Mitä mieltä porukka on tälläisestä keissistä:
Tilasin tv:n hobby hallin verkkokaupasta hintaan 1399e. Tuotteen kohdalla luki että toimitus arvio 2-5 päivää.
Kun olin tavaran laittanut ostoskoriin ja enää täytyi maksutapa valita, niin tilauksen yhteyteen oli ilmestynyt rivi jossa luki että arvioitu toimituspäivä 25.12.2021. No ajattelin että pystyn elämään tämän kanssa jos tilaus menisikin noin pitkäksi. Ilmeisesti hobby hallin tapana on laittaa ns. varman päälle tilauksen loppuvaiheessa tämä arvioitu toimituspäivä 14 päivän päähän jotta pystyvät siihen vetoamaan jos asiakkaat valittaa 2-5 päivän ylityksestä. Kokeilin useammalla eri tuotteella jossa oli mainittu toimitusaika 2-5 päivää, niin jokaisessa oli vastaava arvio toimitukselle (25.12.2021). Ehkä tässä kohtaa olisi pitänyt jo hälytyskellojen soida.
Meni pari päivää ja tänään sain ilmoituksen Hobby Hallilta, että valitettavasti ostamasi tuote on loppunut varastosta ja saat rahasi takasin.
Ajattelin vielä varmuden vuoksi käydä heidän verkkokaupasta katsomassa kyseistä tuotetta. Hetkeksi koko tuote oli poistunut koko verkkokaupasta, mutta nyt kun katsoin se on palannut takaisin mutta hintaan: 1699e.
Edelleen tuotteen yhteydessä lukee toimitusajaksi 2-5päivää. Kokeilin vielä laittaa kyseisen tuotteen uudestaan ostoskoriin ja katsoa mikä on tällä kertaa arvioitu toimituspäivä. Nyt arvioitu toimituspäivä on 21.12.2021 eli tasan 7 päivää siitä jos tekisi tänään tilauksen.
Nyt näyttää isosti siltä, että heillä on ollut hinnoitteluvirhe tässä kyseisessä tv:ssä jonka kerkesin ostamaan. Kuitenkaan kyseessä ei ole mikään räikeä virhe, koska esimerkiksi tilauspäivänä olisin voinut ostaa saman tv:n hintaan 1450e, kilpailijalta nopeammalla toimituksella.
Ilmeisesti kun he kertovat varaston loppuneen, niin he yrittävät tällä tavalla luistaa velvollisuuksistaan ja luottaa siihen ettei kuluttaja tiedä oikeuksiaan tai jaksa lähteä selvittelemään asiaa enempää.
Koska kuluttaja-asiamiehen verkkosivuilla sanotaan näin:
"Verkkokaupan tekemä tilauksen peruminen on sopimusrikkomus, sillä myyjä ei voi perusteettomasti livetä sopimuksesta yksipuolisella ilmoituksella. Sopimusrikkomuksen seurauksena on korvausvastuu.
Sopimusrikkomuksen voi korvata esimerkiksi niin, että asiakas ostaa vastaavan tuotteen kalliimmalla hinnalla toiselta myyjältä ja alkuperäinen myyjä hyvittää tuotteiden hintaeron. Oikeus tällaiseen korvaukseen arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Kuluttajan tulee kuitenkin ensin olla yhteydessä alkuperäiseen myyjään ja vaatia tuotteen toimittamista.
Kuluttajan täytyy tehdä niin sanottu kateosto huolellisesti ja vahingot minimoiden. Korvausvastuun arviointiin vaikuttaa myös se, pystyykö myyjä osoittamaan, että tuotteen toimittamiselle on olemassa ylivoimainen este."
Sekä:
"Verkkokauppa ei voi vapautua sitovasta kaupasta edes tuotteiden loppumisen perusteella. Hinta voi sitoa, vaikka tuotetta ei olisi enää mistään saatavissa. Tällöin verkkokauppiaan on tarjottava vastaavaa tuotetta sovittuun hintaan. "
Laitoin nyt sähköpostia jossa kerroin että jos kerran he eivät kykene tilaamaani mallia lähettämään, niin vaihtoehtoisesti voin ottaa samalla hinnalla vastaavan tehoisen tv:n ja laitoin vielä linkit heidän verkkokaupasta löytyviin tv-malleihin jotka ovat tehoiltaan vastaavia.
Todennäköisesti sitten kun vastaavat, niin kieltäytyvät ehdotuksestani ja varsinainen kysymykseni onkin, että kannattaako tästä lähteä tekemään keissiä kuluttaja asiamiehen kanssa? Omasta mielestä olisin vahvoilla, mutta vaikea näistä on aina sanoa, sekä todennäköisesti tässä tulee aikaa menemään enkä tv:tä tule ihan lähiaikoina saamaan.
Helpointahan olisi vaan tilata kyseinen tv toisesta kaupasta, mutta tässä kävi sen verran mukavasti että tänä aikana kun sain vastauksen tilauksen peruuntumisesta, niin tuotetta ei ole missään enää vastaavalla hinnalla vaan joutuisin siitä 300e enemmän maksamaan.