• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

On myös mahdollista että olen ymmärtänyt Elisalta jotain väärin joten jätän tämän aiheen tähän. Paremmin tietävät voivat jatkaa tästä. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään luottotiliä Elisalla. Se näkyisi Elisan verkkopalvelussa mutta sellaista ei siellä koskaan ole ollut.
Kyllä kyseessä on puhdas luottotili. Telia jopa kertoo ensimmäistä tilausta tehdessään paljonko saat luottotilille katetta ja sillä summalla voit ostaa laitteita/tuotteita kunnes lumottu on täynnä.

Sitten makselet kyseisen luoton kiinteää maksua kuukausittain sen mukaan minkä hintaisia laitteita sulla siellä on.

Kaikilla operaattoreilla näissä omistusoikeus siirtyy heti ostajalle.
 
On myös mahdollista että olen ymmärtänyt Elisalta jotain väärin joten jätän tämän aiheen tähän. Paremmin tietävät voivat jatkaa tästä. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään luottotiliä Elisalla. Se näkyisi Elisan verkkopalvelussa mutta sellaista ei siellä koskaan ole ollut.
Iso hatunosta rehellisyydestä.

Kiinnitä jatkossa huomiota koska omistus siirtyy pysyvästi, ja valista myös ystävisäsi. Tuo on tärkeä juttu ja on myös sinun ja ystäväsi etu , esim jos laite tarkoitus vaihtaa uuteen, niin voit huoletta myydä vanhan laitteen, vaikka olisi vielä velkaa jäljellä.

Kieltämättä totta että osa operaattoreista käyttää tekstissä osamaksu sanaa, mutta kun leut sopimuksen niin se ei ole osamaksukauppa, osamaksusopimus, vaan jotain maksuaika, luotto, tyyppisiä nimiä.

Kyllä kyseessä on puhdas luottotili.
Tässä varmaan edelleen sekoittaa nimitykset, jos luottotilin mieltää joksikin pankin, tai vippifirmojen tilien tyyppiseksi, jota voi käyttää enemmän tai vähemmän vapaasti, jopa jollain maksukortilla. Mainitsemasi Telia kai tuota lähinnä.

Joskus oli ihan tyypillistä että aikuisilla oli myymälöissä luotollinen asiakastili (vihko, myöhemmin sähköinen), johon ostot kirjattii ja käytiin maksamassa palkkapäivänä.

Nykyään ei niin tavanomaista ja kuluttajilla nuo asiat on entistä useammin hoidettu maksuaikakorteilla, joten ei ehkä niin tuttu termi tässä yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
No olet kyllä harvinaisen laiska tyyppi, kun et jaksa edes wikipediaa lukea:

En todellakaan lähde etsimään sinulle asiaanliittyviä lakipykäliä, kun oma panostus on jotain mölinää ikivanhoista iPhoneista..

Sulla taitaa nyt @hsalonen olla termit hieman sekaisin. Kuten täällä jo moni muu on hyvin selkeästi sinulle osoittanut, se Telia Rahoituksen osamaksulla ostettu RTX 3080 kortti on ostettu luotolla ja ei todellakaan ole pelkoa, että tilanteessa jossa alkuperäinen omistaja jättää sen maksamatta:

A) Telia kieltäytyisi ottamasta korttia huoltoon.
B) Telia ei enää palauttaisi korttia takaisin kortin seuraavalle omistajalle.
C) Kortin käytettynä ostanut saisi syytteen kätkemisrioksesta.

Ei puhuta mistään vanhasta iPhonesta. Puhutaan siitä Telian RTX 3080 kortista. Näytä nyt oikeesti jotain faktaa näiden sinun mutujen tueksi, koska täällä on aika moni esittänyt hyvin selkeät todisteet siitä, että näillä sinun väitteillä ei ole mitään todellisuuspohjaa. Tai vaihtoehtoisesti voisi edes rehellisti myöntää olleensa väärässä, kuten @jukkis2000 tuossa aikaisemmin teki, pisteet siitä hänelle.

Vieläkö siis ihan oikeasti olet sitä mieltä, että "jos tulee takuukeikka, niin Telia voi ja todennäköisesti ottaakin omansa takaisin ja sinulle jää käteen tyhjä arpa. Ellei Telia haasta sinua oikeuteen kätkemisrikoksesta. "

Tuosta linkistä voit ihan itse käydä katsomassa ne Telia Rahoituksen osamaksun ehdot.

 
Sulla taitaa nyt @hsalonen olla termit hieman sekaisin. Kuten täällä jo moni muu on hyvin selkeästi sinulle osoittanut, se Telia Rahoituksen osamaksulla ostettu RTX 3080 kortti on ostettu luotolla ja ei todellakaan ole pelkoa, että tilanteessa jossa alkuperäinen omistaja jättää sen maksamatta:

A) Telia kieltäytyisi ottamasta korttia huoltoon.
B) Telia ei enää palauttaisi korttia takaisin kortin seuraavalle omistajalle.
C) Kortin käytettynä ostanut saisi syytteen kätkemisrioksesta.

Ei puhuta mistään vanhasta iPhonesta. Puhutaan siitä Telian RTX 3080 kortista. Näytä nyt oikeesti jotain faktaa näiden sinun mutujen tueksi, koska täällä on aika moni esittänyt hyvin selkeät todisteet siitä, että näillä sinun väitteillä ei ole mitään todellisuuspohjaa. Tai vaihtoehtoisesti voisi edes rehellisti myöntää olleensa väärässä, kuten @jukkis2000 tuossa aikaisemmin teki, pisteet siitä hänelle.

Vieläkö siis ihan oikeasti olet sitä mieltä, että "jos tulee takuukeikka, niin Telia voi ja todennäköisesti ottaakin omansa takaisin ja sinulle jää käteen tyhjä arpa. Ellei Telia haasta sinua oikeuteen kätkemisrikoksesta. "

Tuosta linkistä voit ihan itse käydä katsomassa ne Telia Rahoituksen osamaksun ehdot.


Et edelleenkään ymmärrä käsitettä "osamaksu", niin tästä on ihan turha jatkaa.. Ihme vänkäämistä..
 
Tuossakin Telia käyttää väärää termiä mainostaessaan osamaksua. Kyseessä on vakuudeton kulutusluotto.
No tuleehan se tuolla alempana ilmi;
  • Voit maksaa velan kerralla pois tai lyhentää luottoa laskutettua summaa enemmän
  • Yksi luottotili eli kaikki laitteet samalle tilille ja laskulle
  • Valitset luottorajasi itse
  • Telia Rahoitus | Palvelut | Kauppa | Telia
Eipä taida enää saada autoa pienempää osamaksulla, vaikka tuossakin on puhelin esimerkkinä. Tuolla se on aika hyvin selitettynä;

Tuotteiden maksaminen osamaksulla vai luotolla? | Saldo.com
 
Et edelleenkään ymmärrä käsitettä "osamaksu", niin tästä on ihan turha jatkaa.. Ihme vänkäämistä..

Se, että kuittaa tilanteen "ihme vänkäämistä" viestillä, kun sinulta pyydetään niitä faktoja mutujen sijaan, ei ole keskustelua.

Vastaa nyt ihan selkeästi edes kyllä tai ei kysymykseen oletko edelleen oikeasti sitä mieltä, että "jos tulee takuukeikka, niin Telia voi ja todennäköisesti ottaakin omansa takaisin ja sinulle jää käteen tyhjä arpa. Ellei Telia haasta sinua oikeuteen kätkemisrikoksesta. "

koska tästä tämä koko keskustelu lähti liikkelle.
 
Se, että kuittaa tilanteen "ihme vänkäämistä" viestillä, kun sinulta pyydetään niitä faktoja mutujen sijaan, ei ole keskustelua.

Vastaa nyt ihan selkeästi edes kyllä tai ei kysymykseen oletko edelleen oikeasti sitä mieltä, että "jos tulee takuukeikka, niin Telia voi ja todennäköisesti ottaakin omansa takaisin ja sinulle jää käteen tyhjä arpa. Ellei Telia haasta sinua oikeuteen kätkemisrikoksesta. "

koska tästä tämä koko keskustelu lähti liikkelle.

Minusta on hirveän kivaa, että koko ajan tagaat viesteihin, mutta mielestäni koko keskustelu lähti liikkeelle vietististäsi, jossa oli väärää tietoa (koskien osamaksua). Sitten et lue linkittämiäni artikkeleita, et itse linkitä mitään ja vaan käytännössä vedät itkupotkuraivarit koko ajan. Eiköhän tässä ole se piste keskustelussa, että koen, että anna keskustelulle enää yhtään mitään (jos olet alusta alkaen edes antanut, huudellut vaan perään kahdessa ketjussa) - ja laitan sinut ignoreen.

Olisipa joku sana, joka kuvaisi turhaa, jatkuvaa keskustelua yhdestä asiasta, jossa toinen osapuoli vaan toistaa yhtä ja samaa virttä koko ajan, ei tuo mitään uutta keskusteluun, ei ota mitään kantaa toisen osapuolen argumentteihin ja jatkaa tätä ad infinitum. Ei tule nyt mieleen, ihme juttu.
 
Minusta on hirveän kivaa, että koko ajan tagaat viesteihin, mutta mielestäni koko keskustelu lähti liikkeelle vietististäsi, jossa oli väärää tietoa (koskien osamaksua). Sitten et lue linkittämiäni artikkeleita, et itse linkitä mitään ja vaan käytännössä vedät itkupotkuraivarit koko ajan.
Uteliaisuutta piti oikein katsoa.
Olet oikeassa hän kirjoitti osarista, osamaksu jne. ja luotit siihen että operaattorit niin myös tekee. myös väittämällä että Telia myisi osamaksukaupalla. Faktojen tarkistu unohtuu välillä itse kulllakin, mutta koomista että sen virhetiedon aloittaja siitä syyttää noin vahvasti muita.

Tässä ketjussa on tuotu selkeästi esille ettei operaattori myy osamaksukaupalla.

No, jos operaattorien ja yleensä kestohyödykkeiden kauppa ei ole edes pintapuolisesti tuttua, tai kokemukset jostain 70-80 luvulta, niin toki "vähän" hyökkäävä suhtautuminen kostautu pahasti ja ehkä syystäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on hirveän kivaa, että koko ajan tagaat viesteihin, mutta mielestäni koko keskustelu lähti liikkeelle vietististäsi, jossa oli väärää tietoa (koskien osamaksua). Sitten et lue linkittämiäni artikkeleita, et itse linkitä mitään ja vaan käytännössä vedät itkupotkuraivarit koko ajan.

Höpsis, keskustelu alkoi tästä:
Tästä tilauskaman myynnistä tulee mieleen tämä operaattorien myytävänä olevat kalliit osamaksuluurit. "Ostetaan puhelin 10e osarilla ja myydään puhelin heti eteenpäin jotta saa helppoa, halpaa lainaa tai rahoitusta muuhun.

Sen jatkona sinä kirjoitit tämän hulvattoman virheellisen postin:
Periaatteessa se tavara, varsinkin kallis tavara on myyjän omaisuutta ennenkuin osari on maksettu. Eli vaikka Susanna (nimi muutettu) tilaa Telialta RTX 3080:n osarille ja myy sen sinulle, niin se on Telian omaisuutta. Jos Susanna ei maksa osareita , niin Telialla on oikeus hakea se takaisin ja sinun pitäisi itse järjestellä homma Susannan kanssa. Vaikka näin ei käytännössä vielä tapahdu, niin näin asia menee oikeudellisesti.

Lisäksi, jos tulee takuukeikka, niin Telia voi ja todennäköisesti ottaakin omansa takaisin ja sinulle jää käteen tyhjä arpa. Ellei Telia haasta sinua oikeuteen kätkemisrikoksesta.

Melkein kaikki sen jälkeinen on kummunnut sinun virhekäsitystesi korjaamisesta (jos edes olivat virhekäsityksiä eikä trollailua). Tuon postisi väitteet pätevät osamaksuun, mutta eivät kulutusluottoon, jota sinun esimerkkisi Telia ja muut mobiilioperaattorit tarjoavat todellisen osamaksun sijaan.
 
Kyllä kyseessä on puhdas luottotili. Telia jopa kertoo ensimmäistä tilausta tehdessään paljonko saat luottotilille katetta ja sillä summalla voit ostaa laitteita/tuotteita kunnes lumottu on täynnä.

Sitten makselet kyseisen luoton kiinteää maksua kuukausittain sen mukaan minkä hintaisia laitteita sulla siellä on.

Kaikilla operaattoreilla näissä omistusoikeus siirtyy heti ostajalle.

Kiitos tästä selvennyksestä koska en tosiaan tiennyt tätä. Olen luullut tähän asti että se on puhdas osamaksukauppa ja laskulla se vain on merkitty luottokauppasopimukseksi.

Iso hatunosta rehellisyydestä.

Kiinnitä jatkossa huomiota koska omistus siirtyy pysyvästi, ja valista myös ystävisäsi. Tuo on tärkeä juttu ja on myös sinun ja ystäväsi etu , esim jos laite tarkoitus vaihtaa uuteen, niin voit huoletta myydä vanhan laitteen, vaikka olisi vielä velkaa jäljellä.

Kieltämättä totta että osa operaattoreista käyttää tekstissä osamaksu sanaa, mutta kun leut sopimuksen niin se ei ole osamaksukauppa, osamaksusopimus, vaan jotain maksuaika, luotto, tyyppisiä nimiä.


Tässä varmaan edelleen sekoittaa nimitykset, jos luottotilin mieltää joksikin pankin, tai vippifirmojen tilien tyyppiseksi, jota voi käyttää enemmän tai vähemmän vapaasti, jopa jollain maksukortilla. Mainitsemasi Telia kai tuota lähinnä.

Joskus oli ihan tyypillistä että aikuisilla oli myymälöissä luotollinen asiakastili (vihko, myöhemmin sähköinen), johon ostot kirjattii ja käytiin maksamassa palkkapäivänä.

Nykyään ei niin tavanomaista ja kuluttajilla nuo asiat on entistä useammin hoidettu maksuaikakorteilla, joten ei ehkä niin tuttu termi tässä yhteydessä.

Tai vaihtoehtoisesti voisi edes rehellisti myöntää olleensa väärässä, kuten @jukkis2000 tuossa aikaisemmin teki, pisteet siitä hänelle.

Jos huomaan että saatan olla väärässä niin kerron sen suoraan enkä ala vänkäämään asiasta.
 
Älkäähän minua tähän sotkeko. Itse otin kantaa tuohon trokareiden helppoon rahaan kun esim telia näitä puol ilmasia osareita rtx sarjasta tarjoaa.

Sen enempää en ota kantaa näihin pilkunviilauksiin.
 
Telialla tuo on ihan 1:1 DNA:n ja Elisan kanssa, mutta siellä siihen kuvioon vain astuu mukaan se luotto"tili" tai -summa. Se ei kuitenkaan eroa lakiteknisesti mitenkään muista operaattoreista, joilla koko homman selkeyden vuoksi laitteen omistusoikeus siirtyy ostajalle saman tien.

Tästä syystä jos katsotte tarkemmin laskuja luureista yms. kamasta mitä operaattorit myy, niin siellä ei ole edes arvonlisäveroa sen laitteen kuukausimaksun kohdalla, koska puhtaalla rahallahan sitä ei ole, ja luuria tuossa ei makseta, vaan pelkkää rahoitusta. Tästä syystä, luureista tulee myös ostotosite / alv-erittely jotta yritys voi siitä tehdä vähennykset, koska pelkästä alvia sisältämättömästä kuukausierästähän ei mitään vähennyksiä ole mahdollista tehdä.

Tämä on tehty näin koska jos omistusoikeus ei siirtyisi, laitteen katoamiset, varkaudet yms. työllistäisivät myyjää ihan liikaa. Tällä tavoin niistä voi sanoutua irti, kun laitemaksut eivät ole enää luovutushetken jälkeen käytännössä millään tavalla sidottuja laitteeseen tai sen kohtaloon.
 
Mielenkiintoista vääntöä. Otetaanpa esille kysymys, miksi näitä tuotteita ei sitten myydä oikealla osamaksulla?

Vastaus lienee aika helppo ja mölyä aihetta jo sivusikin; myyjän ei tarvitse miettiä tämän jälkeen, miten laitetta käsitellään tai mitä sille tapahtuu -- se ei koskaan palaa heille sen takia, että osamaksut jäisivät maksamatta. Mutta kun se myydään luotolla, niin rahat voidaan periä, tapahtuipa laitteelle mitä tahansa. Jätetään tästä nyt pois mahdolliset takuuasiat, koska laitteisiin kohdistuu muutenkin huomattava määrä erilaisia muita riskejä, jotka voivat tehdä ne käyttökelvottomiksi tai arvottomiksi ainakin siltä kantilta, että myyjän pitäisi ottaa tuote takaisin. Toki siis osamaksukaupassakin tavara voitaisiin palauttaa ja jos se on kärsinyt enemmän kun siitä on siihen mennessä maksettu, niin tuleehan se luonnollisesti ostajan maksettavaksi. Luotolla myyden tätä jälleenmyyntiarvon alennusta ei tarvitse kuitenkaan jäädä punnitsemaan ja tässä on se oleellinen ero näissä kaupoissa.
 
Laitetta ei oteta maksukyvyttömältä asiakkaalta takaisin, vaan sopimus puretaan ja asiakkaalta laskutetaan koko loppusumma kerralla, jota sitten peritään perinteisin menettelyin. Kaikki muu on mutuilua.
 
1612819637935.png


Voiko tilauksen viivästymisestä hakea jotain korvauksia? Summa on mitätön eikä kyse ole rahasta, mutta ihan periaatteesta vaan vituttaa, kun tilaushetkellä sivu väitti tuotetta olevan varastossa ja Telian asiakaspalvelu on parin yhteydenoton perusteella ollut aivan hirveää.
Nyt tuo tuote on poistunut kokonaan Telian sivuilta. Olen tilannut netistä 90-luvulta lähtien satoja tuotteita kymmeniltä eri myyjiltä, eikä koskaan ole tullut vastaan näin huonoa kauppakokemusta kuin Telian kanssa.

Koitin netin palautelomakkeen kautta selvittää asiaa ja sieltä tuli vastaus ettei asiaa voi käsitellä, koska en ole kirjautuneena heidän sivuilleen. No shit, koska en ole Telian liittymäasiakas, en voi kirjautua heidän sivuilleen. Ainoa yhteydenottokanava on siis puhelinsoitto.

Kerran olen asiasta ollut jo joulukuussa puhelimitse yhteydessä ja ensinnäkin helvetillinen jonotus, sen jälkeen asiakaspalvelija ei osannut muuta sanoa kuin ettei tuotetta ole "vielä" tullut varastoon. Tyydyin silloin ennen joulua tuohon vastaukseen, mutta kaikki merkit viittaa nyt siihen, ettei tuotetta ole enää tulossakaan. Tästä huolimatta Telian puolelta ei ole tullut mitään yhteydenottoa, pahoittelua tai päivitystä tilausseurantaan. Toistan vielä, että tilatessani tuotteen sivusto näytti sitä olevan varastossa ja tilausvahvistuksessa lukee toimitusaika 1-4 päivää.

Eipä kai tässä auta muu kuin ottaa luuri käteen ja pyytää rahat takaisin. Terapeuttista kuitenkin kun saa edes tänne tilittää. Telialta en tule enää koskaan elämässäni tilaamaan yhtäkään tuotetta ja liittymät pysyy DNA/Elisa akselilla.
 
Nyt tuo tuote on poistunut kokonaan Telian sivuilta. Olen tilannut netistä 90-luvulta lähtien satoja tuotteita kymmeniltä eri myyjiltä, eikä koskaan ole tullut vastaan näin huonoa kauppakokemusta kuin Telian kanssa.

Koitin netin palautelomakkeen kautta selvittää asiaa ja sieltä tuli vastaus ettei asiaa voi käsitellä, koska en ole kirjautuneena heidän sivuilleen. No shit, koska en ole Telian liittymäasiakas, en voi kirjautua heidän sivuilleen. Ainoa yhteydenottokanava on siis puhelinsoitto.

Kerran olen asiasta ollut jo joulukuussa puhelimitse yhteydessä ja ensinnäkin helvetillinen jonotus, sen jälkeen asiakaspalvelija ei osannut muuta sanoa kuin ettei tuotetta ole "vielä" tullut varastoon. Tyydyin silloin ennen joulua tuohon vastaukseen, mutta kaikki merkit viittaa nyt siihen, ettei tuotetta ole enää tulossakaan. Tästä huolimatta Telian puolelta ei ole tullut mitään yhteydenottoa, pahoittelua tai päivitystä tilausseurantaan. Toistan vielä, että tilatessani tuotteen sivusto näytti sitä olevan varastossa ja tilausvahvistuksessa lukee toimitusaika 1-4 päivää.

Eipä kai tässä auta muu kuin ottaa luuri käteen ja pyytää rahat takaisin. Terapeuttista kuitenkin kun saa edes tänne tilittää. Telialta en tule enää koskaan elämässäni tilaamaan yhtäkään tuotetta ja liittymät pysyy DNA/Elisa akselilla.
Kyllä kai heidän sivuilleen kirjautua voi, sen kun käyttää pankkitunnuksia tunnistautumiseen, ja luo Telia-tunnuksen. Siellä ei vain ole mitään sisältöä.
 
Kyllä kai heidän sivuilleen kirjautua voi, sen kun käyttää pankkitunnuksia tunnistautumiseen, ja luo Telia-tunnuksen. Siellä ei vain ole mitään sisältöä.
Ei voi. Seuraava ilmoitus tulee, kun yrittää luoda tunnusta verkkopankkikirjautumisella:

Telia-tunnuksen voi luoda ainoastaan liittymän omistaja eli henkilö, jonka nimissä liittymäsopimus on. Lue lisää ohjeita kirjautumissivulta.
 
Eipä kai tässä auta muu kuin ottaa luuri käteen ja pyytää rahat takaisin. Terapeuttista kuitenkin kun saa edes tänne tilittää. Telialta en tule enää koskaan elämässäni tilaamaan yhtäkään tuotetta ja liittymät pysyy DNA/Elisa akselilla.

Onko mahdollisuutta käydä jossain Telian liikkeessä? Sitten perään kulukorvausvaatimus.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkähän käytäntö menee takuussa, jos uutta näytönohjainta ei voi toimittaa? Näytönohjainmallia kuitenkin tulee tipoittain Suomeen, mutta vissiin menee myytiin suoraan tai myyty etukäteen. Ärsyttää vaan kun ollut kohta kuukauden takuussa ja ei vieläkään kuulu mitään. Oli vaan ihan kohtuu näytönohjain tosi hyvässä tarjouksessa silloin. Odotan vaan että soittaa ja peruvat kaupan.
 
Viimeksi muokattu:
aiemman kyselyn pohjalta sain viestin:

"
Hei, tilaamasi laite on tällä hetkellä varastoltamme loppu ja uusi erä on tulossa tämän hetkisen arvion mukaan 19.5. T.Telia Asiakaspalvelu

"

Mutta tänään tuote lähti postiin ja seurantatunnuksen mukaan on huomenna noudettavissa.
 
Tilasin (23.2) suomalaisesta verkkokaupasta käytetyn auton takavaimentimen. Verkkosivuilla kerrotaan, että liike tilaa vaimentimen Tanskasta romuttamolta ja toimittaa sen minulle. Lisäsin tuotteen ostoskoriin ja maksoin tuotteen plus verkkokaupan laskemat toimituskulut. Sain tilausvahvistuksen ja jäin odottamaan tuotetta.

Tänään 25.2 sain kyseiseltä yritykseltä sähköpostia jossa kerrotaan: "Selvitin purkaamolta vaimentimen rahtikustannukset, sillä verkkokauppamme ei osaa laskea tilavuuspainoa jos mittoja ei ole ilmoitettu."

Rahtikustannukset nousivat alkuperäisesti muutamasta kympistä yli sataseen ja kyselevät mitä haluan tehdä tilauksen suhteen. Maksanko korkeamman hinnan, vai perutaanko tilaus.

Päteekö tähän tilanteeseen KKV:n ohje:
Hintatiedot ovat olennainen osa sopimusehtoja. Kuluttajalla on oltava oikeus luottaa siihen, että esimerkiksi markkinoinnissa ilmoitettu hinta on oikea ja hän saa ostaa tuotteen manostettuun hintaan.

Virheellisesti ilmoitettu hinta ei sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virheellinen tieto. Näin on esimerkiksi silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna.

Maksoin tuotteesta rahteineen 377 euroa. Hinavirhettä en osannut olettaa, koska saan tilattua saman tuotteen rahteineen eBaysta samaan hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itseltä myös hävisi tuote välillä seurannasta. Laitoin viestiä sivun kautta, vastasivat tosin että olisi pitänyt soitella(mitä en 99% tee koskaan) koska tunnistautuminen jada jada(vaikka viestissä tilauksen infon laitoin).

No nyt olivat sitten kuitenkin lähettäneet. Marraskuussa siis ostin hiirimaton alesta.
 
Päteekö tähän tilanteeseen KKV:n ohje:

KKV:n ohje pätee lähtökohtaisesti aina, nyt kyse on enemmänkin siitä kuinka tarkasti nuo ilmoittivat tuosta asiasta sinulle, että rahtikulut voivat muuttua.
Firman toimitusehdoissa lukee kyllä tämä kohta, josta olennainen boldattu
Hinnat
Kaikki hinnat näytetään Euroissa, verottomana ja verollisena. Huomioithan, että ostokorissa hinnat näkyvät verottomana ja loppusummaan lisätään verot.

Lähetyskulut hinnoitellaan painon mukaan, jos paketin koko on alle 0,07 m3. Jos paketin koko on 0,07 m3 tai enemmän, hinnoitteluperusteena on tilavuuspaino (leveys x pituus x korkeus x 250 kg). Jos tuotteen lähetys vaatii tilavuuspainoa, ilmoitamme tästä aina erikseen tilauksen saatuamme.

Lisäksi ostoskori ilmoittaa näin yläreunassaan mm. seuraavaa
Suurille käytetyille tuotteille, kuten moottorit, puskurit, sisustat yms, voi tulla lisärahtikuluja ja siinä tapauksessa otamme teihin yhteyttä hyväksyntää varten!

Voithan sä ystävällisesti ilmoittaa heille ettet hyväksy lisäkuluja ja vaadit osan toimittamista maksamallasi hinnalla ja katsoa mitä vastaavat. Veikkaan, etteivät suostu toimittamaan ja joudut viemään asian kuluttajaneuvojalle ratkaistavaksi, ja he sitten miettii onko sinua informoitu riittävästi mahdollisista lisäkuluista vai eikö.

Tilauksen yhteydessä olet varmaan ilmoittanut lukeneesi ja ymmärtäneesi toimitusehdot, minkä lisäksi mahdollisista lisäkuluista rahdissa on ilmoitettu myös ostoskorissa, jolloin kuluttajaneuvojakin saattaa olla sitä mieltä, että olet ollut riittävän tietoinen tilauksen loppusumman mahdollisesta muuttumisesta, etkä tässä tapauksessa ole oikeutettu saamaan tuotetta maksamallasi hinnalla ilman lisäkuluja rahdista.
 
Kiitos vastauksesta @kjns. Luin toimitusehdot huolimattomasti. Olisi kannattanut tarkistaa ne vielä kertaalleen ennen tänne postausta.

Edit. päivitetään sen verran, että asiakaspalvelun kanssa päästiin hinnasta sopuun ja tuote tilattu.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkähän käytäntö menee takuussa, jos uutta näytönohjainta ei voi toimittaa? Näytönohjainmallia kuitenkin tulee tipoittain Suomeen, mutta vissiin menee myytiin suoraan tai myyty etukäteen. Ärsyttää vaan kun ollut kohta kuukauden takuussa ja ei vieläkään kuulu mitään. Oli vaan ihan kohtuu näytönohjain tosi hyvässä tarjouksessa silloin. Odotan vaan että soittaa ja peruvat kaupan.
Takuuaika alkaa vasta kun saat näyttiksen itsellesi eli haet sen myymälästä tai noutopisteestä. Kannattaa säilyttää dokumentti mistä näkyy noutopäivä tai pyytää myyjältä erililnen todistus.
 

Kauppa J (jonka ainakin minä arvaan) oli myynyt Asus Z270H-emolevyn ja se oli palautettu pinnit vinossa ja kauppa J ei korvannut. Korvausta ei ole suositella nytkään..

--

Itsellä on kaupasta J (jos arvaan oikein) kanssa tullut Asus Z270-emolevy, jossa oli kummallisia ongelmia, joiden syyksi paljastui pinnien taittuminen. En kuitenkaan valittanut asiasta, kun huomasin asian vasta myöhemmin, vaan myin tuon eteenpäin täällä palstalla osittain rikkinäisenä ja kuvien kanssa. Siitä episodista on monta vuotta, mutta vieläkin kuvaan prosessorikannan pinnejä ennen myyntiä/asennusta, kun asiasta aiheutui minulle vaivaa ja tappiota.

Uskon kuluttajan kertomusta, että hän on asentanut kymmeniä koneita ja vasta nyt tulee ongelma, kun itselle kävi samoin. Tosin ehkä siinä asennusmekanismissakin voi olla jotain.. Tai sitten vaan asettelin korkatun prosessorin väärin sockettiin. Näin omassa tapauksessani. En ole jutun henkilö. Tuohon aikaan ostelin AMD:n Ryzeneitä ja Intelin neliytimiset ei käyneet minulle enää.
 
"Myyjän mukaan asiakas on oman kertomuksensa perusteella testannut emolevyn ja yrittänyt palauttaa sen tyytymättömyyteensä – ei tuotteen virheellisyyteen – vedoten. Näin ollen vahinko vaikuttaisi siis syntyneen ostajan kokeilun jälkeen"
Tuosta saa kuvan, että ensin koitettu palauttaa kun ei ollutkaan mieleinen ja kun ei onnistunut, keksitty vääntää pinnit. Mistä noista tietää.
 

Kauppalehden juttu oli minulle maksumuurin takana niin tässä on itse kuluttajariitalautakunnan ratkaisu:

Tuosta saa kuvan, että ensin koitettu palauttaa kun ei ollutkaan mieleinen ja kun ei onnistunut, keksitty vääntää pinnit. Mistä noista tietää.

Itse sain semmoisen kuvan että ostaja on koittanut palauttaa emolevya tyytymättömyyteen vedoten siinä toivossa että kauppa ei hirveän tarkkaan katsoisi emolevyn kuntoa ja vääntyneet pinnit jäisi huomaamatta. Ostaja itsekin myöntää onnistuneesti testanneensa emolevyä niin tehtaalta se ei ainakan ole tullut pinnit vääntyneenä.

Kävi itsellänikin hiljattain semmoinen tapaus että Gigantista ostama tuote paljastui vialliseksi, palauttaessa kerroin ihan rehellisesti että haluan palauttaa tuotteen koska se on viallinen. Vika ei ollut päältäpäin ilmeinen niin olisin helposti voinut kusettaa palautussyyksi tyytymättömyyden jolloin tuote olisi todennäköisesti päätynyt seuraavalle ostajalle. Kyseessä oli vielä outlet-tuote niin mietin onko aikaisempi palauttaja palauttanut saman vian takia.
 
J-verkkokaupan tuntien, siellä katsotaan mikroskoopilla kaikki palautukset läpi. Omat takuuasiat on yhtä lukuunottamatta kyllä sujuneet täydellisesti. Ongelma onkin siinä, että kyseinen lafka perii n. 50€ aiheettomasta palatuksesta, joka tämäkin varmaan oli. Siksi oman pinnivikaisen emolevyn myin eteenpäin (katsokaa myyntihistoriani, jos ette usko), sen sijaan, että olisin edes yrittänyt sitä palauttaa..

Tuosta saa kuvan, että ensin koitettu palauttaa kun ei ollutkaan mieleinen ja kun ei onnistunut, keksitty vääntää pinnit. Mistä noista tietää.

Sehän olisi varmaan mennyt takaisin suoraan, jos pinnit olisivat olleet suorat. 14 päivän palautusoikeus on postimyynnissä ja kerran sain palautetun tuotteen uutena. Toki se oli avaamaton, mutta mutta..

Itse sain semmoisen kuvan että ostaja on koittanut palauttaa emolevya tyytymättömyyteen vedoten siinä toivossa että kauppa ei hirveän tarkkaan katsoisi emolevyn kuntoa ja vääntyneet pinnit jäisi huomaamatta. Ostaja itsekin myöntää onnistuneesti testanneensa emolevyä niin tehtaalta se ei ainakan ole tullut pinnit vääntyneenä.

Itse taas kuvittelen, että ostaja asensi väärin ja koetti peittää vahingon ja sepitti oman tarinansa. Vielä kerran huomautan, että olen itsekin saanut juuri Asuksen Z270-emolevyllä pinnejä vinoon. Tosin en valehdellut, enkä valittanut kaupalle ja vienyt asiaa eteenpäin - vaan nielin tappioni (ehkä jopa ostaja sai ne pinnit suoristettua, en kysellyt perään). Siksi jotenkin mietityttää vieläkin, että miksi hän vei asian KRL:ään ja odotti vuoden tuloksia? Ihan selvä asiahan se on, että jos et pysty todistamaan, että tuli tehtaalta viallisena, niin J voittaa jutun. Miksi kaikki tämä vaiva??

En minä tuonne menisi, jos en olisi varma voitostani.

--

Tiedä vaikka, jos ostaja olisi tällä foorumilla. Joka tapauksessa, tuosta sai vähän vajavaisen version tapahtumista. Itse näen niin, että ostaja tuhosi emolevyn asentaessaan väärin (joka on mielestäni ihan mahdollista kokeneellekin asentajalle) ja sitten koetti onneaan palautuksen kanssa. Mutta en ymmärrä, miksi asiaa piti vääntää vuosi vielä J:n kanssa?
 
Siksi jotenkin mietityttää vieläkin, että miksi hän vei asian KRL:ään ja odotti vuoden tuloksia? Ihan selvä asiahan se on, että jos et pysty todistamaan, että tuli tehtaalta viallisena, niin J voittaa jutun. Miksi kaikki tämä vaiva??

En minä tuonne menisi, jos en olisi varma voitostani.

Ehkä hän ajatteli jos hän kovasti painottaa omaa kokemustaan jne. ja ajattelee että lautakunnassa on asiaa käsittelemässä henkilö joka ei tietokoneista mitään tiedä, niin aina voi koittaa onneansa kun ei se mitään maksa. Sieltä voi tulla hylky tai toisinpäin. Jos sieltä olisi tullut toisenlainen päätös, sehän olisi ollut vain plussaa hänelle.

Sitä ei uskoisi kuinka paljon verkkokaupat ottaa good willinä takaisin tavaraa joka on myytäväksi kelpaamatonta, mutta joskus se tappio pitää vaan niellä jotta ei mahdolliset ostajat karkaa. Tosin nykyään ostajat ovat jo niin valveutuneita että eivät kaikkea valituksia usko. Eräskin heppu kertoi aikana jolloin myytiin muisteja bulkkeina, niin kun omat oli takuuhuollossa, ei muuta kuin verkkokaupasta uudet tiallle ja kahden viikon välein vaihto kun aikanaan palautus ja vahito oli ilmaisia.
 
Oled televisio ollu huoltoretkellä nyt kohti toista kuukautta. Ei vielä tietoa koska saa takaisin.
Giganttiin soitin, niin ilmoitti korvauksesta per huoltoviikko. Kuulemma itse voi vaatia sopivan summan kun tv saapuu, mutta heillä joku maksimi per viikko.
Onko joku vastaavissa huoltotilanteissa pyytänyt millaisia summia per viikko?
Elisalla joskus oli verkossa vikaa, ja sieltä tuli joku kymppi per viikko.
 
Oled televisio ollu huoltoretkellä nyt kohti toista kuukautta. Ei vielä tietoa koska saa takaisin.
Giganttiin soitin, niin ilmoitti korvauksesta per huoltoviikko. Kuulemma itse voi vaatia sopivan summan kun tv saapuu, mutta heillä joku maksimi per viikko.
Onko joku vastaavissa huoltotilanteissa pyytänyt millaisia summia per viikko?
Elisalla joskus oli verkossa vikaa, ja sieltä tuli joku kymppi per viikko.

Ilmoitat että sinulla on ollut tyhjän panttina HBO Nordic, Viaplay, Netflix, C More ja Elisa-Viihde Aitio mistä sinulle on koitunut tappiota päälle 60€/kk minkä lisäksi lapset ja vaimo ovat vaatineet vapaa-aikaasi mistä laskutat erikseen kun olet joutunut lukemaan satuja jne... :)
 
Ilmoitat että sinulla on ollut tyhjän panttina HBO Nordic, Viaplay, Netflix, C More ja Elisa-Viihde Aitio mistä sinulle on koitunut tappiota päälle 60€/kk minkä lisäksi lapset ja vaimo ovat vaatineet vapaa-aikaasi mistä laskutat erikseen kun olet joutunut lukemaan satuja jne... :)
Tuosta vielä puuttui discovery+, prime, ruutu, xbox ultimate ja ps+
Tuleehan nuosta yhtäkkiä melkoisia summia :)
 
Sinuna vaatisin ehdottomasti tuossa kohtaa jo korvaavan laitteen toimittamista käyttöhyödyn menetyksen korvaamisen lisäksi.
 
Ja korvauksia vaaditaan sitten kun tv on saapunut huollosta, että tietää kauanko otti aikaa :)
No toki jos välttämättä tahdot vapaaehtoisesti odotella jo kohtuuttomuuksiin venynyttä huoltofarssia vielä kauemmin. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan sinulla on kuitenkin oikeus tuotteen vaihtoon virheettömään vastaavaan kun kohtuullisena pidetty (n. 4 viikkoa) korjausaika ylittyy.
 
No toki jos välttämättä tahdot vapaaehtoisesti odotella jo kohtuuttomuuksiin venynyttä huoltofarssia vielä kauemmin. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan sinulla on kuitenkin oikeus tuotteen vaihtoon virheettömään vastaavaan kun kohtuullisena pidetty (n. 4 viikkoa) korjausaika ylittyy.
Huolto tilannut jo uuden näytön, emon ja powerin. Ja tavarat jo saapunu. Status enää että odottaa itte korjaajaa.
Kuinka helposti uutta tv tä voisi tuohon saada? Soitto giganttiin ja sanoa että nyt meni 1kk täyteen, että laittakaas uusi tulemaan?
 
Olen palauttamassa pelikonsolia, jossa on etämyynnin lakien mukaisesti 14pv palautusoikeus ja sen ajanjakson sisään palautukseni osuu. Nyt myyjä kyseli sähköpostilla, että onko konsoli ollut käynnissä. Vastasin, että on ja, että tehdasasetukset on palautettu. Väittivät, että ei voi enää myydä uutena ja, että voivat hyvittää vain 165e alkuperäisestä 240e summasta.

Meneekö tämä nyt ihan oikein?
 
Olen palauttamassa pelikonsolia, jossa on etämyynnin lakien mukaisesti 14pv palautusoikeus ja sen ajanjakson sisään palautukseni osuu. Nyt myyjä kyseli sähköpostilla, että onko konsoli ollut käynnissä. Vastasin, että on ja, että tehdasasetukset on palautettu. Väittivät, että ei voi enää myydä uutena ja, että voivat hyvittää vain 165e alkuperäisestä 240e summasta.

Meneekö tämä nyt ihan oikein?

"Joskus kokeilemisen ja käytön rajaa on vaikea määrittää. Jos asiakas joutuu kauppiaan kanssa erimielisyyksiin, tulkintaa voi joutua hakemaan ulkopuoliselta. Kuluttaviraston kannan mukaan television voi virittää ja tarkistaa kuvan laadun – ja se on vielä kokeilemista. Kuluttajariitalautakunta puolestaan on tehnyt ratkaisun, jossa tietokoneprosessoria sai käyttää omassa koneessa ja tarkistaa sen sopivuuden. Kun prosessori ei ollut sopiva, sillä oli lautakunnan mukaan edelleen palautusoikeus. "

Jos prossua saa kokeilla, niin voisi olettaa, että konsolinkin saa käynnistää (missä kokeilu loppuu ja käyttöönotto alkaa, niin voi olla todella veteen piirretty viiva). Linkkaisin tämän myyjälle. Jos myyjä ei siltikään suosti palauttamaan täyttä summaa, niin kilauttele kulutajaneuvojalle ja ota kommentit ja välitä myyjälle.

Lähde: Nettikaupassa laittomia rajoituksia
 
"Joskus kokeilemisen ja käytön rajaa on vaikea määrittää. Jos asiakas joutuu kauppiaan kanssa erimielisyyksiin, tulkintaa voi joutua hakemaan ulkopuoliselta. Kuluttaviraston kannan mukaan television voi virittää ja tarkistaa kuvan laadun – ja se on vielä kokeilemista. Kuluttajariitalautakunta puolestaan on tehnyt ratkaisun, jossa tietokoneprosessoria sai käyttää omassa koneessa ja tarkistaa sen sopivuuden. Kun prosessori ei ollut sopiva, sillä oli lautakunnan mukaan edelleen palautusoikeus. "

Jos prossua saa kokeilla, niin voisi olettaa, että konsolinkin saa käynnistää (missä kokeilu loppuu ja käyttöönotto alkaa, niin voi olla todella veteen piirretty viiva). Linkkaisin tämän myyjälle. Jos myyjä ei siltikään suosti palauttamaan täyttä summaa, niin kilauttele kulutajaneuvojalle ja ota kommentit ja välitä myyjälle.

Lähde: Nettikaupassa laittomia rajoituksia

Jees kiitos. Linkkaan tämän myyjälle ja kysyn, että millä perusteella konsolin käynnistäminen takaa vain osittaisen kaupan peruuttamisen eli toisinsanoen miksi sitä ei voisi myydä uutena käynnistämisen jälkeen.
 
Jees kiitos. Linkkaan tämän myyjälle ja kysyn, että millä perusteella konsolin käynnistäminen takaa vain osittaisen kaupan peruuttamisen eli toisinsanoen miksi sitä ei voisi myydä uutena käynnistämisen jälkeen.

Ei ne sitä uutena voi myydä (et itsekään ostaisi mielelläsi uutena käynnstettyä konsolia, jos saisit tietää että se on käynnistetty), mutta se on myyjän murhe ja myyjä joutuu sen sitten pienellä alennuksella myymään. Sinulla on oikeus kokeilla tuotetta ja vaikuttaisi ym. linkin perusteella siltä, että ainakin käynnistäminen on vielä kokeilua.

Edit: Ja tosiaan rajanveto on varmasti vaikeaa. Jos teet itsellesi käyttäjätilin konsolivalmistajan pilvipalveluun ja testailet pelejä jne. niin tuskin menee enää kokeilun piikkiin.
 
Ei ne sitä uutena voi myydä (et itsekään ostaisi mielelläsi uutena käynnstettyä konsolia, jos saisit tietää että se on käynnistetty), mutta se on myyjän murhe ja myyjä joutuu sen sitten pienellä alennuksella myymään. Sinulla on oikeus kokeilla tuotetta ja vaikuttaisi ym. linkin perusteella siltä, että ainakin käynnistäminen on vielä kokeilua.

Edit: Ja tosiaan rajanveto on varmasti vaikeaa. Jos teet itsellesi käyttäjätilin konsolivalmistajan pilvipalveluun ja testailet pelejä jne. niin tuskin menee enää kokeilun piikkiin.

Tosiaanko käynnistäminen vaikuttaa siihen, että ei voi myydä enää uutena? Konsoliahan ei voi varsinaisesti kokeilla ilman käyttäjätunnuksen tekemistä.

Itellä tuo nyt ei vaikuttaisi ostopäätökseen, kun käyttö on niin minimaalista. Ei nyt varmaan ihan verrattavissa, mutta vaatteitakin myydään jatkuvasti uutena vaikka niitä on kokeilleet ties kuinka moni.

Vaikea uskoa, että myyjä ei voisi tuota myydä uutena. Ja luulisi myös, että pakostakin kaikkiin palautettuihin konsoleihin tehdään tarkastus myyjän puolesta.

Jos tosiaan on niin, että myyjä ei voi sitä oikeasti enää myydä uutena niin voi olla, että mielelläni sitten maksan osittaisen summan, kun se menee minun moraalini mukaan oikein.
 
Jos tosiaan on niin, että myyjä ei voi sitä oikeasti enää myydä uutena niin voi olla, että mielelläni sitten maksan osittaisen summan, kun se menee minun moraalini mukaan oikein.

En minä ainakaan hyväksyisi uutena tuotteena tuotetta, josta on edes paketti avattu (ellei se ole viimeinen kappale ja pakko saada tuote käsiin heti nyt, eikä myyjä suostu hinnanalennukseen). Mutta siis... etämyynnin palautusoikeus ei nyt varsinaisesti tähän tuotteen uutena myymiseen liity, vaan sen palautuksen "oikeutus" tulee siitä, että et pysty etämyynnissä hiplaamaan laitetta, kuten myymälässä pystyisit. Myymälässä myyjällä on laitteet esillä kokeiltavana ja jos ei ole, niin yleensä järjestyy lupa avata joku paketti, jotta laitetta voi vähän tutkia ja tämän jälkeeen ko. laiteesta tulee myymälään se kokeiltava laite. Tämä palautusoikeus asettaa etämyyntitilanteen samalle viivalle myymälästä oston kanssa. Ei asiassa ole kertakaikkisesti mitään moraalista ongelmaa, kun ymmärrät miksi tällainen etämyynnin palautusoikeus on olemassa. Se on myyjän tehtävä on ottaa liiketoiminnassaan huomioon asiakaspalautusten aiheuttamat hinnanalenemat (samoin kuin myymälässä kokeilukappaleiden aiheuttamat kustannukset) ja tässäkään tapauksessa tuskin joutuvat tappiolla konsolia myymään (5% alennus kokeillusta tuotteesta esim. tuskin syö kaikkia katteita), vaikka sinulle täyden hinnan palauttaisivatkin.

Se, että meneekö käyttäjätunnuksen luominen jne. kokeiluksi, niin en tiedä miten tätä tulkittaisiin, mutta itse laittaisin nyt kuitenkin tuon linkin myyjälle ja kommentoisin, että tuotetta on kokeiltu ja tehty ne toimenpiteet mitä kokeilu vaatii (ja muistetaan jälleen, että siellä myymälässä on konsolit kokeiltavana telkkariin kytkettnuä ja demo-käyttäjätunnukset luotuna, jotta laitetta voi oikeasti kokeilla).
 
En minä ainakaan hyväksyisi uutena tuotteena tuotetta, josta on edes paketti avattu (ellei se ole viimeinen kappale ja pakko saada tuote käsiin heti nyt, eikä myyjä suostu hinnanalennukseen). Mutta siis... etämyynnin palautusoikeus ei nyt varsinaisesti tähän tuotteen uutena myymiseen liity, vaan sen palautuksen "oikeutus" tulee siitä, että et pysty etämyynnissä hiplaamaan laitetta, kuten myymälässä pystyisit. Myymälässä myyjällä on laitteet esillä kokeiltavana ja jos ei ole, niin yleensä järjestyy lupa avata joku paketti, jotta laitetta voi vähän tutkia ja tämän jälkeeen ko. laiteesta tulee myymälään se kokeiltava laite. Tämä palautusoikeus asettaa etämyyntitilanteen samalle viivalle myymälästä oston kanssa. Ei asiassa ole kertakaikkisesti mitään moraalista ongelmaa, kun ymmärrät miksi tällainen etämyynnin palautusoikeus on olemassa. Se on myyjän tehtävä on ottaa liiketoiminnassaan huomioon asiakaspalautusten aiheuttamat hinnanalenemat (samoin kuin myymälässä kokeilukappaleiden aiheuttamat kustannukset) ja tässäkään tapauksessa tuskin joutuvat tappiolla konsolia myymään (5% alennus kokeillusta tuotteesta esim. tuskin syö kaikkia katteita), vaikka sinulle täyden hinnan palauttaisivatkin.

Se, että meneekö käyttäjätunnuksen luominen jne. kokeiluksi, niin en tiedä miten tätä tulkittaisiin, mutta itse laittaisin nyt kuitenkin tuon linkin myyjälle ja kommentoisin, että tuotetta on kokeiltu ja tehty ne toimenpiteet mitä kokeilu vaatii (ja muistetaan jälleen, että siellä myymälässä on konsolit kokeiltavana telkkariin kytkettnuä ja demo-käyttäjätunnukset luotuna, jotta laitetta voi oikeasti kokeilla).


Nyt, kun ilmaisit asian noin niin onhan siinä järkeä.

Myyjä vastasi näin:

"KKV:n kanta on että peruuttamisoikeuteen vaikuttaa se, voiko tuotetta myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota. Koska on tuote on otettu käyttöön, sitä ei voi myydä enää uutena."

Minä olen tuon kohdan jo aiemmin lukenut ja se ei ole ihan noin yksinkertainen. Tuo kohta nimittäin on liitetty seuraavaan (boldattuun) esimerkkiin/tapaustyyppiin:

" kuluttajan vaatimusten mukaisesti valmistettua tai muunneltua tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi tehtyä tavaraa, esimerkiksi mittatilausverhot tai koru, johon tehty kaiverrus.
  • Peruuttamisoikeuden menetys ei koske tuotetta, joka vastaa standarditavaraa ja jonka muunteluun kuluttaja voi vaikuttaa vain vähäisesti, esimerkiksi tilattava sohva, johon kuluttaja valitsee värin ja materiaalin perusvalikoimasta.
  • Peruuttamisoikeuteen vaikuttaa se, voiko tuotetta myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota."

En näe, että konsoli sopisi boldattuun kohtaan jolloinka tuo tappion tekeminen ei sinällään vaikuta peruutusoikeuteen. Näin minä sen näen.
 
Nyt, kun ilmaisit asian noin niin onhan siinä järkeä.

Myyjä vastasi näin:

"KKV:n kanta on että peruuttamisoikeuteen vaikuttaa se, voiko tuotetta myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota. Koska on tuote on otettu käyttöön, sitä ei voi myydä enää uutena."

Minä olen tuon kohdan jo aiemmin lukenut ja se ei ole ihan noin yksinkertainen. Tuo kohta nimittäin on liitetty seuraavaan (boldattuun) esimerkkiin/tapaustyyppiin:

" kuluttajan vaatimusten mukaisesti valmistettua tai muunneltua tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi tehtyä tavaraa, esimerkiksi mittatilausverhot tai koru, johon tehty kaiverrus.
  • Peruuttamisoikeuden menetys ei koske tuotetta, joka vastaa standarditavaraa ja jonka muunteluun kuluttaja voi vaikuttaa vain vähäisesti, esimerkiksi tilattava sohva, johon kuluttaja valitsee värin ja materiaalin perusvalikoimasta.
  • Peruuttamisoikeuteen vaikuttaa se, voiko tuotetta myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota."

En näe, että konsoli sopisi boldattuun kohtaan


Jeps, konsoli ei ole kuluttajan vaatimusten mukaisesti valmistettu tai muunneltu tuote, ellet ole tilannut sitä jostain modauksia tekevästä puljusta, joka on modannut konsolin tilauksesi perusteella. Tämä on tarkoitttu siis mittatilaustuotteille, jotka valmistetaan tilauksen perusteella, joita ei käytännössä voi myydä enää kenellekään kun se oli sinun makuun tehty - ainakaan ilman suurta tappiota. Ja kuten sanot, niin tuo huomattava tappio koskee vain tätä nimenomaista erikoistapausta, eikä ole mikään yleinen kriteeri palatusoikeuden peruuntumiselle. Jos myyjä tähän yrittää vedota, niin myyjä on selkeästi kujalla. Koittaisin vielä kerran argumentoida tästä asiasta ja sen jälkeen varmaan pitää kilautella kuluttajaneuvojalle.

Sitä paitsi, sen konsolin voi myydä edelleenkin ilman *huomattavaa* tappiota. 5-10% hinnanalennus, joka ehkä käynnistetystä konsolista tulisi kyseeseen, ei ole huomattava tappio. Se ei ole välttämättä edes tappio, kenties menee vielä ihan omakustannehintaan.

Nää on jännittäviä nämä amatöörikauppiaat, jotka on kujalla kuluttajansuojalaista ja yrittää käyttää asiayhteydestä irroitettuja lainauksia argumenttinaan. Itse joskus kuuntelin hirveää huutoa, että myyjä saunoo kuluttaja-asiamiehen kanssa ja kyllä tietää aivan varmasti nämä asiat jne. Jännästi, kun otettiin kaiutinpuhelu kuluttajaneuvojalle, niin tilanne muuttui...
 
Jeps, konsoli ei ole kuluttajan vaatimusten mukaisesti valmistettu tai muunneltu tuote, ellet ole tilannut sitä jostain modauksia tekevästä puljusta, joka on modannut konsolin tilauksesi perusteella. Tämä on tarkoitttu siis mittatilaustuotteille, jotka valmistetaan tilauksen perusteella, joita ei käytännössä voi myydä enää kenellekään kun se oli sinun makuun tehty - ainakaan ilman suurta tappiota. Ja kuten sanot, niin tuo huomattava tappio koskee vain tätä nimenomaista erikoistapausta, eikä ole mikään yleinen kriteeri palatusoikeuden peruuntumiselle. Jos myyjä tähän yrittää vedota, niin myyjä on selkeästi kujalla. Koittaisin vielä kerran argumentoida tästä asiasta ja sen jälkeen varmaan pitää kilautella kuluttajaneuvojalle.

Sitä paitsi, sen konsolin voi myydä edelleenkin ilman *huomattavaa* tappiota. 5-10% hinnanalennus, joka ehkä käynnistetystä konsolista tulisi kyseeseen, ei ole huomattava tappio. Se ei ole välttämättä edes tappio, kenties menee vielä ihan omakustannehintaan.

Nää on jännittäviä nämä amatöörikauppiaat, jotka on kujalla kuluttajansuojalaista ja yrittää käyttää asiayhteydestä irroitettuja lainauksia argumenttinaan. Itse joskus kuuntelin hirveää huutoa, että myyjä saunoo kuluttaja-asiamiehen kanssa ja kyllä tietää aivan varmasti nämä asiat jne. Jännästi, kun otettiin kaiutinpuhelu kuluttajaneuvojalle, niin tilanne muuttui...

Juuri näin sen näkisin. Totesin tämän kauppiaalle ja hän vastasi näin:

"
Tuote on voitava myydä uutena seuraavana asiakkaalle että siitä voidaan palauttaa täysi summa.
KKV:n sivulla kerrotaan muuallakin että:
Jos kuluttaja ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta."

Eli saman jankkausta. Tuo boldattu kohta löytyy tästä linkistä, jota myyjä ei linkannut, ja siihen on liitetty kaksi kohtaa joista tuo boldattu kohta on riippuvainen:

"
Jos kuluttaja ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta.

  • Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, yrityksellä on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa.
  • Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, yritys voi kieltäytyä kokonaan palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa."

Eli käyttökelvoton konsoli ei ainakaan ole. Jäljelle jää tavaran olennaisesti muuttuminen/vähentyminen enkä näe miten tuo voisi päteä konsolin käynnistämiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 873
Jäsenet
74 348
Uusin jäsen
Jalkaväkimiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom