• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Käsittääkseni kaupoilla ei ole mitään velvollisuutta erikseen ilmoitella virhevastuusta/virheolettamasta ja niiden kestoista. Tällä saavat monet asiakkaat jättämään vaatimukset tekemättä koska eivät osaa/tiedä vedota virhevastuuseen vaan menevät vain kaupan antaman vapaaehtoisen takuun keston perusteella.
Takuuta ei tarvi tarjota, mutta jos tuo Tekniikkaosat kauppa on suunnattu kuluttajille ja mainostaa takuuta jossa ei ole mitään lisäarvoa kuluttajalle niin tuoksahtaa pahalta.

Aiemmin takuun piti nimenomaan olla lisäarvo, jotain etua, pykälät on vähän muuttuneet joten en uskalla väittää nyky tilannetta, mutta tuoksahtaa se joka tapauksessa. Ja kannusta alkuperäistä kysyjää viemään asian loppuunasti.

Hänellä taisi olla kyse akusta, akut toki kuluu ja ne voi tuhota nopeasti, jos laitteessa ei ole "logeja" niin voi toki olla haastavaa todistaa käyttö, jos vuoden sisään havaitsi vian niin pientä viivyttelyä jos nyt reklamoi, siis siltä kantilta että myyjän pitäisi takuuaikana osoittaa että virhe muualla.

Yleisen käsityksen mukaan li-ion pohjaisten akku systeemien pitäisi kestää satoja syklejä tietty kapasiteetti säilyttäen (en nyt väitä oliko se 70% vai mitä), virtapankkeja markkinoidaan mAh todennäköisesti 3,6v nimellisjännitteellä vaikka antavat minimissään ulos 5V .

Alkuperäinen viesti
Mikähän juttu muuten, kun tilasin tekniikkaosilta power bankin syyskuussa 2023, joka nyt tekee sitä että alle 40% laskee silmissä iphonen latauksessa prosentit 20 000 mah:in virtalähteessä.

Mitä rupesin ihmettelemään on se että ostoehdoissa sanotaan näin: "Tarjoamme 12 kuukauden takuun koko valikoimallemme.". Hyvä juttu, mutta eikös EU-alueella kun myydään niin EU:ssa pitää _vähintään_ 24kk takuu antaa tuotteille?

Laitoin reklamaation tuotteesta ja maintisin tuosta EU:n 2 vuoden takuusta. Eivät ole vielä vastanneet, mutta olenko jotain väärin ymmärtänyt? :hmm:

Tuli mieleen , miten tuon alle 40% havaitset ja pitääkö se paikkansa?
 
Tuli mieleen , miten tuon alle 40% havaitset ja pitääkö se paikkansa?

Kun iPhone on kiinni virtalähteessä niin vähintään alle 30% rupeaa laskemaan prosentit. Voi laskea että miten paljon 10% vastaa 20 000 mAhin akussa, mutta sain sen videolle että 10 sekunnin videolla akun oma näyttö laskee 20% ja tietenkin kun videoimisen lopetin niin virtalähde sammui ja nollaa näytti. Vaikka se 10% (mukamas latasi) niin iphonessa ei edes prosenttia noussut palkki, ei tarvitse kummoista pitkää matematiikkaa laskemaan että miten paljon se todellisuudessa latasi siinä 30% jälkeen.

On tehnyt näin ennenkin.


Katsoivat että tuotteessasi oleva vika on syntynyt oston jälkeen ja myös takuun päätyttyä, että minulla ei ole oikeutta hyvitykseen tai korjaukseen. Ainoastaan siinä tapauksessa, että voin todistaa vian olleen olemassa jo ennen tuotteen vastaanottamista, niin silloin vasta minulla on oikeus reklamoida tuote. Tässä tapauksessa todistustaakka on (kuulemma) minulla, ja minun tulee osoittaa, että vika oli olemassa jo ostohetkellä. Heidän mukaansa näin on tarpeen, että todetaan että kyseessä valmistusvirhe eikä käyttäjän toiminnasta tai kulumisesta johtuva vika.

Oma vastineeni oli käytännössä:
-Käytön odotettu kesto, että 20 000 mahin akun pitäisi kestää pidempään kun 1v ja 4kk
-Ei ole isompia kolhuja tai naarmuja laitteessa
-Toistuvat ongelmat
-Video liitteenä virheestä
-laitteen suunnittelu ja tarkoitus (esimerkiksi normaalitilanteissa puhelimille annetaan pidempi takuuaika kuin heidän 6kk aikansa).


Tuote oli siis 35€ varavirtalähde että tuskinpa itse lähden oikeuteen rinnat paukkuen tästä huutelemaan. Mutta mikäli vastineen jälkeen alkavat ulisemaan vielä niin lähetän kuluttajansuojaan viestiä ja kyselen että miten toimitaan? Voipi olla, että mm. trustpilottiin tästä jonkunnäköisen arvostelun kyllä teen. :kahvi:
 
Kun iPhone on kiinni virtalähteessä niin vähintään alle 30% rupeaa laskemaan prosentit. Voi laskea että miten paljon 10% vastaa 20 000 mAhin akussa, mutta sain sen videolle että 10 sekunnin videolla akun oma näyttö laskee 20% ja tietenkin kun videoimisen lopetin niin virtalähde sammui ja nollaa näytti. Vaikka se 10% (mukamas latasi) niin iphonessa ei edes prosenttia noussut palkki, ei tarvitse kummoista pitkää matematiikkaa laskemaan että miten paljon se todellisuudessa latasi siinä 30% jälkeen.
ok, aika selvältä näyttää. Sitä vähän hain että jos laitteen varaustilan ilmaisin on hakoteillä, mutta jos menee nolliin eikä käyttäjällä ole luvattua kapasiteettia käytettävissä niin selvä juttuhan se on.

Aiemmin takuun oleellisin lisäarvo kuluttajakaupassa oli se käännetty näyttävelvollisuus, ja jos ei ollut takuuta niin asiakkaan piti osoittaa virhe, sen lakisääteisen virheolettaman ajan jälkeen. Joskus se oli 6kk, nykyään virheolettama taitaa olla 12kk, eli jos olisit havainnut virheen vuoden sisällä niin myyjän olisi pitänyt osoittaa ettei virhettä.

Mutta kertoo toki liikkeestä paljo jos olet kuvaillut virheen ilmeisen hyvin ja selkeästi niin myyjä aukoo päin naamaa, että todista lisää. Ilmeisesti kyse ei ole mistään yksittäistapauksesta vaan huonosti suunniteltu tuote jotka hajoaa käsiin.

Jos ei niitä purkukertoja ylitä niin miten muuten tuollaisen saa ennenaikojaan hajalle. uittamalla, mekaanisesti ?

Tuote oli siis 35€ varavirtalähde että tuskinpa itse lähden oikeuteen rinnat paukkuen tästä huutelemaan. Mutta mikäli vastineen jälkeen alkavat ulisemaan vielä niin lähetän kuluttajansuojaan viestiä ja kyselen että miten toimitaan? Voipi olla, että mm. trustpilottiin tästä jonkunnäköisen arvostelun kyllä teen. :kahvi:


Myyjä toki laskee senvaraan että asiakkaat antaa olla, ja toki asiakkaan suunnalta ymmärettävää, silti kannusta taisteleen, ihan vain muiden kuluttajien puolesta. ja niidenkauppiaiden puolesta jotka ottavat enemmän vastuuta.
 
Jos ei niitä purkukertoja ylitä niin miten muuten tuollaisen saa ennenaikojaan hajalle. uittamalla, mekaanisesti ?
Yksi syy varavirtalähteiden rikkoutumiseen on niiden pitkäaikainen säilytys tyhjänä. Eli käytetään melkein tai kokonaan tyhjäksi ja sitten unohdetaan se jonnekin kuukausiksi.
 
Jep epäsäännöllinen käyttö, lämpötila vaihtelut, pikalataukset, ei anneta välillä ladata täyteen yms.
 
Yksi syy varavirtalähteiden rikkoutumiseen on niiden pitkäaikainen säilytys tyhjänä. Eli käytetään melkein tai kokonaan tyhjäksi ja sitten unohdetaan se jonnekin kuukausiksi.
Voin sanoa että tälläisestä käytöstä ei ole ollut kyse. Tämä on vähän "sana-sanaa" vastaan meininkiä, mutta löytyy myös vanha iphone 6s jossa jopa akku pitää. Koska pidempiaikaisessa säilityksessä 50% about jätän sen hautumaan jos ei ole käyttöä kuukausiin. Jos virtalähde on täysin tyhjä ollut niin menee kyllä laturiin. Poikkeuksia varmasti on kaikilla normaalissa käytössä.
Jep epäsäännöllinen käyttö, lämpötila vaihtelut, pikalataukset, ei anneta välillä ladata täyteen yms.

Tietenkin akut kuluu, mutta 30% alle kun laskee latauksessa niin lyö nolliin on kyllä 1v ja 4kk käytöllä sellaista ettei nyt _olettaisi_ tuotteen sellaista tekevän. Eli luulisi, että tuote on pitkäikäisempi kuin tämä.

Katselin myös yleisesti niin esim samsung kyllä antaa 24kk takuun varavirtalähteisiinsä jotka pyörivät samoissa hinnoissa..


Myyjä toki laskee senvaraan että asiakkaat antaa olla, ja toki asiakkaan suunnalta ymmärettävää, silti kannusta taisteleen, ihan vain muiden kuluttajien puolesta. ja niidenkauppiaiden puolesta jotka ottavat enemmän vastuuta.
Tällainen väliaikatieto että tein kuluttajansuojan sivuilta reklamaatio apuria käyttäen vastineen heille johon listasin omat perusteluni (spoilerissa ylempää lukee myös).

Nyt tuli postin lippulappu jolla tuotteen voi palauttaa.
"Otamme tuotteen takaisin meille tarkastukseen. Löydät palautuslipukkeesi liitettynä tähän viestiin."

Eli johonkin testeihin pitää tuo lähettää, mutta on jännä homma kun jo kuluttajansuojan reklamaatiota käyttäen tulee palautus lippulappu vaikka ensin lyödään "ei onnistu, asia loppuun käsitelty"-seinää. Tosiaan kertoo varmaan osittain siitä että luottavat siihen ettei jaksa vaivaa nähdä 35 euron takia.

En väitä että olisin iso organisaatio joka näihin pystyy vaikuttamaan. Mutta yleisesti vituttaa tälläinen "vilunkipeli" ja luotetaan siihen ettei kuluttaja vaivaa jaksa nähdä. Joo, ei kyseessä ollut 2500€ rtx 5090 -näytönohjain. Mutta mitä jos olisi ollut?
 
Itsellä meni samasta syystä esimerkiksi HP läppärit boikottiin, kun valmistusvirheinen näytönohjain vaati 4kk tappelun koneen ollessa 2v 4kk vanha.
Tuosta ajasta 4kk hintalappu oli 500€ kunnes kuluttajaneuvonnan ensimmäinen yhteydenotto sai hintalapun muuttumaan 0€.
Omasta mielestäni tuo "kusetetaan kunnes viranomaiset ottaa yhteyttä" toimintatapa on kyllä välitön boikotti oli kyseessä yksittäinen valmistaja tai nettikauppa.
 
Moi, en löytänyt parempaaka lankaa äkkiseltään ja aivot sumussa niin kysäsenpä täältä varmistusta kun ei ole ollut aikomusta tilata lehteä.

Tilasin viime keväänä 6kk tarjous akuankkaklassiko ja 99% varmuudella peruutin omasanoman kautta tilauksen syksyllä, että loppuisi tarjousajan loputtua eli 18.12.2024. 99% siitä, ettei säpöjä siltä ajalta enää ole ja tänään tullut uuden tilauksen lasku sai pohtimaan, oliko sittenkään peruttu. Mutta melko varma kuitenkin olen peruutuksesta, ja katsonut aina välillä niitä kun ilmasnäytetilauksia tehny, että olen irtisanonut kaiken.

Tänään tuli kuitenkin vuoden eka lehti postista ja säpöön "kiitos tilauksestasi" ja lasku ajalle 19.12.2024 - 18.06.2025. Omasanoman päättyneissä tilauksissa on tuo vanha tilaus ja päättynyt 21.12.2024 (laskutus 19.6.2024-18.12.2024) ja aktiivisiin tullut uudella tilausnumerolla voimassa oleva tilaus (laskutusjakso 19.12.2024-18.06.2024).

Laskussahan lukee "Tilaajalla on oikeus peruuttaa etämyynnissä tekemänsä tilaus kuluttajansuojalain perusteella ilmoittamalla siitä lehden asiakaspalveluun 14 päivän kuluessa
tilausvahvistuksen vastaanottamisesta. Mikäli tilaukseen kuuluu kotiin kannettu lehti, lasketaan peruutusoikeuden alkaminen 1. lehden vastaanottamisesta."

Keväällä taisi tulla tilausvahvistus, niin eikö uudesta tilausjatkosta kuuluisi tulla? Vai katsotaanko nämä samaksi tilaukseksi, vaikka eri tilausnumero. Vai katsotaanko tämä juurikin tuolla 1. lehden vastaanottamisesta alkavaksi, eli nyt 14pvää aikaa peruuttaa tilaus? Hieman ärsyttävähähän tuo olisi, että tilaus olisi alkanut tietämättä 19.12.2024 ja siittä saa tietää laskun muodossa, jossa kiitetään tilauksesta :rolleyes:

Toki jos tuo 14pvää kusisi tuohon, niin on tuolla tuo "Tilaaja voi irtisanoa tilauksen koska tahansa 30 päivän irtisanomisajalla tai kuluvan tilausjakson loppuun tilaukseen soveltuvissa tilausehdoissa määritellyillä tavoilla."

Ja kun varma siitä, että olisi perunut, mutta epävarmuuttaa kerta laittavat uuden.. :hmm: Eli pääkyssäri alkaako tuo 14 päivän peruutusoikeus nyt, kun tuli ensimmäinen lehti kerta ei tilausvahvistusta ole tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Moi, en löytänyt parempaaka lankaa äkkiseltään ja aivot sumussa niin kysäsenpä täältä varmistusta kun ei ole ollut aikomusta tilata lehteä.

Tilasin viime keväänä 6kk tarjous akuankkaklassiko ja 99% varmuudella peruutin omasanoman kautta tilauksen syksyllä, että loppuisi tarjousajan loputtua eli 18.12.2024. 99% siitä, ettei säpöjä siltä ajalta enää ole ja tänään tullut uuden tilauksen lasku sai pohtimaan, oliko sittenkään peruttu. Mutta melko varma kuitenkin olen peruutuksesta, ja katsonut aina välillä niitä kun ilmasnäytetilauksia tehny, että olen irtisanonut kaiken.

Tänään tuli kuitenkin vuoden eka lehti postista ja säpöön "kiitos tilauksestasi" ja lasku ajalle 19.12.2024 - 18.06.2025. Omasanoman päättyneissä tilauksissa on tuo vanha tilaus ja päättynyt 21.12.2024 (laskutus 19.6.2024-18.12.2024) ja aktiivisiin tullut uudella tilausnumerolla voimassa oleva tilaus (laskutusjakso 19.12.2024-18.06.2024).

Laskussahan lukee "Tilaajalla on oikeus peruuttaa etämyynnissä tekemänsä tilaus kuluttajansuojalain perusteella ilmoittamalla siitä lehden asiakaspalveluun 14 päivän kuluessa
tilausvahvistuksen vastaanottamisesta. Mikäli tilaukseen kuuluu kotiin kannettu lehti, lasketaan peruutusoikeuden alkaminen 1. lehden vastaanottamisesta."

Keväällä taisi tulla tilausvahvistus, niin eikö uudesta tilausjatkosta kuuluisi tulla? Vai katsotaanko nämä samaksi tilaukseksi, vaikka eri tilausnumero. Vai katsotaanko tämä juurikin tuolla 1. lehden vastaanottamisesta alkavaksi, eli nyt 14pvää aikaa peruuttaa tilaus? Hieman ärsyttävähähän tuo olisi, että tilaus olisi alkanut tietämättä 19.12.2024 ja siittä saa tietää laskun muodossa, jossa kiitetään tilauksesta :rolleyes:

Toki jos tuo 14pvää kusisi tuohon, niin on tuolla tuo "Tilaaja voi irtisanoa tilauksen koska tahansa 30 päivän irtisanomisajalla tai kuluvan tilausjakson loppuun tilaukseen soveltuvissa tilausehdoissa määritellyillä tavoilla."

Ja kun varma siitä, että olisi perunut, mutta epävarmuuttaa kerta laittavat uuden.. :hmm: Eli pääkyssäri alkaako tuo 14 päivän peruutusoikeus nyt, kun tuli ensimmäinen lehti kerta ei tilausvahvistusta ole tullut.
Minä ainakin ymmärtäisin, että peruutusoikeus alkaa tuosta uudesta tilauksesta. Tuskin alkavat urputtamaan vastaan ja jos alkavat, niin sanot ottavasi yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
 
Minä ainakin ymmärtäisin, että peruutusoikeus alkaa tuosta uudesta tilauksesta. Tuskin alkavat urputtamaan vastaan ja jos alkavat, niin sanot ottavasi yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
Ymmärtäisin ainaki tästä päivästä alkavaksi, kerta tilausvahvistuksia ei ole tullut jatkotilauksesta ja tuossakin lukee, että 1. lehden vastaanottamisesta. Laitoin kyllä aspaan säpöä lomakkeen muodossa jo, mutta jos sitä soittelisi huomenna niin saisi nopeammin pois alta.
 
Ymmärtäisin ainaki tästä päivästä alkavaksi, kerta tilausvahvistuksia ei ole tullut jatkotilauksesta ja tuossakin lukee, että 1. lehden vastaanottamisesta. Laitoin kyllä aspaan säpöä lomakkeen muodossa jo, mutta jos sitä soittelisi huomenna niin saisi nopeammin pois alta.
Sitten kun soitat Sanoman aikakausilehtien asiakaspalveluun niin niin soita vaihteen kautta jonka numero 091221 niin ei tarvitse maksaa turhaan puhelusta ylimääräistä.
 
Olin laitellut alkuun "Tilauksen irtisanominen 30 päivän päähän" ja vastauksena aamusella olikin tullut "Tilaus on nyt irtisanottu päättymään 15.1.25, mikäli toimitatte meille irtisanomisvahvistuksen, jossa tulee ilmi lopetus tuonne viime tilausjaksolle jo, on loppulasku aiheeton ja se hyvitetään.".

Toki ei itsellä syksyltä säpöjä ole ja hyvinkin mahdollista, että tapahtunut oma kämmi ja jäänyt peruuttamatta syystä tai toisesta kun katsellut. Jospa sitä soittelisi ja jos todetaan alkavaksi tuosta 19.12. niin kyselisi jos onnistuu peruutus aikasempaa ja maksaa osan laskusta. Tai sit uskottava kämmi tehdyksi:speechless:

E: Soittelin vaihteen kautta (kiitokset vinkistä :)) ja kerroin tuosta, niin vastasi että onnistuu peruutus mikä oli laitettukin huomiseksi (15.1), eli nykyisen laskun voi hävittää ja tulee uusi loppulasku, jonka hintana yksi lehti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 701
Viestejä
4 584 043
Jäsenet
75 482
Uusin jäsen
H81-Plus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom