Keskiarvoa pidempi postaus, mutta - Varsin lueskelin ongelmia mitä on monenlaista väellä ollut, kaikenlaista sitä tulee vastaan. Se että miksi tänne foormuille päädyin, on erään Suomalaisen myyjäliikkeen kanssa sellainen tilanne, että tilasin heiltä koneen kasattuna. Kone jäätyilee tuntemattomasta syystä, tarkempi selonteko kaikesta alla.
Tietokoneen saapuessa, tein tarvittavat toimenpiteet mitä ohjeistettu, että kone on toimintavalmiudessa ja laitoin vanhan tietokoneen paikalle. Tietokoneen kanssa rupesi ilmenemään sellaista ongelmaa saman tien, että käynnistäessä tietokone ei löydä kuin yhden näytön, ja jostain syystä resoluutio on todella heikko. Tietokone pääsääntöisesti menee myös jumiin pian käynnistymisensä jälkeen näissä tilanteissa. Vika ilmenee satunnaisesti, ja tälle en ole mitään selitystä keksinyt mikä tätä aiheuttaa. Olemassa olevilla oheislaitteilla vanha tietokone pelaa ongelmitta, joten niissä tuskin on ongelmaa. Windowsin päivitykset asennettu sekä näytönohjaimen ajurit päivitetty.
Vika ilmeni tuon tuosta, olen dokumentoinut vian ilmenemisen ja reklamoinut tästä myyjäliikkeeseen. Heiltä annettiin minulle ohjeet, miten palauttaa tietokone ja näin tein. Tietokone lähti siinä paketissa takaisin, missä se minulle tuli.
Tietokone saapui myyjäliikkeeseen, he tarkastivat sen ja heiltä tuli vastaus, että näytönohjaimen lukitus on irtautunut emolevyltä, näytönohjainta ei ole tuettu kuljetuksen ajaksi ja että takuu on rauennut näytönohjaimen ja emolevyn osalta. ”Huolellinen” pakkaaminen olisi ollut minun vastuullani.
Kiteytettynä: Tilaan tietokoneen kasattuna, en koske tietokoneen komponentteihin, palautan sen sellaisenaan millaisena se minulle tuli koska kone ei käyttäydy siten, miten uuden koneen kuuluu käyttäytyä. Löytyy ylläkuvattu vika, joka on heidän mielestään kuluttajan vastuulla.
Ei kai se näytönohjain itsekseen emolevyltä irtoa? Ja se että tietokone tilattu kasattuna, jotta kasaamisesta vastuu on myyjäliikkeellä, ei kuluttajalla. Olisiko minun pitänyt kuluttajana tarkistaa kasauksen laatu? Mikä virka kasaamisella on, jos ei juuri se, että kasaamiseen liittyvät vastuut ovat myyjäliikkeellä? Käynyt mielessäkään, että jos kone on henkilön - joka kasaa näitä työkseen - toimesta kasattu, näytönohjain olisi huonosti kiinni. Palautuksen suhteen toimittu myös heidän ohjeidensa mukaan.
He ajoivat joitain testejä tietokoneelle, mitään laitevikaa he eivät löytäneet, ja lähettivät tietokoneen minulle takaisin. Tietokone on saapunut, sen asensin paikoilleen, mutta samat ongelmat jatkuvat. Tästä on reklamoitu, ja tilanne on toistaiseksi tässä ja odotan myyjäliikkeen vastausta.
Yhteenvetona:
- Tilaan uuden tietokoneen kasauspalvelulla, joka ei pelaa kuten kuuluu
- Tietokone kävi minulla mutkan, reklamoin ja palautin takuuhuoltoon heidän ohjeiden mukaan
- He löytävät huonosti kiinni olevan komponentin ja tämä heidän mielestään on kuluttajan vastuulla
- Heidän testinsä -> Ei laitevikaa havaittu -> Kone takaisin minulle
- Kone saapuu minulle, ongelmat jatkuvat edelleen
- Tähän kaikkeen mennyt aikaa ~3kk. Minulla olisi pitänyt olla uusi toimiva kone jo pitkän aikaa, mutta eipäs ole