- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 6 740
Kuluttajien oikeudet laajenee nyt digitaalisten tuotteiden suhteen ja perinteisen tavarankaupan virhesääntelyyn tuli muutoksia vuoden alusta....
www.kkv.fi
Jos älykello tai älytelevisio ei toimi niin kuin pitäisi, tai digitaalinen palvelu takkuaa, on kuluttajalla jatkossa paremmat mahdollisuudet saada virhe hyvitetyksi. Kuluttajansuojalain uudistus toi uusia säännöksiä etenkin digitaalisten tuotteiden, palveluiden ja sisältöjen virhetilanteisiin. Lisäksi perinteisen tavarankaupan virhesääntelyyn tuli muutoksia. Uudet säännökset koskevat 1.1.2022 jälkeen solmittuja sopimuksia.
Sääntely ei siis koske pelkästään rahalla hankittuja sopimuksia, vaan myös sopimuksia, joissa kuluttaja sitoutuu luovuttamaan henkilötietoja esimerkiksi markkinointia varten.
Kuluttajansuoja vahvistuu tavaran virheessä
Kuten aikaisemminkin, virheet tulee ensisijaisesti oikaista ja toissijaisesti voidaan sopia hinnanalennuksesta tai kaupan purkamisesta. Uudessa laissa kuitenkin korostetaan aiempaa enemmän myyjän vastuuta myymistään tuotteista ja virhetilanteiden asianmukaisesta hoitamisesta.
Jatkossa kuluttajalla on lähtökohtaisesti vapaus valita, korjataanko vai vaihdetaanko virheellinen tavara. Valinnanvapaus ei kuitenkaan ole ehdoton. Jos tavarassa on esimerkiksi vähäinen ja helposti korjattava virhe, saa myyjä yleensä vaihtamisen sijasta korjata tavaran.
Laki määrittelee entistä tarkemmin, milloin kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai purkaa kauppa. Uusilla säännöksillä pyritään ehkäisemään korjauskierteitä ja siksi kaupan purkua tai hinnanalennusta voi pääsääntöisesti vaatia jo yhden tuloksettoman korjaus- tai vaihtoyrityksen jälkeen.

Uudistunut kuluttajansuojalaki kattaa nyt myös digitaaliset tavarat ja palvelut
Jos älykello tai älytelevisio ei toimi niin kuin pitäisi, tai digitaalinen palvelu takkuaa, on kuluttajalla jatkossa paremmat mahdollisuudet saada virhe hyvitetyksi.

Jos älykello tai älytelevisio ei toimi niin kuin pitäisi, tai digitaalinen palvelu takkuaa, on kuluttajalla jatkossa paremmat mahdollisuudet saada virhe hyvitetyksi. Kuluttajansuojalain uudistus toi uusia säännöksiä etenkin digitaalisten tuotteiden, palveluiden ja sisältöjen virhetilanteisiin. Lisäksi perinteisen tavarankaupan virhesääntelyyn tuli muutoksia. Uudet säännökset koskevat 1.1.2022 jälkeen solmittuja sopimuksia.
Sääntely ei siis koske pelkästään rahalla hankittuja sopimuksia, vaan myös sopimuksia, joissa kuluttaja sitoutuu luovuttamaan henkilötietoja esimerkiksi markkinointia varten.
Kuluttajansuoja vahvistuu tavaran virheessä
Kuten aikaisemminkin, virheet tulee ensisijaisesti oikaista ja toissijaisesti voidaan sopia hinnanalennuksesta tai kaupan purkamisesta. Uudessa laissa kuitenkin korostetaan aiempaa enemmän myyjän vastuuta myymistään tuotteista ja virhetilanteiden asianmukaisesta hoitamisesta.
Jatkossa kuluttajalla on lähtökohtaisesti vapaus valita, korjataanko vai vaihdetaanko virheellinen tavara. Valinnanvapaus ei kuitenkaan ole ehdoton. Jos tavarassa on esimerkiksi vähäinen ja helposti korjattava virhe, saa myyjä yleensä vaihtamisen sijasta korjata tavaran.
Laki määrittelee entistä tarkemmin, milloin kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai purkaa kauppa. Uusilla säännöksillä pyritään ehkäisemään korjauskierteitä ja siksi kaupan purkua tai hinnanalennusta voi pääsääntöisesti vaatia jo yhden tuloksettoman korjaus- tai vaihtoyrityksen jälkeen.