Tärkeä Kauppiaspalaute: ohjeet ja käytäntö

Pitääkös tämä donpeksin kirjoittama paikkansa näiden palautteiden osalta? Kysyn sen johdosta, että sain toissa kesän tienoilla eräältä käyttäjältä sekä negatiivisen myynti- että ostajapalautteen tapauksessa, jossa kauppoja hänen kanssaan ei syntynyt.

Olin kauppaamassa viallista prossua 40e pyyntihinnalla, ja käyttäjä tarjosi siitä 30e yksityisviestillä, jonka hyväksyin. Toimituksesta/noudosta ja maksusta keskustellessa kävi ilmi, että hän asuu muualla, ja sanomansa mukaan "Pitää tosin vielä katsella milloin olisin siellä suunnalla käymässä". Odottelin sitten vastausta kysymykseeni milloin hän mahdollisesti voisi tulla komponentin hakemaan. Tästä jäi itselleni sellainen tulkinta, ettei noudolla olisi kovinkaan kiire, tai että pelkästään tämän tuotteen noutaminen minulta ei mahdollisesti saisi käyttäjää saapumaan suunnalleni.

Samaan aikaan toinen käyttäjä lähestyi minua tarjouksella, jossa ilmoitti ostavansa muitakin minulla täällä myynnissä olleita tuotteita ja ilmoitti tulevansa hakemaan ne samana päivänä, jos hyväksyn tarjouksen. Päätin sitten myydä useamman tuotteen kerralla tälle nopeammalle toimijalle, ja ilmoitin siitä ensimmäiselle tarjoajalle. Vaihdettiin yhdet viestit vielä asiasta, jonka jälkeen kauppapalautteissani on nämä em. palautteet.

Menikö tämä nyt oikein? Ymmärrän ensimmäisen tarjoajan mielipahan, mutta jos toimituksesta sopimisen kohdalla asiat alkavat hankaloitua tai pitkittyä, niin koin parhaana ratkaisuna myydä useamman tuotteen kerralla toiselle tarjoajalle, joka oli valmis noutamaan ne välittömästi. Ansaitsenko siis 2 kpl erilaisia negatiivisia kauppapalautteita toiminnastani?
 
Pitääkös tämä donpeksin kirjoittama paikkansa näiden palautteiden osalta? Kysyn sen johdosta, että sain toissa kesän tienoilla eräältä käyttäjältä sekä negatiivisen myynti- että ostajapalautteen tapauksessa, jossa kauppoja hänen kanssaan ei syntynyt.

Olin kauppaamassa viallista prossua 40e pyyntihinnalla, ja käyttäjä tarjosi siitä 30e yksityisviestillä, jonka hyväksyin. Toimituksesta/noudosta ja maksusta keskustellessa kävi ilmi, että hän asuu muualla, ja sanomansa mukaan "Pitää tosin vielä katsella milloin olisin siellä suunnalla käymässä". Odottelin sitten vastausta kysymykseeni milloin hän mahdollisesti voisi tulla komponentin hakemaan. Tästä jäi itselleni sellainen tulkinta, ettei noudolla olisi kovinkaan kiire, tai että pelkästään tämän tuotteen noutaminen minulta ei mahdollisesti saisi käyttäjää saapumaan suunnalleni.

Samaan aikaan toinen käyttäjä lähestyi minua tarjouksella, jossa ilmoitti ostavansa muitakin minulla täällä myynnissä olleita tuotteita ja ilmoitti tulevansa hakemaan ne samana päivänä, jos hyväksyn tarjouksen. Päätin sitten myydä useamman tuotteen kerralla tälle nopeammalle toimijalle, ja ilmoitin siitä ensimmäiselle tarjoajalle. Vaihdettiin yhdet viestit vielä asiasta, jonka jälkeen kauppapalautteissani on nämä em. palautteet.

Menikö tämä nyt oikein? Ymmärrän ensimmäisen tarjoajan mielipahan, mutta jos toimituksesta sopimisen kohdalla asiat alkavat hankaloitua tai pitkittyä, niin koin parhaana ratkaisuna myydä useamman tuotteen kerralla toiselle tarjoajalle, joka oli valmis noutamaan ne välittömästi. Ansaitsenko siis 2 kpl erilaisia negatiivisia kauppapalautteita toiminnastani?
No jos ostaja ei osannu sanoa, milloin olisi tulossa noutaan, nii ei tossa enää tossa vaiheessa ole mitää kauppoja lukkoon lyöty, vaikka alunperin hyväksyitki. Kyl nyt jotain käryä pitäisi olla(ennen tarjouksen tekemistä), vaikka toisella paikkakunnalla asuuki ja valmis noutokauppoihin silti.

e: ja toisekseen ei sulle "ostajapalautetta" kuulu silloin kun olet myyjänä. Ota ylläpitoon yhteyttä ja pyytänevät yv-viesteistä screenshottia. Pelkällä sun sanalla ei taida palautteet (ainakaa myyntipalaute) poistua.
 
Ne yv:t voinee myös raportoida, jolloin yp näkee ne ja ei tarvitse säätää screenshottien kanssa.
 
Ne yv:t voinee myös raportoida, jolloin yp näkee ne ja ei tarvitse säätää screenshottien kanssa.
Ok, ite vaa aatellu, että helpompaa ku on yks (tai kaks) kuva, josta kaikki selkenee, kuin raportoida kaikkia viestejä? Vai riittääkö yhden raportointi? "sählääminenki" subjektiivista, mun mielestä screenshotin ottaminen ja lataaminen on tosi näppärää ja helppoa. Aikaa menee noin "15 sekuntia"
 
Viimeksi muokattu:
No jos ostaja ei osannu sanoa, milloin olisi tulossa noutaan, nii ei tossa enää tossa vaiheessa ole mitää kauppoja lukkoon lyöty, vaikka alunperin hyväksyitki. Kyl nyt jotain käryä pitäisi olla(ennen tarjouksen tekemistä), vaikka toisella paikkakunnalla asuuki ja valmis noutokauppoihin silti.

e: ja toisekseen ei sulle "ostajapalautetta" kuulu silloin kun olet myyjänä. Ota ylläpitoon yhteyttä ja pyytänevät yv-viesteistä screenshottia. Pelkällä sun sanalla ei taida palautteet (ainakaa myyntipalaute) poistua.
Jes, kiitos vinkeistä ja ohjeista, toimin näiden mukaan!
 
Kysyn kun en ketjun selauksella löytänyt vastausta:

onko ok antaa palautetta pelkästään YV:llä käytyihin kauppoihin, eli, että ketjua ei ole ollutkaan kauppapuolella?
 
Miten palautteen antaminen onnistuu? Tuolta ylhäältä nastoitetun linkin "Kauppiaspalaute (2)" -linkin kautta aukeavassa lomakkeessa lukee käyttäjänimen kohdalla harmaalla vain Ylläpito, eikä siihen pääse kirjoittamaan.
 
Miten palautteen antaminen onnistuu? Tuolta ylhäältä nastoitetun linkin "Kauppiaspalaute (2)" -linkin kautta aukeavassa lomakkeessa lukee käyttäjänimen kohdalla harmaalla vain Ylläpito, eikä siihen pääse kirjoittamaan.
Tuo on tosiaan tämän ketjun aloittajan (Ylläpito) kauppiaspalautteet.

Pääset kirjoittamaan haluamallesi käyttäjälle palautetta klikkaamalla joko ketjussa, jossa haluamasi käyttäjä on aloittajana, tuota mainitsemaasi nappia tai sitten klikkaamalla käyttäjän nimimerkkiä -> Kauppiaspalaute

1728655265111.png
 
Onko tuo linkki myyntiketjuun edelleen hyvä tapa lisätä palautteeseen, suurin osa palautteista kun näkyy yleensä olevan ilman..
 
Onko tuo linkki myyntiketjuun edelleen hyvä tapa lisätä palautteeseen, suurin osa palautteista kun näkyy yleensä olevan ilman..
Itse ainakin aina lisään sen, moni ei vain taida joko tietää tästä hyvästä tavasta tai ei vain jaksa laittaa sitä.
linkin tosiaan voi lyhentää muodosta https://bbs.io-tech.fi/threads/kauppiaspalaute-ohjeet-ja-kaytanto.4709/ muotoon bbs.io-tech.fi/threads/4709 niin säästää merkkejä
 
Itse lähtisin hieman matalammalta ja toivoisin että edes tulisi se kauppiaspalaute. Tämä siis siltä pohjalta että monesti itse laitan vielä (lue lähes 100% aina laitan) kauppojen jälkeen jotain viestiä luokkaa "tuote tuli perille" tai "seurannan mukaan sait tuotteen" + "laitoin positiivisen kauppiaspalautteen".

En sitten tiedä mitä pitäisi sanoa tai tehdä mutta en vain viitsi "kerjätä" joten oman kokemuksen mukaan reippaasti päälle 50% ei vaan ikinä saa jätettyä sitä palautetta. Minusta tuon pitäisi olla ns. itsestään selvä vinkki jos mainitsen että tuote on perillä tms. ja että jätin positiivisen palautteen.. ehkä se ei vaan riitä?
 
Itse lähtisin hieman matalammalta ja toivoisin että edes tulisi se kauppiaspalaute. Tämä siis siltä pohjalta että monesti itse laitan vielä (lue lähes 100% aina laitan) kauppojen jälkeen jotain viestiä luokkaa "tuote tuli perille" tai "seurannan mukaan sait tuotteen" + "laitoin positiivisen kauppiaspalautteen".

En sitten tiedä mitä pitäisi sanoa tai tehdä mutta en vain viitsi "kerjätä" joten oman kokemuksen mukaan reippaasti päälle 50% ei vaan ikinä saa jätettyä sitä palautetta. Minusta tuon pitäisi olla ns. itsestään selvä vinkki jos mainitsen että tuote on perillä tms. ja että jätin positiivisen palautteen.. ehkä se ei vaan riitä?
Jos palautetta ei näy, niin laittaa ko. henkilölle viestiä et "hei, muista laittaa palautetta" tms. Ei maksa mitään, eikä se ole mitään kerjäämistä.
 
Itse lähtisin hieman matalammalta ja toivoisin että edes tulisi se kauppiaspalaute. Tämä siis siltä pohjalta että monesti itse laitan vielä (lue lähes 100% aina laitan) kauppojen jälkeen jotain viestiä luokkaa "tuote tuli perille" tai "seurannan mukaan sait tuotteen" + "laitoin positiivisen kauppiaspalautteen".

En sitten tiedä mitä pitäisi sanoa tai tehdä mutta en vain viitsi "kerjätä" joten oman kokemuksen mukaan reippaasti päälle 50% ei vaan ikinä saa jätettyä sitä palautetta. Minusta tuon pitäisi olla ns. itsestään selvä vinkki jos mainitsen että tuote on perillä tms. ja että jätin positiivisen palautteen.. ehkä se ei vaan riitä?
Samaa mieltä. Tuskin useimmatkaan meistä alkavat järsimään kaikkia kauppoja, mitä joku on tehnyt.

Joku on tehnyt 500 kpl, 5€ kauppoja ja joku 20 kpl 100€, mutta Positiivinen Kauppiaspalaute on aina erittäin Arvokasta.

Jotkut antaa palautetta, jotkut Ei, mutta vastavuoroisuus on POP. Ja parhaat keskustelut olen aina käynyt YV:llä Kauppojen jälkeen.
 
Taipuuko softa siihen, että kauppiaspalautteet näkyisivät tuossa linkssä mistä pääsee lukemaan niitä? Tyyliin "Kauppiaspalaute (+3 0 -2)"? Tai saisiko jotenkin muuten etenkin nuo negatiiviset näkymään jo aikaisemmassa vaiheessa kuin kaikki palautteet avaamalla?
 
Itse lähtisin hieman matalammalta ja toivoisin että edes tulisi se kauppiaspalaute. Tämä siis siltä pohjalta että monesti itse laitan vielä (lue lähes 100% aina laitan) kauppojen jälkeen jotain viestiä luokkaa "tuote tuli perille" tai "seurannan mukaan sait tuotteen" + "laitoin positiivisen kauppiaspalautteen".

En sitten tiedä mitä pitäisi sanoa tai tehdä mutta en vain viitsi "kerjätä" joten oman kokemuksen mukaan reippaasti päälle 50% ei vaan ikinä saa jätettyä sitä palautetta. Minusta tuon pitäisi olla ns. itsestään selvä vinkki jos mainitsen että tuote on perillä tms. ja että jätin positiivisen palautteen.. ehkä se ei vaan riitä?
Toisaalla jo ehdotin kumpa voisi myös nähdä ne palautteet joka henkilö X itse tehnyt kaupoista, ei vaan ne mitä hän itse saanut muilta...
Kun itsellenikin käynyt niin että vaikka annoin palutteen en sitä itse saanut...
 
Jos palaute jää saamatta niin pyytäkää se, hyvät ihmiset.

Tympiihän se, että niin joutuu tekemään, mutta lie pienempi harmi kuitenkin.
 
Onko negatiivisen/neutraalin kauppiaspalautteen väärti, jos peruu jo sovitut kaupat? Kaupat oli sovittu viikon päähän, mutta noin puolivälissä varausaikaa toinen osapuoli ilmoittaa peruvansa kaupat "jatkuvan kyselyn takia". Pohjustukseksi muuta kanssakäymistä ei ollut, kuin alkuperäinen kaupan sopiminen ja myöhemmin sopivan ajan ilmoittaminen ja varauksen varmistaminen. Tilanteesta on toki jo kuukausi pari, että sinänsä tämän voisi unohtaa.
 
Onko negatiivisen/neutraalin kauppiaspalautteen väärti, jos peruu jo sovitut kaupat? Kaupat oli sovittu viikon päähän, mutta noin puolivälissä varausaikaa toinen osapuoli ilmoittaa peruvansa kaupat "jatkuvan kyselyn takia". Pohjustukseksi muuta kanssakäymistä ei ollut, kuin alkuperäinen kaupan sopiminen ja myöhemmin sopivan ajan ilmoittaminen ja varauksen varmistaminen. Tilanteesta on toki jo kuukausi pari, että sinänsä tämän voisi unohtaa.
Totta kai on väärti
 
Moro,
Onko positiivisen palautteen antaminen enään mahdollista? Kaupat kyllä tehty jo viime vuoden lopussa, mutta palaute myyjälle jäänyt tekemättä.
Kun yritin antaa palautetta, niin tulee joku herja.
Lähinnä siksi kyselen, että tuntuu olevan negativista palautetta joka puolella ja hyvät myyjät jäävän varjoon.
 
Moro,
Onko positiivisen palautteen antaminen enään mahdollista? Kaupat kyllä tehty jo viime vuoden lopussa, mutta palaute myyjälle jäänyt tekemättä.
Kun yritin antaa palautetta, niin tulee joku herja.
Lähinnä siksi kyselen, että tuntuu olevan negativista palautetta joka puolella ja hyvät myyjät jäävän varjoon.
Pitäisi olla. Mikä herja tulee?
 
Teen varmaan jotain väärin, mutta kun yritän "ostohistoriasta" valita anna kauppaispalautetta, niin tulee alla viesti, "Oho! Törmäsimme ongelmaan. Cannot rate oneself.
joka viitaa että yrittäisin antaa itselleni palautetta, vaikka tarkoitus on antaa myyjälle?
 
Teen varmaan jotain väärin, mutta kun yritän "ostohistoriasta" valita anna kauppaispalautetta, niin tulee alla viesti, "Oho! Törmäsimme ongelmaan. Cannot rate oneself.
joka viitaa että yrittäisin antaa itselleni palautetta, vaikka tarkoitus on antaa myyjälle?
Menit sen toisen osapuolen tilille, josta näet myös hänen kauppiaspalautteet?

Esim. minä pääisin antaan sinulle palautetta tästä:
Näyttökuva 2025-01-16 kello 12.28.41.png
 
Teen varmaan jotain väärin, mutta kun yritän "ostohistoriasta" valita anna kauppaispalautetta, niin tulee alla viesti, "Oho! Törmäsimme ongelmaan. Cannot rate oneself.
joka viitaa että yrittäisin antaa itselleni palautetta, vaikka tarkoitus on antaa myyjälle?

Tuo kuulostaa kyllä siltä, että olet nimenomaan antamassa palautetta itsellesi, jos menit oman ostohistorian kautta. Kauppakumppani oli ilmeisesti myyjä, kun sanoit, että jäi palaute antamatta myyjälle.

Niinkun yllä neuvottu, klikkaa myyjän profiilia, valitse sieltä kauppiaspalaute, sitten myyntihistorian alta napsauta Anna kauppiaspalaute.
Voit vielä seuraavassa näkymässä varmistaa, että palautteen antaja- kohdassa on sinun nimi ja että tekstilaatikon alapuolella lukee "as a buyer please describe your experience..." niin palaute menee oikeaan osoitteeseen.
 
Tuo kuulostaa kyllä siltä, että olet nimenomaan antamassa palautetta itsellesi, jos menit oman ostohistorian kautta. Kauppakumppani oli ilmeisesti myyjä, kun sanoit, että jäi palaute antamatta myyjälle.

Niinkun yllä neuvottu, klikkaa myyjän profiilia, valitse sieltä kauppiaspalaute, sitten myyntihistorian alta napsauta Anna kauppiaspalaute.
Voit vielä seuraavassa näkymässä varmistaa, että palautteen antaja- kohdassa on sinun nimi ja että tekstilaatikon alapuolella lukee "as a buyer please describe your experience..." niin palaute menee oikeaan osoitteeseen.
Ok, en tajua.
Siis jos minä ostan niin enkö voi ostohistorian kautta antaa palautetta?
Sori en vain ymmärrä, eikä tämä ole niin iso asia mutta ihmettelen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 989
Viestejä
4 588 521
Jäsenet
75 534
Uusin jäsen
ZenTunE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom