Kuluttajaneuvojaan vaan yhteyttä, ei tuo homma muuten etene.
No tää nyt on myyjältä ensimmäinen oikeaan asiaan vetoaminen, eli että tuote on myyjän mielestä otettu käyttöön, eikä kyseessä ole tuotteen kokeilu. Nyt kun kerta selkeästi myyjä on kantansa valinnut, niin ei varmaan jää muuta tietä, kuin kilautella kuluttajaneuvojalle (Kuluttajaneuvonta) ja kysäistä mitä mieltä hän on, että onko konsolia kokeiltu vai onko se otettu käyttöön ja jatkaa tästä. Kerro miten kävi...
Asia eteni sen verran, että otin yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Siellä oltiin sitä mieltä, että arvon aleneminen olisi perusteltavissa tässä tapauksessa, mutta että 80e (30%) on liikaa. Sieltä ehdotettiin, että noin puolet tuosta summasta eli tässä tapauksessa 15% kuulostaisi sopivalta. Mitään varmaa ei osannut sanoa, koska sanoi, että aiemmat päätökset näissä tapauksissa ei ole olleet johdonmukaisia.
Pohdittiin kokeilun ja käyttöön ottamisen eroa ja tuli esiin se, että kokeilu pitäisi olla ajallisesti verrattavissa aikaan jonka käyttäisit tuotteen kokeiluun liikkeessä. Eli ehkä n. tunti? No mullahan kone oli asennuksesta tehdasasetusten palautuksiin ehkä n. 2pv "käytössä" eli päällä alle 10h. Oma arvio päällä olemisesta sen 5-7h. Tossakin pitää ottaa huomioon, että jo asentamiseen menee varmaan lähemmäs tunti, että sitä edes pääsee kokeilemaan.
Eli se ei menisi enää kokeilun piiriin tuo aika. Jostain konsolin kellostahan nuo kai näkyy.
Pääpointti kuitenkin tuon summan määrittämisessä on siinä, että tuotteessa ei ole näkyviä käytön jälkiä joten siksi 80e on kuluttajaneuvojan mukaan liikaa.
Jos kauppias nyt pitää kiinni tuosta 80e:sta, niin herää kysymys, että voinko ottaa piruuttani nuo kaksi pelikoodia sitten käyttööni, jos olen menettämässä tuon verran rahaa.. Olen kuitenkin ostamassa toisen xboxin levyasemalla tämän aiemman ollessa vain digitaalisia pelejä varten joten kai noille peleille voisi tulla käyttöä. Syy tämän xbox onen version palautukseen siis oli se, että eräs xbox 360 peli, joka minulla on levynä, ei ole enää saatavilla digitaalisessa muodossa vaikka sen kuitenkin mainostetaan sopivan xb1:llekkin. Vielä viime vuonna ko. peli löytyi digitaalisessa muodossa Microsoftin kaupasta. Lähin levyasemallinen xb1 löytyy uutena Tanskasta joten siksi päädyin digitaaliseen versioon.
Ihan mielenkiinnosta, mikä kauppa kehtaa vängätä tästä? Tietää välttää jatkossa...
Odottelen vielä, jos antavat hyvät perusteet tuolle 30% arvon alenemalle tai, jos tiputtavat vaatimustaan alas, niin asia on mun puolesta ok, enkä halua ehdoin tahdoin heidän mainetta haitata. Jos taas toisin käy, niin ilmoittelen sitten.