Tämä autojen polttoaineisiin liittyvien päästöjen korostaminen on minuakin ihmetyttänyt pitkään. On tainnut vihreiltä unohtua, takseilla ja busseilla kun vallan liikkuvat eivätkä joudu koskaan huolloissa tai rengasliikkeissä käymään, että oudosti renkaista katoaa kilotolkulla tavaraa 10-20tkm aikana ja jarrulevyt sekä palatkin häviävät hiljakseen johonkin.
Odotas vaan jos ja kun sähköautot yleistyvät, niin kyllä näistä ajetaan itkeä ja vaaditaan niiden perusteella taas autoilun kieltämistä tai vähintää rankkaa veronkorotusta.
Tais olla tuosta jotkut hatarat muistikuvat:
Uusille tyyppihyväksyttäville bensiinikäyttöisille autoille tuli syyskuun alussa 2017 uuden Euro 6c -normin käyttöönoton myötä sama hiukkaspäästön massaraja (PM 5 mg/km) kuin dieselautoilla on ollut jo vuodesta 2013 alkaen. Lisäksi sallittu hiukkasten enimmäislukumäärä (PN) on 6 x 1011 kilometriä kohti.
Kaikille ensirekisteröitäville uusille autoille muutos astuu voimaan 1.9.2018. Jo käytössä olevia autoja muutos ei koske.
Tavoitteena hyvä suorituskyky
Uusi tiukka hiukkaspäästöraja koskee suorasuihkutusmoottoreita. Sen vuoksi suorasuihkutuksella varustetuissa bensiinimoottoriautoissa tarvitaan käytännössä hiukkassuodatin.
Rajat itsessään ei ole muuttuneet pitkään aikaan, mutta mittaustapa jolla niihin pitää päästä on. 6c tarkoitti käytännössä samoihin rajoihin piti päästä WLTP syklillä kun 6b oli NEDC pohjainen. 6d-temp, joka tuli viime syksynä voimaan, lisäsi tähän, että todellisessa liikenteessä päästöt eivät saa kasvaa yli 2,1 kertaiseksi labrarajaan verrattuna, ja tämä nyt yleisesti ottaen se vaikein mihin päästä.
Tai no, ei oikeastaan vaikeampi, mutta kalliimpi kun diesel vaatii kusilaitteet ja bensatkin alkaa vaatia hiukkasloukkuja. Sehän se volkkarinkin motivaationa oli, varmasti olisivat osanneet tehdä auton, joka pääsee ilman softia riittäviin lukemiin, mutta ureapesurin pois jättäminen oli kilpailuetu hinnan kannalta. Monesti kun kuulee puhuttavan, että dieselistä on vaikeaa ellei mahdotonta saada vähäpäästöinen (NOx). Eikä ole, se on vaan sen verran hinnakasta, ettei joka pikkukippoon ole kannattavaa.
Sinänsä koko itku dieselin "päästöhuijauksista" on ollut turhaa, jos nyt unohdetaan VW:n softat. Ei siinä mitään huijausta ole, että yhdellä tavalla laskettuna päästöt on eri kuin toisella. Yhtälailla bensa-autot ja sähköautot on samalla logiikalla about kaikki "päästöhuijausautoja", koska esim. sähköauto ei pääse testisyklin 0g CO2 lähipäästöihin jos päätetäänkin ihan toisella laskutavalla laskea elinkaaripäästöt mukaan. Eikä bensa-autot ole päässeet liikenteessä samoihin hiukkaspäästöihin kun labra sykleissä. Ja edelleen kaikki näytönohjaimet on huijausnäytönohjaimia, koska ne ei pääse karvadonitseja piirrellessä samaan virrankulutukseen testatussa desktop idlessä jne.
Ei siis siinä mitään, tottakai se on hyvä, että testit vastaa lähemmin tosielämään, mutta kyllä se on syytä ymmärtää, ettei se ole huijausta, että jonkun standrdin mukaan laskettu arvo ei ole sama kuin jonkun toisen standardin mukaan laskettu.