Mitkä ylläolevista eivät ole totta? kerrotko kiitos? Sinun argumenttisi voidaan noista jokaisessa tapauksessa torpata.Siis suomaalian meiningillä...
Yritin muotoilla eri väittämät sarkastisesti siten että kaikille olisi selvää miksi en ole niistä samaa mieltä, mutta ok:
1. "Ei 65-vuotiaan 5000km vuodessa ajavan kannata vaihtaa 30 vuotta vanhaa Passattiaan Tesla Model X Plaidiin"
Eikä bingoon munamankelilla polkevan mummelinkaan kannata vaihtaa polkupyöräänsä autoon, mutta tuollainen yksittäistapaus ei millään tavoin poista sitä tosiasiaa että monen edelleen kannattaa.
Entä jos onkin 35-vuotias 500.000km vuodessa ajava, ehkä hänelle sähköauto olisikin kannattavampi sen paljon pienempien kilometrikulujen takia? (Omasta mielestäni jos ajokilometrit jäävät kovin vähäisiksi, monesti parasta olisi olla omistamatta autoa, ja vuokrata sellainen silloin harvoin kun autoa tarvitsee, tai tilata taksi. Säästyy vakuutusmaksuilta, autoveroilta, määräaikaishuolloilta, korjauksilta, renkaiden uusimisilta, tuulilasin vuotuiselta vaihtamiselta jne.
2. "Laskelmien mukaan, missä oletetaan että kaikki sähköauton lataus tehdään kalliilla pikalatureilla, sähköauton korkeampi hankintahinta kuoleentuu vasta 30-50 vuoden kuluttua."
No, harvat sähköautoilijat lataavat kokonaan tai edes pääasiassa yleensä suht kalliilla pikalatureilla, paitsi silloin kun siinä on järkeä, esim. pitkillä lomamatkoilla missä halutaan jatkaa matkaa kohti päämäärää mahdollisiman lyhyillä lataustauoilla. Jonkin kommentin laskelmissa kun oli tehty tuollainen "vain pikalatausta"-oletus, ja tehty laskelmia sen perusteella. Kuten myös tehty perustelemattomia oletuksia kuin että sähköauto maksaa yleisesti +25k€ verrattuna "vastaavanlaiseen" polttomoottoriautoon. Esim. minun tapauksessani tuo hintaero vastaavaan polttomoottoriautoon oli luokkaa 8000€ jos sitäkään (eli 29.000 euron Renault Zoe, verrattuna automaattivaihteiseen bensiini Renault Clioon).
3. "Koboltin ja nikkelin kaivaminen tuhoaa maapallon koska LFP-akkujakaan ei ole vielä keksitty (niissä ei ole nikkeliä eikä kobolttia)."
Tuossa se jo sanottiin ettei kobolttia tai nikkeliä edes tarvita kaikissa sähköautojen akuissa, joten jos kokee ne ongelmallisiksi, ostaa vaikka LFP-akullisen Teslan. Litiumin kaivamisen ympäristövaikutuksista valittaminen on samanlaista nillittämistä kuin polttomoottoriautojen tarvitseman rautamalmin kaivamisen aiheuttamat ympäristöhaitat. Kummallista miten polttomoottoriautoilijoista on muka yhtäkkiä tullut niin ympäristötietoisia malminlouhinnan suhteen, eivät ne ennen olleet tuollaisia puutahalaavia viherpiipertäjiä, tai ainakaan minä kun minulla vielä oli bensa-auto.
Litiumin riittävyydessä ei ole ongelmaa, mutta sillekin ollaan etukenossa tutkimassa vaihtoehtoja, esim. natriumakut.
4. "Hiilidioksipäästöissä pitäisi ottaa huomioon auton koko elinkaari ja myös energiantuotto... paitsi ei polttomoottoriautojen tapauksessa, missä ei tarvitse laskea paljonko energiaa ja päästöjä tulee öljyn kärräämisestä saudeista muualle maailmaan, ja jalostaa se ties miksikin."
En osaa tuota ristiriitaa tuon paremmin selittää. Ei ollakaan kiinnostuneita polttomoottoriautojen koko elinkaaren, myös sen öljyn pumppaamisen ja jalostamisen sekä koko maailman kattavan tiheän jakeluverkoston ylläpidon ympäristövaikutuksista.
Selvää toki on että tuo "ympäristötietoisuus" on pelkkää fuulaa, sitä käytetään vain keppihevosena kun ei tykätä sähköautoista muuten. Ei niin että valittajat oikeasti olisivat ympäristövaikutuksista kiinnostuneita.
5. "Vetyautot tekevät sähköautot aivan tarpeettomiksi"
Ei ole mitään viittausta että tuollaista olisi tapahtumassa ainakaan henkilöautoissa, eikä se millään tavalla kuulosta myöskään loogiselta. Mitkä ovat ne syyt mitkä tekisivät vetyautoista niin ylivertaisia? Jo nyt on tiedossa useita pahoja ongelmia vetyautoilla, Toyota alkaa olla melkein ainoa vetyautoihin edelleen uskova, ja hekin räpiköivät asian kanssa, esim. nyt miettien sitä pitäisikö polttokennoautojen puolesta sittenkin tehdä vetyä käyttäviä polttomoottoriautoja, joiden hyötysuhde olisi vieläkin surkeampi?
Raskaassa liikenteessä, pitkän matkat rekat yms., voisin nähdä vedyllä olevan jotain mahdollisuuksia. Ehkä. Ties vaikka lentokoneissakin? Mutta henkilöautoissa? Ei, ei ja vielä kerran ei. Muistinko sanoa "ei"?