Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

No ei mutta nyt vertailtiin jo jäteöljyn kaatamiseen maahan ja autolle vahinkoa tekemiseen. Todennäköisesti sanojalta itseltäkin löytyy isompi mörkö kaapista jos vähän pengotaan enempi. Ja sen ei tarvi olla edes sen lomareissu lentäen luokkaa. Joku asia mistä media ei ole juuri toitottanut yhtä paljoa.
Jep. Eikä tosiaan siitä naapurin autosta huomaa, onko DPF paikallaan vai ei. Koska ei katsastajakaan sitä huomaa, kun vaan päästötesti menee läpi.

2000 mallin HDi 110 hv ei sekään juurikaan haise kylmänä, vaikka DPF puuttuukin noin vanhasta. Ilmeisesti se suoraruiskutus toimii aika optimaalisesti jo noin vanhassa ekan sarjan moottorissa. Samoinhan bensan katalysaattorikin vaatii ensiksi lämpöä ja katalysaattori ei siis toimi heti käynnistyksen jälkeen kylmällä ilmalla.

Niitä pienhiukkasia onkin sitten jo haastavampi mitata :) Jäteöljyä ei kannata vaan maahan kaataa, kun voi pohjavesi pilaantua ja siitä voi tulla pirun iso lasku maksettavaksi. Maan vaihdot ja muut kaivaukset ja se että juomavesi on pilalla tosi isolta alueelta.
 
Bensan pakolämmöt on dieseliä korkeammat, joten on hyvin mahdollista ettei GPF tarvitse erillistä polttoa. Jo normi katalysaattori on ajaessa 600 asteen paikkeilla ja GPF pyritään asentamaan mahdollisimman lähelle moottoria.

Dieselin DPF toimii polttaessa noin 600 asteen paikkeilla, joten bensassa polttolämpötilaan pitäisi päästä jo normaalissa ajossa.
 
Viimeksi muokattu:
Bensan pakolämmöt on dieseliä korkeammat, joten on hyvin mahdollista ettei GDF tarvitse erillistä polttoa. Jo normi katalysaattori on ajaessa 600 asteen paikkeilla ja GDF pyritään asentamaan mahdollisimman lähelle moottoria.

Dieselin DPF toimii polttaessa noin 600 asteen paikkeilla, joten bensassa polttolämpötilaan pitäisi päästä jo normaalissa ajossa.

Ei se pakokaasu kuitenkaan katalysaattoriin 600 asteisena mene kuin rasitukses. Toimimaton katalysaattori on aika viileä. Toimiva katalysaattori lämpenee selvästi pakokaasua kuumemmaksi. Yksi tapa juuri tarkistaa toimiiko katti et sen ulostulos on kuumempi putki kuin sisääntulos.
 
Ei se pakokaasu kuitenkaan katalysaattoriin 600 asteisena mene. Toimimaton katalysaattori on aika viileä. Toimiva katalysaattori lämpenee selvästi pakokaasua kuumemmaksi. Yksi tapa juuri tarkistaa toimiiko katti et sen ulostulos on kuumempi putki kuin sisääntulos.

Ei se pakokaasu menekkään, mutta ainakin osa GDF-tyypeistä tekee myös samat asiat kuin 3-way katalysaattori, käytetään myös nimitystä 4-way katalyysaattori. Eli tuo lämmön nousu myös tapahtuisi viimeistään katalysaattorin toimiessa.

Tuolla ainakin hieman eri toteutusvaihtoehdoista ja toiminnasta tietoa:
https://www.aecc.eu/wp-content/uploads/2017/11/2017-AECC-technical-summary-on-GPF-final.pdf
 
Suuremmista kierroksista voi joku marginaalinen hyöty olla tuon paremman tehoalueen ja pienemmän kulutuksen vaikutuksessa päästöihin, mutta todennäköisesti hyöty DPFän kanssa puhdas nolla. Loukku tukkeutuu, jos polttoa ei suoriteta säännöllisesti ja poltto taas on softalla määritetty tapahtumaan käytännössä vain maantieajossa.

Näissä tosiaan on autokohtaisia eroja, C3 sitikka näyttäis polttavan vielä kaupunkivauhdeissakin.

9a7k80.jpg


Kuten Diazikin tossa sanoi niin DPF ongelmat on merkkikohtaisia. Joissain ne on tasainen ja jatkuva riesa, joissain ei oireile koskaan vaikka käyttö olisi täysin samanlaista. Lisäksi sitten kahdessa samanlaisessa autossa voi toinen kärsiä ongelmista ja toinen ei, kun käyttö eroaa merkittävästi.

Juurikin näin. Kolmesta sitikasta kokemusta (C3/C4 1.6 HDI 110/92) 130-220 tkm ajettuja eikä yhdessäkään ole herjannut loukun tukkeutumista. Yhdellä oli lisäksi ajettu 30 tkm ilman Eolys-nestettä eikä silti herjannut kuin nesteen vähyydestä joka loppui uuden pussin myötä. DPF vaihtokin kuulemma helppoa, pesu 150e ja parilla huntilla saa uutta filtteriä. Itse tosin ajatellut näissä muutaman tonnin autoissa, että ajaa aina sen mitä kestää pikkurempoilla ja jos alkaa useampi satku vuodessa mennä huoltoihin niin tyrkkä johonkin vaihdossa tai paaliin.
 
Tuossa Peugeotin/Citroenin 110hv moottorissa voi alkuperäinen loukku toimia 350tkm asti. Mutta polttoja on varmaan vähän tiheämmin jo ja riski että joskus poltto ei välttämättä onnistukaan.

Itse avasin ja pesin painepesurilla, mutta en tiedä sitten auttoiko oikeasti mitään.
 
Tuossa Peugeotin/Citroenin 110hv moottorissa voi alkuperäinen loukku toimia 350tkm asti. Mutta polttoja on varmaan vähän tiheämmin jo ja riski että joskus poltto ei välttämättä onnistukaan.

No kyllähän se noilla kilsoilla joutaa jo paaliin koko vehje. Itellä on vissiin 2 kertaa ollu omissa nimissä auto jolla on ajettu yli 230 tkm ja niistäkin toinen oli pakettiauto. :D
 
Näissä tosiaan on autokohtaisia eroja, C3 sitikka näyttäis polttavan vielä kaupunkivauhdeissakin.

Juurikin näin. Kolmesta sitikasta kokemusta (C3/C4 1.6 HDI 110/92) 130-220 tkm ajettuja eikä yhdessäkään ole herjannut loukun tukkeutumista. Yhdellä oli lisäksi ajettu 30 tkm ilman Eolys-nestettä eikä silti herjannut kuin nesteen vähyydestä joka loppui uuden pussin myötä. DPF vaihtokin kuulemma helppoa, pesu 150e ja parilla huntilla saa uutta filtteriä. Itse tosin ajatellut näissä muutaman tonnin autoissa, että ajaa aina sen mitä kestää pikkurempoilla ja jos alkaa useampi satku vuodessa mennä huoltoihin niin tyrkkä johonkin vaihdossa tai paaliin.
No polttosykleissäkin on eroja, mutta yleistettynä polttoa ei aloiteta kaupunkiajossa. Poltto kyllä pääsääntöisesti suoritetaan loppuun vaikka ajo muuttuisikin kaupunkirullailuun kesken polton. Joillain merkeillä voi olla vielä variaatioita, joissa poltto voi käynnistyä kaupungissakin mikäli loukun täyttöaste on päässyt "vaarallisen" suureksi...

Citikoissa kuten monilla muillakin merkeillä loukut aika huolettomia ja halpoja jos uusia tarvii...
Loppuunsa aika turhaa tämäkin loukuista höpöttäminen, fakta on että oikein käytettynä se DPF harvoin vikaantuu (poikkeuksena SCR-järjestelmät, jotka paukkuu sille päälle sattuessaan). Nykydiisselillä 100% kaupunkiajo on suoraan sanottuna auton väärinkäyttöä samoin kuin vaikka DSGllä ryömittäminen, toki eihän niitä autoja näin markkinoida kun saattaisi vaikuttaa myynteihin...:D

Luulen että tässäkin ketjussa saastuttamisesta huutelevilla alkaa se 500€ softa ja loukunpoisto kiinnostamaan, jos/kun kohdalle osuu se auto jossa loukun uusiminen kaikkinensa saattaa maksaa pitkästi yli 3k€ (kallein mitä itsellä tullut vastaan)
 
Viimeksi muokattu:
No kyllähän se noilla kilsoilla joutaa jo paaliin koko vehje. Itellä on vissiin 2 kertaa ollu omissa nimissä auto jolla on ajettu yli 230 tkm ja niistäkin toinen oli pakettiauto. :D
Aika hyvin nuo kestää ajoa. Peugeot 406 ostin 448tkm ajettuna ja nyt leimattu 525tkm ajettuna. Suht pirteä tuo 2.0HDi 110hv kone jollain 130hv ohjelmalla. Sitä 1.6HDi Peugeot 407:aa ei itsellä enää ole.

Tuossa 406:ssa on ollut vain pieniä mekaanisia vikoja, jotka on ollut suht helppo korjata. Esim käsijarru, takajarrusylinterit ja jousen kääntölaakeri. Totta että paaliinhan 18v auton jo saisi laittaa. :)
 
No ei mutta nyt vertailtiin jo jäteöljyn kaatamiseen maahan ja autolle vahinkoa tekemiseen. Todennäköisesti sanojalta itseltäkin löytyy isompi mörkö kaapista jos vähän pengotaan enempi. Ja sen ei tarvi olla edes sen lomareissu lentäen luokkaa. Joku asia mistä media ei ole juuri toitottanut yhtä paljoa.
Mitä konkreettista välitöntä se jäteöljyn maahan kaato haittaa? Minä en edes asu pohjavesialueella ja 4,5l jäteöljyä maaperässä on kuule aivan marginaalinen asia verrattuna maailman jätteisiin, minä en edes asu pohjavesialueella ja kymmenen muuta tekosyytä.

Ilkivaltaakaan en hyväksy (kuten en hyväksy muitakaan laittomuuksien kostoa laittomuuksilla). Kyllä se karkuun lähteminen joko hauskanpidon tai parkkipaikkavahingon jälkeen nyt vaan houkuttaa, jos kohdalle osuu auto johon tuli tehtyä yli kolmen tonnin edestä vahinkoa. Suhteessa kaikkeen maailman ilkivaltaan tuo on aika pieni juttu ja sitäpaitsi vahinko ei ollut edes liikenneturvallisuutta vaarantavaa.

Eikä tässä edelleenkään ole kyse mistään ituhippeilystä tai omasta paremmuudesta ihmisenä vaan siitä, että ajetaan liikennekelpoisilla autoilla. Eniten minussa ketuttaa näissä pönttöhermanneissa se, että milloin kaikille diesel autoille ja milloin ihan vaan kaikille autoille vaaditaan ajokieltoja ja lisävero näiden kavereiden tötöilyn takia. Toki ymmärrän että näistä suurin osa on hieman reppanoita, joilla on talous ja elämänhallinta vähän hakusessa, mutta ei sekään tuosta tötöilystä hyväksyttävää tee, ihan samahan pätee siihen ilkivaltaan.
 
Viimeksi muokattu:
No polttosykleissäkin on eroja, mutta yleistettynä polttoa ei aloiteta kaupunkiajossa. Poltto kyllä pääsääntöisesti suoritetaan loppuun vaikka ajo muuttuisikin kaupunkirullailuun kesken polton. Joillain merkeillä voi olla vielä variaatioita, joissa poltto voi käynnistyä kaupungissakin mikäli loukun täyttöaste on päässyt "vaarallisen" suureksi...

Citikoissa kuten monilla muillakin merkeillä loukut aika huolettomia ja halpoja jos uusia tarvii...
Loppuunsa aika turhaa tämäkin loukuista höpöttäminen, fakta on että oikein käytettynä se DPF harvoin vikaantuu (poikkeuksena SCR-järjestelmät, jotka paukkuu sille päälle sattuessaan). Nykydiisselillä 100% kaupunkiajo on suoraan sanottuna auton väärinkäyttöä samoin kuin vaikka DSGllä ryömittäminen, toki eihän niitä autoja näin markkinoida kun saattaisi vaikuttaa myynteihin...:D

Luulen että tässäkin ketjussa saastuttamisesta huutelevilla alkaa se 500€ softa ja loukunpoisto kiinnostamaan, jos/kun kohdalle osuu se auto jossa loukun uusiminen kaikkinensa saattaa maksaa pitkästi yli 3k€ (kallein mitä itsellä tullut vastaan)
Sykleissä on eroa ja myös noissa toimintatavoissa. Väitän että nämä vähän enemmän paperilla kuluttavat ja "rehellisemmät" kulutuslukemat voisivat liittyä myös toimintaan. Jännästi kun eräillä tietyillä merkeillä on tuota ongelmaa noiden päästölaitteiden kanssa muutenkin... Mutua tämäkin toki mutta sen verran mitä seurannut sivusta jengin tappelua niin aika usein tiettyihin merkkeihin liittyneet nuo ongelmat.

Itsellä Focus ST diesel esim saattoi alkaa polttaa paikoillaan parkkiksella jos sille päälle sattui. Suoritti polton loppuun tarvittaessa paikoillaan mutta huomattavasti nopeammin kyllä kierroksilla ja liikkuessa. Teki hyvin vaihtelevasti tuota polttoa ja sen kyllä kuuli äänestä samantien kun poltto lähti. Oma kippo oli siis pääasiassa Kehä1 sisällä ajossa vain. Toki autoin autoa etten keskeyttänyt polttoa vaan ajoin vaikka sitten korttelin ympäri tms jotta sai polttaa rauhassa loppuun.
 
Eikä tässä edelleenkään ole kyse mistään ituhippeilystä tai omasta paremmuudesta ihmisenä vaan siitä, että ajetaan liikennekelpoisilla autoilla. Eniten minussa ketuttaa näissä pönttöhermanneissa se, että milloin kaikille diesel autoille ja milloin ihan vaan kaikille autoille vaaditaan ajokieltoja ja lisävero näiden kavereiden tötöilyn takia. Toki ymmärrän että näistä suurin osa on hieman reppanoita, joilla on talous ja elämänhallinta vähän hakusessa, mutta ei sekään tuosta tötöilystä hyväksyttävää tee, ihan samahan pätee siihen ilkivaltaan.
Ja sitten taas alas sieltä jalustalta.
Ensinnäkin ihan turhaan vertaat DPF kikkailuja jäteöljyllä saastuttamiseen. Jos jotain vertauskuvaa haluat väkisin vääntää, niin vertaa nappipariston roskiin nakkaamiseen, sekin on loppupeleissä pahempi antiekoteko kuin loukunpoisto.

Mihinkään veropelotteisiin ja ajokieltoihin on myöskään aivan turha vedota. Loukuttomia autoja ei voida valvoa mitenkään, ellei auton omistaja ole täysi idiootti ja tyyliin kerro asiasta katsurille. Muutenkin pönttöjen poisto on aivan liian marginaalista että se ketään päättäjää koskaan kiinnostaisi tarpeeksi. Sen sijaan tyydytään pelottelemaan ne pahimmat reppanat pöntönpoistajat toisiin aatoksiin roskalehtien lööpeillä... Muutenkin diisselit on jo EU tasolla päätetty olevan syyllisiä kaikkeen ja tuhottava kokonaan pois liikenteestä, joten mitään väliä enää millään dieseleistä nyhdettävillä valtion tuloilla.

Kerro nyt ihmeessä mikä auto sulla on johon riemusta kiljuen uusit sen loukun hilppeineen, kun sen aika tulee? (Ja sehän kaikissa jossain vaiheessa tulee) Vai paljastuuko tässä vaiheessa ettet ole koskaan dieseliä edes omistanut?

Ei mulla ainakaan kävisi mielessäkään uusia autooni mitään tuhansien eurojen arvoista sontaa, josta loppupeleissä ei ole auton käyttäjälle mitään muuta kuin haittaa?
Ja mielestäni se diesel auto on edelleen ihan täysin liikennekelpoinen vaikka sieltä yksi pirun ritilä puuttuukin putkesta...
Selviääpähän oman loukun poiston jälkeen sekin varmuudella, että kuinka paljon tuokin haitake kulutti ylimääräistä polttoainetta ja täten saastutti enemmän, veikkaan että tätäkään ei ole auton suunnitteluvaiheessa mietitty sen pidemmälle...
 
Mun nykyinen kulkine, BMW e61 LCI 525xd, päätti, että DPF on vaihdon tarpeessa kun mittariin tuli 250tkm. No piuha kiinni ja ajamaan, kaikki paineet ok, lämmöt ok, tuhkat yms. ok, eli kaikki ulos saatavat arvot rajoissa ja todella hyvät. Lisää tutkimusta ja sieltähän se löytyi, autoon koodattu tehtaalla DPF:n vaihtorajaksi 250tkm, jos ei ole jo aikaisemmin mennyt tukkoon. Kyseiselle autolle täytyy kertoa, jos katti/DPF yhdistelmän vaihtaa, niin ennen puukotusta ajattelin kokeilla, että mitä auto tykkää, jos ilmoitan kyseisen osan vaihdetuksi ja tadaa, uudet 250tkm taulussa, toki vaihto-/vikailmoitus tulee paineista/tuhkasta luultavasti ennen 500tkm. "Vaihdon" jälkeen ajettu ~50tkm ilman ongelmia.

Mahtaakohan muillakin merkeilla olla sama vaidatustaktiikka??
 
Mahtaakohan muillakin merkeilla olla sama vaidatustaktiikka??
On. Joillain merkeillä DPF vaihdot kuuluu suoraan huolto-ohjelmaan, ihan sama toimiiko se vanha pönttö vai ei. Joillain taas softalla rajoitettu käyttöikää ja korjaus sinänsä ihan helppoa, senkun kuittaa vaihdetuksi. Näiden toimivimpien mallien hiukkasloukuilla kun kuitenkin suht huoletta ajelee sen puoli miljoonaa oikein käytettynä.

Koskee muuten myös paljon muitakin autojen toimilaitteita, joiden käyttöikää tulostingatemaisesti tiputettu keinotekoisesti...
 
On. Joillain merkeillä DPF vaihdot kuuluu suoraan huolto-ohjelmaan, ihan sama toimiiko se vanha pönttö vai ei. Joillain taas softalla rajoitettu käyttöikää ja korjaus sinänsä ihan helppoa, senkun kuittaa vaihdetuksi. Näiden toimivimpien mallien hiukkasloukuilla kun kuitenkin suht huoletta ajelee sen puoli miljoonaa oikein käytettynä.

Koskee muuten myös paljon muitakin autojen toimilaitteita, joiden käyttöikää tulostingatemaisesti tiputettu keinotekoisesti...

On vaan sen verran kallis tekele kyseiseen vehkeeseen tietämättömälle, että helposti tulee puukkoa tuolle. Ulkomuistista orkkisosa ~3k€ ja tarvike ~300€ + työt, jos ei itte pysty/osaa vaihtaa.
 
Sulla taitaa olla pösön moottori? Debiliin älä vie ainakaan, ne ei osanneet tuota simppeliä operaatiota ollenkaan.

Ei ole pösön moottori, ihan Volvon uusi nelisylinterinen. :)

Debiliin en ole viemässä, turhan kaukana muutenkin. Ja joo, volvotdi nimimerkille menossa.

Volvolla ei ole kilpeä eikä maahantuojalta annettua lukemaa, joten menee sillä 1.5 ka-lla.
 
On vaan sen verran kallis tekele kyseiseen vehkeeseen tietämättömälle, että helposti tulee puukkoa tuolle. Ulkomuistista orkkisosa ~3k€ ja tarvike ~300€ + työt, jos ei itte pysty/osaa vaihtaa.

Aikalailla näyttää olevan normihinta tuo 800€ jossa poistetaan egr + dpf käytöstä, DPF mekaanisesti. Sitten vielä lisää heppoja.

Audille, Volvolle ja volkkarille (plus mersut jne) luokkaa 2800-4000€ orkkisosa, tarvike DPF:ät on aivan paskoja joita ei monen suusta kuultuna kannata ostaa.
 
Ne keillä DPF menee tukkoon, niin ajatteko vain lyhyttä matkaa?

Ootteko koittaneet ajaa kaupungissa sportti moodi päällä? Ainakin bemaripuolella ovat raportoineet jopa pienempiä kulutuksia kuin normaalilla.
Siis automaattivaihteinen kyseessä tuossa tapauksessa.

Tai ylipäänsä hieman isommilla kierroksilla kuin hyvin matalilla.

Ajatus siis on se, että dieselin toimiessa yli-ilmamäärällä siitä riittää lämpöä ja happea sinne DPF:ään. Matka-ajossa tuo tulee normaalisti.

Uudet autot vaatii sen tietyn nopeuden ja tietyn lämpötilan DPF polton aloittamiseksi, Honda vaatii 60kmh + pienemmän vaihteen manuaalisesti, Volvo vaatii väh 80kmh tasaisen vauhdin (ei siis yhtään nykäisyjä tai jarrutteluja) ja sama kuulemma bemari/mersu.

Ajan itse aika paljon, mutta lyhyttä matkaa. Sen takia se DPF alunperin on varmaan mennyt tukkoon (Tosin en tiedä miksei ole polttanut itseään tyhjäksi 50km matkalla jonka teen joka viikko..)
 
Aikalailla näyttää olevan normihinta tuo 800€ jossa poistetaan egr + dpf käytöstä, DPF mekaanisesti. Sitten vielä lisää heppoja.

Audille, Volvolle ja volkkarille (plus mersut jne) luokkaa 2800-4000€ orkkisosa, tarvike DPF:ät on aivan paskoja joita ei monen suusta kuultuna kannata ostaa.

Jos poistoa harkitsee niin luonnollisesti softan yhteydessä, mulla softattiin aikoinaan ajatuksella kaikki on kiinni ja tulee olemaan kiinni. Tuossa bemarin DPF:ssä on yksi miinus, siinä on katti samassa paketissa ja sitä ei voi sieltä hakata auki(joutuu avaamaan), tai voi tietysti, mutta on ihan siinä ja siinä, että pystyykö edes liikennevaloissa autoa käyttämään tyhjäkäynnillä sisäkierto päällä, sen verran alkaa haisemaan. Samaa käryämisongelmaa oli aikoinaan tähtikeulan kanssa kun tehojen/kulutuksen toivossa raapasin katin pois ja pakko se oli sinne takaisin laittaa.
 
Jos poistoa harkitsee niin luonnollisesti softan yhteydessä, mulla softattiin aikoinaan ajatuksella kaikki on kiinni ja tulee olemaan kiinni. Tuossa bemarin DPF:ssä on yksi miinus, siinä on katti samassa paketissa ja sitä ei voi sieltä hakata auki(joutuu avaamaan), tai voi tietysti, mutta on ihan siinä ja siinä, että pystyykö edes liikennevaloissa autoa käyttämään tyhjäkäynnillä sisäkierto päällä, sen verran alkaa haisemaan. Samaa käryämisongelmaa oli aikoinaan tähtikeulan kanssa kun tehojen/kulutuksen toivossa raapasin katin pois ja pakko se oli sinne takaisin laittaa.

Sama asia se on aika monessa autossa, esim tuossa minun Volvossa on myöskin katti samassa kiinni. Siksi se helvetin vaihto-osa maksaa niin perkeleen paljon.

90% autoissa se joudutaan vetää rälläkällä auki.. ja "jos se auto haisee liikennevaloissa niin on softa tehty vituilleen" @hämärämies, tai näin ainakin luin.

Ei se oikein tehtynä käryä


Oho, aika jännä jos on mennyt noin uus jo tukkoon. En oo itse moisiin tarinoihin törmännyt. Vai onko se sit ollut pätkäajossa.

On näitä tehty jo helvetisti, ihan normaali tyyppivika. Tunnen reilut 10 henkilöä jolta losahtanut jo 200tkm kohdalla tukkoon (ostettu uutena, ajettu eniten pitkää matkaa jopa.. Osassa toki sitten lyhyttä matkaa muijalla kauppakassina).

Kun katsoo erään liikkeen facebook sivuja huomaa että aika paljon 2018-2016 vuoden vehkeistäkin irroteltu.
 
Vituttaa vaan että viikkoa aikaisemmin käytin regeneroinnissa (ja ennen sitä toisella firmalla yrittivät, kävivät letkut ja anturit läpi ja laskuttivat siitä saatana 190€) ja maksoin siitä 110€.

Sitten vika palaa 100km päästä huoh, noh tämä näyttänee olevan ainoa vaihtoehto että auton saa ajoon mahdollisimman nopeasti (aika varattu joulukuun alkuun) Omamekaanikko puhui että suosittelee poistamaan, heillä menisi muutenkin lähes tammikuulle sen uuden DPF asennus tilauksen takia..
 
Jaa no 200 tkm kuulostaa ihan normaalilta jo, ajattelin et paljon vähemmän. Omassa pösökoneessa meni jo paljon aiemmin vaikka sai happea ja omistaja oli ajanut uudesta asti 50km työmatkaa.
On tuo 200tkm omasta mielestä helvetin vähän. Itsellä on siis ajettu reilut 300 ja puolsataa tonnia tuolla omalla.

Aikaisemmin on ollut EGR vikaa, mutta ne poistetaan myös samalla sitten.
 
Noh, toivotaan että saan lisää ajokilometrejä tällä fixillä.

Se ois sitten seuraavana listalla jakopää + laatikkoöljyt :P
 
Sama asia se on aika monessa autossa, esim tuossa minun Volvossa on myöskin katti samassa kiinni. Siksi se helvetin vaihto-osa maksaa niin perkeleen paljon.

90% autoissa se joudutaan vetää rälläkällä auki.. ja "jos se auto haisee liikennevaloissa niin on softa tehty vituilleen" @hämärämies, tai näin ainakin luin.

Ei se oikein tehtynä käryä

En tiedä miten se katti vaikuttaa noihin käryihin, mutta joku outo käry putken päästä tulee kun sen ottaa pois. Savutukseen ja mittauksiin tuolla ei ole mitään vaikutusta. Ei DPF:n poistokaan vaikuta savuarvoihin millään tavalla oikein tehtynä. Kainuusta on nämä käytössä olleet ja olevat softat tulleet, joten en jaksa softapuolen ongelmiin enää uskoa. Ja tekee muuten ihan samaa vakionakin, kun katin ottaa pois.

Vituttaa vaan että viikkoa aikaisemmin käytin regeneroinnissa (ja ennen sitä toisella firmalla yrittivät, kävivät letkut ja anturit läpi ja laskuttivat siitä saatana 190€) ja maksoin siitä 110€.

Sitten vika palaa 100km päästä huoh, noh tämä näyttänee olevan ainoa vaihtoehto että auton saa ajoon mahdollisimman nopeasti (aika varattu joulukuun alkuun) Omamekaanikko puhui että suosittelee poistamaan, heillä menisi muutenkin lähes tammikuulle sen uuden DPF asennus tilauksen takia..

Onhan sulla täysin vikakooditon auto. Termari(t)/lämmöt, hehkut, öljymäärä, polttoaineenmäärä yms. kunnossa?
 
En tiedä miten se katti vaikuttaa noihin käryihin, mutta joku outo käry putken päästä tulee kun sen ottaa pois.
Savutukseen ja mittauksiin tuolla ei ole mitään vaikutusta. Ei DPF:n poistokaan vaikuta savuarvoihin millään tavalla oikein tehtynä. Kainuusta on nämä käytössä
olleet ja olevat softat tulleet, joten en jaksa softapuolen ongelmiin enää uskoa. Ja tekee muuten ihan samaa vakionakin, kun katin ottaa pois.

Kyllä se taitaa joka tapauksessa vaikuttaa. Enemmän DPF poistajia kiinnostaa, että meneekö auto katsastuksessa sen jälkeen alle raja-arvon.

Jos katsastuksessa olisi tiukemmat savutusarvot, moni DPF off jäisi kiinni. :bored:
 
Jos poistoa harkitsee niin luonnollisesti softan yhteydessä, mulla softattiin aikoinaan ajatuksella kaikki on kiinni ja tulee olemaan kiinni. Tuossa bemarin DPF:ssä on yksi miinus, siinä on katti samassa paketissa ja sitä ei voi sieltä hakata auki(joutuu avaamaan), tai voi tietysti, mutta on ihan siinä ja siinä, että pystyykö edes liikennevaloissa autoa käyttämään tyhjäkäynnillä sisäkierto päällä, sen verran alkaa haisemaan. Samaa käryämisongelmaa oli aikoinaan tähtikeulan kanssa kun tehojen/kulutuksen toivossa raapasin katin pois ja pakko se oli sinne takaisin laittaa.
Voi sen pöntön silti tyhjentää. Esim. Volvoissa on samanlainen yhdistelmäpaketti ja niitä on softien yhteydessä ihan normisti tyhjätty rälläkällä tai sitten säästömalliin kanki läpi pari kertaa. Jos käryongelmaa on niin softassa vikaa tai jätetty kokonaan säätämättä, kuten varmaan käynyt johtotähden kanssa. Se pelkän katin poistokin kuitenkin hävittää pakopuolen vastapaineet kokonaan...
On näitä tehty jo helvetisti, ihan normaali tyyppivika. Tunnen reilut 10 henkilöä jolta losahtanut jo 200tkm kohdalla tukkoon (ostettu uutena, ajettu eniten pitkää matkaa jopa.. Osassa toki sitten lyhyttä matkaa muijalla kauppakassina).
Ohoh, no johan on VEA koneissa mennyt loukkuhommat perseelleen...(vai johtuneekohan vaan että piti väkisin tehdä Euro6 koneita ilman SCRää).

Oman viismukisen volvon ostin 200tkm ajettuna ja ei ole DPF ongelmia ollut minulla tai edellisellä omistajalla. Omassa käytössä autolla ajetaan 20km siivu suuntaansa päivässä ja hyvin porskuttaa. Loukun täyttöaste ja paine-ero pysyneet noillakin ajoilla hyvin aisoissa.
Kyllä se taitaa joka tapauksessa vaikuttaa. Enemmän DPF poistajia kiinnostaa, että meneekö auto katsastuksessa sen jälkeen alle raja-arvon.

Jos katsastuksessa olisi tiukemmat savutusarvot, moni DPF off jäisi kiinni. :bored:
Eipä se kyllä oikein tehtynä juuri vaikuta. Omassa loukullisessa näyttänyt joka leimalla savuarvo tasan 0.0 ja tiedossa on samakoneinen kampe josta DPF poistettu ja samalla konttorilla k-arvo tasan 0.0. (riippuu tosin mittalaitteistakin)
Jos dpf:n poiston ja softaamisen jälkeen jännittää k-arvon puolesta, niin softapaja vaihtoon. Yleensä ne karanneet savuarvot johtuu siitä, että ohjelmoinnissa on oikaistu oikein huolella ryssämalliin ja ruuvattu pelkät syötöt niin tappiin kuin pumppu ja suuttimet antaa myöten...
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miten se katti vaikuttaa noihin käryihin, mutta joku outo käry putken päästä tulee kun sen ottaa pois. Savutukseen ja mittauksiin tuolla ei ole mitään vaikutusta. Ei DPF:n poistokaan vaikuta savuarvoihin millään tavalla oikein tehtynä. Kainuusta on nämä käytössä olleet ja olevat softat tulleet, joten en jaksa softapuolen ongelmiin enää uskoa. Ja tekee muuten ihan samaa vakionakin, kun katin ottaa pois.



Onhan sulla täysin vikakooditon auto. Termari(t)/lämmöt, hehkut, öljymäärä, polttoaineenmäärä yms. kunnossa?

Juu, kaikki kunnossa, ainoa vikakoodi on rekisterivalosta. Ei siis valita ollenkaan mutta volvon testerillä näyttää punaisena. Mekaanikon mukaan ei merkitystä jos ei auton näytölle siitä vingu

Laitoin ledvalon niin syö vähemmän virtaa niin valittanee sen takia kait

DPF poisto ja softa oikein tehtynä ei nosta käryä putkesta, tosin sitten polkiessa varmasti putken pää tummuu.

Voi sen pöntön silti tyhjentää. Esim. Volvoissa on samanlainen yhdistelmäpaketti ja niitä on softien yhteydessä ihan normisti tyhjätty rälläkällä tai sitten säästömalliin kanki läpi pari kertaa. Jos käryongelmaa on niin softassa vikaa tai jätetty kokonaan säätämättä, kuten varmaan käynyt johtotähden kanssa. Se pelkän katin poistokin kuitenkin hävittää pakopuolen vastapaineet kokonaan...
Ohoh, no johan on VEA koneissa mennyt loukkuhommat perseelleen...(vai johtuneekohan vaan että piti väkisin tehdä Euro6 koneita ilman SCRää).

Oman viismukisen volvon ostin 200tkm ajettuna ja ei ole DPF ongelmia ollut minulla tai edellisellä omistajalla. Omassa käytössä autolla ajetaan 20km siivu suuntaansa päivässä ja hyvin porskuttaa. Loukun täyttöaste ja paine-ero pysyneet noillakin ajoilla hyvin aisoissa.
Eipä se kyllä oikein tehtynä juuri vaikuta. Omassa loukullisessa näyttänyt joka leimalla savuarvo tasan 0.0 ja tiedossa on samakoneinen kampe josta DPF poistettu ja samalla konttorilla k-arvo tasan 0.0. (riippuu tosin mittalaitteistakin)
Jos dpf:n poiston ja softaamisen jälkeen jännittää k-arvon puolesta, niin softapaja vaihtoon. Yleensä ne karanneet savuarvot johtuu siitä, että ohjelmoinnissa on oikaistu oikein huolella ryssämalliin ja ruuvattu pelkät syötöt niin tappiin kuin pumppu ja suuttimet antaa myöten...

Ei nyt pelkästään VEA ongelma, samaa ollut aina.

170tkm asti saa takuuseen.ja 170-200tkm menee kai aika vielä ehkä helposti goodwilliin
 
Viimeksi muokattu:
Onko muille tullut sellasta fiilistä, että dieselit halutaan vähemmälle siksi, että sitä riittää enemmän lentokoneisiin ja laivoihin.

Lentoliikennehän kasvaa jatkuvasti.
Öljyn jalostuksessa syntyy tietyllä jakaumalla "kaikkia" polttoaineita.

Josko tämä tasapaino olisi vääristynyt dieselin (lentobensa on aikalailla vastaavaa) liiallisen kulutuksen puolelle bensaan verrattuna.

No tuo lentobensa voi olla liiallista foliota, mutta tasapaino ylipäänsä.

Eli tavoite on maksimoida voitto niin, että kaikki laadut saadaan myytyä parhaimmalla tuotolla.
 
Sen diesel-auton pakokaasutestin voi teettää korjaamolla ennen kuin suunnittelee katsastusta. Jos savuttaa liikaa, korjaustoimenpiteitä ja sitten vaan lappu kourassa perinteistä vikalistaa hakemaan.
 
Nykyisin dieselautojen määrä vain kaskaa suomessa bensa-autoihin verrattuna.

Ilmeisesti siksi koska nykyinen autovero on niin pirun suuri, että kannattaa tuota 9 vuotta vanha käytetty diesel ruotsista tai saksasta? Toki käytetyn kannattaakin ostaa, koska nehän on niin halpoja muutenkin. :)

Onkohan poliitikoilla mennyt suunnitelmat vähän pieleen?

Ruotsista ja Saksasta tuodaan maahan HS:n mukaan keskimäärin yhdeksän vuotta vanhoja autoja, mikä tarkoittaa, ettei niiden tekniikka, kulutus ja päästöt ole enää tätä päivää.

Miten autoveron poistaminen vaikuttaisi autokannan nuorentumiseen? Katso video alta.



VMan-P718114.jpg
6:20



Tuonnin seurauksena esimerkiksi dieselautojen määrä kasvaa liikenteessämme, vaikka Suomesta ostetuista autoista niiden osuus on vuosi vuodelta pienempi. Kaksi kolmesta tuontiautosta käy dieselillä.

Kallio löytää nurinkuriselle tilanteelle selkeitä syitä. Nykyinen autoveromalli suosii pienipäästöisiä autoja, joten suuripäästöisempiä ja erityisesti isompia dieselautoja tuodaan ulkomailta, jolloin niitä verotetaan vanhan, niiden kannalta edullisemman verotaulukon mukaan.


– Jos päättäjät haluavat kiillottaa sädekehäänsä ja laskea autoveroa vain pienipäästöisiltä autoilta, tämä on valitettava seuraus,
HS: Yhä useampi suomalainen ajaa dieselautolla, vaikka myyntitilastot väittävät päinvastaista – tästä on kyse
 
Nykyisin dieselautojen määrä vain kaskaa suomessa bensa-autoihin verrattuna.

Ilmeisesti siksi koska nykyinen autovero on niin pirun suuri, että kannattaa tuota 9 vuotta vanha käytetty diesel ruotsista tai saksasta? Toki käytetyn kannattaakin ostaa, koska nehän on niin halpoja muutenkin. :)

Onkohan poliitikoilla mennyt suunnitelmat vähän pieleen?


HS: Yhä useampi suomalainen ajaa dieselautolla, vaikka myyntitilastot väittävät päinvastaista – tästä on kyse

Niinno jos samaan rahaan saa Saksasta/Ruotsista huippuvarusteilla olevan "vähän ajetun" Dieselin kuin Suomesta puoliksi loppuun ajetun karvalakki bensan niin valinta on selvä.
 
Onko muille tullut sellasta fiilistä, että dieselit halutaan vähemmälle siksi, että sitä riittää enemmän lentokoneisiin ja laivoihin.

Lentoliikennehän kasvaa jatkuvasti.
Öljyn jalostuksessa syntyy tietyllä jakaumalla "kaikkia" polttoaineita.

Josko tämä tasapaino olisi vääristynyt dieselin (lentobensa on aikalailla vastaavaa) liiallisen kulutuksen puolelle bensaan verrattuna.

No tuo lentobensa voi olla liiallista foliota, mutta tasapaino ylipäänsä.

Eli tavoite on maksimoida voitto niin, että kaikki laadut saadaan myytyä parhaimmalla tuotolla.

Myös tässä maassa kevytöljyn kulutus kasvanut kun raskaanöljynpoltto alkaa olla kiellettyä ja kaikkia vanhat raskasöljykattilat alkaa olla muutettu kevytöljylle....
 
Niinno jos samaan rahaan saa Saksasta/Ruotsista huippuvarusteilla olevan "vähän ajetun" Dieselin kuin Suomesta puoliksi loppuun ajetun karvalakki bensan niin valinta on selvä.
Totta. Suomessa nuo käytetyt autot on huonosti varusteltuja ja hintaa on myös liikaa. Mutta nuo vm2010 ja 9 vuotta vanhat autot on toki enimmäkseen dieseleitä ja paljon ajettuja. Bensat siis vähemmistössä.

Vm2010 nettiautosta.
Diesel 2797 kpl
Bensa 1464 kpl

Vasta aivan uusista autoista bensat olisi enemmistössä.

Nettiauto vm2018
Diesel 3305 kpl
Bensa 4350 kpl

Vm2017
Diesel 2173 kpl
Bensa 2037 kpl
 
Tuostahan oli jo aiemmin juttua, että tuota tuontiautojen keskiarvoa vanhentaa ne 50 vuotta vanhat harrastepelit aikalailla, mediaani taisi olla jotain 3-4 mitä tuolta tuodaan, eli suodastaan uutuudenkarheita noin suomalaiseen autokannan keski-ikään verraten. Ei sillä että vuoden 2009 (=9 vuotta vanha) autotkaan nyt niin radikaalisti uusista poikkeaisi päästöjen kannalta. Oleellisempaa on se että ne saastelaitteen on käytössä kuin se onko se auto nyt Euro5 vai Euro6.
 
Mitä nyt tupruttelee suodattamattomat pienhiukkaset kanssaihmisten ja mahdollisesti omien lapsiensa keuhkoihin.

Että minkä kukin ympäristökseen laskee, vissiin.
Saahan sitä kauan tuprutella pihassa tyhjäkäynnillä että saa renkaiden hiikkaspäästöt kiinni ja hiukkaset omien läpsien keuhkoihin. Saksan mitatauista hiukkaspäästöistä 85% oli renkaista ja jarruista. Jääden vain 15% pakokaasuille vaikka vain kitkoja käyttävä maa onkin.

Jaksa nyt hakea parempaa lähdettä kännykällä joten käytän aiemmin toisaalla vastaan tullutta.
Analyysi: Renkaat ja jarrut suurempi hiukkaspäästöongelma kuin pakokaasu

Kuinka moni meistä sitten asuu alueella jossa ei noi lokaalit päästöt mene kasvillisuus nieluun siitä lähiympäristössä ajelusta. Ja mitkä merkittävät. Ennen talon lämmittämiseen mennyt 2500-3000 litraa vuodessa tuota punaiseksi värjättyä dieseliä. Nyt kun lämpöpumppua ja automatiikka lisätty niin viimeisen 10kk aikana mennyt vaan 1000 litraa. Saunan pesään lapataan myös paikallista puuta. Parin kilsan päässä lähimmät pienet kerrostalotkin lämpeää vielä öljyllä.

En nyt niin hirveästi ole siis murheissaan noista auton parista minuutista jotka sen aikaa kun autolla keretty pois. Maantien varrella ne lokaalit päästöt katoaa siihen metsikköön lannoitteeksi kohtalaisen pienellä matkalla. Jos happamoitumiselle haluttaisi tehdä jotain niin kalkitseminen ei olisi mahdotonta. Mutta suolaus on jo pahempi paha kuin päästöt.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän ne tossa motarilla kovasti toisten keuhkoihin suihkuaa, ja se 100 metriä mitä ajaa lähikaduilla niin merkittävä lisäyshän se on kun ei noi HSL:n mustaa puskevat rämäbussit mitään hiukkasia päästele :smoke:

(Tämä vain oma ympäristöni)

Dieselbussit pitäisi kyllä saada pois lähiliikenteestä mahdollisimman nopeasti. En nyt kannata koko nykyisen autokannan romutusta, mutta ainakaan lisää häkäpönttöjä ei saisi ostaa.
 
Dieselbussit pitäisi kyllä saada pois lähiliikenteestä mahdollisimman nopeasti. En nyt kannata koko nykyisen autokannan romutusta, mutta ainakaan lisää häkäpönttöjä ei saisi ostaa.
Suomessa vaan ei oikein ole kaupunkeja joissa toi noi autojen pakokaasujen lokaalipäästöt auheuttaisi ongelmia. Helsinki on kovin pieni kaupunki täynnä vihreyttä. Eli ei oikein suurkaupunkien dokumenttien päätelmiä sais suoraan vetää täysin erilaiseen ympäristöön.

Dieselistä et päällepäin erota ajetaanko niillä tavallisella dieselillä vai bioversiolla. Lokaleis päästöissä ei eroa, mutta co2 eroa merkittävä onko foossilisesta vai uusiutuvasta. Mitä bussin kokoisesta pilvee tulee niin jää aika pieneksi henkilöä kohden ja pölläyttäes tulee raskasta hiilihiukkasta joka laskeutuu nopeasti.

FJ1CDjL.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa vaan ei oikein ole kaupunkeja joissa toi noi autojen pakokaasujen lokaalipäästöt auheuttaisi ongelmia. Helsinki on kovin pieni kaupunki täynnä vihreyttä. Eli ei oikein suurkaupunkien dokumenttien päätelmiä sais suoraan vetää täysin erilaiseen ympäristöön.

Dieselistä et päällepäin erota ajetaanko niillä tavallisella dieselillä vai bioversiolla. Lokaleis päästöissä ei eroa, mutta co2 eroa merkittävä onko foossilisesta vai uusiutuvasta.

FJ1CDjL.jpg
hiukkanen ei valikoi imeytyykö se viherkasviin vaan johon tuossa helsingin seudulla asuvan yli miljoonan ihmisen keuhkoihin. molemmat saavat yhtäpaljon saastetta. ihmiset enempi koska ajaminen on keskittynyt asutuksen läheisyyteen. harva ajoneuvo keskellä metsää ajaa, joten vihreällä alueella päästötkin ovat nollaluokkaa.
 
hiukkanen ei valikoi imeytyykö se viherkasviin vaan johon tuossa helsingin seudulla asuvan yli miljoonan ihmisen keuhkoihin. molemmat saavat yhtäpaljon saastetta. ihmiset enempi koska ajaminen on keskittynyt asutuksen läheisyyteen. harva ajoneuvo keskellä metsää ajaa.
Miljoonalla hiukkasen tuottajalla on kanssa eroa 10 miljoonaan hiukkasen tuottajaan. Ei se hiukkanen valikoi, mutta jos sen 1 miljoonan hiukkasen sijasta on 10 miljoonaa hiukkasta keuhkoissa. Niin ero tulee sieltä.

Jos taas katsot Suomea kartalta kuinka vihreä on niin lähes kaikki tiet on keskellä metsää. En nyt suoraan muista mikä osuus kaikesta liikenteen km oli Helsingin osuus.
 
Itse asiassa aika moni auto ajaa keskellä metsää... Suomessa ne ongelmatkin on lähinnä tuolla tiiviisti rakennetuissa keskustoissa. Eipä siellä sinänsä ole kenenkään pakko asua jos saasteet vituttaa.

Toki hyvä että parempaan suuntaan mennään.
Niinpä.

Musta vaan tuntuu että nyt liikaa mennään vuohotuksen mukana tässä dieselien kiellossa päästöscandaalien jälkimainingeissa. Noi hiukkaset on kuitenkin ollut kokoaika tiedossa. Ei pitäisi yksittäisiä asioita ottaa silmätikuksi vaan katsella kokonaisuuksia.
 
Suomessa vaan ei oikein ole kaupunkeja joissa toi noi autojen pakokaasujen lokaalipäästöt auheuttaisi ongelmia. Helsinki on kovin pieni kaupunki täynnä vihreyttä. Eli ei oikein suurkaupunkien dokumenttien päätelmiä sais suoraan vetää täysin erilaiseen ympäristöön.

Dieselistä et päällepäin erota ajetaanko niillä tavallisella dieselillä vai bioversiolla. Lokaleis päästöissä ei eroa, mutta co2 eroa merkittävä onko foossilisesta vai uusiutuvasta. Mitä bussin kokoisesta pilvee tulee niin jää aika pieneksi henkilöä kohden ja pölläyttäes tulee raskasta hiilihiukkasta joka laskeutuu nopeasti.

Mun mielestä se on ongelma, että se vehje pitää ihan hirveetä meteliä ja haisee vitun pahalta. En liene yksin mielipiteeni kanssa.

Harmillisesti en löydä mistään esim. Tampereen kaupungin kokemuksia 2-linjan sähköistyksestä. Omat kokemukset on, että on kiva seistä sekä kadunvarressa kun se ajaa ohi, että olla kyydissä. Hiljaista ja hajutonta kyytiä on.
 
Trollikka
Johdinauto eli trolleybussi (puhekielessä trollikka) on linja-auto, joka ottaa käyttövoimansa tien yläpuolella kulkevista sähköjohdoista raitiovaunun tapaan. Raitioliikenteestä poiketen johdinauto kulkee kiskojen sijaan kumisilla renkailla. Koska kiskoja ei ole käytettävissä, ilmajohtoja on kaksi, joista toinen toimii paluujohtona.

Suomessa trollikkaa käytettiin sekä Helsingissä että Tampereella. Helsingissä oli vakavasti harkittu johdinautolinjaa jo vuonna 1929, mutta tämän kulkuneuvojärjestelmän luomiseen ryhdyttiin tosimielessä vasta vuonna 1946. Tällöin Helsingin kaupunginvaltuusto varasi rahat kolmea johdinautoa varten, jotka hankittiin käytettyinä AB Stockholms Spåvägar -yhtiöltä Tukholmasta...

- Ammattiautot

Tällaisiakin on ollut... :)
 
Niinpä.

Musta vaan tuntuu että nyt liikaa mennään vuohotuksen mukana tässä dieselien kiellossa päästöscandaalien jälkimainingeissa. Noi hiukkaset on kuitenkin ollut kokoaika tiedossa. Ei pitäisi yksittäisiä asioita ottaa silmätikuksi vaan katsella kokonaisuuksia.
Dieselgate alkoi 2015. Hiukkassuodatin on (käytännössä) ollut pakollinen vuodesta 2009.

Suunnattomalla päättelykyvylläni arvelen, että jälkimmäinen ei ollut seurausta edellisestä.
 
Nythän tuntuu että ainoa asia mikä merkitsee on se että dieselpannut on paskaa ja perseestä vaikka olis asianmukaiset päästölaitteet.
Tämähän se on.
Asioista täysin pihalla olevat poliitikot ja päättäjät haistavat hyvän keinon nostaa omia pojojaan vouhottamalla jostain pahoista partikkeleista, ja idiootit lammaslaumat seuraavat perässä.

Ketään ei kiinnosta vaikka nykyisellään diisselit ovat kokonaispäästöiltään huomattavasti vähempipäästöisiä kuin bensat. Toisaalta, ei ketään kiinnosta sekään että sähköautot ovat kokonaispäästöiltään moninkerroin pahempia kuin polttisautot. Samaan aikaan Murican punapää irtisanoutuu ilmastosopimuksista ja Kiinassa aiheutetaan vuosikymmenien taantuma globaalin ilmaston kanssa, mutta ei "kun minä luin lehdestä että Diesel = Satan ja kirhjoitettu teksti on fakta..."

Dieselin/ylipäätään polttisten vastustajat menee mun kirjoissa täysin samaan kastiin antivaxereitten ja flättäreiden kanssa. Mistään ei mitään tiedetä, eikä viitsitä faktoja selvittää, mutta vouhottaa jaksetaan silti naapurinkin puolesta...
 
Viimeksi muokattu:
Dieselgate alkoi 2015. Hiukkassuodatin on (käytännössä) ollut pakollinen vuodesta 2009.

Suunnattomalla päättelykyvylläni arvelen, että jälkimmäinen ei ollut seurausta edellisestä.
Dieselin hiukkasista on puhuttu vähintään siitä saakka kun co2 tuli veroja määrääväksi tekijäksi. Pidetty epäreiluna bensaa kohtaan sitä että diesel näyttänyt puhtaammalta huomioimatta hiukkaspäästöjä. Eli toista vuosikymmentä vuotta sitten jo dieselin hiukkaspäästöistä puhuttiin.

Dieselgatessa oli kyse typen oksideista eikä mistään hiukkasista
Kyllä mutta kun diesel vähän väliä tapetilla oli niin helppo syntipukki kaikkeen.

Korjatkaa jos täysin väärässä olen että pelloille ja nurmikoille kylvettävän lannoitteen typpi on sen oksidi muodoissa.
Suuri lannoitekatsaus - Käytännön Maamies
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom