ylös.
Nelivedoista paras oli Opel Grandland X, mutta kaikilla (sis. Rav4) pystyi lähtemään ongelmitta liikkeelle tuon 10 %:n kohdan lisäksi jyrkimmästä 20 %:n kohdasta liikkeelle ja ylös asti.
Myös lumikiihdytyksessä (5-60 km/h) Toyota on selvästi nelivetojen luokassa, vaikka takana on vaivaiset 40 kW. Toyota kiihtyy ajoavut päällä 5,0 s vs. nopein etuveto 9,1 s.
Paras etenijä liki auraamattomalle mökkitielle tai perävaunun vetämiseen huonoissa olosuhteissa on TM:n mukaan Jeep Compass ja toiseksi paras Rav4 PHEV.
Ei sun tth78 siis kannata hylätä Toyotaa ainakaan sen liukkaan pihamäen takia. Oikeastaan sulla tuntuu olevan sellainen Aku Ankan tuuri, että Toyota voisi olla juuri sopivaa hermolepoa. Älä ainakaan osta mitään dieseliä tukkeutumaan pätkäajoissasi.
Itellä oli enne bmw 320d, vei sen 6l/100km kehä1&3 tyyppisessä ajossa. Työmatka 30km/sivu eli 60km/päivä. Työmatkaa 1320km/kk. 79,2litraa diiseliä palo joka kuukausi pelkkiin työmatkoihin. 2e x 79,2l = 158,4e/kk työmatka diiseleitä. Nyt Model 3 joka on kuluttanut noin 17kwh/100km. Kuukaudessa menee 224,4kwh sähköä työmatkoihin. Lataus töissä ilmaista tai sitten kotona (0,10€/kwh). Kotisähköhinnoillakin työmatkoihin palaisi vain 22,44e.Niin niin mutta edelleen , paljonko lyhennät ja paljonko oli alkuperäinen velka?
Paljonko menee vakuutuksiin? harvassa on ne autokaupat jotka myyvät velaksi ilman täyskaskoa...
en nyt sano että olisi mahdotonta kun en ole seurannut kun ei kiinnosta...
niin että paljonko ne lyhärit on? ja paljonko täyskasko? tottakai sinä nyt sanot että ainahan se täyskasko on kaikilla...no ei todellakaan ole...
Mulla menisi tuohon 4500km reilu 400eur rahana...joten älä viitsi puhua paskaa.
missä lataat ja paljonko maksat sähköstä jos lataat kotona?
Eikai näitä oikein pankkilainalla tällä hetkellä kannata kun kulut isommat kuin rahoituksella. Ja niissäkin isoja eroja, osa tarjoaa 3% korkoa kun toiset ottaa 9% (terveisiä vaan K-Auton myyjille)Kylmällä pankkilainalla esim.op pankin koroilla 40K€ velka 5 vuotta on yli 700€/kk
Onko sillä ajalla sinällään väliä kun moni vaihtaa jo autoa ennenkuin se mahdollinen viimeinen erä tulisi maksettavaksi. Vanha vaihdossa ja liike maksaa loppuvelan ja sitten uutta autoa alle.Et edelleenkään kerro paljonko ja kuinka pitkään olet velkaa autosta ja paljonko maksat "ylimääräistä" täyskaskon.muodossa?
Kirosanat ainakan hallussa@Mukava No vittu ei kai saatana ?
Aika helvetin tyhmä kysymys jos voit ajaa halvemmalla velattomalla autolla etkä lyhennä vittu sitä santaderia?
pieni ero käyttökuluissa per vuosi...
Vai meinaatko että se 300eur-xxxx määrä euroja santulle tai nordean rahoitukselle olisi joku pakollinen kk-maksu mikä kuuluu kaikille autoilijoille?
Siinä on kuule ihan syy miksi EDELLEEN suomessa sen auton keski-ikä on korkea ja keskihinta matala, perus palkansaajalla ei kuule riitä asumiskulujen ja verojen jälkeen fyrkkaa johonkin puolen tontun tai jopa 700-900 kk-maksuihin että saa ajella velka-autolla...
itsellä esim. ollut velkaa autosta sitten vuoden 2001...aina velaton peli alla.
@Markkanen Et edelleenkään kerro paljonko ja kuinka pitkään olet velkaa autosta ja paljonko maksat "ylimääräistä" täyskaskon.muodossa?
Ei se "tankkauskulu" ole oleellinen jos lyhennät.pätkällä 40-70K€ teslaa?
Se auto voi liikkua vaikka omilla pieruilla ilmaiseksi mutta entä ne "omistuskulut?"
Kylmällä pankkilainalla esim.op pankin koroilla 40K€ velka 5 vuotta on yli 700€/kk
Edelleenkin moni ajaa jo tuolla rahalla reilusti polttiksella ja jää vielä rahaa yli...
Ei muuta...
esimerkiksi itsellä toimi vielä ennen koronaa systeemi jossa hain ulkomailta vähän ajetun auton, ajoin sillä sen 3-4 vuotta ja myin suomessa pois edelleen keskiarvoisesti vähän ajettuna ja joka kerta sain autosta saman hinnan myydessä mitä alunperin olin maksanut ko.autosta...
(nyt puhutaan siis auton hinnasta ilman tuontiveroja, arvon elenema kuitenkin käytetyllä pienempi suhteessa suomesta ostettuun vaikka käytännössä itselle maksoi sen tuontiauton käyttö ne verot, ei nyt ihan suoraan , usein reilusti alle omakulujen)
toki nyt viimeiset pari vuotta koronaikana on nostaneet saksan ja ruotsin autonhintoja ja nyt ei voi enää edes noin kannata rahallisesti enää "kikkailla" , mutta lähes 25 vuotta homma toimi mainiosti. toki se rajasi auton siihen 5-8 vuoden haarukkaan minkä aina hait koska muuten autovero nousi suhteessa hakuhintaan.
mutta, edelleen, sitä pääomaa oli aina kiinni sen verran että myydessä hait aina lähestulkoon samalla rahalla sen uuden "vähän ajetun" auton millä taas sätkit sen muutaman vuoden
Kiitos suomi, kiitos suomen naurettava autoverotus.
nyt koronaikana ja korkeat hinnat niin vasta laskin että se tuontiauton pitäisi jo olla 10+ vuotias että systeemi pyörisi, kiitos korkeiden hintojen ja naurettavien verojen takia.
11 autoa tuonut laskujen mukaan näinä vuosina perheen käytöön ja aina menty periaatteessa alkupääomalla, näin hieman pyöristäen.ja itselle riittänyt se vähän ajettuauto paremilla varusteilla ja aina sen 100-150 vähemmän ajettuna kun keskiverto vaihdokki nettiautossa tai liikkeessä.
Hattuvakioilla laskettuna tuo tekee noin 1500 km kuukaudessa, keskimäärin 50 km maanantaista sunnuntaihin jok päivä, 18 000 kilometriä vuodessa. Joku voi tietysti määritellä että tuo on vähän. On tuo aika pitkä matka nilkallakin. Etenkin kun kaikki matkatavara ja matkustajat pitää heittää reppuselkään.Ei oo varaa ostaa sähköautoa mutta on varaa laittaa 200-300€kk polttoaineeseen? Jos ajaa niin vähän että nykyhinnoilla ei mene edes 200€kk polttoaineeseen tarvinneeko autoa ollenkaan?
Tätä mä aina kans ihmettelen näissä raivokohtauspostauksissa mitä välillä näkee. Joku ostaa sen auton täysin taulukkolaskennan alimmaisen rivin mukaan, ja se on ihan ok. Niiltä jampoilta tuntuu kuitenkin menevän täysin ymmärryksen yli että (myös) autoja saatetaan ostaa aivan muillakin perusteilla. Toki puhutaan hintaluokaltaan suuremmasta sijoituksesta auton kanssa, mutta aika hyvin ne muutkin ostettavat asiat elämässä kumuloituu mukaviin summiin kun niitä valitaan muiden kun täysin optimaalisimman kustannustehokkuuden perusteella. Ostanpa uuden vahvistimen. Noh, millä saan juuri ne jutut mitä tarvitsen että humppa soi ja rahaa kuluu optimoitu ja eksakti määrä, vai nappaanko muutaman tonnin Marantzin, koska tykkään sen äänestä ja ominaisuuksista? Tarvitaanko nyt aivan ehdottomasti ne kaksi lisähuonetta taloon, vai ostetaanko se edullisempi vaihtoehto? Mites tämä uusi Nintendo tai Pentium?On toki myös hyvä muistaa, että kaikille autoilun kustannus ei ole ainoa peruste autoa valitessa, vaikka suurimmalla osalla se valintaan vaikuttaakin. Painotukset kuitenkin vaihtelee.