• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Pitääkö tämä laskuri tosiaan paikkaansa:


-Eli jo 10-15tkm vuotuisella ajolla säästää useamman satasen, jos autoina on "pienehkö" dieselauto vs pienehkö bensa-auto. Esimerkiksi Golf / Focus / ym. ?

-Olenko oikeassa, että varsinkin kaupunkiajossa dieselillä säästää vs bensa?
Säästää ehkä polttoainekuluissa, mutta häviää sitten vähintään sen säästön verran hiukkassuodattimen ja EGR korjauksissa, jos ei viikottain ajele myös pidempää motari/maantie pätkää.
 
Pitääkö tämä laskuri tosiaan paikkaansa:


-Eli jo 10-15tkm vuotuisella ajolla säästää useamman satasen, jos autoina on "pienehkö" dieselauto vs pienehkö bensa-auto. Esimerkiksi Golf / Focus / ym. ?

-Olenko oikeassa, että varsinkin kaupunkiajossa dieselillä säästää vs bensa?
No laskuhan on varsin yksinkertainen kuten laskuri osoittaa?

Eli miksi ei pitäisi paikkansa? Toki tuohon pitää vaan osata laittaa parametrit oikein, eli todella tietää ne kulutukset ja verot.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Mikä vuosi mahtaa olla eka missä alkaa pakuissa olemaan adblue järjestelmä?

Taitaa vaihdella ajoneuvokohtaisesti - Euro 6:sta löytynee lähes varmasti ja mahdollisesti myös Euro 5:stä riippuen ajoneuvosta (esim. Crafterista). Vm. 2009-2010 vanhemmat lienevät suhteellisen turvallisia valintoja. Kannattaa toki varmistaa ennen kaupantekoa.

Alla joitakin normien voimaantulovuosia:

 
Hybridi on kaikista paras. Töihin ja kauppaan ajelee sähköllä, ja sinne Lappiin fossiilisilla.
 
Hybridi on kaikista paras. Töihin ja kauppaan ajelee sähköllä, ja sinne Lappiin fossiilisilla.
Jos raha ei ole este niin voi ostaa myös long range sähkärin.

Jos taas raha on este niin kannattaa ajella ”sopivan” hintaisella polttomoottorilla. Hybridi ostetaan, kun ei ole rahaa kunnon sähköön? Silloin olisi ehkä paras tyytyä polttikseen. Eri asia sit joku ei-plugin hybridi, kun hinnat vielä kohtuullisia.
 
Mukavasti bumpsahti noiden hybridien(kin) hinnat jossain vaiheessa. Esim. GTE Passat jota katselin niin varmaan sen ~5k€ tuli noihin Ruotsista(kin) käytettynä uitettuihin lisää hintaa. Hieman laski hankkimisen himoa, kun ei ollut ajoissa liikkeellä. Dieselillä mennään toistaiseksi siis edelleen. On tuo vaan yks perkele, että diesel on taas paljon kalliimpaa tankilla kuin bensa - kyllä maistuu aina kun tulee Trafilta käyttövoimaverosta lasku.
 
Hybridi on kaikista paras. Töihin ja kauppaan ajelee sähköllä, ja sinne Lappiin fossiilisilla.
Ihan hyvä siirtymävaiheen menopeli, jos ei uskalla hypätä suoraan täyssähköön. Parashan hybridi ei ole paras yhtään missään osa-alueessa (verrattuna joko polttikseen tai sähköautoon), mutta sen sijaan se on kokonaisvaltainen kompromissi. Tai korjaan, ajoneuvoverossa lataushybridi taitaa päästä alimmas.

Omassa tapauksessani ajokäyttäytyminen muuttui täysin kun siirryin polttiksesta sähköön. Ajamisen muuttuva kustannus laski niin paljon, että ajamisen kustannusta ei tarvitse enää pohtia kun päättää vapaa-ajan aktiviteeteista. Tällä on ollut omalla kohdallani yllättävä elämänlaatua parantava vaikutus, jota en osannut ennustaa sähköautoa ostaessani.

Esimerkkinä vaikka joku perus 25 kilometrin (menopaluu 50 km) matka harrastusten pariin tai kaupoille. Polttiksella tuohon palaisi noin 7 euroa, sähköautolla 1,5 euroa.
 
Itseäni jaksaa hämmästyttää se logiikka, kun petytään, kun (plugin)hybridissä käynnistyy se bensamoottori. Miksei sitten osta sitä sähköautoa suoraan tai sitten hybridiä, jota ei tarvitse ladata(saa ladata?). Ehkä se pluginhybridi on kuitenkin kaikista huonoin noista, jos miettii esim tekniikan monimutkaisuutta, vaikka kyllä Opel Amperasta ainakin itse pidin. Mutta akkujen kehittyessä täyssähkö tuntuu loogisimmalta valinnalta.
 
Itseäni jaksaa hämmästyttää se logiikka, kun petytään, kun (plugin)hybridissä käynnistyy se bensamoottori. Miksei sitten osta sitä sähköautoa suoraan tai sitten hybridiä, jota ei tarvitse ladata(saa ladata?). Ehkä se pluginhybridi on kuitenkin kaikista huonoin noista, jos miettii esim tekniikan monimutkaisuutta, vaikka kyllä Opel Amperasta ainakin itse pidin. Mutta akkujen kehittyessä täyssähkö tuntuu loogisimmalta valinnalta.
Siinä on sellainen jännä psykologinen juttu. :) Omassa plugarissani nelivetomoodi on sähköllä, mutta jos reippaammin polkee, niin polttis käynnistyy. Se on sellaista oman pään sisäistä leikkiä että pääseehän nyt polttista käynnistämättä, ja samalla myös kannustaa rauhalliseen taajama-ajoon. Ja puhun siis nyt lyhyistä matkoista jotka menee sähkörangen sisälle, ja talviajelusta, jolloin sitä nelivetoa tulee käytettyä. Täysin eri juttu pidemmät matkat; niissä polttiksen käynnistyminen ei tietenkään haittaa yhtään. Siksi tulikin plugari hankittua, kun on paljon kaupunkipyörittelyä, mutta myös matkoja jonkin verran periferiaan jossa latausinfraa ei oikein ole. Omaan ajoprofiiliin oli kaikista sopivin.
 
Plugari on ihan jees jos voi kotona ladata ja ajot sattuu toimintamatkan sisälle.

Satunnainen latailu talvisin vaikuttaisi olevan turhaa puuhaa kun kylmä akku ei ota vastaan eikä luovuta virtaa jouhevasti.

Tällöin latausaika tuplaantuu ja kilometrit sähköllä puolittuvat. Pari päivää sitten latasin tunnin lidlissä ja se saatu n. 2kWh suli 4,5km kotimatkalla, joten sähköä menee helposti 40kWh/100km pätkäajossa kun hytin lämmitys sähköllä nielaisee virtaa.

Itsellä ei kotona latausmahdollisuutta niin 7km työmatka-ajossa 7kWh akulla ei pääse töihin…

Monissa plugareissa myös tavallinen polttis, eikä hybridikäyttöön optimoitu, jolloin polttoaineen kulutus on selvästi suurempaa kuin vastaavalla autolla ilman sähkövermeiden tuomaa kuollutta painoa.

Melkoisen haastavaa siis laskeskella omaan käyttöön sopivinta kulkinetta…

Tässä oman countryman phev:n kulutuksia:

CC35DBCF-3E51-41AF-A5FF-98DB14AF91F9.jpeg
 
Monissa plugareissa myös tavallinen polttis, eikä hybridikäyttöön optimoitu, jolloin polttoaineen kulutus on selvästi suurempaa kuin vastaavalla autolla ilman sähkövermeiden tuomaa kuollutta painoa.
Tämä on aika yleinen harhaluulo, joka ei kyllä oikein pidä paikkaansa. Lisäpaino ei käytännössä vaikuta kulutukseen ja se plugarin sähköjärjestelmä ottaa kuitenkin hidastusenergiaa talteen jolla voidaan ajaa osa ajoista sähköllä vaikka akku olisi "tyhjä". Lopputuloksena on pienempi polttoaineen kulutus verrattuna tavalliseen polttikseen, aivan kuten ei-plugin hybrideidenkin tapauksessa.
 
Kyllähän se painon lisäys vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseen, tais olla jossain mitattu jopa ~5%/100kg ja jossain laskelmissa peräti 7%/100kg.
 
Tämä on aika yleinen harhaluulo, joka ei kyllä oikein pidä paikkaansa. Lisäpaino ei käytännössä vaikuta kulutukseen ja se plugarin sähköjärjestelmä ottaa kuitenkin hidastusenergiaa talteen jolla voidaan ajaa osa ajoista sähköllä vaikka akku olisi "tyhjä". Lopputuloksena on pienempi polttoaineen kulutus verrattuna tavalliseen polttikseen, aivan kuten ei-plugin hybrideidenkin tapauksessa.

Lisäpaino vaikuttaa aina kulutukseen, mutta pääpointti oli tuossa polttisteknologiassa kun vain muutamat käyttävät atkinson-kierrolla olevaa.

Tuulilasi mittasi Kugan(atkinson) ja Grandland X(tavispolttis) kulutusta akku tyhjänä, onhan tuossa jo melkoinen ero Kugan 5,7l/100km ja Grandland 10,7l/100km välillä:
E8324904-E889-4664-9327-80A3F9589F3D.jpeg
 
Jos raha ei ole este niin voi ostaa myös long range sähkärin.

Jos taas raha on este niin kannattaa ajella ”sopivan” hintaisella polttomoottorilla. Hybridi ostetaan, kun ei ole rahaa kunnon sähköön? Silloin olisi ehkä paras tyytyä polttikseen. Eri asia sit joku ei-plugin hybridi, kun hinnat vielä kohtuullisia.
Meille tuli hybridi tasan sen takia että ylläpito kulut on minimaaliset vrt pelkkä bensa ja piti saada auto mikä on varmasti luotettava eikä tarvitse joka vuosi kantaa huoltoon touhutonnia.

Vero vuodessa joku satasen, kasko reilu 400€, vie bensaa sen 4-5l/100km ja tuollaisen 3v vanhan ja 30tkm ajetun Yariksen sai 1,5v sitten 16k€...
 
Meille tuli hybridi tasan sen takia että ylläpito kulut on minimaaliset vrt pelkkä bensa ja piti saada auto mikä on varmasti luotettava eikä tarvitse joka vuosi kantaa huoltoon touhutonnia.

Vero vuodessa joku satasen, kasko reilu 400€, vie bensaa sen 4-5l/100km ja tuollaisen 3v vanhan ja 30tkm ajetun Yariksen sai 1,5v sitten 16k€...
Ja itse hybridi taitaa olla vähintään kymppitonnin kalliimpi kuin ilman hybridiä? Saa tuota jonkin aikaa kuoletella.
 
Tuulilasi mittasi Kugan(atkinson) ja Grandland X(tavispolttis) kulutusta akku tyhjänä, onhan tuossa jo melkoinen ero Kugan 5,7l/100km ja Grandland 10,7l/100km välillä:
Jestas! En ole kyllä koskaan saanut yrittämälläkään mitään yli kympin kulutuksia omaan Grandlandiin akku tyhjänä. Viimeisen 7tkm kulutus jossain kahden ja puolen litran tienoilla, joten aivan oivallisesti sopii omaan ajoprofiiliini. Se on sitten oma häpeä jos hankkii plugarin eikä akkua lataa. :D
 
Olen seurannut, että oma sähköponi (massa 2340kg) vie sen 20-30kW/100km aika pitkälti riippuen ajotyylistä ja lähteekö kylmällä autolla vai ei. Vertailuarvoisesti vanha diesel kiesi (massa 1600kg) kulutti sen 50-60kW/100km ja tosiaan kyyti on hieman erilaista sähköautolla. vääntöä löytyy 0-150km/h vauhtialueella ihan riittävästi. Vielä en ole ajanut kokonaista vuotta, joten vuosikululaskelmaa ei ole, mutta käyttökulut on tippunut helposti tuon nousseen kuukausimaksun (lainalyhennys) verran.

Verolappua myös odottelen tuolle autolle, että näkisi mikä on verokulu sähköpelissä vs. diesel.
 
Vero vuodessa joku satasen, kasko reilu 400€, vie bensaa sen 4-5l/100km ja tuollaisen 3v vanhan ja 30tkm ajetun Yariksen sai 1,5v sitten 16k€...
Ohimennen mainiten niin vie muuten bensaa ihan helvetisti. 7v vanha 110hv bensa ibiza vie osapuilleen saman verran…
 
Olen seurannut, että oma sähköponi (massa 2340kg) vie sen 20-30kW/100km aika pitkälti riippuen ajotyylistä ja lähteekö kylmällä autolla vai ei. Vertailuarvoisesti vanha diesel kiesi (massa 1600kg) kulutti sen 50-60kW/100km
Minusta ei ole mielekästä vertailla akkuauton ja nestepolttoainetta käyttävän välitöntä energiankulutusta. Jos sähkö tuotettaisiin polttoprosessilla, saataisiin laskettua aika hyvä vertailu koko energiantoimitusketjuille(ja muistan tällaisia esimerkkejä nähneeni). Kun muistetaan että sähköä tuotetaan paljon ydin- ja vesivoimalla, muuttuu tämä appelsiinien ja omenien vertailu melkein tennispallon ja käsikranaatti vertailuksi.
 
Kaupungissa, epäilemme
Jaa no sitten on vähän eroa. Oma sekuli kulutus on 5L pintaan, joka koostuu 95% työmatkasta jossa on kehää/motaria ja molemmissa päissä ”kaupunkia” eli about 2/3&1/3 suhteella ja ajan 15-20 yli jos ei kukaan nussi edessä, kulutus nousee taivaaseen 90-100 jälkeen eli tuo ”maantie”ajo ei varsinaisesti mene ihan pienellä :)
 
Minusta ei ole mielekästä vertailla akkuauton ja nestepolttoainetta käyttävän välitöntä energiankulutusta. Jos sähkö tuotettaisiin polttoprosessilla, saataisiin laskettua aika hyvä vertailu koko energiantoimitusketjuille(ja muistan tällaisia esimerkkejä nähneeni). Kun muistetaan että sähköä tuotetaan paljon ydin- ja vesivoimalla, muuttuu tämä appelsiinien ja omenien vertailu melkein tennispallon ja käsikranaatti vertailuksi.
No itse lasken tätä hintana, jos käyn kaupallisella asemalla lataamassa niin 100km on polttoaineella tuolla edellisellä autolla nykydieselin hinnalla keskimäärin sen 12-13 Euroa ja fiksulla latausasemalla sen 5-8€. Toki täytyy tässä ottaa huomioon oma mahdollisuus ajaa 80+% ajoista ns. firman piikkiin, kun latausetu ja siellä lähinnä tulee latailtua.

Ei minua paljon kiinnosta miten se sähkö on tuotettu, ei varmaan koskaan kuitenkaan yhtä huonolla hyötysuhteella kuin polttomoottori polttaa polttoainetta ja onhan se mukavampi lähteä muiden nukkuessa pihasta kiihdyttäen lähes äänettömästi. :rofl: Mutta tämä ei ole nyt se ketju mistä näistä ympäristöasioista puhutaan.
 
Omaan entiseen 2018 1,5 TDCi -Focukseen jos vertaan pelkkää ajoenergian kustannusta uuden auton ensikuukaudelta, niin Niro EV:llä samat kilometrit tulivat 31% halvemmiksi, vaikka 1/3 niistä ladattiin minuuttipohjaisella HPC-laturilla ja loput maksutolpasta 0,26€/kWh.
 
Ohimennen mainiten niin vie muuten bensaa ihan helvetisti. 7v vanha 110hv bensa ibiza vie osapuilleen saman verran…
Ihan normaali tuo 4-5 l on tohtorin 2018 Yaris hybridille ympärivuotisessa pikkuajossa.

Ibizalla on aika vaikeaa päästä samaan taajamassa ympärivuotisesti tankkauksista laskien, elleivät matkat ole pitkiä/lämpimästä tallista/pihi kuski. Maantiellä onnistuu helpommin.


Spritmonitorissa 2018 Yaris hybridit ovat vieneet keskimäärin 4,7-4,8. Vanhat 2015 karvan enemmän, 4,8-4,9. Uudet 2021 veivät 4,29.

Ibiza 2015 110 hv ka. on 6,15 l/100 km, eli kyllä se hybridi ympärivuotista todellista seka-ajon kulutusta alentaa toista litraa, vaikka vertaisi 2015 vs. 2015.

Liitteenä Dr. Whon 2018 Yaris ja 2015 Ibiza 110 hv.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221201-204313.png
    Screenshot_20221201-204313.png
    205,9 KB · Luettu: 31
  • Screenshot_20221201-204339.png
    Screenshot_20221201-204339.png
    277,1 KB · Luettu: 31
Omaan entiseen 2018 1,5 TDCi -Focukseen jos vertaan pelkkää ajoenergian kustannusta uuden auton ensikuukaudelta, niin Niro EV:llä samat kilometrit tulivat 31% halvemmiksi, vaikka 1/3 niistä ladattiin minuuttipohjaisella HPC-laturilla ja loput maksutolpasta 0,26€/kWh.
Itse laskelin V60 pluggarin kanssa että about 60-70 snt/kWh välillä keskimäärin raja jonka jälkeen bensa muuttuu halvemmaksi kuin sähköajo.

Kallista pikalatailua tuolla ei tietysti voikaan harrastaa eli lähinnä menee pörssisähköjutuiksi tuon yli menevät. Toki jos tuosta selvästi yli mennään tuntihinnoissa, niin on ehkä parempi jättää lataamatta juuri silloin vaikka oma sähkösoppari ei pörssiin olisikaan sidottu, muuten menee vähän perseilyn puolelle.
 
Monissa plugareissa myös tavallinen polttis, eikä hybridikäyttöön optimoitu, jolloin polttoaineen kulutus on selvästi suurempaa kuin vastaavalla autolla ilman sähkövermeiden tuomaa kuollutta painoa.
Mulla oli peräkkäin Golf 1.4TSI ja Golf GTE, jossa siis sama 1.4TSI moottori sähkömoottorin parina. Kulutus matka-ajossa hybridimallilla tyhjällä akulla liikenteeseen lähtiessä oli käytännössä sama, kuin pelkällä polttiksella varustetussa mallissa.

Maantiellä se lisämassa ei vaikuta kun ajetaan tasaista vauhtia, kaupungissa sillä saadaan generoitua hieman enemmän sähköä jarrutuksissa.
 
Kyllähän se painon lisäys vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseen, tais olla jossain mitattu jopa ~5%/100kg ja jossain laskelmissa peräti 7%/100kg.
Tämä voi pitää paikkaansa kaupunkipainotteisessa ajossa tavallisella polttomoottorilla. Mutta fakta on, että plug-in hybridin hybridijärjestelmä ei lisää vaan laskee kulutusta verrattuna vastaavaan autoon ilman sitä.
 
Jenkki EPA:han ilmoittaa noita pluggarienkin pelkän bensan kulutuksia, noiden perusteella riippuu ihan autosta onko pluggari pihimpi vai janoisempi vai samanlainen kuin about vastaava perusbensa. Tosin täysin yksiselitteisestihän tuota on edes hankala tehdä, kun aina ne autot eroaa, joten aina voi tapella mikä on vastaava. Ja lisäksi tietysti riippuu vielä siitäkin missä ja miten ajetaan.

Volvo XC60 (hybridi kuluttaa vähemmän kuin perusbensa tai kevythybridi)

Volvo S60 (pluggari kuluttaa vähemmän kuin perusbensa tai kevythybridi)

BMW 3 sarja (pluggari kuluttaa enemmän kuin perusbensa)

BMW 5 sarja (pluggari kuluttaa enemmän kuin perusbensa)

Mini Countryman (pluggari kuluttaa vähemmän kuin perusbensa)

Kia Niro (pluggari kuluttaa enemmän kuin perusbensa)
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ollut suhteellisen tyytyväinen Volvon XC-60 plugariin. Tankilla n. 7-8vko välein, ajoa tulee joku 1200km/kk. Toiminut toistaiseksi moitteetta. Toki talvi laskee rangea eikä pumppua, niin bensan kulutus kasvaa. Usein näkee tätä kommenttia, että "saa molempien huonot puolet". Miksei voi ajatella, että saa molempien parhaat puolet, näin ainakin omalla kohdalla ollut. Eikä se kulutus ole mikään jäätävä ilman sähköä, olisiko 7,5l mennyt viimeksi akku tyhjänä pidempää ajoa.
 
Tuntuu että plugareissa tekniikka on kallista ja hankalaa, vanhaa tuollaista ei uskalla ostaa, vai uskaltaako joku ostaa 10v vanhan plugarin?
 
Jestas! En ole kyllä koskaan saanut yrittämälläkään mitään yli kympin kulutuksia omaan Grandlandiin akku tyhjänä. Viimeisen 7tkm kulutus jossain kahden ja puolen litran tienoilla, joten aivan oivallisesti sopii omaan ajoprofiiliini. Se on sitten oma häpeä jos hankkii plugarin eikä akkua lataa. :D

Kyllähän sitä lataisi, jos taloyhtiö sen sallisi vaan ei käy koska paloturvallisuusriski jo 1380W teholla ladattaessa. Polttista saa kyllä lämmittää 1840W teholla…

Piti tulla latauspaikat ja olla sallittua lataaminen, siksi phev valitsin kun autonvaihto tuli ajankohtaiseksi. Vaan niin ne asiat muuttuvat. Onneksi asuu vuokralla niin voi vaihtaa maisemaa kunhan työrintamalla asiat vakiintuvat.

15kk/12tkm keskikulutus tankkauksista laskettuna 6,4l/100km.

Tuossa kulutuksia kun pari kertaa viikossa pääsee lataamaan ruokaostosten yhteydessä: Countryman phev kyseessä.

Talvisin tulee käytettyä aamuisin esilämmitystä akusta niin on ajettava save battery-modella, jotta akku lataantuu sen 20% edestakaisen (14km) työmatkan aikana.

B63237A7-35B5-4E4E-8EA4-057515EE9003.jpeg
 
Usein näkee tätä kommenttia, että "saa molempien huonot puolet". Miksei voi ajatella, että saa molempien parhaat puolet, näin ainakin omalla kohdalla ollut.
No itse kommentoin aiemmin, että "Parashan hybridi ei ole yhtään missään osa-alueessa (verrattuna joko polttikseen tai sähköautoon), mutta sen sijaan se on kokonaisvaltainen kompromissi."

Sisältää hyviä puolia molemmista, mutta valitettavasti samalla jättää jäljelle valtaosan polttiksen haittapuolista ja sähkiksen hyvätkin puolet tulevat ainoastaan vajavaisina. Jos polttomottorille todella on tarve (esim. ajomatkat, latausmahdollisuudet, vetotarve, tms.) niin ok, mutta muuten näen plugarit varovaisen lähestyjän välivaiheena ennen uskallusta siirtyä täyssähköautoon.
 
Eli autosi ei ollut uusi, mutta vertaat nyt uuden auton kuluihin. Tällaiset ei oikein kuulu sähköautoryhmään, mitä vanhan polttomoottoriauton omistaminen voi maksaa. Vanhan sähköauton kenties, kerro kun vaihdat toista akkua vaikka.
Siis vertaat Audian neljän vuoden ja Teslan yhden vuoden kustannuksia?
Siirretään sopivampaan ketjuun.

Pointti ei ollut todistella jotenkin sähkiksen paremmuutta, vaan kuten viestikin sanoo, kulurakenteen täysin erilaista luonnetta. Arvonalenena on merkittävin kun siinä uudessa 55ke polttiksessa polttoaine näyttelee edelleen isoa osaa.

burmann, ei tuo Audin kululaskelma sisältänyt juuri mitään merkittävää huolto/korjaustapahtumaa. Noista luvuistakin voi laskea, että vuotuinen kulu huolloille ja korjauksille (itse tekemänäni) nelisen sataa vuodessa. Osta uusi auto ja käytä merkkihuollossa niin sama summa menee.


Poppamies, paha on Teslan kohdalla laskea vielä neljää vuotta kun auto on ollut vuoden, mutta varmasti palaan asiaan kun vuosia tulee lisää sillä tämä pitkän ajan kuluero kiinnostaa itseänikin.
 
Päädyin hakemaan emännälle kaasuhybridin. 2.05€/kg tankkasin eilen ja 3.5kg/100km oli keskikulutus joten näyttäisi tulevan hintaa pyöreästi n.7€/100km kun pelkällä bensalla sama auto veis 7l kulutuksella about 5€/100km.

Edit: piti sanoa bensalla 5€/100km enemmän sama auto.
 
Viimeksi muokattu:
Uutta 1000km työmatkaa tullut nyt kokeiltua sekä dieselillä että sähköllä. Ei mitään yllättävää veteraaneille mutta itselle osittain uutta.
Sähkö:
-Matka ei mikään ongelma
-Lataustauot 15 —> 75 %, 30-40 min, n. 200 km välein ei tuntuneet pahalta. Mukava välillä pysähdellä.
-Latausasemista noin 4/5 toimi hienosti, ruuhka aikoihin niitä on liian vähän, voi joutua jonottamaan
-Auto yliarvioi rangen jatkuvasti noin 10% liian pitkäksi. Eli 200 km välille olisi hyvä olla se 250 km akkua jäljellä
-Ei ole kivaa jos on tiukka aikataulu, muuttujia on paljon eikä mihinkään suunnitteluohjelmajan oikein voi luottaa perusasetuksilla
-Hankala arvioida kokonaisaikaa tai yrittää kiristää tahtia

Diesel:
-Matkalla ei tarvitse auton vuoksi pysähtyä
-Helppo arvioida matkan kokonaisaikaa ja muuttaa tahtia

Sähkö on vielä nykyään sen verran kallista että aika pieneksi jää kustannusero jos tallista löytyisi pienen kulutuksen diesel. Kiireessä tuollaista matkaa nyt ei tietenkään kannata tehdä mutta sähköllä kulkiessa se vielä korostuu, ainakin minun aivoille tuo miten nopeuttaa matkantekoa ei ole ihan simppeli laskutoimitus toisin kuin dieselillä. Range pelkoa ei ole muodostunut mutta ei voi väittää etteikö lievä laturiruuhka-ahdistus olisi.
 
Uutta 1000km työmatkaa tullut nyt kokeiltua sekä dieselillä että sähköllä. Ei mitään yllättävää veteraaneille mutta itselle osittain uutta.
Sähkö:
-Matka ei mikään ongelma
-Lataustauot 15 —> 75 %, 30-40 min, n. 200 km välein ei tuntuneet pahalta. Mukava välillä pysähdellä.
-Latausasemista noin 4/5 toimi hienosti, ruuhka aikoihin niitä on liian vähän, voi joutua jonottamaan
-Auto yliarvioi rangen jatkuvasti noin 10% liian pitkäksi. Eli 200 km välille olisi hyvä olla se 250 km akkua jäljellä
-Ei ole kivaa jos on tiukka aikataulu, muuttujia on paljon eikä mihinkään suunnitteluohjelmajan oikein voi luottaa perusasetuksilla
-Hankala arvioida kokonaisaikaa tai yrittää kiristää tahtia
Mikä sähköauto? Lataustauot kuulostaa aika pitkiltä, mutta tuo noin 200 km latausväli on omassakin ajossa osoittautunut aika hyväksi. Ensimmäinen siivu yleensä pidempi kun lähtee täydellä akulla, ja loput noin 200 km.
 
Mikä sähköauto? Lataustauot kuulostaa aika pitkiltä, mutta tuo noin 200 km latausväli on omassakin ajossa osoittautunut aika hyväksi. Ensimmäinen siivu yleensä pidempi kun lähtee täydellä akulla, ja loput noin 200 km.
Enyaq 80. Eilistä historiikkia kun katsoo niin alle 30 min ei oikein pääse ellei sitten uskalla ajaa pienemmällä marginaalilla. lisäksi tietty itse latauksen päälle tulee poikkeaminen tieltä, peruuttelut, apin kanssa säätö jne. Yli 100kW lataustehoon en myöskään päässyt vaikka vähän yritin pumpata lämpöä enne latausta.




9AC2ACBC-3917-4DFA-BAC4-7BAEC9C2A89C.png
 
Oliko dieseliin tulossa jonkunlainen veronkorotus tms. vuoden vaihteessa? Lähinnä mietin että kannattaako tuollaista 20 k e dieseliä vielä ostaa joksikin aikaa.
 
Oliko dieseliin tulossa jonkunlainen veronkorotus tms. vuoden vaihteessa? Lähinnä mietin että kannattaako tuollaista 20 k e dieseliä vielä ostaa joksikin aikaa.

Parafiinisen dieselin verotuki poistuu ja sen vaikutus on 2snt / litra, ts. aika merkityksetön vaikka toki hintaa nostaa. Yleisesti ottaen dieselin hinnankehityksen tulevaisuuden arviointi on täysin mahdoton homma nykyisessä maailmantilanteessa.
 
Suomalainen politiikka on niin arvaamatonta ja poukkoilevaa että minkäänlainen järkevä päätöksenteko on erittäin vaikeaa. Järkevintä olisi tietysti poistaa koko käyttövoimavero, mutta ei siitäkään ole mitään takeita vaikka Keskusta sellaista taannoin väläyttelikin.
 
Onkohan dieseleiden todelliset myyntihinnat pudonneet yhtään viimeisen vuoden aikana? Pyyntihinnat edelleen suht. korkeita.
Ainakin Sakalla ja Kamuxilla näyttää olevan varastot täynnä dieseleitä. Luulisi ainakin enemmän ajetuissa olevan tinkivaraa (esim 200 tkm->).
 
Päädyin hakemaan emännälle kaasuhybridin. 2.05€/kg tankkasin eilen ja 3.5kg/100km oli keskikulutus joten näyttäisi tulevan hintaa pyöreästi n.7€/100km kun pelkällä bensalla sama auto veis 7l kulutuksella about 5€/100km.

Edit: piti sanoa bensalla 5€/100km enemmän sama auto.
Oma kaasulla kulkeva Octavia vie saman verran. Yksityisiltä toimijoilta saa kaasua monesti halvemmalla, esim VSS Biopower Säkylässä veloittaa tällä hetkellä 1,68 € / kg. Melkein 40 snt halvemmalla.

Harmi, että kaasuautot ovat kuoleva luonnonvara autoedulla ajelevalle (meillä ainakaan ei politiikka salli käytettyjä ja uusia ei kohta kai saa). Seuraavaksi kai sitten sähkökiesiä alle.
 
Tähänkö mennään, sähköisessä urheiluautossa täytyy keinotekoisesti lisätä polttomoottorin ominaisuuksia että ajaminen tuntuu taas joltakin (urheilulliselta)?
Tavallaan ymmärrän koska varsinkin ääni on niin kokonaisvaltainen elämys urheiluauton ominaisuuksista, mutta silti se tuntuu äärimmäisen naurettavalta että sitä keinotekoisesti yritetään luoda (eikä kaiuttimista edes pysty uskottavasti toistamaan ison bensamoottorin ääntä, varsinkaan auton ulkopuolelle)
 
Viimeksi muokattu:

CATL’s first generation of sodium-ion batteries has the advantages of high-energy density, fast-charging capability, excellent thermal stability, great low-temperature performance and high-integration efficiency, among others.

Mainstream lithium ion batteries have 200-300 watt-hours per kilogram. Last year, CATL unveiled its first sodium battery prototype and said it has been experimenting with new technologies to create a second-generation sodium battery that can achieve 200 watt-hours per kilogram.


Litiumin riittävyydestä kun on ollut kova huoli, niin sillekin alkaa löytymään vaihtoehtoja. Energiatiheys näissä on ollut ongelmana, mutta sekin alkaa lähenemään Li-Ionia jo. Lisäbonuksena on tuo turvallisuusaspekti (thermal stability) ja suomessa arvostettu alhaisen lämpötilan suorituskyky. Saattaisi jopa tehdä akun esilämmityksestä turhan toiminnon?
 
Oma kaasulla kulkeva Octavia vie saman verran. Yksityisiltä toimijoilta saa kaasua monesti halvemmalla, esim VSS Biopower Säkylässä veloittaa tällä hetkellä 1,68 € / kg. Melkein 40 snt halvemmalla.

Harmi, että kaasuautot ovat kuoleva luonnonvara autoedulla ajelevalle (meillä ainakaan ei politiikka salli käytettyjä ja uusia ei kohta kai saa). Seuraavaksi kai sitten sähkökiesiä alle.
Vielä on aika vähän tullut tutkittua missä pääsee tankkaamaan edullisesti. Onko vinkata hyviä paikkoja mistä noita näkee? Tiedossa yksi lämpölaitos jolla ~10-20snt halvempi /kg kuin Gasumin asemilla joten siinä tulee käytyä nykyään.
 
Vielä on aika vähän tullut tutkittua missä pääsee tankkaamaan edullisesti. Onko vinkata hyviä paikkoja mistä noita näkee? Tiedossa yksi lämpölaitos jolla ~10-20snt halvempi /kg kuin Gasumin asemilla joten siinä tulee käytyä nykyään.

Tuossa on Kaasuautoilijat Ry:n ylläpitämä tankkausasemakartta. Sieltä voi bongailla itselle lähimmät asemat. Aika monesti pieni paikallinen toimija on halvempi kuin Gasum.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom