• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Eihän tuo hirveästi ole, muistaakseni TM tai tuulilasi joskus 80-luvulla teki jonkun laskeman että diesel 740 volvollaki ois helposti yli 1000 kilsaa ajettu (toisaalta tais sillon nopeudet olla pienempia ja volvossa varmaan isohko tankki)
 
Mukavasti 1.1 euron tuntumassa dieselin litrahinta. Turhaan monet uskoivat median pelottelua dieselautojen kiellosta ja polttoaineen hinnan noususta. Vielä mennään halvalla ja huolettomasti dieselillä.
 
Uutta autoa tässä katsellut (mahdollisesti joku 5-8v ikäinen Volvo XC60 d4 tai d5 -moottorilla) ja dieseleissä on valinnanvaraa paremmin, kun ei noita ole bensakoneella juurikaan Euroopassa myyty.

Mikäs täällä on vallitseva näkemys, iskeekö dieselin kanssa kädet paskaan? Ajoa sellaiset reilu 15tkm per vuosi, josta aika suuri osa työmatkojen lisäksi lyhyitä peräkkäisiä siirtymiä paikasta toiseen. Webasto tulee talvella varmaan tarpeeseen, se ei ole ongelma. Lähinnä mietin ylipäätään dieseleiden tulevaisuutta, vaikka noissa kohtuullisen nykyaikaisissa moottoreissa päästötkään eivät ole kovin järkyttävällä tasolla.
 
Tyyntä myrskyn edellä. Ajetaan tankit tyhjäksi talvidieselin tieltä ja sit saa taas maksaa, sama juttu joka syksy.
Nafta tai bensa, taidan alkaa ihan periaatteesta hamstraamaan polttoainetta. Ikinä se ei maksa kanisterien hintaa takaisin, mutta kiusallaan. Keväällä olisi melkein kannattanutkin, kun niille kannuille on muutakin käyttöä.
 
Nafta tai bensa, taidan alkaa ihan periaatteesta hamstraamaan polttoainetta. Ikinä se ei maksa kanisterien hintaa takaisin, mutta kiusallaan. Keväällä olisi melkein kannattanutkin, kun niille kannuille on muutakin käyttöä.
Ainoo vaan kun nykybensa vanhenee nopsaan. Kestäisikin muutaman vuoden niin ostelisi jonkun isomman säiliön täyteen.
 
Dieselistä en pois vaihda! Volvon keulalla 2.4l D6 ja peräpäässä akkuveto. Nyt ajettu yhteensä 53K, mistä dieselillä 26K. keskikulutus 3.3 L/100km.

Työmatkat 19 km suuntaansa mennään viikolla sähköllä ja vkl matkat dieselillä.
 
Ainoo vaan kun nykybensa vanhenee nopsaan. Kestäisikin muutaman vuoden niin ostelisi jonkun isomman säiliön täyteen.
Näinhän ne legendat kertovat, ja yhtiön mielestä polttoaine säilyy vain 3 kuukautta. Ongelmia ei kuitenkaan ole esiintynyt vanhan polttoaineen takia. Harvoin se MPÖ on kokonaisuudessaan alle vuoden vanhaa kun traktoreihin tankataan lama-suomessa. Sahat ja leikkurit yleensä starttaavat hienosti alkukesästä syksyn bensoilla. Auton moottori sietäisi paljon vanhempaa. Tietenkin E10 ostetaan vain välittömään käyttöön, joku järki on oltava.

Eikä se bensan hamstraus kymmenissä tai jopa sadoissa litroissa tarkoita, että kovin vanhaa käyttäisi. Pienillä astioilla saa helposti varaston kiertämään. Käyttöautoonikin menee 1 000 litraa vuodessa vaikka taloudellinen onkin ja pienellä käytöllä.
 
Näinhän ne legendat kertovat, ja yhtiön mielestä polttoaine säilyy vain 3 kuukautta. Ongelmia ei kuitenkaan ole esiintynyt vanhan polttoaineen takia. Harvoin se MPÖ on kokonaisuudessaan alle vuoden vanhaa kun traktoreihin tankataan lama-suomessa. Sahat ja leikkurit yleensä starttaavat hienosti alkukesästä syksyn bensoilla. Auton moottori sietäisi paljon vanhempaa. Tietenkin E10 ostetaan vain välittömään käyttöön, joku järki on oltava.

Kyllä bensa säilyy, kun säilytysastia on tiivis. Mulla oli harrasteauton tankin pohjilla noin 3 vuotta vanhaa 98:a ja hyvin lähti käyntiin ja ei käynnissä ongelmaa.
 
Nykybensa vanhenee varsinkin pienkoneissa. Olen useita kaasareita joutunut keväisin putsaamaan. Kaasuttimesta löytyy jotain keltaista hartsia.
 
Ite oon mökillä vetänyt 2 kesää samoilla leikkuribensoilla. Ei ongelmia käynnistyksessä tai ajossa. Tosin toi onkin vanhan liiton USA Briggs&Stratton eikä näitä uusia leluja.
 
Uutta autoa tässä katsellut (mahdollisesti joku 5-8v ikäinen Volvo XC60 d4 tai d5 -moottorilla) ja dieseleissä on valinnanvaraa paremmin, kun ei noita ole bensakoneella juurikaan Euroopassa myyty.

Mikäs täällä on vallitseva näkemys, iskeekö dieselin kanssa kädet paskaan? Ajoa sellaiset reilu 15tkm per vuosi, josta aika suuri osa työmatkojen lisäksi lyhyitä peräkkäisiä siirtymiä paikasta toiseen. Webasto tulee talvella varmaan tarpeeseen, se ei ole ongelma. Lähinnä mietin ylipäätään dieseleiden tulevaisuutta, vaikka noissa kohtuullisen nykyaikaisissa moottoreissa päästötkään eivät ole kovin järkyttävällä tasolla.

Samaa miettinyt itsekin, tismalleen saman merkin&mallin&tekniikan kanssa. Toisaalta viimeaikainen uutisointi dieseleiden vikaherkkyydestä, saastelaitteiden kalleudesta yms. antaa ymmärtää, että nyt on vahva propaganda sähkön suuntaan, jolloin saattaa käydä sama kuin Ruotsissa, että dieseleitä aletaan hyljeksimään.

En kyllä osaa sanoa tuosta yhtään, harmi vaan ettei noita XC60 oikein tahdo bensana löytää, etenkään T5 tekniikalla, joka olisi jossain määrin kohtuullinen kulutuksen suhteen vs T6. Itsellä kun 5-10tkm/a ei taloudellisessa mielessä ole mitään järkeä hankkia dieseliä lyhyeen pätkäajoon taajamassa.

Tietysti jos odottaa hetken, että hallitus saa paljastettua sen 12v ajanjaksolle tulevan liikennevero-strategian niin sitten saattaa saada dieseleitä tooodella halvalla...
 
Samaa miettinyt itsekin, tismalleen saman merkin&mallin&tekniikan kanssa. Toisaalta viimeaikainen uutisointi dieseleiden vikaherkkyydestä, saastelaitteiden kalleudesta yms. antaa ymmärtää, että nyt on vahva propaganda sähkön suuntaan, jolloin saattaa käydä sama kuin Ruotsissa, että dieseleitä aletaan hyljeksimään.

En kyllä osaa sanoa tuosta yhtään, harmi vaan ettei noita XC60 oikein tahdo bensana löytää, etenkään T5 tekniikalla, joka olisi jossain määrin kohtuullinen kulutuksen suhteen vs T6. Itsellä kun 5-10tkm/a ei taloudellisessa mielessä ole mitään järkeä hankkia dieseliä lyhyeen pätkäajoon taajamassa.
Joo, ei ole bensakoneella näitä saatavilla ja jos onkin, niin aika karvalakkiversioita tuntuvat olevan. Ruotsista saisi tuotettua hyvin varusteltuja dieseleitä, mutta kyllähän se arveluttaa ostaa 20ke auto, jonka tulevaisuuden käyttökustannuksista tai arvonalenemasta ei ole mitään varmuutta. Pätkäajoa meilläkin suurin osa on, mutta ei sen pitäisi olla näillä polttoainelämmittimillä varustetuilla uudehkoilla dieseleilläkään mikään ongelma, kunhan välillä edes ajaa vähän pidemmän lenkin.

Tietysti jos odottaa hetken, että hallitus saa paljastettua sen 12v ajanjaksolle tulevan liikennevero-strategian niin sitten saattaa saada dieseleitä tooodella halvalla...
Onko tuolle olemassa jotain aikataulua?

Valtioneuvoston sivuilta löytyy tämä, jossa liipataan ylimalkaisesti suunnitelmia vuoteen 2030 saakka/mennessä:

Se on sitten eri asia mitä kaikki sanahelinä tarkoittaa käytännössä.
 
Viimeisen 5v ollut sama spekulointi ja vatvominen että mitä nyt käy dieselautoille. Ei ole käynyt mitenkään eikä tule käymään. 20k pirssin tapauksessa on ihan sama koska sen arvo joka tapauksessa jatkaa laskuaan kilometrien ja iän vuoksi. Kolmen vuoden päästä se on kuitenkin enää kympin auto.
 
Volkswagen: diesel on jatkossakin tärkeä – uusi versio 2.0 TDI:stä ja lisää tulossa
Diesel on jatkossakin tärkeä osa Volkswagenin tarjontaa ja kaksilitrainen moottori tulee saamaan 48 voltin kevythybridijärjestelmän.
Volkswagen uskoo edelleen dieseliin.
 
Joo, ei ole bensakoneella näitä saatavilla ja jos onkin, niin aika karvalakkiversioita tuntuvat olevan. Ruotsista saisi tuotettua hyvin varusteltuja dieseleitä, mutta kyllähän se arveluttaa ostaa 20ke auto, jonka tulevaisuuden käyttökustannuksista tai arvonalenemasta ei ole mitään varmuutta. Pätkäajoa meilläkin suurin osa on, mutta ei sen pitäisi olla näillä polttoainelämmittimillä varustetuilla uudehkoilla dieseleilläkään mikään ongelma, kunhan välillä edes ajaa vähän pidemmän lenkin.


Onko tuolle olemassa jotain aikataulua?

Valtioneuvoston sivuilta löytyy tämä, jossa liipataan ylimalkaisesti suunnitelmia vuoteen 2030 saakka/mennessä:

Se on sitten eri asia mitä kaikki sanahelinä tarkoittaa käytännössä.

Jep, noista verokiemuroista kun ei koskaan tiedä. Nythän on väläytelty km-maksua ja/tai ajoneuvoveron kolminkertaistamista, mikä varmasti kirpaisis kun tuossa xc60 taitaa huidella siinä 700€/a paikkeilla. Ei noista tosiaan tiedä ennen tuota julkituloa, että mitä tuleman pitää. Onneksi ei ole kuin muutama kk odotettavana:


edit: tuo arveluttaa itseäkin eniten, että jos tuo 20k€ auton ja saakin pian huomata, että keskustoihin tulee ympäristövyöhykkeet minne päästäkseen täytyy olla euro6 tai uudempi päästöluokka ja toisaalta jos nuo korottavat ajoneuvoveroa niin ei pal hymyilytä maksaa auton omistamisesta tonnia vuodessa...Ruotsissa joitain bensamallejakin on, mutta tuodessa verot varmaan kovemmat, että diesel tulee paljon halvemmaksi.

Pääosin suurin rahallinen menetys autoissa tulee arvonalenemasta. Jos jotain aluerajoituksia tai veronkorotuksia tulee niin kyllähän se korpeaa kun käsissä on kallista auto, jonka arvo putoaa vapaapudotuksessa kun se ei kelpaa mihinkään vaihdossa...



Volkswagen uskoo edelleen dieseliin.

Hyötyautopuolella diesel tulee tuskin kovin nopsaan korvautumaan millään, henkilöpuolella taas voivat nuo euro 7 päästöluokat himmata jo bensalla toimivien myynnin:

 
Viimeksi muokattu:
Pääosin suurin rahallinen menetys autoissa tulee arvonalenemasta. Jos jotain aluerajoituksia tai veronkorotuksia tulee niin kyllähän se korpeaa kun käsissä on kallista auto, jonka arvo putoaa vapaapudotuksessa kun se ei kelpaa mihinkään vaihdossa...
Nooh, ei näitä ole ennenkään sijoitukseksi osteltu :D

Jos nyt tuolta meren yli jonkin Volvon tuotan, niin katselen sellaisen jolla ajelee mukavasti seuraavat 8-10v normihuollot hoitaen. Siinä vaiheessa se on aika sama mikä sen auton hyvitysarvo on. Yksi on tuossa kiikarissa, mutta katsotaan nyt tuleeko siitä mitään.

Enkä jaksa uskoa, että tilanne niin radikaalisti muuttuisi seuraavan 10v aikana, etteikö noille "premium-autoille" kysyntää löytyisi vaikka diesel-kustannuksissa nousupainetta onkin.
 
Nooh, ei näitä ole ennenkään sijoitukseksi osteltu :D

Jos nyt tuolta meren yli jonkin Volvon tuotan, niin katselen sellaisen jolla ajelee mukavasti seuraavat 8-10v normihuollot hoitaen. Siinä vaiheessa se on aika sama mikä sen auton hyvitysarvo on. Yksi on tuossa kiikarissa, mutta katsotaan nyt tuleeko siitä mitään.

Enkä jaksa uskoa, että tilanne niin radikaalisti muuttuisi seuraavan 10v aikana, etteikö noille "premium-autoille" kysyntää löytyisi vaikka diesel-kustannuksissa nousupainetta onkin.

Sama ajatus itselläkin, nykyisellä on parin viikon päästä yhteistä taivalta 14v, joten jälleenmyyntiarvo on todella murheista pienin.
 
Kannattaa pyöritellä niitä verolaskureita. Toi 7-800e/vuosi isosta dieselistä ei ole kauhen merkittävä kun se kulutus on kuitenkin 3-4 litraa vähemmän kaupungissa mitä bensalla. Jos taas ajo painottuu maantielle, niin siinä mennään jo rajoilla kun kulutusero on yleensä vain litran luokkaa. Itse laskin, että jo 12.000 vuodessa on sen parisataa edullisempi dieselillä.
 
Kannattaa pyöritellä niitä verolaskureita. Toi 7-800e/vuosi isosta dieselistä ei ole kauhen merkittävä kun se kulutus on kuitenkin 3-4 litraa vähemmän kaupungissa mitä bensalla. Jos taas ajo painottuu maantielle, niin siinä mennään jo rajoilla kun kulutusero on yleensä vain litran luokkaa. Itse laskin, että jo 12.000 vuodessa on sen parisataa edullisempi dieselillä.
Olen yleensä ollut sillä kannalla ja käsityksessä, että useimmissa tyypillisissä tapauksissa kustannusarvio bensan ja dieselin välillä on vähän nysväystä. Autoon liittyvissä kysymyksissä mennään muuten aika tunnevoittoisesti ja juuri tässä yhdessä detaljissa sitten yhtäkkiä muututaankin oman elämän insinööriksi - sopivan ristiriitaisesti usein muiden järkiargumenttien kustannuksella. Jos haluamaansa autoa saa erilaisilla koneilla, niin tärkeintähän olisi tietysti, millainen moottori on käsittelyominaisuuksiltaan, kestävyydeltään jne. Jos takerrutaan pelkkään käyttövoimaan tai kulutukseen ja jätetään huomiotta vaikka neljän tonnin jakopääremontit, mennään puu edellä perseeseen. Bensan ja dieselin välillä olisin aina valinnut ihan sen mukaan, kummalla tykkää ajaa, jos molempia olisi sopivaan automalliin tai vaihdokkiotokseen tarjolla. Olen omistanut vain bensiinikäyttöisiä, mutta tämä on käynyt enimmäkseen sattuman kautta, vaikka kauppakassi- ja työmatkakoslaksi hieman bensaan päin muutenkin kallistun. Ainakaan käyttövoimaveron pelossa en ole jättänyt dieseliä valitsematta.

Ajomäärän ääritapauksia lukuunottamatta ja ainakin suht normaalin uudehkon keskikokoisen perheauton tapauksessa on ainakin todella pitkään ollut ihan yksi lysti(vuosikulujen kannalta), ajaako "bensalla" vai "dieselillä". Tai ainakin ennen oli, kun käyttövoimaverot olivat niin edullisia vrt. muut kulut. Koko ilmiön yleinen hassun hauskuus olisi verrattavissa siihen, jos vaikka sylinteriluvusta tai sytytyspuolan tyypistä tai jakopään lajista keskusteltaisiin samalla antaumuksella ja laajuudella. Jostain manuaali vs. automaatti tai kitkat vs. nastat(joilla on sentään jotain merkitystä vs. perinteinen käyttövoiman valinta) ehkä kiistellään jopa vähemmän, tai en tiedä onko kiistely oikea termi. Yleinen vanhan kansan viisaushan on, että diesel on aina huono vaihtoehto, ellei aja todella paljon. Lisäksi tämä "ristusnotta"- tai "kuulikko" -tasoinen perustelu, jos vaivaudutaan perustelemaan, keskittyy pelkästään laskennallisiin kuluihin unohtaen kaikki tekniset näkökohdat jotka ehkä puoltaisivat käsitystä. Samoin puhutaan perinteisesti vain maantieajosta, vaikka runsas kaupunkiajohan sen säästön toisi(ja toki paikallisia ilmansaasteita). :hmm:

TL;DR: Kannattaisi ehkä valita sellainen moottori, jolla tykkää ajaa, etenkin mikäli tykkää ajaa manuaalilla ja/tai muuten ajokilla, jossa moottorin vedolla on iso merkitys. Ei se siinä auton omistamisen konkurssissa tunnu missään. Voi sitten säästää jostain muusta, kunhan nyt ei renkaista.
 
Tässä jotain höpinää dieselin kuolemasta, liittyen päästöhuijauksiin:

Onpas siinä taas raflaavasti toimittaja vetänyt otsikossa mutkat suoraksi.

Tuossa käsitellään VW:n päästöhuijausta ja sitä kautta sivutaan muitakin valmistajia, joilla on ollut samoja vippaskonsteja.

Volkswagen-konserni on myöntänyt ohjelman asentamisen "noin 11 miljoonaan autoon". Yhtiö kuitenkin uskoi saavansa EU:sta jonkinlaisen synninpäästön siksi, että sen asentamassa ohjelmassa oleva "lämpöikkuna" pidentää moottorin käyttöikää ja on siten kuluttajien etu.

Käytännössä "lämpöikkuna" toimii niin, että dieselmoottorin päästöjä puhdistetaan sitä vähemmän mitä kylmemmässä lämpötilassa autolla ajetaan. Toisin sanoen esimerkiksi Suomen talvioloissa Volkswagenit ovat tupruttaneet päästöjä ilmeisen valtoimenaan.

Ja tässä tuleekin vastaan autoteollisuuden seuraava kuolemanlaakso. Vastaavaa "lämpöikkunaa" käyttävät dieseleissään monet autonvalmistajat.
 
Onpas siinä taas raflaavasti toimittaja vetänyt otsikossa mutkat suoraksi.

Tuossa käsitellään VW:n päästöhuijausta ja sitä kautta sivutaan muitakin valmistajia, joilla on ollut samoja vippaskonsteja.

Näin on. Viime aikojen diesel-parjaus jatkuu, joten mietityttää, että mitä juttuja taustalla oikein valmistellaan kun julkista mielipidettä jälleen ollaan kääntämässä dieseliä vastaan?
 
Itse ostin reilu kuukaus sitten ekan diesel auton....laskin että tolla tulee kuiteskin halvaks ajaminen vaikka mulla ei tule kilsoja kun joku 15tkm vuoteen
pakettiautoks rekisteröity 09 farkku mondeo 2 litrasella koneella niin verot on vuodessa 260e luokkaa ja liikennevakuutus 160e niin noissa jo säästän noin 250e vuodessa bensaversioon verrattuna (ja normidiesel versioon paljon enemmän) ja keskikulutus ollu nyt noin 2tkm ajolla 5.5 litraa sataselle kun varmaan bensavehkeellä huideltas 8-9 litran hujakoilla.
samoin tilaa on normiautoa enemmän kun ei ole takapenkkejä ja juuri tuli kuskattua 120x215cm biljardi kivipöytä tossa.
 
Mua ei henkilökohtaisesti sen isommin kiinnosta tuleeko diesel+verot sen muutaman kympin edullisemmaksi vai kalliimmaksi vuosittain kuin bensa. Kilometrejä tulee sen verran, että bensapelikin olisi yhtälailla ok. Mieluusti kuitenkin maksan vähän ekstraa siitä, että saa ominaisuuksiltaan ajaa sellaisella autolla josta pitää. Ja kun mennään isomman segmentin autoihin, niin kyllä dieseleissä on vaan valikoimaa huomattavasti enemmän (ainakin käytettynä). Lisäksi auton hankkiminen on aina enempi tai vähempi lottoa; minkä verran sattuu ylimääräisiä vikoja ja huoltoja sattumaan matkan varrelle.

Tietysti dieselautojen mahdollinen nopea arvonalema mietityttää, mutta eipä tuo tavan auton hommaaminen koskaan mikään hyvä sijoitus rahallisesti olekaan. Itsekin otin auton rahoituksella, joten eihän se kivaa ole jos autoa myydessä / vaihtaessa sen arvo on pienempi kuin jäljellä oleva lainan määrä. :D
 
Näin on. Viime aikojen diesel-parjaus jatkuu, joten mietityttää, että mitä juttuja taustalla oikein valmistellaan kun julkista mielipidettä jälleen ollaan kääntämässä dieseliä vastaan?
Nyt on kova momentum sähköautojen läpimurrolle ja/tai polttomoottorien rajoitusten kiihdyttämiselle entisestään, etenkin tänä vuonna kaikenlaisten sattumien kautta. Ylipäänsä edistyksellistä polttomoottoritekniikkaa(ei pelkästään dieseliä, mutta sitä lyömällä on hyvä aloittaa) pitää mollata, jotta saadaan sivuutettua ja demonisoitua se, miten taloudellisia ja ekologisia modernit (myös ei-hybridit) polttomoottoriautot ovat. Akkuteollisuuden ympäristötuhot pitää saada hyssyteltyä pois ja öljyteollisuuden haitat liioitella 70-luvun mielikuvilla.

Toisaalta otsikon aiheeseen palatakseni luulen, että tämä kaikki muukin, myös ei dieseliä vastaan suunnattu, mässytys kääntyy enemmän dieseliä kuin bensaa vastaan, eli polttomoottoriautojen osalta painopiste siirtynee bensaan.
 
Dieseliä harkitessa kannattaa pitää mielessä se että niissä kun on hiukkaspöntöt jotka vaatii täysin lämpimäksi ajetun moottorin ja vielä vartin aikaa suorittaa polton, ettei kannata ihan 10km työmatkoille sellaista hankkia jos ei viikoittain törryyttele pidempää matkaa. Ei varmasti päde kaikkiin autoihin ja malleihin mutta ainakin itelle tuli tämä ongelmaksi kun työpaikka siirtyi lähemmäksi...
 
Dieseliä harkitessa kannattaa pitää mielessä se että niissä kun on hiukkaspöntöt jotka vaatii täysin lämpimäksi ajetun moottorin ja vielä vartin aikaa suorittaa polton, ettei kannata ihan 10km työmatkoille sellaista hankkia jos ei viikoittain törryyttele pidempää matkaa. Ei varmasti päde kaikkiin autoihin ja malleihin mutta ainakin itelle tuli tämä ongelmaksi kun työpaikka siirtyi lähemmäksi...
EGR ja DPF voivat tosiaan olla ongelmana joissakin malleissa, varsinkin pienemmillä moottoreilla varustetuissa, mutta siihenkin on omat ratkaisunsa.

Noiden ongelmia kauhistellaan muutenkin mielestäni vähän liikaa. EGR:n voi joko uusia kovalla rahalla tai vaihtoehtoisesti puhdistaa itse. EGR:n voi jopa poistaa kokonaan ohjelmallisesti käytöstä, mutta se ei ole lain mukaista. DPF:n ongelma voi olla tukkeutuminen, jonka taas voi ratkaista ajamalla edes välillä vähän pidempää pätkää ja jos mahdollista, isommilla kierroksilla, eli pienemmällä vaihteella. Lisäksi EGR saattaa toimimattomana aiheuttaa ongelmia myös DPF:n toiminnalle.

Tässä ihan hyvä tiivistelmä mitä mikäkin palikka diesel-moottorissa tekee:

 
EGR ja DPF voivat tosiaan olla ongelmana joissakin malleissa, varsinkin pienemmillä moottoreilla varustetuissa, mutta siihenkin on omat ratkaisunsa.

Noiden ongelmia kauhistellaan muutenkin mielestäni vähän liikaa. EGR:n voi joko uusia kovalla rahalla tai vaihtoehtoisesti puhdistaa itse. EGR:n voi jopa poistaa kokonaan ohjelmallisesti käytöstä, mutta se ei ole lain mukaista. DPF:n ongelma voi olla tukkeutuminen, jonka taas voi ratkaista ajamalla edes välillä vähän pidempää pätkää ja jos mahdollista, isommilla kierroksilla, eli pienemmällä vaihteella. Lisäksi EGR saattaa toimimattomana aiheuttaa ongelmia myös DPF:n toiminnalle.

Tässä ihan hyvä tiivistelmä mitä mikäkin palikka diesel-moottorissa tekee:



Tuota EGR:ää onki tullu puhdistettua useammasta vehkeestä (+imusarja), pahimmillaan oli vain sormen vahvuinen henkireikä imusarjassa..

DPF:än voi puhdistaa myös vaahdolla mutta sekään ei enää auta jos on päässy tuhkaantumaan, eli kivettymään. Sanon vain, Dieselit tykkää että niillä ajetaan.. ja paljon.
 
Jaa ittellä oli diiseli mikä meni siltikin DFP/EGR paskojen osalta tukoon 240tkm nurkilla, auttoi vain em. osien vaihto. Ja ehkä sen DFP:n olis voinu "pestä" mutteipä innostanut kokeilla. Siksees oli vittumainen purkaa pois että samalla vaihtaa kerralla toimivan kuin että kokeilee.
EGR ennakkkohuoltona oli noin 50tkm välein vedetty EGR/intake puhdistus sprayt imusarjaan - silti meni jumiin ja oli möhnää täys. Vuoden sisällä aiheuttivat 5-10 MIL-herjaa mittaristoon. Ekologisia mukamas, pyh.
Edit: Tämä siis PSA paskeella näin..
 
Viimeksi muokattu:
Jaa ittellä oli diiseli mikä meni siltikin DFP/EGR paskojen osalta tukoon 240tkm nurkilla, auttoi vain em. osien vaihto. Jaa, ehkä sen DFP:n olis voinu "pestä" mutteipä innostanut kokeilla. Siksees oli vittumainen purkaa pois että samalla vaihtaa kerralla toimivan kuin että kokeilee.
EGR ennakkkohuoltona oli noin 50tkm välein vedetty EGR/intake puhdistus sprayt imusarjaan - silti meni jumiin ja oli möhnää täys. Vuoden sisällä aiheuttivat 5-10 MIL-herjaa mittaristoon. Ekologisia mukamas, pyh.

En itte saanu millään sprayllä EGR:ää puhtaaksi vaan ihan manuaalisesti liottamalla ja kaapimalla sen nokiöljymössöpaskan pois. Tankkiin välillä DPF puhdistusaineet että herkemmin polttelis pönttöä

EDIT: DPf:ään voi yleensä paineanturin irroittamalla sumuttaa sitä vaahtoa, ei tarvi sitä sentäs kokonaan irroittaa
 
En itte saanu millään sprayllä EGR:ää puhtaaksi vaan ihan manuaalisesti liottamalla ja kaapimalla sen nokiöljymössöpaskan pois. Tankkiin välillä DPF puhdistusaineet että herkemmin polttelis pönttöä

EDIT: DPf:ään voi yleensä paineanturin irroittamalla sumuttaa sitä vaahtoa, ei tarvi sitä sentäs kokonaan irroittaa
Joo, eipähän se vuosien aikana kertynyt mömmö sieltä EGR:stä tosiaan millään ihmevaahdolla irtoa ja vaikka osittain irtoaisikin, niin tuskin se skeida sieltä irrotessaan hyvää loppumatkalla tekee. Jos EGR:n haluaa puhdistaa kunnolla, niin se ei ole mikään erityistä taitoa vaativa tehtävä, vaan lähinnä edellyttää aikaa ja kärsivällisyyttä. Niin, ja tietenkin paikan missä purkaa ja pitää autoa sen parin päivän ajan, että saa liotettua ja hinkattua kertymät koko kikkareesta. Eikä se maksa varaosanakaan ihan mahdottomasti (riippuu toki autosta). Samaa kamaa rahallisesti kuin vaikkapa joku jarrulevyjen+palojen uusinta.

Tässä hyvä video tuohon jostakin vanhasta Volvon 2.0 D4 -moottorista:

 
Eihän se egr venttiilin ja imusarja putsaaminen vielä ole hidas tai ikävä homma mutta putsatkaapa kannesta imukanavat ja imuventtiilit. Sama paskamäärä löytyy niistäkin...
 
Volvo v70 diesel (vm.2010) tankki täyteen ja matka-arvio oli eilen n.1200km. Mukavaa se, kun vain joka toinen tai jopa kolmas viikko pitää työmatkalla vaivautua tankille.

Tämän vuosimallin (ja vissiin MK3:n alun dieseleissä) valitettava juttu on, että apulaitehihna hajottaa hyvin suurella todennäköisyydellä myös jakohihnan, sitä kun ei ole kunnollisella kotelolla suojattu ja sijoituspaikka on otollinen osumaan tähän.
 
Volvo v70 diesel (vm.2010) tankki täyteen ja matka-arvio oli eilen n.1200km. Mukavaa se, kun vain joka toinen tai jopa kolmas viikko pitää työmatkalla vaivautua tankille.

Tämän vuosimallin (ja vissiin MK3:n alun dieseleissä) valitettava juttu on, että apulaitehihna hajottaa hyvin suurella todennäköisyydellä myös jakohihnan, sitä kun ei ole kunnollisella kotelolla suojattu ja sijoituspaikka on otollinen osumaan tähän.

Harmaalla moottorin kotelolla olevat ovat tuota remmihuoli -sarjaa. Mustalla taas eivät. Oma xc70 vm14 d4 diisseli on siitä mukava että kulutus seka-ajossa pyöriny 6-7.1 välissä vetää isoa kärryä perässä tai ei.
 
Laitetaan sitten omaa tutkimusta sekaan. Availin mielenkiinnosta 250tkm ajetun CDI EGR ja se oli niin puhdas kuin olla voi. Sormella pyyhkäisemällä sai jotain irti, mutta käytännössä täysin puhdas ja venttiili liikkui kuin uusi. Ainakaan 100tkm ajalla sitä ei ollut kukaan muu avannut. Noin 40tkm vuodessa ajoa.
 
OM646. Täytyypä todeta etten tiedä onko ennen vai jälkeen. Oletan että ennen loukkuja.
 
No eihän sitä pakokaasua nyt mitenkään (järkevästi) DPF jälkeen saa takaisin koneeseen, pakosarjasta se on pakko ottaa.
 

1000km range. ;)

Asiallinen laite, mutta kattolija laskee epäkäytännöllisen jyrkästi.

Hetkonen, tämä on nyt sitten siis jonkinlainen farmari Arteon?
Aina tykännyt kyllä arteonin ulkonäöstä, komia auto. :smoke:
 
Arteon on sedanina ihan jees. Farkkuna tylsä pökäle ja sen erottaa passatista vain umpioista.
Jos tuo neliveto-TDI-200hv maksaa tuon 56 tonnia (muutamalla varusteella), niin miksi Arteon jos MHEV A6:n saa 53 tonniin?

(A6 Avant Business 40 TDI MHEV quattro S tronic 2.0/150Kw (204) maksaa 53 337 eur...)
 
Tiedän mihin viittaat, mutta pakkohan tästä on viisastella.

Niinhän se isossa dieselhenkilöautossa yleensäkin on ilman ökyhintaa. Kuppaisella bensakoneellisella pikkukiulullakin usein pikkutankilla pääsee 700 km, jos siis säästi eikä ottanut taloudellisempaa moottoria jolla sama liru riittäisi päälle 800 kilometrin ajoon - kunhan haluaa ajaa kusematta edes 200 kilometriä kaupunkiautolla. Kaasarikoneellisella 80-luvun Volvollakin pääsi 800 kilometriä ja nokilekalla tonnin, jos halusi ajaa melkein höyryille asti. Onko tämä mielekäs vertailu? Kyllähän dieselautoon saisi teknisesti ottaen melko vähillä töillä vaikka 2000 kilometrin toimintamatkan jos haluaisi(ja jossain Ausseissa voisin teoriassa halutakin vaikka silti käyttäisin varakanistereita), ja 700 on kaukana siitä mitä täyssähköiseltä vaatisin missään tilanteessa. Eikös 400 ole jo kannattavuuden ylärajoilla ökyluokassakin ja 200 riittäisi monelle? ;)

Jos tuo neliveto-TDI-200hv maksaa tuon 56 tonnia (muutamalla varusteella), niin miksi Arteon jos MHEV A6:n saa 53 tonniin?
Jos tarkoitus on ajaa, pitää olla tosi preemiumi statusauto eikä silti halua mitään lisämurheita sähkövatkainhommista? Juu, hyvin kaukana omasta käytöstäni tai säästöpolitiikastani, mutta ihan loogista oikean maantieauton etsijälle. Toisaalta tuossa hintaluokassa rahalla ei muutenkaan ole normaalissa käytännön skaalassa mitään merkitystä, joten yhtä hyvin voisi piruuttaan ajaa pitkää siivua 60 000 vuodessa viiden litran kasikoneella. :hmm:
 
Lexuksella 84 litran bensatankki ja vahva 5-litran veekasi riittää laskennallisesti 1050km rangeen 8l/100km kulutuksella :cigar2: Saas nähdä miten pärjää kun ens syksynä olis suunnitelmissa lähteä kiertämään helsingistä nordkappiin ja takaisin.
 
Neste on maailman johtava uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja ja saattaa olla myös ensimmäinen, joka on kehittänyt kaupallisen käyttöön tarkoitetun uusiutuvan bensiinin, todetaan Nesteen tiedotteessa.
Tämän haasteen ratkaisemiseksi on nyt ryhdytty toimeen: Nesteen uusiutuvan bensiinin käytöllä voidaan Nesteen tiedotteen mukaan saavuttaa jopa 65 prosentin* fossiilista polttoainetta pienemmät kasvihuonekaasupäästöt koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna.
Nesteen tavoitteena on kasvattaa tätä lukua ja yltää lopulta jopa 90 prosenttia fossiilista polttoainetta pienempiin kasvihuonekaasupäästöihin.

Tämä tarkoittaisi, että kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen elinkaaren aikana vastaisivat sähköajoneuvojen päästöjä.

Mitenkä tätä uusiutuvaa bensiiniä oikein tuotetaan?
 
Kuinkahan paljon maksaisi kun poistaa adblie järjestelmän toiminnasta ja millainen operaatio se on?
 
Jälleenmyyntiarvo romahtaa sitten aika kivasti, kun harva haluaa ostaa liikennekelvotonta autoa. ADBlue vehkeet kun on vielä suht uusia.

Plus tietysti että laitontahan tuoon joka tapauksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom