Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Dieselautoilijat sabotoivat itse suodattimiaan – hävytön ilmiö kymmenkertaistaa päästöt: ”Tahallista kotiympäristön tuhoamista!”


Tää on kyl hauskaa kun nää päästöhommat on niin lyhytnäköistä. Dieseleihin kaikenmaailman tulppia pakoputkiin että lyhyen ajanjakson sisällä ei tulisi mahdollisia keuhkosyöpiä tms. ja tämän varjolla on sitten OK nostaa CO2 päästöjä, jotka sitten pidemmä aikavälillä vaikuttaa kaikkiin tällä planeetalla. Sitten samalla itketään että pitäisi niitä CO2 päästöjä vähentää jotta maailma pelastuisi. Melkoista kaksinaismoralismia sanon minä...:smoke:

Ja näitä hiukkasloukkujahan on jo uusissa bensakoneissa...:cigar:
Mitäs tuosta. Ehkä monilla ei ole rahaa tonnin remppaan vanhaan autoon.

Jos autoveroa ei olisi uudessa autossa niin ehkä tuokin raha olisi jäänyt säästöön kun hankintahinta olisi halvempi niin sen voisi sijoittaa sitten huoltoihin.

Tai jos vuotuinen ajoneuvovero olisi vaikka 0 euroa 500e sijaan niin silläkin varmaan saisi uuden hiukkasloukun.

Tämä taas johtuu Suomen erityisolosuhteista, kun monessa Keski-Euroopan maassa pitää lainsäädännön pakottamana laittaa ne oikeat ajovalot päälle, kun sataa. Ihmeen vaikeata tuntuu olevan osalle suomalaisista autonkuljettajista se valojen päälle laittaminen pimeällä. :eek:
Eikös ne vaihdu automaattisesti päälle hämärällä?
 
Mitäs tuosta. Ehkä monilla ei ole rahaa tonnin remppaan vanhaan autoon.

Jos autoveroa ei olisi uudessa autossa niin ehkä tuokin raha olisi jäänyt säästöön kun hankintahinta olisi halvempi niin sen voisi sijoittaa sitten huoltoihin.

Tai jos vuotuinen ajoneuvovero olisi vaikka 0 euroa 500e sijaan niin silläkin varmaan saisi uuden hiukkasloukun.


Eikös ne vaihdu automaattisesti päälle hämärällä?
Vertaa: Jos kodinkoneet/elektroniikka olisivat nykyistä halvempia hankkia, niin ehkä hankinnassa säästyneet rahat voisi sijoittaa sitten huoltoon/korjauksiin...

Ei se mene noin. Hintojen laskiessa entistä herkemmin ostetaan uutta korjaamisen sijaan.
 
Mitäs tuosta. Ehkä monilla ei ole rahaa tonnin remppaan vanhaan autoon.

Jos autoveroa ei olisi uudessa autossa niin ehkä tuokin raha olisi jäänyt säästöön kun hankintahinta olisi halvempi niin sen voisi sijoittaa sitten huoltoihin.

Tai jos vuotuinen ajoneuvovero olisi vaikka 0 euroa 500e sijaan niin silläkin varmaan saisi uuden hiukkasloukun.


Eikös ne vaihdu automaattisesti päälle hämärällä?
DPF Delete näyttäisi kyllä olevan ihan maailmanlaajuinen harrastus, tällä kertaa kyseessä ei ole mikään Suomen autoverotuksen sivuvaikutus.
 
Toi romutuspalkkio voisi tosiaan koskea tyyliin vaikka 3 vuotiaan auton ostoa. Kannustaisi oikeasti enemmän niihin autojen vaihtoihin. Täysin uudessa kun arvon romahdus on niinä muutamana vuotena niin iso ettei romutuspalkkio todellisuudessa ole kannustin vaan pelkkä alennus.

Ja sit toi turvallisuus seikka. Ei se aktiivinenkaan turvallisuus ja hyvät tähdet testeissä tee turvallisemmaksi kuin hyvän turvallisuuden omaava vanha. Yks jo koko. Jos hinnan takia joudut tyytymään pienempiin malleihin entisen sijasta niin kolaritilanteessa vaikka uusi selviäisi itsessään paremmin niin otat todennäköisemmin enemmän vastaantulijankin energiaa vastaan pienempänä. Ja onhan noita täysin susia uusissakin kolariturvallisuudeltaan. Et toi kolariturvallisuus on vähän isompi kokonaisuus kuin vain ikä ja testin arvostelu.
 
Turvallisuusaspektillahan tuota myös tavallisesti perustellaan, uudemmat autot ovat kaikkine järjestelmineen turvallisempia sekä ennaltaehkäisevästi (luistonesto, hätäjarruttimet jne.), mutta myös kolarin sattuessa.

Onko tästä faktaa . vm 2008 on jo vanha auto. Joku autokauppias väittä , että 2018 on merkittästi turvallisempi. Miten?
Itsellä vm2005 painaa 1800kg joten rautaa ei ole säästelty, ajonvakautus ja luistonesto toimii idioottivarmasti. Turvatyynyjä on jokapuolella. Millä tavoin vm2018 on parempi?
 
Onko tästä faktaa . vm 2008 on jo vanha auto. Joku autokauppias väittä , että 2018 on merkittästi turvallisempi. Miten?
Itsellä vm2005 painaa 1800kg joten rautaa ei ole säästelty, ajonvakautus ja luistonesto toimii idioottivarmasti. Turvatyynyjä on jokapuolella. Millä tavoin vm2018 on parempi?

No yleensä noissa erot on se, että 10-15vuotiast alkaa jo rauta "väsymään" tai ainakin näin väitetään. 20-vuotta vanhassa tämän jo uskon.

-08 ei välttämättä ollut niin montaa airbagia kuin nykyään. Nykyään on kaistanvahdit sekä hätäjarruassistentit sekä rengaspaineenvalvontaa, jotka kyllä lasketaan turvallisuutta parantavaksi tekijöiksi.
 
Eikös ne vaihdu automaattisesti päälle hämärällä?

Luulisi vaihtuvan kun mun 11v ranskiksessakin hämärällä syttyy itsekseen(vaikka siis on vanha systeemi eli kaikki valot ulkopuolella palaa myös päivällä, mutta hämärässä syttyy mittarivalot) . Ainut syy mulla on laittaa valokatkasiasta päälle on jos tarvii sumuvaloja.
 
Luulisi vaihtuvan kun mun 11v ranskiksessakin hämärällä syttyy itsekseen(vaikka siis on vanha systeemi eli kaikki valot ulkopuolella palaa myös päivällä, mutta hämärässä syttyy mittarivalot) . Ainut syy mulla on laittaa valokatkasiasta päälle on jos tarvii sumuvaloja.
Trafi ja takavalo(ttomuus)idiotismi
Sieltä lukemaan.

Löytyy paljon uusia autoja, joissa ei ole mitään ajovaloautomatiikkaa. Päiväajovalot palavat kun auto käynnistetään, ja hämärän tullen pitää itse napsauttaa ajovalot päälle.
 
Trafi ja takavalo(ttomuus)idiotismi
Sieltä lukemaan.

Löytyy paljon uusia autoja, joissa ei ole mitään ajovaloautomatiikkaa. Päiväajovalot palavat kun auto käynnistetään, ja hämärän tullen pitää itse napsauttaa ajovalot päälle.

Tuon nyt vielä sulattaisin uudelta autolta ettei syty päivällä takavalot, mutta että vielä herranvuonna 2018 ei sen vertaa ole automatiikkaa että hämärällä ei osaisi niitä itse sytyttää. Kun kaikki tarvittavat anturit (kai?) nykyautosta löytyy.
 
Tuon nyt vielä sulattaisin uudelta autolta ettei syty päivällä takavalot, mutta että vielä herranvuonna 2018 ei sen vertaa ole automatiikkaa että hämärällä ei osaisi niitä itse sytyttää. Kun kaikki tarvittavat anturit (kai?) nykyautosta löytyy.

Minä ohjelmoitutin meidän 2016 Fabian ajovalot niin että aina päiväajovaloilla ajaessa palaa takavalot.
Ajan oikeastaan aina 0-asennossa eli päiväajovaloilla. Täällä kaupungissa ei tartte useinkaan ajovaloja ku katuvalot joka puolella.
Valoautomatiikka tuosta löytyy ja sillekin löytyy auton ajotietokoneesta erilaisia säätöjä. Hämäryys-säätö kuinka pimeää voi olla ennen kuin ajovalot syttyvät.
 
Eikös ne vaihdu automaattisesti päälle hämärällä?

Niissä missä on ajovaloautomaatiikka, niin kyllä vaihtuu. Mutta, kun esimerkiksi Toyotassa, Nissassa ja Kiassa se taitaa olla lisävaruste ainakin päätellen siitä miten paljon valottomia kyseisten automerkkien edustajia tulee pimeällä vastaan. Ja sitten löytyy niitäkin sankareita jotka ovat laittaneet sen valokytkimen 0-asentoon autoasennon sijasta.
 
Eikö tuo ajovaloautomatiikka ole hieman häiritsevä sana kun se tarkoittaa myös sitä että 0-asennolla palaa valot? Ainakin entis vanhaan.
 
En löytänyt erillistä topiccia mutta onko täällä kanssa ystäviä jotka ovat harkinneet DPF poistoa "hämärämiehien" avulla.
Itsellä losahti kuukausi sitten DPF täyteen, käytin regeneroinnissa merkkiliikkeessä kuukauden odottelun jälkeen (sori on kiirettä renkaiden kanssa t: kassa) ja 100km päästä taas täynnä(koko 100km aikalailla 20km pätkissä..)

Sain kyseltyä itselle ajan osaavalta pajalta prosessiin, tarkoitus olisi napata EGR + DPF veks ja sitten lisäillä hiukan heppoja. Luotan siihen että noita OBD testejä tehdään vain 1.9.2016 -> eteenpäin käyttöönotettuihin oleviin dieselautohin, oma on siis käyttöönotettu loppuvuodesta 2014 tosin softapaja sanoi että kyllä mittarit näyttää hänen ohjelmallaan testeihin kaikki oikein, jos semmoinen jostain tuntemattomasta tehtäisiin tämän ikäiseen autoon.

KA-arvo ei kumminkaan tuon 1.5 yli mitenkään nouse noiden operoimisesta pois, joten siihen ei ainakaan vuoden päästä katsastuksessa tyssää.
 
Itse olen myös miettinyt samanlaista ratkaisua. Kulutuksen pitäisi hieman laskea ja omasta mielestä vähemmän rikkoutuvia/kuluvia osia on aina pieni erävoitto teknisissä laitteissa. Olen useasti miettinyt miksi näitä dieselin arvoja seurataan ja miksi hiukkasloukun poistaminen on muka niin helvetin vaarallista, muttei sitä silti edes huomata katsastuksessa?
 
Itse olen myös miettinyt samanlaista ratkaisua. Kulutuksen pitäisi hieman laskea ja omasta mielestä vähemmän rikkoutuvia/kuluvia osia on aina pieni erävoitto teknisissä laitteissa. Olen useasti miettinyt miksi näitä dieselin arvoja seurataan ja miksi hiukkasloukun poistaminen on muka niin helvetin vaarallista, muttei sitä silti edes huomata katsastuksessa?

Onhan ne diesel partikkelit pahasta ihmiselle, se on totta.
DPF vaihtaminen tuohon omaan vekottimeen tarkottaisi myös katalysaattorin uusimista, joten hinta on reilut 2500€ töineen..

Kulutus laskee sen puoleen että polttoa ei enää tapahdu, EGR kun laittaa veks niin ei tapahdu niitä osa-aika polttoja niin tippuu monessa tapauksessa jopa litralla kulutus, joten jos sulla DPF toimii ja ei oireile niin ainoastaan EGR poistoon (n. 550€ hintainen homma, sis tehonlisäyksen)
 
Onko kukaan muu harkinnit jäteöljyjen kippaamista vaan naapurin takapihalle yöllä niin pääsisi helposti eroon? Mä vein vanhan pesukoneenkin sinne kun en viitsinyt maksaa kierrätykseen viennistä.
 
Onko kukaan muu harkinnit jäteöljyjen kippaamista vaan naapurin takapihalle yöllä niin pääsisi helposti eroon? Mä vein vanhan pesukoneenkin sinne kun en viitsinyt maksaa kierrätykseen viennistä.

Niinno tuo nyt ei ole verrattavissa, kyllä ne siellä autohuollon pihasta alkaa kulkeutumaan läheiseen lähiöön jos joka kuukausi joutuu pakkopoltossa käyttämään.

Ongelmaahan ei olisi jos se ei oireilisi, en nyt alkaisi vertaamaan DPF poistoa jäteöljyjen kippaamiseen =)
 
Onko kukaan muu harkinnit jäteöljyjen kippaamista vaan naapurin takapihalle yöllä niin pääsisi helposti eroon?
Mä vein vanhan pesukoneenkin sinne kun en viitsinyt maksaa kierrätykseen viennistä.

Sulla täytyy olla tosi vittumainen naapuri, vai oletko mahdollisesti itse sellainen?

Mulla on sellainen käsitys, että kodinkoneliikkeet ottaa vanhan ilmaiseksi, ainakin jos ostaa uuden.
Saattavat ottaa kaatopaikallakin, tai muussa kierrätyspisteessä, oletko kysynyt?

Myös jäteöljyn voi palauttaa kierrätyspisteeseen, esim. kaatopaikalle, ilmaiseksi.

:)
 
Viimeksi muokattu:
Onko tästä faktaa . vm 2008 on jo vanha auto. Joku autokauppias väittä , että 2018 on merkittästi turvallisempi. Miten?
Itsellä vm2005 painaa 1800kg joten rautaa ei ole säästelty, ajonvakautus ja luistonesto toimii idioottivarmasti. Turvatyynyjä on jokapuolella. Millä tavoin vm2018 on parempi?
Tästähän löytyy paljonkin faktaa jos vain jaksat kuukletella. Ei se raudan tai airbagien määrä ole mikään ratkaiseva tekijä, vaan ylipäätään kori- ja turvatekniikan kehittyminen.
Ihan esimerkkinä vaikka Volvo V70 vm. 2008 vs. 2016. Rakenteeltaan lähes täysin sama auto, mutta viimeisissä malleissa crumblezonet seuraavaa sukupolvea ja reilusti enemmän elektronisia turvavarusteita. Mittaustavasta riippuen uudempi on turvallisempi.
Kulutus laskee sen puoleen että polttoa ei enää tapahdu, EGR kun laittaa veks niin ei tapahdu niitä osa-aika polttoja niin tippuu monessa tapauksessa jopa litralla kulutus, joten jos sulla DPF toimii ja ei oireile niin ainoastaan EGR poistoon (n. 550€ hintainen homma, sis tehonlisäyksen)
Kulutus tippuu DPF poiston jälkeen lähinnä sen johdosta, että ylim. tulppa poistettu pakoputkesta ja kone hengittää vapaammin. Kulutuksen saa tippumaan jo pelkällä hyvin tehdyllä tehosoftalla, jossa tehoalue optimoidaan paremmin sopivaksi (tehtaalta konesoftat on aina jonkin sortin rampautettuja kompromisseja). EGR taas ei vaikuta millään lailla regenerointi polttoihin, ja sen voi ja kannattaa poistaa aina käytöstä kun mahdollista, sillä ei ole mitään muuta käytännön virkaa kuin sotkea imusarja noella ja nykyautoissa lämmittää jäähdytysnestettä...
Omakin kampe menossa ohjelmointiin, kunhan joutaisi kaivamaan tuon DPFän tyhjäksi.

Kannattaa sitten valita se softapaja huolella. Työn puolesta on tullut nähtyä vaikka minkälaisia kirjaimellisia puukotuksia, joista on alkuilon jälkeen ollut pelkkää harmia. Pahimmillaan aiheutetaan tonnien tuhot jos ohjelma on "jonkun" hieno ihan itse rävelletty...
 
Tästähän löytyy paljonkin faktaa jos vain jaksat kuukletella. Ei se raudan tai airbagien määrä ole mikään ratkaiseva tekijä, vaan ylipäätään kori- ja turvatekniikan kehittyminen.
Ihan esimerkkinä vaikka Volvo V70 vm. 2008 vs. 2016. Rakenteeltaan lähes täysin sama auto, mutta viimeisissä malleissa crumblezonet seuraavaa sukupolvea ja reilusti enemmän elektronisia turvavarusteita. Mittaustavasta riippuen uudempi on turvallisempi.
Kulutus tippuu DPF poiston jälkeen lähinnä sen johdosta, että ylim. tulppa poistettu pakoputkesta ja kone hengittää vapaammin. Kulutuksen saa tippumaan jo pelkällä hyvin tehdyllä tehosoftalla, jossa tehoalue optimoidaan paremmin sopivaksi (tehtaalta konesoftat on aina jonkin sortin kompromisseja). EGR taas ei vaikuta millään lailla regenerointi polttoihin, ja sen voi ja kannattaa poistaa aina käytöstä kun mahdollista, sillä ei ole mitään muuta käytännön virkaa kuin sotkea imusarja noella ja nykyautoissa lämmittää jäähdytysnestettä...
Omakin kampe menossa ohjelmointiin, kunhan joutaisi kaivamaan tuon DPFän tyhjäksi.

Kannattaa sitten valita se softapaja huolella. Työn puolesta on tullut nähtyä vaikka minkälaisia kirjaimellisia puukotuksia, joista on alkuilon jälkeen ollut pelkkää harmia. Pahimmillaan aiheutetaan tonnien tuhot jos ohjelma on "jonkun" hieno ihan itse rävelletty...

Jooh, vien ihan pajalle jolla on kyllä tuolta VRCF:n puolelta saanut kiitosta ja ainakin Facebook sivujen mukaan puuhastelee aika paljon uudempien autojen parissa.t
EGR polttaa myös omiaan samalla kun kierrättää paskaa siellä systeemissä. (tai näin on kerrottu)
 
Onko kukaan muu harkinnit jäteöljyjen kippaamista vaan naapurin takapihalle yöllä niin pääsisi helposti eroon? Mä vein vanhan pesukoneenkin sinne kun en viitsinyt maksaa kierrätykseen viennistä.
Tämä on just sitä turhanpäiväistä kukkahattutäteilyä minkä takia näitä pirun päästöhaitakkeita onnedes keksitty. Jeesustellaan ja parannetaan maailmaa niiden minimipäästöisten uusien diisselien kanssa, tajuamatta että naapurin Pena tempaisee joka aamu kylmiltään sen 80-luvun perintömersun käyntiin ja pöläyttää yhdellä startilla ilmoille sen Euro6 koneen koko eliniän edestä typenoksideja ja partikkeleita. Kadun päässä taas maansiirto Moilanen rouskuttaa 80-luvun Sisuilla 24/7 ja lakua pukkaa taivaalle 20m korkeuteen...

Joten juu, en kyllä jaksa potea huonoa omaatuntoa yhdestä hiukkasloukusta. Ne autot joista loukut on poistettu jää kuitenkin meidänkin lilliputti autokannassa johonkin prosentin tai kahden tienoille. Paljon enemmän päästöhaittaa aiheutuu kun nämä hienot päästöhärvelit on puolet ajasta tukossa/muuten paskana ja koneet käy miten sattuu...vähänkään uudemmissa toki jo ratkaistu halvaannuttamalla koko auto jos ecu havaitsee vian.
Jooh, vien ihan pajalle jolla on kyllä tuolta VRCF:n puolelta saanut kiitosta ja ainakin Facebook sivujen mukaan puuhastelee aika paljon uudempien autojen parissa.t
EGR polttaa myös omiaan samalla kun kierrättää paskaa siellä systeemissä. (tai näin on kerrottu)
Hyvä homma, saa nuo höpökoodarit kuoleentuakin pois markkinoilta.
Ja ei se EGR mitään polta, uudemmissahan on lämmönvaihtimetkin jäähdyttämässä palokaasuja ennen itse EGR venttiiliä...
 
Jeesustellaan ja parannetaan maailmaa niiden minimipäästöisten uusien diisselien kanssa, tajuamatta että naapurin Pena tempaisee joka aamu kylmiltään sen 80-luvun perintömersun käyntiin ja pöläyttää yhdellä startilla ilmoille sen Euro6 koneen koko eliniän edestä typenoksideja ja partikkeleita. Kadun päässä taas maansiirto Moilanen rouskuttaa 80-luvun Sisuilla 24/7 ja lakua pukkaa taivaalle 20m korkeuteen...

Joten juu, en kyllä jaksa potea huonoa omaatuntoa yhdestä hiukkasloukusta. Ne autot joista loukut on poistettu jää kuitenkin meidänkin lilliputti autokannassa johonkin prosentin tai kahden tienoille.
DPF:n poistoja on niin vähän, ettei väliä, mutta 80-luvun Sisuja tai antiikkimersujahan on kaikilla. No, voi kai sitä koittaa itseään pettää noinkin. Aika pieni prosentti sekin on joka dumppaa jäteöljynsä naapurin oihalle, joten sehän on ihan ok.

Se on vaan tympeää, että näiden vastuuttomien penninvenyttäjien takia aina koko dieselin autoilua syytetään hiukkaspäästöistä, jotka eivät ole mikään ongelma nykydieseleille jouden omistajan pitävät autonsa tieliikennekunnossa.

Edellä mainittu idea lisäkäyrtömaksusta dpf:työmille, joka voitaisiin löpö-malliin korotettuna koko omistusajalta kiinni jäädessä alkaa kuulostaa hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Sain kyseltyä itselle ajan osaavalta pajalta prosessiin, tarkoitus olisi napata EGR + DPF veks ja sitten lisäillä hiukan heppoja. Luotan siihen että noita OBD testejä tehdään vain 1.9.2016 -> eteenpäin käyttöönotettuihin oleviin dieselautohin, oma on siis käyttöönotettu loppuvuodesta 2014 tosin softapaja sanoi että kyllä mittarit näyttää hänen ohjelmallaan testeihin kaikki oikein, jos semmoinen jostain tuntemattomasta tehtäisiin tämän ikäiseen autoon.

KA-arvo ei kumminkaan tuon 1.5 yli mitenkään nouse noiden operoimisesta pois, joten siihen ei ainakaan vuoden päästä katsastuksessa tyssää.

OBD:ta ei tuon ikäisessä katsota sen tarkemmin kuin että moottorin vikavalo ei saa jäädä palamaan. Tuon ikäisessä K-arvo katsotaan ensisijaisesti valmistajan kilvestä tai moottoritilassa olevasta tarrasta joten jos se on esim. 0.50 niin se on määräävä. DPF:n poistamisen jälkeen ei välttämättä enää mene niihin rajoihin. Plus jos katsastussetä näkee epämääräisiä hitsaussaumoja pöntön kupeessa niin voi raakata jo siitäkin.
 
Tämä on just sitä turhanpäiväistä kukkahattutäteilyä minkä takia näitä pirun päästöhaitakkeita onnedes keksitty. Jeesustellaan ja parannetaan maailmaa niiden minimipäästöisten uusien diisselien kanssa, tajuamatta että naapurin Pena tempaisee joka aamu kylmiltään sen 80-luvun perintömersun käyntiin ja pöläyttää yhdellä startilla ilmoille sen Euro6 koneen koko eliniän edestä typenoksideja ja partikkeleita. Kadun päässä taas maansiirto Moilanen rouskuttaa 80-luvun Sisuilla 24/7 ja lakua pukkaa taivaalle 20m korkeuteen...

Joten juu, en kyllä jaksa potea huonoa omaatuntoa yhdestä hiukkasloukusta. Ne autot joista loukut on poistettu jää kuitenkin meidänkin lilliputti autokannassa johonkin prosentin tai kahden tienoille. Paljon enemmän päästöhaittaa aiheutuu kun nämä hienot päästöhärvelit on puolet ajasta tukossa/muuten paskana ja koneet käy miten sattuu...vähänkään uudemmissa toki jo ratkaistu halvaannuttamalla koko auto jos ecu havaitsee vian.
Hyvä homma, saa nuo höpökoodarit kuoleentuakin pois markkinoilta.
Ja ei se EGR mitään polta, uudemmissahan on lämmönvaihtimetkin jäähdyttämässä palokaasuja ennen itse EGR venttiiliä...
Onneks noin köyhiä autoja ei käytännössä tule ollenkaan vastaan kaupungissa. Aika vitun pitkää pitäis venaa et tulee eka 80-luvun paske vastaan.

Kävisin naapurin auton laittamassa paskaksi jos tietäisin siinä olevan tollanen viritys. Yksittäisellä köyhällä ei ole mitään oikeutta saastuttaa muiden hengitysilmaa.
 
OBD:ta ei tuon ikäisessä katsota sen tarkemmin kuin että moottorin vikavalo ei saa jäädä palamaan. Tuon ikäisessä K-arvo katsotaan ensisijaisesti valmistajan kilvestä tai moottoritilassa olevasta tarrasta joten jos se on esim. 0.50 niin se on määräävä. DPF:n poistamisen jälkeen ei välttämättä enää mene niihin rajoihin. Plus jos katsastussetä näkee epämääräisiä hitsaussaumoja pöntön kupeessa niin voi raakata jo siitäkin.
Se katsastussetä puhui että syöttöä (dieselin ruiskutusta) voi olla vähemmän, jos auto on vapaalla parkissa päästötestauksen aikana. Eli siis periaatteessa päästöt voisi olla isommat, kun ajetaan vaihde päällä. Voisi siis jollain lailla vähäsen huijata, jos auto on ohjelmoitu hyvin?

Ei suurta ongelmaa, jos vaan se DPF ja katalysaattori vielä löytyvät pakoputkesta.


Osassa autoista DPF:n saa avattua helposti ilman rälläkkää. Ei jää siis mitään jälkiä. Ainakin Peugeot 407 1.6 HDi:ssä on avattava pönttö.
 
Viimeksi muokattu:
Ottaahan se. Valtiolla vaan ei toistaiseksi ole keinona selvittää noita kovin tehokkaasti.

Se sun keskenkasvuinen perseilysi ei ole seuraus, se on keskenkasvuista perseilyä :tup:

Jos luulet ettet jää moisesta helposti nykypäivänä kiinni, niin hauska heppu olet. Ihan ekana kannattaa varoa mitä nettiin kirjoittaa :kahvi: mutta joo vastauksesi ei kyllä
yllättänyt :geek:
Juuh okei. Vähän peräänkuulutan vastuuta tekemisistä lain rikkojille ja ekoterroristeille.

Tästä sainkin idean kirjelmöidä edustajalleni. Pitäis noi vanhat dieseöit kieltää kokonaan. Onneksi on ilmastovaalit tulossa.
 
Juuh okei. Vähän peräänkuulutan vastuuta tekemisistä lain rikkojille ja ekoterroristeille.

Tästä sainkin idean kirjelmöidä edustajalleni. Pitäis noi vanhat dieseöit kieltää kokonaan. Onneksi on ilmastovaalit tulossa.
Esim joku romutuspalkkio vanhoille bensa ja diesel autoille, jotka on vielä ajokunnossa ja liikennekäytössä. Vaikkapa vain 200-300€. Ikärajaksi vaikka 18 vuotta.

En tiedä nousisiko autojen keski-ikä yhtään, mutta ainakin muutama ruosteinen romu voisi olla vähemmän liikenteessä?

Ikäraja voisi olla myös 2003 ja vanhemmat, koska 2004 tuli aivan ensimmäiset DPF dieselautot.
 
Siitä vaan. Parempi sekin kun idioottimainen omaisuuden tuhoaminen jonka korjaaminen aiheuttaa enemmän päästöjä kun se tuhnu jota kävit paskomassa.

Ei siinä, itsellä on seuraavassa autossa adbluet ja kaikki mutta jos ne alkaa takuuajan jälkeen temppuilemaan ja korjaaminen on reilusti kalliimpaa kuin poistaminen, niin eipä siinä ole kahta sanaa. En edes aja kaupungissa joten aivan yksi ja sama oman sädekehän kannalta.
Aivan raivostuttava ajatus et joku wt saastuttaa muiden ilman säästääkseen pari senttiä. Tutlijat pystyy arvioimaan yhden tarkkuudella määrän kaupunkilaisia jotka vittu kuolee tohon paskaan.

Saksan malli. Rotiskoilla saa ajaa kaupunkien ulkopuolella.
 
Niinhän mä just sanoin että en aja kaupungissa.

Tarvike-dpf:t on nykyään aika halpoja joten ei niitä oikeesti tarvis edes tyhjentää, poikkeus on muutamat mallit missä on justiin kattia ja muuta samassa ja vaihto maksaa sitten tuhansia.

Senttejä, tuhansia. Sama juttu :smoke:
No useimmissa maissa ajetaan bensalla. Toimii!
 
Senttejä, tuhansia. Sama juttu :smoke:
Niin satasia tai tuhansia per muutama sataa tuhatta, eli sentti tai sentin osia per kilometri. Ei tuo todellakaan mikään iso kuluerä ole, varsinkin kun ei se softaus ja pöntön tyhjennys sekäön ilmaita ole.

Kuinkahan moni näistä tyhjäpöttö(päistä) käyttää enemmän kuin tuon ylimääräisiin öljynvaihtoihin tai ei-pakollisiin pesuihin?
 
Ei se ole muutama sata tuhatta. Esimerkiksi toi PSA:n jumalmoottori vetää pöntön tukkoon vaihtelevasti 60-100 tkm välein vaikka miten hyvin ajaisi.
PSA:n pöntöt taitaa myös olla halvimmasta päästä, joten edelleen ei kummoinen kustannus hyötyyn nähden.
 
Perehtykääs nyt ekohipit edes siihen tekniikkaan ennenkuin huutelette täällä ekoterrorismista. Joku hiukkasloukkupönttökään ei ole yhtään niin autuaaksi tekevä keksintö kuin on mainostettu.
Ylipäätään henkilöautoliikenteen päästöt on yksi suhiseva pieru hirmumyrskyssä, että menkäähän sen naapurin loukuttoman auton lisäksi potkimaan kaikki valtakunnan tienhoitokalusto ja kaikki vähänkään vanhemmat raskaan kaluston lotjakkeet...
 
Ne keillä DPF menee tukkoon, niin ajatteko vain lyhyttä matkaa?

Ootteko koittaneet ajaa kaupungissa sportti moodi päällä? Ainakin bemaripuolella ovat raportoineet jopa pienempiä kulutuksia kuin normaalilla.
Siis automaattivaihteinen kyseessä tuossa tapauksessa.

Tai ylipäänsä hieman isommilla kierroksilla kuin hyvin matalilla.

Ajatus siis on se, että dieselin toimiessa yli-ilmamäärällä siitä riittää lämpöä ja happea sinne DPF:ään. Matka-ajossa tuo tulee normaalisti.
 
Ne keillä DPF menee tukkoon, niin ajatteko vain lyhyttä matkaa?

Ootteko koittaneet ajaa kaupungissa sportti moodi päällä? Ainakin bemaripuolella ovat raportoineet jopa pienempiä kulutuksia kuin normaalilla.
Siis automaattivaihteinen kyseessä tuossa tapauksessa.

Tai ylipäänsä hieman isommilla kierroksilla kuin hyvin matalilla.

Ajatus siis on se, että dieselin toimiessa yli-ilmamäärällä siitä riittää lämpöä ja happea sinne DPF:ään. Matka-ajossa tuo tulee normaalisti.
Suuremmista kierroksista voi joku marginaalinen hyöty olla tuon paremman tehoalueen ja pienemmän kulutuksen vaikutuksessa päästöihin, mutta todennäköisesti hyöty DPFän kanssa puhdas nolla. Loukku tukkeutuu, jos polttoa ei suoriteta säännöllisesti ja poltto taas on softalla määritetty tapahtumaan käytännössä vain maantieajossa.

Kuten Diazikin tossa sanoi niin DPF ongelmat on merkkikohtaisia. Joissain ne on tasainen ja jatkuva riesa, joissain ei oireile koskaan vaikka käyttö olisi täysin samanlaista. Lisäksi sitten kahdessa samanlaisessa autossa voi toinen kärsiä ongelmista ja toinen ei, kun käyttö eroaa merkittävästi.

Omassakaan ei mitään oiretta ole, eikä todennäköisesti ole tulossakaan, mutta loukku lähtee silti. Ei mulla kämpän takkahormissa tai omassa pakoputkessakaan ole mitään puolitulppaa, joten saa lähteä autostakin...
 
Viimeksi muokattu:
Itse pitäisin DPF:n, kun olisi sitten helpompi myydä täysin tieliikennekelpoinen auto. Jos siitä hiukkasloukusta ei kerran mitään haittaakaan ole.

Itsellä Peugeot 406 2.0 HDi, mutta se on niin vanha, että siitä hiukkasloukku puuttuu. :) EGR pitäisi olla myös tulpattu. Ohjelmointikin on joskus tehty ja kulutus on oikeastaan hyvin pieni, jotain vähän alle 5.0l.

Vaatiihan tuollainen 18v auto jo pientä harrastuneisuutta, että saa pysymään ajokunnossa. Tekniikka on toiminut silti vielä hyvin varmasti. Toki kysymysmerkki että kuinka kauan liikkuu.
 
Suuremmista kierroksista voi joku marginaalinen hyöty olla tuon paremman tehoalueen ja pienemmän kulutuksen vaikutuksessa päästöihin, mutta todennäköisesti hyöty DPFän kanssa puhdas nolla. Loukku tukkeutuu, jos polttoa ei suoriteta säännöllisesti ja poltto taas on softalla määritetty tapahtumaan käytännössä vain maantieajossa.

Kuten Diazikin tossa sanoi niin DPF ongelmat on merkkikohtaisia. Joissain ne on tasainen ja jatkuva riesa, joissain ei oireile koskaan vaikka käyttö olisi täysin samanlaista. Lisäksi sitten kahdessa samanlaisessa autossa voi toinen kärsiä ongelmista ja toinen ei, kun käyttö eroaa merkittävästi.

Omassakaan ei mitään oiretta ole, eikä todennäköisesti ole tulossakaan, mutta loukku lähtee silti. Ei mulla kämpän takkahormissa tai omassa pakoputkessakaan ole mitään puolitulppaa, joten saa lähteä autostakin...

Ai.

Itse luulin, että lämpö+palava aine+happi=palamista.

-> kiintoaine vähenee -> tukkeutuminen vähenee.

Voi myös koittaa lämmittää DPF:ää ulkopuolelta pitäen moottorin kierroksia ylhäällä. Sekin auttaa. Siis jos pystyy tekemään sen turvallisesti.
 
Ai.

Itse luulin, että lämpö+palava aine+happi=palamista.

-> kiintoaine vähenee -> tukkeutuminen vähenee.

Voi myös koittaa lämmittää DPF:ää ulkopuolelta pitäen moottorin kierroksia ylhäällä. Sekin auttaa. Siis jos pystyy tekemään sen turvallisesti.
Jos sulla jotain palaa putkessa ilman regenerointia niin moottorissa on vikaa.

Vaikka se nyt rautalankamallina jotakuinkin mainitsemallasi kaavalla menee, niin mitään yleispätevää totuutta on vaikea sanoa. Yhtä todennäköisesti kaava menee: suuremmilla kierroksilla -> poltetaan enemmän polttoainetta -> enemmän jätettä putkeen. Se todellinen vaikutus siinä +/-1000rpm luokassa on varmasti silti häviävän pieni.

DPFän ulkoinen lämmittäminen taas menee ihan huuhaaksi, ainakin autossa paikallaan. Polttolämpötilat on kuitenkin 600-800 asteen tienoilla ja pöntön kennon lämmittäminen noihin lämpötiloihin ulkoisesti aiheuttaa jo melkoiset pintalämmöt...:D Toki noita täysin tukkeessa olevia pönttöjä on ihan menestyksekkäästi ehjätty nakkaamalla koko pönttö irtonaisena nuotioon...
 
Viimeksi muokattu:
Jos sulla jotain palaa putkessa ilman regenerointia niin moottorissa on vikaa.

Vaikka se nyt rautalankamallina jotakuinkin mainitsemallasi kaavalla menee, niin mitään yleispätevää totuutta on vaikea sanoa. Yhtä todennäköisesti kaava menee: suuremmilla kierroksilla -> poltetaan enemmän polttoainetta -> enemmän jätettä putkeen. Se todellinen vaikutus siinä +/-1000rpm luokassa on varmasti silti häviävän pieni.

DPFän ulkoinen lämmittäminen taas menee ihan huuhaaksi, ainakin autossa paikallaan. Polttolämpötilat on kuitenkin 600-800 asteen tienoilla ja pöntön kennon lämmittäminen noihin lämpötiloihin ulkoisesti aiheuttaa jo melkoiset pintalämmöt...:D Toki noita täysin tukkeessa olevia pönttöjä on ihan menestyksekkäästi ehjätty nakkaamalla koko pönttö irtonaisena nuotioon...

Jaahas.

No, ei mulla muuta.
 
Ne keillä DPF menee tukkoon, niin ajatteko vain lyhyttä matkaa?

Ootteko koittaneet ajaa kaupungissa sportti moodi päällä? Ainakin bemaripuolella ovat raportoineet jopa pienempiä kulutuksia kuin normaalilla.
Siis automaattivaihteinen kyseessä tuossa tapauksessa.

Tai ylipäänsä hieman isommilla kierroksilla kuin hyvin matalilla.

Ajatus siis on se, että dieselin toimiessa yli-ilmamäärällä siitä riittää lämpöä ja happea sinne DPF:ään. Matka-ajossa tuo tulee normaalisti.
En tue dpf-poistoa, mutta autonvalmistajillakin luulisi olevan jotakin vastuuta laitteiston toiminnasta. Velipoika ajeli uudehkolla Audillaan anoppilasta kotiin ~750 km, ja kotikadulla 200 metriä ennen kotipihaa auto ilmoitteli tukkeutuvasta suodattimesta, että pitäisi vähän kovempaa ajella. Ihan normaalia kesäajoa mm. moottoritiellä ja valtateillä. En sitten tiedä, sattuiko juuri tuossa vaiheessa loukku täyttymään, mutta ei kuulostanut olevan edes ainoa kerta.
 
En tue dpf-poistoa, mutta autonvalmistajillakin luulisi olevan jotakin vastuuta laitteiston toiminnasta. Velipoika ajeli uudehkolla Audillaan anoppilasta kotiin ~750 km, ja kotikadulla 200 metriä ennen kotipihaa auto ilmoitteli tukkeutuvasta suodattimesta, että pitäisi vähän kovempaa ajella. Ihan normaalia kesäajoa mm. moottoritiellä ja valtateillä. En sitten tiedä, sattuiko juuri tuossa vaiheessa loukku täyttymään, mutta ei kuulostanut olevan edes ainoa kerta.
Pitäisi se poltto onnistua 80 tai 100 km/h tasaisessa vauhdissa aivan hyvin.

Tuossa Audin tapauksessahan poltto oli keskeytynyt jo jotain 2 kertaa aiemmin? Vasta sen jälkeen auto ilmoittaa, että ajappas kovempaa (tai pienemmällä vaihteella?) että moottori saa polton tehtyä kokonaan läpi. Varmaan alkumatkasta poltteli vielä aivan normaalisti, mutta loppumatkasta ei, ja varmaan se dpf oli vain liian tukossa jo.

Vanhassa 1.6 Peugeotissa on joku lisäsäiliö, josta tulee ainetta dpf:ään ja palaminen tehostuu. Jotain 350 tkm pääsi, mutta melko tiheään poltti jo dpf:ää. Pidemmällä matkalla parikin kertaa poltto.
 
Toivottavasti nämä ympäristövouhottajat ei lämmitä taloaan puilla eikä öljyllä. Ei grillaa hiilillä. Ei matkusta lentokoneella. Eikä osta ruokaa joka rahdataan toiselta puolen maailmaa. Ei käytä kangaskauppakassia jollei sitä saa käytettyä 1000 kertaa jollloin vasta muovikassia ekologisempi. Ostaa sähkönsä ekosähkönä. Jne. Piipertämistä. Samalla kun rahtilaivat kyntää piiput pikimustana.

Ei noilla hiukkassuodattiemien poistolla ole juuri mitään merkitystä jollei asu kaupungissa.

Noissa tarvikeosissa niin onkohan noissa pöntöis saama kuin kateissa et kun alkuperäinen kestää 20 vuotta niin tarvike on kulunut jo 2 vuodessa loppuun. Alkuperäiskateista maksavat ihan hyvinkin romuksi myytäes, mutta tarvikkeita ei edes välttämättä huoli.
 
Viimeksi muokattu:
Mahdettiinkohan lyijyllisestä bensiinistä sanoa aikoinaan samaa, että eihän lisäaineella ole juuri mitään merkitystä. Pienhiukkasten vaikutuksista on ihan vastaavia tutkimuksia kuin lyijystä aikoinaan. Vaikka maapallon mittasuhteissa yhden henkilön päätöksillä ei ole kuin piiperryksen kokoinen vaikutus, niin paikallisesti vaikutus voi olla isokin. Tehdään vaan suomesta kaatopaikka koska maailman mittakaavalla olemme yksi pyöristysvirheen kymmenys...
 
Mahdettiinkohan lyijyllisestä bensiinistä sanoa aikoinaan samaa, että eihän lisäaineella ole juuri mitään merkitystä. Pienhiukkasten vaikutuksista on ihan vastaavia tutkimuksia kuin lyijystä aikoinaan.
Tottakai mutta jos ne ehtii laskeutua keskellä korpea alas ei ne ole kenenkään keuhkoissa. Jaa määrät minkä verran niitä keräytyy. Suomessa saatesumut on kovin marginaalinen ilmiö muuhin maailmaan verrattuna. Suomen väestö ei riitä edes yhden suurkaupungin väestönmäärään. Jos nyt noista päästöistä vähän voi vouhottaa Helsingissa ja parissa isommassa kaupungissa niin siihen se jääkin. Saastesumuksi asti niissäkään ei piisaa.

Ja aineillakin eroa.. mitkä poistuu ja mitkä ei elimistöstä.

Vaikka maapallon mittasuhteissa yhden henkilön päätöksillä ei ole kuin piiperryksen kokoinen vaikutus, niin paikallisesti vaikutus voi olla isokin. Tehdään vaan suomesta kaatopaikka koska maailman mittakaavalla olemme yksi pyöristysvirheen kymmenys...

Suhteellisuuden tajua vähän sille millä kaatopaikka tehdään ja millä ei. Oletko edes ajatellut kumpi tuolla korvessa tien varressa enempi luontoa tuhoaa. Laskeutuneet hiukkaspäästöt vai se maantiesuola (Cacl2).
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti nämä ympäristövouhottajat ei lämmitä taloaan puilla eikä öljyllä. Ei grillaa hiilillä. Ei matkusta lentokoneella. Eikä osta ruokaa joka rahdataan toiselta puolen maailmaa. Ei käytä kangaskauppakassia jollei sitä saa käytettyä 1000 kertaa jollloin vasta muovikassia ekologisempi. Ostaa sähkönsä ekosähkönä. Jne. Piipertämistä. Samalla kun rahtilaivat kyntää piiput pikimustana.

Ei noilla hiukkassuodattiemien poistolla ole juuri mitään merkitystä jollei asu kaupungissa.

Noissa tarvikeosissa niin onkohan noissa pöntöis saama kuin kateissa et kun alkuperäinen kestää 20 vuotta niin tarvike on kulunut jo 2 vuodessa loppuun. Alkuperäiskateista maksavat ihan hyvinkin romuksi myytäes, mutta tarvikkeita ei edes välttämättä huoli.
Ei niitä DPF:iä saisi siltikään poistaa, vaan korjata autot.

Koska periaatteessa samanlaista saastetta tulee puu- ja öljylämmityksellä ja dieselautolla, jossa ei ole suodatinta. Tai sitten ostaa sen käytetyn bensa-auton, niin ei tarvitse DPF:ää poistaa, tai riittävän vanhan dieselin. Niillä on ihan laillista ajaa, jos vaan kori ja moottori vielä on ajokunnossa.

Joku tietämätön kumminkin ostaa sen DPF poistetun auton, kun myyjä helposti unohtaa kertoa, että hups, menin poistamaan sen turhana. :)

Itsellä maalämpö, niin ei tarvitse polttopuuta tai polttoöljyä ostaa.

Voi olla että tankkaan autoon seuraavaksi tuota. Yhdestä tankista sitä jopa saa. Neste MY uusiutuva diesel™ – Sinun panoksesi ilmastotalkoisiin
 
Viimeksi muokattu:
Ei niitä DPF:iä saisi siltikään poistaa, vaan korjata autot.

Koska periaatteessa samanlaista saastetta tulee puu- ja öljylämmityksellä ja dieselautolla, jossa ei ole suodatinta. Tai sitten ostaa sen käytetyn bensa-auton, niin ei tarvitse DPF:ää poistaa, tai riittävän vanhan dieselin. Niillä on ihan laillista ajaa, jos vaan kori ja moottori vielä on ajokunnossa.

Joku tietämätön kumminkin ostaa sen DPF poistetun auton, kun myyjä helposti unohtaa kertoa, että hups, menin poistamaan sen turhana. :)

Itsellä maalämpö, niin ei tarvitse polttopuuta tai polttoöljyä ostaa.

Voi olla että tankkaan autoon seuraavaksi tuota. Yhdestä tankista sitä jopa saa. Neste MY uusiutuva diesel™ – Sinun panoksesi ilmastotalkoisiin
No ei mutta nyt vertailtiin jo jäteöljyn kaatamiseen maahan ja autolle vahinkoa tekemiseen. Todennäköisesti sanojalta itseltäkin löytyy isompi mörkö kaapista jos vähän pengotaan enempi. Ja sen ei tarvi olla edes sen lomareissu lentäen luokkaa. Joku asia mistä media ei ole juuri toitottanut yhtä paljoa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom