Onko kryptovaluuttojen osto ja myynti tosiaan sallittua täällä? Tai tavaroiden myynti kryptovaluutalla?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miksi ei?Onko kryptovaluuttojen osto ja myynti tosiaan sallittua täällä? Tai tavaroiden myynti kryptovaluutalla?
Miksi ei?
Eikö tämä ole ostajan ja myyjän välinen asia? Toki tuote pitää olla myös euroilla ostettavisa.Suomessa maksamisessä käytettävä valuutta on euro.
Mielestäni kryptovsluutalla maksaminen saati kryptovaluutan ostaminen ei kuulu tälle foorumille, ja kryptovaluuttaan liittyy yleisesti useita kyseenalaisia piirteitä kuten rahanpesu.
Täällä on myös vaihdetaan-alue, joten tuote voi olla vaihdettavissa vaikka oravannahkoihin. Missään ei ole mainittu käytettävää valuuttaa, joten kaikki on tulkinnanvaraistaEikö tämä ole ostajan ja myyjän välinen asia? Toki tuote pitää olla myös euroilla ostettavisa.
Suomessa maksamisessä käytettävä valuutta on euro.
Tottakai saa, miksei saisi ja mitäs se kellekään kuuluu/vaikea sitä on valvoa.
Jos ostat täältä tuotteen ja laitat sen heti tänne myyntiin kalliimmalla, niin sanoisin että ei ole suotavaa.
Jos käytät tuotetta vaikka pari kk, muokkaat kokonaisuutta niin voinet pyytää kohtuulliseksi näkemääsi hintaa, kun ei ole järjestelmällistä.
Noin siis maalaisjärjellä ajateltuna.
Kyllä täällä on banneja jaettu jos täältä ostettu ja heti myyty kalliimmalla esim. Torissa.Ei hitto mikä sherlock.
Ei kai se ole kiellettyä ostaa täältä, huomaa ettei ole käyttöä ja myy eteenpäin torissa eri osilla ( tässä muisteilla ). Taitaa nuo säännöt kieltää foorumin sisällä. Lopullinen hinta olla sillä setillä kuitenkin 35 euroa. eli + - 0, paitsi säätämisen vaiva.
Tuosta kovalevystä. Merkitsin sen myydyksi täällä ja laitoin toriin myyntiin.
En itse tajua sitten sääntöjä.
Lahjoitin nuo osat ilmaisiksi eteenpäin, kenet bannataan?
En sallisi kryptoja tänne kauppa-alustalle ihan niistä syistä kuin että mimmosta hevonpaskaa ne ovat sekä millasia ihmisiä ne vetävät puoleensa.
Samaa mieltä. Hinnat pitäisi olla aina euroissa, mutta jos yv:llä sovitaan kryptokaupoista niin siinä vaiheessa ei liene forumin asia.
Ihan mielenkiinnosta, @Oravamedian käpy voitko linkata ilmoituksen missä kryptoja on tarjottu maksuvälineeksi?
Musta nyt vähä tuntuu siltä, et sä et tiiä mistä puhut
Ohitat ja et ohita.Kysymys:
-Jos tuotteessa lukee varattu @ X käyttäjälle ja tarjoan hintapyynnön, ohitanko jonon?
Ymmärrän toki jos yksityisviestillä tarjonnut ja jättänyt ilmoitukseen reagoimatta myyjän kanssa. Enkä halua ilkeä olla tai tarkoituksella "ohittaa".
On näitä itsellänikin tullut vastaan, jotka eivät halua tulla @ käyttäjä merkatuksi myynti ilmoitukseen techbbs:ssä.
Lähinnä näitä pohtien:
- Tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta ja myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle. Kiistatilanteissa ensimmäinen tarjous on pystyttävä tarvittaessa todentamaan ylläpidon jäsenelle.
- Jos teet tuotteesta tarjouksen, sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla
- Jos hyväksyt tarjouksen alle hintapyynnön, sitoudut myymään tuotteen kyseisellä hinnalla
- Myyjä saa vapaasti päättää kenelle myy, millä hintaa ja miten, jos hintapyyntöä ei ole tarjottu
Jep, juuri näin. Tuolla estetään huutokauppoja, eli kun joku tarjoaa sen hintapyynnön (vaikkapa tasan 100€) niin muiden turha ruveta huutelemaan että tarjoankin 110€ jne.Tuo hintapyynnön tarjoaminen viittaa siihen, että muita kauppoja ei ole vielä sovittu. Ei tietenkään voi mennä niin, että minä myyn tavaraa hintaan 100€, joku tarjoaa siitä 95€ ja totean että tehdään kaupat, ja sitten siihen tulee toinen ostajakandidaatti jälkeenpäin toteamaan että tarjoan hintapyynnön, minulle on myytävä.
Minkälaisia tilanteita varten on tuo neutraali palaute? Kun on sitoutunut ostamaan tuotteen tarjouksella vaikka myyjä hyväksyisi sen viikon päästä.
Miksi? Tottakai pitää sitoutua. Tottahan sen perua saa niin kauan, ku toinen osapuoli ei ole hyväksynyt.Tuo sitoudut tarjoukseen on vähän outo sääntö.
Laitan vain erityisehtoja ostajana tarjouksiin. Tarjous voimassa 24h tai tarjous voimassa niin kauan kuin olen löytänyt vastaavan tuotteen. Pärjään kyllä kaupankäynnissä täällä paria lukuunottamatta.
Minkälaisia tilanteita varten on tuo neutraali palaute? Kun on sitoutunut ostamaan tuotteen tarjouksella vaikka myyjä hyväksyisi sen viikon päästä.
En näe tuota kyllä itse mitenkään varsinaisen ongelmallisena - kuvailit tuossa itse yhden esimerkkitilanteen, jossa neutraali palaute on monelle se sopivin. On myös hyvä muistaa, että kauppiaspalaute on tarkoitettu kuvaamaan myyjän ja ostajan kokemusta kaupasta, eikä positiivinen ole kaikissa tilanteissa mikään itseisarvo, jollaisena yllättävän moni tuntuu sitä pitävän.Tuo "neutraali" palaute on kieltämättä vähän ongelmallinen..
"Juu kaikki kunnossa mutta ei kahveja keittänyt",
"Kaupat hoitui kuten sovittiin, ei jäänyt hyvää eikä huonoa mieltä",
"Yritti uhkailla mutta kun kaivoin Remingtonin esiin niin suostui alkuperäiseen hintaan",
Se on kuitenkin ehkä aavistuksen negatiivis-sävytteinen, ja turha. Yleensä kaupoista jää
joko hyvä tai paha mieli, neutraali kuulostaa siltä että jotain ongelmia on ollut, mitkä
on mahdollisesti saatu sovittua, eli paha mieli on muutunut tunteettomuuteen
@Juha Kokkonen Pitäiskö tuo poistaa? On kaiketi mahdollista kuitenkin muuttaa nega positiiviseksi jos asiat saadaan sovittua,
mutta kuten sanottua, neutraalista jää "?" fiilis vaikka periaatteessa sellainen pitäisi antaa kaikissa peruskaupoissa.
"tarjous voimassa niin kauan kuin olen löytänyt vastaavan tuotteen"
Koska osa romukauppiaista on todella passiivisia, jotkut eivät taida käydä täällä edes joka viikko. En minä ainakaan halua jäädä ikuisiksi ajoiksi ns. palleistani hirteen jonkin tarjoukseni kanssa, jos jotain oikeasti olen vailla, vaan laitan aikarajan, ja jos myyjä ei sen sisällä vastaa, etsin toisen vastaavan vempaimen ja tarjoan siitä.Ehdolliset tarjoukset on minusta ylipäätään kyseenalaisia, ei vähiten siksi, että aikarajojen asettaminen on huijauksille tyypillistä.
Kyllä minulle myyjänä nousisi epäilyksiä jos tarjottaisiin "vain 24 h voimassa", miksi?
Sama juttu ehdollisten HP:eiden kanssa, HP jos I/O pelti löytyy tai HP jos saan CDI kuvan ja levy kunnossa.
Ymmärrän itse nyt tuon tarjouksen tekemisen mitä alussa en ymmärtänyt, helpompi jättää tarjoamatta niin ei jää roikkumaan jos myyjä hyväksyy vaikka sen viikon päästä. Sen takia tuo 24h aikaraja esim. En ymmärrä miten se huijaamiseen liittyy.
Ymmärsin niin että jos tarjotaan 1 euroa ja toinen tarjoaa 100 euroa niin voi myydä sen 1 eurolla ekalle tarjoajalle kun HP:ta ei ole tarjottu.
Toki voisi myös tehdä vaikka monta tarjousta eri kohteisiin ja editoida muut pois kun tärppää, mutta siinä voi huonossa lykyssä löytää itsensä kahden tai useamman hyväksytyn tarjouksen loukusta...
Höpsö, en minä kahdesta vimpaimesta samanaikaisesti tarjoa aikarajan sisällä. Ja toisinaan on kiire, jos vaikka ainoa näytönohjain on juuri levinnyt ja tarve uudelle on kriittinen, kuten itselleni kävi 2023 ja nyt olen täällä.Yhtä lailla vaikka olisi aikaraja niin useampi myyjä voi hyväksyä tarjouksesi sen sisällä ja mitäs sitten.
Ihailtavaa optimismia. Todellisuudessa täällä on ollut lukuisia tapauksia, että käyttäjä tarjoaa hintapyynnön, mutta myyjä pysyy piilossa tai pitää radiohiljaisuutta.Jos tarjous kiinnostaa myyjää niin saanet vastauksen kohtuullisessa ajassa.
Ehdolliset tarjoukset on minusta ylipäätään kyseenalaisia, ei vähiten siksi, että aikarajojen asettaminen on huijauksille tyypillistä.
Kyllä minulle myyjänä nousisi epäilyksiä jos tarjottaisiin "vain 24 h voimassa", miksi? Ja entäpä jos joku toinen tarjoaa saman hinnan ilman ehtoja, mutta tasan 24 h kuluttua? Kummalle myydään?
Voisi jopa kuvitella näin käyvän, toinen ostaja odottaa tämän ehdollisen tarjouksen umpeutumista ja sitten tarjoaa saman summan sen sijaan, että nostaisi summaa.
Jos tarjoaa, sitoutuu ostamaan sillä hinnalla mikäli myyjä sen hyväksyy, piste.
Ei se nyt niin iso vaiva ole etukäteen katsoa esim. myykö joku toinen samaa / vastaavaa halvemmalla jne.
Ihailtavaa optimismia. Todellisuudessa täällä on ollut lukuisia tapauksia, että käyttäjä tarjoaa hintapyynnön, mutta myyjä pysyy piilossa tai pitää radiohiljaisuutta.
Tällaisia tilanteita varten foorumilla on kauppiaspalautejärjestelmä. Säännöissä sanotaan selvästi ja alleviivattuna, että "Tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta ja myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle".Ihailtavaa optimismia. Todellisuudessa täällä on ollut lukuisia tapauksia, että käyttäjä tarjoaa hintapyynnön, mutta myyjä pysyy piilossa tai pitää radiohiljaisuutta.
Tuostakin tulee tosi usein vänkäämistä, joten tuonne voisi laittaa lisäksi jotenkin hienosti, että "mikäli mitään tarjousta ei vielä ole hyväksytty" tms.Tällaisia tilanteita varten foorumilla on kauppiaspalautejärjestelmä. Säännöissä sanotaan selvästi ja alleviivattuna, että "Tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta ja myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle".
Ei voi kaikkia itsestäänselvyyksiä kirjata ylösTuostakin tulee tosi usein vänkäämistä, joten tuonne voisi laittaa lisäksi jotenkin hienosti, että "mikäli mitään tarjousta ei vielä ole hyväksytty" tms.
Pitäisihän tuon nyt olla itsestäänselvyys, mutta tosi paljon näkee porukkaa valittamassa, että "tarjosin hp:n, myyjä myi toisaalle kun oli jo sopinut", ja sitten vedotaan että oli itse se ensimmäinen hintapyynnön tarjonnut.
Seurattuani tätä keskustelua niin itselleni on kyllä nyt ongelmaksi jäänyt säännön pykäläEi voi kaikkia itsestäänselvyyksiä kirjata ylös
- Jos teet tuotteesta tarjouksen, sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla
Maalaisjärjellä pärjätään kyl. Ainaki modet sen päälle ymmärtää, että jos turhaa negaa tulee, nii sole ku pyytää korjaan. Toki jos tekee pirusti tarjouksia ja sen vuoksi niitä sattuu unohtuun, nii tekee siitä ehdollisen. Mun mielestä iha ok, että vaikkapa 24h voimassa. Kunhan on tarkka eikä epämääräinen, kuten Kokkonen mainitsi.Tämä on yksiselitteinen avoin ajaton sitoomus, mutta kuten täällä sanottu monesti myyjästä ei kuulu vaan (itsellenikin kävi tälläinen moka viimeksi kun viesti tuli ollessani tien päällä hankalalna hetkenä ja piti kotona vastata... muistin sitten vasta 3-4 pv myöhemmin -- onneksi kaupat syntyi kuitenkin) joten jonkinlainen aika tähän avoimeen sitoomukseen tarvitaan ... mielestäni mainittu "saa perua kunnes myyjä kuitta sen" on hyvä jos ei jotain 48h säätöä sitten sovella
Kyllä sen tarjouksen voi perua niin kauan kun se myyjä ei ole sitä kuitannut.Seurattuani tätä keskustelua niin jos ja ku
Seurattuani tätä keskustelua niin itselleni on kyllä nyt ongelmaksi jäänyt säännön pykälä
Tämä on yksiselitteinen avoin ajaton sitoomus, mutta kuten täällä sanottu monesti myyjästä ei kuulu vaan (itsellenikin kävi tälläinen moka viimeksi kun viesti tuli ollessani tien päällä hankalalna hetkenä ja piti kotona vastata... muistin sitten vasta 3-4 pv myöhemmin -- onneksi kaupat syntyi kuitenkin) joten jonkinlainen aika tähän avoimeen sitoomukseen tarvitaan ... mielestäni mainittu "saa perua kunnes myyjä kuitta sen" on hyvä jos ei jotain 48h säätöä sitten sovella
No näinhän se on. Joillakin vaan välillä tuntuu olevan valtava tarve lukea sääntöjä kuin piru raamattua ja vääntää kaikesta, vaan totta turiset. Sääntövihko olisi melkoisen paksu jos moisia vääntäjiä vastaan yrittäisi säännöt kirjataEi voi kaikkia itsestäänselvyyksiä kirjata ylös
Jos joku tarjous on jo hyväksytty, tuotehan on silloin jo myyty.
Minusta tämä on täysin ok. On itsekin tullut tehtyä useasti, samoin itselleni on tehty noin useasti. Menee tuohon mitä Kokkonen mainitsi, että voi perua ennen kuin myyjä on kuitannut.Btw, mitä mieltä on arvon raati; Oliko väärin, kun yksityiskeskusteluissa ensin hyväksyin tarjouksen (myöhään illalla), mut sit aamulla vetäydyin takas ja peruin sen ennenkuin vastapuoli oli edes käynyt foorumilla?
Olin siis toi myyjä joka hyväksyi tarjouksenMinusta tämä on täysin ok. On itsekin tullut tehtyä useasti, samoin itselleni on tehty noin useasti. Menee tuohon mitä Kokkonen mainitsi, että voi perua ennen kuin myyjä on kuitannut.
Eikö se kauppa ole löyty lukkoon jos myyjä tarjouksen hyväksyy
Juu, mut ei ehtinyt tulla vastausta vielä, että mites kaupat hoidetaan. Nouto/postitus, maksutavat jne... Mielestäni ehdin vielä peruun hyväksymiseni, ku vastapuoli vasta iltapäivästä täällä näky seuraavan kerran olevan kirjautuneena. Kai sitä samat säännöt myyjälläki on? Yhtälailla kaupat on lukkoon lyöty, ku hp:n tarjoaa, mut saa senki perua, jos myyjä ei ehdi reagoida?Itse olen samaa mieltä, jos tarjouksen myyjänä hyväksyy, niin ei siinä tarvitse enää ostajan hyväksyä hyväksymistä.