Tärkeä Kauppiaspalaute: ohjeet ja käytäntö

Liittynyt
21.09.2020
Viestejä
2
Moikka! Mä tein tänne vihdoin ja viimein käyttäjän, kun piti hieroa kauppaa ja muutenkin kiinnostaa aateekoo-aiheet. :) Kaupankäynnissä kuitenkin törmäsin tuohon palauteasiaan. Kaupat saatiin tehtyä, mutta mulla ei siis näy mahdollisuutta antaa palautetta myyjälle. Sähköpostiin tulleen linkin kautta tuli vain, että: "Oho! Törmäsimme onglemaan. Sinulla ei ole oikeuksia tämän toiminnon suorittamiseen". Liittyykö tämä jotenkin siihen, että olen vasta liittynyt jäseneksi vai onko kyseessä vaan bugi?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Moikka! Mä tein tänne vihdoin ja viimein käyttäjän, kun piti hieroa kauppaa ja muutenkin kiinnostaa aateekoo-aiheet. :) Kaupankäynnissä kuitenkin törmäsin tuohon palauteasiaan. Kaupat saatiin tehtyä, mutta mulla ei siis näy mahdollisuutta antaa palautetta myyjälle. Sähköpostiin tulleen linkin kautta tuli vain, että: "Oho! Törmäsimme onglemaan. Sinulla ei ole oikeuksia tämän toiminnon suorittamiseen". Liittyykö tämä jotenkin siihen, että olen vasta liittynyt jäseneksi vai onko kyseessä vaan bugi?
Liittynee tähän?

Myynti-ilmoituksen voi jättää seitsemän (7) vuorokautta rekisteröitymisen jälkeen.

Tärkeä - Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Eikö näiden palautteiden antaminen pitäisi olla pakollisia, vai pitääkö nämä nyt sitten kinuta. Hyvin sujuneita kauppoja tullu tehtyä, mutta missään ei näy
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Tämä tosiaan on vähän rasittavaa aina erikseen mainita näitä kauppiaspalautteista kun näköjään n. 1/3 jättää sen muuten laittamatta.
Mutta enpä tiedä mikä tohon toimisi. Ehkä noista kauppiaspalautteista pitäisi tulla ilmoitus kuten vaikka yksityisviesteistä, lisäksi joku maininta "muistathan jättää itsekin palautteen" tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Tämä tosiaan on vähän rasittavaa aina erikseen mainita näitä kauppiaspalautteista kun näköjään n. 1/3 jättää sen muuten laittamatta.
Mutta enpä tiedä mikä tohon toimisi. Ehkä noista kauppiaspalautteista pitäisi tulla ilmoitus kuten vaikka yksityisviesteistä, lisäksi joku maininta "muistathan jättää itsekin palautteen" tms.
Kyllähän niistä mailiin tuleekin ilmoitus. Mutta siinä tosiaan voisi kyllä olla joku muistutus siitä että voisi itsekin antaa palautteen, ja vaikka suora linkki ko. henkilön kauppapalutesivulle mistä sen pääsee antamaan.

Tuo mailiin tulevan ilmoituksen otsikko on muuten englanniksi: Trader Feedback (from TechBBS)
(hox: @Sampsa)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Kyllähän niistä mailiin tuleekin ilmoitus. Mutta siinä tosiaan voisi kyllä olla joku muistutus siitä että voisi itsekin antaa palautteen, ja vaikka suora linkki ko. henkilön kauppapalutesivulle mistä sen pääsee antamaan.

Tuo mailiin tulevan ilmoituksen otsikko on muuten englanniksi: Trader Feedback (from TechBBS)
(hox: @Sampsa)
Itse käytän näissä rekisteröinneissä erillistä sähkpostia, koska erilaiset viestit tukkii postit nopeasti. Uskon etten ole ainoa. Tästä syystä toivoisin myös tänne siitä ilmoitusta.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
326
Kauppiaspalautteissa on 200 merkin raja, mutta mitään estoa ei ole syöttää formiin rajan ylittävää määrää merkkejä. Annoin juuri palautteen ostajalle ja huomasin merkkirajan vasta jälkeenpäin. Onneksi viesti katkesi järkevästä kohtaa, eikä jäänyt aivan päättömäksi :) Tämä menee toki oman huomaamattomuuden piikkiin ja ehkä ensi kerralla muistan laskea merkit...

edit: tänään annoin taas parit myyntipalautteet ja enää ei tule ilmoitusta 200 merkin rajasta. Tuliko softaan muutos näin nopeasti, vai käsitänkö nyt jotain väärin :D
edit: ahaa, merkkirajailmoitus on ainoastaan ostajalle palautetta jätettäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
Kyllähän niistä mailiin tuleekin ilmoitus. Mutta siinä tosiaan voisi kyllä olla joku muistutus siitä että voisi itsekin antaa palautteen, ja vaikka suora linkki ko. henkilön kauppapalutesivulle mistä sen pääsee antamaan.

Tuo mailiin tulevan ilmoituksen otsikko on muuten englanniksi: Trader Feedback (from TechBBS)
(hox: @Sampsa)
Iha huvikseni googlailin, tämä esim. näytti nopeesti katsottuna paljon toimivammalta systeemiltä: XenCentral Feedback System 2

Kustantais toki huimat 100 $ :) Se vaa, että saisko nykysysteemin palautteita siirrettyä.. melko suuri kauppapaikka iotekki kuitenki on, että voisi olla jokin näkyvämpi palautesysteemi. Nykyinen näyttää kauppiaspalautteeksi 100, vaikka kaikki olis negaa (+piilossa). Tai siis antaa sen vaikutelman, että plussalla on ja reilusti. Esim. "Kauppiaspalaute 87%" kertoisi suoraan, että kaikki kaupat ei ole mennyt nappiin. Palaute näkyis vissiin jopa vain kauppa-alueella suoraan tossa profiili-barissa.

Noh, seku jupisen ja hifistelen vain :p
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@emagdnim voisihan nykyisen kauppiaspalautteen jättää pariksi vuodeksi taustalle, mutta ottaisi siitä vaan pois kirjoitusoikeudet kaikilta käyttäjiltä, paitsi ylläpitäjiltä?
 
Liittynyt
02.12.2020
Viestejä
7
Tein onnistuneet emolevy kaupat m-editionin kanssa, ripeäliikkeinen ja luotettava kauppakumppani.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
1 249
Tein onnistuneet emolevy kaupat m-editionin kanssa, ripeäliikkeinen ja luotettava kauppakumppani.
Täältä painelet myyntihistorian alapuolelta 'Anna Palaute' -painiketta menemään ja annat oikeaoppisella tavalla kauppiaspalautteen. :joy: Täältä ketjusta palautteita tullaan harvemmin karhuamaan.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Pystyykö jotenkin kauppapalautteen poistamaan? Vahingossa laitoin @Busherger ostohistoriaan myyntihistorian sijasta palautteen, nyt vasta huomasin virheen ja heitin palautteen myyntihistoriaan sen sijaan. Eli siis ostohistorian palaute väärä, sillä hän myi minulle tuotteen.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 143
Pystyykö jotenkin kauppapalautteen poistamaan? Vahingossa laitoin @Busherger ostohistoriaan myyntihistorian sijasta palautteen, nyt vasta huomasin virheen ja heitin palautteen myyntihistoriaan sen sijaan. Eli siis ostohistorian palaute väärä, sillä hän myi minulle tuotteen.
Et. Joudut ottamaan ylläpitoon yhteyttä.
Joten @Sampsa tai @Juha Kokkonen voi hoitaa asian.
En tiedä onko kaikilla moderaattoreilla valtuiksia hoitaa asiaa.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Et. Joudut ottamaan ylläpitoon yhteyttä.
Joten @Sampsa tai @Juha Kokkonen voi hoitaa asian.
En tiedä onko kaikilla moderaattoreilla valtuiksia hoitaa asiaa.
Kaikki moderaattorit pystyvät muokkaamaan ja poistamaan palautteita.

Pystyykö jotenkin kauppapalautteen poistamaan? Vahingossa laitoin @Busherger ostohistoriaan myyntihistorian sijasta palautteen, nyt vasta huomasin virheen ja heitin palautteen myyntihistoriaan sen sijaan. Eli siis ostohistorian palaute väärä, sillä hän myi minulle tuotteen.
Kävin poistamassa tuon ostohistorian palautteen.
 
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
11
Onko ihan käytänteiden ja hyvien tapojen mukaista antaa palautetta kaupoista, jotka eivät toteutuneet? Ilmaisin ostohaluni myynti-ilmoituksessa, mutta push notificationit ei tulleet läpi enkä huomannut myyjän viestiä ja unohdin koko homman kun täällä niin harvakseltaan käyn. Tietysti kyrsi vietävästi kun kaupat meni sivu suun ja nyt huomasin, että kaveri oli vielä laittanut negatiivista palautetta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
Onko ihan käytänteiden ja hyvien tapojen mukaista antaa palautetta kaupoista, jotka eivät toteutuneet? Ilmaisin ostohaluni myynti-ilmoituksessa, mutta push notificationit ei tulleet läpi enkä huomannut myyjän viestiä ja unohdin koko homman kun täällä niin harvakseltaan käyn. Tietysti kyrsi vietävästi kun kaupat meni sivu suun ja nyt huomasin, että kaveri oli vielä laittanut negatiivista palautetta.
Kyllä toi kuulostaa ansaitulta negalta ikävä kyllä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 143
Onko ihan käytänteiden ja hyvien tapojen mukaista antaa palautetta kaupoista, jotka eivät toteutuneet? Ilmaisin ostohaluni myynti-ilmoituksessa, mutta push notificationit ei tulleet läpi enkä huomannut myyjän viestiä ja unohdin koko homman kun täällä niin harvakseltaan käyn. Tietysti kyrsi vietävästi kun kaupat meni sivu suun ja nyt huomasin, että kaveri oli vielä laittanut negatiivista palautetta.
Ota sähköpostiilmoitukset käyttöön yksityisviesteistä ja siitä, jos joku lainaa viestiäsi, niin ei käy jatkossa näin.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
1 249
Onko ihan käytänteiden ja hyvien tapojen mukaista antaa palautetta kaupoista, jotka eivät toteutuneet? Ilmaisin ostohaluni myynti-ilmoituksessa, mutta push notificationit ei tulleet läpi enkä huomannut myyjän viestiä ja unohdin koko homman kun täällä niin harvakseltaan käyn. Tietysti kyrsi vietävästi kun kaupat meni sivu suun ja nyt huomasin, että kaveri oli vielä laittanut negatiivista palautetta.
Juurikin näin, eli kauppa on lukossa kun myyjä on annetun tarjouksen hyväksynyt/kuitannut. Toki turhia/peruttavia tarjouksia kannattaa parhaansa mukaan välttää, jotta selvitään turhilta sekaannuksilta. Ja jos ostaja aiheuttaa myyjälle ylimääräistä haittaa perumalla tarjouksensa vasta sen jälkeen kun myyjä on sen kuitannut nähdyksi, niin myyjä on oikeutettu antamaan kauppiaspalautteen.

Yleisenä ohjenuorana nyt tähänkin liittyen - pyrkikään mahdollisimman selkeään ja reiluun kaupankäyntiin.
Kuulostaa ihan ansaitulta palautteelta mielestäni, sääntöjen mukaan jos tarjoat tuotteesta niin sitoudut sen myös ostamaan jos myyjä hyväksyy tarjouksesi.
 
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
11
Kiitos vastauksista. Aika selvä hommahan tuo on ja ymmärrettävää.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
1 249
Kiitos vastauksista. Aika selvä hommahan tuo on ja ymmärrettävää.
Ei kannata kuitenkaan kirvettä heittää kaivoon tällaisesta syystä, virheitä sattuu auttamatta jokaiselle ja niistä sitten opitaan. Viisaampana huomiseen päivään. :comp2:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
Kiitoksia selvennyksestä, koitin lukea aloituspostausta mutta en saanut selvästi asiasta kiinni. Onneksi täällä on kaltaisijasi auttajia :)
Näemmä vanhentunut kuva aloituspostauksessa, kauppiaspalaute löytyy ainakin näistä kahdesta kohdasta (esimerkkinä sinun tapaus):

Ketjun alusta otsikkotietojen alta:
Näyttökuva 2021-1-12 kello 12.53.49.png

Tai nimimerkin pop-upista (pitämällä hiirtä nimimerkin päällä hetken):
Näyttökuva 2021-1-12 kello 12.54.02.png

Lisäksi joillekkin voi olla epäselvää mitä luku tarkoittaa. Tarkoittaa siis vain palautteiden määrää, ei pisteitä.
 
Liittynyt
06.02.2021
Viestejä
59
Miks mulla ei näy tuo kauppiaspalaute? Täytyykö se laittaa päälle jostain?
 
Liittynyt
21.03.2021
Viestejä
27
Tervehdys! Saisiko minun profiilistani poistettua tuon @ChristianH antaman myynti-palautteen, kun olin ostajana kyseisessä kaupassa. Hän laittoinkin ostaja-palautteen, mutta ei saanut tuota myyjä-palautetta poistettua.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Tervehdys! Saisiko minun profiilistani poistettua tuon @ChristianH antaman myynti-palautteen, kun olin ostajana kyseisessä kaupassa. Hän laittoinkin ostaja-palautteen, mutta ei saanut tuota myyjä-palautetta poistettua.
Kävin poistamassa tuo ylimääräisen myyntipalautteen. :thumbsup:
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
443
Käyttäjä @JKN laittoi vahingossa kauppiaspalautteen mulle myyntipuolelle vaikka olin ostaja, saisiko tuon myyntipuolen palautteen poistettua. Suuri kiitos etukäteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Tuo käyttäjän @bulkki saama kostoneutraali on kyllä oikeusmurha:



Häiritsee niin paljon, että minä täällä hänen puolestaan pyydän sen poistoa.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
404
Eikö näiden palautteiden antaminen pitäisi olla pakollisia, vai pitääkö nämä nyt sitten kinuta. Hyvin sujuneita kauppoja tullu tehtyä, mutta missään ei näy
Tämä risoo itseäkin jossain määrin. Kaksi onnistunutta (omasta mielestä) myyntiä tehnyt ja kummastakaan ei ole minkäänlaista palautetta.. Tuntuu jotenkin vastenmieliseltä ruveta erikseen, jälkikäteen kinuamaan palautetta.
...Ei sen puoleen, kaikki tuotteet onnistunut myymään noin tunnin sisään ilmon laittamisesta ja rahatkin ovat tulleet ennen minkäänlaista todistusta toimituksesta.. Että ei se palaute ole kaikki kaikessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Tämä risoo itseäkin jossain määrin. Kaksi onnistunutta (omasta mielestä) myyntiä tehnyt ja kummastakaan ei ole minkäänlaista palautetta.. Tuntuu jotenkin vastenmieliseltä ruveta erikseen, jälkikäteen kinuamaan palautetta.
...Ei sen puoleen, kaikki tuotteet onnistunut myymään noin tunnin sisään ilmon laittamisesta ja rahatkin ovat tulleet ennen minkäänlaista todistusta toimituksesta.. Että ei se palaute ole kaikki kaikessa.
Jälkikäteen noiden pyytely nyt ehkä tuntuisikin oudolta, mutta siinähän tuo menee kaupanteon yhteydessä kun vaan muistaa sen tehdä. Itsekin tuota tullut harrastettua noudon yhteydessä tai viimeisessä kaupantekoviestissä (ilmoitus tuotteen lähetyksestä seurantakoodeineen tai kuittaus maksusta). Niistä palautteista kuitenkin on se pieni hyöty molemmille, niin harva tuota on jättänyt tekemättä jos on asiasta maininnut. Luulen että kyse on enemmän tietämättömyydestä tai siitä ettei muisteta. Viime aikoina ei ole jaksanut palautteita pyydellä, kun niitä jo on se määrä että sillä yhdellä lisäpalautteella nyt tuskin on mitään merkitystä mihinkään suuntaan, siitä huolimatta arvioisin että ihan 50/50 että saako palautteen vai ei.
 

Black Sheep

Tukijäsen
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
393
Itse en ole pyydellyt jälkikäteen kauppiaspalautetta, vaan olen kohteliaasti yksityisviestillä ilmoittanut että laitoin sinulle kauppiaspalautetta ja monesti vastapuoli on mennyt sitten tekemään saman.
Tätä myös itse nyt käyttänyt. Tuli tehtyä useampi onnistunut kauppa tuossa aikanaan mutta yhtään kauppiaspalautetta ei tullut mikä saattaa hankaloittaa kauppojen syntymistä sitten varsinkin kalliimpien tuotteisen osalta myöhemmin.

Nyt itse kans laittanut onnistuneiden kauppojen jälkeen viestiä neutraalisti "kiitoksia onnistuneista kaupoista, laitan positiivista palautetta tulemaan" niin saanut nyt vastavuoroisesti palautetta myös takaisin.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Itse en ole pyydellyt jälkikäteen kauppiaspalautetta, vaan olen kohteliaasti yksityisviestillä ilmoittanut että laitoin sinulle kauppiaspalautetta ja monesti vastapuoli on mennyt sitten tekemään saman.
Tämä varmaan parhain tapa koska tuota ei voi myöhemmin muokata. Eli tuntuisi hieman ikävältä laittaa jokin "alustavasti hyvin sujuneet kaupat, raha vaihtanut omistajaa, tuote on myyjän mukaan lähetetty matkaan. Laitan uuden palautteen kunhan tuote on saapunut" tjsp.

Eli otaksun että aika moni unohtaa sitten sen palautteen antaa kun joskus viikon tms päästä sen tuotteen saa mutta tuo että laittaa palautteen (oli sitten ostava tai myyväosapuoli) kun homma on kokonaan hoitunut ja laittaa siitä tiedon lienee silti paras tapa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Voisiko ylläpito kommentoida. Mielestäni sain aiheettoman negatiivisen kauppiaspalautteen henkilöltä, jonka kanssa en ole edes kauppaa tehnyt.

Kyseessä on tämä myynti-ilmoitus: https://bbs.io-tech.fi/threads/asus-geforce-gtx-1060-dual-6gb-tampere.341880/

Liitteenä kuvassa palautteeseen johtanut viestikeskustelu:
kauppaongelmia.png

Klo 19:35 toinen käyttäjä otti yhteyttä, ja ilmoitti olevansa valmis lähtemään heti hakemaan tuotetta. Sovin kaupat hänen kanssaan saman tien, ja kaupat tehtiinkin onnistuneesti. Negatiivinen kauppiaspalaute tuli siis siitä, että palautteen antajan mielestä möin ohi sovittujen kauppojen.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
316
Voisiko ylläpito kommentoida. Mielestäni sain aiheettoman negatiivisen kauppiaspalautteen henkilöltä, jonka kanssa en ole edes kauppaa tehnyt.

Kyseessä on tämä myynti-ilmoitus: https://bbs.io-tech.fi/threads/asus-geforce-gtx-1060-dual-6gb-tampere.341880/

Liitteenä kuvassa palautteeseen johtanut viestikeskustelu:


Klo 19:35 toinen käyttäjä otti yhteyttä, ja ilmoitti olevansa valmis lähtemään heti hakemaan tuotetta. Sovin kaupat hänen kanssaan saman tien, ja kaupat tehtiinkin onnistuneesti. Negatiivinen kauppiaspalaute tuli siis siitä, että palautteen antajan mielestä möin ohi sovittujen kauppojen.
Eiköhän tuosta jo banniakin joutais antaa. Kuukausi aikaa edellisestä perseilystä Tärkeä - Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
Voisiko ylläpito kommentoida. Mielestäni sain aiheettoman negatiivisen kauppiaspalautteen henkilöltä, jonka kanssa en ole edes kauppaa tehnyt.

Kyseessä on tämä myynti-ilmoitus: https://bbs.io-tech.fi/threads/asus-geforce-gtx-1060-dual-6gb-tampere.341880/

Liitteenä kuvassa palautteeseen johtanut viestikeskustelu:


Klo 19:35 toinen käyttäjä otti yhteyttä, ja ilmoitti olevansa valmis lähtemään heti hakemaan tuotetta. Sovin kaupat hänen kanssaan saman tien, ja kaupat tehtiinkin onnistuneesti. Negatiivinen kauppiaspalaute tuli siis siitä, että palautteen antajan mielestä möin ohi sovittujen kauppojen.
Oma näkemykseni on, että jos on tekemässä kauppaa tuotteesta henkilön x kanssa, niin kaivaa hankaluuksia itselleen myymällä kesken kaupankäynnin välistä henkilölle y. Tässä tapauksessa kun viestien välillä vaivaiset parikymmentä minuuttia, eli mistään pitkästä vastausviiveestäkään ei ole kyse.

Kauppoja ei nyt kuitenkaan ollut nähdäkseni sovittu, kun ostaja ei ollut vastatarjousta vielä hyväksyny. Aiheeton palaute poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
Oma näkemykseni on, että jos on tekemässä kauppaa tuotteesta henkilön x kanssa, niin kaivaa hankaluuksia itselleen myymällä kesken kaupankäynnin välistä henkilölle y. Tässä tapauksessa kun viestien välillä vaivaiset parikymmentä minuuttia, eli mistään pitkästä vastausviiveestäkään ei ole kyse.
No en tiedä. Toinen tulee ja sanoo hakevansa heti, kauanko odottelet että toinen vastaa, ku ei ollut viimeksikkään mitään vastannut vastatarjoukseen?
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
No en tiedä. Toinen tulee ja sanoo hakevansa heti, kauanko odottelet että toinen vastaa, ku ei ollut viimeksikkään mitään vastannut vastatarjoukseen?
Tässä esimerkkitapauksessa ei ollut kyse mistään pitkistä odotteluista, vaan paristakymmenestä minuutista. Toki pitkät vitkuttelut kommunikoinnissa ei ole hyvän kauppatavan mukaista ja silloin voi katsoa peiliin, jos on ensin vuorokauden vastaamatta ja tuote ehtii mennä ohi suun.

Kun itse teen kauppaa, teen sitä lähtökohtaisesti yhden ostajan kanssa kerrallaan, tai vaihtoehtoisesti teen selväksi että kaupankäynti on käynnissä myös toisen ostajan kanssa. Näin homma pysyy kaikille osapuolille selkeänä ja epäselvyyksiä ei ainakaan pitäisi tulla. Toki voi muullakin tavalla toimia, mutta silloin ei kannata ihmetellä jos tulee sotkuja selvitettäväksi.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
236
Tässä esimerkkitapauksessa ei ollut kyse mistään pitkistä odotteluista, vaan paristakymmenestä minuutista. Toki pitkät vitkuttelut kommunikoinnissa ei ole hyvän kauppatavan mukaista ja silloin voi katsoa peiliin, jos on ensin vuorokauden vastaamatta ja tuote ehtii mennä ohi suun.

Kun itse teen kauppaa, teen sitä lähtökohtaisesti yhden ostajan kanssa kerrallaan, tai vaihtoehtoisesti teen selväksi että kaupankäynti on käynnissä myös toisen ostajan kanssa. Näin homma pysyy kaikille osapuolille selkeänä ja epäselvyyksiä ei ainakaan pitäisi tulla. Toki voi muullakin tavalla toimia, mutta silloin ei kannata ihmetellä jos tulee sotkuja selvitettäväksi.
Tuossa viitattiin saman viestiketjun aiempaan käyttäytymiseen. Vastaaminen on näemmä kestänyt yli vuorokauden, millä se välinpitämätön kaupankävijän kuva on jo luotu.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
Tuossa viitattiin saman viestiketjun aiempaan käyttäytymiseen. Vastaaminen on näemmä kestänyt yli vuorokauden, millä se välinpitämätön kaupankävijän kuva on jo luotu.
Kommentoin myös tätä edellisessä viestissäni.

Ja kuten jo myös aiemmin sanoin, palaute oli aiheeton, joten se poistettiin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Kyllä. Ja erityisesti tahdon tiedon niistä ongelmallisista kaupoista.
Jep, laskurista varmaan olisi jotain lisäarvoa + linkit ilmoituksiin.

Samaa mieltä, ongelmapalaute on se mistä yleensä saa eniten lisäarvoa, jopa niin että jos sellaista on, niin saa käsityksen miten ne osapuoli käsittelee. Hyvällä osapuolella ne voi olla positiivisia kaupan syntymisen kannalta.


Ei täällä olla mitään tunteita analysoimassa. Jos kauppa saatiin maaliin onnistuneesti ilma suurempaa säätöä, annetaan positiivinen palaute. Hyvin yksinkertaista.
:)

Tämä tunne juttu lähti vähän siitä että joillekkin se palaute on niin kovasti tärkeää, ....

Ehkä kommenttisana vähän vaikutti se että tänäpäivänä vähän jokaisessa kauppapaikassa kerjätään sitä palutetta (positiivista) , siihen on ihan markkinointi syynsä.

Mutta niistä tunteista.
Tälläiselle perusjurolle se että sain sen mistä maksoin, ja itse hain , ei edes alennusta saanut. mikset kehu, ittu, mistä nyt piti kehua, siiitäkö että sain tuotteen minkä maksoin ?

Ja kun tuota kerjäämistä tuntuu olevan sitä enemmän, mitä vähemmän on saanut palvelu mistä jää tunne että nyt meni hienosti.


Joskus aikoinaan samasta kirjoittelin huutonetin forumilla ja on se uskomatonta miten tätä henkeen ja vereen vastustavat jaksavat paasata sitä vastaan, siihen kyllä löytyy energiaa loputtomiin. En vielä ole kuullut yhtään järkevää argumenttia palautteen antamista vastaan, mutta sitä puoltavia kyllä löytyy. Kenenkään ei tarvitse omia henkilötietojaan palautteen antamiseksi luovuttaa, itsellänikin nimimerkki eikä se haittaa palautteen annossa.
Mutta jos joku pitää kaupanehtona palautteen antamista, niin se laskee sen osapuolen palautteiden arvoa.

Vilpitön, omalähtöinen palaute on aidompi, verrattuna ostettuihin palautteisiin.

Jos ei saa palautetta, niin sitten ei saa, onko se sitten ongelma, tietenkin jos paljon tekee kauppaa eikä koskaan saa palautetta, niin no...

Kenenkään ei tarvitse omia henkilötietojaan palautteen antamiseksi luovuttaa, itsellänikin nimimerkki eikä se haittaa palautteen annossa.
Tämä lähti tästä foorumista.

Esim, haluaa ostaa jonkin ilmoituksen tuotteen, mutta ei haluta huudella että on niin tehnyt.

Jos myyjällä on kaupanehtona palautteen antaminen, niin palaute nyky systeemissä näkyy kaikille.
Jolloin toinen osapuoli joutuu tekemään palautetta varten uuden tunnuksen.

Tupla tunnus maininnan jälkeen jotkut oli kieltämässä tuplatunnukset, joten johtaisi vain siihen että myyjä sulkee osan potenttiaalisia ostajia pois.

Ehkä ajattelin liianhenkilökohtaisesti, kaikki ei kaipaa kehuja, tai no myönnän että toki kehut tuntuu hyvältä, mutta vähän latistaa jos ne on kerjäämällä saatuja.

Toistan väärinkäsityksten välttämiseksi.

- En vastusta palaute järjestelmiä, päinvastoin ne ovat erittäin tärkeitä, ja varsinkin etäkaupassa tärkeä väline arivioida osapuolen riskiä.
- Kauppahistoria on tärkeä lisäarvo arvioidessa riskikohteita.
- Vahvistettujen kauppojen määrä , jakauma ja historia on tärkeä väline arvioidessa riskipitoisuutta.
- Oikeat suostiukset

Niin ja annan palautetta, yksityisille jos positiivista jos asiat meni kuten odotettu, pälyilen vähän kauppapaikan käytäntöä.

Firmoille jos on jotain oikeaa syytä ja voin nähdä vaivaakin.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 143
Esim, haluaa ostaa jonkin ilmoituksen tuotteen, mutta ei haluta huudella että on niin tehnyt.

Jos myyjällä on kaupanehtona palautteen antaminen, niin palaute nyky systeemissä näkyy kaikille.
Jolloin toinen osapuoli joutuu tekemään palautetta varten uuden tunnuksen.
1. Jos katsot noita palautteita, niin näet että useimmiten ei ole sitä kohteen linkkiä laitettu. Jolloin et huutele ostaneesi jonkin kohteen.

2. Ei joudu kun antaa palautteen että kaupat sujuivat hyvin. Tällä sä vain kerrot että olet ostanut/myynyt käyttäjältä x jotain. Miksi tämän näkyminen olisi ongelmallista?

3. Palautteet annetaan erikseen ostoista ja myynneistä. Uudet käyttäjät kaipaavat näitä palautteita enemmän kuin pitkään kauppaa käyneet käyttäjät, jolloin mielestäni siinä ei ole mitään vikaa että pyytää erikseen palauttetta kaupoista ja tällöin palautteen antamatta jättäminen on mielestäni typerää, muttei tule olla kiellettyä.

4. Neutraalin tai negan antaminen siitä hyvästä että toinen ei antanut palautetta pyytämisenkään jälkeen on asiatonta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
1. Jos katsot noita palautteita, niin näet että useimmiten ei ole sitä kohteen linkkiä laitettu. Jolloin et huutele ostaneesi jonkin kohteen.
Hyvä huomio, ihan kuvittelin että ilman muuta on linkki.

Tuohan on pallautteiden tulkkaamisen kannalta huonosysteemi. Ja tosiaan on isompi vaiva etsiä ne ilmoitukset mistä palaute. (pitää erikseen etsiä).

Jos jotain halutaan muuttaa niin noihin linkit että mistä kaupasta palaute.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Hyvä huomio, ihan kuvittelin että ilman muuta on linkki.

Tuohan on pallautteiden tulkkaamisen kannalta huonosysteemi. Ja tosiaan on isompi vaiva etsiä ne ilmoitukset mistä palaute. (pitää erikseen etsiä).

Jos jotain halutaan muuttaa niin noihin linkit että mistä kaupasta palaute.
Monihan tuntuu vetävän sen myynti-ilmoituksensa ns. "sileäksi" (eli sen ensimmäisen viestin) heti kun kauppa on hoidettu.
Mutta olisi se tietysti hyvä jos palautteessa lukisi hieman jotain, kuten "ostettu näytönohjain toimii hyvin ja tuote saapui nopeasti" ei vaan "hyvät kaupat".

Koska jos haluaa nopeasti palautteita voi myydä esim. "ilmais" tai todella halpoja pelejä suorina steam/gog lahjoina toiselle ja kun on saanut (pyytämällä) vaikka 20 palautetta (alle 10€ hintaan tjsp yhteensä kasalla pelejä) omaakin hyvät pohjat alkaa "oikeaan bisnekseen".

Minkä jälkeen voi alkaa myymään 1000€ näytönohjainta "mieluiten haku täältä Rovaniemeltä tänään illasta tai lähden 2 viikon työmatkalle, tarvittaessa ehdin myös postittaa tätä ennen" tyylillä jolloin joku (tai useampi privassa) maksaa sen 1000€ kun saa "naurettavan halvalla" jonkun 6900X tai RTX 3090 ja menettää rahansa.

Syy miksi ainakin itse arvostan niitä palautteita johtuu siitä että tänne on nopeasti katsoen ehtinyt 52 624 jäsentä joten suurinta osaa en muista/tunne ja vaikka olisi rekisteröitynyt "jo" vuosi sitten tms. ei vielä tarkoita etteikö voisi tehdä pikavippejä tai jopa huijata rahaa. Mikäli kauppiaspalautteita on reippaasti hän luultavasti on kuitenkin sitä kauppaa ennenkin tehnyt ja mahdollisesti sellaisten henkilöiden kanssa joihin itse luotan / olen edes kuullut jolloin kynnys lähettää rahaa (ja myös tulla huijatuksi) on matalampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Monihan tuntuu vetävän sen myynti-ilmoituksensa ns. "sileäksi" (eli sen ensimmäisen viestin) heti kun kauppa on hoidettu.
Tämäkään ei ole sääntöjen / hyvän tavan mukaista. En tarkistanut sääntöjä, mutta vanhat ilmoitukset olisi hyvä olla esillä hintavertailua ja mahdollisia ongelmatilanteita varten.

Koska jos haluaa nopeasti palautteita voi myydä esim. "ilmais" tai todella halpoja pelejä suorina steam/gog lahjoina toiselle ja kun on saanut (pyytämällä) vaikka 20 palautetta (alle 10€ hintaan tjsp yhteensä kasalla pelejä) omaakin hyvät pohjat alkaa "oikeaan bisnekseen".
Tämän tarkistamiseksi pitäisi käydä kaikki palautteet läpi.. Ei se vaan onnistu. Vielä, jos palautteen antajat ovat rajoittaneet profiilinsa katselua, niin tehtävä on käytännössä mahdoton.

--

Lisäksi se altterointi, josta puhuin toisessa ketjussa.. Ei tarvitse edes kauppoja, niin voi antaa kauppiaspalautetta. Niin ilmaiseksi saa palautetta, kun vaan tekee uusia tunnuksia liudan ja niillä kehuu itsensä maasta taivaisiin. Tämän takia altterointi on vähintäänkin ongelmallista kauppa-alueella.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Tämä tunne juttu lähti vähän siitä että joillekkin se palaute on niin kovasti tärkeää, ....
Kenelle ja missä yhteydessä? Mihin vihjaat?

Palaute on työkalu ostajalle ja myyjälle, jolla varmistetaan ettei ole tekemässä kauppaa jonkin ongelmatapauksen kanssa. Jos kumppanilla on positiivisia palautteita 20, eivätkä ne ole peräisin miltään yhden postauksen tuntemattomilta nimimerkeiltä, niin voi olla aika varma, että kaupat sujuvat mutkattomasti. Ja sama toiseen suuntaan, jolloin voi sivuuttaa koko tapauksen suoraan.

Ei siinä ole mistään tunteista kyse.

Ehkä kommenttisana vähän vaikutti se että tänäpäivänä vähän jokaisessa kauppapaikassa kerjätään sitä palutetta (positiivista) , siihen on ihan markkinointi syynsä.
Kuka täällä on kerjännyt positiivista palautetta? Nyt ei ole kuitenkaan kyse mistään huuto.netistä.

Minulle ei ainakaan ole koskaan sattunut kohdalle tapausta, jossa olisi mainittu palautteista mitään muuta kuin korkeintaan että muistathan jättää palautetta sitten kun olet vastaanottanut ja tarkistanut tuotteen.

Mutta jos joku pitää kaupanehtona palautteen antamista, niin se laskee sen osapuolen palautteiden arvoa.
En voi käsittää miten palaute olisi arvottomampi pakollisena, kuin vapaaehtoisena.

Mutta oli miten oli, tähän moderaattorit jo totesivat, että tällä foorumilla palautteista ei ole tulossa pakollisia, koska niitä ei voida valvoa,. Voit siis rauhassa jättää palautteet antamatta, olettaen että joku sinun kanssasi ylipäätään haluaa kauppaa tehdä.

Esim, haluaa ostaa jonkin ilmoituksen tuotteen, mutta ei haluta huudella että on niin tehnyt.
Tämä on tekniikkafoorumi. En tiedä millaisia perseensuristimia kuvittelet täältä löytyvän, joiden ostamista pitää piilotella. :D

Sitä paitsi niissä palautteissa ei edes näy mistä tuotteesta on kyse.

Kuulostaa siltä, että et yhtään tiedä mistä puhut, mutta haluat väkisin nähdä tässä ongelman ja ristiretki vääryyden korjaamiseksi on alkanut.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
132
Milloin annetaan neutraali palaute? Onko mitään foorumin virallista ohjenuoraa eri palautetasoille?

Jos sovittu tavara vaihtaa ja raha vaihtaa omistajaa sovittuun hintaan, on käsittääkseni positiivisen palautteen paikka. "Neutraali" palaute on siis kauppoihin jotka eivät sujuneet hyvin, mutta eivät olleet täyttä kusetusta?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 441
Viestejä
4 199 545
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom