• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Samsung Electronics Nordic AB löytyy Kuluttaja-lehden mustalta listalta yrityksistä, jotka eivät ole noudattaneet kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositusta siitä, miten niiden pitää hyvittää virheensä kuluttajalle.

Onnea ristiretkellesi!

Nonih, siellä on varmaan aspan seinällä kultainen kunniakirja mustissa kehyksissä muistutuksena ettei lakia tarvi seurata ja asiakkaat on väärässä.

Muistelen että selvissä tapauksissa KKV ajaa asiaa eli itse ei tarvi lompakkoa raottaa jos oikeuteen mennään, pitääkin sitä vähän tutkailla, olisihan nuo hyvä oikaista niin loppuisi hölmöily.
 
Nonih, siellä on varmaan aspan seinällä kultainen kunniakirja mustissa kehyksissä muistutuksena ettei lakia tarvi seurata ja asiakkaat on väärässä.

Muistelen että selvissä tapauksissa KKV ajaa asiaa eli itse ei tarvi lompakkoa raottaa jos oikeuteen mennään, pitääkin sitä vähän tutkailla, olisihan nuo hyvä oikaista niin loppuisi hölmöily.
Riitalautakunta ei oo mikään pakollinen steppi ja tosiaan ei ees sitova, vaikka oliskin sulle myönteinen. Toki voi sieltä suuntaa saada mut kannattaa varautua 6-24kk käsittelyaikaan
 
Onko muille tullut vastausta. Itse laitoin 17.1 viestiä (kkv:n vastauksella höystettynä) chatin kautta. Siis chat henkilö lupasi välittää viestin liitteineen ylemmälle taholle. Minkäänlaista vastausta ei ole tullut. Varmaan hidastelevat tahallaan...
18.1 vastattu heidän vastaukseen, edelleenkään eivät ole laittaneet mitään uutta.
 
Ostin tuossa joulukuussa Philips Onebladen, en nyt muista mallia mutta oli sieltä kalliimmasta päästä mallistoa. Tuosta hajosi tuo vaihtoterä kesken ajon, koneen käyttökerrat voi laskea yhden käden sormissa. Eikös tuo ole ihan selvää pässinlihaa että uusi terä takuuseen? Noitahan saa kaupasta tietenkin ja on kuluva osa mutta lähinnä periaatteesta en mee ostaan 15e terää sen takia että vanha hajosi noin pienellä käytöllä.

Harmittaa vaan että jos Gigantilta pistettään koko vehje jonnekkin takuuhuoltoon kuukaudeksi todetakseen että juu terä on mennyt hajalle.
 
Ostin tuossa joulukuussa Philips Onebladen, en nyt muista mallia mutta oli sieltä kalliimmasta päästä mallistoa. Tuosta hajosi tuo vaihtoterä kesken ajon, koneen käyttökerrat voi laskea yhden käden sormissa. Eikös tuo ole ihan selvää pässinlihaa että uusi terä takuuseen? Noitahan saa kaupasta tietenkin ja on kuluva osa mutta lähinnä periaatteesta en mee ostaan 15e terää sen takia että vanha hajosi noin pienellä käytöllä.

Harmittaa vaan että jos Gigantilta pistettään koko vehje jonnekkin takuuhuoltoon kuukaudeksi todetakseen että juu terä on mennyt hajalle.

Noi vaihtoterät on välillä kyllä melko heppoisia, mulla hajosi molemmat koneen mukana tulleet terät (katkesi se muovinen linkkumekanismi) ihan pienestä kopauksesta kun laskin koneen allaspöydälle.
 
Noi vaihtoterät on välillä kyllä melko heppoisia, mulla hajosi molemmat koneen mukana tulleet terät (katkesi se muovinen linkkumekanismi) ihan pienestä kopauksesta kun laskin koneen allaspöydälle.
Jep, ois varmaan jäänyt ostamatta jos olisin tämän tiennyt.
 
Ei vastausta vielä tännekään, odotan itse sen 2 viikkoa mikä oli KKV reklamaatio-ohjeessa ja sitten sitä kautta apuja. Käsittääkseni seuraava steppi on että KKV ottaa itse yritykseen yhteyttä ja suosittelee toimimaan ohjeiden mukaan. Jos se ei etene niin sitten alkaa keskustelut oikeustoimista.
Mulle S-firma vastasi ettei muuta heidän ratkaisuaan, kun välitin KKV:n kovin ostajan kannalla olevan viestin.
Siinä niitten liitteessä, joka tilausvahvistuksen yhteydessä tuli, mainittiin muuten: "Samsung noudattaa Kuluttajariitalautakunnan suosituksia. "
 
Uusi vastaus tuli Samsungin caseen, ihan kuin tässä olisi jo pientä myöntämisen merkkiä?

Eli sitten kaikkien kannattaa varmaan tehdä tuo virallinen reklamaatio KKV kautta, sen jälkeen tapaus numerolla KKV asiointilomakkeella tai puhelimitse.


Hei!

Voitte ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja asiaa hoidetaan sitä kautta. Pahoittelut tilanteesta.

Ystävällisin terveisin

Samsung
 
Uusi vastaus tuli Samsungin caseen, ihan kuin tässä olisi jo pientä myöntämisen merkkiä?

Eli sitten kaikkien kannattaa varmaan tehdä tuo virallinen reklamaatio KKV kautta, sen jälkeen tapaus numerolla KKV asiointilomakkeella tai puhelimitse.
Viesti ketju katkeaa monta kertaa, niin jäi vähän epäselväksi mitä Samsung on töpeksinyt.

TVstä mainittu, toimitusvaikeuksia, ei halua toimittaa. Mutta mistä tämä nyt lähti liikkeelle, mistä riidellään.

Ja hienoa että homma etenee.

Edit tälläinen löyty

Samsung shopista tilattu 85Q70 ja tänään napsahti mailia että tilaus on peruttu.

Laitoin jo vastauksen että mitäs mitäs ja että hyväksyn tilalle vastaavan tuotteen jos tuo on loppu.

Ilmeisesti joku oli saamassa telkkua, mielenkiinnolla odotan tuleeko tästä minkä verran säätöä.

Myyty ei oota.
 
Viesti ketju katkeaa monta kertaa, niin jäi vähän epäselväksi mitä Samsung on töpeksinyt.

TVstä mainittu, toimitusvaikeuksia, ei halua toimittaa. Mutta mistä tämä nyt lähti liikkeelle, mistä riidellään.

Ja hienoa että homma etenee.

Edit tälläinen löyty



Myyty ei oota.
Jotenkin näin taisi edetä...
-samsung myi telkkua n. 30% halvemmalla kuin seuraavaksi edullisin jälleenmyyjä (eli halvalla, mutta ei poskettoman halvalla)
-osa tilaajista sai telkun
-samsung vastaili ylimielisesti niille jotka eivät telkkua saaneet ja virheellisesti kertoi että kaikki tilaukset oli peruttu
-samsung kertoi että niiden tv:t jotka oli jo toimitettu, tullaan hakemaan pois tms.
 
Niin ja siis Samsung-keississä kyseessähän oli hintavirhe. Hinnan piti olla kaks tonnia ja rapiat niin oli vahingossa laitettu tonni ja rapiat.
 
Niin ja siis Samsung-keississä kyseessähän oli hintavirhe. Hinnan piti olla kaks tonnia ja rapiat niin oli vahingossa laitettu tonni ja rapiat.

Oli tai ei ollut. Mitään sen suuntaistahan Samsung ei ole koskaan sanonut, itse en ainakaan saanut muuta syytä heiltä kuin "meillä on oikeus peruuttaa jos huvittaa". Itselleni KKV:stä soittivat ja lupasivat hoitaa Samsungin kanssa asiaa, katsotaan tosiaan mitä tapahtuu (en ole kuullut sen jälkeen vielä asiasta).
 
Oli tai ei ollut. Mitään sen suuntaistahan Samsung ei ole koskaan sanonut, itse en ainakaan saanut muuta syytä heiltä kuin "meillä on oikeus peruuttaa jos huvittaa". Itselleni KKV:stä soittivat ja lupasivat hoitaa Samsungin kanssa asiaa, katsotaan tosiaan mitä tapahtuu (en ole kuullut sen jälkeen vielä asiasta).
Oli joillekin perusteltu asiaa hintavirheenä, minkä kaikki tosin tilausvaiheessa taisikin tietää, mutta kun kyse on Samsungin asiakaspalvelusta, jota pyörittää joukko 13-vuotiaita vittuilevia teinejä, jotka olisivat mieluummin tekemässä jotain muuta niin eipä ihmetytä, ettei tuossakaan kohdassa ole oltu vastauksissa johdonmukaisia.
 
Eipä nuo -50% tarjoukset televisioista mitenkään överiharvinaisia ole, tuskin tuohon pystyy vedota myyjän puolelta että käyttäjien olisi pitänyt ymmärtää tuotteen olevan virheellisesti hinnoiteltu. Vai lukiko siellä tuotteen kauppasivuilla "superuutuus 2022" tjsp?
 
Eipä nuo -50% tarjoukset televisioista mitenkään överiharvinaisia ole, tuskin tuohon pystyy vedota myyjän puolelta että käyttäjien olisi pitänyt ymmärtää tuotteen olevan virheellisesti hinnoiteltu. Vai lukiko siellä tuotteen kauppasivuilla "superuutuus 2022" tjsp?
Niin no, puhuin lähinnä meistä TV-ketjussa päivystävistä ja asiasta keskustelua käyneistä.

Eikä se millään tavalla väärin ole onneaan kokeilla Samsungin kaltaisen suuryrityksen kohdalla, vaikka tietää kyseessä olevan hintavirheen. Voisi olla vähän harkitsemisen arvoisempi asia, jos joku yksinyrittäjä joutuisi hintavirheen vuoksi myymään eläkkeensä persnetolla.
 
Gigantti ilmoitti tänään, että 21 syksyllä tilattu pny 3070 näytönohjain tilaus on peruttu. Kyselin asiakaspalvelusta mikä homma, niin pitää kuulemma maksaa nyt tilaus, niin voi jäädä odottamaan josko he joskus saavat näytönohjaimia lisää.

Onko kenelläkään vastaavaa? Onko tuollainen ratkennut? Laitoin verkkiksestä tilaukseen halvimman (toisen mallin) 3070:aa, kun tarjonta on hyvin rajoittunutta tällä hetkellä markkinoilla(verkkokauppa 945€ vs jimssillä oli 1199€). Meneeköhän kateosto gigantilla läpi ihan vaan, kun suunnilleen reklamaatiossa laittaa vaan verkkiksen tilauksen tiedot vai onko odotettavissa kuluttajariitalautakunnan käsittely ensin (12-18kk)...
 
Uusi vastaus tuli Samsungin caseen, ihan kuin tässä olisi jo pientä myöntämisen merkkiä?

Eli sitten kaikkien kannattaa varmaan tehdä tuo virallinen reklamaatio KKV kautta, sen jälkeen tapaus numerolla KKV asiointilomakkeella tai puhelimitse.


Meille ei ole vieläkään vastattu, 18.1 laitettu vastaus heidän viestiin.
 
Meille ei ole vieläkään vastattu, 18.1 laitettu vastaus heidän viestiin.
Ja se kannattaa toki muistaa, että KKV:n päätökset ovat suosituksia. Jos myyjä alkaa vastahakoiseksi, siinä ei ole mitään tehtävissä. Kuluttaja-asiamies kyllä neuvottelee myyjän kanssa ja perustelee, miksi tuote tulisi myydä kuluttajalle. Jos myyjä ei vain myy siihen hintaan ja vetoaa hintavirheeseen, ei siinä tilanteessa voi paljoa tehdä. Itsellä on kokemusta kuulokkeista, jotka eivät olleet edes niin älyttömän hyvässä tarjouksessa. Myyjä ei vain myynyt, vaikka kuluttaja-asiamies oli minun kannalla. Sitten kun lähtee tekemään riitalautakuntaan valitusta, se on pitkä tie. Siitäkin on omakohtaista kokemusta.
 
Meille ei ole vieläkään vastattu, 18.1 laitettu vastaus heidän viestiin.
Juuri tuli vastaus KKV
Hei



Otit yhteyttä kuluttajaneuvontaan koskien Samsungin verkkokaupasta tilaamaasi televisiota, jonka tilauksen myyjäliike yksipuolisesti perui.



Tilaus sitoo kaupan molempia osapuolia. Jos myyjäliike peruu kaupan, voi sopimusrikkomuksesta seurata velvollisuus korvata aiheutunut vahinko.

Vahinkoa voi syntyä kateostosta, jos kuluttaja joutuu hankkimaan vastaavan tuotteen kalliimmalla hinnalla toisesta liikkeestä.



Mikäli myyjäliike kieltäytyy toimittamasta tilattua tuotetta ja aiot hankkia ko. tuotteen toisaalta, voit vaatia myyjäliikettä (Samsung) hyvittämään sinulle hinnanerotuksen.

Mikäli myyjäliike ei tähän suostu voit pyytää ratkaisusuositusta hintaeron korvaamiseen Kuluttajariitalautakunnalta www.kuluttajariita.fi .

Oikeus hintaeron korvaukseen arvioidaan aina tapauskohtaisesti.



Alla linkki KKV:n julkaisemaan tiedotteeseen.

Huolestuttava ilmiö verkkokaupoissa: myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein – Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Laitoin tuon suoraan Samsung ja pyysin noudattamaan ettei tarvitse riitalautakuntaan lähteä kun kanta on aika selvä.
 
Juuri tuli vastaus KKV


Laitoin tuon suoraan Samsung ja pyysin noudattamaan ettei tarvitse riitalautakuntaan lähteä kun kanta on aika selvä.
Ja tulet saamaan vastauksen:

Kiitos viestistäsi.

Pidämme kiinni siitä, mitä aiemmin kerroimme. Voit edetä asiassa hyväksi tulkitsemallasi tavalla.

Mukavaa viikkoa!"
 
Ja tulet saamaan vastauksen:

Kiitos viestistäsi.

Pidämme kiinni siitä, mitä aiemmin kerroimme. Voit edetä asiassa hyväksi tulkitsemallasi tavalla.

Mukavaa viikkoa!"

Ei nyt sentään, vastaus oli että asiaa selvitetään Kuluttajaneuvonnan kautta, ilmeisesti siis jotenkin keskitysti hoidetaan kun on useampi valitus varmaan vetämässä.
 
Ei nyt sentään, vastaus oli että asiaa selvitetään Kuluttajaneuvonnan kautta, ilmeisesti siis jotenkin keskitysti hoidetaan kun on useampi valitus varmaan vetämässä.
Jaaha, mulle nimittäin annettiin tuo vastaus sen jälkeen kun heille KKV:n vastaavan viestin välitin viikko sitten.
 
Jaaha, mulle nimittäin annettiin tuo vastaus sen jälkeen kun heille KKV:n vastaavan viestin välitin viikko sitten.

Laitoin jatkoa KKV mailiin niin sieltä tuli out of office siltä tyypiltä keneltä tuli eka viesti, pari viikkoa pitää odottaa että herra palaa lomalta. Kyl täs kahvia ja tupakkaa menis jos käyttäis mut mikäs kiire tässä, ei oo mikään elinsiirto kyseessä
 
Computersalg näkyy olevan myös firma Kärkkäisen ja Tuontitukun lisäksi joka peruu tilattuja tuotteita mielivaltaisesti.
Sillä erotuksella, että Computersalg perui koko tilauksen vedoten yhden tuotteen poistamiseen valikoimista.
 
Ei nyt sentään, vastaus oli että asiaa selvitetään Kuluttajaneuvonnan kautta, ilmeisesti siis jotenkin keskitysti hoidetaan kun on useampi valitus varmaan vetämässä.

Samsungin vastaus kuluttajaviranomaiselle oli kohtuullisen turha.

"Olemme peruneet tilauksen ehtojemme mukaisesti. Olen saanut ylemmältä taholta vastauksen että meillä ei ole jatkotoimenpiteitä asian suhteen. "

Aikamoinen asiakaspalvelu kyllä, nyt jo piiloutuvat sen "ylemmän portaan" taakse. Mistäköhän ne löytää näitä henkilöitä.
 
Samsungin vastaus kuluttajaviranomaiselle oli kohtuullisen turha.

"Olemme peruneet tilauksen ehtojemme mukaisesti. Olen saanut ylemmältä taholta vastauksen että meillä ei ole jatkotoimenpiteitä asian suhteen. "

Aikamoinen asiakaspalvelu kyllä, nyt jo piiloutuvat sen "ylemmän portaan" taakse. Mistäköhän ne löytää näitä henkilöitä.
Tapaus gigantin peruma näytönohjaintilaus: Ensin oli gigantin vastaus, "ei toimiteta, ku ehkä joskus jos halutaan. ole yhteydessä KKV jos vastaus ei miellytä". Olin kuluttajaneuvontaan yhteydessä ja laitoin neuvojan ukaasin Giganttiin. Sitten sieltä tuli samanlainen vastaus: "Olemme kantamme jo kertoneet, eikä se muutu" :D

Ovatkohan olleet samassa asiakaspalvelukoulutuksessa, jossa on kerrottu, että ongelmien jälkihoito ei paranna asiakassuhdetta, vaan kaikki sillat kannattaa polttaa heti :joy:
 
Samsungin vastaus kuluttajaviranomaiselle oli kohtuullisen turha.

"Olemme peruneet tilauksen ehtojemme mukaisesti. Olen saanut ylemmältä taholta vastauksen että meillä ei ole jatkotoimenpiteitä asian suhteen. "

Aikamoinen asiakaspalvelu kyllä, nyt jo piiloutuvat sen "ylemmän portaan" taakse. Mistäköhän ne löytää näitä henkilöitä.

En ole 100% varma mutta epäilen että asiakaspalvelija joka vastaa noihin viesteihin ei ole siinä asemassa että hän itse voisi vaan todeta "asia on ikävä, lähetän sinulle korvaavan tuotteen ja 50€ lahjakortin" tms. Vaan hän joutuu juurikin kysymään tuollaisesta ylemmältä taholta. Tietysti siinä olen samaa mieltä että se on tökeröä vedota siihen että ylemmältä taholta tulee vastaus mutta ainakin suoraselkäisesti kertoi miten asia on eikä esim. luvannut palata asiaan ja sitten "hiljakseen" vastaillut yhä hitaammin ja odottanut että asiakas lopettaisi yhteydenpidon kuukausien kuluttua kun homma ei vaan etene.
 
Samsungin vastaus kuluttajaviranomaiselle oli kohtuullisen turha.

"Olemme peruneet tilauksen ehtojemme mukaisesti. Olen saanut ylemmältä taholta vastauksen että meillä ei ole jatkotoimenpiteitä asian suhteen. "

Aikamoinen asiakaspalvelu kyllä, nyt jo piiloutuvat sen "ylemmän portaan" taakse. Mistäköhän ne löytää näitä henkilöitä.

Mulle KKV virkailija kysyi vielä uudestaan Samsungin vastausta, katsotaan mitä vastaa. Jos tulee tuo sama vastaus niin sitten lähtee kuluttajariita.fi kautta seuraavaan pykälään.
 
Tapaus gigantin peruma näytönohjaintilaus: Ensin oli gigantin vastaus, "ei toimiteta, ku ehkä joskus jos halutaan. ole yhteydessä KKV jos vastaus ei miellytä". Olin kuluttajaneuvontaan yhteydessä ja laitoin neuvojan ukaasin Giganttiin. Sitten sieltä tuli samanlainen vastaus: "Olemme kantamme jo kertoneet, eikä se muutu" :D

Ovatkohan olleet samassa asiakaspalvelukoulutuksessa, jossa on kerrottu, että ongelmien jälkihoito ei paranna asiakassuhdetta, vaan kaikki sillat kannattaa polttaa heti :joy:
Kaupallisesti firman kannattaa keskittyä kannattaviin asiakkaisiin ja varsinkin isojen määrien etämyynnissä prosessti kannattaa viilata tehokkaaksi, ja olla välittämästä muutamasta menetetystä "valittajasta". (*

- Kannusta taisteleen sellaisia kauppiaista vastaan jotka tietoisesti myyvät ei oo, ei tuu, tai markkinoivat ja tarjovat hintaan jota eivät edes ajo pitää kiinni.
- Jos reklamaatioita eivät käsittele asiallisesti, vaan laskeva sen varaan että asiakas väsyy, kuluttamalla hänen aikaa turhanpäiväisiin vakiovastauksiin. Kannusta jokaista viemään prosessin mahdollisimman raskaasti maaliin, Jos firma ei arvosta asiakkaan aikaa, niin on aivan oikeain vaatii ja pistää hantiin.

Giganttilla pitkä historia ihan Suomi alusta asti kuluttajaa kyykyttävästä toiminnasta.


- Jos yrittäjävetoinen, yritys oikeasti yrittänyt välttää virheitä ja vahinko tai varsinkin jos virhe johtuu muista osapuolista ja rehtiä kohtelua, niin sitten harmi, sellaista sattuu, siinä voi jopa jakaa kohtuullisia vahinkoja.


(*
Mailman suurimilla toimijoilla on tehokas "robotiikka" joka hoitaa reklamaatiot ja ne pystyy kilpaileen asiakaspalvelulla hälläväliä firmoille. Se ei tee noista suurista silti kannatettavia, niissä on vielä ikävämmät puolet pitkäntähtäimen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin gamehouse.fi osoitteesta joulukuun alussa Gloomhaven lautapelin. Sieltä tuli tilausvahvistus ja viesti jossa kerrottiin että myöhemmin pitäisi tulla uusi sähköposti jossa on tilauksen seurantakoodi ja tuossa ensimmäisessä sähköpostissa oli myös maksuohjeet sellaisia tilanteita varten, jos maksu ei ole tullut perille. Tein sen tilauksen silleen jotenkin vähän kiireessä ja myöhemmin unohdin että millä tavoin olin sen maksanut vai olinko.

Noh, kaksi viikkoa myöhemmin muistin että ai niin, eipäs ole kuulunut mitään tuotteesta. Tarkistin että oliko tullut toista sähköpostia jossa olisi joku seurantakoodi ja totesin että ei.
No tyhmänä sitten tulkitsin että varmaan en sitten ole sitä maksanut ja nopeesti menin seuraamaan sähköpostissa olleita maksuohjeita tilisiirrolla, että jospa se sieltä sitten tulisi. Oli kiireen tuntua että tuote ehtisi jouluksi. Arvelin että täytyy olla etten ole sitä maksanut kun kerran mitään ei ole kuulunut.

Myöhemmin sitten vasta otin aivot käteen ja soittelin kauppiaalle. Kyselin että missä tuote, jolloin sanoivat että on lähetetty jo ja lähettivät seurantakoodin vähän myöhemmin.
Osoittautui että tuote oli makoillut pari viikkoa postin terminaalissa. Lisäksi selvitin että tosiaan olin jo tilatessa maksanut tuotteen kertaalleen luottokortilla.

Soittelin vielä myyjälle perään ja pyysin että voisivatko maksaa takaisin ylimääräisen maksusuorituksen. Lupasivat selvittää.

Noh, vuoden vaihteessa kyseisen puljun kauppakeskus redin myymälä on suljettu, nettisivut ovat edelleen pystyssä ja siellä on yhteystiedot, joista ei tavoita ketään.
Kaupasta tai sen asiakaspalvelusta ei ole kuulunut mitään vuoden vaihteen jälkeen. Olen lähettänyt heille sähköpostitse kuitit tuplamaksusta, yrittänyt soittaa (numero ei ole käytössä) ja täyttänyt yhteydenottolomaketta. Ei tunnu olevan mitään toimivaa kommunikaatiokanavaa.

Menikö mulla 130 euroa kankkulan kaivoon?
 
Tilasin gamehouse.fi osoitteesta joulukuun alussa Gloomhaven lautapelin. Sieltä tuli tilausvahvistus ja viesti jossa kerrottiin että myöhemmin pitäisi tulla uusi sähköposti jossa on tilauksen seurantakoodi sekä maksuohjeet jos maksu ei ole tullut perille. Tein sen tilauksen silleen jotenkin vähän kiireessä ja myöhemmin unohdin että millä tavoin olin sen maksanut.

Noh, kaksi viikkoa myöhemmin muistin että ai niin, eipäs ole kuulunut mitään tuotteesta. Tarkistin että oliko tullut sähköpostia ja totesin että ei.
No tyhmänä sitten tulkitsin että varmaan en sitten ole sitä maksanut ja nopeesti menin seuraamaan sähköpostissa olleita maksuohjeita tilisiirrolla, että jospa se sieltä sitten tulisi.

Myöhemmin sitten vasta otin aivot käteen ja soittelin kauppiaalle. Kyselin että missä tuote, jolloin sanoivat että on lähetetty jo ja lähettivät seurantakoodin vähän myöhemmin.
Osoittautui että tuote oli makoillut pari viikkoa postin terminaalissa. Lisäksi selvitin että tosiaan olin jo tilatessa maksanut tuotteen kertaalleen luottokortilla.

Soittelin vielä myyjälle perään ja pyysin että voisivatko maksaa takaisin ylimääräisen maksusuorituksen. Lupasivat selvittää.

Noh, vuoden vaihteessa kyseisen puljun kauppakeskus redin myymälä on suljettu, nettisivut ovat edelleen pystyssä ja siellä on yhteystiedot, joista ei tavoita ketään.
Kaupasta ei ole kuulunut mitään vuoden vaihteen jälkeen. Olen lähettänyt heille sähköpostitse kuitit tuplamaksusta, yrittänyt soittaa (numero ei ole käytössä) ja täyttänyt yhteydenottolomaketta. Ei tunnu olevan mitään toimivaa kommunikaatiokanavaa.

Menikö mulla 130 euroa kankkulan kaivoon?
Itse lähtisin luottokorttiyhtiöltä perimään. Koska voithan ajatella, että sait tuon pankkisiirrolla maksamasi tuotteen, mutta luottokortilla maksettua tuotetta et ole saanut.
 
Vielä liittyen Computersalg:in toimintaan. Kun olivat poistaneet mikrotikin rb4011 tilauksesta, pyysin vaihtamaan sen rb5009 malliin kun se oli 208€ kaupassa. Vastaus oli, että sitä ei voi enään vaihtaa vanhaan tilaukseen vaan siitä pitää tehdä uusi tilaus. Noh.. olivat sitte hinnan nostaneet 334€.
Tänään näyttää maksavan 283€. Myös muut tilauksessa olleet tarjoustuotteet olisi pitänyt tilata uudestaan normaalihinnoilla.
 
Voiko verkkokauppa vaatia tuotteesta testausmaksun, jos vian sanotaankin olevan esim. ominaisuus, yms.?

kkv:n sivuilla sanotaan:

”Vianetsinnästä voi takuuaikana laskuttaa vain, jos asiakas on toimittanut laitteen takuukorjaukseen selvästi turhaan. Tällainen syy voi olla esim. se, että kyse on asiakkaan itse aiheuttamasta viasta ja tämä olisi pitänyt asiakkaan itsekin ymmärtää.”

Eli mistä kuluttaja voi sen tietää mikä vika lasketaan ominaisuudeksi ja mikä ei? Mielestäni tässä tapauksessa testamaksuvelvollisuus ei täyty.
 
Voiko verkkokauppa vaatia tuotteesta testausmaksun, jos vian sanotaankin olevan esim. ominaisuus, yms.?

kkv:n sivuilla sanotaan:

”Vianetsinnästä voi takuuaikana laskuttaa vain, jos asiakas on toimittanut laitteen takuukorjaukseen selvästi turhaan. Tällainen syy voi olla esim. se, että kyse on asiakkaan itse aiheuttamasta viasta ja tämä olisi pitänyt asiakkaan itsekin ymmärtää.”

Eli mistä kuluttaja voi sen tietää mikä vika lasketaan ominaisuudeksi ja mikä ei? Mielestäni tässä tapauksessa testamaksuvelvollisuus ei täyty.

No minkälaisesta ominaisuudesta/viasta nyt siis on kyse?
 
Eli mistä kuluttaja voi sen tietää mikä vika lasketaan ominaisuudeksi ja mikä ei?

Jos se lukee käyttöohjeessa tai laitteen tiedoissa, se on ominaisuus. Jos se taas on ”ominaisuus” eli vika jota valmistaja ei aio korjata niin sellaisesta ei voi vaatia tarkastusmaksua.

Ulisevasta tuulettimesta näytönohjaimessa.

Vähän harmaalla alueella ollaan, mutta jos tuuletin on huomattavan kovaääninen niin ei voi olettaa kuluttajan ymmärtävän selvästi tämän olevan ominaisuus.

edit: jos laitteen tiedoissa/käyttöoppaassa kerrotaan melutason olevan luokkaa pölynimuri niin sitten se on selkeästi ominaisuus, josta tulisi olla tietoinen.
 
Jos se lukee käyttöohjeessa tai laitteen tiedoissa, se on ominaisuus. Jos se taas on ”ominaisuus” eli vika jota valmistaja ei aio korjata niin sellaisesta ei voi vaatia tarkastusmaksua.



Vähän harmaalla alueella ollaan, mutta jos tuuletin on huomattavan kovaääninen niin ei voi olettaa kuluttajan ymmärtävän selvästi tämän olevan ominaisuus.

edit: jos laitteen tiedoissa/käyttöoppaassa kerrotaan melutason olevan luokkaa pölynimuri niin sitten se on selkeästi ominaisuus, josta tulisi olla tietoinen.
Ja sitten kai sama ominaisuus löytyy kaikista samanlaisista tuoteyksilöistä, onhan kyseessä tuotteen ominaisuus..?
 
Jos se lukee käyttöohjeessa tai laitteen tiedoissa, se on ominaisuus. Jos se taas on ”ominaisuus” eli vika jota valmistaja ei aio korjata niin sellaisesta ei voi vaatia tarkastusmaksua.



Vähän harmaalla alueella ollaan, mutta jos tuuletin on huomattavan kovaääninen niin ei voi olettaa kuluttajan ymmärtävän selvästi tämän olevan ominaisuus.

edit: jos laitteen tiedoissa/käyttöoppaassa kerrotaan melutason olevan luokkaa pölynimuri niin sitten se on selkeästi ominaisuus, josta tulisi olla tietoinen.
Ääni ei ole erityisen kova, mutta korkea taajuus tekee siitä kovan joka puskee äänieristetystä kopasta läpi aivoihin, varsinkin iltaisin, kun tulee pelattua lähinnä silloin kun muu perhe on jo nukkumassa.
 
Ja sitten kai sama ominaisuus löytyy kaikista samanlaisista tuoteyksilöistä, onhan kyseessä tuotteen ominaisuus..?
Prosessi on siinä vaiheessa että myyjäliike ei tiedä itsekkään kuuluuko takuun piiriin vai ei, vaan nyt kortti on menossa joko valmistajalle tai valmistajan valtuuttamaan huoltoon tarkistettavaksi ja tässä siis pyysivät lupaa lähettää kortti ulkoiseen huoltoon jossa myös hyväksyin samalla mahdollisen tarkistusmaksun jos vikaa ei ole, toinen vaihtoehto oli ottaa kortti paluupostin hinnalla takaisin.
 
Prosessi on siinä vaiheessa että myyjäliike ei tiedä itsekkään kuuluuko takuun piiriin vai ei, vaan nyt kortti on menossa joko valmistajalle tai valmistajan valtuuttamaan huoltoon tarkistettavaksi ja tässä siis pyysivät lupaa lähettää kortti ulkoiseen huoltoon jossa myös hyväksyin samalla mahdollisen tarkistusmaksun jos vikaa ei ole, toinen vaihtoehto oli ottaa kortti paluupostin hinnalla takaisin.
Eivät voi periä tarkastusmaksua takuunalaisesta tuotteesta ellei sitä ole tuotu korjattavaksi selvästi perusteetta tai kyse on ostajan itse aiheuttamasta viasta, josta hänen olisi pitänyt olla selvillä. Uliseva tuuletin ei mitenkään voi kuulua kahteen em. kategoriaan.
 
Eivät voi periä tarkastusmaksua takuunalaisesta tuotteesta ellei sitä ole tuotu korjattavaksi selvästi perusteetta tai kyse on ostajan itse aiheuttamasta viasta, josta hänen olisi pitänyt olla selvillä. Uliseva tuuletin ei mitenkään voi kuulua kahteen em. kategoriaan.
Ja jos eivät itsekään tiedä alan ammattilaisina onko kyseessä vika vai ei, niin eivät he voi sinulta veloittaa perusteetonta tarkastusmaksuakaan. Tuon maksun taustalla pitäisi tosiaan olla asian täysin selvästi virheetön tuote tai itse rikottu
 
Ja jos eivät itsekään tiedä alan ammattilaisina onko kyseessä vika vai ei, niin eivät he voi sinulta veloittaa perusteetonta tarkastusmaksuakaan. Tuon maksun taustalla pitäisi tosiaan olla asian täysin selvästi virheetön tuote tai itse rikottu
Metrossa ja sporassa nämä tarkastusmaksut sitten :p

Mutta noinhan se on miten @Anan penaali @IcyT ja @Jamboa jo sanoivat. Itse en ehkä jaksaisi alkaa jankkaamaan sen enempää vaan siirtyisin jo KKV:n lomakkeen täyttöön. Menee ehkä se viisi minuuttia aikaa ja saa yleensä selvissä asioissa myyjäliikkeeseenkin ihan eritavalla vauhtia. Jos toimit nyt niin asia on varmasti jo alkuviikosta kunnossa..
 
Metrossa ja sporassa nämä tarkastusmaksut sitten :p

Mutta noinhan se on miten @Anan penaali @IcyT ja @Jamboa jo sanoivat. Itse en ehkä jaksaisi alkaa jankkaamaan sen enempää vaan siirtyisin jo KKV:n lomakkeen täyttöön. Menee ehkä se viisi minuuttia aikaa ja saa yleensä selvissä asioissa myyjäliikkeeseenkin ihan eritavalla vauhtia. Jos toimit nyt niin asia on varmasti jo alkuviikosta kunnossa..
Mikähän lomake tuolta pitäisi printata? koskaan aikasemmin asioinut tälläsen asian kanssa. Lomakkeet valituksen tekemiseksi yritykselle Toki voihan olla että ulkoisessa huollossa toteavat että ei ole normaalia ja menee takuuseen, tai etteivät edes loppujen lopuksi pyydä testausmaksua.
 
Viimeksi muokattu:
Prosessi on siinä vaiheessa että myyjäliike ei tiedä itsekkään kuuluuko takuun piiriin vai ei, vaan nyt kortti on menossa joko valmistajalle tai valmistajan valtuuttamaan huoltoon tarkistettavaksi ja tässä siis pyysivät lupaa lähettää kortti ulkoiseen huoltoon jossa myös hyväksyin samalla mahdollisen tarkistusmaksun jos vikaa ei ole, toinen vaihtoehto oli ottaa kortti paluupostin hinnalla takaisin.

Saako samaa korttia samalla hinnalla nyt kaupasta? Hiukan sellainen pelko jos näyttis nyt lähtee jonnekin taiwaniin niin paluupostissa tulee rahasumma x ja myyjä tarjoaa lahjakorttia.
 
Saako samaa korttia samalla hinnalla nyt kaupasta? Hiukan sellainen pelko jos näyttis nyt lähtee jonnekin taiwaniin niin paluupostissa tulee rahasumma x ja myyjä tarjoaa lahjakorttia.
Saa pykälän alempaa mallia, periaatteessa sama kortti mutta ilman led baria, 220€ kalliimpi mitä itse maksoin.
 
Viimeksi muokattu:

Tiedoksi, kuluttajariitalautakunnan ennakkotapauksen mukaan jälleenmyyjillä ei ole oikeutta vähentää käyttöhyötyä vasta kun koko takuuajan jälkeen. Toisesta jutusta poimittu:

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala pitää Kuluttajariitalautakunnan päätöstä selkeänä.

– Takuuaikana käyttöhyötyä ei saa vähentää. Tilanteessa, jossa laitteen korjaaminen ei ollut tarkoituksenmukaista, kauppa piti purkaa, ja asiakkaalla oli oikeus saada koko kauppahinta takaisin, Marttala sanoo.

Tämä on siis esim. Jimmsin nykyistä käytäntöä ja ehtoja vastaan, Jimms olisi ollut vähentämässä käyttöhyötyä jos olisin laitteeni laittanut 2v jälkeen takuuseen, ja heillä kyllä on ehdoissa maininta tuosta käyttöhyödystä, mutta KKV:n mukaan sillä ei ole merkitystä, kun verkkokauppa hävisi kirjauksesta huolimatta tuon keissin 100-0.

Ja tuossa vielä eritelty noita tilanteita: Rikkoutuiko ostoksesi takuuajan jälkeen? Näin voit olla oikeutettu korvaukseen sekä virhevastuusta takuuajan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos tossujen suhteen mitään uutta?
No niin. Tein siis pyynnön kuluttajariitalautakunnalle ja yllättävän nopeasti Stadiumoutlet " luovutti". Tuli viestiä kuluttajariitalautakunnan kautta, että hyväksyvätkin palautuksen ja maksavat rahan takaisin kunhan palautan kengät heille. On se kumma kun joutui näinkin selvässä asiassa vääntämään ja jännittämään joutuuko suoraan sanottuna huijatuksi.
No tämä kelpaa minulle, vaikka vähän ärsyttää "lakaista juttu maton alle". Mitään pahoittelua yms. ei viestissä ollut, yllättäen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 827
Viestejä
4 567 200
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom