• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Jälleenmyyntiarvo romahtaa sitten aika kivasti, kun harva haluaa ostaa liikennekelvotonta autoa. ADBlue vehkeet kun on vielä suht uusia.

Plus tietysti että laitontahan tuoon joka tapauksessa.

Maksaa se 300 päivä kun ei auto liiku. Jos kevääseen odottaa niin saisi sillä rahalla jo vaikka uuden auton.

Toiseksi saahan sen lyötyä takaisin tehdasaetuksiin.
 
Tankkaa mydieseliä niin ei nox-sensoreita mene eikä adbluetakaan kulu juuri ollenkaan.
 
Tankkaa mydieseliä niin ei nox-sensoreita mene eikä adbluetakaan kulu juuri ollenkaan.

Sensori/systeemi jäässä. Adblue tankki täynnä mutta vain pakkasilla piipittää eikä suostu lähtemään käymään. Olisi ihan kiva että muutaman kympin autolla voisi talvellakin ajella. Köyhällä ei vaan ole varaa olla vihreä ainakaan jos täytyy töissä käydä.
 
Sensori/systeemi jäässä. Adblue tankki täynnä mutta vain pakkasilla piipittää eikä suostu lähtemään käymään. Olisi ihan kiva että muutaman kympin autolla voisi talvellakin ajella. Köyhällä ei vaan ole varaa olla vihreä ainakaan jos täytyy töissä käydä.
Eikö jossain pitäisi olla vikaa, jos auto ei pakkasilla käynnisty adbluen jäätymisen takia? Toki senkin korjaaminen maksaa..
 
Ainahan nuo saa takaisin normiasetuksiin, mutta kuullostaa että jokin muukin kuin adblue siellä vikana on.
 
Sensori/systeemi jäässä. Adblue tankki täynnä mutta vain pakkasilla piipittää eikä suostu lähtemään käymään. Olisi ihan kiva että muutaman kympin autolla voisi talvellakin ajella. Köyhällä ei vaan ole varaa olla vihreä ainakaan jos täytyy töissä käydä.
Adblue tuppaa jäätymään näin talvella, se on ihan normaalia. Kuulostaa vähän siltä että kannattaa käyttää vikakoodit lukemassa ensin, niin saa vähän ideaa mikä siellä voisi aiheuttaa tuon.
 
Tuollaisia crafter lykkäsi. Osaako joku vähän selventää?
 

Liitteet

  • IMG_20220404_193354.jpg
    IMG_20220404_193354.jpg
    2,3 MB · Luettu: 201
  • IMG_20220404_193346.jpg
    IMG_20220404_193346.jpg
    3,4 MB · Luettu: 205
  • IMG_20220404_193335.jpg
    IMG_20220404_193335.jpg
    3,7 MB · Luettu: 167
Nyt kun sähkö- ja hybridiautojen kysyntä on korkealla bensan ja dieselin hintojen noustua, niin olettaisin, että käytettyjen markkinoille tulisi tarjolle erityisesti 3-5v vanhoja diesel-autoja "normaalia" halvemmalla kun kysyntä putoaa. Onko kukaan seurannut tilannetta tarkemmin onko esim. saksalaisten premium mallien (BMW, Audi, MB) käytettyjen hinnat pudonneet suhteessa vaikkapa vuoden takaiseen aikaan?
 
Nyt kun sähkö- ja hybridiautojen kysyntä on korkealla bensan ja dieselin hintojen noustua, niin olettaisin, että käytettyjen markkinoille tulisi tarjolle erityisesti 3-5v vanhoja diesel-autoja "normaalia" halvemmalla kun kysyntä putoaa. Onko kukaan seurannut tilannetta tarkemmin onko esim. saksalaisten premium mallien (BMW, Audi, MB) käytettyjen hinnat pudonneet suhteessa vaikkapa vuoden takaiseen aikaan?
Laitoin johonkin toiseen ketjuun uutisissa kuulemiani autoliikkeen edustajan kommentteja, eli isoimmille dieselhenkilöautoille tai erikoisautoille (esim. maastoautot) on edelleen kysyntää, joten niiden hinnat tuskin romahtavat. Pienimpien dieselautojen kysyntä on ollut matalaa jo pitkän aikaa, mutta nyt myös keskisuurten dieselautojen kysyntä on sakannut. Hinnoittelussa ei kuitenkaan tulla välttämättä näkemään romahdusta, koska autolla on käyttöarvoa enemmän kuin myyntiarvoa, jolloin autoa ei välttämättä myydä, vaan jatketaan käyttöä. Autoliikkeen kaveri sanoi, että epäsuosittujen autojen hyvityshinnat ovat niin alhaisia, ettei juuri kukaan tarjoa niitä vaihdossa.
 
Nyt kun sähkö- ja hybridiautojen kysyntä on korkealla bensan ja dieselin hintojen noustua, niin olettaisin, että käytettyjen markkinoille tulisi tarjolle erityisesti 3-5v vanhoja diesel-autoja "normaalia" halvemmalla kun kysyntä putoaa. Onko kukaan seurannut tilannetta tarkemmin onko esim. saksalaisten premium mallien (BMW, Audi, MB) käytettyjen hinnat pudonneet suhteessa vaikkapa vuoden takaiseen aikaan?
Itse oon vähän yrittänyt katsella josko sais just noita muutaman vuoden vanhoja dieseleitä nyt ale-hintaan.. Omasta mielestä ei kyllä näy autoliikkeiden pyyntihinnoissa ainakaan vielä. Olisi kiva tietää mitähän mahtavat hyvittää noista autoista, veikkaan että huonosti.
 
Itse oon vähän yrittänyt katsella josko sais just noita muutaman vuoden vanhoja dieseleitä nyt ale-hintaan.. Omasta mielestä ei kyllä näy autoliikkeiden pyyntihinnoissa ainakaan vielä. Olisi kiva tietää mitähän mahtavat hyvittää noista autoista, veikkaan että huonosti.
Ei varman tule näkymään kun komponenttipulan takia ei saa uusia autoja niin hinnat pysyy korkealla.
Työpaikalla odotettu nyt yli 6kk uutta leasing autoa ja tuli ilmoitus että ainakin 2kk vielä menee. ja vielä ihan perus pikku pakettiauto ilman mitään ylimääräisiä varusteita.
Sama on kuorma-autojen kohdalla eli jos tilaa nyt niin ehkä ensi vuonna saa auton.
 
Itse oon vähän yrittänyt katsella josko sais just noita muutaman vuoden vanhoja dieseleitä nyt ale-hintaan.. Omasta mielestä ei kyllä näy autoliikkeiden pyyntihinnoissa ainakaan vielä. Olisi kiva tietää mitähän mahtavat hyvittää noista autoista, veikkaan että huonosti.
Itse tarjosin keväällä vaihtoon isoa bensamaasturia ja olin aivan varma ettei kelpaa vaihdossa, mutta hyvittivät niin hyvin, että oli vaihdettava, kun omaan käyttöön paremmin sopiva kohdekin löytyi. Sitten seurasin myyjän sivuilta kuinka kauan on myynnissä niin viikon päästä oli jo hävinnyt ja lisäksi samanlainen diesel on myös hävinnyt myynnistä, siinä sentään verokin reilu tonnin vuodessa. Vetokykyä noissa löytyykin 3500kg ja joillakin sillekin on tarvetta.
Sitten, kun vertaan toisen autoni (2015 mallin diesel) pyyntihintaa siihen mitä itse maksoin 2,5v sitten niin ei mitään dramaattista pudotusta ole kyllä havaittavissa. Samoilla kilometreillä ajetusta pyydetään vain 2000€ vähemmän. Sinänsä ihmeellistä, kun dieseliä pidetään nyt niin pahiksena
Meidän perheen logistiikka hoidetaan nyt kolmella autolla, euro6 diesel pitkille matkoille ja kärryn vetoon. Sähköllä ns lähiliikenne (oma työmatka yms lähimatkat) ja vaimon työauto on kolmipyttyinen bensa, jolla ajetuista kilometreistä saa km-korvauksen.
 
Viimeksi muokattu:

Ei mene dieselit enää kaupaksi. Itselläni Diesel auto, jonka tosin sain aika hyvään hintaan 3v sitten. Täytyy vaan ajaa loppuun kun myyminen ei ole enää mahdollista. Onneksi kilometrejä tulee reilu 30 000 vuodessa niin ei tuo niidenkään puolesta ole enää minkään arvoinen parin vuoden päästä.
 
Omien laskelmien mukaan jos yhdellä autolla täytyy perheessä pärjätä ja talvellakin kärryn vetoa ja tilaa oltava , niin ainut vaihtoehto dieselmaasturi. Kulutus puolet pienempi bensaversiota ja jostain syystä hankintahinta useita tuhansia edullisempi .
 
Katselin eilen huollossa Euro 6 dieselin pakoputken päätä niin ei mustaa missään. Jonkun normi taulukon mukaan netissä Euro 6 diesel on päästöiltään puhtaampi kuin Euro4 bensa.
Ei tarvetta myöskään hukata itseltä pois, vaunun kanssa vie 8-9L sataselle niin katson, että on kohtuullinen kulutus vielä yhdistelmälle.
 
Kyllähän tuo hiukkasloukullinen euro6 lataushybridi nokeaa putkenpäätä aika kivasti.

kuvassa cooper S 1,5 bensalla ja countryman phev samalla moottorilla

E46DF9F5-7390-414B-BE63-29487680B895.jpeg
 
Kyllähän tuo hiukkasloukullinen euro6 lataushybridi nokeaa putkenpäätä aika kivasti.

kuvassa cooper S 1,5 bensalla ja countryman phev samalla moottorilla

E46DF9F5-7390-414B-BE63-29487680B895.jpeg

Mahtaako tätä olla tutkittu? Sehän on selvää, että kun PHEVin moottori käy harvemmin optimaalisella käyntilämpötilalla niin hiukkaspäästöjä tulee rikkaasta seoksesta ja epätäydellisestä palamisesta enemmän.

Toki silti varmaan vähemmän kuin normibensalla ajaessa jos kuitenkin latailee akkua ahkeraan.
 
Vähän tuntuu, että tämä dieselkammo käytetyissä ei perustu yhtään mihinkään muuhun kuin psykologiaan. Jos jotain niin diesel on muuttunut entistä kannattavammaksi entistä useammalle kun polttoaineiden hinnat on noussut ja kulutuksella on täten aiempaa suurempi merkitys, ja usein edullinen yksilönkin on helpompi löytää dieselinä. Siis kun puhutaan perinteisestä bensa vs diesel, ei ICE vs PHEV tai BEV.

Uusissa tietysti eri asia kun niissä käytännössä saastelaitteet ovat liian kalliita halpoihin autoihin ja kalliimmissa verotus puoltaa PHEV:iä tai sähköautoa.
 
Vähän tuntuu, että tämä dieselkammo käytetyissä ei perustu yhtään mihinkään muuhun kuin psykologiaan. Jos jotain niin diesel on muuttunut entistä kannattavammaksi entistä useammalle kun polttoaineiden hinnat on noussut ja kulutuksella on täten aiempaa suurempi merkitys, ja usein edullinen yksilönkin on helpompi löytää dieselinä. Siis kun puhutaan perinteisestä bensa vs diesel, ei ICE vs PHEV tai BEV.

Uusissa tietysti eri asia kun niissä käytännössä saastelaitteet ovat liian kalliita halpoihin autoihin ja kalliimmissa verotus puoltaa PHEV:iä tai sähköautoa.

Eiköhän se syy ole siinä, että nykyinen Dieselin hinta ja käyttövoimavero huomioiden kilometrejä täytyy tulla merkittävästi enemmän kuin aiemmin, että Dieselauto on kannattava. Tämä siis ihan normi bensaturboon verrattaessa. Hybridiin tai lataushybridiin verrattaessa vaadittava kilsamäärä on vielä suurempi.

Ihan puhtaaseen matematiikkaan tämä siis perustuu. Ei ihmiset aivan laskutaidottomia kuitenkaan ole.
 
Eiköhän se syy ole siinä, että nykyinen Dieselin hinta ja käyttövoimavero huomioiden kilometrejä täytyy tulla merkittävästi enemmän kuin aiemmin, että Dieselauto on kannattava. Tämä siis ihan normi bensaturboon verrattaessa. Hybridiin tai lataushybridiin verrattaessa vaadittava kilsamäärä on vielä suurempi.

Ihan puhtaaseen matematiikkaan tämä siis perustuu. Ei ihmiset aivan laskutaidottomia kuitenkaan ole.
Ei se kilometrimäärä ole juuri muuttunut, taitaa nykyhinnoilla olla dieselille tyypillisissä segmenteissä (isommat autot) jopa tippunut. Kuten @Walla sanoi niin mitä kovemmat hinnat polttoaineilla sitä suurempi merkitys kulutuksella on.
 
Kyllähän tuo hiukkasloukullinen euro6 lataushybridi nokeaa putkenpäätä aika kivasti.

kuvassa cooper S 1,5 bensalla ja countryman phev samalla moottorilla

E46DF9F5-7390-414B-BE63-29487680B895.jpeg

Euro 6 diesel.
 

Liitteet

  • E55E0B85-A1F0-4E8D-9C1A-DB9A34B87880.jpeg
    E55E0B85-A1F0-4E8D-9C1A-DB9A34B87880.jpeg
    1,5 MB · Luettu: 46
Ei se kilometrimäärä ole juuri muuttunut, taitaa nykyhinnoilla olla dieselille tyypillisissä segmenteissä (isommat autot) jopa tippunut. Kuten @Walla sanoi niin mitä kovemmat hinnat polttoaineilla sitä suurempi merkitys kulutuksella on.

Paljon mahdollista. Itse laskin 2 litran kulutuserolla, mikä on pienissä autoissa yläkanttiin ja isoissa alakanttiin. Aiemminhan kun Dieselin hintaero oli sen 20 senttiä Dieselin hyväksi tuolla 2 litran kulutuserolla käyttövoimavero kuoleentui jo 10000 vuosikilometrin tienoilla. Nyt kun Diesel maksaa saman tai jopa 5 senttiä enemmän kuin bensa, samalla kulutuserolla saa ajaa jo selvästi enemmän vuositasolla.

Jotkut XC90 kokoiset nelivetomaasturit on sitten asia erikseen, mutta ei kai sellaisia bensakoneella ole juuri ennenkään osteltu.
 
Paljon mahdollista. Itse laskin 2 litran kulutuserolla, mikä on pienissä autoissa yläkanttiin ja isoissa alakanttiin. Aiemminhan kun Dieselin hintaero oli sen 20 senttiä Dieselin hyväksi tuolla 2 litran kulutuserolla käyttövoimavero kuoleentui jo 10000 vuosikilometrin tienoilla. Nyt kun Diesel maksaa saman tai jopa 5 senttiä enemmän kuin bensa, samalla kulutuserolla saa ajaa jo selvästi enemmän vuositasolla.

Jotkut XC90 kokoiset nelivetomaasturit on sitten asia erikseen, mutta ei kai sellaisia bensakoneella ole juuri ennenkään osteltu.

2 litran kulutuserolla ja jos bensa ja diesel maksaa saman 2.5e per litra niin käyttövoimavero on kuitattu alle 10tkm ajomäärällä. Hinnan noustessa raja sen kuin laskee.
 
Aiemminhan kun Dieselin hintaero oli sen 20 senttiä Dieselin hyväksi tuolla 2 litran kulutuserolla käyttövoimavero kuoleentui jo 10000 vuosikilometrin tienoilla. Nyt kun Diesel maksaa saman tai jopa 5 senttiä enemmän kuin bensa, samalla kulutuserolla saa ajaa jo selvästi enemmän vuositasolla.
Kulutusero pysyy toki litroina samana, mutta niiden litrojen hinta on oleellisesti muuttunut. 1,5e/litra (bensan) hinnalla tuo tekee 3e/100km ja nykyhinnoilla 4,6e/100km. :interested:
 
Jos polttoaine maksaa 10€ / litra, niin 2000km vuodessa riittää kuittaamaan eron. Hinnan nousu sataa diesel kuskien laariin.
 
Paljon mahdollista. Itse laskin 2 litran kulutuserolla, mikä on pienissä autoissa yläkanttiin ja isoissa alakanttiin. Aiemminhan kun Dieselin hintaero oli sen 20 senttiä Dieselin hyväksi tuolla 2 litran kulutuserolla käyttövoimavero kuoleentui jo 10000 vuosikilometrin tienoilla. Nyt kun Diesel maksaa saman tai jopa 5 senttiä enemmän kuin bensa, samalla kulutuserolla saa ajaa jo selvästi enemmän vuositasolla.

Jotkut XC90 kokoiset nelivetomaasturit on sitten asia erikseen, mutta ei kai sellaisia bensakoneella ole juuri ennenkään osteltu.
Se hintaero voi olla vaikka niin että bensa on halvempaa, ja silti diesel on kulutuksensa takia edullisempi käyttää.

Alla Tilastokeskuksen kuukausittaisten polttoainehintojen (Polttonesteiden keskihintoja muuttujina Kuukausi, Hyödyke ja Tiedot-PxWeb) vuosikeskiarvoista paljonko polttoaineen osalta säästää jos ajaa 10 000 km 6l/100 km kuluttavalla dieselillä vs. 8l/100km kuluttavalla bensalla. Nämä siis 95E10:llä, 98:lla luonnollisesti säästö on isompi.

Käytännössä diesel ei ole koskaan ollut niin kannattavaa kuin tänä ja viime vuonna, kun ottaa huomioon että dieseleiden verot laski 2011. Saati sitten jos saa vielä itse auton halvemmalla "kun ei diesel enää kannata".

2002​
-392.83​
2003​
-392.00​
2004​
-409.00​
2005​
-392.33​
2006​
-419.17​
2007​
-426.67​
2008​
-381.33​
2009​
-433.17​
2010​
-455.50​
2011​
-426.83​
2012​
-404.00​
2013​
-401.67​
2014​
-396.67​
2015​
-390.33​
2016​
-386.33​
2017​
-391.17​
2018​
-378.00​
2019​
-377.33​
2020​
-371.50​
2021​
-430.33​
2022​
-426.80​
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Aivopieru. Ja kulutuseron ollessa pari litraa saa Diesel maksaa aika paljon enemmän kuin Bensa, että tämä kääntyy taas päälaelleen.

Itse kun ajelen kaasulla niin ei ole ollut tarvetta laskea tätä ihan oikeasti auki hetkeen.
 
Mahtaako tätä olla tutkittu? Sehän on selvää, että kun PHEVin moottori käy harvemmin optimaalisella käyntilämpötilalla niin hiukkaspäästöjä tulee rikkaasta seoksesta ja epätäydellisestä palamisesta enemmän.

Toki silti varmaan vähemmän kuin normibensalla ajaessa jos kuitenkin latailee akkua ahkeraan.

On normaalia kun Mini huollosta kysyin, juuri mainitsemasi syyn vuoksi eli pätkäajo ja jatkuvasti kylmä moottori nokeaa putken noin.


Katselin roska-auton putkenpäätä ja näytti aika samanlaiselta, metalli kuulti putkesta, toisin kuin tuossa omassa lataushybridissä...

Tovin saa kyllä ajaa kuolettaakseen käyttövoimaveron nyt kun bensa maksaa 2,54 ja diesel 2,51...

Toista se oli 2005 kun dieselillä ajoin niin ero oli 0,38-0,43€/l dieselin hyväksi. Alle 10tkm ajolla golffin kokoisella autolla kuoletti käyttövoimaveron.
 
Tovin saa kyllä ajaa kuolettaakseen käyttövoimaveron nyt kun bensa maksaa 2,54 ja diesel 2,51...

Toista se oli 2005 kun dieselillä ajoin niin ero oli 0,38-0,43€/l dieselin hyväksi. Alle 10tkm ajolla golffin kokoisella autolla kuoletti käyttövoimaveron.
Niin se aika kultaa muistot.

2005 säästi esim. yo. kulutuserolla 8% vähemmän per kilometri ja käyttövoimavero oli ~22% korkeampi, eli sai silloin sai ajaa lähes kolmanneksen enemmän ennen kuin käyttövoimavero oli kuollettu.

Hintaero oli tilastokeskusksen mukaan 2005 suurimmillaan syyskuussa 2005 0,32€/l dieselin hyväksi, pienimmillään 0,21€/l maaliskuussa.

Koko tilaston suurin hintaero oli 0,36€/l toukokuussa 2004.
 
Itsellä myös pieni autokuume vaivannut viime aikoina. Tullut katseltua uudempia ja pieniruokaisia hatchbackeja pikkuturbolla. Mutta toisaalta esimerkiksi tuo IS:n artikkeli sai varsinkin havahtumaan, että omasta diesel Passatista tuskin saisi enää hirveästi. Rahallisesti ei kovin järkevää, kuten ei auton vaihto muutenkaan yleisesti :D

Ostaessa kävi siinä mielessä hyvä tuuri, että laskivat vaihtoauton hyvityksen 70tkm ajetun auton mukaan, vaikka todellisuudessa oli 170tkm. Laitoin etukäteen kuvat mittaristosta ja huoltokirjan leimoista ja vielä soitin myyjälle, että huomasitko oikeat kilometrit, kun hyvitys oli 3-4 tonnia korkeampi kuin muualla. Täysin myyjän vika. Oma Passat maksoi 9 tonnia ja 3 vuoden ja 60tkm jälkeen koen, että käyttöarvoa on tullut ihan hyvin. Isoimmat remontit meni Finntakuun piikkiin ja sen jälkeen ollut vain pieniä ja harmittomia remppoja ja kulutusosia. Kyseisen automallin kohdalla bensakone ei ollut ostaessa edes vaihtoehto, kun TSI-koneet olivat juuri sitä heikointa sukupuolta.

Mutta ehkä vain lyön tähän rahaa ja ajan vähintään 300tkm mittariin tai sitten paaliin asti. Uudet vanteet ja parempi soitin navigaattorilla ostettu ja nyt tekisi mieli Stage 1 virityssoftaa saastelaitteet kuitenkin paikalleen jättäen. Tekniikka kyllä kestää tiheillä huoltoväleillä ja mukava ja turvallinen matka-auto kuitenkin. Sitten joskus kun vihdoin saa maisterin paperit ulos, niin säästää vaikka vähän ja ostaa seuraavaksi plug-in hybridin.
 
Vähän tuntuu että kulutuseroa helposti liioitellaan. Esim. oma ibiza väittää syövän 5,1L bensaa pitkällä ajalla, ei tuosta saane edes litraa pois dieselillä. Joku 2L kulutusero vaatinee xc90/x5 kokoista autoa ja land cruiser maastoajossa (no eihän sitä paljoa tule) tarjonnee vieläkin isompaa eroa, uudehkoilla normiautoilla ero lienee litran paikkeilla.

Diesel on myös kalliimpi huoltaa ja sitten siellä on kaikkea kivaa hiukkasloukkutyyppistä ylläriä, mutta toki mitä kalliimpaa polttoainetta niin sen marginaalisempia on nämäkin kulut. 100€/L hinnalla tonnin hiukkasloukkuakin voi uusia vuosittain eikä tunnu missään :).
 
Ibizahan on pikkuauto ja sulla on siellä mikä motti: 95hv 1.0?

Tuota erotusta alkaa bensa/vs diesel tulemaan kun katsot esim 2010-》 E-kokoisia farmareita, joissa esim 150-200hv tehoa, eli niitä mitä dieselinä yleensö ostetaan. Esim bmw 5xx mersun E. Diesel vs bensa kulutusero voi olla kolmekin litraa. Jos tulee sitten 7.5e/100km ja 750e/10tkm. Näistä suurinosa on myyty dsl ja syystä.
Toi on 1.0 115hv, on pihassa 1.4 160hv octaviakin ja on ollut myös mainitsemasi 530d.

3 litran kulutuseron 530d:lla voi saada saksan autobahnilla mutta sanoisin 150tkm kokemuksen pohjilta ettei Suomessa mitenkään ja 2 litraakin on todella piukassa. Tohon kun ymppää aina rikkinäiset hehkut ja niiden ohjausboksin sekä termarijumpat ja niiden seurauksena tukkeutuneen hiukkausloukun korjaamiset ulkopuolisella niin ajomäärä ihan vähän kasvaa. Itse tehtynä toki eri hintaista ja termariongelmaakin saa parannettua huomattavasti ’virityksillä’ mikäli loukkua haluaa autossa pitää. Tietyn ikäisissä bensoissa riesana ollut lähinnä ruiskusuuttimet (kallista sekin itse maksettuna). Itse arvioin aikoinaan 15tkm kannatavuusrajaksi ko. autolla.
 
Toi on 1.0 115hv, on pihassa 1.4 160hv octaviakin ja on ollut myös mainitsemasi 530d.

3 litran kulutuseron 530d:lla voi saada saksan autobahnilla mutta sanoisin 150tkm kokemuksen pohjilta ettei Suomessa mitenkään ja 2 litraakin on todella piukassa. Tohon kun ymppää aina rikkinäiset hehkut ja niiden ohjausboksin sekä termarijumpat ja niiden seurauksena tukkeutuneen hiukkausloukun korjaamiset ulkopuolisella niin ajomäärä ihan vähän kasvaa. Itse tehtynä toki eri hintaista ja termariongelmaakin saa parannettua huomattavasti ’virityksillä’ mikäli loukkua haluaa autossa pitää. Tietyn ikäisissä bensoissa riesana ollut lähinnä ruiskusuuttimet (kallista sekin itse maksettuna). Itse arvioin aikoinaan 15tkm kannatavuusrajaksi ko. autolla.
Niin, tosiaankin tuntuu että helposti liioitellaan.

Eipä ole dieselissä kertaakaan tarvinnut vaihtaa hehkuja tai hiukkasloukkuja tai ohjausbokseja, eikä tehdä "virityksiä" dieseleihin, enkä ole moisesta kuullut lähipiirilläkään joilla noita on. Autoilla on ikää tehdasuudesta ja teini-ikäiseen 350k ajettuun, joten kohtuullisen laajalta skaalalta kokemusta. Termari on yhteen kerran vaihdettu, mutta voi mennä bensassakin, plus bensassa voi mennä tulppia, tulla kaasuläppäkotelon putsausta yms. bensalle tyypillistä pikkuharmia. Väittäisin dieselin kovemmat huoltokulut on urbaanilegenda, joka aiheutuu siitä että dieselautoilla yleensä ajetaan enemmän. Toki jos autolla ajetaan 30k vuodessa niin on todennäköistä että sen huoltoihin menee enemmän kuin jos autolla ajetaan 10k vuodessa. Toki sama koskee toisinpäin sitä enimmäkseen urbaanilegendaa, että diesel kestäisi niin hurjan paljon pidempään, mikä johtuu taas pääasiassa siitä että dieseleillä ajetaan enemmän, joten niihin ehtii kertyä enemmän kilsoja ennen paalausikää, plus että ovat keskimäärin kalliimpia autoja jotka kannattaa keskimäärin pidempään korjata.

Siitä nyt olen kutakuinkin samaa mieltä, että se kannattavuusraja menee monella pienemmällä autolla siellä ~15k huiteilla, mutta samaan aikaan on hyvä muistaa, että ei se mene niin että x rajaan asti ehdottomasti bensa ja sen jälkeen ehdottomasti diesel, vaan käytännössä jossain 10-20k välillä se käyttövoima ei ole se ratkasevin tekijä siinä mikä on parempi ratkaisu, vaan enemmänkin katsoisin kunkin konetyypin vikahistoriaa ja tarjolla olevia yksilöitä ja niiden hinnoittelua. Jos nyt diesel tai bensa säästää laskennallisesti 100€/vuodessa verrattuna toiseen, niin eipä siitä ilosta ole järkeä hirveitä summia maksaa auton hinnassa extraa.
 
Itse maksan mielelläni enemmällä kulutuksella bensasta, kuin että sotkisin tupaöljyyn käsiäni autoa tankatessa. C-segmentissä omien kokemusteni mukaan bensa (motaria ja kaupunkia kesät talvet) pikkubensa vie dieseliä kaikilla muilla osa-alueilla, paitsi peräkärryn vetämisessä. 1.0 bensa tbo vs 1.6 tbodiesel ic, vnt.
Jep, olisi mukavaa jos autossa olisi enemmän tehoa. Se vaan että nyt ajetuista 55tkm ajoista itselläni teholle olisi ollut tarvetta ehkä 5 tkm ajoilla. Eli pääasiallisen käyttötarpeen mukaan ajoneuvon motti on ollut just hyvä. Ei urea/dfp/egr/imusarja ongelmia kuten dieselissä tuli nähtyä ja kirottua.
 
Itsellä myös pieni autokuume vaivannut viime aikoina. Tullut katseltua uudempia ja pieniruokaisia hatchbackeja pikkuturbolla. Mutta toisaalta esimerkiksi tuo IS:n artikkeli sai varsinkin havahtumaan, että omasta diesel Passatista tuskin saisi enää hirveästi. Rahallisesti ei kovin järkevää, kuten ei auton vaihto muutenkaan yleisesti :D

Ostaessa kävi siinä mielessä hyvä tuuri, että laskivat vaihtoauton hyvityksen 70tkm ajetun auton mukaan, vaikka todellisuudessa oli 170tkm. Laitoin etukäteen kuvat mittaristosta ja huoltokirjan leimoista ja vielä soitin myyjälle, että huomasitko oikeat kilometrit, kun hyvitys oli 3-4 tonnia korkeampi kuin muualla. Täysin myyjän vika. Oma Passat maksoi 9 tonnia ja 3 vuoden ja 60tkm jälkeen koen, että käyttöarvoa on tullut ihan hyvin. Isoimmat remontit meni Finntakuun piikkiin ja sen jälkeen ollut vain pieniä ja harmittomia remppoja ja kulutusosia. Kyseisen automallin kohdalla bensakone ei ollut ostaessa edes vaihtoehto, kun TSI-koneet olivat juuri sitä heikointa sukupuolta.

Mutta ehkä vain lyön tähän rahaa ja ajan vähintään 300tkm mittariin tai sitten paaliin asti. Uudet vanteet ja parempi soitin navigaattorilla ostettu ja nyt tekisi mieli Stage 1 virityssoftaa saastelaitteet kuitenkin paikalleen jättäen. Tekniikka kyllä kestää tiheillä huoltoväleillä ja mukava ja turvallinen matka-auto kuitenkin. Sitten joskus kun vihdoin saa maisterin paperit ulos, niin säästää vaikka vähän ja ostaa seuraavaksi plug-in hybridin.
Itse ostin Volvo V50 1,6 Driven 2019 jossa oli 105tkm mittarissa 8195€:lla ja vaihdoin tämän vuoden V60 kevythybridi malliin helmikuussa. Sain hyvitystä 7200€ ja mittarissa oli hiukan vajaa 170tkm. Aika hyvin sain hyvitystä omasta mielestäni vaikka toki korjauksiin ja huoltoihin upposi vähän liikaakin (n. 5900€) rahaa. Hyvityshintaan luultavasti vaikutti se että vaihdoin uuteen esittelyautoon ja merkki pysyi samana. Muutamasta paikasta kysyin tarjousta ja 7200 oli paras ja oikeastaan ainoa liike jossa oli esittelyauto saatavilla muutaman kuukauden sisään kaupanteosta.
 
Siitä nyt olen kutakuinkin samaa mieltä, että se kannattavuusraja menee monella pienemmällä autolla siellä ~15k huiteilla, mutta samaan aikaan on hyvä muistaa, että ei se mene niin että x rajaan asti ehdottomasti bensa ja sen jälkeen ehdottomasti diesel, vaan käytännössä jossain 10-20k välillä se käyttövoima ei ole se ratkasevin tekijä siinä mikä on parempi ratkaisu, vaan enemmänkin katsoisin kunkin konetyypin vikahistoriaa ja tarjolla olevia yksilöitä ja niiden hinnoittelua. Jos nyt diesel tai bensa säästää laskennallisesti 100€/vuodessa verrattuna toiseen, niin eipä siitä ilosta ole järkeä hirveitä summia maksaa auton hinnassa extraa.
Juu, ei tuo mikään binäärinen 0/1 ratkaisu/päätelmä ole, mutta ainakin omasta mielestä dieseliin liittyy enemmän ”sisäänrakennettuja” potentiaalisia ongelmia kuin bensassa joista on todennäköistä tulla jotain extra kulua keskimäärin enemmän. Tämän vuoksi itse ainakin olisin valmis maksamaan bensasta jopa vähän extraa. Jos asuisin lapissa niin saattaisin myös arvostaa pelkästä kipinästä tapahtuvaa palotapahtumaa talvisin.


On itsellänikin ollut oman omistushistorian ajalta pääosin diesel, ensin oli 1,9tdi kun ajoin 30tkm vuosi ja sitten 530d ”jumal moottori”(alle 15tkm ajoilla), mutta tämä oikeastaan sen takia että vastaavia bensoja ei oikein ollut markkinoilla (jos nyt pitäisi valita tarjonnasta niin ehdottomasti 530e). Nyt on pihassa pari bensaa eikä omilla max 15tkm/auto ajoilla talouteen tule enää ikinä dieseliä. Edes 20tkm ajoilla tuskin harkitsisin, 25-30tkm kylläkin.
 
Jälleenmyyntiarvo romahtaa sitten aika kivasti, kun harva haluaa ostaa liikennekelvotonta autoa. ADBlue vehkeet kun on vielä suht uusia.

Plus tietysti että laitontahan tuoon joka tapauksessa.
Ja jälleenmyynti liikkeisiin voi vaikeutua. Minun piti viime vaihdossa täyttää ja allekirjoittaa lappu missä piti ruksata ei tai kyllä seuraavanlaisiin kysymyksiin:
Onko auton hiukkassuodatin poistettu?
Onko auton ad-blue järjestelmä ohitettu?
 
Vähän tuntuu että kulutuseroa helposti liioitellaan. Esim. oma ibiza väittää syövän 5,1L bensaa pitkällä ajalla, ei tuosta saane edes litraa pois dieselillä. Joku 2L kulutusero vaatinee xc90/x5 kokoista autoa ja land cruiser maastoajossa (no eihän sitä paljoa tule) tarjonnee vieläkin isompaa eroa, uudehkoilla normiautoilla ero lienee litran paikkeilla.

Diesel on myös kalliimpi huoltaa ja sitten siellä on kaikkea kivaa hiukkasloukkutyyppistä ylläriä, mutta toki mitä kalliimpaa polttoainetta niin sen marginaalisempia on nämäkin kulut. 100€/L hinnalla tonnin hiukkasloukkuakin voi uusia vuosittain eikä tunnu missään :).

Kyllä se tuppaa tilavassa 1600kg perheautossa kulutusero olemaan 2-3 litraa. Ja kulutusnäyttö ei vastaa todellista kulutusta.
 
Ja jälleenmyynti liikkeisiin voi vaikeutua. Minun piti viime vaihdossa täyttää ja allekirjoittaa lappu missä piti ruksata ei tai kyllä seuraavanlaisiin kysymyksiin:
Onko auton hiukkassuodatin poistettu?
Onko auton ad-blue järjestelmä ohitettu?

Myöskin jälleenmyynti vaikeutuu huomattavasti kun adblue järjestelmä paskana järjestäin kaikissa vähänkin vanhemmissa dieseleissä. Korjaaminen tehty tietenkin niin kalliiksia että sitä ei kannata käytännössä vanhoista korjata lainkaan.
 
Hyvä puhua liioittelusta kulutuksen eron suhteen ja sitten mainita autona joku mikkihiiri Ibiza. :D No joo, tottahan se on että joku kolmepyttyinen 1.0 bensa ei juuri bensaa syö mutta diesel hommataankin useimmiten isoihin ”perhe-autoihin”. (Vielä jos haluaa nelivedon niin ei juuri bensakone ole vaihtoehto.)

Enkä myöskään jaksaisi ajaa millään 100hp luumulla jota saa huudattaa jokaisella rampilla, vaikka toki nykyturbot auttaa paljon. Nää on tietysti niitä kuuluisia makuasioita ja valinnan maailmoja.

Eipä sillä, mieluummin atm ajais bensalla kun valtaosa ajosta on lyhyttä taajama-ajoa. Plugarista sitten puhumattakaan
 
1. sukupolven Sorentossa on kulutusero noin 5l sadalla, kun vertaa 3.5 bensaa ja dieseliä. Lähentelee sitä, että voisi hyväksyä nokivasaran.
 
Hyvä puhua liioittelusta kulutuksen eron suhteen ja sitten mainita autona joku mikkihiiri Ibiza. :D No joo, tottahan se on että joku kolmepyttyinen 1.0 bensa ei juuri bensaa syö mutta diesel hommataankin useimmiten isoihin ”perhe-autoihin”. (Vielä jos haluaa nelivedon niin ei juuri bensakone ole vaihtoehto.)

Enkä myöskään jaksaisi ajaa millään 100hp luumulla jota saa huudattaa jokaisella rampilla, vaikka toki nykyturbot auttaa paljon. Nää on tietysti niitä kuuluisia makuasioita ja valinnan maailmoja.

Eipä sillä, mieluummin atm ajais bensalla kun valtaosa ajosta on lyhyttä taajama-ajoa. Plugarista sitten puhumattakaan
Paljonkos ajattelit säästää disukalla 1.4tsi 160hp octaviaan nähden :)? Ton ja ibizan väliin mahtuukin ~85% suomen ajoneuvokannasta. 530i vs 530d niin 2l on vähän siinä tässä, toisessa 15% enemmän tehoa ja tekniikka aatamin aikainen vapari, bensaturbolla kulutusero olisi pienempi tossakin autossa, nyt ollaan jo ~90% kattavuudessa ajoneuvokannassa ja 2l kulutuserot on siltikin hyvin kyseenalaista.

Pakko pysyä kannassani että väitetyt jopa 2-3L erot on lähes täydellistä haihattelua, toki sellaisia autojakin löytyy mutta puhutaan ihan muutamasta prosentista koko ajoneuvokannasta. Pätevämpi yleistys olisi sanoa kulutuseron olevan litra.
 
Paljonkos ajattelit säästää disukalla 1.4tsi 160hp octaviaan nähden :)? Ton ja ibizan väliin mahtuukin ~85% suomen ajoneuvokannasta. 530i vs 530d niin 2l on vähän siinä tässä, toisessa 15% enemmän tehoa ja tekniikka aatamin aikainen vapari, bensaturbolla kulutusero olisi pienempi tossakin autossa, nyt ollaan jo ~90% kattavuudessa ajoneuvokannassa ja 2l kulutuserot on siltikin hyvin kyseenalaista.

Pakko pysyä kannassani että väitetyt jopa 2-3L erot on lähes täydellistä haihattelua, toki sellaisia autojakin löytyy mutta puhutaan ihan muutamasta prosentista koko ajoneuvokannasta. Pätevämpi yleistys olisi sanoa kulutuseron olevan litra.
Riippuu nyt vähän auton iästäkin. Downsizing turbot on alentaneet bensojen kulutusta enemmän kuin dieselin, jotka olivat niitä jo valmiiksi.
Vanhemmassa kalustossa se isompi vaparibensa vs. turbodiesel se kahden litran ero tulee helposti.

Eikä se nyt sitä pointtia kauheasti muuta vaikka laskisi litran kulutuserolla pikkuautoon. 1l/100km tekee nykyään 250€ kymppitonnilla, siihen jokunen kymppi päälle polttoaineiden hintaerosta. Pikkuautossa se veroeurokin on pienempi.

Spirit Monitorista kurkkien Pololle, joka on käytännössä Ibiza näyttää 2012 ja uudemmalle bensoille keskimäärin 1,5 l suurempaa kulutusta kuin dieselille.
Esim V40:lle taas 2,1l enemmän bensalla kuin dieselillä, joka kuulostaa oman kokemuksen mukaan ihan realistiselta.

Voisi kotiinpäästyään huvikseen laskea esim. 4 l dieseliä vs 5l bensa hintaeron kehityksen, mutta ei siinäkään taida diesel ole vähemmän kannattavaksi muuttunut.
 
Jahans, onko täällä taas esson paikallinen liioitteluyhdistys paikalla ?

Otit selvästi jonkun hyvin markkinaa edustavan auton, kun nettiautosta löytyy 0 kpl myynnissä 160hp 1.4.tsi octavioita.... :think:
Mutta mitäs sitä pienistä liioitteluista.


"85% suomen ajoneuvokannasta" Meinaat ihan tosissaan että suomen liki kaikki autot asettuvat tuohon ~1400kg painoluokkaan :)
Mutta mitäs sitä pienistä liioitteluista.


7,5% autoista on sitten tuota pienempiä ja 7,5% tuota isompia, kuten monet katumaasturit, e-mersu, bmw 5-sarja sekä e-kokoluokan autot. Pakettiautoja unohtamatta.
Kaivamatta rekisteriotetta väittäisin et tommonen 2017 pihassa kuitenkin on. En kyllä miellä tommosta tusinatuotetta mitenkään marginaalilaitteeksi. Voihan olla toki et isompi osa on pienempi tehosia 1.2/1.4 motteja, asiaan en ole perehtynyt, tarttin auton ja katsoin et tossa voisi hinta/teho/ajettavuus kohdata joten ostin pois. @Huuliveikko lähempänä vuosikymmentä kuin 0v kun nuo ollut ketjulla et paha katkoa jotain sellaista jota ei ole, sattuneesta syystä ei ole dsg:täkään omassa autossa vaikka nekin vissiin melko uusissa jo ihan hyviä (ja vanhemissakin tietyt mallit (mutta täähän ei ole vag ja paskat ratkaisut ketju)).

Fakta o kuitenkin se että noita ”downsize” turboja on ollut jo se 15v markkinoilla lähes joka segmentissä ainakin jollain merkillä. Ei kai kukaan ihan tosissaan vertaile 20v vanhojen (tai ko. tekniikkaan perustuvien) polttoaineenkulutusta?

Lukemalla pari viestiä ajatuksella olisi selvinnyt että kokoluokka ibiza-ocu on tuon (minun väittämänä) 85% ajoneuvokannasta. Paljos se semimarginaali segmentin kokoinen 530d:tä (joka ittellä oli) vastaava vaparibensa vie polttoainetta (ei tartte vastata kun kaverilla on sellainen)? No uusissa samantehosissa on jo turbo et näin se tekniikka kehittyy.

Pakettiautot on erityisen tärkeää huomioida tässä keskustelussa, eikun eihän niistä tarvinnut maksaa dieselveroa kuin kosmeettinen summa joten verotuetun dieselin tapauksessa niistä onkin relevanttia keskustella.

ps. uusissa autoissa bensa hydridi vie niin hinnaltaan kuin kulutukseltaan dieseliä 6-0, ei paljon tartte puhdasta bensa/disukkaa miettiä koska hybridin hankintahintakin on jo edullisempi (kiitos co2 autoverotuksen) ja kappas kun hydridi diesel on lähes yhtä harvinainen kuin albinoyksisarvinen :)
 
Viimeksi muokattu:
Lomareissulla nyt vedetty vaunua (max kok 1400kg) 1500km ja auton kulutus 8,2-8,6L/100km. Kevyesti vaunu liikkuu 320Nm väännöllä, ei tartte ”polkea” ylämäkeen. Diesel on kyllä tähän hommaan ihan ehdoton. Ehkä sähkökin sitten joskus, kun akkuteknologia kehittyy. Sähköä mitenkään väheksymättä, itselläkin lähikulkineena sähköauto.
Laskin, että viime kesänä oltiin ilman vaunua liikkeellä bensa-maasturilla joka hörppi matka-ajossa 11L sataselle ja silloin bensa maksoi 1,75€/L niin nyt 100km on vain 2€ kalliimpi yhdistelmällä jota diesel vetää, vaikka diesel maksaa 2,50€/L. Todistaa sen, että käyttötarkoituksen mukaan se olisi autokin valittava.
 
Viimeksi muokattu:
Voisi kotiinpäästyään huvikseen laskea esim. 4 l dieseliä vs 5l bensa hintaeron kehityksen, mutta ei siinäkään taida diesel ole vähemmän kannattavaksi muuttunut.
Tuossa nyt vielä huvikseen taas paljonko polttoiaineissa on eri vuosien kuukausihintojen keskiarvoilla (Tilastokeskus) säästänyt jos lasketaankin 4l/100km vievä diesel vs. 5l/100km vievä bensa per 10k kilometriä:

2002​
-226​
2003​
-224.916666666667​
2004​
-234.583333333333​
2005​
-221​
2006​
-236.416666666667​
2007​
-241.166666666667​
2008​
-206.666666666667​
2009​
-245.916666666667​
2010​
-256.166666666667​
2011​
-232.583333333333​
2012​
-213.75​
2013​
-213​
2014​
-210.916666666667​
2015​
-211.333333333333​
2016​
-211.5​
2017​
-211.916666666667​
2018​
-201.25​
2019​
-200.666666666667​
2020​
-200.416666666667​
2021​
-230.666666666667​
2022​
-214.4​

Eli ei se dieselin kannattavuus ole heikentynyt edes verratessa pikkudieseliä bensapihiin pikkuautoon, vaikka toki tuo ei ole käyttökohteena omimmillaan dieselille. Huomioiden, vuoden 2012 alusta laski vuosiverot dieselillä, niin käytännössä tuollakin vertailulla diesel on nyt (tänä ja viime vuonna) kannattavampi pienemmillä kilometreillä kuin ikinä.

Sanon siis edelleen, että "diesel ei enää kannata" on urbaanilegenda ainakin jos verrataan ICE bensaan. Siis kun puhutaan olemassa olevista käytetyistä autoissa. Uusissa homma on tietysti eri, eikä käytännössä A tai B segmentissä ole edes dieseleitä niissä tarjolla.
 
Pakko pysyä kannassani että väitetyt jopa 2-3L erot on lähes täydellistä haihattelua, toki sellaisia autojakin löytyy mutta puhutaan ihan muutamasta prosentista koko ajoneuvokannasta. Pätevämpi yleistys olisi sanoa kulutuseron olevan litra.
Tämä riippuu kyllä käytöstäkin. Jos ajo on merkittävässä määrin taajama-ajoa, niin ainakin vähänkään perinteisempien bensa-autojen kulutukset raketoivat äkkiä 2-numeroisiksi (esim. isokoneinen bensavapari automaatilla, kaupungissa). Dieselilläkin kulutus kasvaa mutta kasvu ei ole yhtä dramaattista.

Vaikka diesel ja bensa olisivat samanhintaisia ja ero vain litra, niin silti tästä tulee 250€/10 tkm ja 500€/20 tkm. Kokonaisuuden kannalta polttoainekustannuksista on vaikea saada merkittävää eroa bensan ja dieselin välille tavanomaisilla vuosiajoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom