• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Juuri näin sen näkisin. Totesin tämän kauppiaalle ja hän vastasi näin:

"Jos kuluttaja ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta."

No tää nyt on myyjältä ensimmäinen oikeaan asiaan vetoaminen, eli että tuote on myyjän mielestä otettu käyttöön, eikä kyseessä ole tuotteen kokeilu. Nyt kun kerta selkeästi myyjä on kantansa valinnut, niin ei varmaan jää muuta tietä, kuin kilautella kuluttajaneuvojalle (Kuluttajaneuvonta) ja kysäistä mitä mieltä hän on, että onko konsolia kokeiltu vai onko se otettu käyttöön ja jatkaa tästä. Kerro miten kävi...
 
Juuri näin sen näkisin. Totesin tämän kauppiaalle ja hän vastasi näin:

"
Tuote on voitava myydä uutena seuraavana asiakkaalle että siitä voidaan palauttaa täysi summa.
KKV:n sivulla kerrotaan muuallakin että:
Jos kuluttaja ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta."

Eli saman jankkausta. Tuo boldattu kohta löytyy tästä linkistä, jota myyjä ei linkannut, ja siihen on liitetty kaksi kohtaa joista tuo boldattu kohta on riippuvainen:

"
Jos kuluttaja ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta.

  • Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, yrityksellä on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa.
  • Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, yritys voi kieltäytyä kokonaan palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa."

Eli käyttökelvoton konsoli ei ainakaan ole. Jäljelle jää tavaran olennaisesti muuttuminen/vähentyminen enkä näe miten tuo voisi päteä konsolin käynnistämiseen.
Ihan mielenkiinnosta, mikä kauppa kehtaa vängätä tästä? Tietää välttää jatkossa...
 
Kuluttajaneuvojaan vaan yhteyttä, ei tuo homma muuten etene.
No tää nyt on myyjältä ensimmäinen oikeaan asiaan vetoaminen, eli että tuote on myyjän mielestä otettu käyttöön, eikä kyseessä ole tuotteen kokeilu. Nyt kun kerta selkeästi myyjä on kantansa valinnut, niin ei varmaan jää muuta tietä, kuin kilautella kuluttajaneuvojalle (Kuluttajaneuvonta) ja kysäistä mitä mieltä hän on, että onko konsolia kokeiltu vai onko se otettu käyttöön ja jatkaa tästä. Kerro miten kävi...

Asia eteni sen verran, että otin yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Siellä oltiin sitä mieltä, että arvon aleneminen olisi perusteltavissa tässä tapauksessa, mutta että 80e (30%) on liikaa. Sieltä ehdotettiin, että noin puolet tuosta summasta eli tässä tapauksessa 15% kuulostaisi sopivalta. Mitään varmaa ei osannut sanoa, koska sanoi, että aiemmat päätökset näissä tapauksissa ei ole olleet johdonmukaisia.

Pohdittiin kokeilun ja käyttöön ottamisen eroa ja tuli esiin se, että kokeilu pitäisi olla ajallisesti verrattavissa aikaan jonka käyttäisit tuotteen kokeiluun liikkeessä. Eli ehkä n. tunti? No mullahan kone oli asennuksesta tehdasasetusten palautuksiin ehkä n. 2pv "käytössä" eli päällä alle 10h. Oma arvio päällä olemisesta sen 5-7h. Tossakin pitää ottaa huomioon, että jo asentamiseen menee varmaan lähemmäs tunti, että sitä edes pääsee kokeilemaan.

Eli se ei menisi enää kokeilun piiriin tuo aika. Jostain konsolin kellostahan nuo kai näkyy.

Pääpointti kuitenkin tuon summan määrittämisessä on siinä, että tuotteessa ei ole näkyviä käytön jälkiä joten siksi 80e on kuluttajaneuvojan mukaan liikaa.
Jos kauppias nyt pitää kiinni tuosta 80e:sta, niin herää kysymys, että voinko ottaa piruuttani nuo kaksi pelikoodia sitten käyttööni, jos olen menettämässä tuon verran rahaa.. Olen kuitenkin ostamassa toisen xboxin levyasemalla tämän aiemman ollessa vain digitaalisia pelejä varten joten kai noille peleille voisi tulla käyttöä. Syy tämän xbox onen version palautukseen siis oli se, että eräs xbox 360 peli, joka minulla on levynä, ei ole enää saatavilla digitaalisessa muodossa vaikka sen kuitenkin mainostetaan sopivan xb1:llekkin. Vielä viime vuonna ko. peli löytyi digitaalisessa muodossa Microsoftin kaupasta. Lähin levyasemallinen xb1 löytyy uutena Tanskasta joten siksi päädyin digitaaliseen versioon.


Ihan mielenkiinnosta, mikä kauppa kehtaa vängätä tästä? Tietää välttää jatkossa...

Odottelen vielä, jos antavat hyvät perusteet tuolle 30% arvon alenemalle tai, jos tiputtavat vaatimustaan alas, niin asia on mun puolesta ok, enkä halua ehdoin tahdoin heidän mainetta haitata. Jos taas toisin käy, niin ilmoittelen sitten.
 
Oled televison seikkailu jatkuu, laite saatu parin kuukauden jälkeen, postipade pudottaa maahan mutta ei fyysisiä vaurioita.
Soittoa liikkeeseen että mitä tehdään, (Pitkittyneestä huollosta edellisviikolla luvattiin uusi laite.)
Maanantaina luvattiin heti uusi laite. Keskiikkona luvattiin 150€, mutta kun mainittin aikaisemmasta, soitti ja palasi asiaan ja pahoitteli ja lupasi laitteen. Katsottiin sopiva korvaava malli ja jäin odottamaan.
Tänään soitettiin luvattiin 50€ ja todettiin että tv käyttöön vain jos toimii, jos fyysinen vaurio reklamatio postille.
Soittoa takaisin aspaan, kysyin mikä ruletti pyöri, uusilaite -150€ - uusilaite - 50€ - ja lopullinen toteaminen oli 150€.
Ihmettelen jos kolmessa soitossa luvattu uusi laite, viimeksi eileen, niin tänään se onkin 50€ eikä uudesta laitteesta tietoakaan :)
Eli kuluttaja ei voi uskoa enää jos sovitaan puhelimessa uudesta laitteesta.
 
Tuohon konsolikeissiin vielä että tässä taas näkee sen että ei kannata olla rehellinen ja myöntää sitä että on myös käyttänyt sitä. Mistä se myyjä sen saisi selville onko se ollut päällä vai ei. Vähän moraalitonta kyllä valehdella, mutta menee kyllä tuossa harmaalla rajalla vielä...
 
Ihmetyttää myös miksi kauppiaat edes viitsivät kinata ykköskympeistä. Joku henkilökohtainen periaatejuttu, koska on aivan varmasti todella huonoa businesta vaihtorahoista kinata sekuntiakaan. Rahat takas, tuote myyntiin 10% alennuksella ja se siitä.
 
Jos kauppias nyt pitää kiinni tuosta 80e:sta, niin herää kysymys, että voinko ottaa piruuttani nuo kaksi pelikoodia sitten käyttööni
Et voi.

Ja aiempaan viestiisi liittyen nettikauppojen palautettuja vaatteita ei niitäkään voi enää myydä uutena, vaan ne menevät jatkokäsiteltäväksi yleensä joksikin muuksi. Asian ongelmallisuudesta etenkin päästöjen suhteen oli juuri Spotlightissa. Liikkeessä vaatteen sovittaminen on eri asia, kuten on liikkeessä laitteen tutkiminenkin siihen verrattuna, että pelaa pleikalla pari päivää ja päättää sen sitten palauttaa.

Mutta kaikesta huolimatta vähän kummallista kinaamista ja ison hyvityksen vaatimista firmalta.
 
jos fyysinen vaurio reklamatio postille.
Eikö tuo ole lähettäjän ongelma? Tästä syystä takuuvaihtoihin käsketään pakkaamaan tuote paremmin kuin kauppa itse niitä lähettää että voidaan estää postin lisäongelmat ja näin suojella asikkaan alkuperäistä claimia.
 
Eikö tuo ole lähettäjän ongelma? Tästä syystä takuuvaihtoihin käsketään pakkaamaan tuote paremmin kuin kauppa itse niitä lähettää että voidaan estää postin lisäongelmat ja näin suojella asikkaan alkuperäistä claimia.
Eniten ihmetyttää jos maanantaina soitetaan ja katsellaan korvaava malli. Sovitaan suullisesti asia.
Sitten muutaman päivän päästä tarina muuttuu ja todetaan että 50€ on paras mihin pystytään.
Hienosti meinattiin hoitaa asia pitkittyneestä ajasta ja sekaamisesta uudella laitteella, mutta joku päällikkö oli kuulemma evänny jo päätetyn korvauslaitteen.
Totesivat vielä että kannattaa kuluttajasuojaan riitauttaa niin saataisiin esimerkkitapaus tästä.
 
Et voi.

Ja aiempaan viestiisi liittyen nettikauppojen palautettuja vaatteita ei niitäkään voi enää myydä uutena, vaan ne menevät jatkokäsiteltäväksi yleensä joksikin muuksi. Asian ongelmallisuudesta etenkin päästöjen suhteen oli juuri Spotlightissa. Liikkeessä vaatteen sovittaminen on eri asia, kuten on liikkeessä laitteen tutkiminenkin siihen verrattuna, että pelaa pleikalla pari päivää ja päättää sen sitten palauttaa.

Mutta kaikesta huolimatta vähän kummallista kinaamista ja ison hyvityksen vaatimista firmalta.

Vaikuttaa vaan siltä, että ainoa millä oli väliä oli konsolin käynnistäminen. Itse mainitsin, että pelikoodit on käyttämättä ilman, että sitä kysyttiin. Jos kerran he myyvät konsolin käytettynä, niin käytetty se on ilman niitä pelikoodejakin. En tosin noita pelejä kaipaa, mutta joka tapauksessa.

Ihmetyttää myös miksi kauppiaat edes viitsivät kinata ykköskympeistä. Joku henkilökohtainen periaatejuttu, koska on aivan varmasti todella huonoa businesta vaihtorahoista kinata sekuntiakaan. Rahat takas, tuote myyntiin 10% alennuksella ja se siitä.

Nyt ilmoitti, että suostuu nostamaan hyvitystä 164e--> 174e. Perusteena, että postimaksut myös tulevasta myynnistä tulevat heidän maksettavakseen. Eli 66e otan tuossa takkiin. No ei ole mikään iso summa, mutta silti mielestäni 27% arvon alenema on yläkanttiin, kun puhutaan muutaman tunnin käytöstä.
 
Tuohon konsolikeissiin vielä että tässä taas näkee sen että ei kannata olla rehellinen ja myöntää sitä että on myös käyttänyt sitä. Mistä se myyjä sen saisi selville onko se ollut päällä vai ei. Vähän moraalitonta kyllä valehdella, mutta menee kyllä tuossa harmaalla rajalla vielä...

Tähän voisi sitten taas vastata, että kyllä nuo kaupatkin osaa kusettaa ja olla moraalittomia. Tältäkin foorumilta löytyy tarinoita, kun telkkaria ei kuulemma voi ostaa ilman maksullista värikalibrointia ja välillä laitetaan kysymättä/kieltäytymisen jälkeen ostoksiin mukaan jotain maksullisia tietoturvapalveluita. Ja mitä "haavoittuvaisemmalta" ostaja vaikuttaa, niin sitä kovemmin kaikkea paskaa tungetaan mukaan. Joten eipä se ole kovin moraalitonta valehdella palautuksen syytä ja tietääkseni asiakkaan ei ole edes pakko kertoa palautuksen syytä.
 
Eniten ihmetyttää jos maanantaina soitetaan ja katsellaan korvaava malli. Sovitaan suullisesti asia.
Ihan vaan vinkkinä jokaiselle takuuasioita ym. kauppoja puhelimessa hoitaville: nauhoittakaa ne puhelut. Tämä on täysin laillista Suomessa eikä siitä ei tarvitse ilmoittaa toiselle osapuolelle. Säästätte paljon vaivaa, kun on antaa todisteita myyjän kusetuksesta tai asiakaspalvelun tyhjistä lupauksista.
 
Mun 4v vanha OBH Nordica GD-700 merkkinen kahvimylly lähti ihan itsestään käyntiin keskellä yötä muutama päivä sitten. Oli kiva herätä yöllä ja lähteä keittiöön sammuttamaan laitetta. Huomasin siinä laitetta tutkiessa että käynnistysvalo ei palanut vaikka laite oli käynnissä eli oletettavasti jonkinlainen oikosulku käynnistyspainikkeen läpi. Tein sitten vika ilmoituksen Tukesille ja OBH Nordicalle, oletuksella että kahvipöly aiheuttaa oikosulun ja sitä kautta palovaaran. Molemmilta tuli vastaus parissa päivässä.
OBH Nordica vastasi että 2v takuu ummessa, kuten olin jo viestiinikin kirjoittanut. Sanoin myös että virhevastuukin (joka on myyjällä) on vähän rajatapaus eli en edes vaatinut heiltä mitään hyvitystä. Valmistaja halusi laitteen heille jatkotutkimuksiin "laadun parantamiseksi" ja lupasivat lähettää uuden laitteen tilalle. Joskus menee ihan hyvinkin nämä "reklamaatiot".
 
Mun 4v vanha OBH Nordica GD-700 merkkinen kahvimylly lähti ihan itsestään käyntiin keskellä yötä muutama päivä sitten. Oli kiva herätä yöllä ja lähteä keittiöön sammuttamaan laitetta. Huomasin siinä laitetta tutkiessa että käynnistysvalo ei palanut vaikka laite oli käynnissä eli oletettavasti jonkinlainen oikosulku käynnistyspainikkeen läpi. Tein sitten vika ilmoituksen Tukesille ja OBH Nordicalle, oletuksella että kahvipöly aiheuttaa oikosulun ja sitä kautta palovaaran. Molemmilta tuli vastaus parissa päivässä.
OBH Nordica vastasi että 2v takuu ummessa, kuten olin jo viestiinikin kirjoittanut. Sanoin myös että virhevastuukin (joka on myyjällä) on vähän rajatapaus eli en edes vaatinut heiltä mitään hyvitystä. Valmistaja halusi laitteen heille jatkotutkimuksiin "laadun parantamiseksi" ja lupasivat lähettää uuden laitteen tilalle. Joskus menee ihan hyvinkin nämä "reklamaatiot".
Itsellnikin on hyviäkokemuksia OBH nordican toiminnasta takuuttoman yleiskoneen korjaamisesta. Oli voimansiirto pettänyt reilusti yli 2 vuotta(en muista tarkkaa ikää) vanhasta koneesta ja mukisematta korjasivat sen. Tosin jos eivät olisi niin varmasti tuollaisen koneen olisi tappelulla saanut virhevastuuseen vedoten korjattua kun noiden oletettu käyttöikä on varmasti yli kaksi vuotta.
 
Telian näytönohjain peruutuksista, millaisia oikeuksia mahdollista hakea ja jos näitä löytyy mitä sanoisitte olevan?
Mulla luki tuo "vain muutama jäljellä" teksti kanssa jos sillä merkitystä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210107-181848__01.jpg
    Screenshot_20210107-181848__01.jpg
    320,6 KB · Luettu: 272
Onkohan miten normaalia, että takuuvaihdosta peritään postimaksu asiakkaalta? Ensimmäistä kertaa törmäsin tällaiseen ja oma käsitys on aina ollut että takuunalaisesta toimesta ei kustannuksia pitäisi syntyä asiakkaalle. Mistään isosta summastahan ei ole kyse sinänsä, mutta periaatteet jne perkele.
 
Onkohan miten normaalia, että takuuvaihdosta peritään postimaksu asiakkaalta? Ensimmäistä kertaa törmäsin tällaiseen ja oma käsitys on aina ollut että takuunalaisesta toimesta ei kustannuksia pitäisi syntyä asiakkaalle. Mistään isosta summastahan ei ole kyse sinänsä, mutta periaatteet jne perkele.

Takuu ei saa maksaa mitään.
 
Takuu ei saa maksaa mitään.
Kannattaa muistaa, että sama sääntö pätee kaikilla EU:n sisältä ostetuilla tuotteilla (EU-direktiivi 1999/44/EY). Kerran olen postikuluista joutunut puolalaisen kauppiaan kanssa vänkäämään ja lopputulemana oli se, että hain luottokorttiyhtiön kautta rahat takaisin tuotteesta.
 
Kiitos näistä kommentteista. Katsotaan mitä yrityksestä vastataan tähän asiaan.
 
Jollain pienemmällä firmalla ei välttämättä ole sopparia postin kanssa ilmaisia palautuksia varten. Silloin tuote pitäisi palauttaa "edullisinta" reittiä ja myyjän puolestaan pitäisi maksaa siitä kulut jälkikäteen kuittia vastaan.

Käytännössä fiksuinta on neuvotella myyjän kanssa millä tavalla he haluavat tuotteen takaisin ja käyttää sitä tapaa. Säästää hermoja.
 
Kannattaa muistaa, että sama sääntö pätee kaikilla EU:n sisältä ostetuilla tuotteilla (EU-direktiivi 1999/44/EY). Kerran olen postikuluista joutunut puolalaisen kauppiaan kanssa vänkäämään ja lopputulemana oli se, että hain luottokorttiyhtiön kautta rahat takaisin tuotteesta.
Voitko linkata jotakin lähdettä, jossa tuosta kulujen korvaamisesta mainitaan? Nopeasti itse löysin seuraavan, mutta en näe tässä mainitaa kuljen korvaamisesta:
Kuluttajille annettavat tuotetakuut

Euroopan unionissa (EU) tuotteita myyvillä elinkeinonharjoittajilla on velvollisuus korjata tuotteessa toimitushetkellä olleet viat, jotka tulevat ilmi kahden vuoden sisällä. EU-säännöt takaavat kuluttajille vähimmäissuojan etenkin, jos tuotteet eivät vastaa luvattuja standardeja.

SÄÄDÖS

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 99/44/EY, annettu 25 päivänä toukokuuta 1999, kulutustavaroiden kauppaa ja niihin liittyviä takuita koskevista tietyistä seikoista

TIIVISTELMÄ

Euroopan unionissa (EU) tuotteita myyvillä elinkeinonharjoittajilla on velvollisuus korjata tuotteessa toimitushetkellä olleet viat, jotka tulevat ilmi kahden vuoden sisällä. EU-säännöt takaavat kuluttajille vähimmäissuojan etenkin, jos tuotteet eivät vastaa luvattuja standardeja.

DIREKTIIVIN TARKOITUS

Direktiivillä yhdenmukaistetaan kuluttajasopimusoikeudessa tuotteen myyntiin liittyviä kohtia koskien laillista takuuta* ja vähemmässä määrin kaupallista takuuta* (takuusitoumus).

TÄRKEIMMÄT KOHDAT

  • Elinkeinonharjoittajan on toimitettava asiakkaalle tuote, joka vastaa myyntisopimusta.
  • Tuote on vaatimustenmukainen, kun:
    • se on kuvauksen mukainen
    • sitä voidaan käyttää alkuperäiseen käyttötarkoitukseen
    • sen laatu ja suorituskyky ovat kohtuullisia ja odotettavissa olevia.
  • Elinkeinonharjoittajat ovat vastuussa mahdollisesta virheellisestä asennuksesta, mikäli asennus sisältyy sopimukseen. Tätä kohtaa sovelletaan, jos asennus on myyjän vastuulla tai jos kuluttaja on tehnyt väärän asennuksen virheellisten ohjeiden takia.
  • Kuluttajilla on oikeus vaatia tavaran korjaamista tai vaihtamista vastikkeetta kohtuullisen ajan kuluessa ja aiheuttamatta kuluttajalle huomattavaa haittaa. Asiakas voi vaihtoehtoisesti vaatia asianmukaista hinnanalennusta, jos tuotetta ei voida korjata tai vaihtaa ajoissa tai kuluttajalle huomattavaa haittaa aiheuttamatta.
  • Elinkeinonharjoittaja, joka on vastuussa kuluttajille myymistään tuotteista, voi ryhtyä toimenpiteisiin tuottajaa vastaan, jos vian todetaan olevan tämän syytä.
  • Elinkeinonharjoittajat ovat vastuussa kaikista tuotteissa ilmenevistä vioista, jotka havaitaan kahden vuoden sisällä ostohetkestä. EU-maat voivat kuitenkin edellyttää, että kuluttajien on ilmoitettava viasta myyjälle kahden kuukauden sisällä vian havaitsemisesta.
  • Kaupallisessa takuussa on ilmoitettava ostajan lailliset takuuehdot, jotka on laadittava yksinkertaisella ja ymmärrettävällä kielellä. Kuluttaja voi vaatia takuun kirjallisena.
  • EU-maat voivat päättää jättää huutokaupatut käytetyt tavarat lainsäädännön ulkopuolelle.
  • Direktiiviä ei sovelleta veteen, kaasuun, sähköön tai täytäntöönpanomääräyksellä tai viranomaisten toimesta myytyihin tavaroihin.
KESKEISET TERMIT

* Laillinen takuu: laillinen suoja, mikäli kuluttajan ostama tuote osoittautuu vialliseksi. Laillinen takuu ei ole riippuvainen sopimuksen ehdoista.

* Kaupallinen takuu: takuun antajan (yleensä tuottaja) suostumus ottaa henkilökohtainen vastuu tietyistä vioista tiettynä ajanjaksona.

Lisätietoja on saatavilla myyntiä ja takuuta koskevalta Euroopan komission verkkosivustolta.

VIITTEET
SäädösVoimaantuloTäytäntöönpanon määräaika jäsenvaltioissaEuroopan unionin virallinen lehti
Direktiivi 99/44/EY7.7.19991.1.2002EUVL L 171, 7.7.1999, s. 12-16
MuutossäädöksetVoimaantuloTäytäntöönpanon määräaika jäsenvaltioissaEuroopan unionin virallinen lehti
Direktiivi 2011/83/EU12.12.201113.12.2013EUVL L 304, 22.11.2011, s. 64-88
MUUT ASIAAN LIITTYVÄT ASIAKIRJAT

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 2006/2004, annettu 27 päivänä lokakuuta 2004, kuluttajansuojalainsäädännön täytäntöönpanosta vastaavien kansallisten viranomaisten yhteistyöstä (”asetus kuluttajansuojaa koskevasta yhteistyöstä”) (EUVL L 364, 9.12.2004, s. 1-11)

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2011/83/EU, annettu 25 päivänä lokakuuta 2011, kuluttajan oikeuksista, neuvoston direktiivin 93/13/ETY ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 1999/44/EY muuttamisesta sekä neuvoston direktiivin 85/577/ETY ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 97/7/EY kumoamisesta (EUVL L 304, 22.11.2011, s. 64-88)

Neuvoston direktiivi 85/374/ETY, annettu 25 päivänä heinäkuuta 1985, tuotevastuuta koskevien jäsenvaltioiden lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten lähentämisestä (EYVL L 210, 7.8.1985, s. 29-33)

Viimeisin päivitys: 09.09.2015
Ottaisin mielelläni ylös tulevaisuutta varten EU:n säädöksen, jossa niin selkeästi sanotaan.
 
Hei, reklamaatio tehty Telialla ja tyhjentävä vastaus ollut ja sanoivat että ota yhteyttä uudelleen kun kkv:n kanssa käsitelty asiaa, niin mitenkäs sinne kkv: hen ollaan yhteydessä, mä oon niin uuno kirjoittamaankin että onko jollain hyvää pohjaa tähän Telian keissiin jonka lähettää KKV:hen? Kiitos! EDIT: Koitan siellä olevalla lomakkeella täyttää EDIT: lomake lähetetty
 
Viimeksi muokattu:
Hei, reklamaatio tehty Telialla ja tyhjentävä vastaus ollut ja sanoivat että ota yhteyttä uudelleen kun kkv:n kanssa käsitelty asiaa, niin mitenkäs sinne kkv: hen ollaan yhteydessä, mä oon niin uuno kirjoittamaankin että onko jollain hyvää pohjaa tähän Telian keissiin jonka lähettää KKV:hen? Kiitos! EDIT: Koitan siellä olevalla lomakkeella täyttää EDIT: lomake lähetetty
En ole vielä saanut Telialta vastausta reklamaatioon. Päätin vasta tänään tehdä sen. KKV:ltä sain kuitenkin tälläisen vastauksen tähän asiaan:

"Hei!

Olette ottanut yhteyttä kuluttajaneuvontaan koskien Telialta tilaamaanne näytönohjainta. Kertomanne mukaan Telia on peruuttanut tuotteiden huonon saatavuuden vuoksi tilauksenne vastoin tahtoanne.

Kuluttajansuojalain mukaisesti vain asiakkaalla on mahdollisuus peruuttaa tilaus viivästystilanteessa. Myyjäliike voi toki tarjota tätä vaihtoehtoa, mutta asiakkaalla pitäisi olla mahdollisuus valita, jäädäkö odottamaan tai ottaako jokin vastaava tuote tilalle vai peruuttaako tilauksen.

Näihin Telian näytönohjaintilauksiin liittyen on tullut kuluttajaneuvontaan muitakin ilmoituksia. Viestistänne ei käynyt ilmi, onko Telia vastannut reklamaatioonne ja mikä vastaus on ollut. Ehkä Telia ei ole vielä ehtinyt vastaamaan teille. Kun vastaus tulee, voitte lähettää viestin katsottavakseni, niin pystyisin ehkä kommentoimaan asiaa vielä tarkemmin"
 
Verkkokauppa on tehnyt sitovan sopimuksen toimittaa 3080 Gaming X tilaajille. Mikäli verkkis ei enään kyseistä mallia saa, niin toimittavat joko korvaavan tuotteen, tai sopivat asian molempia osapuolia miellyttävällä tavalla. Sopimusta ei voi kumpikaan osapuoli yksimielisesti purkaa, eikä 3080 kohdalla ole kyse ylitsepääsemättömästä esteestä.

Kyllähän asiakas voi perua tilauksensa milloin vain, eli toisin sanoen yksimielisesti purkaa sopimuksen.
 
Kyseisen asian suhteen kyllä. Muissa tapauksissa riippu mikä, miten ja milloin on tuote tai palvelu tilattu.

No "kyseistä asiaahan" tässä käsitellään, eli täysin relevantti kommentti. Ja sinun alkuperäinen väittämä ei kyseisen asian suhteen pitänyt paikkansa. Turha sitä ruveta paikkailemaan muilla asioilla.
 
Ehdin muuten tälläisen kuvan nappaamaan kun nuo sivustosta oli poistumassa ja peruutus tuli, siinä näkyy myös korotetun hinnan uusi korotus n.40eurolla, kun muistaisin että myivät korotuksen jälkeen yhessä vaiheessa 1049e
Onko syytä laittaa kkv:hen?
 

Liitteet

  • Screenshot_20210317-150715.jpg
    Screenshot_20210317-150715.jpg
    663,3 KB · Luettu: 342
Viimeksi muokattu:
Ostaja voi purkaa kaupan myyjän viivästyksen perusteella eli silloin, jos myyjä ei luovuta tavaraa sovittuna ajankohtana.
Jos taas vaikkapa ostajalle kustomoitu tilaus lähtisi samaan aikaan kun sen maksat niin ethän sellaistakaan tilausta voi noin vain purkaa.
Eli huolellisuutta nyt tuossa että mitä täällä oikein väittää.

Niin juuri huolellisuutta, nyt oli nimenomaan kyse verkkokauppa.com:ista tilatusta/tilatuista näytönohjaimesta/mista. Ei mistään muusta. Ja ne tilaukset voi ostaja yksipuolisesti purkaa milloin vain ilman minkään näköistä syytä tai selitystä.
 
Jos korjaamatta jäänyt virhe kuitenkin on vain vähäinen, ei kaupan purkaminen tule useinkaan kysymykseen. Lisäksi ostajan kannattaa huomioida, että kaupan purkaminen on vasta toissijainen mahdollisuus verrattuna siihen, että myyjällä on oikeus korjata virhe.

Näin asia ei todellakaan ole, että asiakas voisi ilman mitään perusteita noin vain kaupan purkaa.


Kaupan purkaminen on eri asia kun tilauksen peruminen. Ja itse asiassa tuo pätee tässä tapauksessa 32 päivän ajan myös tuohon kaupan purkuun. Eli asia todellakin on näin. Vielläkö tätä rautalangasta vääntämistä pitää jatkaa?
 
Viimeksi muokattu:
Tuotteen tilauksen voi peruuttaa, jos tilattua tavaraa ei ole vielä toimitettu. Peruminen on kuitenkin sopimusrikkomus, minkä vuoksi myyjällä voi olla oikeus vahingonkorvaukseen.

Sopimusehdoissa voidaan määritellä ennalta korvaus, jonka kuluttaja joutuu maksamaan, jos hän peruuttaa tilauksen ennen tavaran luovutusta tai keskeyttää palvelun kesken sopimuskauden.
Tässä oli kyse Verkkokauppa.comista tilatusta näytönohjaimesta, joka vielä erikseen tarkennettiin. Kyseisessä liikkeessä on 32 päivän palautusoikeus, jota ei käytännössä rajoiteta näytönohjainten osalta. Ei se tosiasia siitä mihinkään muutu vaikka vastasit samaan kommenttiin kolmatta kertaa.
 
Palautus koskee varmaankin jo tehtyjä kauppoja, etkös aiemmin Ilmoittanut että;
Kaupan purkaminen on eri asia kun tilauksen peruminen.

Tuotteen tilauksen voi peruuttaa, jos tilattua tavaraa ei ole vielä toimitettu. Peruminen on kuitenkin sopimusrikkomus, minkä vuoksi myyjällä voi olla oikeus vahingonkorvaukseen.
Sopimusehdoissa voidaan määritellä ennalta korvaus, jonka kuluttaja joutuu maksamaan, jos hän peruuttaa tilauksen ennen tavaran luovutusta tai keskeyttää palvelun kesken sopimuskauden.


Ensinnäkin sulla menee jo sekasin muiden sanomiset. Toisekseen lopeta jo se vänkääminen.

Tässä on edelleen kyse nimenomaan verkkokauppa.com:ista, he eivät peri kuvaillussa tapauksessa vahingonkorvaksia ja se mitä voidaan tapauksessa x määritellä ei liity tähän millään tavalla. Tuo sinun copy paste jostain yleisistä kauppaehdoista joka muuten näyttäisi koskevan jotakin palvelua (esim liittymää) ja jossa puhutaan tilauksesta ja sopimuskaudesta ei liity tähän millään tavalla.

1. Verkkokaupasta tilatun tuotteen voi ostaja peruttaa yksipuolisesti milloin tahansa, myös sen jälkeen kun tuote on varastossa ja varattu tilaajalle jos toimitustavaksi on valittu nouto.

2. Kauppa hetkestä on jokaisella verkkokauppa.com:ista ostetulla näytönohjaimella se 32 päivän palautusoikes paitsi outlet tuotteilla 14 päivää.

Eiköhän tämä jo riitä tästä aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Uudelleen arvattaenkin uudella 1599€ hintalapulla?

Pitänee itselläkin lopultakin alkaa vääntämään sitä reklamaatiota. Onko näissä mitään aikarajaa milloin on viimeistään tehtävä se?

En tiedä, onko kuinka tarkkoja aikarajoja, mutta alle 14 päivässä suosittelen tämän ottamaan työnalle. Itse olen reklamoinut telialle kahdesti, ensin tarjosivat 50e lahjakorttia ja toisella kerralla alkoivat pompottamaan pyynnöillä tehdä reklamaatio toista kautta (vaikka ensimmäisen kerran reklamaatio meni ihan samaa polkua pitkin).

19.3 tein reklamaatioapurilla reklamaation ja lähetin telialle. Siitähän tallentuu kkv:lle tieto jo itsessään, mutta tänään täytin vielä riitautusilmoituksen kkv:lle, jotta asia lähtee yhdessä ryhmän kanssa käsittelyyn. Jos tosiaan toistakymmentä ilmoitusta on jo tullut, niin ei lisäilmoitukset ainakaan haittaa tee siinä kohtaa kun kkv todella ottaa Teliaan yhteyttä asian tiimoilta.


Edit:
Vaateessani Telialle vaadin joko näytönohjaimen toimittamista sovitulla hinnalla tai vaihtoehtoisesti 720€:n korvausta perustuen nykyiseen hintatasoon, puhelinkuluihin asiakaspalveluun ja harhaanjohtavan markkinoinnin vuoksi menetettyyn tilaisuuteen tilata ohjain muualta. Kannattaa muidenkin vaatia, olipa se sitten kohtuullista tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Edit. Löytyikin jo

Hoplaa. Ahkera reklamointi tuotti tulosta, ainakin jollain tavalla. Kkv:stä tuli minulle copypastena viesti jonka muutkin vastaavan asian tiimoilta olevat ovat saaneet.

Tämän lisäksi Telian aspasta tuli viesti juuri, että halutessani saan jatkaa jonottamista vanhalla hinnalla, mikäli näin haluan. Toimittavat kun saavat kortteja.

Vastasin, että toki haluan, mutta haluan myös takeen, että he yrittävät oikeasti niitä hankkia, eivätkä jätä pöytälaatikkoon roikkumaan 4 vuoden ajaksi. Pyysin, että voisivat onatoimisesti informoida asiakkaita toimituksien tilasta säännöllisesti. Jäämme kuulolle siis tästä.

"Hei *****,
Ilmoita, jos haluat pysyä jonossa, alkueperäisellä hinnalla millä olet alunperin tilannut, niin olemme sinuun yhteydessä jos saamme tuotetetta.

//Mervi"
 
Hoplaa. Ahkera reklamointi tuotti tulosta, ainakin jollain tavalla. Kkv:stä tuli minulle copypastena viesti jonka muutkin vastaavan asian tiimoilta olevat ovat saaneet.

Tämän lisäksi Telian aspasta tuli viesti juuri, että halutessani saan jatkaa jonottamista vanhalla hinnalla, mikäli näin haluan. Toimittavat kun saavat kortteja.

Vastasin, että toki haluan, mutta haluan myös takeen, että he yrittävät oikeasti niitä hankkia, eivätkä jätä pöytälaatikkoon roikkumaan 4 vuoden ajaksi. Pyysin, että voisivat onatoimisesti informoida asiakkaita toimituksien tilasta säännöllisesti. Jäämme kuulolle siis tästä.

"Hei *****,
Ilmoita, jos haluat pysyä jonossa, alkueperäisellä hinnalla millä olet alunperin tilannut, niin olemme sinuun yhteydessä jos saamme tuotetetta.

//Mervi"

Pomppasi silmään tuo "JOS saamme tuotetta.", noinkohan tulet korttisi saamaan...?
 
Pomppasi silmään tuo "JOS saamme tuotetta.", noinkohan tulet korttisi saamaan...?

Eiväthän he sitä voi taata. Eli ensin yrittivät siihen vedoten että korttia ei saa perua kaupat. Nyt kun asiasta valitettiin niin ehkä kortin sitten joskus saa, tosin voi kestää vuosia jos sitä ei vaan maahantuojalta saa. Ehkä sitten 5+ vuoden kuluttua tulee tieto että kortin valmistus on täysin lopetettu ja tuotetta ei saatu. Eihän sitä koskaan voi tietää etukäteen.
 
Eiväthän he sitä voi taata. Eli ensin yrittivät siihen vedoten että korttia ei saa perua kaupat. Nyt kun asiasta valitettiin niin ehkä kortin sitten joskus saa, tosin voi kestää vuosia jos sitä ei vaan maahantuojalta saa. Ehkä sitten 5+ vuoden kuluttua tulee tieto että kortin valmistus on täysin lopetettu ja tuotetta ei saatu. Eihän sitä koskaan voi tietää etukäteen.

Eivät tietenkään voi taata, moni asia voi muuttua. Kortti tulee myyntiin eri tuotenumerolla tjms.
 
Kiitos vaivannäöstä, selvisin nyt itse vain ilmoittamalla haluavani jonoon. Ensimmäisenä sieltä vastattiin, että tiedänhän, että saatavuus on huono ja voi olla ettei koko vuonna saa mitään. Sen jälkeen "välittivät tiedon jonotukseen". Jotenkin on semmoinen kutina ettei sieltä tule ikinä mitään :D
Mitä kautta olit yhteydessä teliaan?
 
Nyt pohdin että säilyykö entinen jonopaikka vaiko meneekö koko soppa jonotuksissa uusiksi.
Ja pohdin myös että viitsinkö mennä nyt jo sanomaan että haluan jono paikan takaisin vai vasta kun selkeämpi vastaus tulee kkv:sta ja Telialta.
 
Mulle telia laittoi että siten kun tuoteita tulee niin pitää tehdä uusi sopimus ja saan sillä tilaamallani hinnalla. Tänään sitten tunkivat tekstarilla jonku 50 e lahjakortin vaikka olen sanonut etten halua lahjakorttia vaan laitteen toimituksen.
 
Niin ja tarjosin heille vaihtoehtoa että toimittavat mulle 3070 lokakuiseen sen laitteen hintaan.. ei kuulemma oo tulos 3070 ohjaimii, mut ihmeellisesti niitä on sieltä tänään toimiteltu. Täysin pelle toimintaa koko puljun kanssa
 
Vaikuttaa siltä, että kkv on ottanut jo yhteyttä, koska asia kuitenkin etenee selvästi, toisin kuin korttitoimitukset kuluneena 4kk aikana.
 
Mulle telia laittoi että siten kun tuoteita tulee niin pitää tehdä uusi sopimus ja saan sillä tilaamallani hinnalla. Tänään sitten tunkivat tekstarilla jonku 50 e lahjakortin vaikka olen sanonut etten halua lahjakorttia vaan laitteen toimituksen.
Jaaha eli kiva juttu jonon hännille sitten joutua luultavasti.
 
Miksei Telia edes laittanut sopimuksia takaisin voimaan vaan on tämä joku hämärä jono? Ettei se vain olisi joku paperi ö-mapissa..
Tämä oli hyvä pointti. Laitoin tarkennuksen viestillä menemään seuraavasti:

25.3.2021 17:07
Tarkennuksena vielä:
Haluan, että vanha tilaukseni aktivoidaan uudelleen, siten että kortti tulee juuri kuten tilausjärjestyksessä on oikeudenmukaista tulla. En hyväksy menettelyä, jossa mahdollisesti kalliimmalla hinnalla tilaavat asiakkaat saavat korttinsa ennen minua ja itse olisin ns. Edullisemman ostohinnan jonossa. Eli vaadin, että tehtyä sopimusta noudatetaan, kuten alkujaan oli tarkoituksenmukaista.
 
Odotan kkv:n ja Telian sanomista nyt itse varmaan. huomennahan ainakin näkee ton Telian yhteisössä olevan ohjeen.
 
Jaahas, Ruutu+ tilaus on näköjään mahdollista aloittaa, kun selaa omia tietojaan ja napauttaa täysin vahingossa profiilin Ruutu+ painiketta. Mitään vahvistusta tästä ei tietenkään tule, vaan tilaus alkaa täysin samantien ilman käyttäjän hyväksyntää.
Valitin Ruudun asiakaspalveluun ja ei kuulemma päde etämyynnin säännöt eikä mitään rahanpalautuksia tulla toteuttamaan. Valitus lähtee kuluttajaneuvontaan ja siitä sitten tarvittaessa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Tämä tuli Ruudun asiakaspalvelulta vain takaisin, "kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:n mukaisesti tilaajalla ei ole oikeutta peruuttaa tekemäänsä Palvelun tilausta sen jälkeen, kun Nelonen Media on aktivoinut katseluoikeuden ja ohjelma on katsottavissa tai, kun Palvelun toimittaminen on muulla tavoin tilaajan suostumuksen perusteella aloitettu."
Mitään suostumustahan en ole antanut tai ostopäätöstä muutenkaan tehnyt.
 
Jaahas, Ruutu+ tilaus on näköjään mahdollista aloittaa, kun selaa omia tietojaan ja napauttaa täysin vahingossa profiilin Ruutu+ painiketta. Mitään vahvistusta tästä ei tietenkään tule, vaan tilaus alkaa täysin samantien ilman käyttäjän hyväksyntää.

Moneen kertaan olen Ruutu+ eri tunnuksilla tilannut, ja kyllä se on joka kerta vaatinut vahvistuksen, jossa mainitaan vielä palvelun ehdot. Ei kuulosta uskottavalta tämä tarinasi, sori nyt vaan. Ja kyllä se on ihan totta mitä Sanoman asiakaspalvelu on vastannut, että näiden palveluiden osalta ei ole mitään peruuttamisoikeutta. KKV:n sivuilta löydät saman tiedon. Pienen mahdollisuuden näen, että Nelosen sivuilla on tapahtunut tekninen virhe, ja tilaus on mennyt päälle yhdellä klikkauksella, mutta tätä voi olla aika mahdoton todistaa. Sinun sanasi heidän sanaansa vastaan. KKV ei tätä asiaa eduksesi käännä, ellei todella monella ole lyhyessä ajassa käynyt samoin (tuskin). Sanoma voi ehkä taipua perumiseen ja rahojen palautukseen jos tarpeeksi heitä kontaktoit. Ehkä..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 664
Viestejä
4 561 420
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom