• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Mitenkähän tarkasti nuo takuuhuolloissa syynää/varmentaa esim. tuulettimen laakereiden viat? Oma RX570 tuuletin surisee satunnaisesti lähinnä korkeammilla kierroksilla. Selvästi ääni tulee laakereista eikä tuulettimen lapoihin osu piuhat tms, ja muut tuulettimet olen sammuttanut ja varmistanut että on varmasti GPU:n tuuletin.

Jos takuuhuolto ei testatessa surinaa saa aikaan, niin onko riski saada vianselvitys lasku itselleen? Tietokonekauppa. fi kyseessä. GPU:ni takuu menossa 7.2 eli vajaan kk päästä umpeen, ja haluan tämän kyllä takuuseen ennen kuin takuuaika umpeutuu ja vika todennäköisesti pahenee. Yksi veljen ikivanha Ati Radeon surisi kans ikääntyessä, ja surina paheni kunnes koko tuuletin leikkasi kiinni.

Laitat RMA:han että "tuulettimen laakeri pitää omituista ääntä kun kierrosnopeus on XXX RPM". Silloin ne testaa juuri sen.
 
Laitat RMA:han että "tuulettimen laakeri pitää omituista ääntä kun kierrosnopeus on XXX RPM". Silloin ne testaa juuri sen.

Toistaiseksi tuuletin ei pidä aina meteliä millään tietyllä kierrosnopeudella, eli hyvin satunnaista. Jossain ~4h pelisessiossa saattaa loppupuolella tehdä, eikä vaikuttaisi olevan tietyllä kierrosnopeudella vaan yleisesti isommilla nopeuksilla. Mutta pitänee ajella stressitestejä jollain softalla joka rasittaa GPU:ta yhtäjaksoisesti, ja kuulostella. Nyt pelaamani pelit ei oikein rasita GPU:ta yhtäjaksoisesti jolloin lämmöt ei käy korkealla kuin ajoittain = tuuletin käy korkeilla kierroksilla vain satunnaisesti, eikä aina edes ääntele ylimääräistä.
 
Toistaiseksi tuuletin ei pidä aina meteliä millään tietyllä kierrosnopeudella, eli hyvin satunnaista. Jossain ~4h pelisessiossa saattaa loppupuolella tehdä, eikä vaikuttaisi olevan tietyllä kierrosnopeudella vaan yleisesti isommilla nopeuksilla. Mutta pitänee ajella stressitestejä jollain softalla joka rasittaa GPU:ta yhtäjaksoisesti, ja kuulostella. Nyt pelaamani pelit ei oikein rasita GPU:ta yhtäjaksoisesti jolloin lämmöt ei käy korkealla kuin ajoittain = tuuletin käy korkeilla kierroksilla vain satunnaisesti, eikä aina edes ääntele ylimääräistä.

Furmark tulille ja säätelet käsin tuulettimen kierrosnopeuksia esim. MSI Afterburnerilla. Jos pystyt jotenkin toistamaan äänen pariin otteeseen samoilla asetuksilla, laitat sen RMA-hakemukseen. Muuten voi olla aika vaikeaa saada takuuta menemään läpi.
 
Furmark tulille ja säätelet käsin tuulettimen kierrosnopeuksia esim. MSI Afterburnerilla. Jos pystyt jotenkin toistamaan äänen pariin otteeseen samoilla asetuksilla, laitat sen RMA-hakemukseen. Muuten voi olla aika vaikeaa saada takuuta menemään läpi.
Kannattaa ottaa lyhyt video, jos saa sen tekemään sitä ääntä. Helpottaa todistustaakkaa, jos eivät saa sitä helposti todettua huollossa :tup:
@Lacsative
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vinkeistä! Olen tässä Furmarkia ajellut, ja jossain 1500-1600rpm tienoilla tuuletin satunnaisesti lyhyitä pätkiä surisee/sirisee (hieman korkeaa surinaa, ei kuitenkaan kelojen tms. sirinää). Ehkä joku video voisi olla paikallaan takuuhuollolle, kun tuo sen verran satunnaista toistaiseksi on.

Toki katselin jo ulkomaisia verkkokauppoja, ja eipä tuollainen 85mm GPU-tuuletin paljoa kustanna. Eli pitää katsoa jaksaako tätä edes takuuseen tuollaisena laittaa, kun tietokonekauppakin vastaili, että pitää varautua pitkiin huoltoaikoihin tässä nykytilanteessa. Mulla ei oikein vara GPU:ta ole, joten ei jaksaisi mitään kuukausia odotella.

Tämä GPU on jäämässä muutenkin muutaman kuukauden sisään veljen koneeseen satunnaispelailuun, ja voin sen hänelle myydä tuulettimen vaihto-optiolla. Youtubesta katsoin, että ei tällaisen Sapphire RX570 ITX-rimpulan tuulettimen vaihto näyttäisi olevan monimutkainen operaatio.
 
Budgetsportin verkkokaupasta tuli tilattua lätkämaila. Maksoin ja sain tilausvahvistuksen. Tänään tuli ilmoitus, että "Valitettavasti emme voi toimittaa tilaustanne varaston saldovirheen takia". Postikulut lupasivat tarjota ilmaiseksi seuraavasta tilauksesta.

Eikö kauppa olisi kuitenkin velvollinen tarjoamaan vastaavaa tuotetta samaan hintaan?
 
Sopinee tänne. Voiko Paypalille tehdä disputen ihan hyvin vielä vuoden jälkeen?
Tilattu tavaraa Saksasta, tilaus peruttu ja sanottu että tilaus hyvitetään, mutta tuosta mahdollisesti tullutta hyvitystä ei näe Paypalin tapahtumissa.

Sama kysymys suoraan Nordean luottokortilla maksetulle tilaukselle.. :)
 
Ostettiin puolison kanssa Black Fridaynä uusi televisio (Samsung Frame) Gigantista. Tv itsessään toiminut moitteetta, mutta nyt lakkasi kaukosäädin toimimasta. Soittelin Giganttiin, josta sanoivat tilaavansa keskusvarastolta uuden ja tulee n. 1,5vk kuluessa. Mitään hyvityksiä ei kuulemma normaalisti näistä saa, kun kyselin sen perään, jos tv on poissa käytöstä koko tuon ajan. Ilmoitin olevani pettynyt ja sanoin että tuon sitten samalla tuon koko television takaisin, koska onhan toi ”uskomatonta että lähes uuden tv:n kaukosäädin hajoaa”. Tämän jälkeen mentiin kysymään esimieheltä hyvitystä ja kuulemma n. 10-15 euroa/vk näistä voi antaa, mutta se katsotaan tapauskohtaisesti, kun uusi kaukosäädin saapuu.

Sain nyt lainaan Samsungin yleiskaukosäätimen, jotta pystytään katsomaan televisiota. Muutamat soitot, käynti liikkeessä sekä yleinen sähellys ”joopas, eipäs hyvitystä” tms. jätti taas erittäin sekavan kuvan. Onko kellään antaa mitään esimerkkiä, mitä voisin vaatia hyvityksenä? Mitä te olette vaatineet/saaneet Gigantilta hyvityksenä vastaavasta tilanteesta tai jos tuotteenne on joutunut mennä huoltoon ja ollut poissa ajan x? 10-15e korvaus tuntuu suhteettoman pieneltä siihen nähden, että voisin viedä koko television takaisin.

Kiitos jo etukäteen.
 
Ostettiin puolison kanssa Black Fridaynä uusi televisio (Samsung Frame) Gigantista. Tv itsessään toiminut moitteetta, mutta nyt lakkasi kaukosäädin toimimasta. Soittelin Giganttiin, josta sanoivat tilaavansa keskusvarastolta uuden ja tulee n. 1,5vk kuluessa. Mitään hyvityksiä ei kuulemma normaalisti näistä saa, kun kyselin sen perään, jos tv on poissa käytöstä koko tuon ajan. Ilmoitin olevani pettynyt ja sanoin että tuon sitten samalla tuon koko television takaisin, koska onhan toi ”uskomatonta että lähes uuden tv:n kaukosäädin hajoaa”. Tämän jälkeen mentiin kysymään esimieheltä hyvitystä ja kuulemma n. 10-15 euroa/vk näistä voi antaa, mutta se katsotaan tapauskohtaisesti, kun uusi kaukosäädin saapuu.

Sain nyt lainaan Samsungin yleiskaukosäätimen, jotta pystytään katsomaan televisiota. Muutamat soitot, käynti liikkeessä sekä yleinen sähellys ”joopas, eipäs hyvitystä” tms. jätti taas erittäin sekavan kuvan. Onko kellään antaa mitään esimerkkiä, mitä voisin vaatia hyvityksenä? Mitä te olette vaatineet/saaneet Gigantilta hyvityksenä vastaavasta tilanteesta tai jos tuotteenne on joutunut mennä huoltoon ja ollut poissa ajan x? 10-15e korvaus tuntuu suhteettoman pieneltä siihen nähden, että voisin viedä koko television takaisin.

Kiitos jo etukäteen.
Kaukosäätimesi lakkasi toimimasta ja ilmoitit asiasta Giganttiin. Gigantti tilasi sinulle korvaavan tuotteen sille, joka tulee 1,5vk kuluessa. Sait lainaan yleiskaukosäätimen, jolla voit jatkaa television katsomista. Lisäksi saat myös mahdollisesti korvausta noin 20e tästä ongelmasta.

Jos ei kelpaa niin vie telkkari takaisin. Minusta Gigantti on toiminut tässä ihan asiallisesti ja tehnyt voitavansa.
 
Ostettiin puolison kanssa Black Fridaynä uusi televisio (Samsung Frame) Gigantista. Tv itsessään toiminut moitteetta, mutta nyt lakkasi kaukosäädin toimimasta. Soittelin Giganttiin, josta sanoivat tilaavansa keskusvarastolta uuden ja tulee n. 1,5vk kuluessa. Mitään hyvityksiä ei kuulemma normaalisti näistä saa, kun kyselin sen perään, jos tv on poissa käytöstä koko tuon ajan. Ilmoitin olevani pettynyt ja sanoin että tuon sitten samalla tuon koko television takaisin, koska onhan toi ”uskomatonta että lähes uuden tv:n kaukosäädin hajoaa”. Tämän jälkeen mentiin kysymään esimieheltä hyvitystä ja kuulemma n. 10-15 euroa/vk näistä voi antaa, mutta se katsotaan tapauskohtaisesti, kun uusi kaukosäädin saapuu.

Sain nyt lainaan Samsungin yleiskaukosäätimen, jotta pystytään katsomaan televisiota. Muutamat soitot, käynti liikkeessä sekä yleinen sähellys ”joopas, eipäs hyvitystä” tms. jätti taas erittäin sekavan kuvan. Onko kellään antaa mitään esimerkkiä, mitä voisin vaatia hyvityksenä? Mitä te olette vaatineet/saaneet Gigantilta hyvityksenä vastaavasta tilanteesta tai jos tuotteenne on joutunut mennä huoltoon ja ollut poissa ajan x? 10-15e korvaus tuntuu suhteettoman pieneltä siihen nähden, että voisin viedä koko television takaisin.

Kiitos jo etukäteen.
Ei tuosta mitään hyvitystä kuulu saada. Ihme kitinää. Gigantti toiminut ihan oikein jos olet tilapäissäätimen saanut ja jos lisäksi jonkun kympin ovat luvanneet niin ei asiassa mitään ongelmaa pitäisi olla. Ihan vinkkinä jatkoa ajatellen hoida jatkossa asiat suoraan valmistajan kanssa niin asiat hoituu nopeammin.
 
Teoriassa liike hoitaa joko uuden tuotteen sinulle tai korvaavan tuotteen mikäli joudut olemaan ilman tuotetta 2 viikkoa tai pidempään ja tarvitset tuotetta "lähes päivittäin". Eli esim. jos kännykkä/näytönohjain/TV/auto tms hajoaa sinun pitäisi saada uusi korvaava tuote siksi ajaksi kun alkuperäistä korjataan.

Korvaavan tuotteen EI tarvitse olla yhtä hyvä kuin entinen (eli halvin mahdollinen kännykkä millä voi soittaa ja saada tekstiviestejä ajaa asiansa vaikka kuinka olisi kyseessä monen tonnin uusin älykännykkä) mutta se pitäisi saada.

Käytännössä hyvin harva liike toimii tuon mukaisesti. Esim. Tampereen Konttorikulma toimi mutta suurin osa myös isoista liikkeistä ei toimi (tai jos asiasta valittaa antavat suoraan uuden tuotteen mikä toki ajaa asiansa mutta väistävät näin tuon ongelman). Esim. Jimm's tai Verkkokauppa ei välttämättä anna sinulle uutta näytönohjainta tai läppäriä siksi aikaa kun nykyinen menee takuukorjattavaksi.

Nyt olet saanut korvaavan tuotteen joten mitään ongelmaa ei pitäisi olla. Tietysti yleiskaukosäädin ei ole 100% vastaava kuin hajonnut mutta jos sillä pystyy esim. vaihtamaan kanavia, säätämään ääntä ja sulkemaan sekä avaamaan TV:n se ajaa asiansa.
 
10-15e korvaus tuntuu suhteettoman pieneltä siihen nähden, että voisin viedä koko television takaisin.

Kuulostaa minusta aivan kohtuulliselta summalta. Saitko siis sen yleiskaukosäätimen Gigantilta? Jos sait, niin mihinkään hyvitykseen ei minusta ole edes tarvetta. Ihan KKV:n sivuilta voi katsoa korvausvaatimuksista. Esim. takuutapauksissa se aika on yllättävän pitkä, ennen kuin on oikeutta vaatia korvauksia. Millä logiikalla tässä nyt olisi pitänyt saada jotain isompia korvauksia? Gigantti teki voitavansa, ja 1,5vk toimitusaika pysyy kohtuullisen rajoissa. Jotain rajaa näihin hyvityksistä mankumisiinkin.
 
Kuulostaa minusta aivan kohtuulliselta summalta. Saitko siis sen yleiskaukosäätimen Gigantilta? Jos sait, niin mihinkään hyvitykseen ei minusta ole edes tarvetta. Ihan KKV:n sivuilta voi katsoa korvausvaatimuksista. Esim. takuutapauksissa se aika on yllättävän pitkä, ennen kuin on oikeutta vaatia korvauksia. Millä logiikalla tässä nyt olisi pitänyt saada jotain isompia korvauksia? Gigantti teki voitavansa, ja 1,5vk toimitusaika pysyy kohtuullisen rajoissa. Jotain rajaa näihin hyvityksistä mankumisiinkin.

Kiitos sinulle ja muille vastauksista. Syystä tai toisesta oletin korvauksen olevan aavistuksen erilainen, mutta kaikkea sitä oppii uudessa tilanteessa. Mennään tällä ja ollaan tyytyväisiä siis nykyiseen. Kiitos ja hyvää vknloppua!
 
Mun kaukosäädin sais olla vaikka 5 vuotta korjattavana jos siksi ajaksi annettais toimiva kapula tilalle ja vielä korvausta 10-15e/vko.
 
Televisio ei taida olla ihan sama välttämättömyys, kuin vaikka lapsiperheen pesukone, niin huollonkaan ei tarvitsisi olla parissa viikossa valmis. Tottakai se pistää sylettämään, se on varma.
 
Ostettiin puolison kanssa Black Fridaynä uusi televisio (Samsung Frame) Gigantista. Tv itsessään toiminut moitteetta, mutta nyt lakkasi kaukosäädin toimimasta. Soittelin Giganttiin, josta sanoivat tilaavansa keskusvarastolta uuden ja tulee n. 1,5vk kuluessa. Mitään hyvityksiä ei kuulemma normaalisti näistä saa, kun kyselin sen perään, jos tv on poissa käytöstä koko tuon ajan. Ilmoitin olevani pettynyt ja sanoin että tuon sitten samalla tuon koko television takaisin, koska onhan toi ”uskomatonta että lähes uuden tv:n kaukosäädin hajoaa”. Tämän jälkeen mentiin kysymään esimieheltä hyvitystä ja kuulemma n. 10-15 euroa/vk näistä voi antaa, mutta se katsotaan tapauskohtaisesti, kun uusi kaukosäädin saapuu.

Sain nyt lainaan Samsungin yleiskaukosäätimen, jotta pystytään katsomaan televisiota. Muutamat soitot, käynti liikkeessä sekä yleinen sähellys ”joopas, eipäs hyvitystä” tms. jätti taas erittäin sekavan kuvan. Onko kellään antaa mitään esimerkkiä, mitä voisin vaatia hyvityksenä? Mitä te olette vaatineet/saaneet Gigantilta hyvityksenä vastaavasta tilanteesta tai jos tuotteenne on joutunut mennä huoltoon ja ollut poissa ajan x? 10-15e korvaus tuntuu suhteettoman pieneltä siihen nähden, että voisin viedä koko television takaisin.

Kiitos jo etukäteen.
...ootko tosissas? Ihan oikeasti? Hyvitystä pitäs maksella? Vaikka sait sen yleiskaukosäätimen väliaikasesti ja saat jotain pientä kaljarahaa hyvitykseks vielä?

Kuulostaa ihan siltä et tästä sun keissistä on riittäny nauramista siellä Gigantin taukotiloissa useemmakskin päiväks, haluaisin kanssa tietää et mitä odotit saavas korvaukseks.
 
Teoriassa liike hoitaa joko uuden tuotteen sinulle tai korvaavan tuotteen mikäli joudut olemaan ilman tuotetta 2 viikkoa tai pidempään ja tarvitset tuotetta "lähes päivittäin". Eli esim. jos kännykkä/näytönohjain/TV/auto tms hajoaa sinun pitäisi saada uusi korvaava tuote siksi ajaksi kun alkuperäistä korjataan.

Korvaavan tuotteen EI tarvitse olla yhtä hyvä kuin entinen (eli halvin mahdollinen kännykkä millä voi soittaa ja saada tekstiviestejä ajaa asiansa vaikka kuinka olisi kyseessä monen tonnin uusin älykännykkä) mutta se pitäisi saada.

Käytännössä hyvin harva liike toimii tuon mukaisesti. Esim. Tampereen Konttorikulma toimi mutta suurin osa myös isoista liikkeistä ei toimi (tai jos asiasta valittaa antavat suoraan uuden tuotteen mikä toki ajaa asiansa mutta väistävät näin tuon ongelman). Esim. Jimm's tai Verkkokauppa ei välttämättä anna sinulle uutta näytönohjainta tai läppäriä siksi aikaa kun nykyinen menee takuukorjattavaksi.

Nyt olet saanut korvaavan tuotteen joten mitään ongelmaa ei pitäisi olla. Tietysti yleiskaukosäädin ei ole 100% vastaava kuin hajonnut mutta jos sillä pystyy esim. vaihtamaan kanavia, säätämään ääntä ja sulkemaan sekä avaamaan TV:n se ajaa asiansa.

Missä maassa tällainen käytäntö on?
 
Missä maassa tällainen käytäntö on?

Suomessa. Olisitko hyvä ja kirjoittaisit faktaa mikä eroaa alle kirjoittamastani. Onko lait ja säädökset muuttuneet asian suhteen vai onko kyseessä nyt ns. "mutu" tuntumasta?

"
Korjaaminen

Virheen ensisijainen oikaisukeino on korjaus. Jos korjaaminen on mahdotonta tai se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, tavaran voi vaihtaa virheettömään.


Yrityksellä on oikeus korjata vika, jos se tarjoutuu viipymättä ostajan ilmoitettua virheestä vian korjaamaan ja korjaaminen tapahtuu kohtuullisessa ajassa, alentamatta tavaran arvoa ja aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa.


Kuluttajalla on oikeus kieltäytyä hyväksymästä tavaran korjaamista, jos siitä aiheutuisi merkittävää haittaa tai tavaran arvon alenemista tai vaaraa siitä, että kuluttajalle aiheutuneet kustannukset jäävät korvaamatta.

Vaihtaminen

Tavaran voi vaihtaa, jos korjaaminen on mahdotonta tai aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia. Jos takuu on voimassa, takuuaika ei vaihtamisen takia pitene vaan alkuperäinen takuu pysyy voimassa. Vaihdossa annettavan tavaran on oltava hintatasoltaan ja laadultaan vioittuneen tasoinen ja täytettävä kriteerit, joilla kuluttaja on alkuperäisen tavaran hankkinut.


Yritys voi kieltäytyä vastaavan virheettömän tavaran toimittamisesta, jos se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, esimerkiksi silloin kun tavara on mittatilaustuote tai tavaran valmistus on lopetettu.


Jos korjaaminen tai tavaran vaihtaminen ei onnistu, virhe voidaan hyvittää hinnanalennuksella tai kauppa voidaan purkaa. Hyvitykseksi ei tarvitse hyväksyä liikkeen lahjakorttia tai muuta tuotetta kauppahinnan palautuksen sijasta.


Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.

Kauppahinnan pidätys

Jos kuluttaja ei ole maksanut kauppahintaa kokonaan, hänellä on oikeus pidättää kauppahinnasta virhettä vastaavan osa kunnes virhe on korjattu tai muuten hyvitetty. Muu osa kauppahinnasta on kuitenkin maksettava sopimuksen mukaisesti.

"

+ huomioi erityisesti kohta " Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa." Toki joissain tilanteissa se on liian pitkä aika ja esim. "onsite takuun" ollessa voimassa ehdot voidaan hyvinkin jo määritellä siinä (esim. 3 arkipäivän kuluessa siitä kun viasta ilmoitetaan uuden korvaavan tuotteen pitää saapua ostajalle)

"
Korjauskustannukset

1. Takuu on voimassa


Tavara on korjattava takuuehtojen mukaisesti aiheuttamatta kuluttajalle kuluja, kuten esimerkiksi tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuvia kuluja, varaosakuluja tai korjaajan työ- ja matkakuluja.


2. Takuuta ei ole annettu tai takuuaika on kulunut umpeen


Virheen korjauksesta ei saa yleensä aiheutua asiakkaalle kustannuksia. Korjauskustannusten jakamisesta voi neuvotella, jos virheellisen tavaran korjaus lisää tavaran arvoa olennaisesti sen arvoon ja ikään verrattuna tai korjauskulut nousevat kohtuuttoman suuriksi sen arvoon ja ikään verrattuna.


Jos yritys edellyttää kuluttajan osallistumista korjauskustannuksiin, kuluttaja voi kieltäytyä korjauksesta. Virhe voidaan tällöin hyvittää vaihtamalla tavara virheettömään tai virhettä vastaavalla hinnanalennuksella.

Korjauspaikka

1. Takuu on voimassa


Takuunantaja on velvollinen huolehtimaan takuukorjauksista ja sillä on oikeus määrätä, missä takuukorjaus tehdään.


Kuluttajan kannattaa pyytää toimintaohjeet takuunantajalta. Toimintaohjeiden selvittäminen on tärkeää varsinkin silloin, kun tavaran myynyt yritys tai takuunantajan huolto sijaitsee kaukana. Tavaran mahdollisesta siirrosta tai siirtokustannuksista vastaa takuunantaja.


2. Takuuta ei ole annettu tai takuuaika on umpeutunut


Myyjällä on oikeus korjata virhe, jos korjauksen voi tehdä kohtuullisessa ajassa, alentamatta tavaran arvoa ja aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa.


Tavaran korjauttaminen muualla kuin myyjän osoittamassa huollossa tulee kyseeseen vain silloin, kun korjaamista ei voi lykätä aiheuttamatta kuluttajalle kohtuutonta haittaa, esimerkiksi jos vika ilmenee matkalla, eikä kuluttaja voi odottaa myyjän järjestämää korjausta. Tällöinkin kuluttajan kannattaa olla mahdollisimman nopeasti yhteydessä myyjään.


Jos korjauksen teettää ilman perusteltua syytä jossain muualla kuin myyjän osoittamassa paikassa, kuluttaja voi vaatia korvausta vain kuluista, jotka myyjälle tai takuunantajalle virheen korjaamisesta olisi aiheutunut.

Korjauksen kestoaika ja sijaislaite

Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa. Esimerkiksi:


  • lapsiperheen pyykinpesukone ei saa viipyä huollossa pitkään eli korjausaika voi olla vain muutamia päiviä.
  • viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.

Jos kohtuullinen korjausaika ylittyy, kuluttaja voi pyytää käyttöönsä sijaislaitetta. Sijaislaitteen antaminen ei kuitenkaan ole yrityksen lakisääteinen velvollisuus. Antamalla sijaislaitteen yritys voi kuitenkin välttyä muilta hyvitysvaatimuksilta.


Sijaislaitteella on oltava samat perusominaisuudet kuin korjattavalla tavaralla.


Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi vaatia


  • hinnanalennusta tai tuotteen välitöntä vaihtamista virheettömään. Kuluttaja voi myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe ei ole vähäinen.
  • korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen korvaamista, jos korjattavaa laitetta ei voi käyttää pitkään aikaan. Esimerkiksi jos kameraa korjataan kuukausi ja kuluttaja joutuu lomamatkalla turvautumaan kertakäyttökameraan tai pyykkikoneen korjauksen pitkittyessä vaatteet on pestävä pesulassa.
  • korvausta siitä, että ei voi hyödyntää ostamaansa tavaraa. Korvauksiin käyttöhyödyn menetyksestä on oikeus vain, jos myyjä on toiminut huolimattomasti ja haitta on merkittävä. Hyvitystä käyttöhyödyn menetyksestä voi vaatia, vaikka suoranaista taloudellista vahinkoa ei olekaan syntynyt.
Korjauskerrat

Jos tavara on arvokas ja rakenteeltaan monimutkainen, myyjälle on yleensä annettava tilaisuus muutamaan korjausyritykseen.


Jos kyseessä on standarditavara, ostaja ei yleensä ole velvollinen antamaan myyjälle samasta viasta tilaisuutta useampaan kuin yhteen korjausyritykseen. Usein tavaran korjaaminen on kummallekin osapuolelle yksinkertaisin tapa oikaista virhe, joten myös toinen korjauskerta voi tulla kyseeseen, jos myyjä tarjoutuu tekemään uusintakorjauksen viipymättä.

Jos vikaa ei saada yrityksistä huolimatta korjattua, on selvitettävä mahdollisuutta tavaran vaihtamisesta virheettömään.

"
 
Suomessa. Olisitko hyvä ja kirjoittaisit faktaa mikä eroaa alle kirjoittamastani. Onko lait ja säädökset muuttuneet asian suhteen vai onko kyseessä nyt ns. "mutu" tuntumasta?

"
Korjaaminen

Virheen ensisijainen oikaisukeino on korjaus. Jos korjaaminen on mahdotonta tai se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, tavaran voi vaihtaa virheettömään.


Yrityksellä on oikeus korjata vika, jos se tarjoutuu viipymättä ostajan ilmoitettua virheestä vian korjaamaan ja korjaaminen tapahtuu kohtuullisessa ajassa, alentamatta tavaran arvoa ja aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa.


Kuluttajalla on oikeus kieltäytyä hyväksymästä tavaran korjaamista, jos siitä aiheutuisi merkittävää haittaa tai tavaran arvon alenemista tai vaaraa siitä, että kuluttajalle aiheutuneet kustannukset jäävät korvaamatta.

Vaihtaminen

Tavaran voi vaihtaa, jos korjaaminen on mahdotonta tai aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia. Jos takuu on voimassa, takuuaika ei vaihtamisen takia pitene vaan alkuperäinen takuu pysyy voimassa. Vaihdossa annettavan tavaran on oltava hintatasoltaan ja laadultaan vioittuneen tasoinen ja täytettävä kriteerit, joilla kuluttaja on alkuperäisen tavaran hankkinut.


Yritys voi kieltäytyä vastaavan virheettömän tavaran toimittamisesta, jos se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, esimerkiksi silloin kun tavara on mittatilaustuote tai tavaran valmistus on lopetettu.


Jos korjaaminen tai tavaran vaihtaminen ei onnistu, virhe voidaan hyvittää hinnanalennuksella tai kauppa voidaan purkaa. Hyvitykseksi ei tarvitse hyväksyä liikkeen lahjakorttia tai muuta tuotetta kauppahinnan palautuksen sijasta.


Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.

Kauppahinnan pidätys

Jos kuluttaja ei ole maksanut kauppahintaa kokonaan, hänellä on oikeus pidättää kauppahinnasta virhettä vastaavan osa kunnes virhe on korjattu tai muuten hyvitetty. Muu osa kauppahinnasta on kuitenkin maksettava sopimuksen mukaisesti.

"

+ huomioi erityisesti kohta " Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa." Toki joissain tilanteissa se on liian pitkä aika ja esim. "onsite takuun" ollessa voimassa ehdot voidaan hyvinkin jo määritellä siinä (esim. 3 arkipäivän kuluessa siitä kun viasta ilmoitetaan uuden korvaavan tuotteen pitää saapua ostajalle)

"
Korjauskustannukset

1. Takuu on voimassa


Tavara on korjattava takuuehtojen mukaisesti aiheuttamatta kuluttajalle kuluja, kuten esimerkiksi tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuvia kuluja, varaosakuluja tai korjaajan työ- ja matkakuluja.


2. Takuuta ei ole annettu tai takuuaika on kulunut umpeen


Virheen korjauksesta ei saa yleensä aiheutua asiakkaalle kustannuksia. Korjauskustannusten jakamisesta voi neuvotella, jos virheellisen tavaran korjaus lisää tavaran arvoa olennaisesti sen arvoon ja ikään verrattuna tai korjauskulut nousevat kohtuuttoman suuriksi sen arvoon ja ikään verrattuna.


Jos yritys edellyttää kuluttajan osallistumista korjauskustannuksiin, kuluttaja voi kieltäytyä korjauksesta. Virhe voidaan tällöin hyvittää vaihtamalla tavara virheettömään tai virhettä vastaavalla hinnanalennuksella.

Korjauspaikka

1. Takuu on voimassa


Takuunantaja on velvollinen huolehtimaan takuukorjauksista ja sillä on oikeus määrätä, missä takuukorjaus tehdään.


Kuluttajan kannattaa pyytää toimintaohjeet takuunantajalta. Toimintaohjeiden selvittäminen on tärkeää varsinkin silloin, kun tavaran myynyt yritys tai takuunantajan huolto sijaitsee kaukana. Tavaran mahdollisesta siirrosta tai siirtokustannuksista vastaa takuunantaja.


2. Takuuta ei ole annettu tai takuuaika on umpeutunut


Myyjällä on oikeus korjata virhe, jos korjauksen voi tehdä kohtuullisessa ajassa, alentamatta tavaran arvoa ja aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa.


Tavaran korjauttaminen muualla kuin myyjän osoittamassa huollossa tulee kyseeseen vain silloin, kun korjaamista ei voi lykätä aiheuttamatta kuluttajalle kohtuutonta haittaa, esimerkiksi jos vika ilmenee matkalla, eikä kuluttaja voi odottaa myyjän järjestämää korjausta. Tällöinkin kuluttajan kannattaa olla mahdollisimman nopeasti yhteydessä myyjään.


Jos korjauksen teettää ilman perusteltua syytä jossain muualla kuin myyjän osoittamassa paikassa, kuluttaja voi vaatia korvausta vain kuluista, jotka myyjälle tai takuunantajalle virheen korjaamisesta olisi aiheutunut.

Korjauksen kestoaika ja sijaislaite

Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa. Esimerkiksi:



  • lapsiperheen pyykinpesukone ei saa viipyä huollossa pitkään eli korjausaika voi olla vain muutamia päiviä.
  • viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.

Jos kohtuullinen korjausaika ylittyy, kuluttaja voi pyytää käyttöönsä sijaislaitetta. Sijaislaitteen antaminen ei kuitenkaan ole yrityksen lakisääteinen velvollisuus. Antamalla sijaislaitteen yritys voi kuitenkin välttyä muilta hyvitysvaatimuksilta.


Sijaislaitteella on oltava samat perusominaisuudet kuin korjattavalla tavaralla.


Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi vaatia


  • hinnanalennusta tai tuotteen välitöntä vaihtamista virheettömään. Kuluttaja voi myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe ei ole vähäinen.
  • korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen korvaamista, jos korjattavaa laitetta ei voi käyttää pitkään aikaan. Esimerkiksi jos kameraa korjataan kuukausi ja kuluttaja joutuu lomamatkalla turvautumaan kertakäyttökameraan tai pyykkikoneen korjauksen pitkittyessä vaatteet on pestävä pesulassa.
  • korvausta siitä, että ei voi hyödyntää ostamaansa tavaraa. Korvauksiin käyttöhyödyn menetyksestä on oikeus vain, jos myyjä on toiminut huolimattomasti ja haitta on merkittävä. Hyvitystä käyttöhyödyn menetyksestä voi vaatia, vaikka suoranaista taloudellista vahinkoa ei olekaan syntynyt.
Korjauskerrat

Jos tavara on arvokas ja rakenteeltaan monimutkainen, myyjälle on yleensä annettava tilaisuus muutamaan korjausyritykseen.


Jos kyseessä on standarditavara, ostaja ei yleensä ole velvollinen antamaan myyjälle samasta viasta tilaisuutta useampaan kuin yhteen korjausyritykseen. Usein tavaran korjaaminen on kummallekin osapuolelle yksinkertaisin tapa oikaista virhe, joten myös toinen korjauskerta voi tulla kyseeseen, jos myyjä tarjoutuu tekemään uusintakorjauksen viipymättä.

Jos vikaa ei saada yrityksistä huolimatta korjattua, on selvitettävä mahdollisuutta tavaran vaihtamisesta virheettömään.

"

Ymmärrätkö tahallasi väärin? Televisio nyt ei ihan näihin "välttämättömiin tuotteisiin" kuulu. Niinhän tuossa KKV:n sivuilta lainaamassasi otteessakin sanotaan:
  • viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.
Eli ei, myyjä ei ole velvoitettu useimmissa tapauksissa antamaan asiakkaalle korvaavaa tuotetta. Kohtuullisuuden mitoissa näin kuitenkin toimitaan hyvää hyvyyttään, ja esimerkiksi tässä Gigantin tapauksessa en keksi miten Gigantti olisi voinut asian paremmin hoitaa. Tietysti asiakas olisi voinut kysellä, voisiko sieltä myyjä tulla mahdollisesti pariksi viikoksi kotiin vaihtamaan hänelle kanavaa.
 
Xstra Digital storage. Onko jollakin kokemuksia kaupan purkamisesta? Perjantaina laitoin kaupan purkamisen pyynnön, koska tilasin näyttiksen muualta. Tuleeko tästä show?
 
Xstra Digital storage. Onko jollakin kokemuksia kaupan purkamisesta? Perjantaina laitoin kaupan purkamisen pyynnön, koska tilasin näyttiksen muualta. Tuleeko tästä show?
Minulla kaupan purku onnistui, mutta rahojen saamisessa kesti viikko.
 
Ymmärrätkö tahallasi väärin? Televisio nyt ei ihan näihin "välttämättömiin tuotteisiin" kuulu. Niinhän tuossa KKV:n sivuilta lainaamassasi otteessakin sanotaan:
  • viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.
Eli ei, myyjä ei ole velvoitettu useimmissa tapauksissa antamaan asiakkaalle korvaavaa tuotetta. Kohtuullisuuden mitoissa näin kuitenkin toimitaan hyvää hyvyyttään, ja esimerkiksi tässä Gigantin tapauksessa en keksi miten Gigantti olisi voinut asian paremmin hoitaa. Tietysti asiakas olisi voinut kysellä, voisiko sieltä myyjä tulla mahdollisesti pariksi viikoksi kotiin vaihtamaan hänelle kanavaa.

Ja Samsungin telkkarissa on saatavana puhelimelle appi, ja ainakin pari vuotta vanhaa Samsungin telkkaria pysty jotenkun ohjaamaan telkkarin kyljestä löytyvillä napeilla, tosin vain kanavavaihdot.
 
Periaatteessa se tavara, varsinkin kallis tavara on myyjän omaisuutta ennenkuin osari on maksettu. Eli vaikka Susanna (nimi muutettu) tilaa Telialta RTX 3080:n osarille ja myy sen sinulle, niin se on Telian omaisuutta. Jos Susanna ei maksa osareita , niin Telialla on oikeus hakea se takaisin ja sinun pitäisi itse järjestellä homma Susannan kanssa. Vaikka näin ei käytännössä vielä tapahdu, niin näin asia menee oikeudellisesti.

Lisäksi, jos tulee takuukeikka, niin Telia voi ja todennäköisesti ottaakin omansa takaisin ja sinulle jää käteen tyhjä arpa. Ellei Telia haasta sinua oikeuteen kätkemisrikoksesta.

Se puhelin on lainan takeena ja omistusoikeus siihen on myyjällä. Tässä on nyt vähäarvoinen iPhone4, jossa ei jaksettu lähtemään ajamaan oikeusprosessia, mutta jos kyseessä on vaikka 2k€ näytönohjain, niin voi olla ihan toinen ääni kellossa.

Kuvittele iPhone4:n tilalle vaikka auto, niin ollaan jo lähempänä totuutta. Kuinka vaikea se voi olla ymmärtää, että se ei ole vastikkeetonta lainaa, mitä osarilla saa?

Jatketaan asiaan paremmin sopivassa langassa @Timo 2 @Nightuser @Kalski @vekaas @qnixsuomi niin ei suotta sotketa tällä aiheella tuota käytettyjen näytönohjaimien myyntiin liittyvää keskustelua.

Jotta homma ei nyt tosiaan menisi ihan mutuiluksi, niin voisitko laittaa jotain linkkiä näiden sinun väitteiden tueksi. Pitäisi olla hyvin helppoa, jos kerran asia näin menisi oikeudellisesti, niin linkki Finlexiin riittää.

Kuitenkin Telian asiakaspalvelu sanoo aivan toista, mitä väität. Laitoin sinulle myös linkin Elisan luottomaksuehtoihin, joissa hyvin selvästi sanotaan, että osamaksulla ostetun laitteen omistusoikeus siirtyy asiakkaalle laitteen luovutushetkellä, eikä siellä ole mitään mainintaa, että tuote olisi lainan takeena ja omistusoikeus on myyjällä, koska näihän ei todellisuudessa ole.

Velaksi ostetun auton tai asunnon kohdalla homma menee tietenkin aivan eri tavalla. Se velkarahalla ostettu auto tai asunto on virallisissa asiakirjoissa pankin tai rahoitusyhtiön omistuksessa niin kauan, että velka on maksettu. Jos osakekirja on pankin omistuksessa, sitä asuntoa on aika vaikea myydä. Toisin kuin autoilla ja asunnoilla, näytönohjaimilla tai puhelimilla ei onneksi ole mitään virallista rekisteriä, mihin tuoteen omistusoikeus pitäisi rekisteröidä :)

Tuossa vielä yksi linkki lisää [pahoittelut maksumuurista, mutta otsikossa on kaikki oleellinen], missä juurikin todetaan, että sillä osarilla ostetulla puhelimella voi hyvinkin helposti saada lainaa, kun myy puhelimen eteenpäin. Tämä siis jos on luottotiedot kunnossa ja ylipäätään voi osaa tuotteen osamaksulla. Nyt pitää taas muistaa, että ei ketä tahansa voi ostaa 3000 euron RTX 3090 korttia osamaksulla.

Mutta nyt @hsalonen pallo on sulla, näytä jotain faktaa väitteiden "kallis tavara on myyjän omaisuutta ennenkuin osari on maksettu" koska minä olen nyt mielestäni esittänyt omat todisteet siitä, että näin ei todellisuudessa ole.


esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Elisan_Luottomaksuehdot.pdf
 
Kuitenkin Telian asiakaspalvelu sanoo aivan toista, mitä väität. Laitoin sinulle myös linkin Elisan luottomaksuehtoihin, joissa hyvin selvästi sanotaan, että osamaksulla ostetun laitteen omistusoikeus siirtyy asiakkaalle laitteen luovutushetkellä, eikä siellä ole mitään mainintaa, että tuote olisi lainan takeena ja omistusoikeus on myyjällä, koska näihän ei todellisuudessa ole.
Operaattoreista ainakin DNAlla on ollut joitain kytky tuotteita joissa päätelaite on vuokrattu, eli siis asiakkaan omaisuutta.

Toinen miinä on sitten petosjutut, eli jos ei ole edes tarkoitusmaksaa, eikä edes yritystä maksaa, niin moraalisesti sellaista toimintaa ei kannata ruokkia, sitä en sano kuinka ilmeinen tapaus pitää olla jos tuohon miinaan mennyt ostaja olisi siitä joutunut hankaluuksiin. Operaattorit ei taida ihan yksittäisistä lähteä asiaa viemään eteenpäin, mutta jos laajempikuvio niin riski syytä tiedostaa.

Varmaan myös termit vähän sakoittaa, varsinkin vanhempaa väkeen, aikoinaan oli kulutustavara kaupassa sitä perinteisestä osamaksukauppaa jossa tuote oli myyjän omaisuutta kunnes kaikki osamaksuertä maksettu. Operaattorit ei ole moista harrastaneet ja eivät taida osamaksukauppa sanaa käyttääkään.

Näinhän se menee. Mä ostin kerran näytönohjaimen joka oli hommattu kytkynä eikä ensimmäistäkään osamaksuerää maksettu. Ei minkäänlaista ongelmaa takuuhuollon kanssa.
Näytönohjain kytkynä ? siis jonkin muun tuotteen kylkiäisenä tarjottu edullisempaan hintaan ?
Vai tarkoitatko kytkyllä että joku oli ostanut jollain luottovirityksellä näytönohjaimen.

Takuu suomessa ei ole sidottu ensimmäiseen ostajaan, joten sen osalta takuunmyöntäjän on vaikea yskiä.
 
Näytönohjain kytkynä ? siis jonkin muun tuotteen kylkiäisenä tarjottu edullisempaan hintaan ?

Joo. Muistaakseni kännykkäliittymän kanssa oli saanut halvemmalla.

Takuu suomessa ei ole sidottu ensimmäiseen ostajaan, joten sen osalta takuunmyöntäjän on vaikea yskiä.

Joo ei, mutta hsalonen väittää että tämmöisessä tapauksessa operaattori voi kieltäytyä takuuhuollosta jos alkuperäinen omistaja ei ole maksanut laskujaan.
 
1612819637935.png


Voiko tilauksen viivästymisestä hakea jotain korvauksia? Summa on mitätön eikä kyse ole rahasta, mutta ihan periaatteesta vaan vituttaa, kun tilaushetkellä sivu väitti tuotetta olevan varastossa ja Telian asiakaspalvelu on parin yhteydenoton perusteella ollut aivan hirveää.
 
Tilasin joulukuussa sieltä xbox serieksen ohjaimen jossa oli usb-tikku mukana windowsia varten, hinta oli 60 euroa.

Sain ilmoituksen:

Antamallasi koodilla ei löydy tilausta. Varmistathan vielä koodin oikeellisuuden tilausvahvistuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän varmaan osaisi Telian asiakaspalvelu vastata paremmin.
Niin kysyinki, niin vaikka omassa rahoituksessa näkyy enään vain pelkkää tyhjää. Seurantatunnus on virheellinen. Ja sama tuote tullu uudestaan myyntiin korkeammalla hinnalla. Niin sanoi siellä että heillä edelleen näkyy tilaukseni voimassa.
 
hsalonen väittää että tämmöisessä tapauksessa operaattori voi kieltäytyä takuuhuollosta jos alkuperäinen omistaja ei ole maksanut laskujaan.

Kysehän oli tosiaan siitä, että hsalonen esitti toisessa langassa todella harhaisia näkemyksiä, jossa operaattori - ei ainoastaan kieltäytyisi takuuhuollosta - vaan myös kieltäytyisi palauttamasta tuotetta takaisin, jos alkuperäinen omistaja ei ole maksanut RTX 3080 korttia kokonaisuudessan Telialle.

Eikä tässä vielä kaikki, hsalosen mukaan Telia voisi haastaa uuden omistajan oikeuteen kätkemisrikoksesta, koska näin asia hänen mielelestään menee oikeudellisesti.

Tuu nyt @hsalonen näyttämään meille jotain faktoja näiden sinun väitteiden tueksi tai myönnä edes reilusti, että nyt tuli mutuiltua ilman parempaa tietoa.
 
Kysehän oli tosiaan siitä, että hsalonen esitti toisessa langassa todella harhaisia näkemyksiä, jossa operaattori - ei ainoastaan kieltäytyisi takuuhuollosta - vaan myös kieltäytyisi palauttamasta tuotetta takaisin, jos alkuperäinen omistaja ei ole maksanut RTX 3080 korttia kokonaisuudessan Telialle.

Eikä tässä vielä kaikki, hsalosen mukaan Telia voisi haastaa uuden omistajan oikeuteen kätkemisrikoksesta, koska näin asia hänen mielelestään menee oikeudellisesti.

Tuu nyt @hsalonen näyttämään meille jotain faktoja näiden sinun väitteiden tueksi tai myönnä edes reilusti, että nyt tuli mutuiltua ilman parempaa tietoa.

No olet kyllä harvinaisen laiska tyyppi, kun et jaksa edes wikipediaa lukea:

En todellakaan lähde etsimään sinulle asiaanliittyviä lakipykäliä, kun oma panostus on jotain mölinää ikivanhoista iPhoneista..
 
No olet kyllä harvinaisen laiska tyyppi, kun et jaksa edes wikipediaa lukea:

En todellakaan lähde etsimään sinulle asiaanliittyviä lakipykäliä, kun oma panostus on jotain mölinää ikivanhoista iPhoneista..
Telian 'osamaksuhan' ei ole mikään varsinainen osamaksu, vaan luottotili. Osamaksu on vaan paljon helpommin ymmärrettävä ja vähemmän pelottava termi kuin luottotili. Ehdot voi lukea ihan Telian sivuiltakin, sanallakaan ei mainita osamaksua tuolla.

Mitään kytköksiä itse luottotilillä ostettuihin laitteisiin ei siten ole, eikä operaattori niitä peri takaisin tms.
 
Telian 'osamaksuhan' ei ole mikään varsinainen osamaksu, vaan luottotili. Ehdot voi lukea ihan Telian sivuiltakin.

Mitään kytköksiä itse luottotilillä ostettuihin laitteisiin ei siten ole, eikä operaattori niitä peri takaisin tms.

Kuulostaa siltä, että kyseessä ei ole osamaksu.
Huono diili Telialle.
 
No olet kyllä harvinaisen laiska tyyppi, kun et jaksa edes wikipediaa lukea:

En todellakaan lähde etsimään sinulle asiaanliittyviä lakipykäliä, kun oma panostus on jotain mölinää ikivanhoista iPhoneista..
Mikään kolmesta isosta operaattorista ei myy linkkisi osamaksulla (vuokradiilejä on ollut), muutenkin taitaa olla 2000 luvulla varsin harvinainen, ei nopeasti tule mieleen esimerkkiä kulutustavaroista, ehkä joku autojobbari

Mutta jos esimerkkiä heittää esim näytönohjainkauppiaasta joka niin tekee niin laita esille.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa siltä, että kyseessä ei ole osamaksu.
Huono diili Telialle.
Helpompi noita luottotilejä on lähteä perimään asiakkaalta tai mahdollisilta muilta kolmannilta osapuolilta. Jokin käytetty ja/tai mahdollisesti rääkätty luuri tai muu laite on käytännössä arvoton operaattorille, eikä sen takaisin perintä ole vaivan arvoista.
 
Helpompi noita luottotilejä on lähteä perimään asiakkaalta tai mahdollisilta muilta kolmannilta osapuolilta. Jokin käytetty ja/tai mahdollisesti rääkätty luuri tai muu laite on käytännössä arvoton operaattorille, eikä sen takaisin perintä ole vaivan arvoista.
Ja ongelmaksi tulee sen arvon kinaaminen, olikos se niin että jos osamaksukapassa on tavara haettu takaisin, niin sen arvo vähentää velkaa. Joten aika turhaa jumppaa josta haittaa niin myyjälle, kuin ostajalle. Kun ostaja omistaa tuotteen niin hän voi sen vapaasti myydä ja lyhentää velkaa. -> myyjälle pienempi riski.

Petosheppuille taasen ihan sama.

Operaattorille taasen halvempaa jakaa mailmalle pienellä riskillä/voitolla vs maksaa talletusmaksuja pankkiin.
 
Mikään operaattori ei käytä osamaksua vaan käyttävät juuri noita luottopalveluita. Eli suomeksi ostat tuotteet itsellesi luotolla jolloin se tuote on sinun heti. Maksat sitten oman maksukyvyn mukaan sen takaisin luoton myöntäjälle.
 
Ei pidä paikkaansa se että operaattorit luovat asiakkailleen luottotilit osamaksun sijaan. Telia, Elisa ja DNA tekevät osamaksusopimuksia tuotteistaan. Operaattorit laskuttavat nämä samalla tavalla kuin puhelin- ja nettiliittymät. Luottotiliä operaattorit eivät luo vaikka täällä on jotkut niin väittäneet. Olen ostanut laitteita sekä DNA:lta että Elisalta ja kaverini taas Telialta. Kaikki ovat menneet osamaksusopimuksella. Sitten mitä tulee laskun perintään tai jos kauppa purettu osamaksun aikana niin siihen en ota kantaa koska tästä ei ole tietoa enkä halua mutuilla mitään.
 
Ei pidä paikkaansa se että operaattorit luovat asiakkailleen luottotilit osamaksun sijaan. Telia, Elisa ja DNA tekevät osamaksusopimuksia tuotteistaan. Operaattorit laskuttavat nämä samalla tavalla kuin puhelin- ja nettiliittymät. Luottotiliä operaattorit eivät luo vaikka täällä on jotkut niin väittäneet. Olen ostanut laitteita sekä DNA:lta että Elisalta ja kaverini taas Telialta. Kaikki ovat menneet osamaksusopimuksella. Sitten mitä tulee laskun perintään tai jos kauppa purettu osamaksun aikana niin siihen en ota kantaa koska tästä ei ole tietoa enkä halua mutuilla mitään.
Onko heittää linkkiä laintarkoittamaan osamaksukauppa soppariin.

Nopeasti katsoen, kaikki markkinoi vain noita missä omistusiirtyy ostajalle heti, tai sitten vuokrausta.

Edit Telia
Telia Rahoituksella ostettaessa tehdään luottosopimus luottotilistä, joka on käytössäsi tarpeen mukaan. Luottosopimus luottotilistä tehdän Telia Finance Finlandin kanssa, joka on myös luoton myöntäjä.

DNA
MAKSUAIKASOPIMUS
...
Laitteen omistusoikeus ja vaaranvastuu siirtyy asiakkaalle laitteen luovutushetkellä.

Elisa
A LUOTTOMAKSUN EHDOT
...
Omistusoikeus laitteeseen siirtyy asiakkaalle, kun asiakas on saanut laitteen haltuunsa
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä paikkaansa se että operaattorit luovat asiakkailleen luottotilit osamaksun sijaan. Telia, Elisa ja DNA tekevät osamaksusopimuksia tuotteistaan. Operaattorit laskuttavat nämä samalla tavalla kuin puhelin- ja nettiliittymät. Luottotiliä operaattorit eivät luo vaikka täällä on jotkut niin väittäneet. Olen ostanut laitteita sekä DNA:lta että Elisalta ja kaverini taas Telialta. Kaikki ovat menneet osamaksusopimuksella. Sitten mitä tulee laskun perintään tai jos kauppa purettu osamaksun aikana niin siihen en ota kantaa koska tästä ei ole tietoa enkä halua mutuilla mitään.
Heitäppä jotain sopimusehtoja väitteidesi perusteeksi, että tänäkin päivänä operaattorit myisivät laitteita osamaksusopimuksilla. Käy esimerkiksi vaikka lukemassa ne saamasi 'osamaksusopimukset'.

Väännetäänpä rautalangasta. Osamaksukaupassa tulee täyttyä kaikki nämä kolme ehtoa:
  1. kauppahinta eli osamaksuhinta suoritetaan maksuerissä, joista
  2. yksi tai useampi erääntyy sen jälkeen kun esine tai tavara on luovutettu ostajalle, ja jossa
  3. myyjä on pidättänyt itselleen joko
  • oikeuden esineen takaisin ottamiseen, jos ostaja laiminlyö hänelle sopimuksesta johtuvan velvollisuuden täyttämisen (takaisinottoehto), tai
  • omistusoikeuden esineeseen siihen asti, kun koko kauppahinta tai ainakin määrätty osa esineen luovuttamisen jälkeen erääntyvistä maksueristä on suoritettu (omistuksenpidätysehto).
(Määritelmä napattu kätevässä muodossa Wikipediasta, lähteinä: Laki osamaksukaupasta ja kuluttajansuojalaki.)

"Osamaksu"-termin käyttäminen esimerkiksi markkinoinnissa yrityksen nettisivulla ei liity mitenkään tehdyn sopimuksen luonteeseen. Osamaksua käytetään näissä yhteyksissä vain helposti ymmärrettävänä kuvailuna maksettavista kuukausieristä. Itse virallisista sopimuksista termiä ei löydy, jotta väärinkäsityksiltä ja mahdollisilta kiistatilanteilta vältyttäisiin.

Telia Rahoitus -palvelun sopimusehdot: Linkki
-> Luottotili, luotonantajana Telia Finance Finland (Omilta sivuilta pääsee jopa hakemaan muutoksia Telian myöntämään luottorajaan). Ei sanallakaan mainintaa osamaksusta.

Elisan luottokauppasopimuksen sopimusehdot: Linkki
-> Luottokauppa, omistusoikeus siirtyy asiakkaalle laitteen luovutushetkellä. Ei sanallakaan mainintaa osamaksusta.

DNA:n maksuaikasopimusehdot: Linkki
-> Omistusoikeus siirtyy asiakkaalle laitteen luovutushetkellä, eli ei täytä osamaksun tunnusmerkkejä. Ei sanallakaan mainintaa osamaksusta.

Itsekin olen jokaiselta operaattorilta jotain joskus 'osamaksulla' ostanut, sekä työskennellyt ~5v yhdellä näistä operaattoreista. Kyllä ne luottosopimuksia on ainakin Elisalla ja Telialla, DNA:lla ilmeisesti jonkinlainen vähän höllempi maksusopimus.

/rant
/offtopic
 
Viimeksi muokattu:
Sellaista lakitekstiä ei ole näillä mutta esim Elisalla täyttyy kaikki nuo osamaksun ehdot. Ensiksi tehdään osamaksusopimus eli kuinka monta maksuerää siinä on. Sitten tuote luovutetaan asiakkaalle joko Elisa Shopitissa tai postin kautta. Sitten operaattorilla on oikeus ottaa tuote takaisin jos maksuja ei makseta. Samoin tuotteessa ei ole mitään kuluja eli korkoja ei ole. Sen näkee helposti jos ottaa jonkin tuotteen Elisan nettisivuilta ja katsoo sen hinnan ja osamaksuhinnan.

Jos esimerkin haluatte jostain tuotteesta niin tässä on yksi.


Xiaomi Mi 10T Lite 5G

Kertamaksu on 279€.

Maksuajat:
36kk 7,74€/kk
24kk 11,60€/kk
12€ 23,21€

Jos näistä laskee minkä tahansa maksuerän kertaa maksuaika niin se 279€ täyttyy jolloin kyseessä on osamaksusopimus. Näissä se on jopa halvempi kuin ostaa kertamaksulla.
 
Sellaista lakitekstiä ei ole näillä mutta esim Elisalla täyttyy kaikki nuo osamaksun ehdot. Ensiksi tehdään osamaksusopimus eli kuinka monta maksuerää siinä on. Sitten tuote luovutetaan asiakkaalle joko Elisa Shopitissa tai postin kautta. Sitten operaattorilla on oikeus ottaa tuote takaisin jos maksuja ei makseta. Samoin tuotteessa ei ole mitään kuluja eli korkoja ei ole. Sen näkee helposti jos ottaa jonkin tuotteen Elisan nettisivuilta ja katsoo sen hinnan ja osamaksuhinnan.

Jos esimerkin haluatte jostain tuotteesta niin tässä on yksi.


Xiaomi Mi 10T Lite 5G

Kertamaksu on 279€.

Maksuajat:
36kk 7,74€/kk
24kk 11,60€/kk
12€ 23,21€

Jos näistä laskee minkä tahansa maksuerän kertaa maksuaika niin se 279€ täyttyy jolloin kyseessä on osamaksusopimus. Näissä se on jopa halvempi kuin ostaa kertamaksulla.


Tuolta löytyy PDF missä on selvästi sanottu että kyseessä on luottosopimus ja kerrotaan selvästi että omistajuus siirtyy ostajalle välittömästi eikä ole mitään puhetta kaupan purkamisesta.
 
Sellaista lakitekstiä ei ole näillä mutta esim Elisalla täyttyy kaikki nuo osamaksun ehdot. Ensiksi tehdään osamaksusopimus eli kuinka monta maksuerää siinä on. Sitten tuote luovutetaan asiakkaalle joko Elisa Shopitissa tai postin kautta. Sitten operaattorilla on oikeus ottaa tuote takaisin jos maksuja ei makseta. Samoin tuotteessa ei ole mitään kuluja eli korkoja ei ole. Sen näkee helposti jos ottaa jonkin tuotteen Elisan nettisivuilta ja katsoo sen hinnan ja osamaksuhinnan.

Jos esimerkin haluatte jostain tuotteesta niin tässä on yksi.


Xiaomi Mi 10T Lite 5G

Kertamaksu on 279€.

Maksuajat:
36kk 7,74€/kk
24kk 11,60€/kk
12€ 23,21€

Jos näistä laskee minkä tahansa maksuerän kertaa maksuaika niin se 279€ täyttyy jolloin kyseessä on osamaksusopimus. Näissä se on jopa halvempi kuin ostaa kertamaksulla.
Eikö se silti ole luottotili 0% korolla?
 
Sitten operaattorilla on oikeus ottaa tuote takaisin jos maksuja ei makseta.
Niin missä on maininta tästä? Miten meinasit että Elisa perustelee tai vaatii laitetta takaisin, jos omassa sopimuksessaankin kertovat hyvin selkeästi "Päätelaitteen omistusoikeus ja vaaranvastuu siirtyvät asiakkaalle päätelaitteen luovutushetkellä"? Tuo kolmas ja tärkein kohta ei täyty, eli kyseessä ei ole lain silmissä osamaksusopimus.

'Luotto' ei varsinaisesti tarkoita korkoja tai muita tämmöisiä kuluja, vaikka esimerkiksi pankkien myöntämissä luottokorteissa ja -tileissä semmoisia lähes aina on. Tämän mielikuvan vuoksi markkinoinnissakaan ei usein puhuta luotosta, kun ihmiset karttavat tuota termiä kuin ruttoa. Puhekielessä "osamaksu" on myös paljon yksinkertaisempi sanoa ja ymmärtää kuin "luottokauppasopimus maksuerillä, 0% todellisella vuosikorolla".

Luotto tarkoittaa sitä, että myyjä tarkistaa ostajan luottokelpoisuuden, eli arvioi ennen sopimusta pystyykö ostaja suoriutumaan sovituista maksuista. Korko (ja todellinen vuosikorko) voi olla luottosopimuksessa myös 0%, kuten näillä operaattoreilla on.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se silti ole luottotili 0% korolla?

Niin missä on maininta tästä? Miten meinasit että Elisa perustelee tai vaatii laitetta takaisin, jos omassa sopimuksessaankin kertovat hyvin selkeästi "Päätelaitteen omistusoikeus ja vaaranvastuu siirtyvät asiakkaalle päätelaitteen luovutushetkellä"? Tuo kolmas ja tärkein kohta ei täyty, eli kyseessä ei ole lain silmissä osamaksusopimus.

'Luotto' ei varsinaisesti tarkoita korkoja tai muita tämmöisiä kuluja, vaikka esimerkiksi pankkien myöntämissä luottokorteissa ja -tileissä semmoisia lähes aina on. Tämän mielikuvan vuoksi markkinoinnissakaan ei usein puhuta luotosta, kun ihmiset karttavat tuota termiä kuin ruttoa. Puhekielessä "osamaksu" on myös paljon yksinkertaisempi sanoa ja ymmärtää kuin "luottokauppasopimus maksuerillä, 0% todellisella vuosikorolla".

Luotto tarkoittaa sitä, että myyjä tarkistaa ostajan luottokelpoisuuden, eli arvioi ennen sopimusta pystyykö ostaja suoriutumaan sovituista maksuista. Korko (ja todellinen vuosikorko) voi olla luottosopimuksessa myös 0%, kuten näillä operaattoreilla on.
On myös mahdollista että olen ymmärtänyt Elisalta jotain väärin joten jätän tämän aiheen tähän. Paremmin tietävät voivat jatkaa tästä. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään luottotiliä Elisalla. Se näkyisi Elisan verkkopalvelussa mutta sellaista ei siellä koskaan ole ollut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 888
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom